Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Slettet et innlegg. Hvor vanskelig er det å forstå at personangrep ikke tillates?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Mbare skrev:
    Slettet et innlegg. Hvor vanskelig er det å forstå at personangrep ikke tillates?
    Takk til MOD!

Når man får bekreftet at venner er trygge må det være lov å formidle gleden ved det selv om formuleringen kanskje ikke var den beste.

Har selv fått bekreftet at famile, dog en bit ute, kom fra bomben skadet men uten at det står om liv. Slike lyspunkt er gode oppe i all tragedien.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.691
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Rent umiddelbart er det maktpåliggende at folk ser behovet for at han får en advokat som ikke må legges for hat. Enhver har krav på en rettferdig rettsak og det best mulige forsvar. Får han ikke det kan vi knapt kalle oss for en rettstat, og det vil faktisk være en seier for det denne tufsen står for. Som nasjon har vi et klart forbedringspotensiale her, jfr Brynjar Melling som forsvarer en viss Mullah!
    Det hadde vært en skjebnens ironi hvis Brynjar Melling skulle forsvare Anders Breivik!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Nå smalt det igjen, likt som i går. Håper det var torden.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Spiralis skrev:
    Rent umiddelbart er det maktpåliggende at folk ser behovet for at han får en advokat som ikke må legges for hat. Enhver har krav på en rettferdig rettsak og det best mulige forsvar. Får han ikke det kan vi knapt kalle oss for en rettstat, og det vil faktisk være en seier for det denne tufsen står for. Som nasjon har vi et klart forbedringspotensiale her, jfr Brynjar Melling som forsvarer en viss Mullah!
    Det hadde vært en skjebnens ironi hvis Brynjar Melling skulle forsvare Anders Breivik!
    Hvis Melling fikk spørsmålet og takket ja til oppdraget ville jeg være den første til å ta av meg hatten for ham i respekt! Da ville Melling vise at han er en sann prinsippiell forsvarer av vårt demokratiske rettsystem.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.691
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Hvis Melling fikk spørsmålet og takket ja til oppdraget ville jeg være den første til å ta av meg hatten for ham i respekt! Da ville Melling vise at han er en sann prinsippiell forsvarer av vårt demokratiske rettsystem.
    Det blir nok aldri aktuelt. Så vidt jeg vet skal klienten ha et ord med i valget av sin forsvarsadvokat, og da blir det neppe noen på den "rød-grønne" siden for å si det slik.

Det er forresten bemerkelsesverdig at han samtykket til avhør fredag natt, men avslo sin rett til å ha advokat til stede. Han alene får vel ikke anledning til å yttre et pip på lang tid, men med en PR-kåt forsvarsadvokat så kan dette bli et mediasirkus á la Melling/Krekar, men med den vesensforskjell at det nå står hundrevis(tusenvis) av pårørende på sidelinjen.

V

vredensgnag

Gjest
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Breivik er Fjordman, sies det på et utenlandsk nettsted jeg følger. Noen som vet noe om det?

http://www.google.com/cse?cx=partner-pub-8163483915991597:aywgh59urxe&ie=ISO-8859-1&q=Fjordman&sa=go

Fjordman er vel trønder og har blogget siden tidlig på 2000-tallet. I tillegg er han mye eldre enn Breivik.
    Ja, det har også vært mitt inntrykk -språket virker mer velformulert og innsiktsfullt enn selv hva en belest 32-åring burde klare.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.328
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fra en tysk side (PI):

Auf mehreren Webseiten ist jetzt zu lesen, Breivik sei ein rechtsradikaler Nazi. Auf einschlägigen nordischen Seiten der Szene wird die Schuld wiederum den Islamkrtikern in die Schuhe geschoben und sogar geschrieben, Brevik sei die wahre Identität des “Extrem-Zionisten Fjordman”. Diese Behauptung wird auch von LGF verbreitet und hat bis in die Türkei die Runde gemacht – dort wird die Tat auch schon mit Israelfreundlichkeit in Beziehung gebracht. Da es sich bei Fjordman zwar um einen Israelfreund handelt, er aber Mitgliedern der Redaktion persönlich bekannt ist, können wir versichern, dass Gleichsetzung Breiviks mit Fjordman auf purer Fantasie beruht.
    mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.074
    Torget vurderinger
    1
    For å opplyse alle, så er dette som sagt en nasjonal tragedie. Fra Troms fylke deltok ca 40 personer på AUF sin sommerleir. Dette er status:

1 drept
    1 livstruende skadd, og kjemper for livet
    1 hardt skadd, men ikke livstruende
    2 er fortsatt savnet, og vi kan bare ane hva det innebærer

Med andre ord: alle deler av landet er rammet. I Norges største tragedie etter krigen. En hensynsløs, uhyrlig massakre på ungdom med forferdelig hensynsløshet. Ingen skal måtte oppleve noe sånt. Jeg eier ikke ord.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Dette er så ufattelig trist. Man vet jo at en slik psykopatisk maniac kan gjøre ufattelig stor skade i vart åpne samfunn. Men man forventer jo at ingen er så avstumpet at de skyter hundrevis av forsvarsløse barn og ungdom.

V

vredensgnag

Gjest
    bjornh skrev:
    For å opplyse alle, så er dette som sagt en nasjonal tragedie. Fra Troms fylke deltok ca 40 personer på AUF sin sommerleir. Dette er status:

1 drept
    1 livstruende skadd, og kjemper for livet
    1 hardt skadd, men ikke livstruende
    2 er fortsatt savnet, og vi kan bare ane hva det innebærer

Med andre ord: alle deler av landet er rammet. I Norges største tragedie etter krigen. En hensynsløs, uhyrlig massakre på ungdom med forferdelig hensynsløshet. Ingen skal måtte oppleve noe sånt. Jeg eier ikke ord.
    Dette er så trist. Lest ulike distriktsaviser i dag, og ikke funnet én hvor det ikke er noen lokale som er berørt.

Vi kan muligens regne med at det også var ungdommer der fra utlandet. Det er vanlig på disse sommersamlingene til partienes ungdomsavdelinger, sier min datter.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.074
    Torget vurderinger
    1
    Fra Finnmark fylke deltok ca 27 personer på AUF sin sommerleir. Dette er status:

4 er savnet, melder Finnmark dagblad. En gutt fra Lakselv, en gutt fra Alta og to jenter fra Vadsø er ennå ikke gjort rede for. Vi kan bare ane hva det innebærer.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.253
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Min aller dypeste medfølelse til alle de som er berørt av det tragiske som har hendt.
    Synes igrunnen ord blir litt fattige i en slik sammenheng... Det er så lite en føler at en kan gjøre, både mht hva som har skjedd, og mtp hva mennesker rundt omkring vil ha behov for i fremtid.

Når det er sagt, har jeg seff gjort meg mine tanker, og har noen spørsmål som skal bli "interessante" å få svar på.
    For det første lurer jeg på hvor i løypen det har gått galt for gjerningsmannen?
    For det andre lurer jeg på hva det er han har åpenbare problemer med å forstå?
    For det tredje lurer jeg på hva i alle dager han har ønsket/håpet på å oppnå gjennom en slik meningsløs handling?
    For det fjerde lurer jeg på hva som skal til for at samfunnet vårt skal unngå at slikt hender igjen, noensinne?
    Er rimelig sikker på at jeg overhodet ikke vil endre syn på gjerningsmann eller handling, uansett svar på spørsmålene over, men vil gjerne vite det likevel.

mvh
    Proffen

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.074
    Torget vurderinger
    1
    Fra Nordland fylke deltok ca 22 personer på AUF sin sommerleir, melder avisa Nordland. Dette er status:

1 er hardt skadd, det opplyses det er en person fra Helgeland og ligger på sykehus
    4 er meldt savnet, en av de savnede er fra Salten, en tilhører Midtre Hålogaland politidistrikt, to kommer fra Helgeland. Vi kan bare ane hva det innebærer.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    12
    Proffen skrev:
    Min aller dypeste medfølelse til alle de som er berørt av det tragiske som har hendt.
    Synes igrunnen ord blir litt fattige i en slik sammenheng... Det er så lite en føler at en kan gjøre, både mht hva som har skjedd, og mtp hva mennesker rundt omkring vil ha behov for i fremtid.

Når det er sagt, har jeg seff gjort meg mine tanker, og har noen spørsmål som skal bli "interessante" å få svar på.
    For det første lurer jeg på hvor i løypen det har gått galt for gjerningsmannen?
    For det tredje lurer jeg på hva i alle dager han har ønsket/håpet på å oppnå gjennom en slik meningsløs handling?
    For det fjerde lurer jeg på hva som skal til for at samfunnet vårt skal unngå at slikt hender igjen, noensinne?
    Er rimelig sikker på at jeg overhodet ikke vil endre syn på gjerningsmann eller handling, uansett svar på spørsmålene over, men vil gjerne vite det likevel.

mvh
    Proffen
    Jeg lurer på om noen kan være så galne at de slipper denne mannen ut fra fengsel igjen. Ingen kan garantere at han ikke gjøre noe lignende igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.034
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har sagt et annet sted; putt ham i en celle med B-gjengen og en håndfull albanere.

L

Lars.N

Gjest
    Proffen skrev:

mvh
    Proffen
    http://no.wikipedia.org/wiki/Columbine-massakren

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.074
    Torget vurderinger
    1
    Fra Nord-Trøndelag fylke: ukjent antall deltakere på AUF sin sommerleir. Dette er status:

3 savnet, vi kan bare ane hva det innebærer

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.571
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Endel innlegg er fjernet. Tror ikke det var intensjonen at det som utløste noen reaksjoner skulle være ille men dette er en veldig delikat sak. La oss skrive med respekt og omtanke.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.640
    Torget vurderinger
    96
    Igjen, jeg plasserer ikke skyld NOE sted. Kun hos gjerningsmann. Det er to andre her i tråden som har insinuert skyld, det får de stå for.

edit: Ok, det er ikke tid for politiske syn, selv om de ikke var ondsinnet på noen måte. Merkelig at et annet innlegg som direkte beskylder noen får stå, mens det jeg skrev var det motsatte.

Takk bambadoo, for at du skjønte hva jeg mente.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er trist om enkelte vil slå politisk mynt på denne tragedien. Vi lever i et demokrati og det er bred støtte bak politikken som føres. Dette er en gal manns verk og vi må ikke begynne å stille uskyldige mennesker eller politiske partier til ansvar for denne terroren.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Min datter var invitert som ny AUF'er til Utøya i år. Heldigvis (!) var hun på ferie sammen med oss gamlingene....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er bare 4-5 savned igjen på Utøyai følge politiet.

M

Mr-T

Gjest
    For oss som har familie som er direkte berørt av det som har skjedd må jeg si det er ufattelig trist å se at denne tråden brukes til å fremme mer enn mindre veloverveide politiske utsagn, og bruke gårsdagens hendelser som legitimasjon for dette. Det tjener ingen god sak å fremme slik agitasjon her, snarere tvert i mot. Vær så snill å vise respekt for de som er rammet av de uhyrlighetene som har skjedd. Takk.

Heldigvis rydder moderatorene vekk de verste utsagnene.

Mvh,
    Mr-T

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    926
    BT skrev:
    Det er trist om enkelte vil slå politisk mynt på denne tragedien. Vi lever i et demokrati og det er bred støtte bak politikken som føres. Dette er en gal manns verk og vi må ikke begynne å stille uskyldige mennesker eller politiske partier til ansvar for denne terroren.
    Hvis dette bare er gal manns verk skal vi ikke analysere det som skjedde, og prøve å finne ut hvorfor. Hvis vi ikke vet hvorfor det skjedde kan vi ikke forhindre slike ting i framtida. Da er vi like langt, og vi kan nesten si "værsågod neste".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.150
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Det er bare 4-5 savned igjen på Utøyai følge politiet.
    Problemet er at man ikke vet hvor mange som var tilstede. Det kan ha vært helt opp til 650 personer. Da vil antallet savnede være mye høyere.

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    Jeg registrerer at en psykiatiker som kommer med en uttalelse i Adresseavisen gjør bruk av en død metafor (fiende, eller rettere sagt den folkelige ideen "fiende", altså ikke bare ordet), og legger seg åpen for kritikk for at han med all tydelighet ikke vet hva han prater om. Er nok ingen i Norge som vil tro at myndighetene er en fiende i folkelig forstand, dvs som om at myndighetene som sådan aktivt er ute etter å ta deg. Altså, psykiatikeren synes med dette å til de grader anklage mannen for å være paranoid eller sinnsforvirret. Fint lite av hva jeg har sett som tyder på dette.

Edit: En annen bemerkelsesverdig ting er hvordan psykiatikeren i artikkelen synes å mene at mannen skal være besatt. Ordet besatt likner litt på anklager om forhekselse, noe som angivelig er en kriminell handling i Saudi Arabia den dag i dag, hvis ikke jeg husker helt feil. Hørte dette her om dagen et sted, og får tro at dette er sant selv om jeg er åpen for eventuelle misforståelser om akkurat dette i Saudi Arabia.

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    Problemet er at man ikke vet hvor mange som var tilstede. Det kan ha vært helt opp til 650 personer. Da vil antallet savnede være mye høyere.
    Ja, men ymse pårørende har nok peil på om ungene deres skulle være på Utøya eller har sagt at de skulle være der eller kunne tenkes å være der. De som ikke har fått kontakt har nok kontaktet politiet. Så man kan håpe at tallet ikke stiger så mye selv om man ikke helt vet hvor mange og hvem som befant seg på øya.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.328
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det som opptar meg akkurat nå, er hvorfor gjerningsmannen fikk lov til å henrette folk uforstyrret i en og en halv time før politiet kom.
    mvh

M

Mr-T

Gjest
    Etter det jeg vet så har fylkeslagene til AUF oversikt over hvem de savner, så antall savnede burde være noenlunde avklart.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn