Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ikke noe galt i det men ingen av de i FHI frontlinjen sliter med økonomien akkurat.....
    Det tror jeg vi kal være glade for. Økonomiske bekymringer hadde gått på bekostning av jobben på fhi.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Litt nytt her om verdens beste nordmann, Espen Rostrup Nakstad:


    Som assisterende helsedirektør har Espen Rostrup Nakstad ledet Norge trygt gjennom pandemien, og gått hardt inn for strenge tiltak for å holde smitten nede.
    Et søk på Proff.no viser at Nakstad også er styremedlem og aksjonær i smittevernselskapet EpiGuard. Selskapet lager smittevern-kuvøser, og har vokst ekstremt under pandemien.
    – Det stemmer at jeg er en av oppfinnerne som i 2014 lagde en kuvøse for ebolapasienter. Oppfinnelsen ble kommersialisert av innovasjonsselskapet til Oslo Universitetssykehus og Universitetet i Oslo i samarbeid med norske industripartnere, sier Espen Rostrup Nakstad.

    Ekstrem vekst
    I fjor omsatte EpiGuard for 99,9 millioner kroner og satt igjen med et driftsresultat på 47 millioner kroner. Til sammenligning var omsetningen på bare 4,8 millioner kroner i 2019, hvilket betyr en 20-dobling på ett år.
    Hovedproduktet er EpiShuttle som er en transportbåre til bruk under epidemier eller katastrofer. Blant kundene finner man WHO, tyske Bundespolizei, Helse Bergen, Oslo Universitetssykehus og Linköping University.
    Daglig leder Ellen Cathrine Andersen uttalte til Finanavisen i fjor at noe av veksten trolig ville kommet uavhengig av corona, da EpiShuttle ble lansert for kun to år siden og mange jobber med å bygge opp dette leddet i pandemiberedskapen.
    «Likevel er det de nylig allokerte midlene til å bekjempe corona som gjør at mange kunder vi har hatt dialog med en stund, nå får muligheten til å bestille EpiShuttle», sa hun.
    Nakstad er tydelig på at det ikke foreligger noen interessekonflikter knyttet til jobben som assisterende helsedirektør.
    – Jeg har naturligvis erklært meg inhabil i alle potensielle saker knyttet til denne oppfinnelsen hos tidligere og nåværende arbeidsgivere, i tråd med det norske habilitetsreglementet. Selv om Helsedirektoratet ikke er i styringslinjen til helseforetakene eller sykehusene i Norge, ba jeg i fjor om en vurdering av mine arbeidsoppgaver og habilitet fra helse- og omsorgsdepartementet, for å være på den sikre siden, sier han.

    Store verdier
    Ifølge aksjonærlistene sitter Nakstad på 2,6 prosent av aksjene i EpiGuard. Det høres lite ut, men er det virkelig det?
    I årsrapporten for 2020 står det at enkelte av selskapets nøkkelpersoner har opsjonsavtaler der de har mulighet til å kjøpe aksjer til 100 kroner pr. stykk. Det impliserer en prising av hele selskapet på nærmere 40 millioner kroner.
    Man trenger ikke å ha en mastergrad i finans for å skjønne at den prisingen er altfor lav hvis man ser på 2020-regnskapet.
    EpiGuard
    (Mill. kr)20202019
    Driftsinntekter99,94,8
    Driftsresultat47,0−10,8
    Resultat før skatt46,3−10,9
    Årsresultat43,0−10,9

    Så hvor mye er egentlig EpiGuard verdt? Selskapet er definitivt en oppkjøpskandidat, og det burde heller ikke være en umulig oppgave å gjøre en børsnotering. Da vil store verdier kunne bli synliggjort.
    – Det er vanskelig å gi selskapet en høy multippel på 2020/2021-tall. EpiGuard har en veldig god driftsmargin på 47 prosent, så der har du et datapunkt som viser at selskapet skalerer med volum. Hvis man antar et normalisert driftsresultat på 47 millioner kroner og en EV/EBIT-multippel på 10–15 lander man fort på en reell verdi på 600 millioner kroner, sier en bransjeekspert.
    Bruker man overnevnte opplysninger betyr det at Nakstad trolig sitter på aksjeverdier for 15–16 millioner kroner.
    Ingen økonomiske ambisjoner
    – Jeg er i dag en av oppfinnerrepresentantene i styret, i et ulønnet styreverv. Oppfinnernes aksjeposter er en konvertering av tidligere arbeidsinnsats i de første oppstartsårene, sier Nakstad, og fortsetter:
    – Det er aldri tatt noe utbytte fra selskapet, fokuset fra oppstarten har vært å få selskapet opp og gå og et produkt som fungerer for dem som trenger det. Jeg har for egen del aldri hatt noen ambisjon om å tjene penger på denne oppfinnelsen.
    I 2019 sto Nakstad oppført med en ligningsinntekt på snaut 2 millioner kroner og en nettoformue på null kroner, slik mange gjør når de har gjeld. Han betalte 866.582 kroner i skatt.
    Nakstad kom nylig ut med en bok med tittelen «Kode rød».
    Har fått støtte
    Største aksjonær i EpiGuard er Bård Eker med en eierandel på 73,1 prosent. Til Finansavisen uttalte han følgende om en børsnotering i oktober i fjor:
    «Vi har hatt diskusjoner, men vi vil bygge et bra selskap, og vi vil bygge det selv, det vil si organisk. Nå er vi i posisjon til ikke bare se på egenkapital, som ikke vil ha stor effekt, men også gjeld. Det vi har vurdert er å slå oss sammen med noen, hvilket kan være en besnærende tanke».
    I 2019 ble EpiGuard bevilget snaut 2,5 millioner euro, tilsvarende 25,5 millioner kroner fra European Commission. Selskapet brukte 8,2 millioner kroner av dette i fjor.
    Smittevernselskapet inntektsførte tilskudd til forsknings- og utviklingsprosjekter via SkatteFUNN ordningen på 365.000 kroner i fjor.
    Nakstad eier 2,6 prosent av selskapet. Det tok meg 3 minutter å finne ut. Journalister….
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt lokalt Coronanytt:

    Bak mur

    Nytt koronadødsfall i Drammen


    Ikke bak mur

    Ikke bak mur
    Snittalderen 45 år på corona-innlagte i Drammen
    Samtidig er tre av de innlagte vaksinert mot corona.

    PUBLISERT Tirsdag 21. september 2021 - 15:11
    ANNONSE
    DRAMMEN: Tall fra Vestre Viken viste tirsdag morgen at det var ni personer innlagt på sykehuset i Drammen til behandling grunnet corona-sykdom.

    DRM24 har etterspurt data fra sykehuset om pasientene, og mottatt tilbakemelding på at gjennomsnittsalderen på de innlagte nå er 45 år.

    Ifølge sykehuset er seks av de ni som er til behandling ikke vaksinert mot corona - mens tre av dem er vaksinert, men ukjent med hvor mange doser og hvilke vaksiner det er snakk om.

    Tallet på antall innlagte har økt på sensommeren, og to eldre pasienter har også mistet livet på sykehuset i løpet av de siste ukene. Antall innlagt har imidlertid vært noenlunde stabilt lavt, og ni pasienter er blant det høyeste under den fjerde bølgen.

    LES OGSÅ: To corona-dødsfall på tre dager
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Fra internett, fra en lege i USA

    there’s a shortage of IV narcotics again because all the intubated covid patients are sucking it up to keep sedated while we flail their lungs. The vent settings are so unnatural it’d feel like unending suffocation for weeks on end, so they need to be knocked out hard
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nakstad eier 2,6 prosent av selskapet. Det tok meg 3 minutter å finne ut. Journalister….
    Han har noen ganske spenstige opsjoner - så hans økonomiske oppside er ganske stor her. Journalistene har nok sett litt grundigere enn deg.

    Men, det er vanskelig for meg å se at dette skal gjøre ham inhabil eller uegnet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Han har noen ganske spenstige opsjoner - så hans økonomiske oppside er ganske stor her. Journalistene har nok sett litt grundigere enn deg.

    Men, det er vanskelig for meg å se at dette skal gjøre ham inhabil eller uegnet.
    Enig i det. Så ikke noe om opsjoner i finansavisen, da…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Jeg har ikke vurdert juridisk inhabilitet, men det er ganske opplagt at Nakstad ikke akkurat taper på kåråna, og jo mer frykt for kåråna, jo mer tjener han antakeligvis.
    Ikke egentlig. Oppfinnelsen er enslags smittevernkuvøse for transport av ebola-pasienter, som også har vist seg hendig til å transportere dødssyke covid-pasienter under fullt smittevern. Frykt selger ikke noen slike, men behov for å flytte intensivpasienter gjør. Ser ikke noen interessekonflikt med jobben hans som fung.ass.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Ikke egentlig. Oppfinnelsen er enslags smittevernkuvøse for transport av ebola-pasienter, som også har vist seg hendig til å transportere dødssyke covid-pasienter under fullt smittevern. Frykt selger ikke noen slike, men behov for å flytte intensivpasienter gjør. Ser ikke noen interessekonflikt med jobben hans som fung.ass.

    Tja, det kan jo være at frykt gjør at mange land/sykehus kjøper inn disse for å være føre var. Det er jo litt sent å bestille når man allerede har behovet, mht bestillingstid etc. Regner med at disse ikke akkurat er ferdig levert over natten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja, det kan jo være at frykt gjør at mange land/sykehus kjøper inn disse for å være føre var. Det er jo litt sent å bestille når man allerede har behovet, mht bestillingstid etc. Regner med at disse ikke akkurat er ferdig levert over natten.
    De har vel ikke Norge som marked. Og jeg ser ikke Nakstad som noen stor aktør innen internasjonal Corona frykt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    De har vel ikke Norge som marked. Og jeg ser ikke Nakstad som noen stor aktør innen internasjonal Corona frykt.
    Enig i det. Men det er fremdeles sannsynlig at han tjener godt på kåråna. Og at han har gjort endel både for å skape og opprettholde kåråna-frykten, selv om han opplagt ikke har veldig stort publikum internasjonalt. Jeg hever ikke at det er en direkte kobling mellom dette, men jeg synes det er interessant.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vel... Norge økte ikke sin kapasitet for intensivpasienter under korona til tross for at det var nettopp derfor vi stengte ned hele samfunnet i mars i fjor. Fordi vi hadde for få intensivplasser.

    Her kan Nakstads eierinteresser ha spilt inn. Lavt antall intensivplasser... større behov for å flytte pasienter.


    Min tillit til Nakstad er ikke-eksisterende da han har kjørt full frykt-kampanje med de skadene det har på et samfunn.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Equinor har kjøpt inn noen men tviler på at norske sykehus har kjøpt noen av disse ? Noen som har lest om det ?

    Edit jo



     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Da har både FHI og Helsedirektoratet anbefalt bortfall av nasjonale tiltak og anbefalinger og mener landet trygt kan åpnes. Høie har bedt kommunene ha alt klart senest i morgen.

    Da er det å håpe at morgendagens pressekonferanse varsler umiddelbar åpning, og at de mentale forberedelser er over. Magefølelsen sier vel, av erfaring, at først må det varsles, slik at man må gjennom nok en runde med mentale øvelser- så åpning skjer først 30. september. Tar svært gjerne feil her.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Interessant lesning denne artikkelen.

    Dersom dette er sant, hvilket jeg antar at det godt kan kan være, anser jeg det som svært bekymringsfullt:

    "It’s hard to maintain faith in science when it is so wilfully distorted to accord with a political agenda, and when many doctors and scientists so happily go along with what is handed down from on high. I recently learned that an excellent study on the covid vaccines, carried out at a prestigious institution, has spent months trying to get published in a peer-reviewed journal, but has been denied again and again, because its results don’t align with the official dogma. Clearly, the journals are engaging in politically motivated censorship. When this is the case, peer-review becomes a harmful process, whose only purpose is to determine the political acceptability of research, not it’s quality or usefulness. It becomes impossible for the lay person, and even for doctors and scientists, to know what the truth is, because uncomfortable truths remain buried or remain at the pre-print stage, which makes it all too easy to dismiss them – “Oh, that’s just a pre-print, it hasn’t been peer-reviewed”. That is the world we live in."
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Still, another one bites the dust.....

    PUBLISERT Torsdag 23. september 2021 - 09:01

    Nytt corona-dødsfall på sykehuset
    I det samfunnet er på vei ut av pandemien, kom meldingen om at en eldre pasient mistet livet tirsdag.

    DRAMMEN: DRM24 omtalte tirsdag innleggelsene på sykehuset, som hadde en snittalder på 45 år fordelt på ni pasienter.
    Seks av de ni var vaksinert mot corona.

    Personen som mistet livet til coronasykdom tirsdag skal imidlertid ha vært en eldre pasient, og er den 19. corona-innlagte på sykehuset som mister livet. Vedkommende skal etter hva DRM24 erfarer ikke være hjemmehørende i Drammen kommune.

    Det er for øyeblikket fire gjenværende innlagte pasienter på Drammen sykehus.

    LES OGSÅ: Snittalderen 45 år på corona-innlagte i Drammen
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    "Også professor emeritus Jan Fridthjof Bernt, ved Universitetet i Bergen, har vurdert Nakstads situasjon. Hans oppfatning er at aksjeeierskap ikke strengt tatt er ulovlig, men også han anbefaler en streng praktisering av reglene:

    - Én mulighet er at man fullstendig avskjærer tilsatte fra å ha befatning med saker som kan ha betydning for selskaper de har eierandeler i eller annen tilknytning til. Det beste vern mot kritikk og mistenkeliggjøring vil imidlertid være å helt forby at tilsatte har økonomiske interesser i eller annen tilknytning til selskaper som er aktører på saksområder ved direktoratet, sa Bernt til Nettavisene fredag."
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange dør av andre årsaker enn corona ved Drammen sykehus ukentlig?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal man virkelig slå opp stort hvert eneste dødsfall av kåråna? For meg virker det å være ren galskap.
    Det eneste viktige, er at ingen smittes, ingen blir syke, ingen dør av kåråna. Intet annet har betydd noe som helst etter 12.mars.

    Verden er, som du sier, splitter pine gal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Interessant lesning denne artikkelen.

    Dersom dette er sant, hvilket jeg antar at det godt kan kan være, anser jeg det som svært bekymringsfullt:

    "It’s hard to maintain faith in science when it is so wilfully distorted to accord with a political agenda, and when many doctors and scientists so happily go along with what is handed down from on high. I recently learned that an excellent study on the covid vaccines, carried out at a prestigious institution, has spent months trying to get published in a peer-reviewed journal, but has been denied again and again, because its results don’t align with the official dogma. Clearly, the journals are engaging in politically motivated censorship. When this is the case, peer-review becomes a harmful process, whose only purpose is to determine the political acceptability of research, not it’s quality or usefulness. It becomes impossible for the lay person, and even for doctors and scientists, to know what the truth is, because uncomfortable truths remain buried or remain at the pre-print stage, which makes it all too easy to dismiss them – “Oh, that’s just a pre-print, it hasn’t been peer-reviewed”. That is the world we live in."
    Men kanskje han kunne dele linken til preprint for denne «excellent study»? Det er jo ikke sånn lenger at forskningsartikler må vente på at all peer review er ferdig og formell publisering har funnet sted. Preprint-servere som medxriv finnes. Det ligger nesten 15000 artikler om covid der. https://www.medrxiv.org/

    Når han både klager over at studien ikke kommer gjennom peer review og over at preprints ikke blir tatt seriøst nok blir jeg jo litt nysgjerrig. At studien visstnok kommer fra en «prestigious institution» er bare et tomt argument til ikke navngitt autoritet. At det tar måneder å komme gjennom peer review låter som ekspressfart. Et par år er ikke uvanlig, og jeg har selv opplevd prosessen både som forfatter og reviewer. Vis oss studien, så kan vi mene noe om hvor «excellent» den er. Den mest nærliggende forklaringen er at den ikke holder mål.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    OMG. Larson er på god vei til å bli den nye Gjestemedlem
    Ta det med ro, morbid. Du er en enorm kødd selv med minimale empatiske evner og som bare elsker å trolle. Så hvis du mener jeg er den nye Gjestemedlem, så er jeg vel det.

    Jeg skjønner godt at du ikke helt forstår ordet "kan".
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ta det med ro, morbid. Du er en enorm kødd selv med minimale empatiske evner og som bare elsker å trolle. Så hvis du mener jeg er den nye Gjestemedlem, så er jeg vel det.

    Jeg skjønner godt at du ikke helt forstår ordet "kan".
    Hvis Nakstad ville solgt korona kuvøser for voksne i norge burde han jo fyllt opp sykehusene slik at vi trengte 1000vis av dette produktet...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis Nakstad ville solgt korona kuvøser for voksne i norge burde han jo fyllt opp sykehusene slik at vi trengte 1000vis av dette produktet...
    Og det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Bekjempe pandemien slik man ser det best, og samtidig velge løsninger som gir han økonomisk gevinst.

    Jeg stiller spørsmålet: hvorfor økte ikke Norge kapasiteten på intensivplassene. Det var den opplagte tingen å gjøre. Nå kommer det frem at Nakstad har økonomiske interesser i at folk flyttes fra A til B.

    Hadde han vært klok så han flagget dette offentlig for leeenge siden. Nå henger det tvil i luften.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn