Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Enig med spanjakkene jeg, . La oss slippe løs nå med en lite problematisk omikron, og sikre bra immunitet før det kommer en mye værre variant.
    1CA3253A-066B-486D-B9A0-AFD63AC17467.png
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Selvfølgeligi er SV, Rødt, MDG og ikke minst Senterpartiet klare til å avgi en liten flik av suverenitet i felleskapets interesse...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ordføreren i Trondheim ber regjeringen lette på karantenereglene i skole og arbeidsliv etter nye smitterekorder.

    – Slik situasjonen er nå, så er karantenereglene like bekymringsfulle som selve sykdomsbyrden. Det sitter mange friske folk hjemme i dag i stedet for å gå på jobb. Og det er mange friske barn hjemme fra skole. Her må det komme lettelser, og det tror jeg det gjør denne uken, sier ordfører Rita Ottervik (Ap) til Adresseavisen.

    .....

    "Sykefraværet" er vel det mest alvorlige med corona nå. Friske folk som holder seg hjemme,, for å begrense en høyst ønskelig smitte.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Norge derimot skal finne opp hjulet på nytt som alltid. Norsk arroganse sier at denne fyren vet ingenting. Så nå skal vi kaste bort noen titalls milliarder kroner de neste månedene på å finne vår egen løsning som er milevis på etterskudd ifh utlandet. Vi må finne det ut selv er mantraet.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Norge er gjentatte ganger vært 6mnd etter Israel og 3 uker etter Danmark med det helt åpenbare, med for å være akedemisk korrekt og fordi Norge er så veeeeldig spesielt land drøyer enhver beslutning lengre enn nødvendig …
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Siden levestandard og helsevesen i Norge er langt dårligere enn i Sør-Afrika, er det selvsagt helt på sin plass å teste alt og alle òg å bure de besmittede inne. Noe annet skulle da virkelig ha tatt seg ut.

    Og husk; ingen kan vite noe som helst før tallene er der, om noen måneder. Før det er hjernen helt alene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Ettersom Norge har bedre levestand og helsevesen samt mer sprett bosetting så ligger vel forholdene til rette for en mer kontrollert spredning, kanskje det er det de tenker?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tallet på innlagte fortsetter å gå ned. 224 i dag. Når vi da vet at halvparten av disse er innlagt pga andre grunner enn corona, at et fåtall er på intensiv behandling, er det på høy tid å fjerne restriksjoner. Smitten stiger, "ingen" blir alvorlig syke. Derimot ødelegges andres psykiske helse, skolegang, livsgrunnlag.

    Min demonstrasjon blir å besøke det lokale kjøpesenter i dag- uten munnbind. Skrekk og gru!
    1643090786470.png
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    5.161
    FHIs siste modelleringsrapport utgitt i går sier:

    ≤50.000 smittet per dag
    500-2500 innlagt på sykehus
    ≤150 i respirator.

    Dette er med kontaktreduserende tiltak, uten tiltak er tallene vesentlig høyere. Toppen forventes i månedsskiftet januar-februar.

    Så da kan vi gå tilbake hit om noen uker og se hvor godt modellen traff.

    Nå er det én uke igjen til månedsskiftet, men med under 240 på sykehus virker det som om risikovurderingen til FHI nok en gang har bommet kraftig , spesielt med tanke på alvorlig sykdom. Egentlig er det litt rart at media ikke stiller tallknuserne i FHI mer til veggs på dette. Det må jo være noe med enten modelleringen eller dataene de fórer inn i modellene som er ganske på bærtur.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Nå er det én uke igjen til månedsskiftet, men med under 240 på sykehus virker det som om risikovurderingen til FHI nok en gang har bommet kraftig , spesielt med tanke på alvorlig sykdom. Egentlig er det litt rart at media ikke stiller tallknuserne i FHI mer til veggs på dette. Det må jo være noe med enten modelleringen eller dataene de fórer inn i modellene som er ganske på bærtur.
    Jeg vil anta at smittetallene er ganske korrekte (mye mørketall), men resten derimot....
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    "...Which brings us to the good news: Because the new variant is relatively mild and so many people already have some immunity from vaccines, prior infection or both, Omicron’s explosive spread is much less threatening than previous waves. A recent Southern California study looked at more than 50,000 patients infected with the new variant. Not one required mechanical ventilation and only one died, compared with 14 deaths and 11 ventilations out of some 17,000 infected by the Delta variant during the same period. Consistent with evidence from other countries, hospitalizations were considerably lower and average hospital stays much shorter among Omicron than Delta patients.

    Although reported numbers of “Covid hospitalizations” are up nationally, these figures include patients admitted for other reasons who incidentally test positive. Based on data from several states and the U.K., it appears that roughly half these admissions likely aren’t caused mainly by the virus. Health and Human Services Department data indicate the total number of patients in U.S hospitals has hardly budged over the past six months.

    Because the new variant primarily targets the upper airways instead of the lungs, doctors report that few patients are requiring ventilation or even supplemental oxygen. Christopher Murray of the Institute for Health Metrics and Evaluation estimates in the Lancet that the number of Omicron deaths “seems to be similar in most countries to the level of a bad influenza season in northern hemisphere countries.” In 2017-18, the flu caused some 52,000 deaths in the U.S., probably peaking at more than 1,500 a day."
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det én uke igjen til månedsskiftet, men med under 240 på sykehus virker det som om risikovurderingen til FHI nok en gang har bommet kraftig , spesielt med tanke på alvorlig sykdom. Egentlig er det litt rart at media ikke stiller tallknuserne i FHI mer til veggs på dette. Det må jo være noe med enten modelleringen eller dataene de fórer inn i modellene som er ganske på bærtur.
    Det samme gjelder modellene i mange andre land, feks England. Det er vel kanskje på tide å innse at disse modellene ikke er så bra som de som lager dem mener de er.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.489
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det én uke igjen til månedsskiftet, men med under 240 på sykehus virker det som om risikovurderingen til FHI nok en gang har bommet kraftig , spesielt med tanke på alvorlig sykdom. Egentlig er det litt rart at media ikke stiller tallknuserne i FHI mer til veggs på dette. Det må jo være noe med enten modelleringen eller dataene de fórer inn i modellene som er ganske på bærtur.
    På samme måte som at media bør se litt på disse svær optimistiske kapasitetsplanene til helsevesenet. Åpenbart at kapasiteten er blitt kraftig overvurdert i disse planene.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    9.072
    Og ellers er det som alltid verdt å påpeke at vi mennesker har en ganske så livlig forestillingsverden:
    :)
    Ja, men tipper at bivirkningene «rapportert» her på HFS er reelle. Særlig de som er «rapportert» av menn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her går det unna.

    FHI anbefaler fjerde dose til personer med alvorlig svekket immunforsvar

    Flere med alvorlig svekket immunforsvar bør ta en fjerde dose med koronavaksine for å sikre fortsatt god beskyttelse, mener Folkehelseinstituttet (FHI).

    Så langt har kun om lag 6.000 personer av de som trenger det, fått en fjerde dose, opplyser FHI.

    Det er bekymringsfullt, mener assisterende direktør Geir Bukholm ved FHI. Han påpeker at det er 75.000 brukere av immunsupprimerende legemidler i Norge.

    Personer som har alvorlig svekket immunforsvar på grunn av sykdom eller bruk av immundempende behandling, har dårligere respons på vaksiner. I tillegg er risikoen for å bli alvorlig syk høyere ved koronasmitte.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå er det én uke igjen til månedsskiftet, men med under 240 på sykehus virker det som om risikovurderingen til FHI nok en gang har bommet kraftig , spesielt med tanke på alvorlig sykdom. Egentlig er det litt rart at media ikke stiller tallknuserne i FHI mer til veggs på dette. Det må jo være noe med enten modelleringen eller dataene de fórer inn i modellene som er ganske på bærtur.
    Norsk media er generelt dårlig på å vurdere prognoser fra eksperter, om det er FHI eller ulike analytikere som kommer med skremmende prognoser. Det er spesielt morsomt å se på uttalelser om eiendomsmarkedet, oljepris, renter etc. Overskrifter er ferskvare som er glemt i morgen.

    Vedrørende modellen fra FHI så bør denne åpenbart vektes i mindre grad framover.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Hadde bare masker fungert.

    Denne tråden er interessant: Hun ble utsatt for hets og og hersketeknikken guilt by association, i går.

    her du lest tråden og underlaget den bygger på?
    Ingrid Hokstad
    @Hokkis

    ·
    6h

    5/ Jeg hadde aldri hørt om nettsiden, men det viser seg ifølge andre at de poster ting om både antisemittisme, pedofilinettverk og andre “konspiratoriske tema”. Jeg burde selvfølgelig sjekket det bedre - det var en glipp, og det beklager jeg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    her du lest tråden og underlaget den bygger på?
    Ingrid Hokstad
    @Hokkis

    ·
    6h

    5/ Jeg hadde aldri hørt om nettsiden, men det viser seg ifølge andre at de poster ting om både antisemittisme, pedofilinettverk og andre “konspiratoriske tema”. Jeg burde selvfølgelig sjekket det bedre - det var en glipp, og det beklager jeg.
    Du kan selv lese videre fra din nummer 5 og til og med 8, (og selvsagt videre)

    6/ Samtidig inneholder den aktuelle nettsiden kildebelagte studier, og det er jo ikke slik at disse ugyldiggjøres bare fordi de er postet på et “tvilsomt sted”. Likevel ønsker jeg selvfølgelig ikke å bidra til å spre lenker til nettsteder/grupper med menneskefiendtlige ytringer.


    7/ Jeg erkjenner at jeg som fagperson har et ansvar for å poste etterrettelig informasjon, og jeg tror alle som leser trådene mine kan være enig i at de oftest er godt belagt med lenker fra troverdige, anerkjente kilder.


    8/ Men altså et lite feilskjær, og kritikerne kastet seg over meg. Jeg ble forsøkt diskreditert, satt i bås med antisemitter, pedofile og gud-vet-hva, med påstander om at jeg åpenbart ikke er til å stole på, og at kildene mine ikke er troverdige.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Du kan selv lese videre fra din nummer 5 og til og med 8, (og selvsagt videre)

    6/ Samtidig inneholder den aktuelle nettsiden kildebelagte studier, og det er jo ikke slik at disse ugyldiggjøres bare fordi de er postet på et “tvilsomt sted”. Likevel ønsker jeg selvfølgelig ikke å bidra til å spre lenker til nettsteder/grupper med menneskefiendtlige ytringer.


    7/ Jeg erkjenner at jeg som fagperson har et ansvar for å poste etterrettelig informasjon, og jeg tror alle som leser trådene mine kan være enig i at de oftest er godt belagt med lenker fra troverdige, anerkjente kilder.


    8/ Men altså et lite feilskjær, og kritikerne kastet seg over meg. Jeg ble forsøkt diskreditert, satt i bås med antisemitter, pedofile og gud-vet-hva, med påstander om at jeg åpenbart ikke er til å stole på, og at kildene mine ikke er troverdige.
    Munnbund brukt riktig virker og demper dråpespredningen, sånn er det bare. Det er helt selvinnlysende. hvorfor brukes munnbund av helsearbeider og kirurger lenge før corona mon tro. Bruker folk munnbindet flere ganger, på begge sider og putter det i lomma og så piller seg i nesa før de serverer mat vil smitte øverføres ja...

    . Å påstå at munnbind ikke er vits er som å si at paraplyer ikke virker fordi man ble våt på føttene i en orkan.. Paraplyer virker under sine forutsetninger , slik er det med munnbind også. Munnbind fjerner ikke aerosoler fra et infisert rom men dråpene fra en som snakker til deg på nært hold bremses og reduserer din eksponering
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Legg merke til hva du skriver, munnbind brukt riktig.

    Det kan man fint få til på et sykehus. Ute på gata og i butikkene så blir det sjeldent brukt riktig.

    De aller fleste tar et brukt munnbind fra lommet og slenger det på ansiktet. Resten benytter det feil, glipper her og der eller under nesa.


    Men det føles godt da. Man føler man bidrar til å begrense pandemien.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    Legg merke til hva du skriver, munnbind brukt riktig.

    Det kan man fint få til på et sykehus. Ute på gata og i butikkene så blir det sjeldent brukt riktig.

    De aller fleste tar et brukt munnbind fra lommet og slenger det på ansiktet. Resten benytter det feil, glipper her og der eller under nesa.


    Men det føles godt da. Man føler man bidrar til å begrense pandemien.
    Skulle vel tro at et munnbind vil fange smådråper uansett hvordan en behandler det. Om en så snyter seg i det og snur det med vranga ut. Er de først fanget der, så blir de gjerne der.
    (Ikke det at jeg er noen stor tilhenger av den kluten altså.)
    En observerer jo gjerne folk gående ute på gata langt fra folk, med munnbind. Da er vi over i ren komikk etter mitt syn.
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Man bruker ikke paraply i orkan
    Man bruker ikke munnbind mot virus.:)
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Har en sterk mistanke om at det er dette punktet som veier tyngst når slike tiltak vurderes:

    "Munnbind har også en signaleffekt, og kan virke som en påminner om smitterisiko i samfunnet".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og kostnaden ved at man ikke lenger kan se ansiktsmimikk sees vekk i fra. Den kan jo ikke enkelt måles.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Og kostnaden ved at man ikke lenger kan se ansiktsmimikk sees vekk i fra. Den kan jo ikke enkelt måles.
    På sikt vil dette etter min mening skape ett veldig skremmende samfunn, ett samfunn uten ansikter i det offentlige rom. Ren science fiction.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    På sikt vil dette etter min mening skape ett veldig skremmende samfunn, ett samfunn uten ansikter i det offentlige rom. Ren science fiction.
    Har sett undersøkelser som viser at damer finner menn med munnbind mer attraktive enn menn uten.

    Det forklarer jo hva jeg har lurt på det siste året 🤔
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppe i all elendighetsbeskrivelse om hvilke fryktelige skadevirkninger dette har for folks mentale og fysiske helse:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Og kostnaden ved at man ikke lenger kan se ansiktsmimikk sees vekk i fra. Den kan jo ikke enkelt måles.
    oyda for et kjempeproblem!!! krise'!!, jeg fikk ikke sett om damen bak disken smilte eller ikke, men stemmen hørtes blid ut...men hva skal tro? å , får gå hjem å ta en ekstra pille jeg...

    PS. de som virkelig har behov for mimikk er spedbarn og små barn... og de får det ,,,om foreldre og foresatte får øynene vekk fra mobilen...
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    På sikt vil dette etter min mening skape ett veldig skremmende samfunn, ett samfunn uten ansikter i det offentlige rom. Ren science fiction.
    du kan ta det helt med ro. Oppkonstruerte problemer og extrapoleringer som ikke vil slå til. Friske folk kommer ikke til å bruke munnbind mot influensa eller vanlig forkjølelse. Kansje de særlig utsatte vil beskytte seg selv og noen japanske forkjølte turister vil bruke det. Resten driter i munnbind så snart det ikker er påbudt
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Munnbind reduserer risikoen for å spre smitte. For de fleste er det heldigvis ikke så vanskelig å forstå.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    763
    Antall liker
    452
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Var en video på NRK for noen uker siden. Under en sak om at medisinske munnbind ikke var bra nok. Om jeg husker rett var det noe fra Kina (eller var det Tyskland) om at medisinske munnbind ikke var tilstrekkelig for å fjerne "nok" smitte.
    Finner den ikke igjen nå, men viste at medisinske munnbind demper mengden dråper som spres rundt en, men at helt tette munnbind begrenset enda mer (som var de som de mente man burde bruke istedet).

    Munnbind fjerner ikke all smitte, da trenger man friskluftsmaske (for å beskytte seg selv).
    Men det reduserer mengden dråper som spres rundt av den som bærer det (om vedkommende bærer det delvis rett).

    I østen er det helt normalt at folk bruker munnbind når de har luftveisinfeksjon, ikke for å beskytte seg selv, men å begrense spredningen til alle andre.

    Men det at man må ha på munnbind for å gå 2m inn i en restaurant, hvorpå man kan ta det av når man sitter, er bare irriterende!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn