Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har det vært så mye kritikk av den smittefaglige ekspertisen egentlig?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og hva er dine skrik om uærlighet om ikke ren hersketeknikk?
    Hehe. Med andre ord innrømmer du at du forsøker deg på hersketeknikk. Søtt!

    Men be my guest, jeg har da nok av eksempler. Tidspunktet for ditt innlegg er kl 0014 i dag. Jeg har lagt merke til at dine tilsvar som oftest kommer etter midnatt, mao. så sent at folk har gått og lagt seg, og innlegget ditt får stå uimotsagt til neste dag. Kanskje håper du på at folk skal gi blaffen i å svare......


    Og du tror at alle som sitter i innreisekarantene går på tur alene? De har ingen turkamerater de slår følge med? De velger så å aldri ta selfie av seg selv med kompiser på tur. Tro ikke at jeg ikke har sett selfies av folk som skal sitte i karantene der de står ansikt til ansikt med folk.

    Handle nødvendigheter? Tror du ikke folk i karantene finner det nødvendig å dra på plantasjen for å handle planter til hagen? Folk gir faktisk blanke i karantenevilkår. - Det kan umulig skade at jeg ikledd munnbind tar en tur og kjøper ditten og datten, er tanke som slår de fleste som sitter i karantene, og jammen meg gjør de det. Jeg er jo alldeles ikke smittet. Jeg kan jo fint ta karantenen i mitt hjem som er et bofellesskap hvor jeg deler kjøkken og bad med 5 andre.

    Er du virkelig så naiv at du tror at alle folk følger opp dette? Unngår nærkontakt med folk?

    Få av deg skylappene. Nordmenn er ikke slik at vi følger opp hva myndighetene sier. Mange gjør det, men langt fra, langt fra alle.

    Jeg vet om flere personer som skal sitte i karantene som har fått besøk av nære bekjente. Brøt de karantenevilkårene? Ja, det kan du banne på. Brydde de seg? Nei, fordi det kunne jo umulig skade. risikoen var så liten. Det var negativ test ved ankomst. Vedkommende som kom på besøk hadde jo hjemmekontor, så om hun/han ble smittet spilte jo liten rolle, vedkommende var jo i egen "selvpålagt karantene". Vi gikk jo tur utendørs, at vi ikke maktet å holde 2-meteren til enhnver tid kunne jo ikke skade.

    Og nå snakker jeg ikke om de som helt 100 % gir blaffen. Jeg snakker om folk som etterlever karantenen så godt de kan, men som ikke makter å si nei.
    1) Folk i karantene er ikke nødvendigvis smittet. Folk som er smittet er i isolat . Stor forskjell.

    2) Du flytter på målet. Jeg har aldri hevdet at alle følger smittevernreglene. Derimot har jeg hevdet at karantenehotell både er på grensen til det lovlige, og like usikre som hjemmekarantene,og antakelig mer usikre. Asbjørn kom med en god utredning om det lenger oppe i tråden. At du gjerne vil vri diskusjonen over på etterlevelse av karantenevilkår er enda et eksempel på din uærlige diskusjonsteknikk.

    Hadde alle fulgt opp karantenereglene så ville vi ikke ha hatt bølge tre. Du må gjerne peke på østeuropeerne og si at de har skylda for tredje bølge. Du må gjerne tro at nordmenn har overlegen moral. Du må gjerne tro at vi er verdensmestere, men det er vi ikke. Ikke i nærheten. Vi gir faen som alle andre. Og jammen meg er det noen som er likere enn andre. Det er unntak bare for dem. Det kan umulig skade at akkurat de tar seg den ekstra turen. Det kan ikke skade at akkurat de mottar det besøket. Det kan ikke skade.
    Jeg har aldri nevnt østeuropeere med et eneste ord. Det er det du som har gjort. Jeg har heller ikke hevdet at alle nordmenn etterlever karantenereglene til punkt og prikke. Den stråmannen er det du som har satt opp.

