Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg tror nok han her vil ha en god sak hvis han tar oppsigelsen til retten og saksøker for usaklig oppsigelse. Han har ikke brutt noen lov så vidt jeg kan se.
    Imidlertid burde nok denne karen vært luket ut i utdanningsløpet og blitt fortalt at han ikke bør bli lærer. Slikt skal man klare å gjøre i lærerutdanningen.
    Han er ikke oppsagt, så han har ingen sak. Han har fratredd sin stilling etter avtale med arbeidsgiver og får etterlønn i en periode som kompensasjon. En minnelig ordning mao.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Idet livssynet er til hinder for at vedkommede utøver lærereyrket ihht. pensum så er det ikke diskriminering.
    Man må gjerne være kreasjonist privat dersom han som lærer holder seg til pensum, men idet man trekker sitt personlige synspunkt som kreasjonist inn i undervisningen vil skolen ha plikt til å gripe inn.
    Jeg skrev at det ikke er gitt at kreasjonister får jobb som lærere, - ikke at de ikke skal eller kan få det.
    Jo det er gitt at han får jobben! Du har som arbeidsgiver IKKE LOV TIL å komme inn på livssyn og slik i ansettelsesprosessen!

    Du kan og skal selvsagt reagere om han bryter instrukseverket for jobben og underviser utenfor læreplan etc. Det er greit. Da gir du det fornødne antall advarsler og når ikke det hjeper sier du han opp! Tar han korreksjon etter advarsler og følger læreplan/regelverk etterpå kan du faktisk ikke si han opp!

    Og det er her man har gått av seg skoene i denen saken. Han har faktisk IKKE brutt regelverk i forhold til jobb, han har heller ikke brutt norsk lov. Han er bare totalt 100% usmakelig PÅ SIN FRITID! Men det var sist jeg sjekket ikke en gyldig avskjedigelsesgrunn! For de som ikke kan så mye om dette vil jeg presisere at det er en stor forskjell på oppsigelse og avskjedigelse. I allefall skulle skoleledelsen ha kalt ham inn til en samtale og så gitt ham en advarsel! Jeg regner med at hans fagforening ville ha protestert på en slik advarsel. Det måtte de ha gjort på prinsipielt grunnlag selv om de ikke liker denne fyren, for å unngå at slik oppførsel fra arbeidsgiver skulle kunne bli oppfattet av arbeidsgiver som aprobert av foreningen.

    Nå skal vi jo også ha i bakhodet at dette er en debatt om "profetens skjegg". I virkeligheten ble han ikke sagt opp eller avskjediget, han får beholde lønna uten arbeidsplikt. Og det betyr bare at skoleledelsen har kjøpt seg ut av noe de oppfattet som ubehagelig. Han får penger uten å gjøre noe for dem og er vel ganske "fat and happy" helt til han oppdager at han må skifte navn før han får ny jobb!


    Edit: Så dum skrivefeil at jeg skjemmes !! :mad:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om noen av dere har barn i skolen, er dere sikkert også klar over at det er utstrakt vikarbruk, og at disses kvalifikasjoner er høyst varierende. Det er i og for seg også kvalifikasjonene til lærerapparatet, grunnet at det har vært åpne inntak til lærerskoler i evigheter.

    Deltidsansatte vikarer går slik sett på prøvetid, og under denne kan man si opp en vikar om det skulle finnes skjellig grunn. Når det gjelder hvem man syns skal ha fri hånd over elever i en skole, kan det godt være at en som i fritiden sysler med produksjon av voldsvideoer med voldtekt som gjennomgangstema, og som over lengre tid har uttrykt sympatier med massemorderen og dennes motiver, kan finne at deltidsansettelsen henger i en tynn tråd.

    Han har fått etterlønn og er etter egne utsagn godt fornøyd med utfallet av saken. Gitt de haugene av sympatierklæringer som fengselet mottar, til Behring Breivik, har det sikkert også regnet litt på ham etter at hans standpunkt ble kjent.

    Ytringsfriheten er, og skal være, uinnskrenket - men man må akseptere å kunne stå til ansvar for hva man ytrer, i forhold til lovene som gjelder. Fordi ytringsfriheten er et grunnprinsipp i lovskrivingen (står i Grunnloven), så skal lover akkommodere for denne friheten, og lover som ikke gjør det vil være i strid med Grunnloven. Men det at man har frihet til å ytre betyr ikke at man uten konsekvenser kan si hva man vil.

    Noen i tråden blander inn Aps tendensiøse forsøk på å innføre "ytringsansvar". Det er noe helt annet - det var et forsøk på å båndlegge ytringer i forkant, ved at folk måtte akseptere at det var visse ting man simpelthen ikke sa eller ytret, utfra et samfunnsskjønn. Det er forhåndssensur, og har ingen ting med ytringsfrihet å gjøre.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Ytringsfriheten er, og skal være, uinnskrenket - men man må akseptere å kunne stå til ansvar for hva man ytrer, i forhold til lovene som gjelder. Fordi ytringsfriheten er et grunnprinsipp i lovskrivingen (står i Grunnloven), så skal lover akkommodere for denne friheten, og lover som ikke gjør det vil være i strid med Grunnloven. Men det at man har frihet til å ytre betyr ikke at man uten konsekvenser kan si hva man vil.
    Nettopp, men når man yter seg innenfor lovens rammer skal konsekvensen være at du møtes med ytringer som "parkerer" dine forkvaklede standpunkter!

    Man skal ikke møtes med "berufverbot", trusler mot liv og helse og andre ulovligheter så lenge man selv i sine ytringer holder seg innefor lovens rammer! Følger alle parter slike regler har man ikke bare ytringsfrihet, men også et fritt samfunn.

    Hvis Deph sier at presten forteller eventyr, tull og tøys så har han full rett til det om man har ytringsfrihet. Om presten ønsker å ta til motmele, fra prekestolen om så, har faktisk presten rett til det. Hvis han gikk så langt som til å sette seg ned med Deph over en halvliter eller tre har vi meningsutveksling, kanskje den ikke blir så fruktbar,- men likevel! ;D Det er uansett produktive reaksjonsformer. Hvis derimot presten kaster Deph på bålet for kjetteri har i praksis Deph ikke ytringsfrihet! By the way, om noen bygger bål så har jeg fyrstikker! ;D Det er slike uproposjonale reaksjoner vi må bekjempe.

    Jeg vet at denne læreren, uskikket som han nå måtte være, ikke er sagt opp, men har fått en "pakke" for å holde seg borte fra jobb. Men det er markedsført som om han ble sagt opp, og det er derfor jeg reagerer! Din holdning til ytringsfrihet måles faktisk i om du tillater de ytringer du er uenig i, de som opprører deg og de som du finner helt usmakelig perverse!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Hvis Deph sier at presten forteller eventyr, tull og tøys så har han full rett til det om man har ytringsfrihet. Om presten ønsker å ta til motmele, fra prekestolen om så, har faktisk presten rett til det. Hvis han gikk så langt som til å sette seg ned med Deph over en halvliter eller tre har vi meningsutveksling, kanskje den ikke blir så fruktbar,- men likevel! ;D Det er uansett produktive reaksjonsformer. Hvis derimot presten kaster Deph på bålet for kjetteri har i praksis Deph ikke ytringsfrihet! By the way, om noen bygger bål så har jeg fyrstikker! ;D Det er slike uproposjonale reaksjoner vi må bekjempe.
    Tja, hvis biskopen mener at presten prater blasfemi, tull og dyrker feile ånder og ytrer åsatru og bukkenebruse så kan det hende at han også må inn på teppet for en medarbeidersamtale av det litt vanskelige slaget.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Tja, hvis biskopen mener at presten prater blasfemi, tull og dyrker feile ånder og ytrer åsatru og bukkenebruse så kan det hende at han også må inn på teppet for en medarbeidersamtale av det litt vanskelige slaget.
    Det stemmer det. Vi har sett det noen ganger også, at biskopen har flere runder med en "villfaren" prest før "Kirken, Den Norske" går til oppsigelsessak. Og det er det jeg vil fram til, det finnes kjøreregler i arbeidslivet som MÅ følges. Derfor blir det feil av skoleledelsen å framstille det som om lærervikaren har blitt sagt opp. Det gir nemlig signal om at skoleledelsen ikke bryr seg om å følge lover og regler.

    I mitt eksempel med presten som du mener forteller eventyr er jeg nå likevel ikke redd for at biskopen vil kalle til seg presten for annet enn å gi trøst og støtte etter et traumatisk møte med sjefsateisten på HFS! ;) For hvis biskopen skulle kalle inn presten for å irettesette ham som følge av dine eventyrpåstander ville jo det bety at du og biskopen var på linje i den saken, og det kjære Deph vil nok ikke skje før Helvete var så nedsnødd at selv den siste lille gnist hadde sluknet i kulden! ;D ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så en arbeidstaker kan undergrave arbeidsgiverens interesser, bare det skjer på fritida? Jeg synes dette er å strekke ytringsfrihetsbegrepet en bitte smule langt...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Så en arbeidstaker kan undergrave arbeidsgiverens interesser, bare det skjer på fritida? Jeg synes dette er å strekke ytringsfrihetsbegrepet en bitte smule langt...
    Faktisk finnes det helt klare lover som båndlegger arbeidstaker i så måte, så dette er diskusjon i det blå.

    Det er nå helt vanlig at arbeidsgivere sjekker en -søkers nettaktiviteter, for eksempel, og an-/avbefaler i tråd med hva som er blitt ytret der, som ev. kan ses å enten reflektere dårlig på søker, eller også være til last for arbeidsgiver om det skulle bli kjent.
    Og mange arbeidsgivere ber om å få brukernavn/passord på ulike konti, så man kan gå inn og sjekke ikke-offentlige deler av en arbeidssøkers nettpersona. I "gamle" dager brukte man referanser og undersøkelser IRL, nå må man regne med at denne delen av ens aktiviteter kommer med i vurderingen.

    Dette er på ingen måte en innskrenking av ytringsfriheten. Det står enhver fritt å ta stilling til vandel og adferd, når man vurderer en kandidat. Likeså om man skulle bli kjent med slikt som i denne saken, etter at ansettelsesforholdet er påbegynt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Så en arbeidstaker kan undergrave arbeidsgiverens interesser, bare det skjer på fritida? Jeg synes dette er å strekke ytringsfrihetsbegrepet en bitte smule langt...
    Faktisk finnes det helt klare lover som båndlegger arbeidstaker i så måte, så dette er diskusjon i det blå.
    Og jeg regner med at du er enig i at det er akkurat det som har skjedd i denne saken?

    Edit: Tror jeg fikk svar i redigeringen din.

    Men dere andre? Er det greit at skolens øvrige ansatte skal behøve å bruke tid på å 'rette opp' det denne læreren har uttalt på nett? Er det greit at foreldrene ikke bare må lære ungene folkeskikk, men også avlære dem 'folkeuskikk' som de har fått fra læreren sin?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Så en arbeidstaker kan undergrave arbeidsgiverens interesser, bare det skjer på fritida? Jeg synes dette er å strekke ytringsfrihetsbegrepet en bitte smule langt...
    Faktisk finnes det helt klare lover som båndlegger arbeidstaker i så måte, så dette er diskusjon i det blå.
    Og jeg regner med at du er enig i at det er akkurat det som har skjedd i denne saken?

    Edit: Tror jeg fikk svar i redigeringen din.

    Men dere andre? Er det greit at skolens øvrige ansatte skal behøve å bruke tid på å 'rette opp' det denne læreren har uttalt på nett? Er det greit at foreldrene ikke bare må lære ungene folkeskikk, men også avlære dem 'folkeuskikk' som de har fått fra læreren sin?
    Nå har det vel ikke fremkommet noe som tilsier at barna har blitt utsatt for vranglære som fordrer korrektiv indoktrinering.

    Det er nok først og fremst i etterkant av medieoppslagene at noen har funnet noe kritikkverdig med mannen.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå har jeg forstått det sånn at elevene har funnet og sett filmene hans på nett. Som lærer må du forvente at elevene googler deg.

    Ellers. Siden du kaller barneoppdragelse 'indoktrinering', finnes det overhode noen mellommenneskelig interaksjon som ikke er det?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Nifelheim skrev:
    Det er ingen her inne som nekter denne personen i å uttale seg. Han uttaler seg og tar nå de følgende som kommer av uttalelsene.

    Svært mange misforstår ytringsfrihet og tror at alle ytringer skal være uten konsekvenser. Sist med denne KrF-mørkedama i Sarpsborg. Hun som dro med denne fanatikeren inn i byrådssalen og ga han taletid. Hun ytret i det hun trekte seg fra KrF at hun ikke kunne skjønne alt ståket som kom. Hun brukte jo bare sin ytringsfrihet, sa hun.
    Og Westergaard må i følge samme logikk forstå og akseptere at det er en pris på hodet hans??

    Konsekvensene på en ytring må faktisk begrenses til å svare "med samme mynt", dvs i form av muntlige eller skriftlige ytringer innenfor lovens rammer!

    Denne tullingen i Ringsaker ytret seg innenfor lovens rammer,- i følge lensmannen i bygda har tufsen ikke brutt noen som helst lov! At man da sier ham opp er i min bok en ganske disproposjonal reaksjon på det han gjorde. Det må slik jeg ser det glatt kunne sammenlignes med hysterisk flagg og ambassadebrenning blandt uopplyste analfabeter og fanatiske muslimistiske kamelryttere!
    Å komme med drapstrusler er ikke dekket av ytringsfriheten og er ikke innenfor loven. Så sammenlikningen med drapstruslene mot Westergaard er urimelige og søkt.

    Det at man ikke bryter noen lov er ikke det samme som man er skikket til å stå i jobben man har. Foreslår at du leser artikkelen i dagbladet der de har snakket med advokater som konkluderer med at vedkommende har en dårlig sak.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis skrev:
    ...

    Jeg vet at denne læreren, uskikket som han nå måtte være, ikke er sagt opp, men har fått en "pakke" for å holde seg borte fra jobb. Men det er markedsført som om han ble sagt opp, og det er derfor jeg reagerer! Din holdning til ytringsfrihet måles faktisk i om du tillater de ytringer du er uenig i, de som opprører deg og de som du finner helt usmakelig perverse!
    Han har i ordets mening fått sparken. Teknisk sett har han fått en sluttpakke for å tre av straks, slik det gjerne gjøres. Normalt sett så vil det innebære lønn ut oppsigelsestida og kanskje litt til. Arbeidsgiver har frigitt han fra arbeidsplikten.

    Dette er ikke snakk om ytringsfrihet. Ingen som nekter han å ytre noe. Dette er snakk om visse holdninger og ytringer er forenlig med læreryrket. Og det er det jo rimelig klart at det ikke er. De luker jo ut folk allerede under studiet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg trodde ytringsfrihet var at man kunne si sin mening uten å frykte noen straff? Så lenge disse ytringene ikke er i strid med loven og ikke oppfordrer til lovbrudd.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg trodde ytringsfrihet var at man kunne si sin mening uten å frykte noen straff? Så lenge disse ytringene ikke er i strid med loven og ikke oppfordrer til lovbrudd.
    Han har ikke fått noen straff. Loven kom ikke knusende ned på hans fot. For å ha jobb som lærer så må arbeidstaker innfri masse krav. Tillit og rollemodell er 2 stikkord av flere som en lærer må innfri.

    Hadde han vært i en jobb som lagermedarbeider, telefonselger, butikkmedarbeider (kanskje), gartner, rørlegger, snekker og liknende så ville han ha beholdt jobben.
     
    N

    nb

    Gjest
    otare skrev:
    Jeg trodde ytringsfrihet var at man kunne si sin mening uten å frykte noen straff? Så lenge disse ytringene ikke er i strid med loven og ikke oppfordrer til lovbrudd.
    Joda, men som nevnt tidligere er det ingen sammenheng mellom ytringsfrihet og retten til å inneha en viss stilling. Jeg ser ingen forskjell på å gi en udugelig ansatt sparken kontra å si opp noen som demonstrerer holdninger og syn som ikke er forenelig med stillingen vedkommende innehar.

    Han har ikke fått noen straff, å miste jobben er ikke straff i den forstand. Det er ikke straffbart å sove lenge om morgenen og en person kan forlate sengen akkurat når vedkommende selv måtte ønske, men om man aldri gidder å kommer seg på jobb før klokken 11 selv om det er forventet at man er der 8 burde det ikke komme som noen overraskelse at arbeidsgiver etter en stund ber vedkommende om å se seg etter noe annet å drive med.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Han har mistet jobben, det må da være straff? Ikke en straff i strafferettslig betydning, men likevel...
    Nå var han bare vikar, og han har inngått en minnelig avtale om etterlønn osv, så man kan sikkert diskutere hvor mye straff det i realiteten var, så så veldig dramatisk er det jo ikke for ham.
    Man trenger forøvrig ingen vandelsattest for å bli lærer. Det er selvfølgelig en del uformelle forventninger til en lærer, som tillit og rollemodell, men ingen formelle krav.

    Det er vel heller ikke noen ting i denne saken som tilsier at han har opptrådd klanderverdig i sitt forhold til elevene, eller at han har "markedsført" sine meninger i klassen?

    Jeg er forøvrig ikke uenig i at han sannsynligvis er uegnet som lærer og burde finne seg noe annet å gjøre.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.517
    Torget vurderinger
    4
    Han har jo selv satt seg i en "sjakk matt posisjon" da skolen som arbeidsgiver har to hovedhensyn å ta, elever/foreldre på den ene siden og han som lærer. Når han ikke engang beklager på tv men bekrefter sin støtte til ABB sin idelogi har jo ikke skolen noe valg. Jeg hadde ikke godtatt ham som lærer for mine barn og jeg tror jeg har mange med meg der.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ikke sant? Takk og lov for det. Og takk og lov for at skolen kvittet seg med gærningen.

    Hadde jeg hatt unger ville det blitt hjemmeundervisning på flekken hvis ikke skolen hadde kvittet seg med sånne lærere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Så en arbeidstaker kan undergrave arbeidsgiverens interesser, bare det skjer på fritida? Jeg synes dette er å strekke ytringsfrihetsbegrepet en bitte smule langt...
    Da gjenstår spørsmålet om hvorvidt produksjon av aparte filmer og en "lovlig" politisk ytring kan sies å undergrave arbeidsgivers interesser? Åpner interessante muligheter dette! Spesielt når man samtidig vet at øksa fallt på første forseelse uten advarsel.

    Skal oppsigelse med bakgrunn i politiske ytringer ( som er godt innenfor det lovlige iht Norsk Lov ) kun gjelde tullinger på høyresiden eller kan man si opp en fra Rødt som yterer at han vil forby all privat eiendomsrett, beslagelegge bedriften han jobber i og overføre den til Folkerepublikken? Han må jo klart kunne sies å "undergrave arbeidsgivers interesser".

    Du ser ikke visse prinsippielle problemer her?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis: nå har ikke en hypotetiske representant fra rødt gått til det steg å kaldblodig myrde rundt regnet 80 mennesker, hovedsaklig barn. Ei heller ser du noen representanter hylle en slik morder.

    Det er ikke noe prinsippielt galt at en arbeidstaker må forholde seg til arbeidsgiveren på fritiden sin også.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Spiralis: nå har ikke en hypotetiske representant fra rødt gått til det steg å kaldblodig myrde rundt regnet 80 mennesker, hovedsaklig barn. Ei heller ser du noen representanter hylle en slik morder.

    Det er ikke noe prinsippielt galt at en arbeidstaker må forholde seg til arbeidsgiveren på fritiden sin også.
    MEN FOR POKKER ER DU DUM ELLER ?? Denne læreren har da ikke myrdet noen som helst!!

    Han kommer med en flåsete kommentar om Breivik som har myrdet nær 80 stykker, ja det er riktig.

    Men min hypotetiske Røde venn hyller Stalin, Lenin, Pol Pot evt Mao ! Hvor mange millioner har disse "idealene" tatt livet av??
    Mener du virkelig at det skal være fritt fram å si opp en lærer som er Stalinist, Leninist, Maoist eller som hyller Pol Pot ??

    I så fall skulle det blitt god plass på lærerværelsene i den Norske skolen. !!

    Problemet her er at dere kun ser på denen saken isolert og vemmes av hyllesen til ABB. Så lenge ingen av dere makter å se prinsippene i dette gidder jeg ikke krangle mer med dere!

    Jeg har vært aktiv fagforeningsmann i mer enn 30 år, og vil bare si at det er flere av dere som ville hatt problemer med ansettelsesforholdene deres hvis man skulle legge deres egen tolkning til grunn hvis man vurderte enkelte av dere opp mot ting som er postet bare her på HFS! Det er ikke så enkelt at man kan si opp de man er uenig med. Hadde det vært slik ville mange av dere måttet lære dere rævsleiking fanden så fort! En vakker dag vil noen oppleve at det er "din" sjef som er uenig med deg! UT HERFRA, DU ER SAGT OPP!! Jaja hvis det er slik dere ønsker det så er det jo bare å stemme FrP!!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    «Håper Ap atter setter ut AUF-ere på Utøya i året som kommer, og at året byr på en ny flott jaktsesong der ute»

    ..Når knapt foreldrene til de drepte barna fra årets massakre har fått dem begravd..

    Synes du virkelig at folk som poster slike ytringer på sosiale fora egner seg som lærer for barn?

    Synes du det er så rart at folk foreldre reagerer, og at arbeidsgiver sier... vi må ta en prat, kanskje du ikke egner deg helt som lærer for barna.. hva med noen måneders ekstralønn og mens du ser deg om etter en annen jobb som dørvakt, vekter eller veiarbeider?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Hvis en venstre ekstrem terrorist skulle slått til på landsmøtet til fpu for eskempel, ville det nok vært en ensom ulv slik som ABB som ikke føler den at den personen hører til noe spesielt parti, etter som verken rødt, sv eller nkp, etter som ingen av disse partiene ville vært ekstrem nok for vedkommende.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    «Håper Ap atter setter ut AUF-ere på Utøya i året som kommer, og at året byr på en ny flott jaktsesong der ute»

    ..Når knapt foreldrene til de drepte barna fra årets massakre har fått dem begravd..

    Synes du virkelig at folk som poster slike ytringer på sosiale fora egner seg som lærer for barn?

    Synes du det er så rart at folk foreldre reagerer, og at arbeidsgiver sier... vi må ta en prat, kanskje du ikke egner deg helt som lærer for barna.. hva med noen måneders ekstralønn og mens du ser deg om etter en annen jobb som dørvakt, vekter eller veiarbeider?
    ikke bare det; lærervikaren tar ikke avstand fra det han har sagt, og han var allerede suspendert fra stillingen grunnet tvilsomme hobbyer. Vedkommende beskriver også han som kaldblodig drepte barna for "godgutt".

    Det er lenge siden hvem som helst kunne være lærer.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Nifelheim skrev:
    Spiralis: nå har ikke en hypotetiske representant fra rødt gått til det steg å kaldblodig myrde rundt regnet 80 mennesker, hovedsaklig barn. Ei heller ser du noen representanter hylle en slik morder.

    Det er ikke noe prinsippielt galt at en arbeidstaker må forholde seg til arbeidsgiveren på fritiden sin også.
    MEN FOR POKKER ER DU DUM ELLER ?? Denne læreren har da ikke myrdet noen som helst!!

    Han kommer med en flåsete kommentar om Breivik som har myrdet nær 80 stykker, ja det er riktig.

    Men min hypotetiske Røde venn hyller Stalin, Lenin, Pol Pot evt Mao ! Hvor mange millioner har disse "idealene" tatt livet av??
    Mener du virkelig at det skal være fritt fram å si opp en lærer som er Stalinist, Leninist, Maoist eller som hyller Pol Pot ??

    I så fall skulle det blitt god plass på lærerværelsene i den Norske skolen. !!

    Problemet her er at dere kun ser på denen saken isolert og vemmes av hyllesen til ABB. Så lenge ingen av dere makter å se prinsippene i dette gidder jeg ikke krangle mer med dere!

    Jeg har vært aktiv fagforeningsmann i mer enn 30 år, og vil bare si at det er flere av dere som ville hatt problemer med ansettelsesforholdene deres hvis man skulle legge deres egen tolkning til grunn hvis man vurderte enkelte av dere opp mot ting som er postet bare her på HFS! Det er ikke så enkelt at man kan si opp de man er uenig med. Hadde det vært slik ville mange av dere måttet lære dere rævsleiking fanden så fort! En vakker dag vil noen oppleve at det er "din" sjef som er uenig med deg! UT HERFRA, DU ER SAGT OPP!! Jaja hvis det er slik dere ønsker det så er det jo bare å stemme FrP!!
    Hvis du skal tegne opp et hypotetisk scenario så ta et som er i nærheten. Det man best kan sammenlikne uttalelsene hans med er hyllest av og forsvar av den "endelige løsningen" under ww2. En lærer som hadde uttalt noe sånt ville raskt fått problemer med arbeidsforholdet sitt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva gjør hyllesten til Pol Pot mer smakelig? Det var tross alt et eksempel Spiralis nevnte og som en godt kan forholde seg til.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder regler om oppsigelsesvern i arbeidslivet har faktisk organisasjonene jobbet hard i mange år for at folk skal ha rimelig sikkerhet for en "fair" behandling fra arbeidsgiver. Jeg legger merke til at det er flere av dere som faktisk er villige til å ofre disse prinsippene på "Den Politiske Korrekthets Alter". Det kan ikke lages ett sett regler for høyreekstreme og ett sett for "de andre". Sorry men det er ikke slik ting fungerer. Det jeg ser her er at mange aksepterer regler som sier at den dagen sjefen din føler seg støtt av noe du sier i en politisk debatt på fritiden kan han si deg opp! Greit det for min del og dere om det!

    Men det betyr både at dere ikke aksepterer ytringsfrhihet fullt ut, bare delvis og situasjonsbetinget, samt at dere aksepterer dårligere oppsigelsesvern enn det vi har i dag.

    Husk bare dette: " Ytringsfriheten gir deg rett til å bli fornærmet, ikke krav på beskyttelse fra fornærmelser."
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå synes jeg du rir prinsippene i overkant hardt, Spiralis. Dette er ikke en teoretisk eksersis, men et faktisk og praktisk problem. Det må løses på en måte som ikke kan ivareta alle hensyn fullt ut. Så får man velge. En relativt harmløs (ja, det mener jeg virkelig) begrensning av ytringsfrihet for en yrkesgruppe, eller å risikere radikalisering gjennom skoleansattes påvirkning av barn. For meg er valget veldig lett.

    Men sånn i tilfelle du blir sår:


    ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Dr Dong skrev:
    Hva gjør hyllesten til Pol Pot mer smakelig? Det var tross alt et eksempel Spiralis nevnte og som en godt kan forholde seg til.
    Men kjære vene, Pol Pot holdt jo til på andre siden av jorden. Ingen av våre ble rammet av hans galskap.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis, du har jo gått deg helt snøblind i prinsippfasthet.

    Det er vel ingen her som mener fyren er oppsagt fordi sjefen hans ble støtt av noe han sa i en politisk debatt?

    Problemet er ikke hva sjefen han måtte bli støtt av, men at han som lærer må forvente å måtte forholde seg til lærerrollen ift. elevene også etter kl.16. Det er rimelig klar konsensus om at de uttalelsene han har kommet med, og forsvart i ettertid, bryter fullstendig med skolens og elevenes interesser. Hva sjefen hans personlig måtte mene er fullstendig irrelevant.

    Det er mulig du kjenner lærerstanden bedre enn meg, men jeg vil være særdeles overrasket om du finner noen som "hyller Pol Pot". Det er vel omtrent like sannsynlig som å finne noen som hyller Hitler. Kort sagt nazister. I tilfelle vil de og bør de faktisk avskjediges som lærere dersom det er standpunkter de fremmer offentlig.

    Du gjør noen sammenligninger i denne diskusjonen som jeg finner vanskelig å ta alvorlig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    0
    Hvor sterkt ytringsfriheten står i et samfunn kan KUN måles på i hvilken grad vi er villlige til å la de med de mest outrerte meninger komme til orde, uansett hvor forkastelige vi måtte finne dem.

    Hvis det at du ytrer deg ( og jeg gjentar,- innenfor de grenser som er satt av loven ) og som følge av ytringen mister jobben din, ja da har vi ikke mye til ytringsfrihet å skryte av.

    Ytringer skal møtes med ytringer, ikke av berufsverbot, heksebrenning eller død !

    Sorry gutter, prinsipper kan ikke være til salgs, selv om dette kan være jævlig bekvemt! :p
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Nifelheim skrev:
    Det er lenge siden hvem som helst kunne være lærer.
    Føler egentlig vi aldri har vært nærmere enn nå noensinne.
    Hva mener du? Fordi vedkommende fikk jobb som lærer i utgangspunktet? I så fall så kan man aldri være 100% sikker på at arbeidssøkere er hvem de utgir seg for å være. Når han ble ansatt i vikariatet så sjekket de jo om de fant noe på han. Facebook-sida hans var under hans alter ego. Kunstnernavnet hans.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    cybervision_ skrev:
    Nifelheim skrev:
    Det er lenge siden hvem som helst kunne være lærer.
    Føler egentlig vi aldri har vært nærmere enn nå noensinne.
    Hva mener du? Fordi vedkommende fikk jobb som lærer i utgangspunktet? I så fall så kan man aldri være 100% sikker på at arbeidssøkere er hvem de utgir seg for å være. Når han ble ansatt i vikariatet så sjekket de jo om de fant noe på han. Facebook-sida hans var under hans alter ego. Kunstnernavnet hans.
    Tenkte mer generelt at lærere var høyere ansett før enn i dag og at utviklingen du skisserer mener jeg går motsatt vei og at man gjerne da rekrutterte flinkere folk før. Idag er yrket lavt lønnet i forhold til andre yrker de "skarpe hodene" som KS vil ha tak i kan velge. Husker selv fra lærerskolen at det var mange som etter min mening var uskikket og uegnet som lærere som gled ganske greit gjennom. Da tenker jeg både på oppførsel og faglig kompetanse. Hadde flere i kullet som strøk x antall ganger på eksamener og møtte opp til undervisning i praksisperioder bakfulle og spritstinkende. Altså, yrket er langt mindre attraktivt og rekruttene andre mennesker nå enn før. Men nok OT i tråden, bare ment som en forklaring av kommentaren.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Spiralis skrev:
    Mener du virkelig at det skal være fritt fram å si opp en lærer som er Stalinist, Leninist, Maoist eller som hyller Pol Pot ??

    I så fall skulle det blitt god plass på lærerværelsene i den Norske skolen.
    Ja jøss, det ville vel totalt blitt ca. to færre på landsbasis.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    ABB skal observeres av nye "sakkyndige".............

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn