dag1234 skrev:
Jeg har problemer med å forsvare idioters rett til å krenke andre, jeg er i alle fall i liten grad innstilt på å sloss for disse idiotenes rett til å piske opp hat og definere hvor ytringsfrihetens grenser skal gå. Jeg har også problemer med å godta at det er amerikansk høyesterett som skal avgjøre denne grensen. Det er vanskelige balanseganger her.
Jeg må desverre påpeke at det som her kommer til uttrykk synes å vise en manglende forståelse av korrekt språkbruk, eller bare viser hvordan uttrykte meninger omsider er gitt en form av strengt tatt uforståelig og med det
svada, som uheldigvis fungerer liksom en parabel hvor mening søkes induseres retroaktivt i form av en tolkning for noe som igjen må tolkes som moralistisk, dog uten at det er forpliktende slik man ellers kjenner forpliktende tale med en viss spesifisitet hvor man med en gang gjør seg forstått klart og tydelig; og jeg vil si at dette som jeg her påpeker nok fungerer liksom parabler uten en solid argumentativ ordbruk, må pussig nok være hva man løst kan ansee som "hat" i folkelig forstand, men dog íkke hva jeg våger tro burde kunnne forstås som korrekt bruk av ordet "hat" ut fra konteksten slik det er skrevet, hvor en har noe uttrykkelig bestemt meningsinnhold å så å si utsette om en annen, eller også spekulasjon om bestemte holdninger for andre (men strengt tatt ikke bare OM andre), som ellers kunne minne en om tilhørighet til noen tydelig ideologi når andre berøres av dette på en spesiell negativ måte. Men så skal det sies at í dette, at jeg her forsøkte si noen ord om akkurat hva jeg syntes Dag her tydeligvis sleivet med da han benyttet ordet "problemer" i to tilfeller, så ble det nesten helt uunngåelig for meg, å unnlate å også med en gang utrede akkurat hva det ér med bruken av ordet "problemer" som virker som pussig for meg, når ett viktig problem omkring forståelsen av hvá som kan kalles forpliktende tale eller skriv nok fordrer, at også problematiseringen gjøres såpass interessant slik at problemet helst ikke forbigås slik det er beskrevet av meg med all tydelighet. At dette som jeg har skrevet her antagelig ikke oppfattes av formodentlig 99% av forumbrukerne som å være like lettlest som andre måter å si ting på, det får være en annen sak igjen.
Sånn konkret har jeg en innsigelse mot hvordan dette ordet i flertallsform "problemer" ble brukt, for ordet synes her brukt for å kun påpeke at det var for ham vanskelig å som sagt "forsvare idioters rett til å krenke andre", og ei med noen forklaring for akkurat hvorfor han faktisk mener dette, men han valgte videre å påpeke at han "i alle fall" hadde enda noe mer å si som eller ikke gjorde mer klart hva han nok mente i begynnelsen. Det er også litt morsomt å se at det begås en selvmotsigelse der på to steder, hvor det gis uttrykk for to motsetningsfulle meninger om ytringsfihetens grenser om henholdsvis hva han skal mene og hva andre skal mene. Som avslutning for akkurat dette om hva jeg mener er feil bruk av ordet "problem" for å gjøre seg forstått og da uten å bruke dette ordet som et konseptuell metafor, så vil jeg si at et "problem" burde forstås som en bestemt intellektuell proposisjon hvor det gis uttrykk for akkurat hvorfor man med det mener noe om noe annet, og ikke bare uttrykk for AT man mener noe om noe annet.
Hvis Dag ikke allerede nå er såpass indignert av å ha lest min kommentar her, så håper jeg at han kan forklare hva han kunne ha ment da han benytte uttrykket "balansegang", så slipper jeg å skrive mer om hvorfor den forbilledlige metaforen "balanse", eller helt spesielt, "balansegang" stort sett er meningsløs.
Jeg kunne her over bare fattet meg i korthet og skrevet noe sånt som; "Jeg vil her bare si at jeg liker ikke hvordan du forenkler ting og synes du ikke er så flink med ordvalgene dine", men ville vel da kommet til kort å selv å moralisere uten å helt kunne overbevise andre om akkurat hva jeg mente.
Jeg så en annen fyr bruke ordet "problem" her tidligere, men ville da ikke si noe for å virke uhøflig. Jeg synes dette forumet er en hyggelig blanding av folk med ulike interesser og jeg vil heller bruke dagen til å lese hva dere andre skriver og ikke bare risikere å lage kvalm.