    Forøvrig kan du med fordel stramme opp innleggene dine. Det blir mye ordgyteri og gjentakelser. Men det blir vel gjerne slik når du ikke har særlig overbevisende argumenter å føre til torgs.

    mvh
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det har definitift skjedd en glidning der oppfatningen er at å være i karantene er ensbetydende med å sitte alene på sitt rom, stirre i veggen og kjede live av seg. Samt skulle betale for oppholdet. .
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har definitift skjedd en glidning der oppfatningen er at å være i karantene er ensbetydende med å sitte alene på sitt rom, stirre i veggen og kjede live av seg. Samt skulle betale for oppholdet. .
    Reglene har vel vært de samme hele tiden. Karantene er ganske kjipt og legger store restriksjoner på hva du kan foreta deg:

    Slik jeg tolker reglene så skal du altså ikke ta deg en joggetur eller tilbringe dagen ute (Selv om du kan holde god avstand). Du skal oppholde deg på egnet sted - og kan kun gjøre helt nødvendige innkjøp (mat/medisiner) og ta deg en liten tur ut for å lufte vettet - helst på en tid av døgnet hvor få andre er ute.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Slik jeg tolker reglene så skal du altså ikke ta deg en joggetur eller tilbringe dagen ute (Selv om du kan holde god avstand). Du skal oppholde deg på egnet sted - og kan kun gjøre helt nødvendige innkjøp (mat/medisiner) og ta deg en liten tur ut for å lufte vettet - helst på en tid av døgnet hvor få andre er ute.
    Om jeg hadde fått noen til å gå på butikken for meg så ville jeg i all hovedsak oppfylle kravene til karantene slik jeg leser de. Samboern min oppfyller de i enda større grad siden det er jeg som går på matbutikken i familien.

    Det står jo eksplisitt at man kan ta seg en tur så lenge man kan holde avstand til andre, noe som ikke er noe probelm i praksis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som står i reglene for innreisekarantene:
    Når du er i karantene skal du:
    • Oppholde deg på et av stedene forklart her.
    • Ikke gå på jobb, skole eller barnehage.
    • Ikke foreta reiser innenlands.
    • Ikke oppsøke steder hvor det er vanskelig å holde nødvendig avstand til andre personer.
    • Ikke ta offentlig transport (unntatt ved ankomst fra utlandet på vei til karantenested, eller motsatt vei hvis man forlater Norge før karantenen er over. De over 12 år skal da bruke munnbind.)
    • Ikke oppsøke offentlige steder, som butikker, apotek og kafeer. Om du ikke har andre alternativ, kan du gå på nødvendig ærender i butikk eller apotek. Sørg for å holde god avstand til andre.
    • Unngå å ha besøk. Barn skal ikke ha lekekamerater utover de som befinner seg i hjemmet.
    Du kan gå tur ute, men hold god avstand til andre. Barn og unge bør ha mulighet til lek og det oppfordres til å gå ut å leke med barna minst en gang om dagen.
    I prinsippet er det de samme reglene som gjelder om man er innlosjert på karantenehotell også.

    Hvis mer eller mindre anekdotiske eksempler på at enkelte ikke etterlever reglene skal rettferdiggjøre kollektiv frihetsberøvelse vil jeg gjerne diskutere hvilke andre grupper i samfunnet som også bør varetektsfengsles som preventivt tiltak fordi det finnes anekdotiske eksempler på at noen i den gruppen ikke har overholdt en eller annen regel. Steng dem inne!
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg tolker reglene så skal du altså ikke ta deg en joggetur eller tilbringe dagen ute (Selv om du kan holde god avstand). Du skal oppholde deg på egnet sted - og kan kun gjøre helt nødvendige innkjøp (mat/medisiner) og ta deg en liten tur ut for å lufte vettet - helst på en tid av døgnet hvor få andre er ute.
    Jeg synes at det er mye rom for tolkning her. Et oppholdssted kan jo være så mangt. Er tkr Towers et oppholdssted? Hvis ja- er hagen en del av oppholdsstedet? Kan jeg gå ut og grave i hagen uten at det bryter karanteneforutsetningene? Hva med å stå på gårdsplassen og vaske bilen eller kløyve ved? Jeg mener at det er fullt tillatt iht. karantenebetingelsene. Og som @weld77 nevner, en har uttrykkelig lov til å gå (løpe?) på tur.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I prinsippet er det de samme reglene som gjelder om man er innlosjert på karantenehotell også.

    Hvis mer eller mindre anekdotiske eksempler på at enkelte ikke etterlever reglene skal rettferdiggjøre kollektiv frihetsberøvelse vil jeg gjerne diskutere hvilke andre grupper i samfunnet som også bør varetektsfengsles som preventivt tiltak fordi det finnes anekdotiske eksempler på at noen i den gruppen ikke har overholdt en eller annen regel. Steng dem inne!
    Jeg er kanskje litt konspiratorisk anlagt, men jeg har hele tiden lurt på om de rare karantenehotell-reglene henger sammen med at et utgangsforbud ville føre til at norske borgere da de facto ville blitt internert uten lov og dom.

    Bare en strøtanke...... :)

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes at det er mye rom for tolkning her. Et oppholdssted kan jo være så mangt. Er tkr Towers et oppholdssted? Hvis ja- er hagen en del av oppholdsstedet? Kan jeg gå ut og grave i hagen uten at det bryter karanteneforutsetningene? Hva med å stå på gårdsplassen og vaske bilen eller kløyve ved? Jeg mener at det er fullt tillatt iht. karantenebetingelsene. Og som @weld77 nevner, en har uttrykkelig lov til å gå (løpe?) på tur.
    Alt det er innafor, men å henge på nærmeste kjøpesenter, gå på kontoret, ta bussen, eller få besøk hjemme er ikke OK. Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Poenget er tross alt smittevern, så opphold på egen plen eller i nærmeste skogholt er like mye karantene som eget soverom. Man skal ikke være i kontakt med andre mennesker på en måte som utsetter dem for mulig smitterisiko. Og hotellfrokost på et karantenehotell er vanvittig mye høyere risiko enn å vaske bil på egen gårdsplass.

    Man bør også tenke litt på hvilken annen risiko man utsetter seg for, forresten. Å kløyve ved medfører en viss risiko for å måtte ta en tur på legevakten, og det blir nokså kompliserte greier hvis man er i karantene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gøy på landet i så måte. Forskjellen blir at man i motsetning til å treffe lite folk må treffe ingen folk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    viktig er det altså for enkelte konspirasjonsteoretikere å ikke innrømme at de har tatt feil....
    Nemlig, og de gir seg ikke med det!

    Min antakelse i dette tilfellet, er at de tror en infiltratør har drept deres store leder, og kamuflert det som symptomene på Covid-19.
    Fascinerende sykt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Tipper det er Obama som står bak :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Alt det er innafor, men å henge på nærmeste kjøpesenter, gå på kontoret, ta bussen, eller få besøk hjemme er ikke OK. Det er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Poenget er tross alt smittevern, så opphold på egen plen eller i nærmeste skogholt er like mye karantene som eget soverom. Man skal ikke være i kontakt med andre mennesker på en måte som utsetter dem for mulig smitterisiko. Og hotellfrokost på et karantenehotell er vanvittig mye høyere risiko enn å vaske bil på egen gårdsplass.

    Man bør også tenke litt på hvilken annen risiko man utsetter seg for, forresten. Å kløyve ved medfører en viss risiko for å måtte ta en tur på legevakten, og det blir nokså kompliserte greier hvis man er i karantene.
    Jeg finner hotellkarantenebestemmelsene veldig utfordrende.
    Hvordan kan staten bestemme at egne borgere ikke får lov til å reise hjem til sin egen bolig, egentlig? Hvordan er dette hjemlet, og hvordan har det seg at man i tillegg er tvunget til å delbetale dette uønskede "fengselsoppholdet"? Jeg forstår at myndighetene ønsker minst mulig ferdsel over grensene, og sånn sett fungerer dette tvangsmiddelet som tiltenkt. Men jeg sliter fortsatt med å begripe lovligheten i en sånn form for frihetsberøvelse.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes at det er mye rom for tolkning her. Et oppholdssted kan jo være så mangt. Er tkr Towers et oppholdssted? Hvis ja- er hagen en del av oppholdsstedet? Kan jeg gå ut og grave i hagen uten at det bryter karanteneforutsetningene? Hva med å stå på gårdsplassen og vaske bilen eller kløyve ved? Jeg mener at det er fullt tillatt iht. karantenebetingelsene. Og som @weld77 nevner, en har uttrykkelig lov til å gå (løpe?) på tur.

    Mvh
    Ja, for oss med enebolig og hage så kan vi selvsagt gjøre det vi vil på egen eiendom.

    Man kan muligens ikke straffes om man tar seg en joggetur eller tar med familien på tur til Løvstakken, men det er ikke intensjonen med regelverket (Altså gjør hva du vil så lenge du ikke går på butikken og ellers kan holde god avstand). Mener det ble presisert på noen av pressekonferansene i fjor vår at man kunne gå seg en rolig kveldstur (I betydning for å lufte vettet litt).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ellers er jeg strengt tatt ikke så opptatt av importsmitte, karantenehotell, lokale tiltak osv - jeg synes den overordnete strategien er mer interessant - og på det nivået synes jeg det er litt merkelig at det nå begynner å komme en del stemmer hvor man etterlyser avveiing mellom tiltaksbyrde og sykdomsbryde. Det spiller vel ikke den store rollen nå om tiltakene varer til 15. mai eller 15. juni - den forskjellen er 14 eller 15 mnd med tiltak. Diskusjonen burde vi jo hatt for et år siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, for oss med enebolig og hage så kan vi selvsagt gjøre det vi vil på egen eiendom.

    Man kan muligens ikke straffes om man tar seg en joggetur eller tar med familien på tur til Løvstakken, men det er ikke intensjonen med regelverket (Altså gjør hva du vil så lenge du ikke går på butikken og ellers kan holde god avstand). Mener det ble presisert på noen av pressekonferansene i fjor vår at man kunne gå seg en rolig kveldstur (I betydning for å lufte vettet litt).
    Joda.
    Intensjonen er helt klar. Men det som regulerer livene våre er til syvende og sist det som står i forskriften, og ikke intensjonene bak.

    Jeg synes at det begynner å bli en del overtramp i henhold til forholdsmessigheten i forskriften etter hvert. Hytteforbudet i Norge ble jo møtt med så heftige protester at det ble strøket i fjor vår, og det ble ikke gjeninnført i år. Jeg vet jo ikke om dette var politikk eller juss, men jeg gjetter på en kombinasjon. Det som er tilfelle er i hvert fall at hytteeiere med hytter i Sverige gikk til sak mot staten og vant. Forskriften ble deretter endret, selv om staten anket saken. Det tyder jo på at staten frykter at forskriften sto på litt tvilsomt juridisk grunnlag.

    Hva angår karantenehotell, don`t get me started.

    Mvh
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner hotellkarantenebestemmelsene veldig utfordrende.
    Hvordan kan staten bestemme at egne borgere ikke får lov til å reise hjem til sin egen bolig, egentlig? Hvordan er dette hjemlet, og hvordan har det seg at man i tillegg er tvunget til å delbetale dette uønskede "fengselsoppholdet"? Jeg forstår at myndighetene ønsker minst mulig ferdsel over grensene, og sånn sett fungerer dette tvangsmiddelet som tiltenkt. Men jeg sliter fortsatt med å begripe lovligheten i en sånn form for frihetsberøvelse.
    Enig!

    Til orientering fra grunnloven:

    § 94.
    Ingen må fengsles eller berøves friheten på annen måte uten i lovbestemte tilfeller og på den måte som lovene foreskriver. Frihetsberøvelsen må være nødvendig og ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep.

    Den pågrepne skal snarest mulig fremstilles for en domstol. Andre som er berøvet sin frihet, kan få frihetsberøvelsen prøvet for domstolene uten ugrunnet opphold.

    De som uberettiget har arrestert noen eller ulovlig holdt noen fengslet, står til ansvar for vedkommende.



    og:


    § 106.
    Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der.

    Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. Norske statsborgere kan ikke nektes adgang til riket.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ellers er jeg strengt tatt ikke så opptatt av importsmitte, karantenehotell, lokale tiltak osv - jeg synes den overordnete strategien er mer interessant - og på det nivået synes jeg det er litt merkelig at det nå begynner å komme en del stemmer hvor man etterlyser avveiing mellom tiltaksbyrde og sykdomsbryde. Det spiller vel ikke den store rollen nå om tiltakene varer til 15. mai eller 15. juni - den forskjellen er 14 eller 15 mnd med tiltak. Diskusjonen burde vi jo hatt for et år siden.
    Nå begynner vi tross alt å se konturene av en fasit her, og den er blant annet at Norge har 1/20 av Sveriges dødsrate, så på et eller annet plan har jo dette fungert etter hensikten, og vel så det. At det stadig vekk kommer flere kritiske røster er vel naturlig, det er krigstretthet og utålmodighet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynner vi tross alt å se konturene av en fasit her, og den er blant annet at Norge har 1/20 av Sveriges dødsrate, så på et eller annet plan har jo dette fungert etter hensikten, og vel så det. At det stadig vekk kommer flere kritiske røster er vel naturlig, det er krigstretthet og utålmodighet.
    Forutsatt at den eneste målestokken for suksess er dødsrater ift kåråna ligger Norge opplagt veldig godt an. Hvis man velger å sammenligne med en bredere målestokk, der også andre samfunnsmessige hensyn tas med, kan det nok hevdes at man kunne ha gjort det veldig mye bedre. Livet dreier seg tross alt om mer enn bare kåråna.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Enig!

    Til orientering fra grunnloven:

    § 94.
    Ingen må fengsles eller berøves friheten på annen måte uten i lovbestemte tilfeller og på den måte som lovene foreskriver. Frihetsberøvelsen må være nødvendig og ikke utgjøre et uforholdsmessig inngrep.

    Den pågrepne skal snarest mulig fremstilles for en domstol. Andre som er berøvet sin frihet, kan få frihetsberøvelsen prøvet for domstolene uten ugrunnet opphold.

    De som uberettiget har arrestert noen eller ulovlig holdt noen fengslet, står til ansvar for vedkommende.



    og:


    § 106.
    Enhver som oppholder seg lovlig i riket, kan fritt bevege seg innenfor rikets grenser og velge sitt bosted der.

    Ingen kan nektes å forlate riket med mindre det er nødvendig av hensyn til en effektiv rettsforfølgelse eller for avtjening av verneplikt. Norske statsborgere kan ikke nektes adgang til riket.
    § 94 er ikke relevant så lenge man ikke er pågrepet eller arrestert.

    § 104 er derimot av åpenbar interesse. Jeg mener det må tolkes slik at dersom man er borger, kan man ikke nektes adgang. Og har man først adgang, kan man ikke tvangsplasseres noe som helst sted i mot sin egen vilje; vi har rett til å bevege oss fritt.

    Spørsmålet er om det er vedtatt noen lover i forbindelse med pandemien, som rent faktisk er å anse som unntakslover? Noen som vet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Spørsmålet er om det er vedtatt noen lover i forbindelse med pandemien, som rent faktisk er å anse som unntakslover? Noen som vet?
    Uansett så er i utgangspunktet poenget med en grunnlov at den gjelder uansett. Ellers er det strengt tatt lite vits i å ha en om man bare kan sette den til side når det av en eller annen grunn måtte passe. Unntakene som kan gjøres er stort sett begrenset til krigstid.

    Det er garantert gjort veldig masse i Norge det siste året som aldri ville overlevd en ordinær saksgang.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Forutsatt at den eneste målestokken for suksess er dødsrater ift kåråna ligger Norge opplagt veldig godt an. Hvis man velger å sammenligne med en bredere målestokk, der også andre samfunnsmessige hensyn tas med, kan det nok hevdes at man kunne ha gjort det veldig mye bedre. Livet dreier seg tross alt om mer enn bare kåråna.
    Helt enig i dette, men det er tilnærmet umulig å ha noe sikkert svar på eksakt balansepunkt. Har jevnlig kontakt med Sverige, og der er det mange som åpent sier de "skrattar av Norge", mens jeg da lurer på om de pårørende til 13 000 døde er med på skrattingen?
    Dette er en ligning med et uendelig antall ukjente faktorer, og Brasil viser hvordan det ikke bør gjøres, spørsmålet er om Norge havner i motsatt ende, altså også viser hvordan det sikke skal gjøres, bare med motsatt fortegn. Det som er 100% sikkert, er at dødsmessig vil vi tross alt ta igjen Sverige i løpet av de nærmeste år.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynner vi tross alt å se konturene av en fasit her, og den er blant annet at Norge har 1/20 av Sveriges dødsrate, så på et eller annet plan har jo dette fungert etter hensikten, og vel så det. At det stadig vekk kommer flere kritiske røster er vel naturlig, det er krigstretthet og utålmodighet.
    Det du skriver er riktig. Det du ikke nevner, er elefanten i rommet:

    Den norske regjeringen har gjort noen katastrofalt dårlige valg mhp. vaksinekjøp, og situasjonen er den at vi ikke har tilgang på nok vaksiner. Det gjelder for resten av Europa også. Tilgangen er så elendig at selv WHO- sjefen har reagert!

    Det blir nå kolportert som en gla`nyhet at vi skal få 150000 doser i løpet av april.....Ikke mye å henge i julegrana hvis du setter det opp mot behovet. Og inntil nok vaksine er tilgjengelig, finnes det bare en måte å hindre pandemien på: Stadig skarpere innskrenkninger av folks frihet, hen til tiltak som med stor sannsynlighet er ulovlige.

    Mvh
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    § 94 er ikke relevant så lenge man ikke er pågrepet eller arrestert.

    § 104 er derimot av åpenbar interesse. Jeg mener det må tolkes slik at dersom man er borger, kan man ikke nektes adgang. Og har man først adgang, kan man ikke tvangsplasseres noe som helst sted i mot sin egen vilje; vi har rett til å bevege oss fritt.

    Spørsmålet er om det er vedtatt noen lover i forbindelse med pandemien, som rent faktisk er å anse som unntakslover? Noen som vet?
    Ikke enig ift § 94, det er snakk om frihetsberøvelse, det er ingen forutsetning om å være formelt pågrepet eller arrestert. Jeg mener at bestemmelsen er klart relevant.

    I utgangspunktet enig ift § 106.

    Må ta forbehold om at grunnlovstolkninger er en slags egen kunst. Det krever generelt veldig mye forkunnskaper for å gjøre gode grunnlovstolkninger, jeg må nok ta frem Statsforfatningsretten til Andenæs noen timer for å være på høyden igjen i forhold til dette.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    §94 vil antakeligvis være det som er relevant for å bli tvangsplassert på karantenehotell - i prinsippet en nødvendig frihetsberøvelse. Men det fordrer en eller annen lovhjemmel for å gjøre det. Den lovhjemmelsen finnes i Smittevernlovens §4.
    § 4-3.Forskrifter om karantenebestemmelser
    Kongen kan gi forskrifter for å motvirke at smittsomme sykdommer føres inn i landet eller spres til andre land (karantenetiltak), herunder bestemmelser om tiltak som gjelder personer, dyr, transportmidler, varer og gjenstander som kan tenkes å overføre smittsomme sykdommer. I forskriftene kan Kongen også fastsette nærmere krav til undersøkelser, smittesanering og dokumentasjon i forbindelse med innreise til og utreise fra Norge og i forbindelse med inn- og utførsel av varer.

    Kongen kan for å forebygge eller motvirke overføring av covid-19 gi forskrift om hvor og hvordan personer som reiser inn til Norge, skal gjennomføre karantene. Kongen kan også gi forskrift om egenandel for personer i karantene eller deres arbeids- eller oppdragsgiver til dekning av kostnader ved karanteneopphold.

    Kongen kan gi forskrift om saksbehandlingsregler for vedtak gitt i medhold av forskrift etter andre ledd. Det kan her gjøres unntak
    §106 gjør at en kan ikke nekte å slippe inn norske statsborgere, men de kan plasseres i karantene iht smittevernloven.

    Johan-Kr
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir nå kolportert som en gla`nyhet at vi skal få 150000 doser i løpet av april.....
    Nå har vi vel passert 150 000 doser i uken på stigende trend. Og det er fortsatt april her jeg er.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Vi har jo klart oss bedre enn svenskene økonomisk (i BNP endring) ref tidligere innspill
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Du tar som vanlig ikke poenget.

    Er karantene et problem for deg som person, så har du alltids et valg. Du har et valg. Skal jeg gjenta det en gang til. Det er et valg du har. Du kan velge å si opp jobben og gjøre noe annet skulle karantenen bli for vanskelig for deg. Skulle livet bli vanskeig for deg, så har du alltid et valg til å gjøre noe annet. Det valget har som oftest også negative konsekvenser. Du kan gå ned i levestandard. Du kan miste relasjoner. Du kan få dårligere kortsiktig helse. Du har alltid et valg.

    Skulle du være i et ulykkelig ekteskap så har du alltid et valg om å ta ut skilsmisse. Det betyr at du mister en inntekt og får høyere utgifter. Det betyr at barna bor her og der. Det betyr konsekvenser. Du har et valg.

    Har du en forferdelig jobb og du hater sjefen. Du har et valg. Du kan faktisk si opp jobben og finne deg noe annet. Det har selvsagt negative kortsiktige konsekvenser som ingen inntekt, usikker fremtid, bank som lurer på hva du holder på med.

    Folk velger heller å si at verden er utrolig kjip, jobben suger balle, jeg har verdens fæleste kone og ungene er ille også. De velger at sånn skal det være fremfor å gjøre noe med det. Det er et valg de tar.

    For de har alltid et valg.
    Sorry, var ikke så lett å ta det poenget ut av følgende avsnitt.

    Jeg har null sympati for de som velger å reise utenlands i en pågende pandemi. De kan velge å delta i dugnaden, men lar være. I stedet skal du og jeg tåle drakoniske tiltak.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi har jo klart oss bedre enn svenskene økonomisk (i BNP endring) ref tidligere innspill
    Svenskene sin økonomi var i grøfta før Corona og vi har vel brukt mest penger av alle i hele verden.
    Sånn relativt sett så er det nok ikke like lett å slå fast at vi har greid oss bedre.
    Men det er klart - med 11 200 000 000 000 på bok - så kan man kjøpe seg ut av en del problemer.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig i dette, men det er tilnærmet umulig å ha noe sikkert svar på eksakt balansepunkt. Har jevnlig kontakt med Sverige, og der er det mange som åpent sier de "skrattar av Norge", mens jeg da lurer på om de pårørende til 13 000 døde er med på skrattingen?
    Dette er en ligning med et uendelig antall ukjente faktorer, og Brasil viser hvordan det ikke bør gjøres, spørsmålet er om Norge havner i motsatt ende, altså også viser hvordan det sikke skal gjøres, bare med motsatt fortegn. Det som er 100% sikkert, er at dødsmessig vil vi tross alt ta igjen Sverige i løpet av de nærmeste år.
    Nå er overdødeligheten i Sverige ifjor på ca 5000 ikke 13000, det er ikke all verdens mange i forhold til en befolkning på ca 11 millioner.

    Angående Brasil er det lett å gjøre narr av dem, men det er ikke så veldig mange gode alternativer der. De aller fleste i Brasil får ingen støtte i det hele tatt fra staten ved eventuelle nedstengninger. I realiteten mister de da jobben og får null i inntekt. Hvordan skal man da skaffe mat og husrom til familien?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Da synes din konklusjonen med sammenlingning av antall døde som har testet positivt for Corona å være noe unyansert.
    Det er ingen konklusjon. Men det er en av de mange inputs i ligningen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    §94 vil antakeligvis være det som er relevant for å bli tvangsplassert på karantenehotell - i prinsippet en nødvendig frihetsberøvelse. Men det fordrer en eller annen lovhjemmel for å gjøre det. Den lovhjemmelsen finnes i Smittevernlovens §4.


    §106 gjør at en kan ikke nekte å slippe inn norske statsborgere, men de kan plasseres i karantene iht smittevernloven.

    Johan-Kr
    Nettopp dette vil de kommende rettssakene dreie seg om. Jeg er ikke på noen måte sikker på at karantene"hotell" vil anses som en "nødvendig" frihetsberøvelse i alle tilfeller. Det må iallfall her gjøres en helt konkret vurdering i hver enkelt sak.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nå er overdødeligheten i Sverige ifjor på ca 5000 ikke 13000, det er ikke all verdens mange i forhold til en befolkning på ca 11 millioner.

    Angående Brasil er det lett å gjøre narr av dem, men det er ikke så veldig mange gode alternativer der. De aller fleste i Brasil får ingen støtte i det hele tatt fra staten ved eventuelle nedstengninger. I realiteten mister de da jobben og får null i inntekt. Hvordan skal man da skaffe mat og husrom til familien?
    Det hele henger sammen i Brasil, fordi "keiseren" både nekter økonomisk bistand og avskriver hele pandemien som nærmest en bløff. I mellomtiden kollapser helsesystemene, i den grad de finnes.

    Hva angår overdødeligheten i Sverige, er jo det selvsagt korrekt at tallet er som du sier, samtidig som Norge har en moderat underdødelighet dette året.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Du skrev Nå begynner vi tross alt å se konturene av en fasit her,
    Det gjør vi jo. Og en del av den fasiten viser at hittil har vi hatt en brøkdel så mange døde i Norge som i Sverige, direkte relatert til Covid 19. Men det er ikke hele svaret; det kommer ikke før om et år eller to. Reisverket begynner rett nok å bli begripelig. Men som flere påpeker, det er betydelig mer komplekst enn akkurat hvor mange som har dødd med virus i kroppen.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Det hele henger sammen i Brasil, fordi "keiseren" både nekter økonomisk bistand og avskriver hele pandemien som nærmest en bløff. I mellomtiden kollapser helsesystemene, i den grad de finnes.

    Hva angår overdødeligheten i Sverige, er jo det selvsagt korrekt at tallet er som du sier, samtidig som Norge har en moderat underdødelighet dette året.
    I Brasil er det nok også slik at man rett og slett ikke har økonomi til å gi økonomisk bistand. Langvarig nedstenging vil nok helt garantert føre til flere dødsfall enn kåråna.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn