Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner faktisk en som jobber med Coronaproblematikken, han er lege og virolog. Har dermed pr.def. ikke gått på LHS (Livets Harde Skole) som mange av Smittevern/psykologi/demografi-ekspertene her på HFS. Meget interessant å prate med en som har reell kunnskap, han mente forøvrig at i det store å det hele hadde vi fått til dette på en ordentlig måte. Selvfølgelig vil vel LHS syte-klubben si, han er jo en av DE, som elsker å plage oss, maktsyk, kjører el-bil, har ikke peiling osv.osv.osv.

    Men det var en ting han hadde å utsette på tiltakene, og det var håndteringen av utenlandstrafikken tidligere i høst/vinter. Og han sa at smittesporingssystemet vi har er meget effektivt, og at det er en av pillarene i "bygget." .Iflg min kompis i Italia er det ikke i nærheten noe slikt der. Der er det opptil den enkelte. Nabolandene våre er heller ikke så bra stilt som vi.

    Intervju med en annen av DE dvs Frode Forland i Expressen (S), Frode Forland, fagdirektør i FHI .Gjennom karrieren har han vært almenlege, kommunelege og fylkeslege. Han var fagsjef og avdelingsdirektør i Statens helsetilsyn, samt avdelingsdirektør og divisjonsdirektør i Helsedirektoratet. Han har også hatt roller ved Det europeiske smittevernbyrået og Koninklijk Instituut voor de Tropen. Men han er jo en av DE så da......

    Koronaviruset, Sverige | Norges koronagrep vekker oppsikt i Sverige: - I ferd med å klare noe hele verden drømmer om (nettavisen.no)

    Dr.E
    Så er det det at corona- håndtering handler om mer enn smitte. Eller burde handlet om mer. Det er det vi har tatt opp. Alt i verden dreier seg ikke om "smittevern". Vern om mennesker burde hatt en mye større plass.
    Hva en lege mener om smittevern, er i så måte ikke spesielt interessant. Det blir en alt for snever tankegang. Som lege burde han også tenke på følger av tiltak.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så mens de med doktograd fra LHS synser bredt og altomfattende om alt de fullstendig mangler kompetanse på, antar de også uten videre at leger, forskere og andre smittevernseksperter kun har smittevern for øyet, ignorerer alle andre momenter og fullstendig unngår å konferere med fagfolk og eksperter fra andre disipliner.

    Det finnes tilsynelatende ingen grenser for hvor fjellstødig klokketro enkelte har på sin egen innsikt og fortreffelighet, fullstendig uten basis i noe særlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Leger som kun uttaler seg om smittevern, mangler forståelse for at følger av tiltak også er folkehelse. Så nei; de viser ikke akkurat imponerende innsikt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har hele tiden vært en påfallende mangel på forståelse for at corona ikke bare dreier seg om smitte og smittevern. Dette gjelder både i tråden- hvor Bx til tider er et hederlig unntak fra den "siden", og i samfunnet for øvrig. Å klare å se utover selve smitten, viser seg vanskelig for de aller fleste. Folkehelse består også av psykisk helse, fysisk aktivitet, sosial omgang, trygghet for å ha et arbeid å gå til, økonomisk trygghet. Vi burde i mye større grad vektet smittevern mot disse faktorene. Er det nødvendig at det i Kolvereid nektes aktiviteter for voksne, at de i Kristiansund ikke kan samles for å synge i kor, at psykisk syke mister tilbud, at studenter over hele landet har mye digital undervisning- selv i områder med minimal og ingen smitte?

    Mitt svar er; det er selvsagt helt unødvendig. Det eneste det fører til, er at man får helt unødvendige og negative konsekvenser av tiltak.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    hvilke svar er det du er lite fornøyd med?
    Jeg kan gi deg to grunner. For det første så syter dere hele tiden. For det andre så fortjener dere litt stigmatisering i retur, "spissformulering" som du kaller det. Dere sytekamerater har boltret dere fritt med slag under beltestedet i mer enn et halvår allerede. Noe av det har vært et stygt skue (jeg sikter ikke til det som jeg har fått rettet mot meg selv). Syting er jo en treffende beskrivelse, da. Syting og utskjelling. Dere syter og skjeller ut de ansvarlige for koronahåndteringen og de som ikke deltar i sytekoret. Innleggene man kan lære noe av er det lengre mellom. Og nå har dere begynt å syte over at dere får litt payback også,, men dere burde jo takke, ettersom dere både elsker utskjelling og syting.
    Eller f.eks. et evig gjentagende mas fra lars_erik. Differensierte tiltak, smitte er ikke farlig, høyrefolk er teite, de som mener tiltakene er riktige er ALLE sammen egoister, ingen tenker på de som lider (bare jeg), importsmitte er dumt. Noe jeg glemte? Når dette narsissistiske sludderet gjentas to ganger daglig oppfattes det som gneldring eller syting.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det blir et kappløp mellom mutanter og vaksiner, jeg tror alle kommer til å bli smittet av dette men spørsmålet er om man blir syk eller ikke. Og det er der vaksiner kommer inn i bildet. Mange nye smittet i Moss i dag også, og vi har tiltak med stengte kjøpesentre, alle må bruke munnbind i matbutikken osv, men likevel stiger smitten....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Så mens de med doktograd fra LHS synser bredt og altomfattende om alt de fullstendig mangler kompetanse på, antar de også uten videre at leger, forskere og andre smittevernseksperter kun har smittevern for øyet, ignorerer alle andre momenter og fullstendig unngår å konferere med fagfolk og eksperter fra andre disipliner.

    Det finnes tilsynelatende ingen grenser for hvor fjellstødig klokketro enkelte har på sin egen innsikt og fortreffelighet, fullstendig uten basis i noe særlig.

    I Norge er vi ikke like autoritetstro som i Tyskland eller Sverige. Det sies jo at svensker er tyskere forkledd som mennesker.
    Uansett, så er den måten man møter korona på en politisk avgjørelse. Tviler på det er så mange velkvalifiserte som gir overordnede råd. En ting er sikkert; regjeringas coronahåndtering er usedvanlig politisk...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så du forsvarer innlegg som ikke inneholder noe annet enn stigma, så lenge det kommer fra en du er enig med. Men substans ispedd syrlige kommentarer den andre veien er langt over streken. Jeg er ikke overrasket, men jeg håper jo du ser dobbeltmoralen her.
    Jeg begrunnet hvorfor jeg var enig - og synes det berører et problem. Mental helse og solidaritet er to begreper som har forsvunnet mht utsatte grupper.

    Ellers ser jeg at meningsfeller på «begge sider» liker hverandres innlegg her uavhengig av treffsikkerhet og relevans, det er vel litt av naturens gang på et forum 😁
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg kan gi deg to grunner. For det første så syter dere hele tiden. For det andre så fortjener dere litt stigmatisering i retur, "spissformulering" som du kaller det. Dere sytekamerater har boltret dere fritt med slag under beltestedet i mer enn et halvår allerede. Noe av det har vært et stygt skue (jeg sikter ikke til det som jeg har fått rettet mot meg selv). Syting er jo en treffende beskrivelse, da. Syting og utskjelling. Dere syter og skjeller ut de ansvarlige for koronahåndteringen og de som ikke deltar i sytekoret. Innleggene man kan lære noe av er det lengre mellom. Og nå har dere begynt å syte over at dere får litt payback også,, men dere burde jo takke, ettersom dere både elsker utskjelling og syting.
    Jeg forstår hva du mener, og selv om du stigmatiserer så var det godt skrevet.Såpass må vi tåle ! Kanskje du undervurderer litt at «vi sytere» tok opp sentrale problemstillinger og løsninger som «motparten» var knallharde på var urealistiske. Nå er tiltakene implementert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så ser man at FHI har fått i oppdrag av regjeringen å vurdere "skeivfordelding" av vaksiner, slik at områder med mye smitte får mer. Noe vi syterne har tatt til orde for- hele tiden. Så "syting" eller treffsikker refleksjon, det er det store spørsmålet 🤔
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ingen sparker på en død hund, så noe treffer syterne her inne vil jeg mene.

    Justeringer i tiltakene utføres nesten uten unntak 2-3 mnd etter en "common sense" vurdering med friske ordlag her inne. Nei, det betyr ikke at myndighetene leser HFS, men at det som framstår som logisk på et tidspunk for oss,, implementeres på etterskudd etter at tall har bekreftet det. En slik vurdering / plan fram i tid kunne også myndighetene med stor fordel ha utført. Neste ute er nok en nødvendig skeivfordeling av vaksiner. Tiltak mht mental helse ser jeg ikke komme, desverre. Det ender nok opp i brannslukking post Corona, men da er det for sent for mange. Men igjen, hvem bryr seg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ikke akkurat folk fra LHS jeg tenker på når jeg ser innleggene fra den såkalte sytegjengen her. Leser innleggene med interesse på begge sider, når det er tydelig de ikke er forfattet fra LHS. Tråden hadde vært død uten disse personene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingen sparker på en død hund, så noe treffer syterne her inne vil jeg mene.
    Mener man at Høie, Nakstad og regjeringen er "idioter" fordi de fullstendig har manglet evne til planlegging, ha alternative planer, se framover, se følger av elendig planlegging, glemme følger av uforholdsmessige tiltak- nettopp pga denne mangelen på planlegging; ja da sier man det rett ut; idioter! At noen blir støtt av det får så være.

    Nå sist gjelder det grensependlerne, som har stått uten økonomiske rettigheter i 6 uker- fordi regjeringen i månedsvis nektet å gripe fatt i importsmitte og derfor ikke la noen som helst planer. Ren og skjær idioti.
    Samme med at det nå er åpnet for at barn og unge kan spille f.eks fotball eller håndballkamper- mot lag fra samme kommune. Mange steder er det kun et lag, så de får ikke spille kamper. Nok en gang; elendig gjennomtenkt og planlagt. Idioti.

    Vi må faktisk forvente uendelig mye mer fra myndighetene, i stedet for makkverk- hver eneste gang.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ja, det er en skandale at statsråden ikke har planlagt interkommunale fotballkamper for kommuner med bare ett lag!!!
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er en skandale at statsråden ikke har planlagt interkommunale fotballkamper for kommuner med bare ett lag!!!
    Poenget er at de rett og slett ikke tenker at landet ser anderledes ut utenfor Oslo.

    På små steder er tilbudene færre enn i byer. Da er det ekstra viktig å legge ting til rette. Særlig også med tanke på at slike steder som oftest er smittefrite.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Tiltak mht mental helse ser jeg ikke komme, desverre. Det ender nok opp i brannslukking post Corona, men da er det for sent for mange. Men igjen, hvem bryr seg.
    Her inne? Etter corona, like mange som var glødende opptatt av dette når det sto å lese. Altså, omtrent ingen. Dobbeltmoral, fallerallera. Når så man lars_erik eller OMF skrive side opp og side ned om disse problemene før corona? Jeg kunne brukt lars_erik logikk og sagt at man skyver disse menneskene foran seg fordi man er lei av å ha ungdom hjemme, ikke kan drikke øl ute eller å dra på ferie. Men slikt holder jeg meg for god for selvsagt.



     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her inne? Etter corona, like mange som var glødende opptatt av dette når det sto å lese. Altså, omtrent ingen. Dobbeltmoral, fallerallera. Når så man lars_erik eller OMF skrive side opp og side ned om disse problemene før corona?
    Jeg følger ikke helt logikken din her.

    For 15 mnd siden - så var det i grunn ingen som var villig til å løfte en finger for å feks redusere en influensabølge som tok livet av 1000 eldre og sendte flere tusen på sykehus. Nå er det åpenbart ingen grenser for hvor langt vi skal strekke oss for å skjerme samme gjengen mot Corona.

    Og nå synes åpenbart mange at det er en global humanitær katastrofe av historiske dimensjoner at det dør 2-3 millioner eldre mennesker i verden av en smittsom sykdom, mens ingen ser ut til å bry seg om at det dør 5 millioner barn av sykdommer relatert til underernæring hver eneste år.

    Så dobbeltmoralen her mener jeg er at man nå plutselig er blitt så veldig opptatt av å redde alle liv - noe man ikke var for 15 mnd siden.

    Hvis jeg påpeker at mange unge lider av tiltakene - hvordan mener du at det dobbeltmoralsk?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.325
    Antall liker
    3.496
    Torget vurderinger
    4
    Analogien blir helt feil. Er begrenset potensial i influensa vs Covid. Man ser jo for fort det sprer seg og kommer ut av kontroll. Alle som har sluppet opp har stengt ned igjen, svenskene inkludert.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - jeg sliter fortsatt å se den helt store dobbeltmoralen - satt på spissen kan man vel si at jeg ikke brydde meg spesielt om de gamle før og heller ikke gjør det nå.
    Hvor er dobbeltmoralen?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sverige blokkerer grensen mot Norge? men holder porten åpen for importsmitte i andre enden! uten att dette omskrives i det hele tatt.
    Staten&Kapitalet
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Analogien blir helt feil. Er begrenset potensial i influensa vs Covid. Man ser jo for fort det sprer seg og kommer ut av kontroll. Alle som har sluppet opp har stengt ned igjen, svenskene inkludert.
    I det beste scenariet vil det skje en relativt liten nedgang i adgang til fødselshjelp, i kvinners tilbøyelighet til å oppsøke hjelp, tilførselen av medisiner og bemanningen på fødeklinikker.

    Da vil litt over 500 000 barn og omkring 25 000 fødende kvinner dø på grunn av koronapandemien.

    I det verste scenariet vil koronapandemien føre til at 2 313 900 døde barn og 113 400 fødende kvinner mister livet i løpet av tolv måneder.

    – Det er rett og slett så forferdelig at jeg får gåsehud når jeg leser det, sier Nanna Maaløe, postdoktor ved Avdeling for Global Helse ved Københavns Universitet
    .

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har vel en sterk mistanke om at "dobbeltmoralen" er at man våger å kritisere de fantastiske myndighetene, som har vært så flinke til å ta vare på risikogruppene.

    Tanke for andre enn de finnes nærmest ikke, bortsett fra å uttrykke "bekymring" etter hvert som man får "tallene".
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når man sammenligner covid-19 med influensa så bør man få med seg at covid-19 kan gi langvarig ettervirkninger som influensa ikke gir.

    Bl.a.
    Funnene forteller at covid-19 kan medføre langvarig sykdom selv blant personer med mild sykdom, også blant yngre voksne. Til sammenligning angir over 90 prosent av pasienter som har hatt influensa, at de er friske cirka 2 uker etter et positivt prøvesvar3
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.325
    Antall liker
    3.496
    Torget vurderinger
    4
    Ikke bra lesning men vi diskutere da tiltak i Norge og omegn
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    1.495
    Torget vurderinger
    1
    Når man sammenligner covid-19 med influensa så bør man få med seg at covid-19 kan gi langvarig ettervirkninger som influensa ikke gir.

    Bl.a.
    Funnene forteller at covid-19 kan medføre langvarig sykdom selv blant personer med mild sykdom, også blant yngre voksne. Til sammenligning angir over 90 prosent av pasienter som har hatt influensa, at de er friske cirka 2 uker etter et positivt prøvesvar3
    Dette er nok svært sammensatt og det er egentlig ingen grunn til å tro at Covid gir mer omfattende langtidsplager enn andre infeksjoner. Jeg blir imidlertid ikke overrasket om dette blir neste "folkesykdom". Tanker rundt kropp og psyke og hvordan sykdomsbegrepet tolkes synes jeg er svært interessant.

    Fra 34:50- Langtidsvirkning av Covid
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.707
    Torget vurderinger
    96
    Jeg følger ikke helt logikken din her.

    For 15 mnd siden - så var det i grunn ingen som var villig til å løfte en finger for å feks redusere en influensabølge som tok livet av 1000 eldre og sendte flere tusen på sykehus. Nå er det åpenbart ingen grenser for hvor langt vi skal strekke oss for å skjerme samme gjengen mot Corona.

    Og nå synes åpenbart mange at det er en global humanitær katastrofe av historiske dimensjoner at det dør 2-3 millioner eldre mennesker i verden av en smittsom sykdom, mens ingen ser ut til å bry seg om at det dør 5 millioner barn av sykdommer relatert til underernæring hver eneste år.

    Så dobbeltmoralen her mener jeg er at man nå plutselig er blitt så veldig opptatt av å redde alle liv - noe man ikke var for 15 mnd siden.

    Hvis jeg påpeker at mange unge lider av tiltakene - hvordan mener du at det dobbeltmoralsk?
    Forventet, jeg ser hva du prøver å si. Jeg bare snur flisa. Om det er dobbeltmoral å bekymre seg over de svake og eldres helse nå, så gjelder det samme for de unges psykiske helse. Det har vært mye i media om dette de siste årene og jeg har selv nært kjennskap til det. Hvor var engasjementet her på hfs før corona?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forventet, jeg ser hva du prøver å si. Jeg bare snur flisa. Om det er dobbeltmoral å bekymre seg over de svake og eldres helse nå, så gjelder det samme for de unges psykiske helse. Det har vært mye i media om dette de siste årene og jeg har selv nært kjennskap til det. Hvor var engasjementet her på hfs før corona?
    Før Corona ble ikke de røffly 2 millionene mennesker under 25 år nektet å leve normale liv. Så det er en problemstilling som var vanskelig å ta stilling til før Corona.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Interessant artikkel, jeg registrerer at mange mener at det ikke er så viktig med personlige friheter lengre. Det er overraskende mange som finner seg i veldig drøye inngrep i de friheter som en gang definerte den "vestlige" verden, i motsetning til diktaturer rundt i verden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Du må få reparert antennen din, Hogen. Den er defekt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Du må få reparert antennen din, Hogen. Den er defekt.
    Eventuelt er din defekt;) At folk nå aksepterer store inngrep i personlig frihet er vel et faktum, uansett hva man måtte mene om det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    «... mange som mener at det ikke er viktig med personlighet lengre ....»

    Joda, antennen min må også på service. Den er fullstendig nedsmusset av syting, utskjelling, opplagte regnefeil som forsvares med nebb og klør - og mye dritt i fanget og i retur. Så den er helt ute av tune. Syting and shit trowing seems like the new normal. 😉

    Satser på at noen dager i Madrid med trivelige folk ordner biffen. 😎🥂🤘



    Kødda, det blir hyggelig omgang i nærområdet med gode venner. Men det hadde vært gøy om noen fyrte opp dere i sytegjengen med litt koronarelatert umoral 😂

    Personlig frihet, ikke sant?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    «... mange som mener at det ikke er viktig med personlighet lengre ....»

    Joda, antennen min må også på service. Den er fullstendig nedsmusset av syting, utskjelling, opplagte regnefeil som forsvares med nebb og klør - og mye dritt i fanget og i retur. Så den er helt ute av tune. Syting and shit trowing seems like the new normal. 😉

    Satser på at noen dager i Madrid med trivelige folk ordner biffen. 😎🥂🤘



    Kødda, det blir hyggelig omgang i nærområdet med gode venner. Men det hadde vært gøy om noen fyrte opp dere i sytegjengen med litt koronarelatert umoral 😂

    Personlig frihet, ikke sant?
    Hehehe, da ønsker jeg deg iallfall en utmerket kveld(y)🥳

    Bare pass på at det ikke blir for mange gode venner, da kommer fort kårånapolitiet på døra😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    ..... Dette gjelder både i tråden- hvor Bx til tider er et hederlig unntak fra den "siden", og i samfunnet for øvrig .....
    You shouldn’t!

    This is way more flattery than I can handle.😍
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er nok svært sammensatt og det er egentlig ingen grunn til å tro at Covid gir mer omfattende langtidsplager enn andre infeksjoner. Jeg blir imidlertid ikke overrasket om dette blir neste "folkesykdom". Tanker rundt kropp og psyke og hvordan sykdomsbegrepet tolkes synes jeg er svært interessant.
    Basert på egne og bekjentes erfaringer: Etter en mild runde vil det være noen uker med etterdønninger. Noen dager føler man seg helt frisk, og så er det en ny runde. Kommer og går periodisk i flere uker, men med avtagende intensitet. Så går det over. Lukte- og smakssans kommer også tilbake etter noen uker eller måneder.

    Mest sannsynlig er etterdønningene resultat av et immunsystem i ulage, for det er de merkeligste symptomer. Plutselig inflammasjon i ankelen, rød, hoven og vond - hvor kom det fra? Og uken etter er det et håndledd. Viruset er nok ute av kroppen forlengst, men et eller annet post-viralt er det. Hvor lenge det varer ser også ut til å variere en hel del. Men det gir seg jo etterhvert.

    Den bekjente som lå 12 dager i respirator for ett år siden er fortsatt ikke helt restituert, men hvor mye som er ettervirkning av viruset og hvor mye av behandlingen er ikke godt å si.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn