Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Det er utenkelig at retten godtar at psykiatre er 'vår herres utsendte', samme hvordan disse måtte oppføre seg. Det er poenget og viser at systemet fungerer. Du må lese hele artikkelen, ikke bare overskriften.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer nok veldig mye an på brillene til observatøren denne gangen også.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gubra skrev:
    Etter 11.sept. kom det flere uttalelser fra norske raddiser som ytret forståelse for terrorangrepet. Amerikanerne var jo uansett inkarnasjonen av alt vondt på jorden for venstresiden.
    Nå har vi fått en som ytrer forståelse for terrorangrepet 22.juli. Tro hvordan reaksjonen på det blir............

    http://www.aftenposten.no/nyheter/i...g-Breivik-uttalelser-pa-Facebook-6759321.html
    Har får ikke lenger være lærer.

    http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/innenriks/ringsaker/lerer/oppsigelser/20167520/

    Forståelig at foreldre blir engstelige når deres små håpefulle skal undervises av en massemordersympatisør. Greit å kunne ta affære før det skjer noe tragisk.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
    MEN HVA POKKER SKJEDDE MED YTRINGSFRIHETEN DA?? !!

    Dere vet den alle kan gjemme seg bak når vi tråkker muslimister på tærne!

    Gjelder den ikke når "vi" får såre tær??
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Nifelheim skrev:
    Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
    MEN HVA POKKER SKJEDDE MED YTRINGSFRIHETEN DA?? !!

    Dere vet den alle kan gjemme seg bak når vi tråkker muslimister på tærne!

    Gjelder den ikke når "vi" får såre tær??
    Det er ingen som har nektet mannen å ytre seg. Det eneste man har sørget for er at ikke skolebarna blir daglige mottakere for hans ytringer og påvirkning.

    Hva mener du må til da for at noen skal være uegnet til å skolere barn? Må han selv bli drapsmann først?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!

    Han har ikke ytret noe av dette overfor elevene sies det, så de er vel rimelig forskånet for disse ytringene. Han sier også selv at det var ment som provoserende humor og at det ikke er meninger han står for selv.

    At man kan hive han ut av skolen er en annen sak, i min bok er han for dum til å være lærer hvis han trodde at dette ikke ville skape røre! Men det er en annen sak. Ytringsfrihet betyr at du kan ytre "lovlige" ytringer uten å miste jobben!

    Når han mister jobben på grunn av ytringer har vi pr definisjon IKKE ytringsfrihet. Evt er det slik at ytringsfrihet er noe som spesifikt kun gjelder hvis religion eller personlig tro hetses/trakkaseres.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Nifelheim skrev:
    Nå er det vel ikke kun noen uheldige uttalelser som er årsaken til at han ikke får fortsette. Det er filmbiten som først og fremst gjør han uskikket. Å lage amatørspillefilmer med grov vold og grov voldtekt hører ikke sammen med å være lærer. Når man i tillegg uttaler seg om uttøya som han har gjort så var det kroken på døra. Han sang på siste verset.
    MEN HVA POKKER SKJEDDE MED YTRINGSFRIHETEN DA?? !!

    Dere vet den alle kan gjemme seg bak når vi tråkker muslimister på tærne!

    Gjelder den ikke når "vi" får såre tær??
    Han benytter seg av ytringsfriheten. Ingen som nektet han å ytre seg som han gjorde. Han står for det han ytret og da må han ta konsekvensene av det. Arbeidsforholdet hans var allerede satt på hold når disse ytringene kom frem.

    Skal man være lærer så må man være skikket til å være lærer.

    Ytringsfrihet er ikke det samme som at ytringen ikke får noen konsekvens.
     
    N

    nb

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!
    Det er ingen link mellom friheten til å si hva man vil og retten til å beholde en bestemt jobb.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!

    Han har ikke ytret noe av dette overfor elevene sies det, så de er vel rimelig forskånet for disse ytringene. Han sier også selv at det var ment som provoserende humor og at det ikke er meninger han står for selv.

    At man kan hive han ut av skolen er en annen sak, i min bok er han for dum til å være lærer hvis han trodde at dette ikke ville skape røre! Men det er en annen sak. Ytringsfrihet betyr at du kan ytre "lovlige" ytringer uten å miste jobben!

    Når han mister jobben på grunn av ytringer har vi pr definisjon IKKE ytringsfrihet. Evt er det slik at ytringsfrihet er noe som spesifikt kun gjelder hvis religion eller personlig tro hetses/trakkaseres.
    Med respekt å melde: sprøyt!

    Ytringsfrihet går på at du har rett til å ytre deg. ytringsfrihet går ikke på at ingen skal ta til motmæle mot deg. Han viser ved sine handlinger og ytringer at han ikke er egnet som lærer. Lærere skal være rollemodeller. En person som lager grove voldsscener og ikke minst stygge voldtektsscener på fritiden og så og si oppfordrer til drap har ingenting som lærer å gjøre.

    Fyren gikk på vikariat og hadde dermed sikkert 1 måneds oppsigelsestid. Kan ikke se for meg at han får jobb som lærer igjen.

    Hvis hobbyen hans er så viktig for han, så burde han valgt et yrke som enkelt kunne kombineres med det. Håper for hans del at han ikke har tatt lærerutdanning.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ytringsfrihet er kun din rett til å fremsette ytringer. Andre mennesker reaksjoner på ytringene derimot er en helt annen sak.

    Hvis en barnehageassistent ytrer at pedofili er stor stas og vil arbeide politisk for å legalisere overgrep mot små barn så kan det også hende at han med sine ytringer avslører at han ikke er egner til den jobnben han har.

    I beste fall har denne mannen vist svært dårlig dømmekraft, og det i seg selv gjør jo at man ikke bør være mentor for barn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    Spiralis skrev:
    Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!

    Han har ikke ytret noe av dette overfor elevene sies det, så de er vel rimelig forskånet for disse ytringene. Han sier også selv at det var ment som provoserende humor og at det ikke er meninger han står for selv.

    At man kan hive han ut av skolen er en annen sak, i min bok er han for dum til å være lærer hvis han trodde at dette ikke ville skape røre! Men det er en annen sak. Ytringsfrihet betyr at du kan ytre "lovlige" ytringer uten å miste jobben!

    Når han mister jobben på grunn av ytringer har vi pr definisjon IKKE ytringsfrihet. Evt er det slik at ytringsfrihet er noe som spesifikt kun gjelder hvis religion eller personlig tro hetses/trakkaseres.
    Med respekt å melde: sprøyt!

    Ytringsfrihet går på at du har rett til å ytre deg. ytringsfrihet går ikke på at ingen skal ta til motmæle mot deg. Han viser ved sine handlinger og ytringer at han ikke er egnet som lærer. Lærere skal være rollemodeller. En person som lager grove voldsscener og ikke minst stygge voldtektsscener på fritiden og så og si oppfordrer til drap har ingenting som lærer å gjøre.

    Fyren gikk på vikariat og hadde dermed sikkert 1 måneds oppsigelsestid. Kan ikke se for meg at han får jobb som lærer igjen.

    Hvis hobbyen hans er så viktig for han, så burde han valgt et yrke som enkelt kunne kombineres med det. Håper for hans del at han ikke har tatt lærerutdanning.
    At mannen har film som hobby er helt uproblematisk, og bør ikke ha noen som helst innvirkning på slike saker.

    Det er ikke alle som har samme smak i film og nøyer seg med Disney og romantiske komedier fra Hollywood uten at det gjør dem til fæle mennesker.

    Å uttrykke sympati for bloddryppende massemordere og ytre ønske om gjentakelse når knapt de forrige ofrene er begravd er derimot en helt annen sak, selv om det er på fleip. Forstår man ikke såpass er man rett og slett for dum til å kunne fungere tilfredsstillende som lærer.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Elevene hans er ikke skjermet for det han har lagt ut på nett, verken 'filmene' eller FB-kommentarene. Greit nok at han har frihet til å ytre seg på usmakelig vis, men han har som avsender ansvar for å skjerme elevene sine. Det er klart at elevene er ekstra interessert i hva lærerne deres foretar seg på nett. At han ikke gjorde dette tyder på at han ikke tar det tilleggsansvaret som følger av at han er lærer. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at det er noe galt med avskjedigelsen.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Nifelheim skrev:
    Spiralis skrev:
    Mister man jobben på grunn av fritidssysler og ytringer på FaceBook har man i praksis ikke ytringsfrihet!

    Han har ikke ytret noe av dette overfor elevene sies det, så de er vel rimelig forskånet for disse ytringene. Han sier også selv at det var ment som provoserende humor og at det ikke er meninger han står for selv.

    At man kan hive han ut av skolen er en annen sak, i min bok er han for dum til å være lærer hvis han trodde at dette ikke ville skape røre! Men det er en annen sak. Ytringsfrihet betyr at du kan ytre "lovlige" ytringer uten å miste jobben!

    Når han mister jobben på grunn av ytringer har vi pr definisjon IKKE ytringsfrihet. Evt er det slik at ytringsfrihet er noe som spesifikt kun gjelder hvis religion eller personlig tro hetses/trakkaseres.
    Med respekt å melde: sprøyt!

    Ytringsfrihet går på at du har rett til å ytre deg. ytringsfrihet går ikke på at ingen skal ta til motmæle mot deg. Han viser ved sine handlinger og ytringer at han ikke er egnet som lærer. Lærere skal være rollemodeller. En person som lager grove voldsscener og ikke minst stygge voldtektsscener på fritiden og så og si oppfordrer til drap har ingenting som lærer å gjøre.

    Fyren gikk på vikariat og hadde dermed sikkert 1 måneds oppsigelsestid. Kan ikke se for meg at han får jobb som lærer igjen.

    Hvis hobbyen hans er så viktig for han, så burde han valgt et yrke som enkelt kunne kombineres med det. Håper for hans del at han ikke har tatt lærerutdanning.
    At mannen har film som hobby er helt uproblematisk, og bør ikke ha noen som helst innvirkning på slike saker.

    Det er ikke alle som har samme smak i film og nøyer seg med Disney og romantiske komedier fra Hollywood uten at det gjør dem til fæle mennesker.

    Å uttrykke sympati for bloddryppende massemordere og ytre ønske om gjentakelse når knapt de forrige ofrene er begravd er derimot en helt annen sak, selv om det er på fleip. Forstår man ikke såpass er man rett og slett for dum til å kunne fungere tilfredsstillende som lærer.
    Nei, filmingen hans var ikke uproblematisk. Han ble straks suspendert fra stillingen sin da det kom frem.

    Han hadde en sjans til å beholde jobben ved å gi en god forklaring. Den forklaringen rakk han ikke å gjøre før hans uttalelser om Utøya kom frem, og ikke minst hans beskrivelse av Breivik som "godgutten".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    For en stund siden ble det her på OT hånledd av begrepet "ytringsansvar" Nå ser det ut til at denne karen må ta ansvaret for ytringene sine og melde seg på NAV. Ytringsfrihet er ikke det samme som amnesti for ens uttalelser.
    Jeg savner de som forsvarte Muhammedtegningene på det sterkeste, er de like ivrige på å forsvare nekets "vitser" ?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Ytringsfrihet er ikke det samme som at ytringen ikke får noen konsekvens.
    Gjestemedlem skrev:
    Ytringsfrihet er kun din rett til å fremsette ytringer. Andre mennesker reaksjoner på ytringene derimot er en helt annen sak.
    Hvis man evner å tenke prinsippielt er det ut fra overstående lett å konstatere at en hel nasjons indignasjon over ambassadebrennning og slike "uvesentligheter" ikke var annet enn et eklatant utrykk for den norske dobbeltmoralen!

    Jeg begynner faktisk å forstå de muslimer som anklager oss som nasjon for å være navlebeskuende dobbeltmoralister! Var man i stand til å forsvare Muhammedtegningene burde det være lett å fordømme at denne dåsemikkelen mistet jobben!!

    Jeg vil ikke på noen som helst måte stille meg bak utgydelsene hans, til det er de for åndssløve og usmakelige. Men hans rett til å kunne ytre dem uten å måtte miste jobben på grunn av det? Jo den retten vil jeg forsvare selv for en slik tosk som ham her! Alt annet vil gi muslimistene rett i sin kritikk av vår måte å benytte ytringsfriheten på!

    Så som Pinky sier: Dere som forsvarte trykkingen av karikaturene, HVOR ER DERE I DAG ??
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.

    Det er ikke alle mennesker som er skikket til å stå i de forskjellige stillinger. Vedkommende har bevist med sine ytringer (og handlinger) at han ikke har det som kreves for å være lærer.

    Hadde han vært en lagermedarbeider så kunne ingen ha tatt fra han jobben.


    Du kan jo lese litt her:
    http://www.dagbladet.no/2012/02/10/nyheter/innenriks/breivik/lerer/ringsaker/20170353/
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
    Det er ikke uvanlig at jobben medfører begrensninger utenom jobben. I mange stillinger representerer man arbeidsgiver også etter klokken 1600. Som lærer forventes man å kunne være en rollemodell for elevene.

    Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.

    Forøvrig burde jo mannen miste jobben ene og alene for sviktende vurderingsevne.

    "- Det var ment som en spøk.
    Derfor tok jeg hardt i. Jeg har en slik humor hvor noe av poenget er å provosere.
    Sånn sett har jeg jo lyktes, sier 28-åringen, som også påpeker at det han skrev, ikke var ment for alles øyne."


    En voksen mann som ikke har forstått at meldinger på FB ikke er private ?
    En voksen men som først vil provosere...og klarer det...for deretter å uttale :
    "- Folk kan ikke la seg støte av alt som ikke er politisk korrekt"

    Jeg er i grunn enige i det siste sitatet, - men man kan ikke gjøre sitt beste for å provosere og så bli overrasket over at folk reagerer ?!

    Mannen har dårligere nettvett enn en gjennomsnittlig fortiss.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Forøvrig burde jo mannen miste jobben ene og alene for sviktende vurderingsevne.
    Jeg er enig med Trane hva gjelder sviktende vurderingsevne. Den er grei.

    Trane skrev:
    Som lærer forventes man å kunne være en rollemodell for elevene.
    Når det gjelder læreres oppgave som "rollemodeller" så vet jeg om flere av sorten som burde ha stemplet hos NAV hvis man skulle ha fulgt det prinsippet slavisk.

    Trane skrev:
    Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.
    Å jo da! Det er ikke lov å diskriminere med bakgrunn i kjønn, sexuell orientering, LIVSSYN, gravididtet etc etc.......!!


    Nifelheim skrev:
    Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.
    Trane skrev:
    Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
    Og der har vi et forsvar for ambassadebrenningen etter Muhamed karikaturene!


    Misforstå meg rett gutter, jeg er ikke enig med tullingen. Jeg holder bare opp et speil her så noen og enhver kan få se seg selv! :p
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Dette lukter det "berufsverbot" og kvalmende norsk moralisme av. Fysj.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Yrkesforbud
    "I Norge fastslår arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven at ingen kan utestenges fra et arbeid på grunn av politisk eller annen overbevisning."

    Også tullinger må ha lov å ytre seg uten å miste jobben.
    Når ble idioti og sviktende vurderingsevne en oppsigelsesgrunn?
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Lærerjobben er ikke som en hvilkensomhelst jobb. Lærere er off personer som representerer samfunnet og skolen som system. De er forbilder og rollemodeller for den oppvoksende slekt.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Forøvrig burde jo mannen miste jobben ene og alene for sviktende vurderingsevne.
    Jeg er enig med Trane hva gjelder sviktende vurderingsevne. Den er grei.

    Trane skrev:
    Som lærer forventes man å kunne være en rollemodell for elevene.
    Når det gjelder læreres oppgave som "rollemodeller" så vet jeg om flere av sorten som burde ha stemplet hos NAV hvis man skulle ha fulgt det prinsippet slavisk.

    Trane skrev:
    Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.
    Å jo da! Det er ikke lov å diskriminere med bakgrunn i kjønn, sexuell orientering, LIVSSYN, gravididtet etc etc.......!!


    Nifelheim skrev:
    Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.
    Trane skrev:
    Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
    Og der har vi et forsvar for ambassadebrenningen etter Muhamed karikaturene!


    Misforstå meg rett gutter, jeg er ikke enig med tullingen. Jeg holder bare opp et speil her så noen og enhver kan få se seg selv! :p
    Du er helt på viddende, Spiralis. Det er ikke et speil du holder opp, men en plankebit.
    De som brant flagg utenfor ambassaden ønsket at vi skulle forby slike ytringer. Det er et ønske vi ikke kan følge etterfølge. De brukte forresten sin ytringsfrihet til å klage på våre ytringer. Joda, de gikk lenger enn som så. De brant noen flagg og raserte litt eiendom.


    Det er ingen her inne som nekter denne personen i å uttale seg. Han uttaler seg og tar nå de følgende som kommer av uttalelsene.

    Svært mange misforstår ytringsfrihet og tror at alle ytringer skal være uten konsekvenser. Sist med denne KrF-mørkedama i Sarpsborg. Hun som dro med denne fanatikeren inn i byrådssalen og ga han taletid. Hun ytret i det hun trekte seg fra KrF at hun ikke kunne skjønne alt ståket som kom. Hun brukte jo bare sin ytringsfrihet, sa hun.


    De som forsvarer at han får fyken er heller ikke dem som maste om ytringsfriheten når det sto som verst på. Islamhaterne her inne forsvarte ytringsfriheten da, og de er knapt frempå i denne debatten. Jeg f.eks mente at det avisene gjorde var noe forbannet tullball. Provokasjon for provokasjonens skyld. Barnehagementalitet der man erter den som ikke har noe. Joda, avisene kunne trykke det grunnet ytringsfriheten, men det hadde absolutt ingen nytte. Annet enn å provosere, noe kristentullingene til tider er flinke til.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    ch skrev:
    Dette lukter det "berufsverbot" og kvalmende norsk moralisme av. Fysj.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Yrkesforbud
    "I Norge fastslår arbeidsmiljøloven og diskrimineringsloven at ingen kan utestenges fra et arbeid på grunn av politisk eller annen overbevisning."

    Også tullinger må ha lov å ytre seg uten å miste jobben.
    Når ble idioti og sviktende vurderingsevne en oppsigelsesgrunn?
    Idioti og sviktende vurderingsevne er helt klart oppsigelsesgrunn. Det kommer an på hvilken stilling vedkommende innehar. En lagerarbeider, telefonselger, supportmedarbeider og den slags ville ha beholdt jobben. En lærer har andre krav. Hadde vedkommende vært pressetalsmann for et firma ville han også ha fått fyken på dagen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er mange slags jobber som stiller særskilte krav til egnethet hos dem som er ansatt. Og personers offentlige ytringer kan gi en god pekepinn på dette. Spesielt når ytringene bli til en belastning for arbeidsgiveren og derfor ikke kun representerer privatlivet og meningene til personen.

    En barnehagearbeider som yrer seg positivt om pedofili, eller en politimann som forsvarer korrupsjon og bestikkelser, en lærer som er tilhenger av drap på barn og unge, en prest som spotter sin religion, en lege som forsvarer homøopati, .. listen kan gjøres lang over ytringer som kan føre til at arbeidsgiver reagerer negativt fordi de ikke vil assosieres med slike holdninger.

    Ytringer av privatpersoner som ikke i jobb eller andre viktige sammenhenger representerer andre enn seg selv må derimot få full anledning til å mene og ytre nett hva de måtte klare å pønske ut uten andre konsekveser enn at andre tar til motmæle, så lenge det ikke er lovstridige oppfordringer til kriminalitet eller lignende.

    Jeg kan ikke helt se at dette skal være så veldig kontroversielt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Nifelheim skrev:
    Ytringsfrihet er ikke det samme som å kunne ytre seg uten at andre tar til motmæle eller reagerer.
    Trane skrev:
    Han har selvsagt rett til å ytre seg, men han har ingen rett til å ytre seg fullstendig fri for konsekvenser.
    Og der har vi et forsvar for ambassadebrenningen etter Muhamed karikaturene!


    Misforstå meg rett gutter, jeg er ikke enig med tullingen. Jeg holder bare opp et speil her så noen og enhver kan få se seg selv! :p
    Men kjære vene da, Spiralis!

    Det er da vel forskjell på klippe negler og å hugge av seg beinet ?
    Du kan da ikke i fullt alvor sette likhetstegn mellom at denne fyren ikke får være lærer og trusler, vold og ambassadebrenneningen etter karikaturtegningene ?

    Nettopp fordi muslimske grupper ønsker forbud mot tegningene er det jeg forsvarer dem.
    Det er meg bekjent ingen som har nektet fyren å ytre dumhetene sine. I tilfellet vil jeg forsvare hans rett til det. Uansett må han selv ta konsekvensene av de ytringer han gjør....de lovlige konsekvensene !
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Spiralis skrev:
    Trane skrev:
    Tilsvarende er det ikke gitt at kreasjonister får jobb som lærere.
    Å jo da! Det er ikke lov å diskriminere med bakgrunn i kjønn, sexuell orientering, LIVSSYN, gravididtet etc etc.......!!
    Idet livssynet er til hinder for at vedkommede utøver lærereyrket ihht. pensum så er det ikke diskriminering.
    Man må gjerne være kreasjonist privat dersom han som lærer holder seg til pensum, men idet man trekker sitt personlige synspunkt som kreasjonist inn i undervisningen vil skolen ha plikt til å gripe inn.
    Jeg skrev at det ikke er gitt at kreasjonister får jobb som lærere, - ikke at de ikke skal eller kan få det.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Lærerjobben er ikke som en hvilkensomhelst jobb. Lærere er off personer som representerer samfunnet og skolen som system. De er forbilder og rollemodeller for den oppvoksende slekt.
    For et par generasjoner siden var det slik, men i dag? Nei! de har ikke engang en lønn som er i nærheten om det der skulle ligge til grunn for jobben!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Det er ingen her inne som nekter denne personen i å uttale seg. Han uttaler seg og tar nå de følgende som kommer av uttalelsene.

    Svært mange misforstår ytringsfrihet og tror at alle ytringer skal være uten konsekvenser. Sist med denne KrF-mørkedama i Sarpsborg. Hun som dro med denne fanatikeren inn i byrådssalen og ga han taletid. Hun ytret i det hun trekte seg fra KrF at hun ikke kunne skjønne alt ståket som kom. Hun brukte jo bare sin ytringsfrihet, sa hun.
    Og Westergaard må i følge samme logikk forstå og akseptere at det er en pris på hodet hans??

    Konsekvensene på en ytring må faktisk begrenses til å svare "med samme mynt", dvs i form av muntlige eller skriftlige ytringer innenfor lovens rammer!

    Denne tullingen i Ringsaker ytret seg innenfor lovens rammer,- i følge lensmannen i bygda har tufsen ikke brutt noen som helst lov! At man da sier ham opp er i min bok en ganske disproposjonal reaksjon på det han gjorde. Det må slik jeg ser det glatt kunne sammenlignes med hysterisk flagg og ambassadebrenning blandt uopplyste analfabeter og fanatiske muslimistiske kamelryttere!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Nifelheim skrev:
    Idioti og sviktende vurderingsevne er helt klart oppsigelsesgrunn. Det kommer an på hvilken stilling vedkommende innehar. En lagerarbeider, telefonselger, supportmedarbeider og den slags ville ha beholdt jobben. En lærer har andre krav. Hadde vedkommende vært pressetalsmann for et firma ville han også ha fått fyken på dagen.
    Sviktende vurderingsevne I JOBBSAMMENHENG kan etter de lovpålagte advarsler etc være oppsigelsesgrunn! De noe snurrige fritidssyslene denne karen driver med er akkurat det. Fritidsysler!

    Skal man følge den logikken du legger opp til her kan lærere sies opp om de tas for fyllekjøring i ferien sin!

    Forøvrig har du noen interessante holdninger overfor visse yrkesgrupper som IKKE faller inn under begrepet akademikere! Har du en traumatisk ungdomstid fra Unge Høire ?? Eller er det bare venstresidens ( SV ) tradisjonelle avsky for proletarer og nesegruse beundring for akademikere som kommer fram? ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror nok han her vil ha en god sak hvis han tar oppsigelsen til retten og saksøker for usaklig oppsigelse. Han har ikke brutt noen lov så vidt jeg kan se.
    Imidlertid burde nok denne karen vært luket ut i utdanningsløpet og blitt fortalt at han ikke bør bli lærer. Slikt skal man klare å gjøre i lærerutdanningen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det er mange slags jobber som stiller særskilte krav til egnethet hos dem som er ansatt. Og personers offentlige ytringer kan gi en god pekepinn på dette. Spesielt når ytringene bli til en belastning for arbeidsgiveren og derfor ikke kun representerer privatlivet og meningene til personen.

    En barnehagearbeider som yrer seg positivt om pedofili, eller en politimann som forsvarer korrupsjon og bestikkelser, en lærer som er tilhenger av drap på barn og unge, en prest som spotter sin religion, en lege som forsvarer homøopati, .. listen kan gjøres lang over ytringer som kan føre til at arbeidsgiver reagerer negativt fordi de ikke vil assosieres med slike holdninger.

    Ytringer av privatpersoner som ikke i jobb eller andre viktige sammenhenger representerer andre enn seg selv må derimot få full anledning til å mene og ytre nett hva de måtte klare å pønske ut uten andre konsekveser enn at andre tar til motmæle, så lenge det ikke er lovstridige oppfordringer til kriminalitet eller lignende.

    Jeg kan ikke helt se at dette skal være så veldig kontroversielt.
    Detr finnes noen grupper som klart aldri er privatpersoner og som 100% av tiden representerer arbeidsgiveren sin. Lærere er ikke en av disse gruppene! Og selv presten som forkynner vranglære tas inn til samtaler, rettledning og konsultasjoner med biskopen noen ganger FØR han sies opp!!

    De gruppene som er "på jobb" H24 er stort sett slike som tilsettes og avskjediges av "Kongen i Statsraad, dette gjelder IKKE lærere!!

    Vi kan selvsagt ønske og mene at det skal stilles så strenge krav til en lærer at han skal kunne gis oppsigelse etter første gangs "snubling", uten forutgående advarsler og slikt som er listet opp i Arbeidsmiljøloven. Men slik er det IKKE! Og i denne saken snakker vi fortsatt om en "snublig" som ikke er et lovbrudd!! Det finnes mange lærere som har brutt loven og sonet dom i fengsel som ikke har mistet jobben. Så dette er KUN snakk om politisk korrekthet fordi Utøya saken er så fersk og sitter i sjela til folk så sterkt.

    Hadde han tatt seg bryet med å gå til sak hadde han nok vunnet fram. Nå var han vikar i tidsbegrenset ansettelse, han fikk beholde lønna uten å jobbe for den, så han ville nok ikke oppnådd noe mer i retten, derfor gadd han ikke ta saken til retten! At han ikke ville fått et nytt vikariat er jo en helt annen sak, arbeidsgiver står fritt til å ansette den han ønsker. Skole/kommuneledelsen "kjøpte" seg fri og kan slå seg for brystet som "prinsippfaste og handlekraftige". ( Hadde bare min arbeidsgiver vært så "prinsippfast" at de hadde sendt meg hjem med full lønn skulle jeg juble! ;D ) Blir vel en vinn vinn situasjon. Skattebetalerne må ta regninga og blir taperne her. DET må jo ansettes en ny vikar og denne skal jo også ha lønn. Denne klassen får en ganske dyr lærer!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Men kjære vene da, Spiralis!

    Det er da vel forskjell på klippe negler og å hugge av seg beinet ?
    Du kan da ikke i fullt alvor sette likhetstegn mellom at denne fyren ikke får være lærer og trusler, vold og ambassadebrenneningen etter karikaturtegningene ?

    Nettopp fordi muslimske grupper ønsker forbud mot tegningene er det jeg forsvarer dem.
    Det er meg bekjent ingen som har nektet fyren å ytre dumhetene sine. I tilfellet vil jeg forsvare hans rett til det. Uansett må han selv ta konsekvensene av de ytringer han gjør....de lovlige konsekvensene !
    De LOVLIGE konsekvensene av dette ville være om rektor tok ham inn til en samtale, evt gav ham en advarsel ( noe tvilsom lovlighet i det slik jeg leser AML, - men likevel,- en advarsel )

    I et sivilisert rettssamfunn som Norge setter jeg det å ta fra en mann levebrødet ganske likt med at middelalderske religiøse diktaturer brenner flagg og ambassader. Er ikke glad i kulturrelativisme, men i dag skal jeg gjøre et unntak! ;D
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.332
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    han var vikar ikke fast ansatt ser det ut at en del glemmer :)

    edit ser det er notert bedre mens jeg skrev.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn