Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    I Brasil er det nok også slik at man rett og slett ikke har økonomi til å gi økonomisk bistand. Langvarig nedstenging vil nok helt garantert føre til flere dødsfall enn kåråna.
    Det er absolutt mulig, men tross alt bare en tese.
    Det hadde definitivt vært mulig å gjøre mer og annerledes enn det som er tilfellet i dag, uten at det nødvendigvis skulle bety full lockdown. Om folk slutter å gå ut helt av seg selv, så får det jo lignende konsekvenser som om det er bestemt fra toppen. Det finnes et bredere palett av mulige tiltak. Bolsonaro vleger å bagatellisere og juge, og later som om det bare blir borte over natta.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    § 94 er ikke relevant så lenge man ikke er pågrepet eller arrestert.

    § 104 er derimot av åpenbar interesse. Jeg mener det må tolkes slik at dersom man er borger, kan man ikke nektes adgang. Og har man først adgang, kan man ikke tvangsplasseres noe som helst sted i mot sin egen vilje; vi har rett til å bevege oss fritt.

    Spørsmålet er om det er vedtatt noen lover i forbindelse med pandemien, som rent faktisk er å anse som unntakslover? Noen som vet?
    Ad paragraf 94:

    Hva er man når man har blitt vurdert til å ha foretatt en "unødvendig" utenlandsreise, og er blitt plassert på et karantenehotell?

    Mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det hele henger sammen i Brasil, fordi "keiseren" både nekter økonomisk bistand og avskriver hele pandemien som nærmest en bløff. I mellomtiden kollapser helsesystemene, i den grad de finnes.
    Men det er vel ingen som har støttet Bolsonaro i de 25 000 innleggene i denne tråden - så hvorfor trekke det frem. Men jeg synes det er greit å påpeke at det kanskje ikke er like lett å drive smittesporing, karantene - og at stenging gjerne har større konskevneser i et land hvor det ikke finnes ledighetspenger og slikt.

    Livet handler om mer enn Corona - det dør fortsatt 5 millioner barn under 5 år hvert enestee år pga sykdommer knyttet til underernæring.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Men det er vel ingen som har støttet Bolsonaro i de 25 000 innleggene i denne tråden - så hvorfor trekke det frem. Men jeg synes det er greit å påpeke at det kanskje ikke er like lett å drive smittesporing, karantene - og at stenging gjerne har større konskevneser i et land hvor det ikke finnes ledighetspenger og slikt.

    Livet handler om mer enn Corona - det dør fortsatt 5 millioner barn under 5 år hvert enestee år pga sykdommer knyttet til underernæring.
    Enig.
    Brasil var bare et enkelt eksempel å gripe til.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ad paragraf 94:

    Hva er man når man har blitt vurdert til å ha foretatt en "unødvendig" utenlandsreise, og er blitt plassert på et karantenehotell?

    Mvh
    Det er jo det springende punkt.
    Har man gjort noe som bryter med loven? Er man i så fall inn under et lovverk som tillater frihetsberøvelse? Det er mulig smittevernloven dekker, og i så fall er det lovmessig greit, vil jeg anta.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo det springende punkt.
    Har man gjort noe som bryter med loven? Er man i så fall inn under et lovverk som tillater frihetsberøvelse? Det er mulig smittevernloven dekker, og i så fall er det lovmessig greit, vil jeg anta.
    Jeg tror du bør lese paragraf 94 en gang til......Det springende punktet der gjelder lov og dom. Det gis ingen unntak for forvaltningsmessige tiltak der. - Og forøvrig: Hvis det skulle være lovlig iht. smittevernloven, er det dermed lovlig ift. grunnloven?

    Mvh
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo det springende punkt.
    Har man gjort noe som bryter med loven? Er man i så fall inn under et lovverk som tillater frihetsberøvelse? Det er mulig smittevernloven dekker, og i så fall er det lovmessig greit, vil jeg anta.
    Jeg tror de som "stikker" fra karantene"hotellet", og nekter å akseptere boten i mange tilfeller vil kunne ha en ganske god sak her. Iallfall hvis de i tillegg kan dokumentere at de kan avholde karantenen på annet egnet sted. Det blir spennende å følge dette i rettssystemet fremover.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du bør lese paragraf 94 en gang til......Det springende punktet der gjelder lov og dom. Det gis ingen unntak for forvaltningsmessige tiltak der. - Og forøvrig: Hvis det skulle være lovlig iht. smittevernloven, er det dermed lovlig ift. grunnloven?

    Mvh
    Grunnloven går foran loven ved motstrid disse imellom.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det gjør vi jo. Og en del av den fasiten viser at hittil har vi hatt en brøkdel så mange døde i Norge som i Sverige, direkte relatert til Covid 19. Men det er ikke hele svaret; det kommer ikke før om et år eller to. Reisverket begynner rett nok å bli begripelig. Men som flere påpeker, det er betydelig mer komplekst enn akkurat hvor mange som har dødd med virus i kroppen.
    Nå har vi brukt milliarder på å gi gamle, demete osv noen ekstra månender, jamfør underdødelighet i 2020 (og 2021), så jeg tror vi kommer til å se overdødelighet fra 2023 og utover. Hvis ikke man tenker å holde landet permanent stengt da.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg tror du bør lese paragraf 94 en gang til......Det springende punktet der gjelder lov og dom. Det gis ingen unntak for forvaltningsmessige tiltak der. - Og forøvrig: Hvis det skulle være lovlig iht. smittevernloven, er det dermed lovlig ift. grunnloven?

    Mvh
    Jeg er virkelig ikke uenig, altså, jeg bare forsøker å turnere spørsmålet fra flere sider.
    Vi har en smittevernlov, og dersom denne bryter med grunnloven, så må det harmoniseres.

    Jeg har store problemer med dagens karantenehotellregler, men dersom de bare var oppfordringer, hadde det vært ok. Samtidig som jeg absolutt forstår hvorfor vi må ha spesielle regelverk i spesielle situasjoner. Men forståelse for, dekker ikke langt nok til at borgerne kan påføres urimelige og ulovlige pålegg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nå har vi brukt milliarder på å gi gamle, demete osv noen ekstra månender, jamfør underdødelighet i 2020 (og 2021), så jeg tror vi kommer til å se overdødelighet fra 2023 og utover. Hvis ikke man tenker å holde landet permanent stengt da.
    Logisk sett henter vi inn igjen den slakken vi ga noen denne gangen. Dersom ikke en hittil ukjent kraft har valgt ut Norges befolkning, så vil vi definitivt se en moderat overdødelighet de kommende år.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er virkelig ikke uenig, altså, jeg bare forsøker å turnere spørsmålet fra flere sider.
    Vi har en smittevernlov, og dersom denne bryter med grunnloven, så må det harmoniseres.

    Jeg har store problemer med dagens karantenehotellregler, men dersom de bare var oppfordringer, hadde det vært ok. Samtidig som jeg absolutt forstår hvorfor vi må ha spesielle regelverk i spesielle situasjoner. Men forståelse for, dekker ikke langt nok til at borgerne kan påføres urimelige og ulovlige pålegg.
    Jeg er dypt pessimistisk mhp. om dette noensinne vil skje, og vedder gjerne en flaske god vin på følgende scenario:

    En karantenehotellsak vil aldri nå lengre enn lagmannsretten. Skulle staten tape der, bli saken ikke anket videre. Skulle en borger tape saken, vil høyesterett nekte å behandle anken.

    Mvh
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er dypt pessimistisk mhp. om dette noensinne vil skje, og vedder gjerne en flaske god vin på følgende scenario:

    En karantenehotellsak vil aldri nå lengre enn lagmannsretten. Skulle staten tape der, bli saken ikke anket videre. Skulle en borger tape saken, vil høyesterett nekte å behandle anken.

    Mvh
    I så fall vil jo saken være rettskraftig avgjort i Lagmannsretten. Jeg tror nok likevel det kan være gode grunner som taler for at HR vil ta inn en slik sak.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I så fall vil jo saken være rettskraftig avgjort i Lagmannsretten. Jeg tror nok likevel det kan være gode grunner som taler for at HR vil ta inn en slik sak.
    Jeg tar mer enn gjerne feil her. :) Men HR har gang på gang vist seg å være svært lojal overfor statsforvaltningen. Og statsforvaltningen har ingen som helst interesse av å kjøre en sak hvor det legale albuerommet deres kan bli sterkt innskrenket.

    Mvh
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Downer.

    Gaarder døde tirsdag i hjemmet sitt. Han hadde sannsynligvis symptomer på covid-19 i syv til ti dager uten å oppsøke helsetjenesten.

    60-åringen døde etter et større arrangement på låven hjemme hos seg, hvor blant annet mange fra Oslo deltok. Politiet vil fredag trolig starte etterforskning av arrangementet, med sikte på å avdekke om det har skjedd brudd på smittevernreglene.


    Aldri hørt om fyren men det betyr ikke at han ikke er en kjendis.

    Brudd på smittevernreglene har fra og med i dag fått en ny mening.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hehe. Med andre ord innrømmer du at du forsøker deg på hersketeknikk. Søtt!

    Men be my guest, jeg har da nok av eksempler. Tidspunktet for ditt innlegg er kl 0014 i dag. Jeg har lagt merke til at dine tilsvar som oftest kommer etter midnatt, mao. så sent at folk har gått og lagt seg, og innlegget ditt får stå uimotsagt til neste dag. Kanskje håper du på at folk skal gi blaffen i å svare......




    1) Folk i karantene er ikke nødvendigvis smittet. Folk som er smittet er i isolat . Stor forskjell.

    2) Du flytter på målet. Jeg har aldri hevdet at alle følger smittevernreglene. Derimot har jeg hevdet at karantenehotell både er på grensen til det lovlige, og like usikre som hjemmekarantene,og antakelig mer usikre. Asbjørn kom med en god utredning om det lenger oppe i tråden. At du gjerne vil vri diskusjonen over på etterlevelse av karantenevilkår er enda et eksempel på din uærlige diskusjonsteknikk.



    Jeg har aldri nevnt østeuropeere med et eneste ord. Det er det du som har gjort. Jeg har heller ikke hevdet at alle nordmenn etterlever karantenereglene til punkt og prikke. Den stråmannen er det du som har satt opp.

    Forøvrig kan du med fordel stramme opp innleggene dine. Det blir mye ordgyteri og gjentakelser. Men det blir vel gjerne slik når du ikke har særlig overbevisende argumenter å føre til torgs.

    mvh
    Det var du som brakte frem hersketeknikk. Du ser det kanskje ikke selv, men det er projisering.

    Jeg er uenig med deg, men jeg anklager ikke deg av den grunn for å være en løgner. Du anklagde meg tvert for å være en løgner. Det er klokkeren hersketeknikk.

    80 % av innlegget du skrev er hersketeknikk. Forslag om oppstramming av innlegg, tidspunktet for når innlegget ble skrevet. Beskrivelse av debatteknikk. Anklage om innrømmelse. Anklager om stråmenn. Hersketeknikk etter hersketeknikk etter hersketeknikk.


    du er ikke villig til å se at etterlevelser av karantenevilkår er et sentralt punkt for karantenehotell. Temaet er ifølge deg å flytte målpostene. En av de mest sentrale årsakene til at karantenehotell finnes er altså å flytte målpostene... Hersketeknikk



    Du mener at hotellkarantene er ulovlig inngripen i personlig frihet. Jeg mener at hotellkarantene er ingenting opp mot de drakoniske tiltakene som er tredd nedover hodet til hele befolkningen.

    Å reise til utlandet er frivillig. De aller, aller færreste må reise. Og de som reiser tåler glatt 10 dager på hotell. Det er ingen fornøyelse, men må man til utlandet så må man. Tåler de det ikke, så har de valget. De kan la være å reise.

    Resten av befolkningen derimot har ikke noe valg. Tåler de ikke lockdownen. Synd. Du MÅ befinne deg i lockdownen.

    Min sympati går til de som lider under lockdownen. Jo færre som reiser over landegrensene, jo bedre. Jo nøyere kontroll vi har på landegrensene, jo bedre.

    Karantenehotell er ingenting opp mot lockdown som er tredd nedover hodet på millioner av nordmenn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.672
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Som ventet ble det ingen reaksjon på sammenkomsten på hytta, da dette bare var et brudd på de anbefalinger hun selv og helsemyndighetene har kommet med. Så boten gjelder for planlegging av innendørs arrangement på restaurant, hvor hun selv ikke var tilstede.

    Her er det mye lørdagsgodt; hun klarer ikke å forholde seg til sine egne anbefalinger og forbud- grunnet både uoversiktlighet og, muligens, manglende vilje. I seg selv sterkt betenkelig. I tillegg må hun ta smekken, fordi hun er statsminister, noe som også er en tvilsom begrunnelse.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Jeg tar mer enn gjerne feil her. :) Men HR har gang på gang vist seg å være svært lojal overfor statsforvaltningen. Og statsforvaltningen har ingen som helst interesse av å kjøre en sak hvor det legale albuerommet deres kan bli sterkt innskrenket.

    Mvh
    Synes argumentasjonen til herr tkr har tatt en noe konspiratorisk vending etter hvert. Litt kjedelig der i fiskerhytten langt der ute på øyen i kulingbygene ? Ingen voksne å snakke med ?

    Dr.E
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    :D :D :D

    Som ventet var det mannen som hadde stått for planleggingen. Erna får langt på vei bot for å være statsminister, det er også litt spesielt. Det er, slik det er referert, ganske opplagt at det er mannen som er den "mest skyldige" av de og Erna var, riktig nok ved en inkurie, ikke en gang til stede på det arrangementet som er funnet ulovlig. Sammenkomsten i leiligheten kan politiet ikke forholde seg til pga et makkverk av et regelverk, samme konklusjon som for Nachspielet til AP-folkene i Bodø, forsåvidt.

    20k i bot for å medvirke til planleggingen av et arrangement man selv ikke er til stede på. Man skal høre mye før øra faller av.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    At politiet reagerer forskjellig på statsministeren og ektemannen... Har rusreformen gått de til hodet og politiet har røyka noe fra sine ulovlige beslag?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Synes argumentasjonen til herr tkr har tatt en noe konspiratorisk vending etter hvert. Litt kjedelig der i fiskerhytten langt der ute på øyen i kulingbygene ? Ingen voksne å snakke med ?

    Dr.E
    Dette er nok ikke nødvendigvis «konspirasjonsteori». Det er en kjent sak at dommerne i Høyesterett ved flere anledninger har stemt i henhold til sin politiske overbevisning (men selvfølgelig uten å bruke det som begrunnelse). Se feks i Rt.1976 s.1, den såkalte Kløftadommen. Denne dreide seg om ekspropriasjon, og dommerne stemte helt i henhold til om de var på henholdsvis borgerlig eller venstresiden politisk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det hele henger sammen i Brasil, fordi "keiseren" både nekter økonomisk bistand og avskriver hele pandemien som nærmest en bløff. I mellomtiden kollapser helsesystemene, i den grad de finnes.

    Hva angår overdødeligheten i Sverige, er jo det selvsagt korrekt at tallet er som du sier, samtidig som Norge har en moderat underdødelighet dette året.
    Jeg har vært i Brasil, som VIP, ved to anledninger. Jeg nevner det i store bokstaver fordi det er relevant til en forståelse av hvordan landets ledelse kan gi blaffen i folket, slik Bolsonaro har gjort.

    Mine verter ved de to anledningene hadde eksklusive eiendommer forskjellige steder i og utenfor Brasil, inkludert USA og Europa. I Sao Paolo hadde min vert anlagt fotballbane i full størrelse, med gressdekke og full gressdekkepleiestab. Den brukte hans nabo - Pelé - flittig. Mine verter fløy helikopter til og fra sine kontor, som hadde landingsplass på taket.
    Det ene besøket var under Formel 1 og det gikk prestisje blant brasilianerne i å bruke mest mulig penger på å markere at de var tilknyttet arrangementet. Nå snakker vi så mye penger at det blir absurd. Forskjellene mellom rike og fattige er så store at de betrakter hverandre som vesen fra en annen planet. At de rikeste har tilgang til gode helsetjenester er en selvfølgelighet; at de fattigste (alt fra middelklassen og ned) må klare seg som best de kan, er like selvfølgelig. På et vis har du ikke gjort deg fortjent til noe som helst om "livets hell" ikke har fulgt deg og gjort deg usårbar. (Ekstrem grad av overtro styrer i slike sammenhenger og den som hellet ikke "står bi" skys).

    Den ekstreme mangelen på empati som Bolsonaro har utvist - og som mange har støttet - bygger på denne enkle filosofien. Vi så det i brøkdelsmengde fra ordføreren i Texas som meldte til sin befolkning at de fikk klare seg som best de kunne, da strømmen ble borte i lang tid. Men han var amatør i sammenligning med hva som skjer i Brasil.

    Til det du skriver: "kollapser helsesystemene, i den grad de finnes" -- de finnes, for de rikeste. Ekstremt bekostede og utstyrte sykehus med all kapasitet du måtte ønske deg og komplett fristilling når det gjelder hva du måtte ønske av eksperimentell behandling som kan forlenge liv eller kurere en sykdom. Men du skal være så rik at du syns at når en nordmann har fått låne huset ditt i Salvador, Bahia, og denne nordmannen ringer deg i Sao Paolo og lurer på om han kan få tilgang til en liten motorbåt, fordi det ser så fristende ut å ta seg en tur rundt i bukten, så sier du "Jada, det ordner jeg til i morgen".

    Og det som kommer er en stor yacht, med mannskap, som tar deg ut til en øy der det dukes opp et måltid jeg fortsatt himler over. Og du og den du reiser med har øya og skuta helt for dere selv.

    (Men det du egentlig hadde lyst på, var en båt på maks Chris-Craft størrelse, litt over 30 fot, som du så flere av ved stranden nedenfor huset, og som du kunne ført selv. Første gang du møtte din vert lurte han på hvorfor du bar din egen bagasje, han sa han aldri hadde båret noe som helst i sitt liv. Så tanken på å skulle føre egen båt var nok like fjern.)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    At de rikeste har tilgang til gode helsetjenester er en selvfølgelighet; at de fattigste (alt fra middelklassen og ned) må klare seg som best de kan, er like selvfølgelig. På et vis har du ikke gjort deg fortjent til noe som helst om "livets hell" ikke har fulgt deg og gjort deg usårbar. (Ekstrem grad av overtro styrer i slike sammenhenger og den som hellet ikke "står bi" skys).
    Høres ut som god høyrepolitikk. Vi er på vei dit.....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Synes argumentasjonen til herr tkr har tatt en noe konspiratorisk vending etter hvert. Litt kjedelig der i fiskerhytten langt der ute på øyen i kulingbygene ? Ingen voksne å snakke med ?

    Dr.E
    Finner ikke så mange voksne her inne i hvert fall! 🤣

    Se ellers svaret fra @hogen på innlegget ditt. Og- neida, kjeder meg ikke. Har akkurat vært en tur på polet og en handletur på OBS i Vestlands nest største handlesenter. Jeg slapp å ro dit, det går vei helt frem, ca 2 ,5 Km herfra.

    Konspiratorisk- jeg vet ikke helt. Jeg går i grunn ut fra at både juristene og kommunikasjonsrådgiverne til regjeringen må jobbe for føda. At juristene hadde en tung jobb med karantenehotellene synes jeg er logisk, når du ser hva slags sveitserostforskrift det endte med. Jeg tar det som en selvfølge at juristene i lovavdelingen har lest grunnloven, og er klar over utfordringene.

    Gitt at det sitter kompetente jurister i justisdepartementet, hvorfor er det konspiratorisk å gå ut fra at de ikke ønsker en gjennomgang av forskriftene i Høyesterett? Hva har de å tjene på det?

    Jamfør også det jeg skrev om hytteforbudet, hvor regjeringen måtte gjøre retrett i Norge, og tapte saken mot norske hytteeiere med hytte i Sverige. Kan også sitere Otto v. Bismarck: "Je weniger die Leute wissen, wie Würste und Gesetze gemacht werden, desto besser schlafen sie".

    Mvh
     
    Sist redigert:

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    93
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Aldri hørt om fyren men det betyr ikke at han ikke er en kjendis.

    Brudd på smittevernreglene har fra og med i dag fått en ny mening.
    Det at du ikke har hørt om han vil jeg vel anse som et sunnhetstegn da det nok betyr at du ikke har frekventert en viss type fora. Gratulerer!

    Ukjent for meg og frem til i dag.
    Han er jo faktisk en gammel rikskjendis i denne bransjen:

    Jeg har ingen glede av å se andre mennesker dø, uansett hvor fritatt for bakkekontakt de måtte være. Men jeg kan ikke befri meg fra å føle en slags Darwinsk glede over at naturen/evolusjonen (jada dødsårsak enda ikke bekreftet) her virker å gjøre akkurat det teorien predikerer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^ Og deltakerne på låvefesten samarbeider ikke med smittesporerne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Konspiratorisk- jeg vet ikke helt. Jeg går i grunn ut fra at både juristene og kommunikasjonsrådgiverne til regjeringen må jobbe for føda. At juristene hadde en tung jobb med karantenehotellene synes jeg er logisk, når du ser hva slags sveitserostforskrift det endte med. Jeg tar det som en selvfølge at juristene i lovavdelingen har lest grunnloven, og er klar over utfordringene.
    Jeg tipper det er nettopp det de har gjort:
    § 106.
    Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der.

    Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. Norske statsborgere kan ikke nektes adgang til riket.
    Og gitt den tydeligheten var det ikke så enkelt å imøtekomme det politiske presset om "importsmitte" ved å stenge grensene hermetisk, Australia style. Så man rasket sammen et regelsett begrunnet i smittevernsloven for å gjøre det så vanskelig som mulig å krysse grensen for å få flest mulig til å avstå fra det. Hensikten med "karantenehotellet" er jo å avskrekke fra "unødvendige" utenlandsreiser, ikke at det gir et bedre smittevern enn å være i karantene i egen bolig. Å kreve at man må ta to antigentester på samme dag gir heller ingen annen mening enn å gjøre det dyrt og tungvint.

    Dessverre hadde man ikke lest denne paragrafen like nøye, selv om det første punktet kan fremstå som mer tøyelig:
    § 94.
    Ingen må fengsles eller berøves friheten på annen måte uten i lovbestemte tilfeller og på den måte som lovene foreskriver. Frihetsberøvelsen må være nødvendig og ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep.

    Den pågrepne skal snarest mulig fremstilles for en domstol. Andre som er berøvet sin frihet, kan få frihetsberøvelsen prøvet for domstolene uten ugrunnet opphold.

    De som uberettiget har arrestert noen eller ulovlig holdt noen fengslet, står til ansvar for vedkommende.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    selvsagt er det vits å kreve to antigentester.

    Driter Norge i å teste dem når de ankommer så vil folk komme seg gjennom med falske papirer. Når de vet at de må gjennom en ny test, så dropper de å betale €50 for falskt papir som er billigere enn en reell test.

    Som bonus luker vi ut falske negative og vi finner de som utvikler sykdom på de 24t siden testen.


    Hvis vi ønsker å være naive nordmenn med nisseluen godt trukket nedover nesen så stoler vi på at reisende presenterer ekte papirer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.672
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hehe... segregeringstilhengerne der oppe får smake litt på dette de også. Steng ned hele distriktet! Inn/utreiseforbud!! Legg trønderne i rør!
    He, he. En liten økning i antallet smittede etter påske er helt som forventet. Det samme opplevde vi like før jul også.

    Poenget er at samfunnet kan ikke være stengt i måneder i forkant av slikt. Dessuten viser all erfaring at det raskt kommer under kontroll i områder med lav befolkningstetthet.

    Dette har jeg et meget avslappet forhold til.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23
    Trøndere under kontroll finnes ikke!!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.613
    Torget vurderinger
    96
    Nemlig, og de gir seg ikke med det!

    Min antakelse i dette tilfellet, er at de tror en infiltratør har drept deres store leder, og kamuflert det som symptomene på Covid-19.
    Fascinerende sykt.
    Dette er jo tragikomisk, men mest av alt deprimerende. Falske nyheter har gode kår med sosiale medier. Imbesiler som dette kan gjøre mye skade. Ser at flere av hans tilhengere er i full gang med å spekulere i hva han døde av. 5G stråling bl.a. Disse menneskene burde sperres inne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo tragikomisk, men mest av alt deprimerende. Falske nyheter har gode kår med sosiale medier. Imbesiler som dette kan gjøre mye skade. Ser at flere av hans tilhengere er i full gang med å spekulere i hva han døde av. 5G stråling bl.a. Disse menneskene burde sperres inne.
    Dr Darwin er tydeligvis på saken allerede. Glassklar kandidat, spør noen meg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Dr Darwin er tydeligvis på saken allerede. Glassklar kandidat, spør noen meg.
    Dr Darwin burde ta med hun som fikk 20.000,- i forelegg idag. Like sykt fasinerende.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Nei, det er det virkelig ikke.
    Mye kan sies om Statsministerens handlinger, men tross alt en fullstendig annerledes problemstilling.
    Annen problemstilling ja, men samme tema. Og like fasinerende sykt for å bruke dine ord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Helt annen kategori, men de som for noen sider tibake i tråden bagatelliserte betydningen av lederes personlige eksempel for andres etterfølgelse av pålagte restriksjoner kan jo kjenne litt etter nå. Det virket vel neppe særlig positivt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn