Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.621
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Linkene viste at Covid-19 ikke er farlig for barn og ungdom, og det er i grunn tilstrekkelig for å argumentere for at det ikke er noen helsemessig fordel med vaksine for friske barn og unge.
    For det første viser lenkene dine ikke at "Covid-19 ikke er farlig for barn og ungdom", men at risikoen for alvorlig sykdom og senskader er lav. Du skreiv:

    For ganske store grupper av befolkningen - de som er sunne og friske under 30 år - så er det trolig større risiko forbundet med vaksinene enn sykdommen den skal beskytte mot.
    Altså hevder du at det "trolig" medfører høyere risiko for de sunne og friske under 30 år å ta vaksine enn å la det være. Det er dette jeg reagerer på og som jeg mener ser feil ut. Så langt har du vist til lenker som gir en viss risikovurdering for at barn (opp til 17 år i lenken din) blir syke og alvorlig syke, men ingen sammenligning mellom risiko for skader forårsaket av vaksinen og av Covid-19-sykdom. Det er dette jeg etterspør, ikke om det er noen helsemessig fordel med vaksine eller ikke for barn og unge (og da ser vi bort fra at uvaksinerte mennesker smitter mer enn vaksinerte).

    Så er det alltid litt treghet i dette systemet - den siste tiden så har effekten av vaksinen mot smitte/sykdom blitt justert ned, mens flere bivirkninger har kommet til.
    Dette stemmer vel bare for hvor lenge vaksinen ser ut til å virke, men ikke den totale effekten? Jeg ser gjerne oppdatert statistikk om du har det. Det at flere bivirkninger har kommet til har jeg heller ikke fått med meg og ser gjerne dokumentasjon på det.


    At du greier å skrive "ikke ekstremt farlig for barn og unge" indikerer vel at du har mistet litt begrepet om virkeligheten her.
    Aner ikke hva du mener med dette. Hvis det er det enkelte ordvalget som gjør at du trekker mitt grep om virkeligheten i tvil kan jeg vel ikke stoppe deg.

    Vet ikke helt hvor i Oslo du ferdes, men jeg opplever (markert økning i løpet av siste drøye uken) at det begynner å bli tett blant munnbindbrukerne igjen (både i kollektivtrafikken, i butikker, på handlesentra og i gatene) - og håndspriten har vært tilstede over alt der jeg har beveget meg siste uken.
    Du har din virkelighet og jeg har min. Neida! Har nok ikke verdens største radius, men beveger meg nå jevnlig mellom øst og vest innafor ring 3.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    K

    Khanate

    Gjest
    ......Og det en vaksine gjør, er å stimulere det selvsamme immunforsvaret........ :rolleyes:

    Mvh
    Om noen her ikke skulle ha gått glipp av dobbelkommunikasjonen: Når gamlingene begynte å dø som følge av vaksinen som skulle redde de så ble det pekt på at de omkomne var gamle og svake med flere komorbiditeter. Når gamlinger døde av selve viruset var det dypt tragisk og et insitament for å innføre omfattende vaksinering. Dermed burde det være etablert at det er begrenset hva en vaksine kan gjøre med et dårlig immunforsvar. I samband med hysteriet rundt viruset og de nye vaksinene ser det ut til at vi har glemt at vi kan gjøre en del grep for å forbedre immunforsvaret. Jeg satser heller på disse ufarlige grepene enn å risikere hjertebetennelse, blødninger, blodpropp og annet fanteri forbundet med vaksinene. Hver sin lyst.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Om noen her ikke skulle ha gått glipp av dobbelkommunikasjonen: Når gamlingene begynte å dø som følge av vaksinen som skulle redde de så ble det pekt på at de omkomne var gamle og svake med flere komorbiditeter. Når gamlinger døde av selve viruset var det dypt tragisk og et insitament for å innføre omfattende vaksinering. Dermed burde det være etablert at det er begrenset hva en vaksine kan gjøre med et dårlig immunforsvar. I samband med hysteriet rundt viruset og de nye vaksinene ser det ut til at vi har glemt at vi kan gjøre en del grep for å forbedre immunforsvaret. Jeg satser heller på disse ufarlige grepene enn å risikere hjertebetennelse, blødninger, blodpropp og annet fanteri forbundet med vaksinene. Hver sin lyst.
    Komplikasjonene ved å ta vaksinen er færre og mindre alvorlige enn komplikasjonene man risikerer ved en eventuell smitte.

    Standard risikoanalyse tilsier at vaksine er veien å gå.


    En hjertebetennelse får man god behandling for og risikoen for kronisk varige men er betydelig lavere enn for komplikasjonene til corona-smitte.

    Når det kommer til hjertesykdom, så er det faktisk ganske så mange som rusler rundt der med svakt hjerte og tette blodårer. De vet det bare ikke, fordi deres første hendelse har ikke kommet ennå (en god grunn til å teste sine kolesterol-verdier i ung alder)


    Jeg kommer selvsagt ikke til å overbevise deg om noe som helst.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.729
    Antall liker
    9.366
    Sted
    Trondheim

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.589
    Antall liker
    27.762
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Om noen her ikke skulle ha gått glipp av dobbelkommunikasjonen: Når gamlingene begynte å dø som følge av vaksinen som skulle redde de så ble det pekt på at de omkomne var gamle og svake med flere komorbiditeter. Når gamlinger døde av selve viruset var det dypt tragisk og et insitament for å innføre omfattende vaksinering. Dermed burde det være etablert at det er begrenset hva en vaksine kan gjøre med et dårlig immunforsvar. I samband med hysteriet rundt viruset og de nye vaksinene ser det ut til at vi har glemt at vi kan gjøre en del grep for å forbedre immunforsvaret. Jeg satser heller på disse ufarlige grepene enn å risikere hjertebetennelse, blødninger, blodpropp og annet fanteri forbundet med vaksinene. Hver sin lyst.
    1) Selvsagt kreves det noe av eget immunforsvar, bl.a. at det er funksjonsdyktig. Er det i relativt dårlig stand, reagerer det svakere og tregere på en insult. Da må det gjerne en eller flere booster- vaksinasjoner til. Min 96- årige mor er akkurat vaksinert for tredje gang. Hun har okket seg over at hun ble så mye dårligere etter tredje runde med vaksine, og lurte på hvorfor. Svaret er i grunn logisk: Det er først nå, et godt halvår etter første dobbelvaksinasjon, at hennes immunforsvar har reagert på vaksinen. Resultatet av det er en sterkere reaksjon på en boosterdose.

    2) Når det gjelder hver sin lyst, så kan du gjøre hva faen du vil for min del, så lenge du ikke utsetter andre, sakesløse individer med dårligere immunforsvar enn ditt eget for smitte. M.a.o. ikke hold kurs, ikke syng i kor, og ikke ta deg noen pubturer. Så kan du bare håpe at multivitaminer, mineraler, Ivermektin og andre godsaker virkelig holder det de lover.

    Mvh
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Et spørsmål til vaksine ekspertene her inne:
    Hele poenget med denne MRNA dosen(e) var at man "programmerte" immunforsvaret til å gjenkjenne viruset og dermed bekjempe det.
    Hva er grunnen til at effekten avtar over tid og at man nå snakker om flere doser?
    Glemmer kroppen det den har blitt programmert til?
    Jeg påberoper meg ingen vaksineekspertise, men litt grunnleggende lesing om temaet gjør at jeg vet nok til å kunne svare et tydelig "ja" på spørsmålet ditt. Akkurat på samme måte som gjelder andre corona-virus typer, der vi ender med en eller annen forskjølelse en gang hvert annet år eller oftere. Rett og slett fordi denne virustypen ikke ser ut til å trigge noen "langtidshukommelse" i vårt immunsystem. De fleste sykdomstyper har til en viss grad samme effekt, men i mye mindre grad, dvs. at immunapparatet har lettere for å kjenne dem igjen når de kommer på ikke-invitert besøk etter flere år...
     
    K

    Khanate

    Gjest
    :ROFLMAO: Det blir nok en del pubturer, allsang etc. Satser på at de vaksinerte tar ansvar og holder seg hjemme
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg påberoper meg ingen vaksineekspertise, men litt grunnleggende lesing om temaet gjør at jeg vet nok til å kunne svare et tydelig "ja" på spørsmålet ditt. Akkurat på samme måte som gjelder andre corona-virus typer, der vi ender med en eller annen forskjølelse en gang hvert annet år eller oftere. Rett og slett fordi denne virustypen ikke ser ut til å trigge noen "langtidshukommelse" i vårt immunsystem. De fleste sykdomstyper har til en viss grad samme effekt, men i mye mindre grad, dvs. at immunapparatet har lettere for å kjenne dem igjen når de kommer på ikke-invitert besøk etter flere år...
    Ok, dette betyr med andre ord at man de må ha en oppfriskningsdose etter et gitt intervall i all fremtid med mindre viruset dør ut.

    Hadde vært veldig greit om dette ble sagt rett ut, istedenfor å feie det under teppe
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål til vaksine ekspertene her inne:
    Hele poenget med denne MRNA dosen(e) var at man "programmerte" immunforsvaret til å gjenkjenne viruset og dermed bekjempe det.
    Hva er grunnen til at effekten avtar over tid og at man nå snakker om flere doser?
    Glemmer kroppen det den har blitt programmert til?
    Ja, eksakt, på samme måte som kroppen har en lei tendens til å glemme immunitet mot andre forkjølelsesvirus, enten det er corona- eller rhinovirus. Livslang immunitet mot forkjølelse skjer ikke. Et par år senere er det på'n igjen. Det er derfor denne ideen om å bare la viruset sveipe gjennom befolkningen og få det overstått var en ønskedrøm. Det vil bare komme igjen og igjen. Det er også noen grunner til at "a cure for the common cold" nærmest er i samme kategori som å oppfinne en tidsmaskin eller evighetsmaskin. Det er lettere sagt enn gjort, slik verden nå engang fungerer.

    Jeg er definitivt ingen vaksineekspert, men jeg har skrevet opptil flere ganger i denne tråden at endgame her kommer til å bli en årlig oppfriskningsvaksine på samme måte som for influensa, forhåpentligvis som en kombinert vaksine. Ser ikke noe som skulle endre den oppfatningen ennå, men man kan jo håpe at immunsystemet husker bedre og bedre etter gjentatt eksponering. Mange andre vaksinasjonsprogrammer har hyppige doser til å begynne med, deretter sjeldnere, til varig immunitet etterhvert oppnås etter et antall ganger.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Ok, dette betyr med andre ord at man de må ha en oppfriskningsdose etter et gitt intervall i all fremtid med mindre viruset dør ut.

    Hadde vært veldig greit om dette ble sagt rett ut, istedenfor å feie det under teppe
    Dette er vel åpent og klart for de fleste, og har ikke blitt holdt skjult av noen. Samtidig er både vårt immunforsvar og viruset i seg selv i stadig utvikling. Det er ikke uvanlig at enkelte virustyper muterer i retning av å bli mindre potente, og dermed mer levelige. Ettersom årene går vil også befolkningen generelt oppnå en viss økning i toleranse overfor et virus som kommer om og omigjen.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    I min bok gikk du nå akkurat fra å være en relativt hyggelig, omenn påståelig, debattant over til kategorien egoistisk rasshøl.

    Mvh
    Mange takk. Jeg anbefaler fortsatt engstelige å gå i isolasjon fremfor for å kaste bort tiden på å omskolere folk med tillit til eget immunforsvar. Heretter vil jeg passe på å komme med nedrige karakteristikker når jeg kommenterer dine innlegg. Da har vi satt standarden.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Enig at det er åpenbart, men ikke for de fleste.
    Gjengs oppfatning er at vaksinen var en "dugnad" og at det gjaldt å vaksinere hele verdens befolkning så fort som mulig.
    Siden det er så åpenbart så gjelder da med andre ord å få opp produksjonen til ca 8-16-32 milliarder doser årlig (avhengig av frekvens for reprogrammering)

    Det forklarer jo også hvorfor man nå ser på å genmodifisere mat slik at man får "oppdateringen" derifra
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Mange takk. Jeg anbefaler fortsatt engstelige å gå i isolasjon fremfor for å kaste bort tiden på å omskolere folk med tillit til eget immunforsvar. Heretter vil jeg passe på å komme med nedrige karakteristikker når jeg kommenterer dine innlegg. Da har vi satt standarden.
    I isolasjon vil jo immunforsvaret langsomt forvitre, i motsetning til det som skjer om man vaksinerer seg.
    Jeg vet jo ikke om du er en mann i din beste alder med gode gener og god fysikk, men om du f.eks. pusher 70 og er overvektig, tar du en drøy sjanse.

    Og en ting det ser ut til at jeg aldri får svar på er hva du ville gjort om viruset drepte f.eks. 50% av de smittede. Vaksine, eller stole på eget immunforsvar?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.279
    Antall liker
    9.519
    Torget vurderinger
    2
    Enig at det er åpenbart, men ikke for de fleste.
    Gjengs oppfatning er at vaksinen var en "dugnad" og at det gjaldt å vaksinere hele verdens befolkning så fort som mulig.
    Siden det er så åpenbart så gjelder da med andre ord å få opp produksjonen til ca 8-16-32 milliarder doser årlig (avhengig av frekvens for reprogrammering)

    Det forklarer jo også hvorfor man nå ser på å genmodifisere mat slik at man får "oppdateringen" derifra
    Hæ . ? reprogrammering av hva.?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Oppdatering, oppfriskningsdose eller hva man nå skal kalle det
    Poenget er at immunforsvaret glemmer hva de har lært og således hele tiden må minnes på hvordan den skal håndtere korona
    det skjønneru vel
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det forklarer jo også hvorfor man nå ser på å genmodifisere mat slik at man får "oppdateringen" derifra
    "Man"? Hvem, hva, hvordan? Det der ser ut som en ren fantasi fra en av facebooks avkroker.

    Om noen skulle forsøke noe slikt ville de formodentlig fort innse at det bare legger til enda et kompliserende trinn. Da må man først oppdatere den påståtte genmodifiseringen for hver "oppdatering". Å programmere en plante til å skape molekyler som så skaper riktige antistoffer i mennesker er et trinn mer enn å produsere en mRNA-vaksine, som i seg selv er komplisert nok. Neste problem vil være å kontrollere doseringen, gitt at folk spiser forskjellig mat i forskjellige mengder. Å gi hvilken som helst vaksine i form av genmodifisert mat låter både tilnærmet umulig og som en riktig dårlig idé, men å skulle levere årlige oppdateringer av influensa- og coronavaksine via en slik kanal blir det samme i kvadrat.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.533
    Torget vurderinger
    4
    Oppdatering, oppfriskningsdose eller hva man nå skal kalle det
    Poenget er at immunforsvaret glemmer hva de har lært og således hele tiden må minnes på hvordan den skal håndtere korona
    det skjønneru vel
    Seriøst?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    "Man"? Hvem, hva, hvordan? Det der ser ut som en ren fantasi fra en av facebooks avkroker.
    Det som derimot er tilfelle, er at "man" ser på muligheten for å ta det i pilleform.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.726
    Antall liker
    1.954
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    "Man"? Hvem, hva, hvordan? Det der ser ut som en ren fantasi fra en av facebooks avkroker.

    Om noen skulle forsøke noe slikt ville de formodentlig fort innse at det bare legger til enda et kompliserende trinn. Da må man først oppdatere den påståtte genmodifiseringen for hver "oppdatering". Neste problem vil være å kontrollere doseringen, gitt at folk spiser forskjellig mat i forskjellige mengder. Å gi hvilken som helst vaksine i form av genmodifisert mat låter både tilnærmet umulig og som en riktig dårlig idé, men å skulle levere årlige oppdateringer av influensa- og coronavaksine via en slik kanal blir det samme i kvadrat.
    https://www.europarl.europa.eu/legi...ts-containing-gmos-intended-to-treat-covid-19


    Det gjøres tilsvarende forsøk i usa
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjelder ikke mat, men innsatsfaktorer i utvikling og produksjon av vaksine og medisin.
    Some of the vaccines under development are based on genetically modified viruses and may fall within the definition of GMO in EU legislation. Current GMO legislation does not foresee situations of urgency, resulting in very complex and time-consuming procedures. Also, there is considerable variety across Member States in the national requirements and procedures implementing the GMO directives. Therefore, the Commission says, it is necessary to adapt the regulatory framework on GMOs so that the conduct of clinical trials with these vaccines can start within the shortest possible timelines. According to the proposal, clinical trials could start before undergoing prior environmental impact assessments. However, environmental risk assessment for the medicinal products covered by this Regulation would be performed before they become widely available in the Union, as part of the marketing authorisation procedure.
    Ikke et ord om mat i den der.

    Til den andre linken om meksikanske tomater kan jeg bare si lykke til. Det vil forundre meg om de får det til å fungere, og enda mer om det noensinne slippes ut av labforsøkene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.651
    Antall liker
    10.217
    Varmt vær? God ventillasjon?

    Immunforsvar som hele tiden blir testet?
    Muligens en eller flere av disse faktorene, eller noe helt annet. Og jeg kan tenke meg at det kunne være av stor interesse å vite, så man kan se om noe kan brukes til fremtidige pandemier.

    Sånn ellers er ikke Afrika så veldig homogent, det er alle mulige varianter av kulturer, demografi og boligsituasjoner der også, så kanskje kan man tolke noe ut av det. Om Mombasa skiller seg veldig fra Cape Town, for eksempel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Muligens en eller flere av disse faktorene, eller noe helt annet. Og jeg kan tenke meg at det kunne være av stor interesse å vite, så man kan se om noe kan brukes til fremtidige pandemier.

    Sånn ellers er ikke Afrika så veldig homogent, det er alle mulige varianter av kulturer, demografi og boligsituasjoner der også, så kanskje kan man tolke noe ut av det. Om Mombasa skiller seg veldig fra Cape Town, for eksempel.
    Fra en link som tilfeldigvis er på forsiden av Wikipedia i dag:
    The Swazi population faces major health issues: HIV/AIDS and (to a lesser extent) tuberculosis are widespread.[23][24] It is estimated that 26% of the adult population is HIV-positive. As of 2018, Eswatini has the 12th-lowest life expectancy in the world, at 58 years.[25] The population of Eswatini is young, with, as of 2018, a median age of 22 years and people aged 14 years or younger constituting 35% of the country's total population.[26]
    Det er ikke mange som rekker å havne i noen risikogruppe der...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Men det stopper de ikke. Det er vel slik "naturen" fungerer..... ordner opp selv i ytterste konsekvens...
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk. Jeg anbefaler fortsatt engstelige å gå i isolasjon fremfor for å kaste bort tiden på å omskolere folk med tillit til eget immunforsvar.
    Bare lurte på hvordan du stiller deg til innleggelse og ønske/krav om behandling i tilfelle. Antar at du ikke ønsker det, da det er en sak mellom deg og ditt immunforsvar.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Bare lurte på hvordan du stiller deg til innleggelse og ønske/krav om behandling i tilfelle. Antar at du ikke ønsker det, da det er en sak mellom deg og ditt immunforsvar.
    Jeg betaler skatt, mer enn mange.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.279
    Antall liker
    9.519
    Torget vurderinger
    2
    Så bra, gå ut på byen og fest, syng og ha det gøy.

    Du er en voksen person som tar ansvar for egne handlinger.
    Uvaksinerte bør holde seg hjemme og ikke spre sykdom som kan ta livet av en tilfeldig person de kan komme til å smitte
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    1
    Jeg betaler skatt, mer enn mange.
    Ja selvfølgelig. Skattekortet er det man trekker i slike tilfeller uten tanke på andre enn seg selv da man utgjør en mer belastning for andre.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Er det usympatisk å kjøre med piggdekk om vinteren på Østlandet?
    Tydeligvis, men det gjelder selvfølgelig ikke svintunge Tesla og lignende.
    Var bare før det at folk mente at en "tung" Merce eller lignende på 1800kg slet på veiene!
    Som ved ett trylleslag sliter ikke Tesla på 2200 kg og oppover noe på veiene.....

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn