Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    For de som ikke greier å søke selv:

    Hva er forskjellen mellom ny og gammel Smittestopp-app?
    Bortsett fra navnet har disse to appene nesten ingen ting til felles. Den nye Smittestopp-appen er en helt ny teknisk løsning, og skiller seg fra den gamle slik:

    • Den nye appen lagrer alt på din telefon, og laster ikke opp informasjon til en sentral slik den gamle gjorde.
    • Den nye appen benytter kun Bluetooth og ikke GPS eller annen satelittposisjonering. Dermed lagrer den ikke hvor du har vært.
    • Den nye appen bruker mindre batteri enn den gamle.
    • Den nye appen brukes kun til smittesporing, og ikke analyse eller forskning.
    • Den nye appen samler ikke inn data der du kan identifiseres, og dermed er det heller ikke noe å få innsyn i.
    • Den nye appen gir ikke automatisk beskjed til andre, det er det du selv som gjør, når du selv ønsker det.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Du mener den ikke vet hvor jeg er, og hvem som er der på samme tid?
    Hvis det er tilfellet, er det i sannhet en del jeg ikke har forstått, ja.

    Uansett ser jeg ikke noe poeng i å laste ned en app som skal fortelle meg om noen i min nærhet har hostet. Det kan jeg høre selv.
    Nei, alt lagres lokalt på telefonen og det brukes ingen gps overhodet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    For de som ikke greier å søke selv:

    Hva er forskjellen mellom ny og gammel Smittestopp-app?
    Bortsett fra navnet har disse to appene nesten ingen ting til felles. Den nye Smittestopp-appen er en helt ny teknisk løsning, og skiller seg fra den gamle slik:

    • Den nye appen lagrer alt på din telefon, og laster ikke opp informasjon til en sentral slik den gamle gjorde.
    • Den nye appen benytter kun Bluetooth og ikke GPS eller annen satelittposisjonering. Dermed lagrer den ikke hvor du har vært.
    • Den nye appen bruker mindre batteri enn den gamle.
    • Den nye appen brukes kun til smittesporing, og ikke analyse eller forskning.
    • Den nye appen samler ikke inn data der du kan identifiseres, og dermed er det heller ikke noe å få innsyn i.
    • Den nye appen gir ikke automatisk beskjed til andre, det er det du selv som gjør, når du selv ønsker det.
    Takk, da er jeg litt klokere enn i stad. :)
    Uansett ser jeg ikke behovet for denne appen, hvilket for øvrig er årsaken til at jeg ikke har giddet å sette meg inn i hva dette dreier seg om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det jo slik at dess flere som smittes, dess bedre. Så både testhysteriet og karanteneregimet er avleggs, og da gjelder selvsagt det samme denne appen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ikke så lett å se hva man skal med dette testregimet lengre, i Oslo er det - forståelig nok - i ferd med å bryte sammen. Rundt 40% av PCR testene som tas er kun for å bekrefte noe man allerede visste på bakgrunn av hurtigtest.

    Oslo kommune advarer om at test-systemet kan knekke sammen: – Må ha endringer før mandag – VG


    Torsdag sendte Oslo kommune et brev til Helsedirektoratet med en klar advarsel:

    «Med den smitteutviklingen vi ser nå, vil dagens testtilbud raskt knekke sammen med uakseptabelt lange ventetider på testtime og enorme køer på drop-in tilbudene. Det er heller ikke per i dag mottatt tilstrekkelig antall hurtigtester til å dekke behovet», skriver kommunen.

    ...

    – Det som er situasjonen, er at av de 10.000 som kommer for å ta PCR-test i Oslo i dag, er 40 prosent allerede ferdigtestet med hurtigtest. 4000 kommer egentlig for å få bekreftet et resultat de allerede har. Vi har et behov for å ta ned køene, og det enkleste er om vi fra mandag kan ta bort dem som allerede har tatt en positiv hurtigtest, sier Steen.

    Han påpeker at de ukentlig tester ti prosent av befolkningen med PCR-test, mens det nasjonale målet er å ligge på fem prosent. Å øke det mer, går ikke. Så da spør han hvordan de skal takle den store omikron-bølge


    I dag må du fortsatt i karantene hvis du får smitte i husstanden. Planen er å avskaffe dette og erstatte det med testing. Men først ville nasjonale myndigheter forsikre seg om at kommunene har nok tester – og at de får bygd opp et lager.

    I brevet påpeker Oslo: De kan ikke bygge opp noe slikt lager. Steen sier de har ikke mottatt nok av de lovede testene fra staten heller, spesielt hvis smitten øker som forventet fremover.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det ikke kun ulemper med å kunne identifisere hvor man til enhver tid befinner seg da. Ref Viggo Kristiansen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje på tide å gå tilbake til det gode gamle prinsippet om å være hjemme dersom man er syk. Og droppe all denne evinnelige testingen av ellers friske personer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    I Trondheim kan man selv registrere positiv hjemmetest.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Ikke direkte relatert til corona, men relevant i denne tråden synes jeg. En rørende liten historie.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje på tide å gå tilbake til det gode gamle prinsippet om å være hjemme dersom man er syk. Og droppe all denne evinnelige testingen av ellers friske personer.
    Så lenge et host og et snufs ikke defineres som "syk". Det samme gjelder selvsagt for "smittet", uten symptomer.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96

    Ganske spesielt at man først begynner å tenke slike tanker nå, etter snart 2 år med lockdown i forskjellige former.
    Ja til kompetanseheving. Men sykehus og effektivisering er ikke to ord jeg synes klinger veldig godt sammen, selv om jeg skjønner at meningen er god her.
    Norge har verdens beste helsevesen, antagelig er vi på topp innen omsorg av eldre/invalide også. Det er ikke like flott i Sverige for eksempel. Men om intensjonen er effektivisering for å gi enda bedre behandlig generellt, så høres det jo bra ut.

    Og for å komme Larson i forkjøpet: Vi har en del utfordringer innen rus og psykiatri. Det er alle enige om.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja til kompetanseheving. Men sykehus og effektivisering er ikke to ord jeg synes klinger veldig godt sammen, selv om jeg skjønner at meningen er god her.
    Norge har verdens beste helsevesen, antagelig er vi på topp innen omsorg av eldre/invalide også. Det er ikke like flott i Sverige for eksempel. Men om intensjonen er effektivisering for å gi enda bedre behandlig generellt, så høres det jo bra ut.

    Og for å komme Larson i forkjøpet: Vi har en del utfordringer innen rus og psykiatri. Det er alle enige om.
    Det er store utfordringer innen omsorgstjenestene. Måten vi har drevet på er for ressurskrevende og ikke bærekraftig med den veksten som kommer i eldre og uføre. Her er det en del land som har kommet lengre, som Danmark og Japan.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.941
    Andre som er lei dette gnålet fra høyre om regjeringens koronahåndtering? Det er et eller annet hver dag, av og til få jeg en følelse av de tror at det egentlig er de som fortsatt styrer bare at de nå gjør det gjennom den nye regjeringen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Andre som er lei dette gnålet fra høyre om regjeringens koronahåndtering? Det er et eller annet hver dag, av og til få jeg en følelse av de tror at det egentlig er de som fortsatt styrer bare at de nå gjør det gjennom den nye regjeringen.
    Høyre har startet valgkampen. Det er akkurat samme gnålet om strøm også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Nakstad er bekymret versjon 9376


    Man må nesten spørre hvorfor de ikke er på jobb.

    f.eks.
    egen sykdom?
    karantene for annen sykdom?
    Kanskje vi må stenge ned landet igjen for å unngå dette, bare å stenge alt så slipper vi dette problemet :ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    akkurat som fra ap før forrige valg?
    en bare syter og klager og lover og har ingen politikk.
    Akkurat hva gjelder corona, holdt vel opposisjonen stort sett kjeft- utenom en viss skjenkestopp og støtteordninger. Kan neppe sies om Høyre i opposisjon.

    Ellers har du selvsagt helt rett.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Corona er snart over. Vi luktet det før jul og har fått det i økende grad bekreftet de siste ukene. Tiltakene må fjernes i nær framtid, samtidig som at vi må styrke støtten til næringslivet, og begynne å ta mental helse på alvor. Altså, rydde opp i konsekvensene etter tiltaksbyrdene. Dette fokuset burde ha vært her nå, og ikke på teoretiske smittetall som sier lite om belastningen på helsevesenet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    24.958 nye registrerte smittetilfeller i Norge

    Trodde vi ville få slike tall på onsdag, men tre dager på overtid er greit. Endelig litt action, dess flere dess bedre.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    På den annen side så setter jeg stor pris på at det relativt sett er hederlige mennesker som søker politiske posisjoner. Det er tross alt ganske bedra folk som symtyrer landet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    På den annen side så setter jeg stor pris på at det relativt sett er hederlige mennesker som søker politiske posisjoner. Det er tross alt ganske bedra folk som symtyrer landet.
    Vel ja, det er ofte mennesker med talegaver og en god dose ego som jobber seg opp fra ungdomspartiene. De kan ofte å snakke for seg, men innholdet og dybden er begrenset - ofte med lite arbeidserfaring og forståelse. Likevel er de fleste hederlige og troverdige på sin måte, men jeg savner kompetansen med noen unntak.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vel ja, det er ofte mennesker med talegaver og en god dose ego som jobber seg opp fra ungdomspartiene. De kan ofte å snakke for seg, men innholdet og dybden er begrenset - ofte med lite arbeidserfaring og forståelse. Likevel er de fleste hederlige og troverdige på sin måte, men jeg savner kompetansen med noen unntak.
    Forsåvidt enig, men jeg mener vi er godt stilt i et internasjonalt perspektiv.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Forsåvidt enig, men jeg mener vi er godt stilt i et internasjonalt perspektiv.
    Ja, det er godt mulig - kanskje spesielt om vi ser over til USA, UK og Italia som eks. Det er mye fjas - i det minste klarer våre politikere å holde en god tone - i økende grad vil jeg si. Som høyremann er jeg f eks imponert over SVs Kari Elisabeth Kaski. Jeg er uenig i mye, men hun er saklig og troverdig. Det samme med den nye næringsministeren. Rødt og FrP er venner på privaten etc. mye bra, men hadde vært bra med friskt blod fra andre bransjer i ny og ne
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    I går registrerte man 25 000 smittede, og i dagens situasjon, vil jeg vel tro det fort kan være det doble eller mer. Dette peker i grunn på at scenarioene som har blitt såpass latterliggjort, hadde noe i seg. Ikke at det betyr nevneverdig for folkehelsa som sådan, men på tidspunktet det ble fremlagt, var fortsatt mye uvisst.
    Bortsett fra hos én av oss, da, selvsagt. :)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.941
    -Noe av den voldsomme økningen skyldes en rutineomlegging i rapporteringen inn til Meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS).

    Det gjør at det kan komme etterregistrering av smittetilfeller fra lørdag 15. januar på mellom 5.000-8.000 tilfeller, melder Folkehelseinstituttet. Døgnantallet kan dermed være noe misvisende.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Frykten rår... Det skal altså doble seg.

    Hvor skal de ta kandidater fra?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    I går registrerte man 25 000 smittede, og i dagens situasjon, vil jeg vel tro det fort kan være det doble eller mer. Dette peker i grunn på at scenarioene som har blitt såpass latterliggjort, hadde noe i seg. Ikke at det betyr nevneverdig for folkehelsa som sådan, men på tidspunktet det ble fremlagt, var fortsatt mye uvisst.
    Bortsett fra hos én av oss, da, selvsagt. :)
    Men altså så og si ingen alvorlige tilfeller. Mener noen har nevnt det her tidligere også. Og det var vel snakk om 300 000 pr dag ;)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men altså så og si ingen alvorlige tilfeller. Mener noen har nevnt det her tidligere også. Og det var vel snakk om 300 000 pr dag ;)
    Det er vel slett ikke umulig, det avhenger av hvor mange som er tilgjengelige for smitten. Men spiller det noen rolle? Nja... Det blir nok MYE sykefravær. Men det kommer antakelig ikke til å overfylle sengene på sykehuset.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det bare om å gjøre å få og bli ferdig med Omikronbølgen før det kommer en værre variant om 5mnd.. så er immuniteten bedre mot den også
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sykefravær, ja. Det er fortsatt slik at man faktisk ikke er syk dersom man hoster og snufser litt. Det samme gjelder dersom man er smittet- uten symptomer eller er buret inne i karantene pga nærkontakter. Så når Nakstad uttrykker bekymring (igjen) for "sykefravær" er det kanskje heller på tide å gjøre noe med karantenereglene òg slutte å si at folk må holde seg hjemme ved det minste host.

    Nå må målet være å få smittet flest mulig på kortest mulig tid.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tallet på innlagte fortsetter å gå ned. 224 i dag. Når vi da vet at halvparten av disse er innlagt pga andre grunner enn corona, at et fåtall er på intensiv behandling, er det på høy tid å fjerne restriksjoner. Smitten stiger, "ingen" blir alvorlig syke. Derimot ødelegges andres psykiske helse, skolegang, livsgrunnlag.

    Min demonstrasjon blir å besøke det lokale kjøpesenter i dag- uten munnbind. Skrekk og gru!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.941
    Nå må målet være å få smittet flest mulig på kortest mulig tid.
    There is hope in the hanging snore..

    -Den nye og mer smittsomme omikronvarianten BA. 2, kan få konsekvenser for tiltakene, ifølge Stoltenberg. Likevel tyder lite på at den fører til mer alvorlig sykdom.

    – Vi ser en veldig rask utvikling, raskere enn for den opprinnelige omikronvarianten BA. 1, sier direktør i Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg, til VG.

    Så får vi se om dette brukes når de bestemmer seg angående tiltak for veien videre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn