Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.351
    Antall liker
    3.267
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Da har jeg i dag gjort mitt fordømte samfunnsansvar. Trikset og mikset, lirket og fikset slik at mine korps får gjennomført de konserter som var planlagt før jul. Telefoner i hytt og pine, heftig diskusjon med Kirken Den norske, prester og menighetsråd.

    Og konserter blir det.
    Så lenge det ikke bryter regler - all good...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Med de regler som er påbudt, ikke de som er kun anbefalt.
    Det er det som har vært problemet i høst, ingen bryr seg om anbefalinger, kun påbud blir respektert. I 2-3 mnd har ingen brukt munnbind på kollektiv eller butikk eller tilstelninger i Oslo. Folk sluttet også å teste seg stor grad. Hadde de enkle og lite inngripende tiltaket vært gjort hadde bølgen blitt slakere nedstengningen kommet senere og både serveringsbransjen og folket hadde når en normal og lønnsom julebordsesongog jule høytid. Men det er jo så fælt å være litt føre var..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er det som har vært problemet i høst, ingen bryr seg om anbefalinger, kun påbud blir respektert. I 2-3 mnd har ingen brukt munnbind på kollektiv eller butikk eller tilstelninger i Oslo. Folk sluttet også å teste seg stor grad. Hadde de enkle og lite inngripende tiltaket vært gjort hadde bølgen blitt slakere nedstengningen kommet senere og både serveringsbransjen og folket hadde når en normal og lønnsom julebordsesongog jule høytid. Men det er jo så fælt å være litt føre var..
    Hovedproblemet er vel at vi i september gikk fra mange regler til ingen som helst. Når man nå strammer til også i områder der problemer er minimale, kommer reaksjonene. Oppskriften med likebehandling, selv om forutsetninger er totalt ulike, er også oppskriften på lavere og lavere tillit, forståelse og aksept.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Det er det som har vært problemet i høst, ingen bryr seg om anbefalinger, kun påbud blir respektert. I 2-3 mnd har ingen brukt munnbind på kollektiv eller butikk eller tilstelninger i Oslo. Folk sluttet også å teste seg stor grad. Hadde de enkle og lite inngripende tiltaket vært gjort hadde bølgen blitt slakere nedstengningen kommet senere og både serveringsbransjen og folket hadde når en normal og lønnsom julebordsesongog jule høytid. Men det er jo så fælt å være litt føre var..
    I høst har coronasmite i Oslo i all hovedsak vært et barneskole- og barnehagefenomen og så drar det rimelig nok med seg noen foreldre osv. Det er ikke spesielt lett å se hvilke tiltak man skulle hatt som skulle hjulpet på dette så lenge barna skal være på skolen og bor hjemme sammen med noen. Jeg er i alle fall ute av stand til å se hvordan litt munnbind på trikken og i butikken skulle hatt særlig betydning. Folk bruker heller ikke disse på julebord og andre populære hotspots om dagen. Søsteren min ble smittet på en legekonferanse. Og så burtetter. Det er ikke særlig mye som tyder på at det offentlige rom der folk nå til dels bruker disse munnbindene har vært sentrale arenaer for smittespredning så såmn sett fremstår det som først og fremst ren symbolhandling.

    I klassen til yngste datteren min (4. klasse) har vel alle minus seks personer eller hva det nå er blitt bekreftet smittet de siste få ukene. I klassen til den eldste (7. klasse) var det også en bråte uten at jeg helt har tellingen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis denne vaksinen i det hele tatt hjelper så er vel det totale skadepotensialet for Corona i tapte leveår tilsvarende det kreft tar på 3-6 mnd. Fint om vi snart får noen voksne folk inn som kan gi litt overblikk.

    Nå skal vi settes i karantene i Bergen - jeg har ikke skjønt hvorfor - det er jo ingen som prater om å holde Omikron ute av Norge - så da skal vel tusener på tusener tilbringe julen i karantene for å utsette smitten noen få uker her i Bergen. Jeg er lei....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Egentlig er vel dagens tiltak/ordninger helt greie. Regjeringen ble forsøkt presset til å innføre strengere regler, tidligere, uten å gi etter. Årsaken er at vi lett kunne leve fritt med delta med dagens vaksinasjonsandel. Med Omikron så blir smittetallene høyere - og vi må ha noen risikomitigerende tiltak som tar høyde for en sterkere vekst av antall eldre som trenger sykehusbehandling. Dette er greit.

    Det som ikke er greit er en manglende Exit strategi der vi må sørge for en mer naturlig spredning og immunitet. Med et mindre alvorlig sykdomsforløp så er skadene mht tiltaksbyrdene større, og jeg undrer på når dette synker inn hos politikere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig er vel dagens tiltak/ordninger helt greie. Regjeringen ble forsøkt presset til å innføre strengere regler, tidligere, uten å gi etter. Årsaken er at vi lett kunne leve fritt med delta med dagens vaksinasjonsandel. Med Omikron så blir smittetallene høyere - og vi må ha noen risikomitigerende tiltak som tar høyde for en sterkere vekst av antall eldre som trenger sykehusbehandling. Dette er greit.

    Det som ikke er greit er en manglende Exit strategi der vi må sørge for en mer naturlig spredning og immunitet. Med et mindre alvorlig sykdomsforløp så er skadene mht tiltaksbyrdene større, og jeg undrer på når dette synker inn hos politikere.
    Nei, tiltaksbyrden er langt fra grei. Nok en gang styres det av hysteri, media og press fra de som aldri får strenge nok tiltak. Dessuten pålegges man tiltak i områder som har taklet smitte og kapasitet helt fint i høst. Unødvendige tiltak der de ikke trengs, kan aldri forsvares. I følge smittevernloven er det også slik at det ikke er tillatt.

    Fortsetter myndighetene en slik politikk, vil det til slutt medføre at den vil virke totalt mot sin hensikt; folk vil gi faen i områder med lite smitte/kapasitetsproblemer. Det ser vi allerede i mitt område.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det som ikke er greit er en manglende Exit strategi der vi må sørge for en mer naturlig spredning og immunitet. Med et mindre alvorlig sykdomsforløp så er skadene mht tiltaksbyrdene større, og jeg undrer på når dette synker inn hos politikere.
    Sånn sett er dagens smittenivå "perfekt". Såpass høyt at det faktisk bidrar til litt immunitet, mens det ikke gir spesielt stor belastning på helsevesenet( Jada, noen vil sikkert gnåle på det!)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.863
    Antall liker
    4.293
    Bx, da må du lese på nytt. Jeg argumenterer ikke mot demokrati. Merkelig hvordan noen her veldig ofte velger å tolke ett innlegg i absolutt verste mening.
    Du tror kanskje demokrati er forenlig med politikere som ikke bryr seg om oppslutning fra velgerne. Jeg mener det ikke går ihop.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Demokrati, ja. Det er gjennom valg. Ikke meningsmålinger og stemninger i samfunnet. De gode politikere er de som ser sammenhenger, ser alle, ser forskjeller òg som ikke lar seg påvirke av hysteri, panikk eller tilfeldige stemningsbølger. Noe vi bortimot mangler i dette landet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei, tiltaksbyrden er langt fra grei. Nok en gang styres det av hysteri, media og press fra de som aldri får strenge nok tiltak. Dessuten pålegges man tiltak i områder som har taklet smitte og kapasitet helt fint i høst. Unødvendige tiltak der de ikke trengs, kan aldri forsvares. I følge smittevernloven er det også slik at det ikke er tillatt.

    Fortsetter myndighetene en slik politikk, vil det til slutt medføre at den vil virke totalt mot sin hensikt; folk vil gi faen i områder med lite smitte/kapasitetsproblemer. Det ser vi allerede i mitt område.
    Nasjonalt er det stort sett anbefalinger, med lokale tilpasninger mht situasjonen. Men, de kunne sikkert ha droppet skjenkestoppen kl 12 ja. De ville ha fortsatt i stor grad som før uten usikkerhetene knyttet til Omikron skal vi tro FHI. Når de forstår, eller får bekreftet, at Omikron ikke gir alvorlig sykdomsforløp så slipper de nok opp. I tillegg betaler vi en stor pris for at våre politikere ikke har bygget ut intensivkapasiteten de siste 20 årene. Heller ikke knoll & tott øremerker penger til dette, i tillegg til at sykehusene ikke får direkte betalt for intensivplasser - der det går direkte på driftsbudsjettet.

    Det Støre og co må få ut fingeren på er en strategi for exit og at vi må læres opp til å ikke få panikk når VG blåser opp smittetallene, og hvordan vi skal leve med viruset over tid. Så må de få bygget ut kapasiteten - aner ikke hvorfor verken Stoltenberg, Solberg eller knoll og tott regjeringen ikke vil prioritere dette. Vi ligger bak hele Europa.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Angående regjeringens dobbeltkommunikasjon og/eller absurditeter i disse dager. Da den siste runden med nasjonale tiltak ble annonsert så var det for å sku angstbryteren opp noen knepp. Samtidig så var kulturministeren (ennå ikke lært meg hva vedkommende heter) ute og sa at det var trygt å gå på konsert.

    Så får man noe som dette. hvem i alle dager kunne forutsett at noe slikt kom til å skje? Om man mener at dette er et problem eller ikke er en annen sak, men hvordan det er mulig å bli så nedsnødd at man på den ene siden sier at nå er ting farlig og vi må begrense sosiale kontakter og så går et annet regjeringsmedlem ut og sier at det er trygt å gå på konsert sammen med 600 andre må foglarna veta.

    Er de i det hele i stand til å tenke og forventer de at noen skal ta de alvorlig?

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Angående regjeringens dobbeltkommunikasjon og/eller absurditeter i disse dager. Da den siste runden med nasjonale tiltak ble annonsert så var det for å sku angstbryteren opp noen knepp. Samtidig så var kulturministeren (ennå ikke lært meg hva vedkommende heter) ute og sa at det var trygt å gå på konsert.

    Så får man noe som dette. hvem i alle dager kunne forutsett at noe slikt kom til å skje? Om man mener at dette er et problem eller ikke er en annen sak, men hvordan det er mulig å bli så nedsnødd at man på den ene siden sier at nå er ting farlig og vi må begrense sosiale kontakter og så går et annet regjeringsmedlem ut og sier at det er trygt å gå på konsert sammen med 600 andre må foglarna veta.

    Er de i det hele i stand til å tenke og forventer de at noen skal ta de alvorlig?

    Dissonans mellom prat og handling er denne regjeringens varemerke. Allerede på dag 1 brøt SP med nesten alle sine hovedløfter, Ullevål, Andøya med flere. I sist uke brøt de med sin store kampsak, Nesna. Neste blir Viken. Støre klarte ikke å gi tilbake støtten til briller for fattige eller feriepenger på de som går på AAP, uten hjelp fra SV. Støre faller allerede som en sten i oppslutning, men han virker hyggelig i det minste. Vedum er en katastrofe som finansminister, og virker mer og mer utilpass. Den dårlige humoren hans hjelper ham ikke i den rollen.

    Knoll & Tott på ville eventyr.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Vedum er en katastrofe som finansminister, og virker mer og mer utilpass.
    Akkurat det har faktisk slått meg også. Nå bestemmer uansett finansministeren i praksis fint lite men han fremstår med null aurotitet, usikker og famlende og virker som han ikke vet hva han snakker om. Gahr-Støre synes jeg gjør en god offentlig figur og fremstår som trygg, sikker og rutinert - hvilket han også er. De har fått en tøff start med corona og strømpriser innenfor kort tid, men det burde forhåpentligvis gå opp for folk at en påtroppende regjering er som nybegynnere å regne uansett hva de har sagt i valgkampen. Vedum skulle "ta kontroll over strømmen" men alle skjønner jo at det kommer han ikke til å gjøre. Man ser det særlig på olje- og energimnisteren. Om man hadde lest tråden om strømpriser på dette forum så ville man fremstått som mer opplyst enn hva hun gjorde da hun deltok i Debatten på NRK. Hun var helt lost og mest opptatt av å få inn malplasserte talking points om brillestøtte osv og fremstod som noen som ikke har skjønt noesomhelst. Helseministeren er samme greia, hun tar over for noen som har hatt posten i 8 år og fremstår som om hun kom rett fra skolebenken.

    Det går seg nok til etter hvert, men læringskuven blir bratt, som den er for enhver som trer inn i et embete de strengt tatt ikke kan noe særlig om sakskomplekset til. Livet er mye lettere i opposisjon og sånn sett er den plutselige politiseringen av ting som ikke skulle politiseres rimelig usmakelig også, det er Høires problem.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Akkurat det har faktisk slått meg også. Nå bestemmer uansett finansministeren i praksis fint lite men han fremstår med null aurotitet, usikker og famlende og virker som han ikke vet hva han snakker om. Gahr-Støre synes jeg gjør en god offentlig figur og fremstår som trygg, sikker og rutinert - hvilket han også er. De har fått en tøff start med corona og strømpriser innenfor kort tid, men det burde forhåpentligvis gå opp for folk at en påtroppende regjering er som nybegynnere å regne uansett hva de har sagt i valgkampen. Vedum skulle "ta kontroll over strømmen" men alle skjønner jo at det kommer han ikke til å gjøre. Man ser det særlig på olje- og energimnisteren. Om man hadde lest tråden om strømpriser på dette forum så ville man fremstått som mer opplyst enn hva hun gjorde da hun deltok i Debatten på NRK. Hun var helt lost og mest opptatt av å få inn malplasserte talking points om brillestøtte osv og fremstod som noen som ikke har skjønt noesomhelst. Helseministeren er samme greia, hun tar over for noen som har hatt posten i 8 år og fremstår som om hun kom rett fra skolebenken.

    Det går seg nok til etter hvert, men læringskuven blir bratt, som den er for enhver som trer inn i et embete de strengt tatt ikke kan noe særlig om sakskomplekset til. Livet er mye lettere i opposisjon og sånn sett er den plutselige politiseringen av ting som ikke skulle politiseres rimelig usmakelig også, det er Høires problem.
    Støre virker trygg, men sliter veldig med en usammenhengende politikk, og han er for gammel til å gå ut i spagaten.

    Ellers har jeg forståelse for at det er krevende å ta over etter solberg midt i to kriser som de ikke har aning på hvordan de skal løse. Men, at de ikke øremerker intensivplasser eller endrer finansieringssystemet er uforståelig.

    Høyre har ennå ikke lært noe på tiltaksbyrdene, og vil ha mer av gamle løsninger mht pandemien. De fortsetter en reaktiv retorikk om at gamle tall skal styre skuta videre inn i ukjent farvann. Her har Venstre lært, og er det eneste partiet som evner å løfte blikket pr idag. Bare på denne måten klarer de å vurdere alle omgivelser og stake ut en god exit strategi.

    Selvmord tar flere unge liv enn covid-19, men av en eller annen grunn så er ikke det diskutert når man innfører tiltak, selv julen 2021.
     
    Sist redigert av en moderator:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Her derimot.....

    Virker dette kjent.....?

    In accordance with Hitler's will, Goebbels succeeded him as Chancellor of Germany; he served one day in this post. The following day, Goebbels and his wife committed suicide, after poisoning their six children with cyanide.
    Galskapen kjenner ingen grenser....
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Støre virker trygg, men sliter veldig med en usammenhengende politikk, og han er for gammel til å gå ut i spagaten.

    Ellers har jeg forståelse for at det er krevende å ta over etter solberg midt i to kriser som de ikke har aning på hvordan de skal løse. Men, at de ikke øremerker intensivplasser eller endrer finansieringssystemet er uforståelig.

    Høyre har ennå ikke lært noe på tiltaksbyrdene, og vil ha mer av gamle løsninger mht pandemien. De fortsetter en reaktiv retorikk om at gamle tall skal styre skuta videre inn i ukjent farvann. Her har Venstre lært, og er det eneste partiet som evner å løfte blikket pr idag. Bare på denne måten klarer de å vurdere alle omgivelser og stake ut en god exit strategi.

    Selvmord tar flere unge liv enn covid-19, men av en eller annen grunn så er ikke det diskutert når man innfører tiltak, selv julen 2021.
    Selvmord tar vel ikke bare flere unge liv enn kåråna, men veldig mange flere.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor setter man likhetstegn på denne måten.... Virker tatt helt ut av sammenheng, muligens med unntak av inne i hodet til støysenderen fra underlag....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvorfor setter man likhetstegn på denne måten....
    Kan sikkert være vanskelig å forstå for noen.

    Tiltaksbyrdene går mest utover unge folk, gjerne i utsatte yrker, eller sosialt. Disse gruppene er allerede i en faresonen mht selvmord. Et ungt dødsfall gir flere tapte leveår og er derfor også sosialøkonomisk svært lite lønnsomt.

    Derfor - heller flere boosterdoser til eldre og mer slipp for unge. Omikron utgjør derimot en ukjent trussel som vi må forstå før vi velger endelig løsning.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Heromlandet ser ikke unge til å bry seg en døyt. de gir Fn i hele greia..... og det gir utslag på Richters Schmitzenskala

    Småbarnsforeldre som ikke inngår i statestikken er nok de som er mest på alerten.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan ikke dra sykepleiere opp av borehullene , men allikevel . Det er veldig dyrt å ha for få av dem
    Kanskje man skulle gjort lønn og arbeidssituasjon bedre og hatt litt bedre kapasitet… skjønner jo at ingen kan dimensjonere slik at man er upåvirket av en pandemi , men vi er tross alt veldig dårlig stilt i forhold til andre land i Europa
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Ja, viktig med sur korpsmusikk nå med omikron i lufta.
    Tenk deg hvor mye et sånnt instrument sprer spytten fint utover i salen ... Jeg har selv spilt trompet en gang i tiden... 😛
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Oisan er det lurt med 3 dose altså, det visste vi ikke før nå??? Ingen kunne vite det vet du…Men det haster ikke det går fint til jul …. Oisan det går viss ikke fint allikevel …. Vel da må vi sette oss ned å lure litt på vi skal gjøre

     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, viktig med sur korpsmusikk nå med omikron i lufta.
    Tenk deg hvor mye et sånnt instrument sprer spytten fint utover i salen ... Jeg har selv spilt trompet en gang i tiden... 😛
    Å blåse ut frustrasjonen med musikk må jo være helt topp!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er noe jeg ikke helt skjønner.

    Er det en så liten andel av de smittede som er omikron - eller er det sekvensieringskapasiteten som henger etter? (Igjen etter 2 år pandemi)
    Til nå er det 88 tilfeller - av godt over 50 000 nye tilfeller
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Jeg las et sted at det finnes en teknikk for enkelt å finne ut om det omikron eller ikke med veldig høy sannsynelighet uten å måtte gjøre full sekvensiering, om dette er i bruk i Norge aner jeg ikke men skulle tro det. Når jeg har hørt om den så har sikkert de som driver med dette også hørt om den.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Legen som har holdt på med O i Sørafrika forklarte symptomsforskjellene ift D men jeg husker ikke helt hva det var i farten, men hodepine var en gjenganger.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Grensekontrollen er jaggu meg klønete.....
    Var en tur til Strømstad i går, greit å kjøpe øl på Bolaget til nesten 1/3 av prisen. Vi hadde gjort alt riktig, registrert oss på entrynorway og hadde selvfølgelig med coronapasset på telefonen sammen med kvittering fra entrynorway både på epost og sms.
    Vi kjørte inn i Norge på E6 ved Svinesund , her er det som skjedde;
    Alle stoppes (et vennepar kjørte over den gamle brua og kjørte rett hjem :eek: )
    1. Ble stoppet av politiet og ble spurt om vi hadde registrert oss og om vi hadde coronapass. Svarte bekreftende og ble henvist bort til en kø av biler foran en pølsebu. La merke til at alle snakket med personen i bua og noen fikk lov til å kjøre videre mens andre ble henvist til en bilkø mot en stor p-plass.
    2. Så ble det vår tur og damen i bua spurte om hvor vi bodde og om vi hadde hurtigtester hjemme Svarte Moss og nei vi hadde ikke hurtigtester hjemme. Forventet da å få utlevert 2 tester og beskjed om å teste hjemme. Men neida bort i bilkø sammen med svensker og noen andre norske. Etter en time tok vi en hurtigest og jeg nevnte for sykepleieren at tenk om vi som har bostedsadresse i Norge kunne fått utlevert en hurtigtest, da hadde køen ved grensa vært minimal. Hun var selvfølgelig enig, men det var nå sånn det var da og løsningen er å ha hurtigtester hjemme ved neste harrytur.

    Alt er jo basert på tillit i utgangspunktet.
    Derfor kjære Nakstad eller Guldvåg:
    Hvorfor leveres det ikke ut hurtigtester ved grensepasseringen til alle med bostedsadresse i Norge ? En smidig løsning som sparer mye arbeid og tid. Men det blir vel for enkelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje mest for @Khanate og andre som ser ut til å legge stor vekt på hva helsepersonell i frontlinjen sier og skriver:
    Det är framförallt tre kategorier patienter som just nu återfinns på intensivvårdsavdelningarna, förklarar Hildebrand.

    Det största gruppen utgörs av ovaccinerade personer i åldrarna 40-50 år.

    Därutöver finns också äldre, fullvaccinerade, men grundsjuka patienter. Den tredje kategorin utgörs av personer som av olika anledningar inte fått en effekt av vaccinet, exempelvis på grund av transplantationer eller pågående cancerbehandling.

    Trots delvis förbättrade behandlingsmetoder ligger dödligheten för dem som hamnar på iva fortfarande på ungefär samma nivåer som de gjort under hela pandemin, enligt Hildebrand.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.229
    Antall liker
    9.035
    Nå skal vi settes i karantene i Bergen - jeg har ikke skjønt hvorfor - det er jo ingen som prater om å holde Omikron ute av Norge - så da skal vel tusener på tusener tilbringe julen i karantene for å utsette smitten noen få uker her i Bergen. Jeg er lei....
    Ser at helse Bergen ikke vil følge de nye anbefalingene til kommunen men følger den nasjonale forskriften, de må jo ha folk på jobb.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, viktig med sur korpsmusikk nå med omikron i lufta.
    Tenk deg hvor mye et sånnt instrument sprer spytten fint utover i salen ... Jeg har selv spilt trompet en gang i tiden... 😛
    Nå var du morsom, ikke sant?

    For det handler selvsagt ikke om det å faktisk holde ting i gang, ikke stoppe aktiviteter, holde konserter, gi folk opplevelser, ikke la hysteriet styre.

    En hel masse ting avlyses. Det mest brukte argumentet er "for å unngå at barna må sitte i karantene i jula". Særlig skoler bruker denne, ved avlysning av skoleavslutninger. Logikken er tydeligvis den da at hadde ikke regjeringen gått til inngripende tiltak overalt på tirsdag, hadde man kunnet ha disse avslutningene. For da hadde muligheten for karantene i jula ikke vært til stede. Logikken er selvsagt helt på trynet, men likevel er det slik det argumenteres.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    veldig beleilig at vi får en ny variant som også påvirker barn nå som det er lov å vaksinere små barn, nesten så man skulle tru det var en sammenheng..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.747
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det egentlig de driver med i Bergen?


    Også Haukeland nekter.

    Haukeland dropper å følge de nye karantenereglene
    Helse Bergen dropper å følge de nye koronareglene i Bergen, melder BA. Det kommer frem etter et beredskapsmøte i helseforetaket fredag morgen.

    – Vi har stor forståelse for den krevende situasjonen Bergen står i, og at de gjør sine vurderinger. Det skal ikke vi protestere på. Samtidig har vi en selvstendig plikt til å bemanne våre tjenester på forsvarlig måte. Vi følger derfor den nasjonale covid-19-forskriften når det gjelder smittesporing og karantene, sier fagdirektør Marta Ebbing.

    Det vil si at Helse Bergen vil gjøre selvstendige vurderinger på om det kan være delta- eller omikronvarianten når deres ansatte er smittet gjennom smitteoppsporing og intervjuer, fortsetter fagdirektøren.

    Torsdag annonserte byrådet i Bergen at alle som får påvist koronasmitte fra 10. desember og fremover, og alle deres nærkontakter, må ta utgangspunkt i at det er omikronsmitte. Det betyr at alle som er nærkontakter til smittede må ti dager i karantene, men kan teste seg ut etter negativ PCR-test på dag syv.

    – Vi har plikt til å følge nasjonale forskrifter. Kommunen har laget en forskrift om munnbind, men karantene- og isolasjonsreglene er en tilnærming som kommunen har valgt ut fra sin situasjon og som ikke er forskriftsfestet, sier Ebbing.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Skulle tro det var Bent Høie som var byrådsleder med Nakstad som helsebyråd
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn