Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Vaksinasjonsgraden skal altså sørge for mindre sjans for alvorlig forløp. Høy vaksinasjonsgrad vil ikke uttrydde viruset. Men viruset er ikke farlig for majoritetsgruppen.
    Her er det bare en ting å si.. HÆ?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Spådom: Om Macron lykkes med å gjennomføre vaksinepass hvor uvaksinerte ikke lenger kan handle på butikken i Frankrike så kommer dette ganske raskt også her. Jeg antar at ingen her inne ser noen prinsipielle problemer med dette.
    Why?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Han har jo rett i at viruset er ufarlig for de aller, aller fleste. Men vaksinering vil jo i stor grad forhindre alvorlig sykdom - noe som er mer enn grunn nok til å ta vaksine.
    Og de færreste i nevnte aldersgruppe opplever er alvorlig forløp
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Han har jo rett i at viruset er ufarlig for de aller, aller fleste. Men vaksinering vil jo i stor grad forhindre alvorlig sykdom - noe som er mer enn grunn nok til å ta vaksine.
    Man vaksinerer i dette tilfellet vel først og fremst for å oppnå flokkimmunitet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er det bare en ting å si.. HÆ?
    Ikke noe HÆ med det. Viruset i sine ulike mutasjoner blir vi neppe kvitt, men vaksinasjon ser ut til å motvirke alvorlig sykdomsforløp (selvom man er noe usikker på senskader).
    Trolig vil viruset fortsette å mutere mot en mildere type - og det er grunn til å anta at det i fremtiden vil arte seg omtrent som influensaviruset.
    Dvs - man risikerer å bli syk med 5+ års intervaller, men kan vaksinere seg om man anser det som nødvendig.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Selvsagt er det målet, men vi blir aldri kvitt viruset. Men vaksine vil medfører mildere sykdomsforløp hos de som likevel blir smittet.
    Det er jo hyggelig, en del blir riktignok mer syke av vaksinene enn de ville blitt av viruset, Hva smaker best, pest eller colera?

    Det at det finnes leger der ute som behandler covid med hyllevare fra apoteket må vi ikke snakke høyt om. Det strider imot narrativet
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Logikken brister; du sier vi må stoppe viruset for å unngå mutasjoner som dreper oss alle. Viruset kan også mutere i dem under 18 år.

    Viruset forsvinner ikke tross vaksine ifl FHI mfl. Så spredningen vil fortsette uavhengig vaksine. Viruset vil mutere.

    Vaksine for noe som FHI sier er statistisk ufarlig for majoriteten er litt rart. En eller annen kan få alvorlig forløp, men det gjelder stort sett det meste, og behandling finnes uten det betyr den sikre død. Man fjerner ikke brystene på alle ved 30 år tross ganske mange får kreft og dør av det.

    Tror du vi noengang vil oppnå høy nok vaksineringsgrad worldwide for at dette stopper?
    Hvordan ble vi kvitt andre verdensomspennende sykdommer som polio og tuberkolose? Hvordan fortsetter vi å holde dem på avstand?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er jo hyggelig, en del blir riktignok mer syke av vaksinene enn de ville blitt av viruset, Hva smaker best, pest eller colera?

    Det at det finnes leger der ute som behandler covid med hyllevare fra apoteket må vi ikke snakke høyt om. Det strider imot narrativet
    ...dessuten er det vist etter nøyere ettergåelse, at de ble friske av noe annet enn medisinen. Immunforsvar heter det.
    Jeg har tidligere linket til disse resultatene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De fleste sykdommer blir man ikke kvitt, men vaksinering holder de i sjakk. Vi ser en økning i feks meslinger, fordi for mange sier nei til å vaksinere barna sine.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er jo hyggelig, en del blir riktignok mer syke av vaksinene enn de ville blitt av viruset, Hva smaker best, pest eller colera?

    Det at det finnes leger der ute som behandler covid med hyllevare fra apoteket må vi ikke snakke høyt om. Det strider imot narrativet
    Nei, det er en forsvinnende liten del som blir nevneverdig syke av vaksinen. Nå må du bare slutte med disse løgnene.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvordan går det her i tråden da på en Lørdag? Noen som har skiftet mening og ståsted som man vanligvis gjør etter hvert og skiftet side eller dunker man på med same procedure og fortsetter å diskutere for å diskutere?
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Hvordan går det her i tråden da på en Lørdag? Noen som har skiftet mening og ståsted som man vanligvis gjør etter hvert og skiftet side eller dunker man på med same procedure og fortsetter å diskutere for å diskutere?
    Vet ikke, etter å ha lest litt i tråden og fått høyrevridde konspirasjonsteoretikere langt opp i halsen spilles Kosmik Boogie Tribe's Let's Rock The Fuck Out !!! vol. 1 :) På vinyl selvsagt :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det vanlige pisset i ny taping. Tar det aldri slutt?
    Synes du virkelig man skal slutte å fortelle folk at de blir lurt trill rundt, og har falt for kunnskapsløshet og løgner?
    Det er min oppriktige oppfatning at vi ALDRI må slutte å sloss for sannheten.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    De fleste sykdommer blir man ikke kvitt, men vaksinering holder de i sjakk. Vi ser en økning i feks meslinger, fordi for mange sier nei til å vaksinere barna sine.
    Vel, kopper er utryddet etter et verdensomspennende vaksineprogram. Polio er på det nærmeste utryddet, det mangler bare Pakistan og Afghanistan. Det finnes ikke bare hvite, kristne antivaxere, nei. I begge de to landene er vaksinemotstanden drevet frem av muslimske geistlige.

    Utryddelsen av kopper er jo et overbevisende argument for at vaksinasjon virker, IMO.

    mvh
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest


    – Halvannet års erfaring har vist at samfunnet langt på vei kan styre epidemien ved å iverksette sterke kontaktreduserende tiltak. Dette er enda enklere nå som en stor del av befolkningen er vaksinert, skriver Folkehelseinstituttet (FHI) i sin siste risikovurdering.

    Instituttet ber om en avklaring på hvilket nivå man sikter etter.

    – Disse tiltakene har imidlertid stor tiltaksbyrde og bør unngås hvis mulig. Det er derfor nødvendig at samfunnet angir et nivå for antall nye sykehusinnleggelser og dødsfall som er tålbart slik at gode forholdsmessighetsvurderinger blir mulig, skriver FHI.

    Risikovurdering
    Fagdirektør Frode Forland i Folkehelseinstituttet sier at det er opp til regjeringen å vurdere hvor mye risiko man er villig til å ta.

    – Det går an å optimalisere smittevernet med veldig stramme tiltak hele veien for å få færrest mulig innlagt. Vi må finne en balanse hvor kostnaden i dette veies opp mot nytten. Det er ikke bare et faglig spørsmål, men også et politisk spørsmål, sier han til NTB.

    I tiden før pandemien «aksepterte» samfunnet årlig rundt 900 døde av sesonginfluensa, uten å sette inn særlige smitteverntiltak utenom vaksinering.

    – Står i dette hver dag
    Under koronapandemien har det største skrekkscenarioet vært en eksplosiv smitteøkning slik at helsevesenet kneler og et stort antall mennesker dør. Derfor har man også satt inn svært strenge tiltak.

    Etter hvert som flere er vaksinert, er dette scenarioet stadig fjernere. Da blir det også mer relevant å spørre hvor mye innsats man skal legge inn i å slå ned utbrudd.

    – Vi står oppe i dette hver dag i rådgivningen til kommunene. Hvor mye skal de tåle å leve i nå, når så mange er vaksinert. Vi tåler å leve med mer smitte, men akkurat hvor mye mer synes jeg er vanskelig å sette tall på, sier Forland.

    – Ønsker litt flere vaksinerte
    Onsdag bestemte regjeringen seg for å utsette gjenåpningen av Norge med minst to uker, og begrunnet det med hensynet til barn og unge og usikkerhet rundt Delta-varianten av koronaviruset.

    – Vi ønsker å ha litt flere vaksinerte før vi gjør det, fordi vi vil aller helst sørge for at vi kan starte skolene, universiteter og høyskoler på grønt nivå, et nivå som gjør at vi kan starte mest mulig normalt, sa statsminister Erna Solberg (H) til NTB.

    Ifølge Forland vil rundt 90 prosent av befolkningen over 18 år være vaksinert med minst en dose om cirka to uker dersom ting går som planlagt. I dag er vaksinedekningen for første dose på nesten 82 prosent.

    Avviser nullvisjon
    Helseminister Bent Høie (H) gjorde det klart at vi må tåle risiko framover. Han påpekte at vaksinen gir en beskyttelse på om lag 90 prosent etter to doser.

    – Det betyr at det er 10 prosent som også er fullvaksinert som kan bli smittet og som kan bli syke, sa Høie til NTB.

    Uten å gi noe tall på hvor mange smittede og syke døde samfunnet kan tåle, avviste han at regjeringen ønsker å nærme seg null.

    – Vi vil oppleve at vaksinerte blir både syke og dør som følge av dette viruset. Det må vi som samfunn være forberedt på. Vi har ikke og kommer aldri til å ha en nullvisjon knyttet til smitte og risiko i samfunnet vårt, sa Høie.

    NTB har spurt Helse- og omsorgsdepartementet om hvilket nivå av sykehusinnlagte og døde som er «tålbart» for samfunnet, men har foreløpig ikke fått svar.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vel, kopper er utryddet etter et verdensomspennende vaksineprogram. Polio er på det nærmeste utryddet, det mangler bare Pakistan og Afghanistan. Det finnes ikke bare hvite, kristne antivaxere, nei. I begge de to landene er vaksinemotstanden drevet frem av muslimske geistlige.

    Utryddelsen av kopper er jo et overbevisende argument for at vaksinasjon virker, IMO.

    mvh
    Ser egentlig ikke noen uenighet mellom oss på dette. Jeg argumenterer jo for vaksinering.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det vanlige pisset i ny taping. Tar det aldri slutt?
    Den viktigste delen av jobben min er å utdanne folk til kritisk, selvstendig tenkning på bachelor-nivå og master-nivå … basert på kunnskap produsert av andre og det de produserer selv. Jeg har lang erfaring i å vurdere prestasjoner i så måte. Jeg aner ikke hvem du er, så dette er ikke personangrep, jeg bare leser hva du skriver … slik jeg gjør når jeg sensurerer noen hundre eksamensbesvarelser skrevet av folk som jeg ikke vet hvem er.

    Det du har vist her er bare liksom-kritisk. Du sluker suspekte og dårlig underbygde synspunkter som passer dine egne fordommer med søkk og snøre, samtidig som du ikke gidder å ta en nærmere kikk på kunnskap som er akademisk stueren, hel ved og utfordrer det du liker å høre. Når jeg ser noe av dette i akademiske arbeider så ligger det mellom stryk og svakaste ståkarakter.

    Det oser av kunnskapsforakt når du setter deg opp mot tunge faglige miljøer der den akademiske friheten står høyt, og i stedet for støtter deg på outliere med svak cv og frynsete rykte … bare fordi du liker det de sier.

    Det taler til din fordel at du går ut av ekkokammeret ditt og utfordrer folk her på hfs. Men det er langt fra godt nok. Håper bare at du lærer noe av motargumentene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Vil du ikke så skal du…. her diskuteres hvilke incentiver og begrensninger uvaksinerte i USoFA kan berøres av. MSNBN.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Samtidig;

    Espen Nakstad går nå ut og sier at sannsynligheten for at vi er på vei inn i en 4. smittebølge er stor.

    Selvsagt uten å poengtere at det betyr null stress.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Man kan jo lure på hva viruset egentlig gjør med oss. For noen trigger det en online-økt med noen hundre innlegg på ca. samme antall dager. :unsure:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Samtidig;

    Espen Nakstad går nå ut og sier at sannsynligheten for at vi er på vei inn i en 4. smittebølge er stor.

    Selvsagt uten å poengtere at det betyr null stress.
    Det betyr ikke null stress … neppe full stress heller. Men not styr og en viss usikkerhet mht konsekvenser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det betyr ikke null stress … neppe full stress heller. Men not styr og en viss usikkerhet mht konsekvenser.
    Når risikogruppene er vaksinert, er det absolutt null stress.

    Men; det blir nok inngripende tiltak igjen. Hvertfall lokalt. Det er vel allerede på trappene, selv om FHI har gått ut og bestridt forholdsmessigheten.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Livet og verden vi lever i er ikke steady state. Mange vil nok tenke at "det bør det være", og vil argumentere derutfra. Men det er det altså ikke.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Når risikogruppene er vaksinert, er det absolutt null stress.

    Men; det blir nok inngripende tiltak igjen. Hvertfall lokalt. Det er vel allerede på trappene, selv om FHI har gått ut og bestridt forholdsmessigheten.
    Du har alltid argumentert ut fra at det mest sannsynlige er det som vil skje. Det stemmer ganske ofte. Men det ksn komme en ordentlig jævel av en mutant for alt du og jeg vet. Og vi bær være litt åpen for at det kan skje, eller hva?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du har alltid argumentert ut fra at det mest sannsynlige er det som vil skje. Det stemmer ganske ofte. Men det ksn komme en ordentlig jævel av en mutant for alt du og jeg vet. Og vi bær være litt åpen for at det kan skje, eller hva?
    Selvsagt. Men da får vi ta det der og da. Blir egentlig det samme som diskusjonen rundt hvorvidt man tidligere skulle ha like tiltak overalt, selv om smitte flere steder var minimal eller fraværende.

    Slik det er nå; svært få innlagte, "ingen" dødsfall på flere måneder, er situasjonen egentlig der at smitte betyr absolutt ingenting.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Og så har du kritisert myndighetene for dårlig kriseberedskap om jeg husker rett. Men nå skal vi bare forholde oss til det som er på radaren, er det så?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og så har du kritisert myndighetene for dårlig kriseberedskap om jeg husker rett. Men nå skal vi bare forholde oss til det som er på radaren, er det så?
    Det er enorm forskjell på der vi er nå og der vi var 12.mars. Stadig flere blir vaksinert.

    Min sterke kritikk har gått på hvilke tiltak man har brukt- særlig de man ikke har brukt, når tiltakene ble satt inn, hvor de har vært brukt - altså kritikk på at inngripende tiltak også har vært benyttet der ingen smitte var. Samt importsmitte i fjor sommer, høst og vinter.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Min opplevelse er at lars_erik stort sett bare har vært kritisk, på ballen og etterpåklok gjennom hele 2020/2021. Korriger meg gjerne. Har hatt litt ferie og levd livet mellom slagene her...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Min opplevelse er at lars_erik stort sett bare har vært kritisk, på ballen og etterpåklok gjennom hele 2020/2021. Korriger meg gjerne. Har hatt litt ferie og levd livet mellom slagene her...
    Man kan nok kalle meg for mye, men etterpåklok er ikke en av de. Jeg har kommet med kritikken der og da, og kommet med med mine betraktninger og forslag til bedre løsninger der og da- ikke i etterkant. Jeg reagerte bla svært sterkt straks sist sommer, da vedtak om å åpne grensene uten testing og karantene ble gjort. Fordi det garantert ville medføre sterk økning i importsmitte- og dermed også fortsatt inngripende tiltak. Noe det også gjorde. Det samme gjelder skolestenging- var sterkt kritisk fra første stund. Samme med like tiltak overalt, vaksinestrategien osv. Kritikk kom umiddelbart, ikke i etterkant.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...eller når jeg tenker meg om: Hva om lars_erik har hatt litt/mye rett i kritikken? Da blir svaret at det er det dårligste forsøket på sårbinding og helbredelse jeg har sett i mitt liv...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn