Creek

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Jeg synes forskjellen på 50A og 100A var egentlig ganske liten, særlig om man ikke har store volum å boltre seg på. Begge modellene spiller svært friskt, lett og detaljert. Men jeg savnet litt i bunn, de er langt ifra brutal i bassen. Følte ikke noen av dem ga ProAc max av det de kan levere i bassområdet, mens det i mellomtone og topp ble som detaljert fløyel.
Heldigvis fant jeg etter hvert forsterkeren som ga like bra topp men uten å miste bass, som den leverer til det fulle. :)
 

spidipidi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
31
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Bra input!:) Tenkte tanken med å supplere med en sub så kanskje det er løsningen. Liker veldig godt størrelsen på Creek da meningen er å gjøre anlegget så minimalistisk som mulig. Hvis forskjellen ikke er det store mellom de to kan en 50A vært lurt da en sparer et par tusenlapper som kan brukes på andre steder i oppsettet.
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Har 100A på test her nå. Førsteinntrykket er veldig bra. Har hørt den på Proac D20R og D30R samt mine B&W CM8 S2.

På D30R var det full match fra topp til bunn, men den er litt mer forsiktig i bunn på D20R og CM. Tror kanskje høyttalerne har litt av skylda her også.

Uansett så er den i en annen liga en min Hegel H200 som leverer skrikende diskant og så og si ingenting i bunn.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Morn, drar fram tråden igjen for å høre litt mer om hvordan dere liker 100A. Har i dag en NAD M3 som er helt OK, men jeg savner hodetelefonutgang og så er den litt diger. Den skal være rund og varm i klangen, men det er i såfall ikke så veldig mye. Silkemyk og finkornet er den utvilsomt. Men altså: Hva vil dere si om 100A? Det er flere tester som vurderer den til å være forsiktig i toppen(et pluss) samt vektig og fyldig i nedre del (også et pluss). Samtidig er det flere her som mener at den er tynn i bassen?

Og hvordan er hodetelefonutgangen?

Jeg synes det er positivt at den har tonekontroller. Det har Naden også, men reguleringen er svært liten, skulle gått an å skrudd mer til siden for nøytral enn det gjør. Hvordan er dette på Creeken?

Og sist: Hvordan er den i forhold til andre, tilnærmet likt prisede integrerte? F.eks fra Marantz og Yamaha?
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Fikk tak i en 5350se Classic. Alltid digga denne forsterkeren etter jeg lånte den for lenge siden en periode. Nå bruker jeg den fast med Usher 718 DMD. Kanonbra sammen. Beste lyden jeg har hatt. Dac er Aune S6. Denne forsterkeren gjør alt riktig etter min mening. Skikkelig avhengighetsskapende lyd fra denne kombinasjonen.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Litt liv i Creek leiren om dagen, artig. Produksjonen flyttes tilbake til UK, og de lanserer produkt som ikke har vært lansert av Creek på 25 år. Nye høyttalere kanskje?
Skal uansett bli artig å se hva Creek stiller med Bristol messa i slutten av måneden.

https://www.creekaudio.com/category/blog/
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Venter på en a50 som skal inn i anlegg nr to, stueanlegget hvor min diy hornhøytalere ikke får nærme seg.
Skal brukes sammen med Epos m5i høytalere. Regner med at det blir en solid oppgradering fra harman/kardon avr 255 som står der nå.
A50 i har forøvrig Ruby dac kortet montert, noen som har noen erfaringer med den?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Som ny Creek Evolution eier prøver jeg meg her.
Noen som har noen M12, M12i, M5 eller lignende å selge?
 

Doennes

Medlem
Ble medlem
29.01.2014
Innlegg
15
Antall liker
3
Hei, hva er status til Creek i disse dager? Er de fremdeles i operasjon?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Ble nysgjerrig og googlet Creek audio, ser ikke ut som om hjemmesiden er oppdatert på over et år.
Søkte på derfor på Epos da de har samme eier(e), ser ut til at Epos er solgt til en tysk eier, står ikke annet om Creek enn at de fortsatt har deler og står for service av tidligere epos høytalere.
Creek fortsetter muligens som tidligere, men at de har dratt inn ny kapital /ideer inn i epos.
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.722
Antall liker
10.217
Sted
London
Ble nysgjerrig og googlet Creek audio, ser ikke ut som om hjemmesiden er oppdatert på over et år.
Søkte på derfor på Epos da de har samme eier(e), ser ut til at Epos er solgt til en tysk eier, står ikke annet om Creek enn at de fortsatt har deler osv.
Mener Creek er i full drift - vet ikke noe om eierskap.
De var utstillere på messa i Bristol i år
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
311
Antall liker
364
Hei, hva er status til Creek i disse dager? Er de fremdeles i operasjon?
Nettsiden deres er ganske statisk. Men et søk på Epos (som vel var eid av Creek) så finner jeg det følgende på Epos Loudspeakers på Facebook, postet 26. februar:

"Karl-Heinz Fink has purchased the EPOS brand name and IP from the previous owner Mike Creek.
EPOS will be run from Germany and the UK. We are currently working on plans to introduce new loudspeakers, in the tradition of EPOS, using the experience of the team to produce world class loudspeakers. More information will be released about new products as soon as we can.
Creek Audio Ltd will continue to be responsible for spares etc. on all EPOS models produced by them as the owner of EPOS prior to 2020. Please contact Creek Audio via info@creekaudio.com ."

Det kan vel bety at Creek skal fortsette å eksistere(?)

hvego

Edit: Der så jeg at det kom to andre svar rett før meg gitt.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hvilke Creek-forsterkere tror dere vil matche bra til et par Epos Epic 2? Gjerne litt eldre ting.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Atonal: Dobbel Destiny + CD og vinyl. Det holder.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Atonal: Da mente jeg selvfølgelig Destiny CD-spiller også..Som Rega og Naim, har også Creek en absolutt fremragende systematisk synergi. Og et par Epic hjelper dem til å vise hva de kan, på alt fra triojazz til overfeit progg. Gi den riggen en ny Rega Planar, så er platespillingen også ivaretatt etter alle kunstens regler.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Kan tenke meg det er en god synergi, Auditor.
Et anlegg på gjesterommet dette som jeg har litt moro med. Når jeg får tak i en Destiny så vil den i første omgang få selskap av en Rega dac, en Musical Fidelity V90 RIAA og en Kenwood 700D spiller med Nagaoka MP-110 PU. Låter helt ok nå også, sammen med en vintage Technics SU-V7 amp :) Men har jo lyst på en Creek.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Atonal: Jeg kan forstå det, og dette er tross alt en Creek-tråd. Men: setter du en Elicit R på det settet der, har ikke Destiny en sjans..:cool: I all beskjedenhet..Da kan V90en selges også..
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.722
Antall liker
10.217
Sted
London
Ny nettside for Creek - Creek
Vet ikke helt hva jeg mener om de nye produktene, og at alle de eksisterende er borte. De nye er mye dyrere enn de som er borte...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kan se ut til at de har flytta produksjon til Øst-Europa et sted. Og formspråket begynner da å se mer enn LITT Audiolabsk ut. Dog, Voyage-linja bør jo kunne slå godt an i Norge når den kommer. Spennende Brit-Fi? As always.. :) De lager det som trengs. Ikke mer. Enda... Jeg liker det!
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.722
Antall liker
10.217
Sted
London
Kan se ut til at de har flytta produksjon til Øst-Europa et sted. Og formspråket begynner da å se mer enn LITT Audiolabsk ut. Dog, Voyage-linja bør jo kunne slå godt an i Norge når den kommer. Spennende Brit-Fi? As always.. :) De lager det som trengs. Ikke mer. Enda... Jeg liker det!
Tror litt av problemet for dem er at Evolution 100 var £1600, og Voyage 20 er £4500 - nesten tre ganger mer - nytt kundesegment for et etablert merke
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Tror det kan bli en utfordring for Creek i det segmentet.
Morten
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Scania: Utfordringer er bare kult! Sålenge de har klart å ta vare på sitt eget DNA, vil de bestandig ha et solid fotfeste. Dessuten er en mindre produktportefølje omtrent alltid en fordel, da fullt fokus kan rettes mot å få de produkter som er til å låte best mulig.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Evolution 100 kostet vel rundt 20k? Har ikke tro på at de klarer å selge mye av Voyage i Norge(hvis den kommer i salg i Norge) til rundt 50k.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Scania: Nå er Norge mer enn på bølgelengde med de britiske lydidealer. Så si ikke det. Du vet selv hvilke europeere som i tillegg til Norden er verdens beste på Hi-Fi, rent generelt... :devilish: Creek har aldri vært så høyt oppe i pris, men det skjerper dem enda fem hakk hvis jeg kjenner den britiske menataliteten- og det vil jeg påstå jeg gjør.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Problemet er at i prisklassen 40 - 60k er det for tiden utrolig mye spennende å velge i. Den må hamle opp med Rega Aethos, Naim SN3, Heed LaGrange, Hegel H390, LM Audio 805IA, Unison Research Unico 90, Prima Luna Evo 400 osv.
I tillegg har du noen nykommere som virker veldig spennende; Nad M33, Copland CSA 100, Cayin CS-150A
Sier ikke at det er umulig, men den skal jaggu være god for å etablere Creek som merkenavn og holde stand blant konkurrentene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cbarth1: Som sagt, Norden og UK. Vi er bortskjemte med kvalitet ift. resten av verden, sånn sett. Men Japan holder stand, og Kina er på vei. To each his own. Østlige Europa har produsert audio lenge- helt fra Sovjettiden. Ser du bakpå Heed-bokser finner du "Made in Budapest" der. Som vi alle vet, er det den ungarske hovedstaden. Viden kjent for sin skjønnhet og kulturliv. Og hvem andre enn Audi har en kjempefabrikk i Györ? Hvis stjerneprodukter blant annet omfatter V10eren som sitter i den deilige R8 ;) Tsjekkerne er kjent for sine "Golden Hands", rent håndverksmessig. Og det er færre feil på en Skoda nå enn en Volkswagen. Akkurat den mellomprisklassen er det veldig lett å velge i nå. Dersom du vet hva du søker og hvem som leverer det- Men det er en skjerpet klasse, ja...Creek er allerede etablert, men de har litt å jobbe med mht REetablering under nytt eierskap- slik også Audiolab hadde for femten år sia. Og de klarte den biffen så det synger om det...
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Problemet er at i prisklassen 40 - 60k er det for tiden utrolig mye spennende å velge i. Den må hamle opp med Rega Aethos, Naim SN3, Heed LaGrange, Hegel H390, LM Audio 805IA, Unison Research Unico 90, Prima Luna Evo 400 osv.
I tillegg har du noen nykommere som virker veldig spennende; Nad M33, Copland CSA 100, Cayin CS-150A
Sier ikke at det er umulig, men den skal jaggu være god for å etablere Creek som merkenavn og holde stand blant konkurrentene.
Helt enig, her får Creek virkelig noe å bryne seg på. Copland CSA-100 og Unison Unico 90 ser svært spennende ut.:)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Cbarth1: Som sagt, Norden og UK. Vi er bortskjemte med kvalitet ift. resten av verden, sånn sett. Men Japan holder stand, og Kina er på vei. To each his own. Østlige Europa har produsert audio lenge- helt fra Sovjettiden. Ser du bakpå Heed-bokser finner du "Made in Budapest" der. Som vi alle vet, er det den ungarske hovedstaden. Viden kjent for sin skjønnhet og kulturliv. Og hvem andre enn Audi har en kjempefabrikk i Györ? Hvis stjerneprodukter blant annet omfatter V10eren som sitter i den deilige R8 ;) Tsjekkerne er kjent for sine "Golden Hands", rent håndverksmessig. Og det er færre feil på en Skoda nå enn en Volkswagen. Akkurat den mellomprisklassen er det veldig lett å velge i nå. Dersom du vet hva du søker og hvem som leverer det- Men det er en skjerpet klasse, ja...Creek er allerede etablert, men de har litt å jobbe med mht REetablering under nytt eierskap- slik også Audiolab hadde for femten år sia. Og de klarte den biffen så det synger om det...
Lett å velge i? Jeg ville hatt store problemer med å velge, det er så mange bra. Denne øvre middelklassen for å kalle den det, har løftet seg noe voldsomt i kvalitet bare på få år.

Audiolab hadde fordelen i markedet med at de mer eller mindre beholdt prispolitikken sin. (Lyd)Kvalitetsmessig endret de seg ikke dramatisk etter min mening, men de løftet seg voldsomt på den tekniske siden.

Creek ser ikke ut til å tilby noe mer teknisk spennende enn det de gjorde med Evolution serien. Evolution 100A var en god forsterker til ca 20k, men når de nå nesten 3-dobler prisen så forventer ihvertfall jeg noe helt ekstraordinært lydmessig.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Helt enig, her får Creek virkelig noe å bryne seg på. Copland CSA-100 og Unison Unico 90 ser svært spennende ut.:)
Det er nå sikkert. Copland og Unison blir nok bare konkurrenter med tanke på pris, de har en en helt annen lydfilosofi. De direkte konkurrentene med tanke på pris og lydfilosofi blir Naim SN3, Rega Aethos og Heed Lagrange. Det kommer til å bli meget spennende match-kamp ;)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Cbarth1: Enkelt, ja. Mine favoritter p.t.:

Integrert: Bladelius og Rega
Delt forsterkeri: Bladelius, Densen, Rega, Audiolab, Creek
Kilder: Audiolab/Rega/Linn
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.722
Antall liker
10.217
Sted
London
Bare for å illustrere hvor Creek nå legger seg
Naim SuperNait 3 er billigere
Cyrus PreDac QXR + Stereo 200 er billigere (pre/power med avansert DAC)
Rega - bare Osiris er dyrere, alle andre versjoner er billigere
Sudgen Masterclass ANV-50 er billigere
Roksan Blak er billigere

Så de må ha et utrolig bra produkt for å utkonkurrere disse....
Sier ikke at de ikke kan, men er en utfordring
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
t-roten: Glemte du ikke Exposure nå?? ;)
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Nå er det bare noen få igjen i 20k klassen av integrerte forsterkere i P.R.a.T. kategorien.
Naim XS, Exposure 3010 S2D og Rega Elicit R.
Creek og Roksan (kun i Norge) har priset seg ut. Gjør livet litt enklere for de som er igjen....
 

Audiocom HiFi

Bransjeaktør
Ble medlem
16.07.2020
Innlegg
22
Antall liker
18
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Jeg vil bare få avkreftet en påstand fremsatt av Auditor her tidligere. Creek eies fortsatt av Mike Creek, så det er ikke snakk om noe eierskifte, slik som ble fremsatt i gjeldende innlegg.

Mike har ved flere tilfeller forklart bakgrunnen for endringene han har valgt å gjøre med Creek, og han kommer også inn på dette i den første omtalen gjort av Voyager i20: https://www.stereonet.co.uk/reviews/creek-audio-voyage-i20-integrated-amplifier-review

NB! P.t er jeg ikke involvert i salg av Creek-produkter, men har kontakt med mennesker i kretsen rundt Creek. Bare så dette ikke blir sett på som reklame.
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hei, kom tilfeldigvis over denne tråden.
Jeg kjøpte nylig en 5350 SE med matchende CD spiller. Spiller i øyeblikket på Harbeth C7es3 og det ser ut til å være en god match med en herlig mellomtone. Lyttetretthet finnes ikke men liker ikke dårlige innspillinger. Bruker Tidal hifi så enkelt å lage gode spillelister. Trenger råd til høyttalerkabler som ikke er for spiss i toppen.
Erik
 
Topp Bunn