Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Den første tråden ble visst sperret og aldri åpnet igjen av moderator.

    Terroristen er nok fornøyd nå som han får all den oppmerksomheten han drømte om.
    Ikke en gang popartister får folk til å stå i kø om natta lenger.

    Edit: Vi får prøve å oppføre oss så tråden ikke blir stengt igjen...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det hadde vært den minste grad av moral og konsekvens i det norske folk ville samtlige aviser og TV stasjoner ha boikottet denne seansen. Vi ser også at "Se & Hør nasjonens" menigmenn også er blottet for evne til fornuftstenking og solidaritet når de stiller seg i kø i timer for å se denne dusten.

    I gamle dager strømmet folket til ved offentlige henrettelser og man kan trygt si at verden ikke har kommet så langt videre fra den gangen.

    Som Charlie Brown bruker å si: "Jeg gremmes!"
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Bra med ny tråd herom. Jeg har tenkt på det samme. Men for å slippe at dette skal bli en sånn ny "brunt grums må bekjempes med alle midler" tråd, hva med å kalle den noe á la "Tilfellet ABB". ABB og rettssaken mot han kommer til å være Norges mest omtalte mediaprofil de neste 5 årene, så det er flere interessante ting å reflektere over. -Hans profil, bevisføringen i retten, straffeloven han skal dømmes ut fra og så videre.

    (Jeg ser tilfellet ABB mer som en gal massemorders handling enn som en typisk terrorhandling).
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Uenig med Spiralis.

    Full åpenhet og innsyn i denne mannes syke og forskrudde tankeverden vil bedre forhindre sprending av slike holdninger enn hemmelighold og sensur. Han trenger å bli avslørt og avkledd, ikke tilslørt og gjort spennende.

    På et annet nivå er dette kun en straffesak som andre, og bør ikke underlegges strengere hemmelighold enn andre drapssaker.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    (Jeg ser tilfellet ABB mer som en gal massemorders handling enn som en typisk terrorhandling).
    Velkjent vrangforestilling, dette. Gjerningen, når den begås av andre, får én etikett, og diskuteres som om den var rasjonell og representativ for kulturen gjerningsmennene utløper fra.
    Men når gjerningen begås av en fra egen kultur, var vedkommende irrasjonell og sinnsyk.

    Det er et studiefelt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_relativism
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    (Jeg ser tilfellet ABB mer som en gal massemorders handling enn som en typisk terrorhandling).
    Velkjent vrangforestilling, dette. Gjerningen, når den begås av andre, får én etikett, og diskuteres som om den var rasjonell og representativ for kulturen gjerningsmennene utløper fra.
    Men når gjerningen begås av en fra egen kultur, var vedkommende irrasjonell og sinnsyk.

    Det er et studiefelt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_relativism
    Vrangforestilling og vrangforestilling, Fru Blom. Det er ingen tvil om hva ABB har gjort og hvor han kommer fra.
    Men politiet opplyst senest til media i går at ABB opererte alene, uten hjelp fra andre. Og akkurat nå pågår det et fengslingsmøtet hvor ABB liret av seg følgende svar til dommeren: Jeg er ridder og kommandør i den norske motstandsbevegelsen. Jeg har innvendinger mot din habilitet. Du er en representant for multikulturalisme, sier Behring Breivik.

    -----------

    Jeg synes HFS bør ha en egen tråd på "tilfellet ABB" framfor en tråd hvor hans omfattende sak skal drøftes omhverandre med andre terrortrusler fra feks fanatiske islamister o.l. Greit å holde disse fra hverandre, om ikke annet for forhåpentligvis å få en ryddigere debatt/tråd som ikke blir stengt.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Leste nettopp nå en tidligere elevs melding på FB - der han beskriver sin opplevelse av å "møte en massemorder" i Oslo Tingrett i dag.
    Setninger som; "Lenge siden det har grøsset like mye nedover ryggen!" er beskrivende for bla. hvordan han opplevde en iskald mann.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    Vrangforestilling og vrangforestilling, Fru Blom. Det er ingen tvil om hva ABB har gjort og hvor han kommer fra.
    Men politiet opplyst senest til media i går at ABB opererte alene, uten hjelp fra andre. Og akkurat nå pågår det et fengslingsmøtet hvor ABB liret av seg følgende svar til dommeren: Jeg er ridder og kommandør i den norske motstandsbevegelsen. Jeg har innvendinger mot din habilitet. Du er en representant for multikulturalisme, sier Behring Breivik.
    Ja, det er jo et speilbilde av hva dem han mener han kjemper mot sier når de selv står i rettssaler.
    Men disse brukes som sanne representanter for sin kultur, mens Breivik altså er sinnsyk, i følge deg. Betyr det at han skal gå fri for fengselstraff, mener du?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.678
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    Vrangforestilling og vrangforestilling, Fru Blom. Det er ingen tvil om hva ABB har gjort og hvor han kommer fra.
    Men politiet opplyst senest til media i går at ABB opererte alene, uten hjelp fra andre. Og akkurat nå pågår det et fengslingsmøtet hvor ABB liret av seg følgende svar til dommeren: Jeg er ridder og kommandør i den norske motstandsbevegelsen. Jeg har innvendinger mot din habilitet. Du er en representant for multikulturalisme, sier Behring Breivik.
    Ja, det er jo et speilbilde av hva dem han mener han kjemper mot sier når de selv står i rettssaler.
    Men disse brukes som sanne representanter for sin kultur, mens Breivik altså er sinnsyk, i følge deg. Betyr det at han skal gå fri for fengselstraff, mener du?
    Hva er i veien med en forvaringsdom?

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    tkr skrev:
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    Vrangforestilling og vrangforestilling, Fru Blom. Det er ingen tvil om hva ABB har gjort og hvor han kommer fra.
    Men politiet opplyst senest til media i går at ABB opererte alene, uten hjelp fra andre. Og akkurat nå pågår det et fengslingsmøtet hvor ABB liret av seg følgende svar til dommeren: Jeg er ridder og kommandør i den norske motstandsbevegelsen. Jeg har innvendinger mot din habilitet. Du er en representant for multikulturalisme, sier Behring Breivik.
    Ja, det er jo et speilbilde av hva dem han mener han kjemper mot sier når de selv står i rettssaler.
    Men disse brukes som sanne representanter for sin kultur, mens Breivik altså er sinnsyk, i følge deg. Betyr det at han skal gå fri for fengselstraff, mener du?
    Hva er i veien med en forvaringsdom?

    mvh
    Den skal revurderes hvert år, og hvorvidt han skal slippes fri er opp til psykiatrisk sakkyndig, og ikke rettsstaten.

    En av de fremste innen norsk kriminologi: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3203542.ece

    Jeg reagerer kun på pedals bruk av ordet "gal" - det er typisk relativisme, der man unnskylder en egenkulturell som har begått gjerninger man fordømmer når de begås av fremmedkulturelle.
    Men i dette tilfellet oppstår et paradoks, siden det da potensielt vil lede til at Breivik ikke er straffeansvarlig.

    Disse unnskyldningene er velkjente fra f.eks. USA, der terrorhandlinger straks blir galmannsverk når man blir klar over at identiteten til gjerningsmennene ikke passer med fordommene.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Jeg vil tippe at denne terroristen kvalifiserer for opptil flere psykiatriske diagnoser.

    Evig tvungen psykiatrisk behandling kunne kanskje vært på sin plass. Gjerne med gruppeterrapi sammen med andre terrorister som er pågrepet. Mulig han ville hatt innvendinger mot hudfargen til noen av dem, men det er jo litt av poenget med terrapi å konfrontere sine fobier.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ja, det er jo et speilbilde av hva dem han mener han kjemper mot sier når de selv står i rettssaler.
    Men disse brukes som sanne representanter for sin kultur, mens Breivik altså er sinnsyk, i følge deg. Betyr det at han skal gå fri for fengselstraff, mener du?
    Nå må selvsagt rettsprosessen få gå sin gang, og det blir spennende å se nettopp om han blir dømt som sinnsyk eller ikke.

    Blir han dømt ut i fra å være tilregnelig, så får han lovens maksimalstraff på 21år. Med mindre han dømmes for "brudd mot menneskeheten" (30års strafferamme) noe som jurister sier ikke er realistisk å få til. [Han kunne uansett fått 30år dersom justisdepartementet ikke hadde somlet med å oppdatere politiets IT-systemer. Den nye 30års strafferammen ble vedtatt i 2009, men er ikke trådt i kraft enda pga politisk vannstyre/budsjettrot].

    Blir han erklært sinnsyk, så blir det forvaring på ubestemt tid.

    Jeg er redd for at ABB kan simulere sinnsyk for å få en forvaringsdom. Så blir han brått klar i hode etter 5-10 år, angrer på alt og passerer alle psykologirunder med glans. Hvoretter advokaten hans vil begjære fyren sluppet fri.

    Sånn sett blir dette et valg mellom pest eller kolera. Får han lovens strengeste straff går han ut av fengselsporten senest om 21år, i 2032. Da er hans Utøya-ofrene cirka 40 år gamle, og deres pårørende fremdeles i 60-årene.
    Får han forvaring så vet man ikke sikkert for hvor mange år.

    Hva jeg mener? -Jeg ønsker fyren bak lås og slå til han dør av alderdom, på de minst hyggelige vilkår. Om det skal skje under streng forvaring som sinnsyk eller med tilrettelagt soning, -det har jeg ikke satt meg inn i.

    Og du da, Vreden, hvilket dom ser du for deg at ABB får?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    Og du da, Vreden, hvilket dom ser du for deg at ABB får?
    Mannen begikk det største sviket et medlem av et samfunn kan begå.
    Han angrep forsvarsløse barn tilhørende egen kultur.

    Det finnes ikke streng nok straff. Og det finnes ingen unnskyldning.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    Og du da, Vreden, hvilket dom ser du for deg at ABB får?
    Mannen begikk det største sviket et medlem av et samfunn kan begå.
    Han angrep forsvarsløse barn tilhørende egen kultur.

    Det finnes ikke streng nok straff. Og det finnes ingen unnskyldning.
    Han spør vel egentlig hva du ser for deg at han får rent formelt, ikke hva du hadde ønsket deg han hadde fått.

    Han får helt sikkert lovens strengeste straff, p.t. 21 år.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg reagerer kun på pedals bruk av ordet "gal" - det er typisk relativisme, der man unnskylder en egenkulturell som har begått gjerninger man fordømmer når de begås av fremmedkulturelle.
    Det var da ikke måte på fintføleri/ordkløveri. :mad:

    Det er god grunn til å kalle ABB gal (virkelighetsfjern) basert på hva han sier og har gjort. Det ligger jo tykt utenpå han. Om han blir erklært klinisk sinnsyk av rettspsykiatrikere, det gjenstår å se. Det er jo en tung faglig vurdering som verken du eller jeg er i stand til å vurdere. Jo forresten, du har sikkert fasiten, kjenner jeg deg rett.

    At voksne mennesker pakker seg inn i dynamitt og trykker på selvutløserknappen midt i Bagdads gater er også "galskap" i min øyne, på linje med ABB. Man må være bra gal i hodet for å begå massemord. Om man erklæres sinnsyk i strafferettslig forstand, er en annen sak.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Ole I skrev:
    vredensgnag skrev:
    pedal skrev:
    Og du da, Vreden, hvilket dom ser du for deg at ABB får?
    Mannen begikk det største sviket et medlem av et samfunn kan begå.
    Han angrep forsvarsløse barn tilhørende egen kultur.

    Det finnes ikke streng nok straff. Og det finnes ingen unnskyldning.
    Han spør vel egentlig hva du ser for deg at han får rent formelt, ikke hva du hadde ønsket deg han hadde fått.

    Han får helt sikkert lovens strengeste straff, p.t. 21 år.
    Lovens strengeste straff er 30 år. Men en forvaring kan vare lengre.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Får han ikke 30 år da? Terrorparagrafen kan ikke benyttes, men ?? (husker ikke ordet) mot menneskeheten har vistnok også 30års strafferamme. Og det er den han blir tiltalt mot.

    Sonny

    Edit: svaret kom før spørsmålet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Det finnes ikke streng nok straff. Og det finnes ingen unnskyldning.
    Nei, det finnes ingen unnskyldning, men det finnes forklaringer og omstendigheter som er interessante og nødvendige å drøfte i tilfellet ABB.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.929
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pedal; du er vist av den oppfatning at ABB er en gal mann, isolert fra sine omgivelser. Og dermed reagerer du på at noen mener at det langt fra er slik. Mannen er muligens ikke vel bevart, men han er- akkurat som f.eks. radikale islamister- et produkt av det samfunn han lever i. Å se ABB isolert fra høyreekstreme grupperinger, blir helt feil. Det er også farlig, da man dermed ikke tar innover seg faren disse grupperingene representerer. ABBs agenda var å ramme Arbeiderpartiet, pga. det han mente var en bevisst ødeleggelse av vår kultur. Han har i høyreekstreme miljøer fått stor støtte og forståelse for sine handlinger. Da er det kanskje på tide man løfter blikket litt utover ABB, og ser dette i sammenheng med all den hatretorikken som brukes i disse miljøene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sonny skrev:
    Får han ikke 30 år da? Terrorparagrafen kan ikke benyttes, men ?? (husker ikke ordet) mot menneskeheten har vistnok også 30års strafferamme. Og det er den han blir tiltalt mot.

    Sonny

    Edit: svaret kom før spørsmålet.
    Problemer forbundet med det å ta ham etter forbrytelser mot menneskeheten, siden dette er en paragraf som gjelder fra krigsdomstolen i Haag, inn i norsk lov via Roma-traktaten, og som legitimerer Breiviks påstand om at Europa er i krig, og at han er en krigførende i denne striden.
    Så det veier man for og imot nå under utarbeidelsen av tiltalen.

    Handler slett ikke om fintføleri, men om det faktum at man ikke tar inn over seg alvoret i hva som utløste hans gjerninger, om man setter ham på sidelinjen med galskapsstempel.
    I nettfora i dagene før aksjonen kokte det av sinte utsagn om hva "forræderne" og "sosialistyngelen" på Utøya fortjente av skit, og mye rart stod spesielt på Hegnar Online derom.

    Breivik er en fanatisk massemorder, som hevet seg over eget lands lover og angrep eget lands institusjoner og avkom, utfra motiver han har redegjort for over 1.500 sider. Dette gjorde han i håp om å tenne lunten for en etnisk rensing av Europa.
     
    N

    nb

    Gjest
    Sonny skrev:
    Får han ikke 30 år da? Terrorparagrafen kan ikke benyttes, men ?? (husker ikke ordet) mot menneskeheten har vistnok også 30års strafferamme. Og det er den han blir tiltalt mot.
    Det har vært litt juridisk murring vedr bruken av den paragrafen siden det visstnok fremkommer av forarbeidene at den kanskje ikke er helt anvendelig i denne saken. Uten at jeg husker resonnementet bak, men var noe med forbrytelser mot menneskeheten begått i kriger.

    Videre har jeg lest noe om at den nye terrorparagrafen faktisk ikke er innført ennå pga noe datakrøll, men vet ikke hvor dan saken står.

    I Justisdepartementet, som selv ble svært hardt rammet av terroren, konstaterer man at Breivik nå under ingen omstendigheter kan bli dømt for brudd terrorparagrafen 132 i den nye straffeloven av 2005, med en strafferamme på 30 år.

    – Nei, det er jo for sent. Lovbruddet er begått, loven er ikke trådt i kraft og det er ikke mulig å gjøre noen tilbakevirkende grep, sier statssekretær Astrid Aas-Hansen.


    http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article1719689.ece?index=20
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lars_erik skrev:
    Pedal; du er vist av den oppfatning at ABB er en gal mann, isolert fra sine omgivelser. Og dermed reagerer du på at noen mener at det langt fra er slik. Mannen er muligens ikke vel bevart, men han er- akkurat som f.eks. radikale islamister- et produkt av det samfunn han lever i. Å se ABB isolert fra høyreekstreme grupperinger, blir helt feil. Det er også farlig, da man dermed ikke tar innover seg faren disse grupperingene representerer. ABBs agenda var å ramme Arbeiderpartiet, pga. det han mente var en bevisst ødeleggelse av vår kultur. Han har i høyreekstreme miljøer fått stor støtte og forståelse for sine handlinger. Da er det kanskje på tide man løfter blikket litt utover ABB, og ser dette i sammenheng med all den hatretorikken som brukes i disse miljøene.
    Det er vel på tide å løfte blikket mot all hatretorikk uavhengig av hvilket miljø det kommer fra. Abb trengte tipper jeg en "sak" for å bli "historisk"
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    Får han ikke 30 år da? Terrorparagrafen kan ikke benyttes, men ?? (husker ikke ordet) mot menneskeheten har vistnok også 30års strafferamme. Og det er den han blir tiltalt mot.
    Fersk artikkel i Adresseavisa 1.11:
    BREIVIK KAN IKKE DØMMES TIL 30ÅRS FENGSEL

    Bemerk bl.a. kommentar nederst fra Direktør Tor Langbach i Domstoladministrasjonen, som mener:
    "det er lite sannsynlig at terroristen Breivik vil bli tiltalt etter denne paragrafen".
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Pedal; du er vist av den oppfatning at ABB er en gal mann, isolert fra sine omgivelser. Og dermed reagerer du på at noen mener at det langt fra er slik. Mannen er muligens ikke vel bevart, men han er- akkurat som f.eks. radikale islamister- et produkt av det samfunn han lever i. Å se ABB isolert fra høyreekstreme grupperinger, blir helt feil. Det er også farlig, da man dermed ikke tar innover seg faren disse grupperingene representerer. ABBs agenda var å ramme Arbeiderpartiet, pga. det han mente var en bevisst ødeleggelse av vår kultur. Han har i høyreekstreme miljøer fått stor støtte og forståelse for sine handlinger. Da er det kanskje på tide man løfter blikket litt utover ABB, og ser dette i sammenheng med all den hatretorikken som brukes i disse miljøene.
    Alt det du skriver her synes jeg er fornuftig vurdert, Lars_Erik! :)
    At han springer ut av et høyreekstremt miljø er også velkjent.

    Når det gjelder ABB sin sinnstilstand, så er han opplagt "ikke vel bevart" som du skriver. (Jeg brukte synonymet "gal", en tilsvarende folkelig betegnelse). Om han er klinisk sinnsyk, i rettslig forstand, gjenstår å se.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    Sonny skrev:
    Får han ikke 30 år da? Terrorparagrafen kan ikke benyttes, men ?? (husker ikke ordet) mot menneskeheten har vistnok også 30års strafferamme. Og det er den han blir tiltalt mot.
    Fersk artikkel i Adresseavisa 1.11:
    BREIVIK KAN IKKE DØMMES TIL 30ÅRS FENGSEL

    Bemerk bl.a. kommentar nederst fra Direktør Tor Langbach i Domstoladministrasjonen, som mener:
    "det er lite sannsynlig at terroristen Breivik vil bli tiltalt etter denne paragrafen".
    Akkurat det forholdet var på stratosfærisk Stutum-nivå, da det ble meldt i media. Om en lov vedtatt av Stortingets begge kammer ikke gjelder fra det tidspunkt den blir vedtatt, men først gjelder når politiets datasystem har registrert den, er det grunn til å ta en pust i bakken og spørre seg om man kanskje går etter feil kart.

    Det heter da landets lovgivende forsamling? Og den ble vedtatt i 2009. Vi får nok en bakhistorie om at iverksettelsen ble sabotert av de mange innen norsk kriminologi som er motstandere av økte fengselstraffer, men også en redegjørelse som viser at loven kan anvendes. Tilbakevirkende kraft handler om at man ikke kan dømmes for en gjerning som etter gjennomføring påstås kriminell ved innføring av en ny lov.
    Her er loven vedtatt i lovgivende forsamling, og ikke hemmeligholdt, og gjerningen fant sted etter at den ble vedtatt.
    Selv jeg klarer å stå den slalomløypen.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Fersk artikkel i Adresseavisa 1.11:
    BREIVIK KAN IKKE DØMMES TIL 30ÅRS FENGSEL
    Oi, den kom overraskende. Etter det jeg har forstått kan man, som det sies i et tidligere innlegg, ikke benytte terrorloven fordi den ikke er innført i datasystemene. Men den er jo vedtatt på Stortinget. Man kan undres på hva som da er problemet.

    Sonny
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det heter da landets lovgivende forsamling? Og den ble vedtatt i 2009. Vi får nok en bakhistorie om at iverksettelsen ble sabotert av de mange innen norsk kriminologi som er motstandere av økte fengselstraffer, men også en redegjørelse som viser at loven kan anvendes. Tilbakevirkende kraft handler om at man ikke kan dømmes for en gjerning som etter gjennomføring påstås kriminell ved innføring av en ny lov.
    Her er loven vedtatt i lovgivende forsamling, og ikke hemmeligholdt, og gjerningen fant sted etter at den ble vedtatt.
    Selv jeg klarer å stå den slalomløypen.
    Forsåvidt enig, men det spørst om det er noen lover som regulerer når en lov faktisk trer i kraft uten at jeg kjenner noe rundt det - at det muligens ikke er tilstrekkelig at den vedtas av Stortinget. Ellers selvsagt enig i din prinsipielle innvending, men det var rimelig klar tale fra justisdepartementet, og man må jo nesten anta at de har tenkt gjennom saken. Vi får se.

    Men som nevnt av blant andre deg selv så spørst det hvor relevant bestemmelsen er i noe tilfelle.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Saken mot ABB kommer til å bli en rettslig thriller.
    -Skal påtalemyndighetene sikte han for massedrap (21år) eller forbrytelse mot menneskeheten (30år)?
    -Vil forsvareren kjøre på sinnsyk i gjerningsøyeblikket (han hadde dopet seg, etc) for å få en forvaringsdom?

    Og hva med soningsforhold, god oppførsel, osv?

    Siden "loven er lik for alle", også massemordere, så kan en dyktig forsvarsadvokat sikre klienten sin rettigheter som opplagt strider mot alminnelige folks rettsoppfattelse. Jfr Mullah Krekar, anklaget for en rekke massakrer og terrorhandlinger i regi av Ansar al-Islam.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.523
    Antall liker
    7.851
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    Uenig med Spiralis.

    Full åpenhet og innsyn i denne mannes syke og forskrudde tankeverden vil bedre forhindre sprending av slike holdninger enn hemmelighold og sensur. Han trenger å bli avslørt og avkledd, ikke tilslørt og gjort spennende.

    På et annet nivå er dette kun en straffesak som andre, og bør ikke underlegges strengere hemmelighold enn andre drapssaker.
    Er enig i at hovedforhandlingene bør foregå åpent, som "normalt", men det første åpne fengslingsmøtet der det uansett ikke vil komme fram noe nytt burde blitt boikottet. Åpne rettsmøter er en del av demokratiet, jeg er derfor ikke motstander av at møtet i utgangspunktet skal være åpent, men "vi", folket i dette landet, burde ha holdt seg borte. Og det gjelder absolutt mediene som her oppfører seg som horer, imho.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Om en lov vedtatt av Stortingets begge kammer ikke gjelder fra det tidspunkt den blir vedtatt, men først gjelder når politiets datasystem har registrert den, er det grunn til å ta en pust i bakken og spørre seg om man kanskje går etter feil kart.
    Forklaringen er som følger:

    Lover trer i kraft etter en kongelig resolusjon. Det er altså ikke tilstrekkelig at den er vedtatt i Stortinget. Når lover oversendes er det vanlig at det sies at ditt og datt må være på plass før den kan tre i kraft, i dette tilfelle muligens at den skal være tilgjengelig i politiets systemer.

    Så loven er altså ikke tredd i kraft og det fremstår da som rimelig klart at han ikke kan dømmes etter den.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Om en lov vedtatt av Stortingets begge kammer ikke gjelder fra det tidspunkt den blir vedtatt, men først gjelder når politiets datasystem har registrert den, er det grunn til å ta en pust i bakken og spørre seg om man kanskje går etter feil kart.
    Forklaingen er som følger:

    Lover trer i kraft etter en kongelig resolusjon. Det er altså ikke tilstrekkelig at den er vedtatt i Stortinget. Når lover oversendes er det vanlig at det sies at ditt og datt må være på plass før den kan tre i kraft, i dette tilfelle muligens at den skal være tilgjengelig i politiets systemer.

    Så loven er altså ikke tredd i kraft og det fremstår da som rimelig klart at han ikke kan dømmes etter den.
    Jada, jeg kjenner til at det skal kongelig resolusjon til, men denne bør også kunne være uavhengig av hvorvidt loven er lagt inn i datasystemene. Hvorfor skulle akkurat denne loven ikke ha kommet inn, mens en rekke andre lover som er vedtatt siden 2009 forlengst er på plass?
    Så her handler det om at noen bevisst har trenert presis denne, fordi den er helt i strid med tendensen i norsk straffeutmåling, som mange av våre kriminologer ønsker skal være så kort som mulig, på alle områder.
    Kunne være interessert å vite hvorfor kongen ikke har fått denne til signering.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jada, jeg kjenner til at det skal kongelig resolusjon til, men denne bør også kunne være uavhengig av hvorvidt loven er lagt inn i datasystemene. Hvorfor skulle akkurat denne loven ikke ha kommet inn, mens en rekke andre lover som er vedtatt siden 2009 forlengst er på plass?
    Så her handler det om at noen bevisst har trenert presis denne, fordi den er helt i strid med tendensen i norsk straffeutmåling, som mange av våre kriminologer ønsker skal være så kort som mulig, på alle områder.
    Kunne være interessert å vite hvorfor kongen ikke har fått denne til signering.
    Det er vel bare å sende Justisdep. en epost:
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd...takt-justis--og-politidepartem.html?id=437518

    Evt. Stortingets administrasjon:
    info@stortinget.no
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Spiralis skrev:
    dag1234 skrev:
    Uenig med Spiralis.

    Full åpenhet og innsyn i denne mannes syke og forskrudde tankeverden vil bedre forhindre sprending av slike holdninger enn hemmelighold og sensur. Han trenger å bli avslørt og avkledd, ikke tilslørt og gjort spennende.

    På et annet nivå er dette kun en straffesak som andre, og bør ikke underlegges strengere hemmelighold enn andre drapssaker.
    Er enig i at hovedforhandlingene bør foregå åpent, som "normalt", men det første åpne fengslingsmøtet der det uansett ikke vil komme fram noe nytt burde blitt boikottet. Åpne rettsmøter er en del av demokratiet, jeg er derfor ikke motstander av at møtet i utgangspunktet skal være åpent, men "vi", folket i dette landet, burde ha holdt seg borte. Og det gjelder absolutt mediene som her oppfører seg som horer, imho.
    Sørgelig, men sant. Det er en usmakelig fråtsing. Selv om det er et ekstraordinært informasjonsbehov i denne unike saken, så hører dette cirkuset ingen steder hjemme.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    vredensgnag skrev:
    Mannen begikk det største sviket et medlem av et samfunn kan begå.
    Han angrep forsvarsløse barn tilhørende egen kultur.

    Det finnes ikke streng nok straff. Og det finnes ingen unnskyldning.
    Er det noen forskjell om det var barn og unge fra en anna kultur som hadde blitt myrda?

    Og hvorfor sammenlikner enkelte her denne skapningens ufattelige handlinger med motstandskamp, enten det er på Vestbredden eller andre steder? Jeg kan forstå at frihetstørstende mennesker, som har levd hele sitt liv under virkelig terror, kan begå handlinger med eget liv som innsats. Det er bare å sette seg inn i tankene til våre egne heimlige helter, Max Manus & co, så forstår man det.

    Det jeg ikke kan forstå, ei heller akseptere eller tilgi, er at terroren rammer uskyldige, barn og unge. ABB's handlinger, er ufattelig ondskap satt ut i livet av en forskrudd person. Han er kanskje ikke gal, men han har en fullstendig vanvittig måte å se omgivelsene sine på. Og han er ikke aleine om å ha slike oppfatninger, noe diverse nettsteder med all tydelighet har vist. Jeg har faktisk aldri før vært i stand til å forestille meg at Norge anno 2011, kan fostre så mye dævelskap. Det er denne dævelskapen som samfunnet må rykke opp med rota, og få fjernet. derfor bør ABB gjerne få uttale seg, når den tida kommer - nemlig under rettssaken.

    Ellers er jeg heilt enig med deg, Vreden; det finnes ikke streng nok straff. Og det finnes ikke noen unnskyldning for slike handlinger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Full åpenhet og innsyn i denne mannes syke og forskrudde tankeverden vil bedre forhindre sprending av slike holdninger enn hemmelighold og sensur. Han trenger å bli avslørt og avkledd, ikke tilslørt og gjort spennende.
    Det er nok ikke mulig å holde denne saken for lukkede dører, og det er heller ikke mulig å pålegge pressen noen form for sensur eller be dem dempe omfanget av dekningen.

    Men jeg er redd for at jo mer oppmerksomhet saken får, jo større sjanse er det for at lignende ting kan skje i fremtiden. Jeg ser ingen mulighet for å unngå det, men denne saken er nok svært fascinerende for endel mennesker som ikke tenker helt som andre.

    Vi så jo litt av det samme på skolemassakrene som gikk mer eller mindre som en farsott noen år, til de gikk litt av moten. De alle fleste lar seg vemme av slikt, men noen få.. blir inspirert og drømmer om å selv bli nestemann. Ser vi bort i fra bomben, som er alt for komplisert for de aller fleste galninger å kopiere, så er drapene i seg selv ikke helt ulike noen av skolemassakrene vi kjenner fra media.

    De fleste av dem var bare misfits som hadde fått nok og tok hevn over alle de som de mente hadde gjort dem urett... men i dette tilfelle er det tilført en politisk dimensjon på det hele. Og det kan gjøre slike gjerninger til heltedåder i enkeltes øyne. Noe å aspirere til.

    Breivik er jo tydeligvis overbevist om at han vil bli sett på som en folkehelt om en generasjon eller to. Noen ser ham sannsynligvis allerede som det. Dette er et vanskelig scenario å få has på, for det er inneforstått i dette at han er foraktet og avskydd i dag. Men lovnaden om en fremtidig opphøyd status ligger der som premien.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva angår galskap og «galskap»:

    «Multikulturalisme er en antinorsk hatideologi, som er designet for å dekonstruere den norske etniske gruppe. Og dekonstruere norsk etnisk gruppe, det er det samme som etnisk renskning.» (Sitat fra Breivik)

    Som en venn av meg sa; bytt ut «multikulturalisme» med «jødedom» og «norsk» med «tysk», og vi er rett inne i hitlerismen.

    Denne hitlerismen er ingen galskap som i en forskrudd hjerne, men en politisk tanke med resultat som mange bidro til. Det er en politisk hæselighet som ikke har noe med personlig terapie å gjøre, men politisk arbeide. Galskapen i Breiviks prosjekt var at han skulle gjøre dette alene. DET er mat for hjerneobservatører.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tja, veit vi egentlig om han var aleine, eller om hittil ukjente "bakmenn" har oppmuntret og / eller backet han?

    Og som Adolf og flere med han, ser ABB også for seg en rettferdiggjøring en gang i fremtida. Jeg betviler at den kommer!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn