Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Her finner vi LarsEriks hardeste motstandere:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det utsagnet blir like dumt som å si at det ikke er farten som dreper, men bråstoppene.
    Så fortell meg, hvis smitte er så farlig, hvor mange i Norge har dødd med korona i det siste?


    (Til de som har vanskelig for det, jeg har aldri hevdet at korona er helt ufarlig.)
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Her finner vi LarsEriks hardeste motstandere:
    Mens i Rogaland så starter de opp igjen. Ser at russfeiringen skal vare til st.hans i år så vi har god tid på oss til å irritere oss.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Resultatet av både håndteringen, vaksinestrategien og coronapass.


    Nå svirrer det også rykter om at unge tilbys smitte på Snapchat – for en prislapp på 100 og 200 kroner. Saken ble først omtalt av TA.

    Utsetter seg for smitte

    Regjeringen har annonsert at et koronasertifikat vil bli sentralt i gjenåpningen av Norge. Etter planen skal personer som har vært smittet, og dermed har antistoffer, eller de som er vaksinert, få stadig flere lettelser.

    I rapporten «Etiske problemstillinger ved etablering av koronasertifikat», skriver forfatterne at dette kan oppleves urettferdig, særlig for unge. De advarer om at unge som ikke er vaksinert, kan utsette seg for smitte for å kunne få koronasertifikatet ettersom det gir økt bevegelsesfrihet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så fortell meg, hvis smitte er så farlig, hvor mange i Norge har dødd med korona i det siste?


    (Til de som har vanskelig for det, jeg har aldri hevdet at korona er helt ufarlig.)
    Hva det viruset gjør i månedene etter at man har blitt smittet skal man ikke kimse av. Hovne ledd, feil lukt, ev. Ingen lukt eller smak, håravfall, trøtthet og kramper er ting som meg og min omgangskrets opplever. Hvor lenge dette vil vare kan man jo lure på. Nå er det seks måneder siden smitte.......
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du og din omgangskrets er nå vaksinert, Terje.

    Unge mennesker får minimal ettervirkning. Men for all del, man kan være uheldig.

    Skal vi ramse opp andre sykdommer man kan være uheldig med og akseptere ingen senvirkninger?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    De siste 10 dagene er det lagt inn 78 personer med Covid-19 ved norske sykehus.
    de 10 dagene før det igjen var det 140 som ble innlagt
    de 10 før det igjen var det 241 som ble innlagt
    de 10 før det igjen var det 285

    vet ikke i hvilken grad intensivpasienter er inkludert eller ikke eller en kombinasjon, men det er uansett ganske få av de til sammenligning.

    Så om man er bekymret for at smittetallene knapt er blitt halverte fra toppen så går det ganske fort nedover med innleggelser i alle fall. Det kan man jo ta som et tegn på så mangt, men at vaksiner funker er i alle fall nærliggende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du og din omgangskrets er nå vaksinert, Terje.

    Unge mennesker får minimal ettervirkning. Men for all del, man kan være uheldig.

    Skal vi ramse opp andre sykdommer man kan være uheldig med og akseptere ingen senvirkninger?
    Vi er ikke vaksinert, men hvis du mener at vi er immune i stor grad mot ny smitte så er det riktig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ........

    Unge mennesker får minimal ettervirkning. Men for all del, man kan være uheldig.
    .......
    Det er ikke riktig. Hvis du mener svimmelhet, hukommelsestap og generelt dårlig form i 4-6 måneder etter sykdom er minimalt har du rett.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Vil avlyse russefeiringa – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

    Russepresidenten i Bamble er seier det er ein trist dag, men at han ikkje er overraska. Han opplever at smitten spreier seg fordi folk bryt retningslinjene litt.

    – Me har hatt fleire møter med kommunen. Dei har vore tydelege på det vil få konsekvensar om me ikkje greier å følgje reglane, seier Thomas Schack Petersen.

    Petersen meiner likevel det blir for enkelt å skylde på russen aleine.

    – Det er mange andre unge som ikkje er russ som også spreier smitte.

    Han hadde likevel håpa på eit anna utfall.

    – Dette er først og fremst ein trist dag. Mange av oss har gleda oss til dette heile livet, seier Petersen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det finnes det neppe noe statistikk på, men relativt mange i ulike alderskategorier nevner dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Resultatet av både håndteringen, vaksinestrategien og coronapass.


    Nå svirrer det også rykter om at unge tilbys smitte på Snapchat – for en prislapp på 100 og 200 kroner. Saken ble først omtalt av TA.

    Utsetter seg for smitte

    Regjeringen har annonsert at et koronasertifikat vil bli sentralt i gjenåpningen av Norge. Etter planen skal personer som har vært smittet, og dermed har antistoffer, eller de som er vaksinert, få stadig flere lettelser.

    I rapporten «Etiske problemstillinger ved etablering av koronasertifikat», skriver forfatterne at dette kan oppleves urettferdig, særlig for unge. De advarer om at unge som ikke er vaksinert, kan utsette seg for smitte for å kunne få koronasertifikatet ettersom det gir økt bevegelsesfrihet.
    Løses greit ved å ikke ha vaksine sertifikat og heller ha ha begrensninger for alle til 70- 80% i alle aldersgrupper er vaksinert og så vente 2mnd. Helt grei for meg
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    God artikkel, sterkt anbefaling.
    Siterer litt.

    Ankesaken i Borgarting mellom staten og norske hytteeiere i Sverige handler ikke bare om norske hytteeiere skal i karantene eller ikke mens pandemien pågår. Den handler om at regjeringen mangler skriftlige begrunnelser for innskrenkinger i friheter. Regjeringen må begrunne det skriftlig og grundig når de setter friske folk i karantene, vurderer å innføre portforbud eller vaksinepass, stenger restauranter, skoler eller treningssentre og til og med vurderer å utsette stortingsvalg. Dommen fra førsteinstans, Oslo tingrett, gav hytteeierene medhold. Dommen er grundig og godt basert på rettskilder. Den sier klart ifra om at Regjeringens begrunnelser hittil i pandemien ikke er tilstrekkelig. Domstolene er siste skanse når regjeringen setter seg ut over det som er gjeldende rett.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Siterer litt.

    Ankesaken i Borgarting mellom staten og norske hytteeiere i Sverige handler ikke bare om norske hytteeiere skal i karantene eller ikke mens pandemien pågår. Den handler om at regjeringen mangler skriftlige begrunnelser for innskrenkinger i friheter. Regjeringen må begrunne det skriftlig og grundig når de setter friske folk i karantene, vurderer å innføre portforbud eller vaksinepass, stenger restauranter, skoler eller treningssentre og til og med vurderer å utsette stortingsvalg. Dommen fra førsteinstans, Oslo tingrett, gav hytteeierene medhold. Dommen er grundig og godt basert på rettskilder. Den sier klart ifra om at Regjeringens begrunnelser hittil i pandemien ikke er tilstrekkelig. Domstolene er siste skanse når regjeringen setter seg ut over det som er gjeldende rett.
    Og staten anket fordi et unntak fra karanteneplikten for hytteeiere (er det egentlig det? Hvor mange coronatilfeller har blitt utløst gjennom hjemmekarantene?) ville uthule karantenehotellordningen. I stedet har karantenehotellordningen blitt utvidet over natten:


    Mvh
     
    R

    rr30629

    Gjest
    hvorfor er dere såpass tidlig ute egentlig?
    Lurte jeg også på, har oppfattet dem som rene ungdommen. Sikkert gode grunner.
    Er +60 og har ikke hørt et pip, noen vurderer meg kanskje som frisk og rask? Greit det også.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Er 49 og føler meg ikke i dårlig form men de tar diabetes 2 og høy BMI på alvor.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Som vi var inne på for litt siden så er det nok overraskende mange rundt +/- 50 og oppover som er i en eller annen risikosone - det er stort sett da livsttilsykommer i ymse former begynner å gjøre seg gjeldende. Og stadig flere i Noreg er temmelig overvektige. Om man ser på demografien på dette forum så har jeg vel også hatt en idé om at det i ikke ubetydelig grad har preget debatten, men stort sett uten at det har blitt flagget veldig tydelig. Når det nå etter hvert pipler ut ganske mange som har fått sine første dose til tross for ikke å jobbe i helsevesenet så er det stort sett fordi man tilhører en eller annen risikogruppe. Og disse er det svært mange av.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg hadde en dialog med min fastlege i mars ifm med en kneskade.

    Han sa da at de måtte kartlegge BMI manuelt fordi det ikke fantes i databasene. Jeg sa da at jeg skulle ta vaksine, men at han godt kunne flytte meg ned på listen. Det var da han fortalte at de fleste på Haukeland var overvektige - og mente jeg burde " ta en for laget" så jeg ikke havnet der oppe og tok opp kapasitet.

    Personlig så oppfatter jeg vel at jeg er i kategori 7, men det virker som fastlegen har satt meg i kategori 4.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er i kategori 6 i Tønsberg. Det er ulik hastighet når det gjelder vaksineringen også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers kan det se ut som jeg var blant de første i kategori 7

    Vaksinasjonskalender-pr.-7.-mai.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Poenget er som alltid at verden er større enn vårt lille land. Men var det opp til meg, var ikke vaksinen frivillig. Den burde vært påbudt. Så slapp vi som har valgt å ta den å forholde oss til risikofaktoren som utgjøres sv Oslos hele to prosent- 13. 000- befolkning som IKKE tar den. De prosentene er nok til å ikke få slått det hele ned.
    Det er ønskelig at flest mulig vaksinerer seg, men det må være frivillig. Problemet nå er først og fremst at vaksinering går for sakte.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Jeg er altså I kategorien 18-44 med underliggende sykdom/tilstand.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Jaja, om de nå snur opp-ned på rekkefølgen i den uprioriterte gruppen (18-44 uten underliggende) så er det i alle fall en teoretisk mulighet for at jeg kan bli den absolutt siste voksne i Oslo som får tilbud om første dose.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Lurte jeg også på, har oppfattet dem som rene ungdommen. Sikkert gode grunner.
    Er +60 og har ikke hørt et pip, noen vurderer meg kanskje som frisk og rask? Greit det også.
    Litt morsomt at myndighetene anser 60-70 åringer for friske og raske mens enkelte her på forumet mener de egentlig bare er i veien, gamle og ubrukelige
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det meldes om et visstnok svært krevende "utbrudd" i Nidaros. Hele 3 smittet siste døgn. Var visst noen i helga også. Hvor mange hundre som er buret inne i karantene, vites ikke.... Samtidig var visstnok én smittet innom opptil flere butikker, som alle er ramset opp i VG og Dagbladet- samt Adressa, selvfølgelig.

    Samtidig er kapasiteten på sykehus i Trøndelag sprengt; hele 0 er innlagt - med tildels svært alvorlige symptomer.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Jaja, om de nå snur opp-ned på rekkefølgen i den uprioriterte gruppen (18-44 uten underliggende) så er det i alle fall en teoretisk mulighet for at jeg kan bli den absolutt siste voksne i Oslo som får tilbud om første dose.
    Kanskje du er inne på noe...:cool:

    Statsminister Erna Solberg hasteinnkaller til pressekonferanse om coronasituasjonen onsdag klokken 18. Den vil blant annet handle om vaksinasjonsstrategien. Helseminister Bent Høie (H), helsedirektør Bjørn Guldvog og smitteverndirektør Geir Bukholm vil også være til stede.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Kanskje du er inne på noe...:cool:

    Statsminister Erna Solberg hasteinnkaller til pressekonferanse om coronasituasjonen onsdag klokken 18. Den vil blant annet handle om vaksinasjonsstrategien. Helseminister Bent Høie (H), helsedirektør Bjørn Guldvog og smitteverndirektør Geir Bukholm vil også være til stede.
    Det blir sikkert ikke noen gode nyheter, for jeg har hørt at alle sammen er både arrogante, autoritære og idioter. :)

    Men ellers må jeg nok innrømme at jeg ikke føler noen glede ved tanken på at de plutselig setter meg bakerst i køen, nå som det snart skulle vært min tur. Mest plager det meg vel at det er jeg som må roe ned min bedre halvdel i sakens anledning, hennes svenske slekt er allerede vaksinert, selv om de er mye yngre enn henne, og det begynner å bli et hett tema, for å si det litt forsiktig.... :)
    Jaja, en får ta dagene slik de kommer, lite jeg kan gjøre fra eller til.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Man vil fortsatt oppnå god vaksinasjonseffekt, selv om man er sist i køen, flokkimmuniteten oppnåes forhåpentligvis mye tidligere enn sistemann
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    men uten pass får du ikke gå på butikk eller drikke fra kran, eller delta på noe som helst artig. kanskje får du ikke komme inn i parken engang, hvis det skulle flokke seg 1000 vaksinerte der. etter hvert som flokkimmuniteten øker, så vil behovet for koronapass øke…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn