Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury

Eg trur også ein del vgs-ar dyttar elevar i retning 1P, fordi ein må vera både motivert og ha forstått matematikk på ungdomsskulen for å kunne hengja med. Med 1P er det større sjanse for å få fleire gjennom.

I mi tid tok alle same kurset i førsteklasse, men valde pensum siste halvåret etter kva vi ville gjera vidare: litt vanskelegare for dei som ville ta matematikk (MN/MS) vidare. Eg trur det kanskje gjorde det lettare å vita om ein hadde sjanse til å følgja med vidare.

(Eg meiner heilt ærleg at folk burde ta R-matte på vgs, same kva dei tenkjer vidare. Ikkje fordi det er naudsynt, men fordi det er eit sentralt daningsfag)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.893

Eg trur også ein del vgs-ar dyttar elevar i retning 1P, fordi ein må vera både motivert og ha forstått matematikk på ungdomsskulen for å kunne hengja med. Med 1P er det større sjanse for å få fleire gjennom.

I mi tid tok alle same kurset i førsteklasse, men valde pensum siste halvåret etter kva vi ville gjera vidare: litt vanskelegare for dei som ville ta matematikk (MN/MS) vidare. Eg trur det kanskje gjorde det lettare å vita om ein hadde sjanse til å følgja med vidare.

(Eg meiner heilt ærleg at folk burde ta R-matte på vgs, same kva dei tenkjer vidare. Ikkje fordi det er naudsynt, men fordi det er eit sentralt daningsfag)
    Med en liten fare for at jeg husker feil så ble det på det inneldende foreldremøtet på den videregående skolen jetungen går på sagt at de neppe kom til å ha klasse i P-matte fordi det var nesten ingen som valgte det. Dette er en av de VGS i Oslo med høyest inntektskrav, men det er tross alt 11(!) paralellklasser så det er en del elever å ta av. De frarådet også elevene å velge det første året men heller velge retning 2. året (P/S/R eller hva det nå heter)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    Dette er en av de VGS i Oslo med høyest inntektskrav, men det er tross alt 11(!) paralellklasser så det er en del elever å ta av.
    Det er jo interessant. Mi erfaring er frå små «regionale» vgs, der kvar elevane bur er viktigare enn karakterar frå ungdomsskulen (og ein god del av dei med lågt snitt hamnar på studiespesialisering saman med dei som faktisk liker/interesserer seg for/fiksar litt teoretiske fag).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.893
    Det er jo interessant. Mi erfaring er frå små «regionale» vgs, der kvar elevane bur er viktigare enn karakterar frå ungdomsskulen.
    Oslo har fritt inntak, inntil for nå vel ganske mange år siden så var halvparten av plassene forbehold folk fra bydelen eller noe slikt, men det fjernet Høire en gang i tiden. På de skolene i Oslo hvor det er vanskeligst å komme inn på studieforberedende har siste opptatte elev et sted litt under 5 i snitt fra ungomdsskolen så vidt jeg vet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    Oslo har fritt inntak, inntil for nå vel ganske mange år siden så var halvparten av plassene forbehold folk fra bydelen eller noe slikt, men det fjernet Høire en gang i tiden. På de skolene i Oslo hvor det er vanskeligst å komme inn på studieforberedende har siste opptatte elev et sted litt under 5 i snitt fra ungomdsskolen så vidt jeg vet.
    Ja, det har M&R også, men eg trur geografien likevel er styrande. Den lokale vgs-en må vera ganske elendig før heller folk flytter på hybel.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.893
    Ja, det har M&R også, men eg trur geografien likevel er styrande. Den lokale vgs-en må vera ganske elendig før heller folk flytter på hybel.
    Ja... husk på at Oslo har et svært godt fungerende kollektivsystem så man kan komme seg ganske greit fra A til B. Blir riktig nok en del reisetid om man bor på "feil" side av byen, jenteungen har 50 min dør til dør med bytte av trikk i sentrum. Men om man er litt strukturert så kan lekser delvis gjøres mens man reiser.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.430
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det tror jeg er helt riktig.... kalkulatortrykking og abstrakt matte uten rot i virkelighet er nok mye av årsaken til den matte-fobien som har fått utvikle seg i løpet av 3-4 tiår... I min egen skoletid var det også mange som ikke likte matte, men dette har også utviklet seg til en slags kollektiv fobi som nærmest gjelder de alle fleste i ungdomsskole og videregående... man mangler fullstendig knagger å henge hatten på...

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.140
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Det tror jeg er helt riktig.... kalkulatortrykking og abstrakt matte uten rot i virkelighet er nok mye av årsaken til den matte-fobien som har fått utvikle seg i løpet av 3-4 tiår... I min egen skoletid var det også mange som ikke likte matte, men dette har også utviklet seg til en slags kollektiv fobi som nærmest gjelder de alle fleste i ungdomsskole og videregående... man mangler fullstendig knagger å henge hatten på...
    Det blir litt betre i høgare utdanning når ein kombinerer matte med fysikk, men det burde kunne la seg gjere og finne nokre enkle praktiske eksempel for grunnskulen der elevane ser nytte i matematikken.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.430
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet i dag er at snart ingen har noe forhold til det som før ble kalt praktisk regning.... svært få, også en god del voksne, har ikke lenger et forhold til kvadratmeter, kubikkmeter, osv osv.... jeg har i den seinere hjulpet til med å rette opp en del betonggulv med flytemasse.. bare det å regne ut hvor mange liter og sekker som går med blir fort et problem...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    I kveld har jeg fått på meg den svarte hatten:
    En annen utfordring, slik jeg opplever det, er at forbaska mye av matematikken skal foregå digitalt.
    Mange elever blir flinke til å bruke det digitale som verktøy, men noen særlig dypere forståelse av hva de faktisk gjør, og hva operasjonene innebærer og betyr, det er det mindre av.....
    Eksempelvis er det (for) mange elever som, litt for ukritisk, godtar svarene de kommer frem til, uten å reflektere så mye over om svaret virker "fornuftig og logisk"
    Hvis dette blir en (u)vane de tar med seg videre, lover det jo ikke bra.

Jeg ser også urovekkende tendenser i andre fag. Elevene er mest opptatt av "jeg er ferdig" - hvorpå de blir mer eller mindre totalt satt ut hvis jeg ber dem fortelle hva de kan, husker eller vet...... Og det hjelper heller ikke særlig mye at man starter en økt med å presentere læringsmål....for det går ofte bare inn det ene øret og ut det neste......

Deretter kommer jo det interessante - å knytte gammel kunnsap/gamle ferdigheter opp mot nye, litt mer avanserte emner. For ikke å snakke om å kunne trekke paralleller fra et emne/fag til et annet......

Bottom line; jeg er bekymret for hvor vi er på vei.
    Den politiske løsningen har jo i alt for lang tid vært å senke kravene for hva som skal læres, hvordan det skal benyttes og hva lærdommen betyr.
    Spe på med en stadig økende grad av foreldre som mer eller mindre melder seg ut og overlater ALT til skolen.....(takk skal du f.n meg ha, NPM! Kunden har alltid rett, my .ss 😡)
    Leste en urovekkende artikkel om at der er stadig flere foreldre som oppleves og fremstår som stadig mer krevende; de skal ha og ha, uten å ta ansvaret de faktisk er lovpålagt iflg opplæringsloven........
    Ambisjonsnivået blant stadig flere unge er også synkende; de skal jo oftere og oftere bli fotballproffer, youtubere, tiktokere, influensere osv.......
    Det har aldri vært bedre tilgang på digitale hjelpemidler i skolen.Og brukt på en god måte, er det jo et godt verktøy. Men hva da med 7.klassingen som sitter og jobber på Chromebooken, og som har så mange faner åpne - både faglig og ikke-faglig relatert - at de ikke har mulighet til å ha oversikt over hva de faktisk skal, hvor de finner det de trenger eller hvordan man kan arbeide? Vi forsøker seff å oppfordre til å lukke alle unødvendige åpne faner, men så går det kanskje en halv dag, og så er tilstanden den samme igjen......

På en måte er jeg glad for å ha vokst opp i en tid da det fortsatt ble stilt litt krav til oss, både faglig og sosialt, samtidig som vi ble gjort veldig klar over hva konsekvensene kunne bli, dersom man ikke gjorde sitt aller beste. Idag er det visstnok tilstrekkelig at kidsa har hatt en fin dag på skolen...... Er det rart andelen dropouts og skolevegrere øker?

mvh
    Proffen

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.376
    Torget vurderinger
    1
    Om du påstår at ungdomsskolematematikken er blitt for abstrakt uten knagger å henge den på, så viser det at du ikke vet hva du snakker om. Ungdomsskolepensum er svært enkelt og består for det meste av praktisk regning.

Ellers er jeg helt enig med Proffen om at de digitale verktøyene ødelegger mye for matematikken. De har ingen oppgavebok med fasit som gir elevene mulighet for å sitte å regne matteoppgaver med blyant og papir. Dette er rett og slett utrolig. På 90-tallet var det en bok pr år med mange oppgaver og så hadde man "ekstraheftet" med ytterligere oppgaver. Det var i praksis ikke mangel på oppgaver og det var derfor heller ikke mulighet for å si at "jeg har allerede gjort alt og er ferdig med matte for denne uken".

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury

Studentane erfarer at hovudpunkta i pensum er det viktigaste for å kunne svara greitt på eksamen, og difor optimaliserer dei ved å fokusera på førelesingsnotat og samandrag. Dette former også forventningane til førelesingane: Dei ønskjer seg den gørrkjedelege varianten, der førelesar (ofte med spisskompetanse på fagfeltet) går gjennom hovudpunkta i grunnboka, framfor tallause PPTs med stikkord.

Det som går tapt, er evna til å lesa ei, eller helst fleire, grundige framstillingar av eit tema, og diskutera fleire ulike innfallsvinklar og perspektiv. Med det forsvinn også dei lange, skriftlege resonnementa som bakgrunn for ein fagleg samtale.

Saka gjeld høgare utdanning, men eg trur dette er ein aggregert effekt av det studentane har lært som elevar på vgs og i grunnskulen.

Dei veit at dei vert vurderte på målbare einskildprestasjonar på ulike kompetansemål, og om dei kan framføra eller skriva eitkvart som er tilstrekkeleg for å tilfredsstilla dette. Eit eksempel på eit kompetansemål er (læreplanen for historie, 3. klasse vgs):
    drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
    Det er rundt 20 slike, alle slike med aktivt verb (drøfta, reflektera, vurdera ...) og eit tema. Med kanskje seks vurderingssituasjonar (prøve eller framføring) er det begrensa kor mykje ein kan krevja på kvart av desse kompetansemåla, men for at læraren skal gjera jobben sin, bør strengt tatt alle kompetansemåla prøvast.

Det som forsvinn er korleis den kunnskapen dei skal formidla i desse vurderingssituasjonane vert tileigna.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.274
    Sted
    Market Snodsbury
    Dette er ganske kjip lesing, synes jeg. Særlig sammen med denne: https://www.khrono.no/store-fri-er-over/1000400
    Ja. Knallbra essay, og perfekt indirekte kommentar til NRK-saka.

No skal det seiast at mange av desse frå 1968-generasjonen som enda opp i akademia er litt prega av to ting: Dei er sterkt overtydde om eiga fortreffelegheit (også akademisk), og blinde for at dei kom inn i akademia på eit tidspunkt der etterspurnaden etter arbeidskraft i sektoren hadde eksplodert, og tilgangen var begrensa. Dersom dei leverte ei god magisteravhanding, var det jobb å få, særleg om dei hadde knekt kodene som gjorde av «tversoversløyfene» vart interesserte.

Men: ja.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.140
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7

Studentane erfarer at hovudpunkta i pensum er det viktigaste for å kunne svara greitt på eksamen, og difor optimaliserer dei ved å fokusera på førelesingsnotat og samandrag. Dette former også forventningane til førelesingane: Dei ønskjer seg den gørrkjedelege varianten, der førelesar (ofte med spisskompetanse på fagfeltet) går gjennom hovudpunkta i grunnboka, framfor tallause PPTs med stikkord.

Det som går tapt, er evna til å lesa ei, eller helst fleire, grundige framstillingar av eit tema, og diskutera fleire ulike innfallsvinklar og perspektiv. Med det forsvinn også dei lange, skriftlege resonnementa som bakgrunn for ein fagleg samtale.

Saka gjeld høgare utdanning, men eg trur dette er ein aggregert effekt av det studentane har lært som elevar på vgs og i grunnskulen.

Dei veit at dei vert vurderte på målbare einskildprestasjonar på ulike kompetansemål, og om dei kan framføra eller skriva eitkvart som er tilstrekkeleg for å tilfredsstilla dette. Eit eksempel på eit kompetansemål er (læreplanen for historie, 3. klasse vgs):

Det er rundt 20 slike, alle slike med aktivt verb (drøfta, reflektera, vurdera ...) og eit tema. Med kanskje seks vurderingssituasjonar (prøve eller framføring) er det begrensa kor mykje ein kan krevja på kvart av desse kompetansemåla, men for at læraren skal gjera jobben sin, bør strengt tatt alle kompetansemåla prøvast.

Det som forsvinn er korleis den kunnskapen dei skal formidla i desse vurderingssituasjonane vert tileigna.
    1759146629116.png

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.140
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    “Self-education is, I firmly believe, the only kind of education there is. The only function of a school is to make self-education easier; failing that, it does nothing.”
    –Isaac Asimov

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.747
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det som er interessant i artikkelen er at det nok en gang ser ut som at karakterer er direkte negativt for læringen. Hvis en blir målt, er det viktigste å få høy score. Uten måling kan en fokusere på prosess.

Mitt stalltips er at lærere kan gnåle det de vil om growth mindset, men så lenge det deles ut karakterer vil prosessen havne i andre rekke.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.886
    Torget vurderinger
    1
    Det som er interessant i artikkelen er at det nok en gang ser ut som at karakterer er direkte negativt for læringen. Hvis en blir målt, er det viktigste å få høy score. Uten måling kan en fokusere på prosess.

Mitt stalltips er at lærere kan gnåle det de vil om growth mindset, men så lenge det deles ut karakterer vil prosessen havne i andre rekke.
    So lenge du kan jobbe for å få eit resultat på ein test berre med å kunna skriva svaret utan å eigentleg ha noko særleg forståing for det vil folk gjera det. Ser mange eksempler på det.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn