Da er den sluppet på markedet - kongen av alle effektforsterkere!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Mens vi venter på Roysen sin topp 10 transistor forsterkere.

    Her er min topp 5

    1 Sovereign The Sovereign
    2 Krell MRA
    3 Goldmund Telos 5000
    4 Gryphon Colosseum Solo
    5 Boulder 2050
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det lydmessig eller pris man snakker om her?'


    Ingen av disse kommer på min liste ihvertfall.

    Men så kikker jeg ikke etter prisen når jeg bestemmer meg heller. ;)
     

    Stinius

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Hva??
    Er det noe som heter lyd??? ???
    Nå skjønner jeg ingenting, jeg trodde det var prislappen som sa noe om hvor bra ting var. ;D

    Stinius
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    Er det lydmessig eller pris man snakker om her?'
    Nå er det jo nødvendigvis slik at det er en sterk korrelasjon mellom pris og ytelse.

    bambadoo skrev:
    Ingen av disse kommer på min liste ihvertfall.
    Det henger kanskje sammen med at du ikke har hørt noen av forsterkerne på listen? ;)

    Mvh.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hmm....

    Goldmund Telos 5000
    FM Acoustics Resolution Series 2011
    Sovereign Audio The Sovereign
    Dynaudio Arbiter
    Krell Master Reference Amplifiers
    GamuT Audio S600M
    Burmester 909 (brokoblet)
    Mark Levinson No.33
    Edge NL Reference Mono Amplifiers
    Gryphon Colosseum Solo

    Dette er selvfølgelig helt personlige valg basert på tro og synsing og burde sees på med like useriøse øyne som hele denne tråden.

    Andre konger:
    Halcro dm88
    Spectral Audio DMA-360
    Jeff Rowland Model 301
    Krell Evolution One
    Mark Levinson No.53
    GamuT Audio RS-380M
    Boulder 2050
    MBL 9011
    Hovland Company Stratos
    Audire The New Monarch
    Wadia 790 PowerDAC
    McIntosh Mc2KW

    Rør:
    Jadis JA-800
    Tube Research Labs GTR Platinum 800 Mono Amplifiers
    Atma-Sphere MA-3
    VTL Siegfried
    Audio Research 610T
    Conrad Johnson GAT
    Wavac Audio SH-833 Mk.II
    Kondo Gaku-On
    LAMM Industries ML-3
    Shoreline 800
    Convergent Audio Technologies JL-1 Limited Edition
    Joule Electra VZN-350 Destiny

    Mvh
    Roysen
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Roysen skrev:
    Dette er selvfølgelig helt personlige valg basert på tro og synsing og burde sees på med like useriøse øyne som hele denne tråden.
    Du er inne på noe der ja :)
    Fin liste foresten.

    Når man spiller på høyttalere med 110db+ følsomhet så er det andre forsterkere og typer man kanskje ser etter. Var bare det jeg mente med min "liste".
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Skjønner, men jeg vil nå tro at noen av mine røralternativer ikke hadde vært helt på jordet som f.eks. Kondo eller LAMM.

    Mvh
    Roysen
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Noen som har lyst til å fortelle meg litt om disse forsterkerne? De fleste på lista har jeg hørt om, men ikke disse, så jeg ble litt nysgjerrig. :)

    FM Acoustics Resolution Series 2011
    Sovereign Audio The Sovereign
     
    R

    Roysen

    Gjest
    FM Acoustics: www.fmacoustics.com



    Sannsynligvis det merket som er høyest ansett i det asiatiske markedet ved siden av Goldmund. De koster skjorta og vel så det, men er konstruksjoner av sveitsisk presisjon uten sidestykke. 2011 var deres først monoforsterker og ble laget i et begrenset opplagt på 25 par til selskapets 25-års jubileum. Alle er utsolgt for lenge siden. De tekniske detaljene rundt monoblokkene vet jeg ikke så mye om bortsett fra at de yter 1KW ved 8 Ohm. Pris er ukjent.

    Sovereign Audio: http://sovereign.hifi.net/



    Disse vet jeg ikke så mye om bortsett fra at de har eksistert siden midt på 90-tallet i ulike versjoner og innehar en eller annen rekord i Guinness Record Books. De yter 10KW ved 1 Ohm, opererer på en tre-faset 400V kurs hver og koster like opp under 100K Euro. Jeg har lest om folk som har hørt de som var mildt sagt bergtatt. The Sovereign er de høye søylene på bildet.

    Mvh
    Roysen
     

    Vedlegg

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Sovereign Audio: http://sovereign.hifi.net/

    Disse vet jeg ikke så mye om bortsett fra at de har eksistert siden midt på 90-tallet i ulike versjoner og innehar en eller annen rekord i Guinness Record Books. De yter 10KW ved 1 Ohm, opererer på en tre-faset 400V kurs hver og koster like opp under 100K Euro. Jeg har lest om folk som har hørt de som var mildt sagt bergtatt. The Sovereign er de høye søylene på bildet.

    Mvh
    Roysen
    [/quote]

    Den kan også kobles til 230V, men yter da mindre.

    Ytelsen i 8/4/2 ohm med 3-fase strøm - 3/5,5/8,5KW.
    Den har 3 stk trafoer pr kanal, max strømuttak pr trafo er 4KW.

    Høyden på de er 150cm.

    Her er konstruktøren Thomas Höhne til høyre i bildet.
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Bare 3 KW... ;D
     
    H

    hobby

    Gjest
    FM Acoustics er forsterkere jeg også har siklet etter selv, men har hørt fra et par hold at kundeservice er så som så/lang eller ingen respons osv. Her må gjerne andre korrigere meg om de kjenner til eller har andre erfaringer.

    En del av de andre forsterkerne som er på listene over her er vel også litt mindre interssant å eie da det vil være umulig å oppdrive reservedeler osv.

    Et par andre forsterkere jeg ville ha hatt inn på listen er

    SS:
    Accuphase M8000
    Theta Citadel 1.5
    Vitus Audio SM-101

    Rør:
    Zanden 9500

    /Cappuccino
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    FM Acoustics FM 1811:


    1000 Wpeak into 8 Ohms
    1800 Wpeak into 4 Ohms
    3200 Wpeak into 2 Ohms

    500 WRMS into 8 Ohms
    900 WRMS into 4 Ohms
    1600 WRMS into 2 Ohms

    ---

    With dynamic signals: 10000 Wpeak repetitive

    ---

    Utviklingen har gått fremover. Denne er bedre enn 2011, selv om den første er sterkere til å ... forsterke.
    Og for å legge dette til: FM Acoustics bruker nå Cryo behandling av selekterte deler.

    Jeg forbeholder meg retten til å tro, at dette kanskje er prinsen da.. ;) av amper.

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Cappuccino skrev:
    FM Acoustics er forsterkere jeg også har siklet etter selv, men har hørt fra et par hold at kundeservice er så som så/lang eller ingen respons osv. Her må gjerne andre korrigere meg om de kjenner til eller har andre erfaringer.
    /Cappuccino
    Manuel Hubers uttalelser om situasjonen:
    "Very long delivery terms? Yes and No. Contrary to some rumours, several products are available within a few weeks. Despite our best efforts other products are backordered deep into 2009 - with a few into 2010 due to continuing strong order influx." Fortsetter her..
    http://www.fmacoustics.com/c_misc_qaa.html

    Det er også verd å merke seg at FM Acoustics IKKE selger bare Effektamper!
    De selger KONSEKVENT: 1stk effektamp (eller ett monopar..) MED ett par Forceline høyttalerkabler, og dermed basta. Dette er verd å merke seg.

    Man sender altså ikke en mail for å spørre om hva en f.eks FM 411 mk II koster.. men om hva pakken med amp og kabler av "denne lengde" koster, for høyttalera står nemlig så langt fra der ampen er ønsket plassert.. og eventuelt når levering kan forventes +/- .
    Da blir man sikkert tatt seriøst.

    Ok.. dette er ikke som å være Elaine og bestille suppe... ;D Men, det er så å si tilsvarende, kan man kanskje si da.
    Du vet hva du trenger, og har penga, dette er ikke billig og mens man spør begynner folk å kremte bak deg.
    Jeg skjønner godt at man velger ut hvilken mail man svarer på jeg.


    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    FM Acosutics 1811 er en stereo forsterker som baserer seg på teknologien bak 2011. 2011 er storebroren.

    Mvh
    Roysen
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    ;D En sånn storebror skulle alle amper hatt!

    mvh
     
    R

    Roysen

    Gjest
    ;D

    Flere som kanskje burde vært på listen.

    Transistor:
    Symphonic Line Kraft 400
    Soulution 700
    Musical Fidelity kW
    Essence Japser III Reference
    Balabo BP-1 Mk.II
    Chord SPM 14000
    Pass Labs X-1000.5
    Classé Omega
    Sim Audio The Rock

    Rør:
    Pathos Acoustics Adrenaline
    Octave Research Jubilee
    Western Electric WE-97-A
    Loth-X Silbatone 300 SEL
    Glass Master SD-2
    Ypsilon SET-100
    Nagra VPA
    Marantz Project T-1
    Tenor Audio 350M

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.796
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Imperial skrev:
    Ok.. dette er ikke som å være Elaine og bestille suppe... 
    Der fikk du meg til å le og komme på innehaveren av en tandoori i Hammersborgområdet i Oslo i forrige årtusen:
    -SMAKTE MATEN!
    Et annet svar enn -Ja. ble ikke godtatt. "Welcome to back" sto det over utgangsdøra.

    Kryobehandlet altså? Tjihi.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt med slike lister hvor man ramser opp det dyreste man finner av utstyr. Leder meg til å tenke at det skulle være morsomt å høre på noe av det. Og på stakkarer som aldri kom på lista pga for lav pris (i yen eller dollar fortrinnsvis), for lite watt eller annet. Kanskje ville det ha brakt et visst annet perspektiv på hva som er "beste" forsterkere.

    Mvh Vidar P
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Flere rørforsterkere som bør inn på listen

    -Truelife Reference
    -Chalice The Grail
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan man spørre dere hvordan dere synes disse låter ift hverandre? F.eks de to siste?

    Og dermed lydmessige argumenter for hvorfor de skal inn på en liste over de bestlydende forsterkere på markedet?

    Mvh Vidar P
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Vidar P skrev:
    Kan man spørre dere hvordan dere synes disse låter ift hverandre? F.eks de to siste?

    Og dermed lydmessige argumenter for hvorfor de skal inn på en liste over de bestlydende forsterkere på markedet?

    Mvh Vidar P
    Begge er klart dyre - Truelife €100k og Chalice $80k.

    Ja har hørt begge og de låter fantastisk - ja noe av den beste lyden jeg har hørt fra SET forsterkere.


    http://www.trulifeaudio.com/reference.html

    http://chaliceaudio.com/


    Har hørt mange av de forsterkerne på listene over som ikke imponerte i det hele tatt.
     

    Stinius

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Jeg har tittet litt på listene over de "beste" ampene dere ramser opp, her er det tydeligvis pris som bestemmer hvor god en forsterker er.
    Noen av produktene er "hype" dvs noe oppskrytte greier som ikke henger på greip, jeg har ikke tenkt å nevne navn, men hvis dere som lager listene har vært gjennom en lyttetest av alle forsterkerene og funnet at disse er de "beste" så får vi vel respektere det.
    Her hadde det forresten vært morsomt med en "blindtest". Jeg tviler på at dere hører forskjell på de ampene til 100 tusener eller millioner av kroner og en god forsterker til en tiendedel av prisen.

    De listene får meg til å tenke på "Keiserens nye klær"

    Stinius
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg gjentar megselv til det kjedsomelige. Se på dette som totalt useriøst fra min side i hvert fall. Jeg har ingen forutsetning for å lage noen seriøs slik liste. Kall det gjerne mest hypede i stedet for beste.

    Cappuccino:
    Zanden har kommet med ny toppmodell - 9600.

    Mvh
    Roysen
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    DETTE er kongen! ;D



    THE BLACK HOLE AMPLIFIER™


    In the mid 1980s the mega-amplifier wars were raging, and, as you know, I am very competitive, and I wasn't going to let some mealy minded designer of sand amps win the war, so I invented the world's only amplifier that was powerful enough to accurately reproduce the Voice of God, in the denomination of your choice.

    This amplifier, as you can tell from the picture was huge….six stories high, and boasted some very unusual features…just to name a few:

    You notice a 90 mm Howitzer Canon on top of the amplifier next to the tubes…this is the output stage protection device, and prevents any enemy planes from attacking.

    The cooling tower not only keeps the output tubes running at the proper temperature but also provides the liquidity for the midrange and the speedboat you notice at the base of the amp.

    All of the dials permit the owner to select the religious experience of his choice.

    If you are looking for me, I am the figure in the lower right hand corner.

    Able to produce 10 million watts into 0 ohms from DC to light, at minus 10% total harmonic distortion , this amplifier is a bargain at $267 million dollars.

    This amplifier can not be sold in California because of pollution laws because it is powered by its own surplus US Navy submarine nuclear reactor.

    You should be aware that The Black Hole eats big transistor amplifier for snacks at 3PM every day, with ten thousand gallons of fresh milk.

    If you are a man who must own absolutely the most powerful amplifier, or if you are using some of those very popular 0 ohm speakers, this is the amp for you.

    A small down payment of $1 million in unmarked bills in a brown shopping bag, or…why not charge it on your credit card?

    Be the first on your block to own a Black Hole Amplifier.

    This amplifier received RECOMMENDED COMPONENT by the Pope, the Chief Rabbi of Jerusalem, and Wanantankah.

    Schematic available on request.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    .....til og med anbefalt av paven! :eek: men brenner det i det ene VU-meteret?
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Imperial skrev:
    FM Acoustics FM 1811:


    1000 Wpeak into 8 Ohms
    1800 Wpeak into 4 Ohms
    3200 Wpeak into 2 Ohms

    500 WRMS into 8 Ohms
    900 WRMS into 4 Ohms
    1600 WRMS into 2 Ohms

    ---

    With dynamic signals: 10000 Wpeak repetitive

    ---

    Utviklingen har gått fremover. Denne er bedre enn 2011, selv om den første er sterkere til å ... forsterke.
    Og for å legge dette til: FM Acoustics bruker nå Cryo behandling av selekterte deler.

    Jeg forbeholder meg retten til å tro, at dette kanskje er prinsen da.. ;) av amper.

    mvh
    1811 er nok en konge den også.
    Den er testet mot FM sin 811.

    With FM 811 power in the front and the first 1811 power amp in HongKong placed behind it.
    They might look very similar but after listening to this, I must say it is "unbelievably" good even comparing to all other FM powers!!

     

    Vedlegg

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    1811 sammen med 268 låter sensasjonelt bra sammen med disse høytalerene

    Eggleston Ivy - disse er bygget kun i 10 eksemplarer
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Wizard!

    Setter veldig pris på dine innlegg om Ultra High End. Men håper det går greit at jeg også kommer med et kritisk spørsmål...

    Er det oppsettet på bildet du har hørt de i....? For jeg må jo si at det totale fraværet av akustikktiltak i et såpass kvadratisk og nakent rom gjør at jeg har veldig vanskelig for å tro at det der kan spille særlig godt uansett....? (Men av og til tar man jo veldig feil da...)

    mvh
    OMF
     

    Stinius

    Medlem
    Ble medlem
    23.10.2008
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    wizard skrev:
    Innsiden av 1811
    Dette for man for 1,150,000,-
    Ja det må jeg si, det er ikke værst til den prisen :eek:
    Ei kasse, en trafo, 4 stk kondiser, noen kjøleribber og kanskje litt elektronikk. Regner med at det er en mono forsterker eller?

    Stinius
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Stinius skrev:
    wizard skrev:
    Innsiden av 1811
    Dette for man for 1,150,000,-
    Selvbyg ? ;D

    Ja det må jeg si, det er ikke værst til den prisen :eek:
    Ei kasse, en trafo, 4 stk kondiser, noen kjøleribber og kanskje litt elektronikk. Regner med at det er en mono forsterker eller?

    Stinius
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    OMF skrev:
    Hei Wizard!

    Setter veldig pris på dine innlegg om Ultra High End. Men håper det går greit at jeg også kommer med et kritisk spørsmål...

    Er det oppsettet på bildet du har hørt de i....? For jeg må jo si at det totale fraværet av akustikktiltak i et såpass kvadratisk og nakent rom gjør at jeg har veldig vanskelig for å tro at det der kan spille særlig godt uansett....? (Men av og til tar man jo veldig feil da...)

    mvh
    OMF
    Flere bilder

     

    Vedlegg

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    wizard skrev:
    Innsiden av 1811
    Dette for man for 1,150,000,-
    En Edge CD-spiller ser ut som ett røverkjøp i forhold, spesielt med tanke på prisen.......... ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I følge Sovereign Audio skal deres The Sovereign omtales grundig i et dansk hi-fi magasin i neste eller påfølgende nummer. Det må vel være High Fidelity. Det finnes vel ingen andre danske hi-fi magasiner?

    Mvh
    Roysen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn