Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Dette er et interessant spørsmål, inntil i går var vaksinen vår vei ut, hva blir det nå?
    La korona brenne igjennom befolkningen er exit-strategien?

    Dagbladet har forelagt Spurklands uttalelser for fagdirektør Frode Forland i FHI.

    - Dette er en interessant betraktning fra en immunolog, og for så vidt i tråd med det vi i FHI beskriver som vårt «bestefallsscenario» i møte med omikron-varianten. Vi kan håpe at dette viruset er mer smittsomt og mindre farlig, og at det dermed vil gå gjennom befolkningen og skape en stor grad av naturlig immunitet, sier Forland til Dagbladet.


     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Strategien som har vært brukt, og nå gjenbrukt, fører hvertfall ikke noe godt med seg. Tiltak som ikke gir mening medfører tvert imot at flere og flere rett og slett gir blaffen.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Flott. Vi trenger motstemmer. Hadde alle ment det samme, hadde for det første tråden blitt usigelig kjedelig- og, i et større perspektiv, hadde ensretting blitt resultatet.

    Jeg er spesielt imponert over dine ofte svært lange innlegg, der du virkelig går i dybden med analyser og argumentasjon. Strålende.

    YW. I motsetning til repeterende (men svært underholdende) "graut" levert av deg.... :ROFLMAO:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Strategien som har vært brukt, og nå gjenbrukt, fører hvertfall ikke noe godt med seg. Tiltak som ikke gir mening medfører tvert imot at flere og flere rett og slett gir blaffen.
    Hvor har du det fra at flere og flere gir blaffen? Jeg leste nettopp om en undersøkelse som viste at det er flere som menes det gjøres for lite enn for mye. Mao omtrent slik det har vært hver gang du har kommet med dette tøvet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor har du det fra at flere og flere gir blaffen? Jeg leste nettopp om en undersøkelse som viste at det er flere som menes det gjøres for lite enn for mye. Mao omtrent slik det har vært hver gang du har kommet med dette tøvet.
    2/3 mener at det ikke er for strengt.

    Da er det sannsynligvis 1/3 som mener det motsatte. Det blir mer en ett par tre stykker...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er urealistisk at det skal være full konsensus om tiltakene. Det har det aldri vært.

    Du sier at fler og fler gir blaffen. Det har du ikke belegg for.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    2/3 mener at det ikke er for strengt.

    Da er det sannsynligvis 1/3 som mener det motsatte. Det blir mer en ett par tre stykker...
    digga den vrien fra Nrk.


    "1 av 3 mener at koronatiltakene er for veike." var vinklingen dems på en undersøkelse som sa at 50 % mente at det var akkurat passe eller for tøffe tiltak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Du sier at fler og fler gir blaffen. Det har du ikke belegg for.
    Mine visuelle observasjoner og hva jeg hører folk sier rundtomkring tilsier definitivt at svært mange flere gir blaffen nå i alle fall. Dette er riktig nok en ganske snever aldersfordeling og siden jeg farter i opplyste miljøer tipper jeg vaksinasjonsgraden er ca 100%. Det er definitivt en "hva faen er poenget" - holdning ute og går i motsetning til tidligere da jeg oppfattet relativt bred støtte til hva som ble gjort. Nå er det ingen jeg har snakket med som ser vitsen eller har noensomhelst tro på at det som blir gjort nå vil ha særlig effekt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er urealistisk at det skal være full konsensus om tiltakene. Det har det aldri vært.

    Du sier at fler og fler gir blaffen. Det har du ikke belegg for.

    Flere og flere ser på at dette er kun anbefalinger og til å se vekk ifra.

    Hvis jeg skulle ha feiret bursdagen min i desember og det kom en anbefaling om å ha maks 5 personer så ville jeg bedt de dra til helvete og holdt bursdagsselskapet. Rundt halvparten av Norges boenheter består av enslige og det er disse som ryker først når tiltakene strammes inn. FLott helsepolitikk det å putte folk rett inn i ensomheten. Det har ingen ulemper. Vi vil alldeles ikke få resultater ala Kongsberg...


    Selvsagt vil folk gi faen. Myndighetene opprettholder ikke sin del av samfunnsavtalen. De har ikke økt intensivplassene. De har ikke en eneste plan for det en gang. Og frekkheten selv er opposisjonen som kjefter på regjeringen for å gjøre nøyaktig hva de selv gjorde. De kjefter i realiteten på sine egne valg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    digga den vrien fra Nrk.


    "1 av 3 mener at koronatiltakene er for veike." var vinklingen dems på en undersøkelse som sa at 50 % mente at det var akkurat passe eller for tøffe tiltak.
    Imponerende journalistikk.

    I mitt område gir mange nå blaffen; på kjøpesenter òg en av butikkene på et tettsted jeg var innom, var munnbind like fraværende som møydommen til brura etter bryllupsnatta.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    5000 smittede hver dag nå. Siden strategien er totalt meningsløs, er det beste vi kan håpe på at tallet eskalerer. Få smittet alle, så tøvet kan ta slutt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Realiteter er også politikk. Blant annet at hele landet blir behandlet likt, som er min hovedkritikk. Det er jo i høyeste grad et politisk spørsmål.

    Dagen i dag har vært svært interessant; jeg har truffet mange som rett og slett er fly forbannet over nasjonale tiltak- i et område som overhodet ikke trenger det. Så har du moralistene som helst vil være mye "flinkere" og avlyse alt. Midt i mellom er de som ikke vil, men likevel avlyser- for å være på den "sikre" siden.

    Skoleavslutninger avlyses, konserter, forestillinger ved skoler, samfunnshus nekter å leie ut. I et område der det er totalt unødvendig. Galskap! To av mine videregående-elever brøt sammen i gråt i dag pga at fuckings 60- åringer nok en gang lager helvete for de.

    Mange sier at de kun kommer til å forholde seg til påbud/ forbud. Anbefalinger vil ikke bli fulgt. Svært mange har fått nok, rett og slett. På kjøpesenter var det knapt noen med munnbind. Og bra er det!
    Godt å høre at det har gått såpass langt nok at folk begynner å få nok. Selvom det egentlig er to år for sent, viktig å kjempe for sine rettigheter nå slik at det ikke går såpass langt at det ikke kan reverseres.
    Det begynner med en tanke, trappes opp med sivil ulydighet og ender i en revolusjon
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Flere og flere ser på at dette er kun anbefalinger og til å se vekk ifra.

    Hvis jeg skulle ha feiret bursdagen min i desember og det kom en anbefaling om å ha maks 5 personer så ville jeg bedt de dra til helvete og holdt bursdagsselskapet. Rundt halvparten av Norges boenheter består av enslige og det er disse som ryker først når tiltakene strammes inn. FLott helsepolitikk det å putte folk rett inn i ensomheten. Det har ingen ulemper. Vi vil alldeles ikke få resultater ala Kongsberg...


    Selvsagt vil folk gi faen. Myndighetene opprettholder ikke sin del av samfunnsavtalen. De har ikke økt intensivplassene. De har ikke en eneste plan for det en gang. Og frekkheten selv er opposisjonen som kjefter på regjeringen for å gjøre nøyaktig hva de selv gjorde. De kjefter i realiteten på sine egne valg.
    Dette er synsing og atter synsing.

    Hvis vi hadde dobliet intensivkapasiteten så hadde det kanskje gitt oss en måned ekstra (basert på utviklingen de siste ukene) med "frihet", men så måtte det strammes enda hardere til for å få tilbake en slags kontroll.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er noe eget med høyre- folk som, med stort patos, utaler seg om "synsing".

    Flere og flere er drittlei av idiot-tiltak. Hva Høyre måtte mene om akkurat det, er da sannelig ikke veldig interessant. De har stått for meningsløsheter på meningsløsheter under corona; tiltak i hytt og gevær. Kroneksemplet er hyttenekt på Finnmarksvidda. Makeløst. Hvem skulle smitte noen der? Rev og mus? Et Høyre som ikke ser forskjell på forutsetninger mellom Bergamo og Norge, mellom Oslo og Kvål.

    Og de uttaler seg om "synsing".

    Jada.
     
    Sist redigert:

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Som den hobby- Epidemiologen jeg er, så vil jeg tro rev og mus kan smitte.
    Flaggermus i Wuhan også. 🤫
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor har du det fra at flere og flere gir blaffen? Jeg leste nettopp om en undersøkelse som viste at det er flere som menes det gjøres for lite enn for mye. Mao omtrent slik det har vært hver gang du har kommet med dette tøvet.
    Det mest interessante i meningsmålingen er at flertallet i Nord-Norge krever hardere innstramminger, mens de i Oslo-området har gått lei.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes egentlig det er verre når lange og ganske gjennomtenkte innlegg blir ignorert.
    Gammelt jungelord: Når debattklimaet på et nettforum har blitt slik at VG’s kommentarspalter fremstår som en oase av refleksjon i forhold, så er det snart på tide å bytte beite.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Ja, det er jo slik tredobling og enda mer enn det i det amerikanske helsevesenet.

    Vis vedlegget 770469

    Mener du det er løsningen på problemet å la markedskreftene styre også her?
    Nei. Det er ingen løsning, og vil føre galt av sted. Poenget mitt var å påpeke en grunnleggende skjevhet i forhold til lønn og samfunnskrtiske og samfunnsnyttige jobber. Men du ser samme skjevhet i mesteparten av verden.

    Men i snitt 100k mer i lønn til sykepleierne i kompensasjonstillegg kunne godt la seg gjøre uten at d skal smitte over til andre grupper i lønnsoppgjøret.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Gammelt jungelord: Når debattklimaet på et nettforum har blitt slik at VG’s kommentarspalter fremstår som en oase av refleksjon i forhold, så er det snart på tide å bytte beite.
    På vegne av vanvittig mange; ikke gjør alvor av den trusselen, er du snill! Det blir ikke triveligere her på den måten. 🐕
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Gammelt jungelord: Når debattklimaet på et nettforum har blitt slik at VG’s kommentarspalter fremstår som en oase av refleksjon i forhold, så er det snart på tide å bytte beite.
    Ja, nå begynner det virkelig å dra seg til her.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det et ganske interessant å se at de "milde" innskrenkningene for kulturlivet i praksis fører til avlysninger rundt baut.

    Ellers går det endel Delta/Omnikron blant de unge nå, og de smitter kanskje noen av de nettkloke uvaksinerte 45-åringene som fyller opp intensivavdelingene. Jeg klarer liksom ikke helt å opparbeide medlidenhet med den siste gruppen.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    La korona brenne igjennom befolkningen er exit-strategien?

    Dagbladet har forelagt Spurklands uttalelser for fagdirektør Frode Forland i FHI.

    - Dette er en interessant betraktning fra en immunolog, og for så vidt i tråd med det vi i FHI beskriver som vårt «bestefallsscenario» i møte med omikron-varianten. Vi kan håpe at dette viruset er mer smittsomt og mindre farlig, og at det dermed vil gå gjennom befolkningen og skape en stor grad av naturlig immunitet, sier Forland til Dagbladet.


    Ja det hadde vært noe.

    «God planlegging kan aldri erstatte ren griseflaks»
    Gammelt russisk ordtak.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - To personer med påvist koronasmitte ble utskrevet fra Sykehuset Levanger onsdag, mens én person ble innlagt.

    Dermed er det nå totalt to innlagte koronapasienter ved sykehuset.

    Begge er isolert på sengepost, og har ikke behov for intensiv behandling. Det opplyser Helse Nord-Trøndelag torsdag.

    Sykehuset Namsos har ingen innlagte koronapasienter.

    ......

    To innlagte i gamle Nord- Trøndelag. Ingen fra Snåsa. Det er helt klart at strenge, nasjonale tiltak er helt på sin plass. De burde vært mye strenger og kommet mye tidligere, siden kapasiteten jo er helt sprengt. Jada.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Gode poenger


    Om samfunnskontrakten myndighetene ikke gjør sin del av under korona.



    Endelig begynner pressen å gjøre jobben sin. Stille kritiske spørsmål.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Demningen er sprengt. Når først nasjonale tiltak er innført igjen, er veien videre tydeligvis enda strengere tiltak. Som vanlig uten særlig tanke for at situasjonen er ulik rundt i landet. Maarud- julebordet er helt uten relevans for alvorlig sykdom i landet for øvrig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Støre må få øya opp for at skal befolkningen akseptere tiltak så må staten holde sin del av samfunnskontrakten, å øke kapasiteten hos sykehusene. Han må også ha en exit-plan.

    Med vaksinert befolkning mot alvorlig sykdom så kan han ikke bare stenge ned, ref twittermeldingen om innlegget til professoren over.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.677
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Støre må få øya opp for at skal befolkningen akseptere tiltak så må staten holde sin del av samfunnskontrakten, å øke kapasiteten hos sykehusene. Han må også ha en exit-plan.

    Med vaksinert befolkning mot alvorlig sykdom så kan han ikke bare stenge ned, ref twittermeldingen om innlegget til professoren over.
    Har man først åpnet for inngripende tiltak nasjonalt, på tross av både vaksiner òg at problemer med kapasitet er bortimot ikke- eksisterende i store deler av landet, er veien tilbake lang. Nå kommer presset om at boosterdoser skal lette dette. Altså er vi satt et år tilbake i tid hva gjelder argumentasjon og løsninger fra myndighetene.

    Men de har forregnet seg. Forståelsen og aksepten for nødvendigheten er sterkt fallende. I mitt område benytter knapt noen ansiktsbleie; et åpenbart bevis for at "krisen" ikke er tilstede òg at man velger å åpenlyst demonstrere dette. Man bryr seg altså ikke om hva myndighetene sier. Det igjen forteller at tilliten er på vikende front. Det er på den ene siden et sunnhetstegn, men på den andre siden er det skremmende at myndighetenes virkelighetsforståelse er så grunnleggende feil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Må være mulig å få ferdig utdannede sykepleiere på to uker og leger på maks seks måneder. Forstår ikke alt snakket om manglende kapasitet.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn