Diverse Dødsannonse for high end stereo (kommer snart)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du prøvd Launchpad gratis app for iPad?
    Mine verk høres ut som Kygo etter et par forsøk :cool:
    Tror faktisk han bruker brettet på scenen og i studio.
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    "EDM drittmusikk"? Den var det klasse over. Den beste måten å rekruttere nye folk til denne hobbyen er nok å fortelle dem at musikken de liker er søppel, ja.

    Fordi den eneste måten å bli "årntli" audiofil på er jo å sette Aja, DSOTM, Kind Of Blue, og hele katalogen til Diana Krall på repeat, uansett hvor dørgende kjedelig det måtte være. :p
    Musikk med sjel og kompetente utøvere blir mer og mer sjeldent. All utvikling er ikke automatisk av det gode. Nå har ungdom alltid vært et lett bytte for overfladisk hjernenøytralisering da.
    Heller Diana Krall enn en jamrende Susanne Ufør. Men de 3 skivene du nevner er for det meste ganske så søvndyssende ja, enig med deg der :)
    Greit nok det, men poenget mitt er at elektronisk musikk kan ha mengder med "sjel", og at man må være en "kompetent utøver" for å lage elektronisk musikk som faktisk fenger lengre enn en uke av gangen. Det er ikke så enkelt at man åpner en DAW og klikker "create new song" og så ordner det seg av seg selv. :)
    Ok, men dette handler ikke om Sundfør eller Krall. Stereons død er langt viktigere, kanskje ikke stereo men... (se post 1)

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg sa ikke at alle elektroniske artister er gode. På samme måte som at ikke alle jazz artister, prog-rockere, og hva det nå måtte være er gode.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    "EDM drittmusikk"? Den var det klasse over. Den beste måten å rekruttere nye folk til denne hobbyen er nok å fortelle dem at musikken de liker er søppel, ja.

    Fordi den eneste måten å bli "årntli" audiofil på er jo å sette Aja, DSOTM, Kind Of Blue, og hele katalogen til Diana Krall på repeat, uansett hvor dørgende kjedelig det måtte være. :p
    Musikk med sjel og kompetente utøvere blir mer og mer sjeldent. All utvikling er ikke automatisk av det gode. Nå har ungdom alltid vært et lett bytte for overfladisk hjernenøytralisering da.
    Heller Diana Krall enn en jamrende Susanne Ufør. Men de 3 skivene du nevner er for det meste ganske så søvndyssende ja, enig med deg der :)
    Greit nok det, men poenget mitt er at elektronisk musikk kan ha mengder med "sjel", og at man må være en "kompetent utøver" for å lage elektronisk musikk som faktisk fenger lengre enn en uke av gangen. Det er ikke så enkelt at man åpner en DAW og klikker "create new song" og så ordner det seg av seg selv. :)
    Joda. Jeg synes det er trist at instrumenter erstattes av syntetisk lyd. Noe går tapt på den veien. Men er enig i at alle typer musikk kan ha nerve og sjel.
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    Vi snakker ofte om fot! For meg betyr det god musikk med bra dynamikk! Men når du må banke på VU meteret fordi du tror det har låst seg, så skjer dette alltid når du hører på god musikk som dessverre ikke engasjerer......

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Greit nok det, men poenget mitt er at elektronisk musikk kan ha mengder med "sjel", og at man må være en "kompetent utøver" for å lage elektronisk musikk som faktisk fenger lengre enn en uke av gangen. Det er ikke så enkelt at man åpner en DAW og klikker "create new song" og så ordner det seg av seg selv. :)
    Ok, men dette handler ikke om Sundfør eller Krall. Stereons død er langt viktigere, kanskje ikke stereo men... (se post 1)

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
    Ja, ok. Men selv om stereoanlegget dør så kommer musikken til å leve videre så lenge det fortsatt finnes mennesker her på jorda. Musikken har vel antagelig eksistert siden vi begynte å kommunisere verbalt med hverandre (hvis ikke lengre), men opptak av musikk og stereoanlegg har eksistert i hva da, type ett lite århundre? Og vi kan vel alle være enige om at det er selve musikken som er det viktige, ikke sant?

    Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Hvis det faktisk er sånn at yngre generasjoner ikke bryr seg om vellydende reproduksjon av lydopptak innenfor hjemmets fire vegger, så forminsker jo uansett ikke det min egen nytelse av anlegget mitt. Eller musikken i seg selv.
     
    Sist redigert:

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    Greit nok det, men poenget mitt er at elektronisk musikk kan ha mengder med "sjel", og at man må være en "kompetent utøver" for å lage elektronisk musikk som faktisk fenger lengre enn en uke av gangen. Det er ikke så enkelt at man åpner en DAW og klikker "create new song" og så ordner det seg av seg selv. :)
    Ok, men dette handler ikke om Sundfør eller Krall. Stereons død er langt viktigere, kanskje ikke stereo men... (se post 1)

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
    Ja, ok. Men selv om stereoanlegget dør så kommer musikken til å leve videre så lenge det fortsatt finnes mennesker her på jorda. Musikken har vel antagelig eksistert siden vi begynte å kommunisere verbalt med hverandre (hvis ikke lengre), men opptak av musikk og stereoanlegg har eksistert i hva da, type ett lite århundre? Og vi kan vel alle være enige om at det er selve musikken som er det viktige, ikke sant?

    Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Hvis det faktisk er sånn at yngre generasjoner ikke bryr seg om vellydende reproduksjon av lydopptak innenfor hjemmets fire vegger, så forminsker jo uansett ikke det min egen nytelse av anlegget mitt. Eller musikken i seg selv.
    Si at anlegget ditt tar kvelden da en gang i fremtiden, og det eneste du kan erstatte med er en liten BThøyttaler?

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    Ja, ok. Men selv om stereoanlegget dør så kommer musikken til å leve videre så lenge det fortsatt finnes mennesker her på jorda. Musikken har vel antagelig eksistert siden vi begynte å kommunisere verbalt med hverandre (hvis ikke lengre), men opptak av musikk og stereoanlegg har eksistert i hva da, type ett lite århundre? Og vi kan vel alle være enige om at det er selve musikken som er det viktige, ikke sant?

    Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Hvis det faktisk er sånn at yngre generasjoner ikke bryr seg om vellydende reproduksjon av lydopptak innenfor hjemmets fire vegger, så forminsker jo uansett ikke det min egen nytelse av anlegget mitt. Eller musikken i seg selv.
    Si at anlegget ditt tar kvelden da en gang i fremtiden, og det eneste du kan erstatte med er en liten BThøyttaler?

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
    Må bemerke at den eneste grunnen til at jeg er våken er us open på eurosport [emoji16]go Del Potro

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Ja, ok. Men selv om stereoanlegget dør så kommer musikken til å leve videre så lenge det fortsatt finnes mennesker her på jorda. Musikken har vel antagelig eksistert siden vi begynte å kommunisere verbalt med hverandre (hvis ikke lengre), men opptak av musikk og stereoanlegg har eksistert i hva da, type ett lite århundre? Og vi kan vel alle være enige om at det er selve musikken som er det viktige, ikke sant?

    Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Hvis det faktisk er sånn at yngre generasjoner ikke bryr seg om vellydende reproduksjon av lydopptak innenfor hjemmets fire vegger, så forminsker jo uansett ikke det min egen nytelse av anlegget mitt. Eller musikken i seg selv.
    Si at anlegget ditt tar kvelden da en gang i fremtiden, og det eneste du kan erstatte med er en liten BThøyttaler?

    Sent fra min C6833 via Tapatalk
    Ja, det hadde faktisk vært helt greit. Hvis det er det verste som skjer, så kan jeg tenke meg mye verre ting.

    Og selv om det ikke lengre produseres nye hi-fi komponenter om det måtte skje, så finnes det jo alltids et bruktmarked.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og så har jeg jo allerede en del i bakhånd. Jeg eier ikke en forsterker, en platesnurre, et par høyttalere, og så videre. Finnes mye rart på roteloftet.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og en hel haug med diverse instrumenter, så i verste fall kan jeg lage min egen musikk. ;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Men hvis dette ikke følges opp av ytelse, vil dette raskt avsløres av forbrukerne som staffasje og bling.
    Det er jo akkurat det som er i ferd med å skje. Det er jo akkurat det som er i ferd med å skje. Hifibransjen er i ferd med å bli avslørt. Markedet for supertweetere er middelaldrende menn som ikke hører et skvatt over 13k. Ungdommen som hører 20k hører at de ikke hører noe over 20k, og handler ikke for 20k i høyttalere som spiller over 20k. De er smartere enn oss, så jækla enkelt er det.
    QUOTE]

    Hvor mange ungdommer er det som har hørt om supertweetere eller vet hva high-end stereo er for noe?? De kan alt om nettbrett og smartphones, men jeg er rimelig sikker på at de ikke har avslørt oss. De er bare lykkelig uvitende. Så lykkelige som noen kan bli med crap lyden fra komprimert EDM drittmusikk via et par middelmådige ørepropper koblet i en smartphone. Jeg tror du overvurderer ungdommen noe voldsomt. På akkurat dette feltet altså.
    Uenig her. Jeg tror du undervurderer ungdommen litt her. Jeg kjenner massevis av ungdom er godt over gjennomsnittet interessert i lyd.
    Jeg er forøvrig en av de lykkelige uvitende ungene du snakker om her btw, men jeg bygger og designer da høyttalere, driver kalibrering av stereo mm. så jeg tar den kommentaren litt fornærmende skal jeg være ærlig.

    Hvor mye henger f.eks du med ungdom? Hva vet man egentlig? Ganske mye uvitende dømming her i mine øyne. Jeg kjenner som sagt flere meget oppegående ungdommer som driver med hifi. At de nødvendigvis kanskje prioriterer ytelse over f.eks design er jo en annen sak :) kanskje de ikke har like mye penger å svi? Betyr ikke at lidelsen ikke er tilstede.

    Til EDM musikk. Det finnes både godt og dårlig der også, som med all annen musikk. Jeg foretrekker rock, metall og klassisk selv.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Frijazz, hip-hop, fusion, matterock, J-pop, ekstremmetall, DIY pønk, elektronika, støymusikk, og ymse moro går det i her.

    Morsomt er det lell.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ungdomen som hører til oss gleder seg hver gang til å komme på besøk. Ikke bare fordi det skal bli gøy å besøke mor og "far" men hun maser hele tiden om å få gå opp i kinoen og spille musikk, film og PlayStation. Såpass mye at hun nå styrer anlegget og kjører showet selv. Så ja det er håp. Hva ønsker hun seg til jul. Jo et hifi anlegg. Blir nok det på henne tenker jeg. Hun er nå lei det data oppsettet hun fikk for noen år siden.

    At high-end dør tror jeg ikke. Men jeg tror flere vil havne på midfi da man får svært mye godlyd i den klassen. Det vil alltid vere noen som tar det mye lenger, fordi det er verdt det for dem. For de fleste er nok den høyere prisen ikke verdt det ekstra man får.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.508
    Torget vurderinger
    2
    "1. Er High-End for dyrt?"

    "High-end" for oss er som Gucci for damevesker. Pen innpakning,men en plastpose gjør samme nytten..
    Barna mine er fornøyd med en lydplanke til flatskjermen og en Music Angel, mens min far på 83 koser seg glugg med å ha arvet mitt forrige anlegg, og koser seg om mulig enda mer her hos meg. Er det High end , vel egenlig ikke til hhv 28k (bruktpris) for forrige anlegg, og 38k i nypris for nåværende er det "midfi" med OK lyd.

    High-End prisene er blitt så absurde at jeg ikke vil være med på det, selv om det jeg ikke ville merket det på økonomien eller tømt kontoen om jeg hadde kjøpt en anlegg til 1 mill til meg selv , og en Tesla til kona. Men det får holde med en 20 år gammel Mazda...og det anlegget jeg har...
    Ja high-end låter i flere tilfeller bedre enn det jeg har, men til en pris som er 10-20 ganger høyere, så føler jeg meg uansett ført bak lyset med de prisene. Jeg liker ikke å ble lurt,og så jeg trøster meg med at med at en god del High-End jeg har hørt også låter klart dårligere enn det jeg har hjemme.

    Så high-End Ståle Krapyl kan glemme en del kunder når en hifinerd med 25års fartstid , og få øknonomiske begrensinger, ikke vil være med på det absurde priskjøret.

    Og det er ikke fordi jeg ikke er interessert nok eller dedikert nok, har akkurat kjøpt teknisk måleutstyr og proff DSP til 60k som jeg venter på ,og faktisk forventer vil ha innvirkning på lyden utover det et pent kabinett og eksotisk navn kan gi.
    Skal jeg kommer videre nå burde jeg hatt et annet rom, men det er ikke aktuelt å flytte , siden kona ikke flytter på seg med mindre hun får en strandeiendom med egen gartner på Bygdøy. Om det skjer blir de nok en Klasse A Accuphase eller Luxman og nye høytalere på meg også:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Som en av den "yngre" garde (under 30år), har jeg tilgode å høre noen høyttalere som tilfredsstiller meg til under 100 000,-.
    Hva vil unge ha? Vi vil ha trøkk! Vi vil ha EDM rave festival i stua. Vi vil kjenne det fysisk, men samtidig ha alt det andre som en typisk hifi høyttaler gir.

    Audio note med et par subber? :D
    Til den typen musikk burde da både Arendal Tower og Klipsch RF-63 med dugelig forsterkerkraft og en fornuftig kilde levere varene med bravur, og disse koster da ikke spesielt mye.

    Ellers kan jeg si at jeg har fostret to barn med nokså forskjellig syn på god hifi; en datter som har valgt seg et godt Rega-anlegg, og en sønn som helst ikke hører må mitt oppsett, fordi da begynner han å irritere seg over alle andre steder han hører musikk. Intressant strategi den siste der; han hører altså svært godt hva dette dreier seg om, men ønsker ikke å bli en lydsnobb.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.249
    Antall liker
    4.389
    Torget vurderinger
    0
    High End Stereo (as we know it) er døende.....
    Sykdommen kommer snikende....
    Men årsaken er litt uklar?
    Er det:
    1. High End utstyr er for dyrt?
    2. Ungdom er fornøyd med lyd gjengitt av høyttaleren i mobiltelefonen?
    3. Kompresjon av musikk dreper interessen for seriøse stereoanlegg?
    4. Konsumentprodusenter firer på kravene om spesifikasjoner (med det mener jeg at feks en stor produsent som Onkyo, plutselig begynner å oppgi effekt i
    4ohm, og supplerer gjerne dette med en elendig strømforsyning, men i et lekkert kabinett....
    5. Alle ønsker surroundlyd i fremtiden (ikke umulig)
    6. Ingen drikker whisky og hører på stereo lenger (sånn er det bare : )
    Jeg trodde (ekte) High-END var død for lenge siden og er i ferd med å få sin reinkarnasjon igjen.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg solgte for to år siden et anlegg til 100+ i nypris.
    Er nå i ferd med å anskaffe noe på nytt. Med den utviklingen som har vært
    på "hifi" området de senere årene er jeg ikke villig til å bruke så mye penger på nytt, for å få god lyd i stua. Jeg må jo innrømme at i tillegg til god lyd var det jo tilfredsstillende å ha et dyrt anlegg.
    I dag teller tilfredsstillende lydkvalitet mest og det tror jeg man faktisk kan på med et "midfi" anlegg.
    Men for all del jeg forstår godt dere som har investert i og ønsker å investere i gode og dyre anlegg med ekstremt god lydkvalitet, for jeg har også vært der.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Sitter og ser på guttungen på snart 11 som sitter og lodder i hop en dak til seg selv på formiddagen.

    Det er nok håp ja.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Dette kommer til og ordne seg selv ved naturlig avgang. De kommende generasjoner kommer ikke til å bestå av folk som sitter i en stol stirrende langsomt med tomt blikk inn i en vegg bak noen hifi komponenter mens de spiller musikk, flytter høyttalere en mm eller to, justerer litt her og der. De kommer til å bruke tiden på helt andre ting, konkurransen om tiden til ungdommen er mye hardere nå enn da de fleste her inne vokste opp. Tror ikke det betyr så mye hva prisen er, loudness war etc.

    Det tar nok et par tiår til, vi må jo daue først, men jeg er overbevist om at det vil skje.

    Selvfølgelig vil arv og miljø gjøre at det vil finnes noen ytterst få unntak, spesielt hvis man spør på et hifi forum.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har like stor tro på dagens ungdom som jeg hadde på oss selv i sin tid. De går også gjennom faser, men det sier seg selv at med det utvalget av materialistiske saker de kan bruke lommepengene sine på i dag så vil det ikke være like mange stereoanlegg rundt dem. Det er ikke alle som skal være så interessert i musikk at det får betydning, selv om de liker både sang og dans. Da vi var unge var det lite å bruke lommepengene på som kostet litt penger. Hifi hadde ikke så mye konkurranse. En grei sykkel hadde alle, ellers var det moped, foto og eventuelt loppe/båt hvis du bodde slik til.

    Like før jul ble det rapportert fra Bergen at da junior og en kompis skulle handle julevinyl til sine fedre så endte de opp med å beholde Dylan selv, og kjøpe et ekstra eksemplar til den faren det gjaldt (forøvrig trommeslageren i Harmonien). Og forleden dag tikket det inn en melding om at junior ønsket tips om jazzplater på Spotify. Han er født i år 2000, i likhet med sine fleste venner. De er nok typiske for de musikkinteresserte syttenåringene i dag, de er i alle fall ikke nerder som skremmer bort alt som ligner på normale jenter. ;)
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Ungdommen vil selvfølgelig høre på musikk, også når de blir eldre men tråden gjelder high end stereo, det var det jeg tenkte på da jeg rabblet ned hva jeg tror om fremtiden og high end hifi.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde hifi-dilla var det sykeste inntil jeg kjøpte meg en ny motor til båten. 140kkr og alt var greit helt til jeg begynte å kverne over knop og generell feeling. Inn med ny GPS knop-måler. (2kkr). Ny propell? Ok. Hvilken propell? Gear-ratio. Pitch. Diameter. Cup og Rake. En 16" Enertia ECO til 10kkr? 1 eller 2 knop? Hva med holeshot? 23" pitch? Nye 10kkr for å finne ut om 22" pitch var riktigere.

    Du vet du har dilla når det kiler rundt hver pitch og dB.
    Go vintage. Du kommer dit du skal. ;)

    IMG_3747.JPG
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Men hvis dette ikke følges opp av ytelse, vil dette raskt avsløres av forbrukerne som staffasje og bling.
    Det er jo akkurat det som er i ferd med å skje. Det er jo akkurat det som er i ferd med å skje. Hifibransjen er i ferd med å bli avslørt. Markedet for supertweetere er middelaldrende menn som ikke hører et skvatt over 13k. Ungdommen som hører 20k hører at de ikke hører noe over 20k, og handler ikke for 20k i høyttalere som spiller over 20k. De er smartere enn oss, så jækla enkelt er det.
    QUOTE]

    Hvor mange ungdommer er det som har hørt om supertweetere eller vet hva high-end stereo er for noe?? De kan alt om nettbrett og smartphones, men jeg er rimelig sikker på at de ikke har avslørt oss. De er bare lykkelig uvitende. Så lykkelige som noen kan bli med crap lyden fra komprimert EDM drittmusikk via et par middelmådige ørepropper koblet i en smartphone. Jeg tror du overvurderer ungdommen noe voldsomt. På akkurat dette feltet altså.
    Uenig her. Jeg tror du undervurderer ungdommen litt her. Jeg kjenner massevis av ungdom er godt over gjennomsnittet interessert i lyd.
    Jeg er forøvrig en av de lykkelige uvitende ungene du snakker om her btw, men jeg bygger og designer da høyttalere, driver kalibrering av stereo mm. så jeg tar den kommentaren litt fornærmende skal jeg være ærlig.

    Hvor mye henger f.eks du med ungdom? Hva vet man egentlig? Ganske mye uvitende dømming her i mine øyne. Jeg kjenner som sagt flere meget oppegående ungdommer som driver med hifi. At de nødvendigvis kanskje prioriterer ytelse over f.eks design er jo en annen sak :) kanskje de ikke har like mye penger å svi? Betyr ikke at lidelsen ikke er tilstede.

    Til EDM musikk. Det finnes både godt og dårlig der også, som med all annen musikk. Jeg foretrekker rock, metall og klassisk selv.
    Men du ser det kun utifra ditt miljø og ditt ståsted. I det store bildet er det et fåtall av ungdom som aner noe om high-end, kompresjon, loudness war og oppløsning.
    Jeg har møtt en god del yngre folk også, og jobber med flere. Ingen av de aner noe som helst om disse tingene, de har helt andre interesser og ville fått sjokk om de visste at det fantes høyttalere til 150.000 og oppover.
    Men spiller dette noen rolle... musikk og hifi vil eksistere, det er alltid rom for nisjemarkeder. Det er mer bekymringsfullt at det produseres så dårlig lyd på de fleste nyutgivelser.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Uenig her. Jeg tror du undervurderer ungdommen litt her. Jeg kjenner massevis av ungdom er godt over gjennomsnittet interessert i lyd.
    Jeg er forøvrig en av de lykkelige uvitende ungene du snakker om her btw, men jeg bygger og designer da høyttalere, driver kalibrering av stereo mm. så jeg tar den kommentaren litt fornærmende skal jeg være ærlig.

    Hvor mye henger f.eks du med ungdom? Hva vet man egentlig? Ganske mye uvitende dømming her i mine øyne. Jeg kjenner som sagt flere meget oppegående ungdommer som driver med hifi. At de nødvendigvis kanskje prioriterer ytelse over f.eks design er jo en annen sak :) kanskje de ikke har like mye penger å svi? Betyr ikke at lidelsen ikke er tilstede.

    Til EDM musikk. Det finnes både godt og dårlig der også, som med all annen musikk. Jeg foretrekker rock, metall og klassisk selv.
    Men du ser det kun utifra ditt miljø og ditt ståsted. I det store bildet er det et fåtall av ungdom som aner noe om high-end, kompresjon, loudness war og oppløsning.
    Jeg har møtt en god del yngre folk også, og jobber med flere. Ingen av de aner noe som helst om disse tingene, de har helt andre interesser og ville fått sjokk om de visste at det fantes høyttalere til 150.000 og oppover.
    Men spiller dette noen rolle... musikk og hifi vil eksistere, det er alltid rom for nisjemarkeder. Det er mer bekymringsfullt at det produseres så dårlig lyd på de fleste nyutgivelser.
    Forståelig det, men ser du det fra mitt ståsted? Jeg jobber med flere eldremennesker jeg også. Og jeg vil tippe at prosentandelen som kan noe om loudness war osv som du sier er ganske konstant mellom de to aldersgruppene. Det er nok av eldre mennesker som ikke aner hva det er også :)
    Sist bedrift jeg jobbet på var det ca 1000 ansatte tenker jeg og kanskje 5 stykk visste hva disse tingene var for noe. Ikke akkurat skyhøyt det heller.

    Det med loudness war er forøvrig ikke bra. Er enig der, men det virker litt som er er i ferd med å snu veldig sakte.
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Da jeg tidligere har vært en av disse ungdommene som omtales skal jeg dele mine tanker:

    Jeg tror ikke egentlig så mange ungdommer i dag er fornøyd med mobilens høytaler alene. Mitt inntrykk er at de først og fremst bruker den til dette formålet når de er utenfor hjemmet om de ønsker å spille musikk sammen med venner f.eks i friminuttet på skolen eller på bussen (hvor enkelte gledelig prakker musikken sin på andre...) Men jeg tror veldig mange er godt fornøyd med små, bærbare bluetoothhøytalere når de skal høre musikk hjemme og billigere hodetelefoner til lytting på farten. TVen ser det også ut til at mange bruker til musikk. De kommer jo ofte med Spotify app. Så jeg tror at punkt 2 absolutt gjelder, om enn i mindre alvorlig grad... :p Selv har jeg en fortid som aktiv Apple earbuds-bruker (samt andre hodetelefoner som fulgte med diverse mobiler jeg kjøpte) Hadde også et veldig enkelt mikroanlegg fra Elkjøp eller Expert stående på kommoden. Var alikevel en slik ungdom som hele tiden hørte musikk. Da jeg byttet ut ørepluggene med et par Sennheiser in ear hodetelefoner fikk jeg meg en aha opplevelse. Kunne sette volumet på iPhonen halvparten så høyt og alikevel få en langt mer kraftfull gjengivelse med renere lyd og mer bass. Skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde oppdaget dette før. «Vet ikke bedre» tror jeg nok gjelder for mange. Samtidig ser hodetelefoner generelt ut til å være svært populært blant dagens unge og mange velger nok typer med ganske så god lydgjengivelse. Ungdommen har ikke mistet interessen for musikk. Det vil alltid være noen som først og fremst hører på musikk ved å sette på radioen og bruke den til bakgrunnsmusikk mens de gjør andre ting, og andre igjen som aktivt lytter og er interessert i å utforske og oppdage nye band, artister og musikkgenre. Slik var det før også. Min far tilhører første kategori, mens min mor tilhører andre.

    Jeg tror noe av problemet til Hi-Fi bransjen er at de i for liten grad henvender seg til de unge. Det dagens unge benytter seg mest av er digitale kilder og streamingtjenester. Vi ønsker å enkelt kunne koble laptop og TV til forsterkeren. Svært mange stereoforsterkere på markedet i dag mangler digitale innganger. Jeg tenker også at innebygget streamingfunksjon vil bidra til å gjøre flere unge interesserte. Ja, det finnes jo allerede forsterkere i ulike prisklasser som har disse funksjonene, men jeg mener at det er noe flere produsenter i større grad bør satse på om de ønsker å nå ut til ungdommen, da spesielt når det gjelder integrerte forsterkere i budsjett og mellomklasse. Mener at når det kommer til stereo så henger de litt etter og da blir det mye enklere for musikkinteresserte unge mennesker som ønsker å bytte ut bluetoothhøytaleren med et godt stereoanlegg å heller kjøpe en surroundforsterker som har alt de kan ønske seg av digitale innganger og funksjoner. Selv har jeg integrert stereoforsterker med innebygget DAC, men så er jeg da også av typen som misliker lange bruksanvisninger og liker følelsen av å kunne ta en rask kikk på produktet og da vite sånn noenlunde hvordan det funker.:p Det høres kanskje noe stusselig ut for folk som vokste opp med platespiller, CD spiller og kassettspiller koblet til anlegget at det er slik mange unge i dag hører på musikk. Ble selv født på slutten av åttitallet og blir litt nostalgisk når jeg tenker tilbake på kassetten.. Har mange gode minner og tenker tilbake på den med glede, og da jeg fikk min første CD spiller og CD til jul var det helt fantastisk… Men tidene forandrer seg. Mange unge i dag har ikke noe forhold til CDplater, men stadig flere musikkinteresserte unge mennesker kjøper seg platespiller og vinylplater.

    Tror også at aktive Hi-Fi høytalere er noe som flere produsenter bør satse på fremover, da det er en enkel og praktisk løsning, som krever mindre teknisk kunnskap/interesse og planlegging, noe som også muligens vil være mer attraktivt for mange unge kvnner. Utvalget bør bli større og det tror jeg nok også det vil bli etter hvert.

    Og ja, det er dyrt! De fleste unge mennesker kan naturligvis se langt etter high end anlegg, men jeg går ut ifra at det var kjøp av slike anlegg i fremtiden du tenkte på. Mange unge studerer eller har lavtlønnede jobber. Det er ofte andre ting enn Hifi som må prioriteres når man er ung, som f.eks å betale ned på studielånet, dyr husleie eller kjøp av egen leilighet. Det er lett å bli motløs når man ser hvilke priser det går i. Og så står valget plutselig mellom høytalere til 8000 og en ny iphone fordi den gamle har blitt treg og lite medgjørlig. Selv valgte jeg å kjøpe anlegg, selv om den gamle telefonen virkelig begynte å slite, men tror ikke dette gjelder de fleste. Jeg mener at man trenger da heller ikke å bruke 100 000 på et par gode høytalere f.eks, når man kan få Hi-Fi høytalere med fantastisk lydgjengivelse til langt mindre enn det. Dessuten har det lite for seg å kjøpe utstyr i såpass høye prisklasser når det meste av musikken man hører på ikke er innspilt med audiofil lydkvalitet og man ikke har et dedikert rom til det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Det er mobiltelefoner i lomma som kan streame til høyttalere du finner på Prisjakt.no som sammen utgjør fremtiden. High-End blir stadig dyrere, og forbeholdes de som enten har så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem, eller de som er villig til å selge kjerringa for å komme til himmelen..!

    Innlegget er ironisk ment, men kanskje ikke veldig lagt unna sannheten.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    I dag har vi internet, mengder av informasjon og kunnskap deles på en helt annen måte enn for 20-30 år siden.
    I dag kan vi lage vår egen high-end lyd for mindre beløp pga dsp og kunnskapsdeling over nettfora.

    Vi kan også lage bedre enn high-end produsentene.
    Det er lett å lage lyd med driverkostnad på eks. 100.000,- som overgår en millionhøyttaler fra butikken.

    Folk flest kunne ikke det før i ræva da folk hadde hår i tida.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen år i bransjen inklusive egen interesse, så husker jeg mange var oppgitt over at alt bare ble dyrere og dyrere. Mange kan bevege seg opp i 25-45K segmentet, men deretter begynner de å bremse ettersom det finnes annet å bruke pengene på.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror også det handler om å bli eksponert for highend lyd.
    Jeg har en nevø på 20+ som som er litt på gli.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg tror også det handler om å bli eksponert for highend lyd.
    Jeg har en nevø på 20+ som som er litt på gli.
    Jeg har også vært rundt å hørt på mye high end. Eksponering er viktig!
    Når det er sagt synes jeg det sjelden er top notch. Noe er det jo, men det er langt mellom oppsett som virkelig låter bra synes jeg, og mange veldig dyre anlegg, spesielt på messer låter jo ofte direkte dårlig. Synes det er rart at det ikke optimaliseres mer når man tross alt skal vise det frem. Men det er nå min smak :)
    Alle mine beste lytteopplevelser har kommet fra DIY systemer, siden de kan ha en. "Form følger funksjon" approach som kommersielle høyttalere veldig sjelden kan. Det sier jo seg selv sett fra et markedsperspektiv egentlig :)
    Dette vardog veldig off topic :)
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Punkt 1-2-3 er gjeldende her i stor grad, pluss kanskje dårlig oppdragelse hjemmefra med ræva stereo og liten interesse for musikk av foresatte ???
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    3. Kompresjon av musikk dreper interessen for seriøse stereoanlegg?

    Enda verre. Musikken de hører på er helt ræva( ja jeg høres gammel ut). Ingen har hørt et helt album. Kun lytter til enkel låter. Slutt på den tiden der ungdommen kjøpte anlegg til "komfen" Men se på vinyl. Det tror jeg fenger ungdom og kan være en inngangsbillett.
    Jøss, nytt for meg. Var massevis av folk i mitt trinn på skolen som kjøpte seg anlegg til konfirmasjon :) jeg var ikke en av dem.
     

    mr.electric

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Innlegg
    113
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    High End Stereo (as we know it) er døende.....
    Sykdommen kommer snikende....
    Men årsaken er litt uklar?
    Er det:
    1. High End utstyr er for dyrt?
    2. Ungdom er fornøyd med lyd gjengitt av høyttaleren i mobiltelefonen?
    3. Kompresjon av musikk dreper interessen for seriøse stereoanlegg?
    4. Konsumentprodusenter firer på kravene om spesifikasjoner (med det mener jeg at feks en stor produsent som Onkyo, plutselig begynner å oppgi effekt i
    4ohm, og supplerer gjerne dette med en elendig strømforsyning, men i et lekkert kabinett....
    5. Alle ønsker surroundlyd i fremtiden (ikke umulig)
    6. Ingen drikker whisky og hører på stereo lenger (sånn er det bare : )
    Jepp!
    I tillegg går mange med lyd på øret store deler av døgnet og har nok med det, den mennesklige organismen (øret inkludert) utvikles sakte og blir "slitent......"
    Vi traver rundt i div. kjøpesentra med et vell av butikker der alle på død&liv skal spille musikk (av en eller annen grunn) på alt annet enn gode anlegg, restauranter, heiser, etc og det er jo f... ikke fred å få! Musikken kan diskuteres men ikke kvaliteten, det låter stort sett "r..." og den hvite støyen er overrepresentert!

    Altfor mye "musikk", altfor lite whisky...!

    Fortsatt god helg :)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Og apropos muzak - er man i trondheim og vil ha f.eks øl & mat: Krambua kjører NULL muzak.
    Jeg brukte flaut lang tid på å oppdage at det var derfor jeg likte stedet.

    Apropos ungommer:
    Arvingen (F 1990) var en slik som mente at jo høyere (som i skamkomprimert) jo bedre.
    Etter litt tid med sin middelaldrende fars mid-fi så skjønte hun greia med at ting låter høyere når de egentlig burde bli lavere er på trynet.
    I tillegg liker hun 3D perspektivet man får i sweet spot, men om sånt er viktig for henne er nok en helt annen sak.
    Jeg håper likevel at et slags frø er sådd...
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Hvorfor hifi er døende er ganske åpenbart etter min mening. Går man på en bilmesse og klasker en mill i bordet, får man etter all sannsynlighet en utrolig bra bil for pengene. Det samme skjer hvis man går på en båtmesse og klasker en mill i bordet, og det eneste man trenger å gjøre for å få glede av investeringen sin, er å fylle bensin og gi gass. Enkelt og greit.

    MEN så kommer det til hifi da... Hva skjer om man går inn i en HiFi-butikk og sier at man skal ha et vellydende anlegg for en mill? Joda, da risikerer man å sitte igjen med et anlegg som låter totalt uengasjerende, som har et paddeflatt lydbilde og som omtrent har et totalt fravær av bass og "rockefot". Det er dette som er problemet med hifi etter min mening. Det hører faktisk sjeldenheten til at det er en logisk sammenheng mellom pris og realistisk lydgjengivelse, og det er et jævlig trist faktum innenfor den bransjen her!

    Her er mine 2 siste lydopplevelser av "high-end" anlegg (av sikkert 1000 opplevelser totalt):

    1. Jeg besøkte en hifi-butikk for å få en demonstrasjon av noen nye nettverksstreamere som fikk veldig god omtale rundt omkring. Det var lagt ned en god del arbeid i lytterommet med akustisk tuning, og anlegget bestod kun av dyre kvalitetskomponenter. Forventningnene mine var derfor store. Overraskelsen var dog stor når musikken ble dratt i gang, for sjeldent i mitt liv har jeg hørt mer bedriten lyd. Det låt falskt, jamrende og jævlig med et totalt fravær av lydbilde og bass. Det eneste jeg tenkte på når jeg satt der, var å komme meg til h.... ut så fort som mulig (ja, så jævlig låt det faktisk).

    2. Jeg var på besøk som en audofil entusiast for ikke så lenge siden som hadde investert godt over en halv mill i anlegget sitt. Vedkommende hadde brukt uttallige timer på å optimalisere akustikken i rommet sitt med dempeplater og bassfeller, og ikke minst på å optimalisere plasseringen av høyttalerne sine. Vedkommende hadde også vært igjennom utallige bytter av både høyttalere, forsterkere og kilder i anlegget sitt i et forsøk på å prøve å oppnå hifi-nirvana.

    Så var det lytteopplevelsen da. Musikken ble dratt i gang, og ut kom musikk, som overraskende nok, var totalt uengasjerende nok en gang. Rockefoten min var limt fast til gulvet og beveget seg ikke så mye som en cm. Jeg sa det rett ut til han som eide anlegget at "dette låter ikke bra i det hele tatt". Han var helt enig med meg og lurte på om jeg visste hva han hadde gjort galt. "Nei, egentlig ikke" svarte jeg lettere oppgitt. Anlegget ble solgt på bruktbørsen litt senere og vedkommende byttet til et gammelt rimelig anlegg han hadde stående (som faktisk låt mye bedre).

    Jeg kunne sikkert fortalt 100 lignende historier om anlegg jeg har hørt rundt omkring, så det er ikke akkurat veldig overraskende for meg at hobbyen er døende. Det er ironisk nok faktisk langt mer sannsynlig at man blir fornøyd om man kjøper et billig ferdig-anlegg, enn om man investerer mange hundre tusen i et såkalt "high-end" anlegg.
     

    Roger Waters

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.05.2008
    Innlegg
    88
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror mye av dette skyldes at dagens kvinnfolk skal kun ha stilrene ting i huset så stereoanlegget må vike, det er ikke noe feil å tolke det på den måten og det er veldig trist men sant. Folk kan gjerne si hva dem vil men jeg har mine mistanker. :)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Punkt 1-2-3 er gjeldende her i stor grad, pluss kanskje dårlig oppdragelse hjemmefra med ræva stereo og liten interesse for musikk av foresatte ???
    Min far var den første som fikk telefon og tv og deretter stereoanlegg i sin krets. 2 Tandberg spolespillere og en Elac platespiller og wharfedale høyttalere som var bygget inn i en vegg med bokreol. Selve anlegget bygget han inn i 2 skap som passet til møblene ellers. Beomaster 3000 og etter hvert 4000 sto framme på det ene gulvskapet. Folk kom langveisfra for å danse etter anlegget i en stue på 60 kvadrat. Ut fra anlegget bygget han ut en høyttaler i hvert eneste rom i leiligheten, også på badet og ned i hobbyrommet i kjelleren, så alltid når vi skulle oppholde oss i et sted var det først innom anlegget for å slå på lyden.
    Poenget var at jeg fikk meget god oppdragelse. ;)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Men hvis dette ikke følges opp av ytelse, vil dette raskt avsløres av forbrukerne som staffasje og bling.
    Det er jo akkurat det som er i ferd med å skje. Det er jo akkurat det som er i ferd med å skje. Hifibransjen er i ferd med å bli avslørt. Markedet for supertweetere er middelaldrende menn som ikke hører et skvatt over 13k. Ungdommen som hører 20k hører at de ikke hører noe over 20k, og handler ikke for 20k i høyttalere som spiller over 20k. De er smartere enn oss, så jækla enkelt er det.

    Ikke at de er blingfrie, de heller. Jeg så en ellers utmerket ung pike med beats by dr. deaf på Grønland i dag.

    Hvor ble det av det av det siste alternativet? Hvor ble det av hardtarbeidende konstruktører som går hardt inn for ytelse, med lite fokus på pris eller bling og dill?

    Er det lov, i disse valgkapmptider, å snakke om den tredje vei?
    Ungdommen er smartere enn oss, jeg gikk tilfeldigvis forbi en Russe bil som pumpet ut musikk, det som forbauset meg er vor godt trykket og musikken spilte ikke noe overdrevet greier. Så jeg tenkte og gå bort introdukserte meg og sa jeg var interessert i HiFi, og jeg kunne få en skikkelig lytte runde uten og ødelegge ører. Og det fikk jeg og det di 4 ungdommene hadde gjort med dette anlegget var ufattelig bra, ingen boomete bass, ingen skrangling av bilen, alt låt tight og fint og dette i en bil. Anlegget hadde di bygget selv alt utenom forsterkere, og jeg gidde di ros for dette, pokker meg beste anlegg jeg har hørt i bil ever og det til litt over 40000 kr.

    Imagine
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor hifi er døende er ganske åpenbart etter min mening. Går man på en bilmesse og klasker en mill i bordet, får man etter all sannsynlighet en utrolig bra bil for pengene. Det samme skjer hvis man går på en båtmesse og klasker en mill i bordet, og det eneste man trenger å gjøre for å få glede av investeringen sin, er å fylle bensin og gi gass. Enkelt og greit.

    MEN så kommer det til hifi da... Hva skjer om man går inn i en HiFi-butikk og sier at man skal ha et vellydende anlegg for en mill? Joda, da risikerer man å sitte igjen med et anlegg som låter totalt uengasjerende, som har et paddeflatt lydbilde og som omtrent har et totalt fravær av bass og "rockefot". Det er dette som er problemet med hifi etter min mening. Det hører faktisk sjeldenheten til at det er en logisk sammenheng mellom pris og realistisk lydgjengivelse, og det er et jævlig trist faktum innenfor den bransjen her!

    Her er mine 2 siste lydopplevelser av "high-end" anlegg (av sikkert 1000 opplevelser totalt):

    1. Jeg besøkte en hifi-butikk for å få en demonstrasjon av noen nye nettverksstreamere som fikk veldig god omtale rundt omkring. Det var lagt ned en god del arbeid i lytterommet med akustisk tuning, og anlegget bestod kun av dyre kvalitetskomponenter. Forventningnene mine var derfor store. Overraskelsen var dog stor når musikken ble dratt i gang, for sjeldent i mitt liv har jeg hørt mer bedriten lyd. Det låt falskt, jamrende og jævlig med et totalt fravær av lydbilde og bass. Det eneste jeg tenkte på når jeg satt der, var å komme meg til h.... ut så fort som mulig (ja, så jævlig låt det faktisk).

    2. Jeg var på besøk som en audofil entusiast for ikke så lenge siden som hadde investert godt over en halv mill i anlegget sitt. Vedkommende hadde brukt uttallige timer på å optimalisere akustikken i rommet sitt med dempeplater og bassfeller, og ikke minst på å optimalisere plasseringen av høyttalerne sine. Vedkommende hadde også vært igjennom utallige bytter av både høyttalere, forsterkere og kilder i anlegget sitt i et forsøk på å prøve å oppnå hifi-nirvana.

    Så var det lytteopplevelsen da. Musikken ble dratt i gang, og ut kom musikk, som overraskende nok, var totalt uengasjerende nok en gang. Rockefoten min var limt fast til gulvet og beveget seg ikke så mye som en cm. Jeg sa det rett ut til han som eide anlegget at "dette låter ikke bra i det hele tatt". Han var helt enig med meg og lurte på om jeg visste hva han hadde gjort galt. "Nei, egentlig ikke" svarte jeg lettere oppgitt. Anlegget ble solgt på bruktbørsen litt senere og vedkommende byttet til et gammelt rimelig anlegg han hadde stående (som faktisk låt mye bedre).

    Jeg kunne sikkert fortalt 100 lignende historier om anlegg jeg har hørt rundt omkring, så det er ikke akkurat veldig overraskende for meg at hobbyen er døende. Det er ironisk nok faktisk langt mer sannsynlig at man blir fornøyd om man kjøper et billig ferdig-anlegg, enn om man investerer mange hundre tusen i et såkalt "high-end" anlegg.
    Har akkurat samme erfaring gjennom et langt hifi-liv. Folk mangler to ting; ekte musikk referanser og evne til å se egne feilinvesteringer og være ærlig rundt dette. I stedet forsvares blindt "siste kjøp"....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn