Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis alle hele tida sier ting rett ut, så vil alle alltid snakke forbi hverandre. :)
    Enig. Men da bør det være gjeldende for begge sider, ikke sant? De tiltaksivrige og booster- vennlige har en formening om at det er de som har moralsk rett- " beskytter samfunnet", mens de som argumenterer i mot har forkastelige holdninger. Dette har vi sett fra første stund. I til dels sterke ordelag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    «Alle tilfeller som det fins tilgjengelig informasjon om alvorlighetsgrad for, har vært enten asymptomatiske eller milde», skriver byrået i sin dagsrapport.

    Likevel nærmer panikken seg her hjemme. For noe som gir mindre symptomer enn den varianten vi til nå har hatt.

    Smitte, smitte, smitte. Og hodemist, hodemist, hodemist. Hos politikere, leger og vanlige folk.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Heldigvis har i en unik trønder. Pen mann , som garantert melder seg frivillig til å la seg smitte. 😅
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å si ting rett ut kan bety så mye. Ofte betyr det at man hevder en ukritisk oppfatning uten forbehold, og det er i nesten alle tilfeller en forenkling og til dels fordumming av en hver debatt. Jeg kan også velge å si ting rett ut om din debattform, men jeg tror ikke det vil bidra til noe som helst i positiv retning, snarere tvert i mot. Dessuten vil det ikke ta med i betraktningen at du etter all sannsynlighet er en likandes kar, så lenge du ikke sitter ved et tastatur, men møter blikket til de du prater med.
    Men gi mannen et tastatur, og han fremstår som en forbanna kødd.
    ;)
    Du har selv gått temmelig hardt ut mot vaksinemotstandere. Fordi du selv mener at deres meninger og holdninger er forkastelige. Der har jeg, opptil flere ganger, "tatt" deg og din form fatt.

    Du selv mener selvsagt at akkurat på det feltet kan slikt forsvares. Derfor opptrådte du på den måten du gjorde.

    Tenker vi legger denne ballen død nå.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men da bør det være gjeldende for begge sider, ikke sant?
    Jo, helt klart. Men som jeg også har prøvd å trekke frem mange ganger i denne tråden, så er det ikke så lett alltid å vite hvem disse to sidene er. Det er helt åpenbart at du er en av sidene (det er vi jo enige om nå), men hvem er det egentlig som representerer din motpart? Det er ikke alltid så tydelig, og det virker mange ganger som at det er mange forskjellige som har gjort hver sin feil, som du presenterer som én enkelt figur. Da er det helt umulig for deg å ta feil, så da er utfallet gitt – og vi har kanskje ikke lært så mye.

    Jeg synes det er to prinsipper som skal være på plass i sånne diskusjoner som denne:

    1. Ingen vet alt, selv ikke jeg. Jeg vet ikke en gang hvor mye jeg vet og hvor mye jeg ikke vet
    2. Jeg kan kritisere andre for ting de faktisk har sagt, ikke ting jeg tror eller synes de har sagt. Snakker jeg om tendenser eller strømninger må jeg presisere det

    Dette er ikke alltid lett å etterleve, jeg klarer det definitivt ikke hver gang. Men jeg tror det er gode prinsipper å diskutere ut fra.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Khanate, LarsErik: Når de tiltakene funka for alle - inkludert de som faktisk ØNSKA å holde viruset vekk..hvorfor skal de ikke gjeninnføres? Noen av oss skjønner fortsatt hva det MÅ gå i, og hadde de vært i kraft nå tipper jeg vi hadde sluppet den pressekonferansen som går idag klokka fire..Som jeg tidligere har påpekt, håndterte Høyre -mot formodning- dette slik de burde, fram til de åpna landet alt for tidlig. Så får det være om det finnes de som er uenige med meg der..
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Khanate, LarsErik: Når de tiltakene funka for alle - inkludert de som faktisk ØNSKA å holde viruset vekk..hvorfor skal de ikke gjeninnføres? Noen av oss skjønner fortsatt hva det MÅ gå i, og hadde de vært i kraft nå tipper jeg vi hadde sluppet den pressekonferansen som går idag klokka fire..Som jeg tidligere har påpekt, håndterte Høyre -mot formodning- dette slik de burde, og åpna landet alt for tidlig. Så får det være om det finnes de som er uenige med meg der..
    Alle ønsker å "holde viruset vekk". Det er virkemidler man er uenige om. For min del går det særlig på at tiltak må være målrettede. Altså tiltak, der tiltak trengs- ikke der de ikke trengs. Jeg vet ikke hva som ligger bak troen på at det er riktig med inngripende tiltak i Kvål, når smitte knapt fantes der. Det samme gjelder svært mange steder rundt rundt om i landet. Det er ikke bare smitte som betyr noe. Like viktig er det å begrense skadevirkninger av tiltak; altså tiltak kun der de er målrettede.
    Vi har levd med viruset i snart to år, og vi kan ikke fortsette med å stenge ned landet som virkemiddel.

    Ellers er jeg ingen vaksinemotstander. Hva jeg derimot er motstander av, er utallige boosterdoser- før resten av verden har fått tilbud om sin første vaksinedose. Uten vaksinering av befolkningen i fattige land, kommer det på det samme med boosterdoser.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Resten av verden kan dra til Nordpolen og hente gratis vaksine.
    Der er det kaldt nok til å lagre.
    La oss sette et par containere der på isen. (y)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du har selv gått temmelig hardt ut mot vaksinemotstandere. Fordi du selv mener at deres meninger og holdninger er forkastelige. Der har jeg, opptil flere ganger, "tatt" deg og din form fatt.

    Du selv mener selvsagt at akkurat på det feltet kan slikt forsvares. Derfor opptrådte du på den måten du gjorde.

    Tenker vi legger denne ballen død nå.
    Ja, antivaxx'ere bedriver rent skadeverk på menneskeheten, og da må man si ting rett ut, ikke sant...? På sett og vis er det en form for "kald terror", og det finnes ikke forsvar for sånt.
    Jeg underbygger dessuten mine synspunkter på hodeløs motstand mot vaksiner, i stedet for å utelukkende si at de er alle idioter. Poenget er at de har ikke en sak, og det er faktisk fullstendig objektiv betinget.

    Samtidig forsvarer jeg folks rett til frivillig vaksinering av egen kropp, samt motstand mot vaksinepass. Problemet oppstår i det folk setter i gang å juge, spre desinformasjon og piske løs på en flokk med døde hester. Da må voksne folk fortelle at det bærer helt galt avsted. Det er som sagt ikke fordi vi er meningsmotstandere, det er fordi det som foregår er livsfarlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Mye tyder vel på at siste ord ikke er sagt når det gjelder Sveriges håndtering.
    Nei, det er definitivt sikkert. Fasit foreligger slett ikke enda, så konklusjoner er alt for tidlig å trekke. Det samme gjelder forsåvidt også Norges håndtering, selv om noen har svært bestemte oppfatninger av dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    K

    Khanate

    Gjest
    Ok, nå er vi inne i neste runde med pressekonferanser på løpende bånd, med stadig flere motsigende meldinger og med enda flere begrensinger på vår frithet. Smitte er alvorlige saker, så nå vil vi gjøre enda flere tiltak uten målbar effekt. Da er det på tide å minne om at dødstallene i Europa stort sett ligger på normalen, og det har de gjort siden uke 9 i år (jada, jeg vet, hadde vi ikke hatt vaksiner, munnbind og håndsprit så hadde døde mennesker ligget strødd i gatene, som vist fra Whuan da det hele startet). Det er et jævlig stort sprik mellom realitetene og fremstillingen av de fra presse, faginstanser og ansvarlige politikere. Broparten av debattantene her inne har gått på limpinnen, og deres angst for de uvaksinerte gjennomsyrer debatten. Alt som kan krype og gå av mennesker må vaksineres, for enhver pris. Kravet om tvungen vaksinering og koronapass vokser frem i folkedypet. Det er antagelig bare et spørsmål om tid før det hele utvikler seg i voldelig retning.

    Bilde fra Euromomo sakset i dag, viser faktisk dødelighet i Europa fra og med 2017, samt gjennomsnitlig dødelighet: 1638451826942.png
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Ja, litt mye mellomtone på frekvensskalaen! :p
    Edit: Brukte Euromomo Kalibreringsfilen for mikrofonen ?
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    @Khanate ; Enig i dine bekymringer omkring tvang.
    Men dødeligheten i 2021 ligger da fortsatt over"substantial increase"-linjen mesteparten av tiden, så din påstand om at det stort sett er som normalt, holder ikke helt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, antivaxx'ere bedriver rent skadeverk på menneskeheten, og da må man si ting rett ut, ikke sant...? På sett og vis er det en form for "kald terror", og det finnes ikke forsvar for sånt.
    Jeg underbygger dessuten mine synspunkter på hodeløs motstand mot vaksiner, i stedet for å utelukkende si at de er alle idioter. Poenget er at de har ikke en sak, og det er faktisk fullstendig objektiv betinget.

    Samtidig forsvarer jeg folks rett til frivillig vaksinering av egen kropp, samt motstand mot vaksinepass. Problemet oppstår i det folk setter i gang å juge, spre desinformasjon og piske løs på en flokk med døde hester. Da må voksne folk fortelle at det bærer helt galt avsted. Det er som sagt ikke fordi vi er meningsmotstandere, det er fordi det som foregår er livsfarlig.
    Ok.

    Du understreker poenget mitt. Når du mener det er riktig osv....
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ja, litt mye mellomtone på frekvensskalaen! :p
    Edit: Brukte Euromomo Kalibreringsfilen for mikrofonen ?
    Jeg formoder at euromomos graf ikke er justert på noe som helst vis, og at den kun viser faktiske tall for antallet døde fra uke til uke. Om dette er korrekt så vil deres statistikk gi et bedre bilde av virkeligheten enn coronarelatert statistikk. Det er høyst forskjellig hva som registreres som corona-dødsfall. I Sverige, og antagelig også andre land, så vil positiv test innebære at du havner i statistikken selv om du blir overkjørt av trikken. Det er avviket fra normal dødelighet som er interessant, og ikke tabloide fremstillinger som så og så stor relativ økning i koronadødsfall.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ok.

    Du understreker poenget mitt. Når du mener det er riktig osv....
    Det er ikke noe jeg mener. Det er objektive fakta, og det vet du også.
    (Jeg har tidligere i tråden linket til mange av disse fakta, både hva vaksine gjør / ikke gjør, samt hva anti-vaxx propaganda er skyld i på verdensbasis)

    Å fare med silkehansker overfor terrorisme er i samme gate som å innbille seg selv eller andre at anti-vaxx propaganda på noen måte er ok. Det er det ikke.
    (Personlige valg mht å ta vaksine er dog noe helt annet og fullstendig personlig, som jeg ikke har hatt noen utfall i mot)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke noe jeg mener. Det er objektive fakta, og det vet du også.
    (Jeg har tidligere i tråden linket til mange av disse fakta, både hva vaksine gjør / ikke gjør, samt hva anti-vaxx propaganda er skyld i på verdensbasis)

    Å fare med silkehansker overfor terrorisme er i samme gate som å innbille seg selv eller andre at anti-vaxx propaganda på noen måte er ok. Det er det ikke.
    (Personlige valg mht å ta vaksine er dog noe helt annet og fullstendig personlig, som jeg ikke har hatt noen utfall i mot)
    Er helt enig i poenget.

    Her var det snakk om ordbruk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Er helt enig i poenget.

    Her var det snakk om ordbruk.
    Nå vet jeg ikke eksakt hvilken ordbruk du sikter til, men vil understreke at jeg unngår karakterisering av meningsmotstandere. Du kan mene hva du vil, men jeg har store problemer med poenget med høflighet overfor blank løgn og farlig framferd uten noen form for rasjonale.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.834
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bilde fra Euromomo sakset i dag, viser faktisk dødelighet i Europa fra og med 2017, samt gjennomsnitlig dødelighet:
    Har du en tilsvarende graf for Bergamo som viser tiden fra viruset fant veien til Europa og før disse utskjelte tiltakene ble innført?

    Edit: Her er antall dødsfall pr dag for Italia som helhet vs tidligere år:
    1638455490658.png
    Og på regionnivå for de aktuelle ukene:
    1638455455879.png

    Overdødelighet på kommunenivå:
    1638455604207.png


    F..nskapet smitter i clustre, så hvis du bare tar gjennomsnitt over stort nok område vil selv massiv dødelighet i hvilken som helst by med utbrudd falle innenfor "normalen". Det er det statistiske trikset du bruker for å bagatellisere covid i grafen din, pluss at du bruker det faktum at de drakoniske tiltakene som ble innført i mars 2020 var effektive og fikk dødeligheten tilbake til normale nivåer som argument for at tiltakene var unødvendige. Du biter deg selv i halen.
    1638456160237.png
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Khanate, det lille stikket ække noe å være redd for. Vi på forumet møter opp og holder deg i hendene… Du kan etterpå få velge gul eller blå plastbil… (y)
    Det er mange som tror at skeptikerne vil snu bare de utsettes for tilstrekkelige mengder latterliggjøring, moralisering og trolling. Fordelen med å stole på sin egen dømmekraft er at denne type grep ikke virker etter hensikten.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Ja, jeg tror du er såpass oppegående, at du snart forstår at du tar feil.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ja, jeg tror du er såpass oppegående, at du snart forstår at du tar feil.
    Jeg er så oppegående at jeg ser at det er gått storpolitikk i håndteringen. Jeg er usikker på agendaen, jeg liker ikke måten vi informeres på, jeg liker ikke mangelen på rasjonale i tiltakene (lars-erik belyser en del av dette), og jeg trives ikke som sau. For min del handler det mer om usikkerhet enn om at jeg har rett. Usikkerheten er ikke skapt av meg, den er skapt av de som forfekter vaksinering og lock-down koste hva det koste vil. Jeg forstår ikke hva myndighetene holder på med, så enkelt er det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg er så oppegående at jeg ser at det er gått storpolitikk i håndteringen. Jeg er usikker på agendaen, jeg liker ikke måten vi informeres på, jeg liker ikke mangelen på rasjonale i tiltakene (lars-erik belyser en del av dette), og jeg trives ikke som sau. For min del handler det mer om usikkerhet enn om at jeg har rett. Usikkerheten er ikke skapt av meg, den er skapt av de som forfekter vaksinering og lock-down koste hva det koste vil. Jeg forstår ikke hva myndighetene holder på med, så enkelt er det.
    Usikkerheten er IKKE skapt av de som fremlegger viteskap og kunnskap om vaksiner; den skapes av alt det fullstendige sludderet som publiseres fullstendig uten hold i noen kjent virkelighet. Dette velger du å tro på, og derfra kommer usikkerheten.

    Og selvfølgelig går det storpolitikk i det, dette er en pandemi, hadde ikke verdens ledere tatt dette på blodig alvor, hadde det vært tjenesteforsømmelse!

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er mange som tror at skeptikerne vil snu bare de utsettes for tilstrekkelige mengder latterliggjøring, moralisering og trolling. Fordelen med å stole på sin egen dømmekraft er at denne type grep ikke virker etter hensikten.
    Jeg er enig i at skeptikere ikke vil snu, uansett hva som blir fortalt dem.
    Men problemet gjenstår, det mange fremlegger er ikke skepsis, det er grunnleggende, hårreisende feilinformasjon.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ett av poengene til Foucault (som jeg lenket til over) er at statens makt på det biologiske feltet har beveget seg fra å være en relativt enkel greie: kongen befaler om du skal dø eller ikke. Med medisinens fremvekst ble statens mandat utvidet til å bestemme hvem som skulle leve – altså bli reddet fra død ved sykdom. Dette er en makt som forsterker statens makt ved at befolkningen "gjør som staten vil" i bytte mot å få medisinsk hjelp. I de aller fleste tilfellene gjør befolkningen dette fordi befolkningen ønsker at staten skal ha en slik makt, så det er en gjensidig konstruktiv relasjon.

    Foucaults prosjekt er å avdekke, eller i alle fall beskrive, maktrelasjoner slik at vi kan se dem og kritisere dem ved behov. En av disse maktrelasjonene kaller han "pastoral makt", der staten både har et ansvar for individet og hele flokken samtidig. Det er dette vi ser nå i pandemien. Staten må balansere behovet for at alle får gode helsetjenester (aka. at sykehusene ikke blir overfylt), og at ikke individet blir unødig belastet (at det er behov for færre tiltak på Snåsa enn på Grorud).

    Poenget er at det ikke er spesielt rart at regjeringene rundt om i verden har ganske likelydende strategier – bremse smitten og satse på vaksiner – fordi det er på en måte de mekanismene som best møter behovene til hele flokken og individet. Ved å bremse smitten og å få vaksinert folk vil ikke helsevesenene rundt om i verden bli overbelastet. Og storpolitikken tar ingen pauser, så et globalt fenomen som dette vil selvfølgelig også gå inn i maktspillet mellom regjeringer.

    Viktigst av alt: Alle disse greiene kan foregå samtidig som vaksinene er godt og grundig utarbeidet, at de funker, og at de er bedre enn Ivermektin eller andre dubiøse behandlinger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det er mange som tror at skeptikerne vil snu bare de utsettes for tilstrekkelige mengder latterliggjøring, moralisering og trolling. Fordelen med å stole på sin egen dømmekraft er at denne type grep ikke virker etter hensikten.
    Jeg har sluttet å tro. Jeg bare venter på at myndighetene tar i bruk hardere lut mot antivaxxerne.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.593
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sluttet å tro. Jeg bare venter på at myndighetene tar i bruk hardere lut mot antivaxxerne.
    "Antivaxxerne" er vel i ferd med å gjøre det mot seg selv? Smått ironisk å se at regioner i Østerrike med ekstrem-konservative har mannefall, og ditto i republikanske delstater i USA. Hvorfor vaksinemotstand og ultrakonservatisme går hånd i hånd er et mysterium, og hvorfor de vil ha ormekur for hester fremfor vaksine er vel også i kategorien "hur i allsin da'r".
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Sånn kan det gå - det tynnes ut i rekkene. Men det var jo djevelens værk....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.834
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Antivaxxerne" er vel i ferd med å gjøre det mot seg selv? Smått ironisk å se at regioner i Østerrike med ekstrem-konservative har mannefall, og ditto i republikanske delstater i USA. Hvorfor vaksinemotstand og ultrakonservatisme går hånd i hånd er et mysterium, og hvorfor de vil ha ormekur for hester fremfor vaksine er vel også i kategorien "hur i allsin da'r".
    Det virker jo som darwinistisk evolusjon fungerer på begge arter her, både på viruset som utvikler nye varianter som kommer rundt etablert immunitet, og på verten som viser ganske stor variasjon i sårbarhet både av biologiske og mentale grunner. De mest egnede og deres avkom blir med videre til morgendagens utfordringer.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Kunne ikke hele korona problemet vært løst ved at man utviklet en variant av viruset som var svært smittsomt og samtidig gav mild eller ingen sykdom? Deretter kunne man bare slippe denne varianten løs i samfunnet og latt den utkonkurrere alle de andre variantene på kort tid. Eller er det dette man allerede har gjort mon tro…
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    "Antivaxxerne" er vel i ferd med å gjøre det mot seg selv? Smått ironisk å se at regioner i Østerrike med ekstrem-konservative har mannefall, og ditto i republikanske delstater i USA. Hvorfor vaksinemotstand og ultrakonservatisme går hånd i hånd er et mysterium, og hvorfor de vil ha ormekur for hester fremfor vaksine er vel også i kategorien "hur i allsin da'r".
    Sant nok.
    Anti-intellektuelle strømninger…
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Kunne ikke hele korona problemet vært løst ved at man utviklet en variant av viruset som var svært smittsomt og samtidig gav mild eller ingen sykdom? Deretter kunne man bare slippe denne varianten løs i samfunnet og latt den utkonkurrere alle de andre variantene på kort tid. Eller er det dette man allerede har gjort mon tro…
    Liker ikke tanken på at "myndighetene" skal lage et virus og slippe det løs på befolkningen uansett hvor edelt motivet er.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.834
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunne ikke hele korona problemet vært løst ved at man utviklet en variant av viruset som var svært smittsomt og samtidig gav mild eller ingen sykdom? Deretter kunne man bare slippe denne varianten løs i samfunnet og latt den utkonkurrere alle de andre variantene på kort tid. Eller er det dette man allerede har gjort mon tro…
    Det stopper på stort sett alle etiske regelverk. For mange ukjente i en slik ligning, inkludert at f..nskapet fortsatt vil mutere ganske friskt etter at det kommer i omløp. Hva om man har utviklet det du beskriver, men etter en tid beholder den egenskapen «svært smittsom» og ikke lenger «mild eller ingen»? Hvem skal ta det ansvaret?

    Konspirasjonsteoretikerne mener vel allerede at viruset er konstruert i en lab for å drepe 5G-master (eller hvordan det var igjen), men i den virkelige verden vil ingen ansvarlig myndighet gjøre det du beskriver. Vaksiner muterer derimot ikke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn