Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo ikke bestride fakta som viser at selvmord heller har gått ned enn opp. Det handler ikke om mening men fakta. Om det kommer en økning i årene som kommer vil jo tiden vise.
    Stemmer jo det, men når selvmordene faktisk er gjennomført er det jo for sent å gjøre noe med, iallefall for de det dreier seg om.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Larson linker til artikler som i stor grad inneholder meninger og påstander. Erfaringer er viktig men dokumentasjon og harde fakta om pandemiens påvirkning er fraværende i de artiklene. Utviklingen har gått feil vei siden 90 tallet leser jeg forøvrig. Dessuten er det vel Norge som har vært diskutert her, i alle fall angående psykisk helse.

    Symptomer på angst eller nedsatt livskvalitet vil svært mange oppleve under slike tilstander som vi har hatt nå. For de aller fleste går dette over igjen.

    Edit: Jeg benekter ikke at enkelte grupper har slitt mye under pandemien. Men det er den voldsomme svartmalingen og de dystopiske fremtidsutsiktene som spås jeg finner urimelige. "En hel generasjon" etc. Unødvendig.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Samtidig får man altså en melding fra FHI om å laste ned appen "Smittestopp".....

    No way.
    Frarådes sterkt ja. Appen skiller ikke mellom etasjer, slik at om naboen din får corona blir både du og dine kontakter satt i karantene. I tillegg har de en svært dårlig historikk på personvern. Til sist, hva er poenget med smittesporing når vi ønsker at folk skal få Omikron?

    Appen er et fint bilde av håndteringen av pandemien, spesielt med tanke på de siste tiltakene.

    Edit: Apple og Google lagde et godt system på dette, men likevel skulle Norge bygge et eget system uten riktig kompetanse og personvern. Helt håpløst.

     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kan jo ikke bestride fakta som viser at selvmord heller har gått ned enn opp. Det handler ikke om mening men fakta. Om det kommer en økning i årene som kommer vil jo tiden vise.
    Tror det er viktig å ikke vente til at statistikken følger etter. Dessuten er selvmord toppen av isfjellet. En økning av krisetelefoner er en ting man kan se på. Undersøkelser etter depresjonen i mellomkrigstiden viste en rekke følgefeil og mange tapte leveår som følge av dette over tid. Viktig å tenke på.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Frarådes sterkt ja. Appen skiller ikke mellom etasjer, slik at om naboen din får corona blir både du og dine kontakter satt i karantene. I tillegg har de en svært dårlig historikk på personvern. Til sist, hva er poenget med smittesporing når vi ønsker at folk skal få Omikron?

    Appen er et fint bilde av håndteringen av pandemien, spesielt med tanke på de siste tiltakene.

    Edit: Apple og Google lagde et godt system på dette, men likevel skulle Norge bygge et eget system uten riktig kompetanse og personvern. Helt håpløst.

    Dette er ikke riktig..

    Smittestopp gir deg ikke beskjed om å gå i karantene
    Siden apper som baserer seg på Bluetooth-teknologi (som Smittestopp) ikke er 100 prosent treffsikre, trenger du ikke gå i karantene som følge av beskjed om smitterisiko.

    Det viktigste du kan gjøre dersom du får beskjed fra appen om at du har vært utsatt for smitte er å følge med på egen helsetilstand i 10 dager, og ta en test dersom du får symptomer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Frarådes sterkt ja. Appen skiller ikke mellom etasjer, slik at om naboen din får corona blir både du og dine kontakter satt i karantene. I tillegg har de en svært dårlig historikk på personvern. Til sist, hva er poenget med smittesporing når vi ønsker at folk skal få Omikron?

    Appen er et fint bilde av håndteringen av pandemien, spesielt med tanke på de siste tiltakene.

    Edit: Apple og Google lagde et godt system på dette, men likevel skulle Norge bygge et eget system uten riktig kompetanse og personvern. Helt håpløst.

    Nettopp. Hva i alle dager skulle være poenget med denne appen, nå? Det eneste man oppnår, er å bli kastet i karantene- når poenget burde vært å få smittet flest mulig.

    I tillegg kommer selvsagt at man går jo ikke åpenlyst med på å bli overvåket. Hva, hvor og med hvem jeg bedriver noe har myndighetene ingenting som helst med
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå må vi se trynet hans via Teams versus at han snakker på repeat i studio. Ikke så store konsekvenser for ham mao.

    Personlig synes jeg at vi kan ta lønna til helsetoppene og dele ut som pilskupponger til alle som virkelig er berørt i servicenæringen. Det monner ikke så mye, men kanskje det er et lite plaster på såret.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Jeg har fulgt med på min egen helsetilstand i hele livet, trenger ingen app for å kjenne at man eventuelt blir litt uggen.
    Nei det er nå så, det er ikke så mange som bruker den appen. Men uansett, det har dannet seg en misoppfatning om at man "kastes i karantene" om man har den, det er som sagt ikke tilfelle.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Tror det er viktig å ikke vente til at statistikken følger etter. Dessuten er selvmord toppen av isfjellet. En økning av krisetelefoner er en ting man kan se på. Undersøkelser etter depresjonen i mellomkrigstiden viste en rekke følgefeil og mange tapte leveår som følge av dette over tid. Viktig å tenke på.
    Sammenligner du seriøst depresjonen i mellomkrigstida, som varte i 10 år hvor folk gikk i filler og ikke hadde mat, med livet vi lever her i Norge under pandemien?
     
    Sist redigert:

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    95
    Antall liker
    135
    Nei det er nå så, det er ikke så mange som bruker den appen. Men uansett, det har dannet seg en misoppfatning om at man "kastes i karantene" om man har den, det er som sagt ikke tilfelle.
    Helt riktig. Men, det kommer ikke til å stanse måka fra Trøndelag å gjenta seg selv de neste 100 sidene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Sammenligner du seriøst depresjonen i mellomkrigstida, som varte i 10 år hvor folk gikk i filler og sultet i hjel, med livet vi lever her i Norge under pandemien?
    På helt generelt grunnlag er misnøye en relativ størrelse og ikke en aboslutt. Det er ikke så vanskelig å lage en sammenligning der omtrent ingen i dagens Norge har noesomhelst å klage over, men det forhindrer ikke at generell misnøye ser ut til å stadig bre om seg.

    Pappa, som faktisk opplevde både krigen og etterkrigstiden mener folk klager så mye nå om dagen og synes folk burde opplevd krigen. Selv klager han imdilertid mellom annet ganske mye på at de i den skattefinansierte hjemmepleien som kommer hjem for å dusje, vaske han og alt det andre snakker så gebrokkent norsk. Maten på sykehjemmet da han var der en stund var også gjenstand for en del uttalt misnøye. Og så videre.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har fulgt med på min egen helsetilstand i hele livet, trenger ingen app for å kjenne at man eventuelt blir litt uggen.
    FHI hadde en sjanse til å få meg til å bruke den appen. Det var sommeren 2020. Istedenfor å bry seg om folkehelse, så ønsket de å forske på hele befolkningen i strid med personvernet.

    Jeg kan ikke se at hoder har rullet.

    Så, nope. Ser intet behov for å la meg overvåke mer enn nødvendig. Og nå er det ikke alvorlig sykdom ute og går heller, så da jeg ser virkelig ikke nytten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    FHI hadde en sjanse til å få meg til å bruke den appen. Det var sommeren 2020. Istedenfor å bry seg om folkehelse, så ønsket de å forske på hele befolkningen i strid med personvernet.
    Sett i ettertid er vel Datatilsynet omtrent den eneste offentlige instans som ikke har kastet alt av normale prinsipper på havet fordi det er pandemi. Lanseringen av den første appen var et gigantisk mageplask. Nå har strengt tatt alle slike apper over alt stort sett vært gigantiske mageplask, men det er forsåvidt en annen sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    På helt generelt grunnlag er misnøye en relativ størrelse og ikke en aboslutt. Det er ikke så vanskelig å lage en sammenligning der omtrent ingen i dagens Norge har noesomhelst å klage over, men det forhindrer ikke at generell misnøye ser ut til å stadig bre om seg.

    Pappa, som faktisk opplevde både krigen og etterkrigstiden mener folk klager så mye nå om dagen og synes folk burde opplevd krigen. Selv klager han imdilertid mellom annet ganske mye på at de i den skattefinansierte hjemmepleien som kommer hjem for å dusje, vaske han og alt det andre snakker så gebrokkent norsk. Maten på sykehjemmet da han var der en stund var også gjenstand for en del uttalt misnøye. Og så videre.
    Folk har de problemene de har, millionærer tar også livet sitt. Jeg skjønner greia. Allikevel synes jeg det er usaklig å trekke de parallellene som rrr gjør. Hvis nå pandemien ebber ut med Omikron, så tror jeg langtidsvirkningene blir minimale i Norge.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sett i ettertid er vel Datatilsynet omtrent den eneste offentlige instans som ikke har kastet alt av normale prinsipper på havet fordi det er pandemi. Lanseringen av den første appen var et gigantisk mageplask. Nå har strengt tatt alle slike apper over alt stort sett vært gigantiske mageplask, men det er forsåvidt en annen sak.
    Synes faktisk datatilsynet er mere tannløst nå enn det var før. Jeg savner Georg Apenes…

    Johan-Kr
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Sammenligner du seriøst depresjonen i mellomkrigstida, som varte i 10 år hvor folk gikk i filler og ikke hadde mat, med livet vi lever her i Norge under pandemien?
    Ja, fordi det er det nærmeste vi har av sammenlikningsgrunnlag og at konsekvensene kom flere tiår etter selve krisen. Videre, mental helse driver disse tallene opp. Flere tar livet sitt i rike Norge vs fattige Afrika.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    – Folk bør senke skuldrene, innse at de fleste kommer til å bli smittet i løpet av et års tid, og forstå at sykdommen er lite farlig for barn og vaksinerte voksne, sier overlege i Folkehelseinstituttet Preben Aavitsland.

    – Hvor befinner vi oss i pandemien nå?

    – Vi nærmer oss en situasjon der de aller fleste har vært vaksinert, smittet eller begge deler. Da er viruset en mye mindre trussel mot den enkelte: man blir kanskje syk, men bare i sjeldne tilfeller alvorlig syk.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    – Folk bør senke skuldrene, innse at de fleste kommer til å bli smittet i løpet av et års tid, og forstå at sykdommen er lite farlig for barn og vaksinerte voksne, sier overlege i Folkehelseinstituttet Preben Aavitsland.

    – Hvor befinner vi oss i pandemien nå?

    – Vi nærmer oss en situasjon der de aller fleste har vært vaksinert, smittet eller begge deler. Da er viruset en mye mindre trussel mot den enkelte: man blir kanskje syk, men bare i sjeldne tilfeller alvorlig syk.
    På tide å åpne samfunnet igjen da kanskje.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Nettopp tilbake fra Danmark. Mye tøffere regime enn Norge og Sverige.
    Joda, det var åpent, men nesten ingen folk ute, maske på overalt innendørs, Coronapass for å spise ute, for å komme inn på hotell m.m.m.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i Praha nå. Samme opplegg som i Danmark virker det som. Maske innendørs, coronapass for arrangementer. Alt er åpent og det er godt med folk her, men ingen (eller veldig få) turister. Gikk over Karlův most uten å gå i kø for første gang. Med en gang man kommer utenfor turiststrøkene er alt ganske normalt.
    Jeg var en tur på en dansetilstelning for barn med barnebarnet på søndag. Stinn brakke. Trikken hjem fra byen i går. Standing room only, unntatt for oss eldre da siden ungdommen her i Tsjekkia reiser seg for eldre på trikken.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Trodde danskene skulle oppheve alle tiltak og bare la coviden spre seg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I tillegg kommer selvsagt at man går jo ikke åpenlyst med på å bli overvåket. Hva, hvor og med hvem jeg bedriver noe har myndighetene ingenting som helst med
    Man legger i dag igjen så mange spor ellers at dersom myndighetene skulle hatt et ønske om å "overvåke" noen så er det ikke så mye en slik app ville tilført av tilleggsinfo.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Man legger i dag igjen så mange spor ellers at dersom myndighetene skulle hatt et ønske om å "overvåke" noen så er det ikke så mye en slik app ville tilført av tilleggsinfo.
    Uansett har lars_erik et åpenbart poeng her, det er helt og holdent opp til en hver om vi ønsker å fortelle myndighetene åpenlyst hvor vi befinner oss hvert sekund hele døgnet, hele året, så de ikke behøver å lete etter oss.
    Tvinger de meg til å benytte et slikt overvåkningsverktøy, slutter jeg heller å bruke mobiltelefon. Det får da for f... finnes grenser for hva en forkjølelse kan få oss til å gjøre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Uansett har lars_erik et åpenbart poeng her, det er helt og holdent opp til en hver om vi ønsker å fortelle myndighetene åpenlyst hvor vi befinner oss hvert sekund hele døgnet, hele året, så de ikke behøver å lete etter oss.
    Tvinger de meg til å benytte et slikt overvåkningsverktøy, slutter jeg heller å bruke mobiltelefon. Det får da for f... finnes grenser for hva en forkjølelse kan få oss til å gjøre.
    Google har jo full oversikt over hvor du befinner deg hele tiden så lenge du har telefonen med deg, så jeg ser ikke helt problemet. Men Google er jo et amerikansk privateid firma, så da er det vel greit?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Google har jo full oversikt over hvor du befinner deg hele tiden så lenge du har telefonen med deg, så jeg ser ikke helt problemet. Men Google er jo et amerikansk privateid firma, så da er det vel greit?
    Overhodet ikke. Men Google har ikke det, med mindre jeg har sagt at det ok at de har det. Og jeg pleier å si at akkurat det skal ikke Google vite med mindre jeg selv har behov for å se hvor jeg er.
    Generelt er jeg fullstendig oppgitt over hvordan vi overvåkes over alt og hele tiden, og jeg forsøker å begrense tilganger så godt jeg formår. Det at appen som styrer lommelykta skal vite hvem som står i kontaktlista, er f.eks. fullstendig på trynet, så det er litt arbeid å finne ut hva de forskjellige appene ber om av tilganger. Det er flere apper jeg ikke får installert eller brukt, fordi jeg ikke vil at de skal vite hvor jeg er, ettersom de færreste apper har noe som helst behov for å vite akkurat det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Veldig mange bruker Google maps, både i bil og ellers, og de færreste har et særlig bevisst forhold til sporing. Personlig bruker jeg ikke Google maps eller noe annet fra Google hvis jeg kan unngå det. Akkurat det går egentlig helt greit.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Uansett har lars_erik et åpenbart poeng her, det er helt og holdent opp til en hver om vi ønsker å fortelle myndighetene åpenlyst hvor vi befinner oss hvert sekund hele døgnet, hele året, så de ikke behøver å lete etter oss.
    Tvinger de meg til å benytte et slikt overvåkningsverktøy, slutter jeg heller å bruke mobiltelefon. Det får da for f... finnes grenser for hva en forkjølelse kan få oss til å gjøre.
    Bortsett fra at den nye smittestopp appen ikke gjør noe av dette.. Du burde sette deg inn i hvordan det faktisk fungerer istedenfor å bare repetere noe du har hørt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Bortsett fra at den nye smittestopp appen ikke gjør noe av dette.. Du burde sette deg inn i hvordan det faktisk fungerer istedenfor å bare repetere noe du har hørt.
    Du mener den ikke vet hvor jeg er, og hvem som er der på samme tid?
    Hvis det er tilfellet, er det i sannhet en del jeg ikke har forstått, ja.

    Uansett ser jeg ikke noe poeng i å laste ned en app som skal fortelle meg om noen i min nærhet har hostet. Det kan jeg høre selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn