Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rr30629

    Gjest
    Aftenposten har sett på de viktigste tallene



    Frykten som har preget samfunnet i over ett år, sitter fortsatt i. Noen svarer at de er redde. Mange har begynt å leve et helt normalt liv.

    Men bak ligger en uro. Hva vil høsten og vinteren bringe?

    De daglige rapportene om økt smitte, nye utbrudd og deltavarianten fanger i liten grad opp den kanskje viktigste nyheten i pandemien akkurat nå.

    Den dystre kurven, som hittil i pandemien har vist en klar sammenheng mellom nye smittede og antallet pasienter, har fått en ny og svært gledelig knekk.

    De siste tre ukene har det skjedd en utvikling som kan få store konsekvenser for hvordan høsten blir.

    Sannsynligheten for at eventuelle nye smittebølger kan sprenge intensivkapasiteten, er «ekstremt lav», ifølge FHI.

    3–4 ganger lavere andel smittede må på sykehus
    Aftenposten har sammenlignet utviklingen i Norge de siste ukene og månedene i smitte, pasienttall og dødsfall ved hjelp av tall fra Folkehelseinstituttets ukesrapporter.

    Da tredje bølge kom med alfavarianten i vinter, ble smittetallene tredoblet fra uke syv til uke 11. Det samme skjedde også med antallet pasienter.

    Så langt i fjerde bølge med deltavarianten har smittetallene økt fra 1173 til 3717. Og de vil trolig øke.

    Men antallet nye pasienter er så langt relativt stabilt. Siste uke var det 4,8 nye pasienter pr. en million innbyggere.

    I tredje bølge de første to ukene av mars havnet 3,89 prosent av de smittede på sykehus.

    Siden den gang har effekten av vaksinene gitt stadig større utslag.

    De siste to ukene har andelen smittede som legges inn, vært nede i 1,06 prosent.

    Det er flere årsaker til at kurven har fått en så positiv knekk.

    FHI: – En positiv utvikling
    Den første og viktigste årsaken er velkjent. Vaksinene beskytter i stor grad mot alvorlig sykdom, selv om de ser ut til å beskytte mindre mot deltavarianten som dominerer nå. Særlig hvis man bare har fått en dose.

    Dessuten peker Stoltenberg på at smitteveksten så langt først og fremst har vært blant unge mennesker, som ikke er vaksinerte. De har hele tiden hatt liten risiko for alvorlig sykdom og innleggelse.

    – Men vi regner med at vi fremover også vil se mer smitte blant de ikke-vaksinerte oppover i aldersgruppene. I tillegg kan vi få smitte blant de som ikke har så god effekt av vaksinene og dessuten har høyere risiko for å bli alvorlig syke. Det gjenstår å se hvordan det slår ut, sier Stoltenberg.

    – Uansett viser dette at det er gode grunner til å tro at den bølgen vi nå opplever, ikke blir like alvorlig som tidligere bølger.

    Hvor mye kan vi stole på disse tallene?
    Det er for tidlig å si om de svært positive tallene Aftenposten omtaler i dag, vil holde seg.

    Andelen som ble alvorlig syke er helt avhengig av alderen, og om de smittede har andre, underliggende sykdommer.

    Så langt har fjerde bølge pågått i fem uker.

    Tallene påvirkes også av hvor mange som tester seg, og i hvilken grad smitten sprer seg til eldre og mer sårbare grupper.

    Dødstallene viser imidlertid samme, klare tendens.

    Siden siste uke av april er det meldt om 34 dødsfall assosiert med korona i Norge. Det tilsvarer i snitt 2,3 dødsfall pr. uke.

    Til sammenligning dør ca. 800 mennesker hver uke i Norge, blant annet 200 beboere på sykehjem. Det var for eksempel over 12 selvmord og 207 kreftdødsfall hver uke i Norge i 2020.

    Hvor mye smitte tåler Norge denne vinteren?
    At vi tåler mye mer smitte enn tidligere takket være vaksinene, er et budskap helsemyndighetene har begynt å formidle i økende grad.

    – Det norske samfunnet vil måtte leve med at vi har dette viruset, slik vi lever med andre smittsomme sykdommer, sa helseminister Bent Høie forrige uke til E24 og VG.

    Men hvor mye smitte vil helsemyndighetene og politikerne akseptere i høst og vinter, før det igjen kan bli aktuelt å stenge skoler og butikker eller forby gjester, idrett og kultur?

    FHI-direktøren vil ikke gi noe klart svar på hvor grensen går.

    – Vi vil fortsatt vurdere eventuelle tiltak og råd opp mot fremdrift og effekt av vaksinene, kapasiteten i kommunene og sykehusene til å håndtere utbrudd og innleggelser, samt epidemiens utvikling og særlig hvilke virusvarianter som sprer seg.

    I Bergen har Ap-byrådet allerede gjeninnført munnbind-påbud og forbud mot mer enn ti gjester.

    I Oslo, hvor smittenivået nå er høyere enn på Vestlandet, oppfordrer Ap-byrådet i Oslo folk om å ta det med ro.

    Hva kan vi lære fra andre land?
    Tallene Aftenposten presenterer i dag samsvarer med utviklingen i land som Storbritannia, Danmark og Nederland.

    • I Storbritannia har smitten vært skyhøy i sommer. Sammenlignet med i vinter, har pasienttallene vært omlag en tidel.
    • Danskene har hatt høy smitte lenge, uten at det har gitt store utslag i antallet pasienter.
    • På den andre siden viser ferske tall fra Israel at antallet pasienter øker, til tross for høy andel vaksinerte.
    – Vi ser et brokete bilde internasjonalt. Et land som Israel med høy vaksinering har nå en økning i antallet pasienter på sykehus. Pandemien er ikke over. Derfor følger vi utviklingen svært tett, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg.

    Samtidig betegner hun det som «frustrerende» at Israel ikke publiserer mer systematisk forskning og data, som gjør det mulig å følge og forstå utviklingen.

    – I land som Danmark, Storbritannia og Nederland er bildet langt mer positivt enn Israel?

    – Det er riktig. Man var en stund urolig særlig for Storbritannia. Men det ser lovende ut nå. Det samme ser vi i Danmark og Nederland. Det er betryggende. Det er land som ligner mer på Norge.

    Hva betyr dette for høsten?
    De siste «worst case»-scenariene til FHI utelukker ikke at det kan komme betydelige smittebølger utover vinteren, som kan føre til nye tiltak

    Disse scenariene baserer seg imidlertid fortsatt på utdaterte tall over andelen som blir alvorlig syke.

    De er heller ikke ajourført med tanke på vaksineeffekten mot deltavarianten, samt at vaksinetempoet øker. Dessuten forutsetter modellene at hverken folk flest eller myndighetene gjør noe dersom pasienttallene skulle øke kraftig. Det er lite sannsynlig.

    Men uansett anslår FHI allerede nå at «sannsynligheten er ekstremt lav» for at vi i verste fall får en bølgetopp i vinter, hvor antallet pasienter på ventilator vil overskride 500 pasienter.

    – Ja, vi tror sannsynligheten for at intensivkapasiteten kan bli sprengt, er svært lav. Den vurderingen har vi forholdsvis stor tiltro til, sier Stoltenberg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.778
    Antall liker
    13.270
    Det går fremover. Nå klages det på fyll, musikk og generelt bråk når de festes om natten i landets byer. Ikke på at folk ikke og kan bli smittet. I Bergen har de jo avlyst uansett.


    Dagbladet spør heller ikke Nakstad hva han mener om dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fremskritt kan jo ta litt forskjellige former, tydeligvis.

    Imens, mer om det geniale i å forsøke å stenge grensene hermetisk for «importsmitte» for å slippe å stresse med vaksinering & sånt:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.300
    Antall liker
    9.542
    Torget vurderinger
    2
    Aftenposten skiver det samme jeg skrev her noen dager tidligere. Andelen av innleggelser i forhold til smittetilfeller er mye lavere nå med flere vaksinerte enn før.
    Men vi kan også spå litt om fremtiden ved å se til Israel hvor andelen innlagte vs smittehar økt til godt over vårt nivå. Ganske enkelt fordi vaksine effekten har rukket å avta mer der. Og så bor de tettere og har vært åpne uten tiltak lengre.

    Det blir en spennende høst, for noen
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    - Vi kan ikke vaksinere folk flest med tre doser i skulderen for å unngå at de skal bli forkjølet. Ikke mens uvaksinerte folk dør på overfylte sykehus i andre deler av verden.

    ......

    Der traff de spikeren på hodet. Corona er nå bortimot å anse som forkjølelse/influensa der vaksinasjonsgraden er høy. Store deler av verden har knapt fått vaksiner, mens den rike delen av verden allerede er i gang med dose 3.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.778
    Antall liker
    13.270
    ^ Fremskritt kan jo ta litt forskjellige former, tydeligvis.

    Imens, mer om det geniale i å forsøke å stenge grensene hermetisk for «importsmitte» for å slippe å stresse med vaksinering & sånt:
    Planen var å bruke AZ i stor skala siden de har en fabrikk i Australia. Men det gikk ikke helt etter planen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    ^ Fremskritt kan jo ta litt forskjellige former, tydeligvis.

    Imens, mer om det geniale i å forsøke å stenge grensene hermetisk for «importsmitte» for å slippe å stresse med vaksinering & sånt:
    Ren galskap i Australia og NZ etter min mening, veldig glad jeg ikke bor der.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ren galskap i Australia og NZ etter min mening, veldig glad jeg ikke bor der.
    At de tok importsmitte på alvor, i motsetning til bla Norge, var jo i utgangspunktet fornuftig. Men det å ikke tillate et eneste smittetilfelle før de stenger ned alt, vitner jo om fullstendig hysteri.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, Bergen er sannelig litt av et kasus. De har altså mindre smitte enn Oslo- som tar dette med stor ro. I Bergen hives folk i karantene i hytt og gevær igjen- selv om tallene på innlagte tilsier at denne smitten er ufarlig. De trosser FHI med stort patos. Lurer på når befolkningen begynner å trosse kommuneledelse og kommunelege? Før eller siden kommer vi jo dit at mange vil nekte å teste seg, fordi positiv test automatisk medfører karantene- uavhengig av risikoen for sykdom i samfunnet.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Før eller siden må vil alle bli eksponert for viruset. Det finnes ingen strategi som kan forhindre dette. Hadde vi vært rasjonelle så hadde vi forsøkt å smitte så mange som mulig, av de utenfor risikosonen, i løpet av sommerhalvåret, da konsekvensene av smitte viser seg å være minst alvorlige.

    Jeg tror dessverre at smittetallene vil øke mot vinteren. Jeg tror ikke vi vil se samme antall døde som tidligere, med mindre ADE viser seg å være av betydning. Uansett, jeg antar at det blir ny lock-down i etterkant av valget. Spekulasjon naturligvis, men jeg tror ikke de har tenkt å gi seg nå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er egentlig det vi gjør nå; unge smittes over en lav sko nå, med vitende og vilje fra myndighetene. Da blir vi fortere ferdig med dette, med minimal risiko.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Jeg tviler på ny lock-down. Når mange nok over 18 år er vaksinert vil antall med alvorlig sykdom bli så lavt at sykehusene kan håndtere det uten store problemer. Etter hvert vil det jo komme medisiner som fungerer i behandling av de som er blitt syke. Det ble vel nettopp rapportert om et nyutviklet legemiddel som ser ut til å ha god effekt. De som blir mest utsatt er de over 20 som ikke er vaksinerte. Som Khanate sier så vil de fleste bli smittet på et eller annet tidspunkt. Da gjelder det å være beskyttet slik at sykdommen ikke utvikler seg til å bli alvorlig.
    De som er vaksinerte vil i stor grad være beskyttet, og vi kan ikke stenge ned samfunnet fordi en relativt liten gruppe nekter å vaksinere seg.

    PS: Det er forskere i San Diego som mener å ha påvist at det primært er en vaskulær sykdom, og det er indikasjoner på at folk som tar statiner og evt. også blodtrykksmedisiner blir mindre påvirket av sykdommen enn andre. Akkurat det siste virker litt rart siden jeg ville tro at det er mange i USA som bruker slike medisiner (høyt kolesterol og høyt blodtrykk er jo ofte forbundet med overvekt), og de er jo veldig utsatt for tiden.

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Ja, det kan du si. Jeg er ikke lege og kan selvfølgelig ikke gå god for det som skrives der - dere får lese lenken selv. I alvorlige tilfeller blir lungene skadet slik at oksygen ikke overføres til blodet for distribusjon rundt i kroppen. Kan ikke det skyldes skader i blodet/blodårene som igjen kommer fra covid-19 infeksjonen, og at sykdommen derfor primært er vaskulær?
    NB: Jeg bare spekulerer her - folk som har større kunnskap om dette får korrigere meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Planen var å bruke AZ i stor skala siden de har en fabrikk i Australia. Men det gikk ikke helt etter planen.
    Nei, det gikk ikke helt etter planen, fordi man faktisk registrerer bivirkninger etter vaksinering, obduserer mistenkelige dødsfall, finner ut hva som har skjedd, og tar konsekvensene av det. Selv om det kommer som en bløtkake i trynet på både myndigheter og vaksineprodusent, som her.

    Dessverre hadde ikke Australia en reserveplan, men hadde satset alt på denne kombinasjonen av stengte grenser og innenlandsk vaksineproduksjon. Europas håndtering av dette ser stadig bedre ut i sammenligningen.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uansett, jeg antar at det blir ny lock-down i etterkant av valget. Spekulasjon naturligvis, men jeg tror ikke de har tenkt å gi seg nå.
    «De»? Hvem er det i denne sammenhengen?

    SP’s Toppe har gått ganske langt i å love ny innstramning om de får bestemme, og denne tante Sofie vil som alltid ha strengest mulige innstramminger nå med en gang og hele tiden, men det er jo ikke hva Høie eller FHI sier. Det lukter ikke mye snarlig nedstengning av dette:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.300
    Antall liker
    9.542
    Torget vurderinger
    2
    En til som slo meg ang konspirasjoner det er en konspirasjon de fleste av oss er deltagere i .Jaget og ønsket om penger , så «follow the money» er altså ikke en konspirasjon men et fellestrekk .
     
    K

    Khanate

    Gjest
    «De»? Hvem er det i denne sammenhengen?

    SP’s Toppe har gått ganske langt i å love ny innstramning om de får bestemme, og denne tante Sofie vil som alltid ha strengest mulige innstramminger nå med en gang og hele tiden, men det er jo ikke hva Høie eller FHI sier. Det lukter ikke mye snarlig nedstengning av dette:
    De? Jeg har fortalt om dette før. Jeg vet ikke hvem DE er, men jeg vet at de er der :D
    Alle på tinget liker innstramminger. Når valget er over vil alle låte som Toppe. Pga den presserende situasjonen osv....

    Vel vel, håper det ikke blir innstramminger, men tør ikke helt tro det. Time will show
    Koret jeg synger i hadde i dag sin første fremførelse siden landet stengte ned i November i 2020. Erfaringen viser at kor er smittsomt, det er vel aerosolene som formidles en mass. Håper vi får synge igjen i vinter.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Nå gjorde du det samme som meg, jeg burde fått med meg at kasol hadde lagt ut denne kort tid før jeg selv la den ut.
    Kan nesten se ut som det er en lur strategi å først vaksinere seg, så gå inn for å bli smittet og så glemme flere sprøyter for lang, lang tid, ut fra det som står her.
    Eller skal man heller satse på å «gå på sprøyter» til evig tid og da altså satse på å unngå å bli smittet?

    Etter denne relativt «gladsaken» i VG trenger man egentlig litt negativt påfyll, og i den forbindelse ser jeg min favorittskribent har kommet med en ny artikkel.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Hva er det som er så galt med en booster-vaksine? Man vaksinerer seg jo hver høst mot årets influensavariant (fordi den har mutert fra den som var forrige år).
    Dagens vaksine er 100% effektiv mot alfa-varianten, så den er nå utryddet. Så er det kommet nye mutasjoner som vaksinen ikke er 100% effektiv mot. Akkurat som sesonginfluensaen.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.824
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva er det som er så galt med en booster-vaksine? Man vaksinerer seg jo hver høst mot årets influensavariant (fordi den har mutert fra den som var forrige år).
    Poenget er vel at man kanskje bør få vaksiner til resten av verden, før den rike delen får en tredje dose- for å beskytte de mot forkjølelse. Som dagens leder i VG treffende sa det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Han skriver at ADE er observert i covid-19 pasienter og at jo flere som er vaksinert, jo flere dødsfall ser man. Det stemmer jo ikke, så dermed blir man jo litt skeptisk til resten av det som står der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.555
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, når 100 % er vaksinert vil jo alle dødsfall være blant vaksinerte, så før eller siden får han jo rett. Men så var det dette med tallforståelse og statistikk da, som jeg har nevnt tidligere.......
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Hva har det seg da at alle disse artige variantene kommer fra steder med lav vaksinasjonsdekning? Ref India, en frisk en fra Sør Afrika etc.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva har det seg da at alle disse artige variantene kommer fra steder med lav vaksinasjonsdekning? Ref India, en frisk en fra Sør Afrika etc.
    Har lest at det har vært gjort «kliniske vaksineforsøk» disse stedene før disse virusvariantene ble kjent herfra
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.609
    Antall liker
    27.849
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hva har det seg da at alle disse artige variantene kommer fra steder med lav vaksinasjonsdekning? Ref India, en frisk en fra Sør Afrika etc.
    Coronavirus (og rna-virus generelt) har spesielt lett for å mutere. Jo flere kropper den går igjennom, jo større er sjansen for en mutasjon. En oppbremsing av mengden med nyinfiserte betyr mindre sjanse for en ny mutasjon.

    Mvh
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Nobelprisvinneren kan kanskje ikke noe om tallmateriale og statistikk. Men, kan det være at han vet noe som Nakstad ikke vet? Hør bare her:

    The vaccines don’t stop the virus, argues the prominent virologist, they do the opposite — they “feed the virus,” and facilitate its development into stronger and more transmittable variants. These new virus variants will be more resistant to vaccination and may cause more health implications than their “original” versions.

    During the interview, professor Montagnier referred to the vaccine program for the coronavirus as an “unacceptable mistake.” Mass vaccinations are a “scientific error as well as a medical error,” he said. “The history books will show that, because it is the vaccination that is creating the variants.” Montagnier explained that “there are antibodies, created by the vaccine,” forcing the virus to “find another solution” or die. This is where the variants are created. It is the variants that “are a production and result from the vaccination.”

    Montagnier details that the mutation and strengthening of the virus occurs owing to the phenomenon known as Antibody Dependent Enhancement (ADE). ADE is a mechanism that increases the ability of a virus to enter cells and cause a worsening of the disease. ADE occurs when the antibodies generated during an immune response recognize and bind to a pathogen, but they are unable to prevent infection. Instead, these antibodies act as a “Trojan horse,” allowing the pathogen to get into cells and exacerbate the immune response.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.300
    Antall liker
    9.542
    Torget vurderinger
    2
    En virolog, som attpåtil har fått Nobelprisen i medisin, som sier at vaksinene fører til mutasjoner, ADE, død og all slags faenskap.
    Vi får håpe søsteren til Jens kan avkrefte det.
    Det kan hun sikkert, man har ikke funnet ett tilfelle av ADE med mRNA vaksine. Det var også en link her tidliger som viste hvorfor ADE er mye mindre sannsynlig med mRNA vaksine enn de gamle typene. Det er nettopp tatt hensyn til ADE med mRNA vaksinene som derfor er rettet mot en del av spike proteinet, og IKKE andre deler som kan trigge ADE..
    Dette ADE spøkelset er et spøkelse om ikke finnes, og er tilbakevist gang på gang, i flere innlegg her. Hvor lenge skal Khanate piske denne døde hesten??
    Her er enda en beroligende link
    COVID-19 Vaccines: Should We Fear ADE? - PubMed (nih.gov)

    Det var en nobelprisvinner rned Nordost hifikabler jeg så referanse til en gang. Så man kan være smart uten å være nødvendigvis klok.

    Les linken til erato over her så finner man denne oppsummeringen til slutt..

    Due to his controversial views, Luc Montagnier has little credibility in the community of scientists, even in France. One article says that though he was awarded prizes for his early work, since then “he is lost in the desert”, and has been known to bring up disturbing theories. His colleagues have opposed him and his crazy theories about electromagnetic radiation being able to cure Lyme disease, a bacterial infection spread by tick bites.

    In a Twitter thread, vaccine science expert Prof Gagandeep Kang, of the Christian Medical College, Vellore, has also provided evidence as to why these claims are baseless. The Government of India’s Press Information Bureau fact-checker has also called this a piece of fake news.

    To sum up, there is no scientific evidence to support either of the concerns raised by Luc Montagnier.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    kan det være at han vet noe som Nakstad ikke vet?

    The vaccines don’t stop the virus, argues the prominent virologist, they do the opposite — they “feed the virus,” and facilitate its development into stronger and more transmittable variants. These new virus variants will be more resistant to vaccination and may cause more health implications than their “original” versions.
    Det er nok heller sånn at Montagnier sier imot grunnleggende biologi her. Vaksiner øker motstandsdyktigheten mot viruset, som fører til at viruset blir spredd i mye mindre grad innenfor den enkeltes kropp (infeksjon er ukontrollert spredning av virus i kroppen), og mellom kropper (smitte). Mutasjoner oppstår når viruset får mange sjanser til å formere seg, og med vaksine blir det færre sjanser for formering. Sør-Afrika-varianten, den britiske varianten og India-varianten har alle oppstått på steder der vaksinasjonsgraden har vært lav og smittespredningen høy, og det dermed har vært mange sjanser for viruset å spre seg.

    Det er heller ikke riktig at alle mutasjoner gjør viruset om til mer sykdomsbringende varianter. Naturlig seleksjon handler om å overleve så lenge at man har rukket å formere seg. Det er ikke sånn at viruset er ute etter å skape mest mulig helvete. Det kan hende at det gjør det, men det er slett ikke nødvendig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.595
    Antall liker
    35.521
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rart at vi alle sammen ikke er døde av en variant av polio.
    Eller en variant av kopper.

    Samme spilleregler gjelder for nobelprisvinnere som alle andre: OK, interessant hypotese, vis oss dataene. Så langt er det vel ca fem milliarder eksempler på at vaksinene ikke utløser ADE og eksakt ingen eksempler på at det skjer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Ja, det han sier er jo at vaksiner ikke virker. Så koppervaksinen virket ikke. Ikke poliovaksine heller. De bare førte til at polio og kopper bare ble farligere og flere døde. Det høres jo unektelig litt underlig ut.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ja, det han sier er jo at vaksiner ikke virker. Så koppervaksinen virket ikke. Ikke poliovaksine heller. De bare førte til at polio og kopper bare ble farligere og flere døde. Det høres jo unektelig litt underlig ut.
    Han har vel ikke sagt han er imot vaksiner generelt? Et eksempel på en idiotisk fordumming av debatten.

    Jeg har lest at poliovaksine gis i to omganger, først en ikke- steriliserende som demper sykdomsutbrudd og så en steriliserende som immuniserer. Fattige land gir bare den siste varianten og aksepterer da at vaksinen fører til noen tilfeller per million av at den vaksinerte får polio av vaksinen (da den inneholder virus).


    Da du antagelig ikke vet noenting om poliovaksiner er her en mulighet til å lese seg opp. Ikke at jeg vet så mye da...

    Covidvaksinene eller «vaksinene» er ikke steriliserende og derfor får man mange smittetilfeller blant vaksinerte.

    BC: Ellers er det ikke riktig at Pfizer har sjekket for ADE. Bare let opp godkjennings brevet for vaksinen så ser du det selv. Og du (?) trengte ikke fjerne innlegget om kjøkkenkopper, det var nesten litt morsomt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn