Diverse Dødsannonse for high end stereo (kommer snart)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Ja, det er gjerne slik at superkomponentar kostar flesk. Men det går an å finne bra ting på bruktmarknaden. Hugs at ein forsterkar frå 1986, om han er pent medferen, har den same gode lyden i dag som han hadde dengong, då han gjerne fekk gode testar. Men han ser kanskje ikkje så stilig ut, og dagens avantgarde har gjerne endå betre eigenskapar, iallfall på visse felt.

    2. Mitt avkom er nok miljøpåverka, men set uansett stor pris på kvalitetslyd. Signalkjelda er oftast strøymetenester, og lydstyrken er tilpassa hybel-og leiligheitslivet i Bergen. Men så er det slik at dei er glade for å komme heim.......

    3. Det treng ikkje vere slik. Sjølv om komprimering er ein uting når det overdrivast, er det musikksjangrar der dette ikkje er avgjerande for den musikalske opplevinga. Men ikkje spel komprimert klassisk.

    4. Slik har det då alltid vore? Hugs musikkeffekt og frekvensområde i postordrekataloganlegga på 70-talet. Men eg saknar hifi-kompetanse hjå Elkjøp, Power og kvadeinoheiterallesaman. Difor er det veldig greitt med spesialbutikkar. (Noko vi burde hatt langt fleire av, sjølvsagt).

    5. Det har folk flest ikkje plass eller råd til, vil eg tru.

    6. Det går med Mohito og countrymusikk også.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Har akkurat samme erfaring gjennom et langt hifi-liv. Folk mangler to ting; ekte musikk referanser og evne til å se egne feilinvesteringer og være ærlig rundt dette. I stedet forsvares blindt "siste kjøp"....
    Enig i det. Dette er jo et kjent fenomen i psykologien (kognitiv bias). "Post-purchase rationalization" som amerikanere kaller det. Lista ligger utrolig høyt for folk å innrømme at anlegget låter dritt etter å ha investert 300k i nye høyttalere. :) Spesialt når naboens Cervin-Vega høyttalere spiller bedre...
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg tror mye av dette skyldes at dagens kvinnfolk skal kun ha stilrene ting i huset så stereoanlegget må vike, det er ikke noe feil å tolke det på den måten og det er veldig trist men sant. Folk kan gjerne si hva dem vil men jeg har mine mistanker. :)
    Dette er et trist faktum, iallefall i min omgangskrets. De fleste jeg kjenner er musikkinteresserte og har greie platesamlinger, men kvinnfolka deres synes synlige høyttalere og stereokomponenter er harry. Dette er ikke folk som er interessert i "high end", men som vil ha et greit (mid fi) aanlegg å høre musikken sin på. De fleste prioriterer fortsatt samboerskap foran anlegg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Årsakene er vel flere. God lyd fra bærbart er for det første billig.

    For det andre tror jeg at dyre anlegg sjelden overbeviser folk. Jeg kan i alle fall ikke huske og ha gått inn i en butikk og ha hørt noe med virkelig høy kvalitet. Det meste låter enten svakt eller middels til tross for astronomiske priser. Det skyldes slik jeg ser det at fokuset i bransjen er på feile områder. En passiv høyttaler med deling i presensområde, dårlig spredningsmønster, høy power compression og plassert i et dårlig akustisk rom vil aldri låte imponerende uavhengig hvor mye ressurser man har lagt i kabinettkonstruksjon eller hvor bra elektronikken er. Det hjelper ikke ytterligere når selgeren messer om kabler eller innspillingstid.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.394
    Torget vurderinger
    0
    Tror mye av svaret ligger i google-søket : music listening.
    Folk flest har mye bedre lyd enn noen gang og High end har skutt seg selv i foten ved å produsere utstyr med en falsk utvikling. Denne utvikling brakt high-end til en type lyd der vanlig musikk ikke lenger engasjerer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor hifi er døende er ganske åpenbart etter min mening. Går man på en bilmesse og klasker en mill i bordet, får man etter all sannsynlighet en utrolig bra bil for pengene. Det samme skjer hvis man går på en båtmesse og klasker en mill i bordet, og det eneste man trenger å gjøre for å få glede av investeringen sin, er å fylle bensin og gi gass. Enkelt og greit.

    MEN så kommer det til hifi da... Hva skjer om man går inn i en HiFi-butikk og sier at man skal ha et vellydende anlegg for en mill? Joda, da risikerer man å sitte igjen med et anlegg som låter totalt uengasjerende, som har et paddeflatt lydbilde og som omtrent har et totalt fravær av bass og "rockefot". Det er dette som er problemet med hifi etter min mening. Det hører faktisk sjeldenheten til at det er en logisk sammenheng mellom pris og realistisk lydgjengivelse, og det er et jævlig trist faktum innenfor den bransjen her!
    ,,,,,

    Jeg kunne sikkert fortalt 100 lignende historier om anlegg jeg har hørt rundt omkring, så det er ikke akkurat veldig overraskende for meg at hobbyen er døende. Det er ironisk nok faktisk langt mer sannsynlig at man blir fornøyd om man kjøper et billig ferdig-anlegg, enn om man investerer mange hundre tusen i et såkalt "high-end" anlegg.
    Joda, stemmer nok dette, jeg har selv delvis nedgradert - ny forsterker til 1/4 av prisen av den forrige- og fått "bedre lyd". Men det er unntak også. Det finnes en butikk her i Oslo som jeg alltid synes har gromlyd, uansett hva som er presentert gjennom årene (20 år siden jeg var der første gang). Ja prisen ligger over Elkjøp, men trenger ikke være astronomisk tullete. Ta en tur i nærheten av gravlunden hvor Ivar Aasen ligger spør etter Morten.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Hvorfor hifi er døende er ganske åpenbart etter min mening. Går man på en bilmesse og klasker en mill i bordet, får man etter all sannsynlighet en utrolig bra bil for pengene. Det samme skjer hvis man går på en båtmesse og klasker en mill i bordet, og det eneste man trenger å gjøre for å få glede av investeringen sin, er å fylle bensin og gi gass. Enkelt og greit.

    MEN så kommer det til hifi da... Hva skjer om man går inn i en HiFi-butikk og sier at man skal ha et vellydende anlegg for en mill? Joda, da risikerer man å sitte igjen med et anlegg som låter totalt uengasjerende, som har et paddeflatt lydbilde og som omtrent har et totalt fravær av bass og "rockefot". Det er dette som er problemet med hifi etter min mening. Det hører faktisk sjeldenheten til at det er en logisk sammenheng mellom pris og realistisk lydgjengivelse, og det er et jævlig trist faktum innenfor den bransjen her!
    Mixing og matching av Hifi komponenter er ofte ren bingo. Men hvis man treffer riktig kan man oppnå himmelske resultater. Men dette krever kjennskap og erfaring i forhold til hva man driver med. For mange er det nettopp denne faktoren som gjør det gøy å drive med Hifi. Det å finne frem til nettopp den komponenten som gjør at alt bare stemmer. Dette fenomenet er jo velkjent fra mange typer hobbyer.

    Men hvis man ikke har interesse for dette aspektet ved Hifi er helt klart et ferdig sammensatt system som KEF Wireless eller Ki Three langt å foretrekke. Og da er sammenligningen med bil og båt langt mer treffende.
     

    Grobian

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    14
    Jeg har så lenge jeg kan huske vært glad i god lyd, og derav kresen, men jeg er ganske uinnvidd hva gjelder hi-end. Jeg har hørt historier om de som har fått vekket sin interesse for hi-end ved å ha opplevd utstyr som på en eller annen måte har truffet en nerve hos dem, og kunne godt tenke meg å bli overbevist av virkelig godt utstyr. På Oslo Hi-Fi-senter, når jeg har ymtet frempå med spørsmål om å få høre på noe av det dyrere utvalget, har jeg dog blitt møtt med avslag. Selv i sommertider, med alle medarbeiderne ledige, har det for meg ikke latt seg gjøre å få høre på noe av dyrere utstyret de har fremme. "Dere har jo så mye fint utstyr stående her?" har jeg forsøkt meg med, men har fått en kald skulder tilbake.

    Det er mulig det er noen jeg mangler - at det er visse kriterier jeg ikke har oppfylt som kandidat for slikt utstyr. Det hadde i så fall vært interessant å visst hva. Kanskje det er alder (har hørt fra enkelte at jeg ser noe yngre ut enn jeg er), kleskode (mangler dress?), og ut fra det ikke har blitt vurdert som særlig interessant. Og siden jeg aldri i mitt liv har hatt behov for å vise at jeg har penger, kan det hende at det ligger noe også der. Men faktum, hva bankkonto gjelder, er at det er lite i den sjappa som er utenfor min rekkevidde, så da er radaren deres defekt. En alternativ mulighet, som jeg har spurt meg selv, er om det handler om manglende tro på utstyret de selger. Kanskje de uansett ikke tror jeg ville latt meg overbevise av hi-end etter å ha hørt utstyr i hi-fi-segmentet. For det er lite entusiasme å spore dersom de velger å være ledige heller enn å vise frem det de har. Uansett, så virker de ikke veldig innstilt på å rekruttere nye hi-end-entusiaster, og hvis det er innstillingen, vil det jo antageligvis bli vanskelig å opprettholde et fremtidig kundegrunnlag hva gjelder det området.

    Ellers, så tror jeg at en angivelig dalende interesse for god lyd kan handle mye om folks endrede lyttevaner, som følge av teknologi. Å ha all musikk enkelt tilgjengelig på farten, gjør det å sette seg ned i stua og virkelig lytte til en plate en fjern affære for mange. Også; tidligere, når radio i større grad var folks kilde til musikk, lå det i stor grad redaksjonelle avgjørelser til grunn for hva man endte opp med å høre på. Når man, fra man er liten, i stedet blir gitt muligheten til å være sin egen DJ, oppstår gjerne andre behov og prioriteringer enn når beslutningstagningen blir gjort av kuratorer/musikkeksperter. Dette kan i sin tur tenkes å endre suksesskriterier for musikk, da etterspørselen gjerne i større og større grad blir låtmateriale som møter folks stadig smalere oppmerksomhetsvindu. Dermed skapes ikke musikk som har til hensikt å faktisk lyttes til. I tillegg har man, som andre har påpekt, loudness war. Når alt i en sang skal fremheves, inviterer det ikke til dypere lytting. Det ligger helt enkelt ikke i slike låters natur å faktisk bli lyttet til. Det er gjerne derfor for mye å forvente av folk, at de skal gjøre.

    Men fordi musikk handler om mer enn å fange oppmerksomheten vår i 3-4 minutter, tror jeg ikke dette er et vedvarende fenomen. Siden musikk har evne til å treffe noe langt dypere i mennesker, tror jeg også at behovet for god gjengivelse av musikk, uten kompresjon, og med god lyd, også vil kunne ha fremtidens rett. Den tilbakevendende interessen for det analoge format tror jeg nettopp kan være et uttrykk for dette behovet.

    Men skal utstyr, også i øvre prisklasse, vekke interessen hos folk, trengs det kanskje en holdningsendring hos selgere. Når hi-end reduseres til elitisme, bommer det fullstendig på poenget. Da vil jeg, som i utgangspunktet er åpen for, og interessert i dette, ikke ha noe som helst med det å gjøre.

    PS! Hvis noen her selv har erfaring / kunnskap om selgersiden av bransjen eller tanker om dette, er jeg lydhør for innspill hva gjelder førstnevnte. Jeg kan legge til at jeg, per dags dato, ikke har tilsvarende opplevelse hos Hi-Fi Klubben.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har forsåvidt rykter om slike opplevelser på OHC før. Det er jo kun til deres tap - det er da ellers andre forretninger som har både bra greier og bra kundebehandling.

    Ryktene vil ha det til at du får bra service hos Morten på Norsk Audioteknikk (har bare handla med han pr telefon) og hos Sterofil.

    Hvis penger ikke var noe problem, så ville jeg ha vært på Stereofil, kjøpt et par svære Tannoy til 6-sifret beløp med tilbehør, for så å dra til OHC, be om å få snakke med Tømmervik, vise kvitteringa og gi beskjed om jeg handla hos andre fordi jeg fikk bedriten service her...

    Johan-Kr
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Neida, hifi lever i beste velgående. Da har da aldri heller vært noen sport for hvermannsen.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    OHC.

    Jeg og en kamerat var innom OHC for å se om de fremdeles hadde inne Audio Insight eller noe annet gøy. Jeg hørte det på messa noen uker før og ville at kameraten min skulle høre på det. Vi bor på Sørlandet så det er ikke hver dag vi har slike muligheter. Begge har anlegg over snittet prismessig og hans er av den sjeldent dyre sorten.

    Vi ble behandlet som to fattige, uvitende idioter. Og samtalen begynte med direkte personangrep på kameraten min om han var der for å kjøpe noe eller bare lytte. Og om han hadde de møkkahøyttalerene til 350.000 enda, som ble drevet av noe ræl av noen rørforsterkere.

    Selger presset på videre for å vite om han hadde med seg en plastpose med tusenlapper for å kjøpe noe der og da. For de hadde bedre ting å gjøre enn å la folk høre på anlegg de ikke skulle kjøpe. Og at han hadde hatt lange dager, lite salg for tida og var lei av slikt tull.

    Jeg fikk insistert på å høre det, men det låt veldig dårlig, noe selger mente var pga feil innstillinger osv. Han ville ikke prøve noen flere innstillinger eller prøve en annen sang.

    Aldri vært så sjokkert noen gang.
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Har forsåvidt rykter om slike opplevelser på OHC før. Det er jo kun til deres tap - det er da ellers andre forretninger som har både bra greier og bra kundebehandling.

    Ryktene vil ha det til at du får bra service hos Morten på Norsk Audioteknikk (har bare handla med han pr telefon) og hos Sterofil.

    Hvis penger ikke var noe problem, så ville jeg ha vært på Stereofil, kjøpt et par svære Tannoy til 6-sifret beløp med tilbehør, for så å dra til OHC, be om å få snakke med Tømmervik, vise kvitteringa og gi beskjed om jeg handla hos andre fordi jeg fikk bedriten service her...

    Johan-Kr
    Off topic. Sann historie. Men i Ålesund for noen år siden kom det 6 skrytne fiskere i hverdagslige klær til en bilbutikk og ville kjøpe 6 dyre Audi og BMW-er. Selger bare lo av de. En mnd eller to senere stod alle 6 og tutet utenfor butikken i 6 splitters nye dyre biler. Kjøpt av en annen butikk i Ålesund.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Sikkert litt forskjellig dags form på selgere. Ikke lett å vite hvem som bare skal se og hvem som skal skal se og kanskje kjøpe, slik at de kan prioritere tiden sin.
    Har vært på OHC og fikk meget bra og hyggelig service selv om jeg ikke kjøpte noe. Fikk også oppfølging på telefon.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Jeg tror mye av dette skyldes at dagens kvinnfolk skal kun ha stilrene ting i huset så stereoanlegget må vike, det er ikke noe feil å tolke det på den måten og det er veldig trist men sant. Folk kan gjerne si hva dem vil men jeg har mine mistanker. :)
    Hmmmmm, mannen i huset betaler jo cirka halvparten av regningene, og da har han cirka 50% rettigheter i hvordan huset skal utformes innvendig. Kvinner må tenke på at mannen skal ha det hyggelig hjemme også, og i tillegg kunne dyrke sin hobby som er god lyd og stereo. Det ender bare med at han bygger seg en furtebu over garasjen i stedet for i en del tilfelle ???
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig, men det er dog slik det skal være har det vist seg, noe i grunn jeg synes er veldig kjedelig for å virkelig ha et godt anlegg bør være almannseie i et hjem. Konene fyller opp med blomsterpotter og drit, så skal ikke mannen få kose seg med litt musikk til tv og musikklyttinger. Vi får sende ut han Hifilars og hans mission from god og fjerne minianlegghelvete. (Tatt fra den dokumentaren som gikk på nrk. Hifi Delirium) :)
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Det skal jeg si deg og mannen finner seg i mye, og det som heter WAF er bare en tragedie i mine ører. Nei, lyd skal synes og høres, ingen som går på konsert for å høre på music angel vettu. :) I dagens hjem så bør det være plass til god lyd. Hva er det konene spiller på når de har jentekvelder med vin da? Apropos garasje så hadde jeg tatt med meg senga dit au jeg. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Mye kan handle om WAF, og hva kjerringa vil ha og ikke ha i stua. Men 40-50 tusen eller hundre tusen og mer er fortsatt mye penger for "lyd". Da melder nok de aller fleste pass, og kjøper seg Sonos i stedet.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Det skal jeg si deg og mannen finner seg i mye, og det som heter WAF er bare en tragedie i mine ører. Nei, lyd skal synes og høres, ingen som går på konsert for å høre på music angel vettu. :) I dagens hjem så bør det være plass til god lyd. Hva er det konene spiller på når de har jentekvelder med vin da? Apropos garasje så hadde jeg tatt med meg senga dit au jeg. :)
    Kan jo skaffe seg en filial og ha seg til god musikk i samme slengen :rolleyes::D
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    ^

    Jepp!

    Vi som frekventerer dette stedet er på mange måter blitt litt kostnadsblind. Selv folk som tjener godt over millionen reagerer på utgifter til et anlegg på 40.000. Det er ikke at de ikke har råd, men at det bare er så fremmed med slike summer til lyd. Jeg forstår dem, egentlig, og holder godt tett om at PU på spillern min averteres til $5.000. Det er høl i huet for en normalforstand – med rette –, og du skal være godt indoktrinert for ikke å se galskapen i det hele.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ^
    ^

    Jepp!

    Vi som frekventerer dette stedet er på mange måter blitt litt kostnadsblind. Selv folk som tjener godt over millionen reagerer på utgifter til et anlegg på 40.000. Det er ikke at de ikke har råd, men at det bare er så fremmed med slike summer til lyd. Jeg forstår dem, egentlig, og holder godt tett om at PU på spillern min averteres til $5.000. Det er høl i huet for en normalforstand – med rette –, og du skal være godt indoktrinert for ikke å se galskapen i det hele.
    Du har sikkert rett. Sjølv reagerer eg på dei høge prisane på t.d. røykelaks og kaffi. Men så held eg meg då også til (relativt) billege pickupar....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det blir litt krise-maksimering her til tider. Påstander om at alle musikkprodusenter er ubrukelig til at alle high-end produsenter gjetter seg frem til overprisede dritt-produkter, for å ikke glemme den evige påstanden om at ungdommen i dag er staure dum.

    Det skjer spennende ting blant produsentene, og selv om det føles ut som evigheter mellom nye ting er utviklingen egentlig ganske rivende. I dag får man miniatyr-forsterkere med tusenvis av watt som er like god som gamle monstre med 13 watt, med effektivitet på 95% kontra 5%.

    Man får bedre elementer og mindre vreng, mindre høyttalere med mer punch, rettere frekvensgang og aktiv tidskorrigering for mest mulig nøyaktig reproduksjon. Man får billige digitale kilder som enkelt utkonkurrerer svindyre eldre kilder, bedre brukervennlighet og attpåtil får man tak i billigere og mer avanserte algoritmer som bedrer lydkvaliteten i ethvert rom.

    Man får til og med billige nye platespillere som er langt mer presise enn gamle dodrauger som ble håndlaget på lykke og fromme.

    Nei, selv om statement-produkter fremdeles er absurd dyre har verden gått fort fremover. Og selv om det fremdeles finnes folk som maser om oksygenkvaliteten i kabler er det heldigvis en utdøende rase.

    10 år til nå så er vi kvitt alt mannskit i og rundt hifi slik at alle kan få så god lyd som de vil ha til en fornuftig penge.
    Det må da vel kunne kalles fremskritt?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis konemor kommer med argumentet om at synlig lydutstyr er harry så er det fryktelig enkelt å tilbakevise det argumentet. Å forsøke å undertrykke at en har kulturell kapital er vel så harry som det overhodet er mulig å bli. Duh... :rolleyes:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Synes det blir litt krise-maksimering her til tider. Påstander om at alle musikkprodusenter er ubrukelig til at alle high-end produsenter gjetter seg frem til overprisede dritt-produkter, for å ikke glemme den evige påstanden om at ungdommen i dag er staure dum.

    Det skjer spennende ting blant produsentene, og selv om det føles ut som evigheter mellom nye ting er utviklingen egentlig ganske rivende. I dag får man miniatyr-forsterkere med tusenvis av watt som er like god som gamle monstre med 13 watt, med effektivitet på 95% kontra 5%.

    Man får bedre elementer og mindre vreng, mindre høyttalere med mer punch, rettere frekvensgang og aktiv tidskorrigering for mest mulig nøyaktig reproduksjon. Man får billige digitale kilder som enkelt utkonkurrerer svindyre eldre kilder, bedre brukervennlighet og attpåtil får man tak i billigere og mer avanserte algoritmer som bedrer lydkvaliteten i ethvert rom.

    Man får til og med billige nye platespillere som er langt mer presise enn gamle dodrauger som ble håndlaget på lykke og fromme.

    Nei, selv om statement-produkter fremdeles er absurd dyre har verden gått fort fremover. Og selv om det fremdeles finnes folk som maser om oksygenkvaliteten i kabler er det heldigvis en utdøende rase.

    10 år til nå så er vi kvitt alt mannskit i og rundt hifi slik at alle kan få så god lyd som de vil ha til en fornuftig penge.
    Det må da vel kunne kalles fremskritt?
    Det blir litt som klokkeindustrien. De fleste som absolutt vil ha armbåndsur kjøper noe fra Casio, Timex ol. budsjettutgaver. De som har mye økonomisk kapital, eller forsøker seg på å vise kulturell kapital blåser av gårde tusener på noe analogt som ikke viser tiden noe mer nøyaktig. Tvert om. De andre har funnet ny teknologi med et utvidet funksjonsområde. F.eks. smarttelefoner.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Oslo
    Hvis konemor kommer med argumentet om at synlig lydutstyr er harry så er det fryktelig enkelt å tilbakevise det argumentet. Å forsøke å undertrykke at en har kulturell kapital er vel så harry som det overhodet er mulig å bli. Duh... :rolleyes:
    Jeg er heldig med kona. Hun synes minimalisme er teit og fysiske formater er bra. Dessuten var hun strålende fornøyd med at femtiårskrisa gikk til stereoanlegg og ikke cabriolet eller motorsykkel :)

    Til spørsmålene i starten:
    1. High End utstyr er for dyrt?
    Ingen sier at du MÅ kjøpe det dyreste.

    2. Ungdom er fornøyd med lyd gjengitt av høyttaleren i mobiltelefonen?
    Ikke mine.

    3. Kompresjon av musikk dreper interessen for seriøse stereoanlegg?
    Jeg hørte nettopp et intervju med Steven Wilson der han omtalte audiofile som en viktig minoritet. Han mente absolutt at man skulle tilpasse musikken til deres krav. Da har vi ihvertfall en minoitet innen musikkindustrien på vår side.

    4. Konsumentprodusenter firer på kravene om spesifikasjoner (med det mener jeg at feks en stor produsent som Onkyo, plutselig begynner å oppgi effekt i 4ohm, og supplerer gjerne dette med en elendig strømforsyning, men i et lekkert kabinett....
    Sånt drev de med for 30 år siden også. Da sammenlignet jeg en 60W og en 120W forsterker og endte på 60W. Den klarte å levere langt mer strøm enn den som så best ut på papiret.

    5. Alle ønsker surroundlyd i fremtiden (ikke umulig)
    Tror ikke det.

    6. Ingen drikker whisky og hører på stereo lenger (sånn er det bare : )
    Nok en minoritet som jeg tilhører :)
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.121
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Har en følelse at det alltid har eksistert jamring om hvor ille det står til med hifi high-end. Faktum er vel at dette alltid har vært en nisje-ting, befolket av godt voksne menn. Ungdommen generelt har aldri vært interessert. Noen få rekrutteres og holder liv i det lille audiofile samfunnet, men mer enn en nisje vil det aldri bli. Det er helt ok for meg, det finnes nok av produkter og tilstrekkelig med likesinnede for mitt bruk.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes head-fi miljøet er en god pekepinn på tingenes tilstand. Unge folk i slutten av 20-åra kjøper røramper og hodetelefoner til gode summer. Det holdes head-fi meets over hele verden og forumene er mer aktive en noen gang. Mange av disse kommer nok til å gå over på tradisjonell hifi, eller begge deler. På canjam i london er det omtrent bare unge folk selv om utstyret er svindyrt. Jeg tar det helt med ro og ser at interressen for god lyd blomstrer som bare det! Folk bor tettere og mindre en de gjorde før. Enorme høyttalere passer hvertfall ikke naboen og man må ta hensyn. Man har ikke råd til stor enebolig med plass til furtebu før man er litt opp i årene.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Nå dreier vel ikke tråden seg om ungdommen er interessert i lyd/musikk men om High End Stereo (as we know it) forsvinner etter hvert. Og det vil den selvfølgelig gjøre på et eller annet tidspunkt der fremme. Men når man spør på et hifi forum så er det jo selvfølgelig en haug med folk som er interessert. Nesten det samme som å logge inn på Doktoronline.No for å spørre om det er noen syke folk der....

    På den annen side så er jo det meste definert som high end bare det gir lyd fra seg så kanskje det er håp likevel?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har så lenge jeg kan huske vært glad i god lyd, og derav kresen, men jeg er ganske uinnvidd hva gjelder hi-end. Jeg har hørt historier om de som har fått vekket sin interesse for hi-end ved å ha opplevd utstyr som på en eller annen måte har truffet en nerve hos dem, og kunne godt tenke meg å bli overbevist av virkelig godt utstyr. På Oslo Hi-Fi-senter, når jeg har ymtet frempå med spørsmål om å få høre på noe av det dyrere utvalget, har jeg dog blitt møtt med avslag. Selv i sommertider, med alle medarbeiderne ledige, har det for meg ikke latt seg gjøre å få høre på noe av dyrere utstyret de har fremme. "Dere har jo så mye fint utstyr stående her?" har jeg forsøkt meg med, men har fått en kald skulder tilbake.

    Det er mulig det er noen jeg mangler - at det er visse kriterier jeg ikke har oppfylt som kandidat for slikt utstyr. Det hadde i så fall vært interessant å visst hva. Kanskje det er alder (har hørt fra enkelte at jeg ser noe yngre ut enn jeg er), kleskode (mangler dress?), og ut fra det ikke har blitt vurdert som særlig interessant. Og siden jeg aldri i mitt liv har hatt behov for å vise at jeg har penger, kan det hende at det ligger noe også der. Men faktum, hva bankkonto gjelder, er at det er lite i den sjappa som er utenfor min rekkevidde, så da er radaren deres defekt. En alternativ mulighet, som jeg har spurt meg selv, er om det handler om manglende tro på utstyret de selger. Kanskje de uansett ikke tror jeg ville latt meg overbevise av hi-end etter å ha hørt utstyr i hi-fi-segmentet. For det er lite entusiasme å spore dersom de velger å være ledige heller enn å vise frem det de har. Uansett, så virker de ikke veldig innstilt på å rekruttere nye hi-end-entusiaster, og hvis det er innstillingen, vil det jo antageligvis bli vanskelig å opprettholde et fremtidig kundegrunnlag hva gjelder det området.

    Ellers, så tror jeg at en angivelig dalende interesse for god lyd kan handle mye om folks endrede lyttevaner, som følge av teknologi. Å ha all musikk enkelt tilgjengelig på farten, gjør det å sette seg ned i stua og virkelig lytte til en plate en fjern affære for mange. Også; tidligere, når radio i større grad var folks kilde til musikk, lå det i stor grad redaksjonelle avgjørelser til grunn for hva man endte opp med å høre på. Når man, fra man er liten, i stedet blir gitt muligheten til å være sin egen DJ, oppstår gjerne andre behov og prioriteringer enn når beslutningstagningen blir gjort av kuratorer/musikkeksperter. Dette kan i sin tur tenkes å endre suksesskriterier for musikk, da etterspørselen gjerne i større og større grad blir låtmateriale som møter folks stadig smalere oppmerksomhetsvindu. Dermed skapes ikke musikk som har til hensikt å faktisk lyttes til. I tillegg har man, som andre har påpekt, loudness war. Når alt i en sang skal fremheves, inviterer det ikke til dypere lytting. Det ligger helt enkelt ikke i slike låters natur å faktisk bli lyttet til. Det er gjerne derfor for mye å forvente av folk, at de skal gjøre.

    Men fordi musikk handler om mer enn å fange oppmerksomheten vår i 3-4 minutter, tror jeg ikke dette er et vedvarende fenomen. Siden musikk har evne til å treffe noe langt dypere i mennesker, tror jeg også at behovet for god gjengivelse av musikk, uten kompresjon, og med god lyd, også vil kunne ha fremtidens rett. Den tilbakevendende interessen for det analoge format tror jeg nettopp kan være et uttrykk for dette behovet.

    Men skal utstyr, også i øvre prisklasse, vekke interessen hos folk, trengs det kanskje en holdningsendring hos selgere. Når hi-end reduseres til elitisme, bommer det fullstendig på poenget. Da vil jeg, som i utgangspunktet er åpen for, og interessert i dette, ikke ha noe som helst med det å gjøre.

    PS! Hvis noen her selv har erfaring / kunnskap om selgersiden av bransjen eller tanker om dette, er jeg lydhør for innspill hva gjelder førstnevnte. Jeg kan legge til at jeg, per dags dato, ikke har tilsvarende opplevelse hos Hi-Fi Klubben.
    Jeg har to negative opplevelser hos nevnte OHC. Den ene var da jeg påpekte at høyttalerne de demonstrerte var feil koblet (den ene var ut av fase). Da de oppdaget at jeg hadde rett så rettet de opp og forsvant fra lokalet. De kom aldri tilbake. Min kone undret seg veldig, kan jeg huske. Den andre var da jeg kjøpte en brukt rørforsterker der. Dvs, jeg avtalte handel og overførte penger. Etter 14 dager etterlyste jeg forsterkeren, men fikk til svar at den var solgt til en annen. Etter MYE om og men fikk jeg igjen pengene. Dette er nok 15 år siden og har aldri vært der siden. Andre plasser i hovedstaden har jeg alltid fått god hjelp.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    203
    Det er vel omtrent like mange high end-butikker i Oslo i dag som det var i hifiens gullalder på begynnelsen av 80-tallet. Om de tjener penger, vet jeg ikke. Men heller ikke på 80-tallet tror jeg mange ble rike på å selge dyre høyttalere.

    Mens det en periode nesten bare var menn i AFP-alder å se, dukker nå både kvinner og ungdom opp både på High End i München (det fantes ikke noen slik messe i gullalderen) i mai og på en vanlig lørdag ettermiddag hos Stereofil, OHC og i lytterommene med B&W og Classé hos HiFi Klubben.

    Så helt galt kan det vel ikke være.

    Min egen 19-åring har allerede slitt ut et par Beyerdynamics DT770, og er nå i gang med et par Sennheiser HD 380. Og så sniker han seg ned i stereostua til far når han skal høre noe han liker ordentlig.
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ahh, for en deilig tråd. Dommedagsprofeter og lykkelige optimister i skjønn forening.
    JEG har kanskje ingenting å bidra med annet enn pur egenerfaring. OHC skjønner jeg er kontroversiell men jeg vet ikke hvorfor, eller hva som trigger så mange til dette standpunktet(ja, jeg bor så inn i hel.... langt nord at jeg ikke er "hands on" og har få besøk til denne butikken)
    Hvis jeg kan nevne en dårlig opplevelse var det hos Lyric i sine harde dager hvor jeg følte at jeg ble latterlligjort av en selger(big time). Kanskje han avslørte meg eller ikke? Jeg hadde ikke så mye penger å bruke men jeg var der for å kjøpe platespiller. OHC har jeg kun gode erfaringer med selv om jeg ikke har kjøpt så mye som ei flatlus derfra. Inntrykket når man kommer inn i OFC kan gi en noring som meg bakoversveis, resepsjon, dresskledde selgere og "chambre separès" men hvis du hviler på 3-4 øl eller en valium eller to og er vennlig og nysgjerrig så er det både spennende og inspirerende. Spesielt hvis du får service av gudfaderen selv. Skjønner ikke hvorfor så mange velger å skru vrangsiden til mot denne butikken og poste det på HFS eller andre plasser. Hvis du ikke liker det, har en uheldig opplevelse med en selger så kan man jo bare si ifra og get the fu.. out of there. Du trenger ikke blåse det opp på forum eller andre sosiale platformer
    Jeg har et anlegg som er mer enn kompatibelt. 4veis horn hvis du med godvilje regner dobbel 21" bandpass i bunnen som horn. Resten sammen med bandpass sub er ren skjær nytelse. Jeg er "enestående", dvs at kona i vill 40 års krise forlot meg til fordel for en annen. For å ikke bli for personlig og utleverende så kan jeg med sikkerhet si at hun savner god lyd(har veldig lyst til å nevne tommer også men utelater det. Humor :) ). Det jeg har løftet inn i stua nå er helt fantastisk. Jeg intrvjuet datteren min på snart 14 og hun elsker å chromcaste favorittene sine til anlegget. Hun sier at det trenger ikke være mine høyttalere siden hun også liker Boose-systemet hos mammaen men det er ekstra kult å spille hos meg. Jeg kjører Airbnb hvor gjestene også kan chromcaste og det har vært magiske øyeblikk de gangene jeg har vært tilstede sammen med gjestene. Fra Usa, Tyskland, Finland, Japan, Kina, Spania, Sverige, Bulgaria, Hellas osv. Det har vært lyttesessions hvor det har vært nærmest religiøs stemning. Jeg hadde en "punk" på 17 år som bodde hos meg i 14 dager og var utplassert på en restaurant for en mulig lærlingkontrakt og han fortalte at det eneste han tenkte på var når han var ferdig på jobb og fikk "kommet hjem" for å høre på musikk.
    Kvalitet er kvalitet. Hvis du nøyer deg med rusbrus kontra godt øl eller god vin så får du gjøre det. Ganske sikkert vil det snart forandre seg. Har du ikke ennå oppdaget single malt whisky selv om du er selverklært Cognac-elsker så er sjangsen stor for at du får en åpenbaring senere i godt selskap og med god SingleMalt.
    Lenge leve High-End. Om du bruker hundrevis av tusener på bare kabler så kjør på, gjør det! Det er mange veier til Rom og heldigvis er det mange av oss som finner veien med hardt arbeid, kunnskap, kabler, strømrensere og flaks :). Eller kanskje bare med undervurderte komponenter, kunnskap og enda mer flaks.

    Mvh Espen
     
    Sist redigert:

    Grobian

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2017
    Innlegg
    11
    Antall liker
    14
    Skjønner ikke hvorfor så mange velger å skru vrangsiden til mot denne butikken og poste det på HFS eller andre plasser. Hvis du ikke liker det, har en uheldig opplevelse med en selger så kan man jo bare si ifra og get the fu.. out of there. Du trenger ikke blåse det opp på forum eller andre sosiale platformer
    Jeg synes det må være greit å i et forum som dette dele erfaringer omkring prosessen av kjøp av hi-fi. Service en naturlig del av den prosessen. Innen alle andre bransjer hvor service står sentralt, er det vanlig at man på det området deler ut ris og ros. Hvorfor noen synes å mene at hi-fi-bransjen skal unntas dette, og holdes til en annen standard enn andre serviceyrker, klarer jeg ikke helt å forstå.

    Akkurat i denne tråden, om hi-end stereo sin fremtid, var det for meg naturlig å lufte egenerfaring av hvordan jeg, som potensiell fremtidig kunde av slikt utstyr, har opplevd å ikke få innpass, av en stor aktør. Dette vil jo gjerne flere enn meg se på som relevant hva gjelder rekrutteringen av nye hi-end-entusiaster. Det var altså ikke for å legge vrangsiden til, men var i stedet ment som et (av flere) innspill til debatten.

    Ingen bransje eller organisasjon bør kunne fritas for kritikk. Hverken Amnesty, Røde Kors eller OHC, med titals millioner i årlig omsetning, bør kunne unntas fra saklig kritikk, der dette hører hjemme. Og det burde høre hjemme på et forum som dette.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Fair nok men det burde kunne opprettes tråder hvor informasjon og meninger kunne være separert fra subjektive opplevelser fra forskjellige forhandlere. Hvis medlemmer skulle fortelle om sine dårlige eller gode opplevelser fra kommersielle aktører/butikker vil trådens hensikt fort druknes i mer eller mindre relevante utblåsninger. Denne trådens hensikt er etter min mening veldig bra hvis man holder seg til topic.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror vi kan slå fast at hififreaks enten er optimistiske utopister eller dystopiske hypokondere med dødsangst. ;)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.887
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner ikke hvorfor så mange velger å skru vrangsiden til mot denne butikken og poste det på HFS eller andre plasser. Hvis du ikke liker det, har en uheldig opplevelse med en selger så kan man jo bare si ifra og get the fu.. out of there. Du trenger ikke blåse det opp på forum eller andre sosiale platformer
    Jeg synes det må være greit å i et forum som dette dele erfaringer omkring prosessen av kjøp av hi-fi. Service en naturlig del av den prosessen. Innen alle andre bransjer hvor service står sentralt, er det vanlig at man på det området deler ut ris og ros. Hvorfor noen synes å mene at hi-fi-bransjen skal unntas dette, og holdes til en annen standard enn andre serviceyrker, klarer jeg ikke helt å forstå.

    Akkurat i denne tråden, om hi-end stereo sin fremtid, var det for meg naturlig å lufte egenerfaring av hvordan jeg, som potensiell fremtidig kunde av slikt utstyr, har opplevd å ikke få innpass, av en stor aktør. Dette vil jo gjerne flere enn meg se på som relevant hva gjelder rekrutteringen av nye hi-end-entusiaster. Det var altså ikke for å legge vrangsiden til, men var i stedet ment som et (av flere) innspill til debatten.

    Ingen bransje eller organisasjon bør kunne fritas for kritikk. Hverken Amnesty, Røde Kors eller OHC, med titals millioner i årlig omsetning, bør kunne unntas fra saklig kritikk, der dette hører hjemme. Og det burde høre hjemme på et forum som dette.



    Er helt enig i det du skriver men synes det er helt på viddene i forhold til hva utgangspunktet for denne tråden er.
    Mvh Espen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn