Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535

    Jeg tror man skal tenke seg veldig veldig godt om før man innfører dette som fremtidens system.
    De som ikke har tro på vaksine, coronatester og munnbind.. og nekter alle 3, har jeg veeeeldig liten sympati for.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det kan jo være kommunen har problemer med å ta unna fordi mange ansatte er hjemme med, influensa, barn med RS og andre luftveisinfeksjoner?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.095
    Dette er ikke en saklig sammenligning. Vi forbyr ikke røykere å komme inn på restauranter, museer, konserter etc. Man for byr dem bare å røyke der, det er ikke det samme.
    Så, for å følge logikken i innlegget ditt så er det helt ok å slippe inn ikke-vaksinerte på utesteder så sant de aksepterer å ikke være noen smitterisiko for andre så lenge de er innomhus, og heller tar seg en tur ut på hjørnet når de føler suget komme?
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det norske helsevesen er bra og omfatter alle og det er godt bemannet i forhold til folketall, og til mange andre land. (f.ex. innbyggere pr. lege)(andel av nasjonalprodukt til helse)
    Allikevel er det i deler av systemet lang ventetid for vanlig legetime og sykehusbehandling og sengeposter er omtrent fulle hele tiden, likeså mangel på plasser i eldreomsorgen/sykehjem. Det har vært slik i mange år og jeg sliter med å skjønne hvorfor.
    Akutt behandling synes å være bra ivaretatt. Sjelden/aldri vi hører at noen må ha hjelp men får det ikke.
    Det har vært mange analyser om kapasitet / behov men konklusjonen har stort sett vært "mer penger" men jeg er usikker på om det er hele poenget.
    Organisering og riktig behandlingsnivå er også omtalt en rekke ganger, men tilstanden er ganske stasjonær.
    En faktor kan være økt byråkratisering i helsevesenet de siste 15 årene. Økt pengebruk til ledelse og litt mindre til direkte pasient-behandling.
    Jeg tror det er et forbedringspotensiale i vårt ellers gode helsevesen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.095
    Enig i at det ikke er ønskelig, men "et lite helvete" var da veldig å ta i. Jeg har vært mye i Østerrike og Tsjekkia i høst. Munnbind på kollektivtransport og i butikkene, vaksinepass for å komme inn på konserter, museer og restauranter. Du tar en utskrift av vaksinepasset og legger i lomma og viser det fram ved inngangen. Ikke noe stort problem egentlig.
    Ditto, har hatt vaksinepass i noen måneder og har vansker med å se at dette skulle være noe stort offer å vise frem ved inngang til restauranter jeg har vært på.

    Tvert om har jeg faktisk ved noen anledninger gått videre når personalet ikke bare lar være å sjekke, men gitt uttrykk for at det hele bare er tull. Ser ingen oppside med å bruke mine kronasjer på et sted hvor personalet gir blaffen i smittevern midt i en pandemi og bli tildelt bord ved siden av en gjeng antivaccers.

    Ikke så bekymret for egen del som at jeg ikke vil dra smitte med hjem om jeg kan redusere risiko for det om jeg kan. Vi velger alle våre kamper.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I Trondheim sies det at coronapass er uaktuelt nå. Cred for det.

    Når det gjelder innlagte, er 21 innlagt med RS - virus (sannsynligvis pga for strenge tiltak tidligere- som gjør at man rett og slett tåler mindre), 22 utskrivningsklare pasienter venter på at kommunene tar i mot de, 21 innlagt med corona- hvor 5 er på intensiven. Altså er RS og at kommuner ikke tar tilbake pasienter hovedproblemet
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det kan jo være kommunen har problemer med å ta unna fordi mange ansatte er hjemme med, influensa, barn med RS og andre luftveisinfeksjoner?
    Nei, dette er politisk skakkjøring og udugelighet. Henger sammen med at ingen politikere går inn for å bruke penger hvor resultatet først sees når 4 års perioden er over. Det tragikomiske er at direktøren Wenche Dehli kom fra Kristiansand Kommune hvor dette problemet ikke eksisterer, så hun vet eksakt hva som er problemet
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Viruset kaster seg over de uvaksinerte som uten å merke det smitter de vaksinerte som blir mindre syke.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Og problemet er? Det finnes enkle & rimlige midler for behandling.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil tro at den forrige regjeringens motstand mot å teste og karantenesette arbeidsinnvandrere fra Polen og andre land ved innreise hadde mer å si her, enn hva svenskene drev med....

    Smittebølgen i fjor høst og vinter skyldes i svært stor grad denne motstanden mot å ta grep mot importsmitte.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Det norske helsevesen er bra og omfatter alle og det er godt bemannet i forhold til folketall, og til mange andre land. (f.ex. innbyggere pr. lege)(andel av nasjonalprodukt til helse)
    Allikevel er det i deler av systemet lang ventetid for vanlig legetime og sykehusbehandling og sengeposter er omtrent fulle hele tiden, likeså mangel på plasser i eldreomsorgen/sykehjem. Det har vært slik i mange år og jeg sliter med å skjønne hvorfor.
    Akutt behandling synes å være bra ivaretatt. Sjelden/aldri vi hører at noen må ha hjelp men får det ikke.
    Det har vært mange analyser om kapasitet / behov men konklusjonen har stort sett vært "mer penger" men jeg er usikker på om det er hele poenget.
    Organisering og riktig behandlingsnivå er også omtalt en rekke ganger, men tilstanden er ganske stasjonær.
    En faktor kan være økt byråkratisering i helsevesenet de siste 15 årene. Økt pengebruk til ledelse og litt mindre til direkte pasient-behandling.
    Jeg tror det er et forbedringspotensiale i vårt ellers gode helsevesen.
    Det er en bevisst underfinansiering av Helsevesenet fra den forrige regjeringa for å slippe til private aktører.

    Og at Helsevesenet nå driftes som bedrifter gjennom Helseforetakene hjelper heller ikke. Dette var det vel Stoltenberg-regjeringa som gjorde.

    Har ikke sett ferske tall, men Helseforetakene kjøper vel tjenester fra private aktører for over 20 milliarder i året nå? En stor andel av disse tjenestene som utføres kunne vært utført av offentlige sykehus og behandlingssteder.

    Når helsevesenet vårt driftes slik så blir det en del unødvendig byråkratisering.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Legemiddel gigantene vil gjerne heller selge noe nytt og dyrt enn noegammelt og billig. Men det er da mange kliniske studier på Ivermektin som ikke viser noen særlig suksess mot Covid, men den nye gjør det. Hmmm ? Skal det noe mere til for at det skal virke kanskje…



    Pfizers nye fungerer jo veldig bra da..
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Mange utfordringer med behandlende medisin mot Covid.
    Dersom det kunne adminsitreres på sykehus er alt såre vel, men "antibiotika-effekten", der man bedriver for kort behandlingstid, vil kunne bringe oss inn i en betydelig alvorligere situasjon over tid.
    Derfor håper jeg ikke medisin med selvmedisinering over en periode, blir godkjent, da vi burde ha lært oss at det mer eller mindre garantert ender med å gjøre vondt verre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 762949
    Minner meg litt om det som blir innført i disse dager
    Tja. Jeg har reist mye i land som har hatt krav om ulike vaksinasjoner. Reiste med gult vaksinepass som inneholdt mange stempler, klistrelapper og signaturer. Noen destinasjoner krevde flere runder med vaksiner før jeg reiste.

    What's the problem?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Mange utfordringer med behandlende medisin mot Covid.
    Dersom det kunne adminsitreres på sykehus er alt såre vel, men "antibiotika-effekten", der man bedriver for kort behandlingstid, vil kunne bringe oss inn i en betydelig alvorligere situasjon over tid.
    Derfor håper jeg ikke medisin med selvmedisinering over en periode, blir godkjent, da vi burde ha lært oss at det mer eller mindre garantert ender med å gjøre vondt verre.
    Og vaksine midt i er epidemi gjør ikke det?

    Jeg har nevnt Ivermektin i over ett år nå... men du vet selv at det har blitt sensurert bort i alle media. Big Farma/Money rules.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tja. Jeg har reist mye i land som har hatt krav om ulike vaksinasjoner. Reiste med gult vaksinepass som inneholdt mange stempler, klistrelapper og signaturer. Noen destinasjoner krevde flere runder med vaksiner før jeg reiste.

    What's the problem?
    Forskjellen er at du er turist i et land som har slike krav. Ikke et krav som blir innført over natten for sine egne innbyggere. Det er dessuten stor forskjell på vaksiner utviklet over mange år og testet over mange år. Ikke et hasteprosjekt med ny teknologi som ikke er fullført fase 2 testing en gang og som har fått en betinget godkjenning for eksperimentell bruk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Og vaksine midt i er epidemi gjør ikke det?

    Jeg har nevnt Ivermektin i over ett år nå... men du vet selv at det har blitt sensurert bort i alle media. Big Farma/Money rules.
    Nei, vaksiner fungerer slik at de trigger immunsystemet, hvilket er diametralt annerledes enn en medisin som går løs på selve mikroben. Sammenlign gjerne med antibiotika og resistens, så kanskje ser du den vesentlige forskjellen. Evt. les litt grunnleggende om temaet.

    Ivemektin er studert ganske så nøye etter hvert, og hittil er det nullresultat. Uansett om det har noen effekt, er det ikke på noen måte et enkelt, rimelig og effektivt middel mot Covid.

    Her er en nøytral og fornuftig gjennomgang av Ivermektin-studier:

    Det er ikke sensur, det er vitenskapelige metoder, i motsetning til å juge fram en tese om vidundermidler, healing og homeopati.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke et hasteprosjekt med ny teknologi som ikke er fullført fase 2 testing en gang og som har fått en betinget godkjenning for eksperimentell bruk.
    Huh? Hva snakker du om? Putins Sputnik-vaksine?
    Her er resultatene fra fase 3 testing av Pfizer/BionTech, den vaksinen jeg selv fikk:
    ...og her er fullverdig FDA-godkjenning uten betingelser:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tatt fra legemiddelverket

    Forskjell på nødgodkjenning i USA og betinget godkjenning i Europa
    Det amerikanske legemiddelkontoret (FDA) har åpnet for bruk av koronavaksiner før godkjenning ved å gi en såkalt Emergency Use Authorization (EUA). Emergency Use Authorization tilsvarer ikke helt «betinget godkjenning» i EU, men begge ordningene åpner for bruk før vanlige krav til godkjenning er oppfylt.

    USA og Europa har samme kunnskap om vaksinenes effekt og bivirkninger. Myndighetene følger med på bruken og studier som pågår. FDA i USA valgte å godkjenne Comirnaty (BioNTech/Pfizer) i august 2021. Dette har få praktiske konsekvenser, men har betydning for juridiske forhold i USA. Det er foreløpig uklart når koronavaksinene fra Moderna og BioNTech/Pfizer kan få full godkjenning i Europa.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.701
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og ang fase 3 studien så er jo den omdiskutert og ikke godkjent, så feil av meg å si ikke gjennomført. Skulle heller sagt pågående og omdiskutert
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og ang fase 3 studien så er jo den omdiskutert og ikke godkjent, så feil av meg å si ikke gjennomført. Skulle heller sagt pågående og omdiskutert
    Det er fra den amerikanske fase 1/2/3-studien. Som du ser i linkene over er den både gjennomført og godkjent. Høyst kritikkverdig med slurv/fusk, men det hadde ingen praktisk betydning for utfallet. Endret ikke resultatene.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Har ventet på dette. Litt uventet at det kommer fra KrF, men bra og på tide med motstemmer.

    Det er fryktelig egoistisk og kynisk å ikke ta vaksinen. Om man tenker to steg framover bl.a. med press mot sykehus og all annen sykdom som behandling må utsettes på, bør det være åpenbart. Coronapass krav bør innføres overalt hvor det er nødvendig for å stagge presset mot sykehusene, og egoistene kan holde seg hjemme slik at de ikke bidrar til at alvorlig sykdom tar liv. Antivaxxere er virkelig samfunnets bunnslam.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.509
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi snakker forbi hverandre..
    Jeg snakker om Norge
    Mulig du snakker om Norge, men linken din peker på feil i den amerikanske studien.
    Fra din egen link:
    In autumn 2020 Pfizer’s chairman and chief executive, Albert Bourla, released an open letter to the billions of people around the world who were investing their hopes in a safe and effective covid-19 vaccine to end the pandemic. “As I’ve said before, we are operating at the speed of science,” Bourla wrote, explaining to the public when they could expect a Pfizer vaccine to be authorised in the United States.1

    But, for researchers who were testing Pfizer’s vaccine at several sites in Texas during that autumn, speed may have come at the cost of data integrity and patient safety.
    Studien det refereres til i din link:

    Totalt var det 166 lokasjoner involvert. Forholdene som kritiseres fant sted i en tidlig fase av studien, høsten 2020, og gjaldt en av flere kontraktører på noen lokasjoner i Texas. Studien er fullført og vaksinen er godkjent på vanlig måte av FDA.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er fryktelig egoistisk og kynisk å ikke ta vaksinen. Om man tenker to steg framover bl.a. med press mot sykehus og all annen sykdom som behandling må utsettes på, bør det være åpenbart. Coronapass krav bør innføres overalt hvor det er nødvendig for å stagge presset mot sykehusene, og egoistene kan holde seg hjemme slik at de ikke bidrar til at alvorlig sykdom tar liv. Antivaxxere er virkelig samfunnets bunnslam.
    Nei. De er langt fra "bunnslam" .

    Derimot nærmer de som snakker slik om de bunnen...

    Coronapass må kun brukes dersom det er tvingende nødvendig. Det er det pr nå ingen steder i Norge.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Nei. De er langt fra "bunnslam" .

    Derimot nærmer de som snakker slik om de bunnen...

    Coronapass må kun brukes dersom det er tvingende nødvendig. Det er det pr nå ingen steder i Norge.
    Det ligger vel nærmere for meg at de som velger å kalle andre mennesker for "bunnslam", er nærmere nettopp det selv.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    På tide at noen åpner gluggene...c19 er "bare" en flunse-variant, med 99,9x% overlevelses-rate, blant totalen. Høyere for normalt friske mennesker...
    Det meste av galskapen er media-skapt, resten styrt av USA, som også styrer WHO (gjett hvem som betaler)
    Og se hvordan folk blir behandlet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Nei. De er langt fra "bunnslam" .

    Derimot nærmer de som snakker slik om de bunnen...

    Coronapass må kun brukes dersom det er tvingende nødvendig. Det er det pr nå ingen steder i Norge.
    Du overså poenget mitt og uttrykkene er selvsagt satt på spissen. Men jeg har ekstremt lite til overs for vaksinenektere. Du har i halvannet år slengt om deg med idiotforklaringer og kalt folk egoister, så du bør muligens sitte litt rolig i båten.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du overså poenget mitt og uttrykkene er selvsagt satt på spissen. Men jeg har ekstremt lite til overs for vaksinenektere. Du har i halvannet år slengt om deg med idiotforklaringer og kalt folk egoister, så du bør muligens sitte litt rolig i båten.
    Nei.

    Jeg har kalt Høie og Nakstad idioter. Jeg sparker oppover.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Nei.

    Jeg har kalt Høie og Nakstad idioter. Jeg sparker oppover.
    Du har kalt folk egoister bare fordi de har vært for strenge tiltak. Folk i tusentall du aldri har møtt. Nedlatende og bedrevitende har du vært mot meningsmotstandere. Og negative merkelapper sitter løst hos deg og gis gjerne til hele grupper.

    Og politikere kan automatisk kalles hva som helst, fordi?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn