Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I innlegg #20540 som jeg kommenterte i innlegg #20551. Det er svakt hvis du ikke vil vedkjenne deg dine egne utsagn.
    Han påpekte viktigheten av karantene.

    Det beste man kunne gjort rundt det, er å sette regjeringen i karantene- omringet av sivilforsvaret. Så kunne voksne folk fått ordnet opp med reell testing og karantene ved grensepassering. Slik at man hadde unngått disse stadige forekomstene av importsmitte, som fører til strenge nasjonale tiltak.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.690
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får ta det en gang til:

    Og hvorfor i all verden skal vi stenge ned hele samfunnet bare fordi det er utbrudd blant utlendinger tilknyttet en byggeplass. Kan de ikke ha sivilforsvaret til å holde vakt slik at disse holder karantenen?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Du foreslår vel å bruke sivilforsvaret for å holde folk innesperret?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Kan du hjelpe aam01, siden han ikke ser ut til å ville svare.

    Hva har oppfølging av pliktig karantene å gjøre med portforbud?
    Men reglene er jo fortsatt sånn at man kan gå ut, på tur, nødvendige ærender på butikk etc, selv om man har karantene. Blir vel noe vanskelig for sivilforsvaret å følge opp? Med mindre du mener at de som er i karantene har portforbud?
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Bor på et isflak like ved torskefisket. De trenger ikke ikke meg, men arbeidere fra Polen , Litauen, Estland, Thailand. Mange nevnt, mange kanskje glemt.
    Under dugnad er det overordnede mål.
    Noen fiskemiliarder må lide, dessverre.
    Keep your head up👍
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Norge har nå 19k flere mennesker som er påbegynt vaksinering enn foregangslandet Danmark. Danskene med sin strategi driver nå stort sett bare å setter dose nr 2. Mens Norge med sin strategi vaksinerer folk der de bor med både dose 1 og 2 samtidig.
    Danskene har riktig nok flere fullvaksinerte, men fortsatt en del igjen på de som har fått første stikk, dette jevner seg veldig ut.

    Screenshot_27.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norge har nå 19k flere mennesker som er påbegynt vaksinering enn foregangslandet Danmark. Danskene med sin strategi driver nå stort sett bare å setter dose nr 2. Mens Norge med sin strategi vaksinerer folk der de bor med både dose 1 og 2 samtidig.
    Danskene har riktig nok flere fullvaksinerte, men fortsatt en del igjen på de som har fått første stikk, dette jevner seg veldig ut.
    Jeg tipper Norge også kommer til å ende opp med en vesentlig høyere andel av befolkningen vaksinert før sommeren enn Danmark. Danskene satset på regionale vaksinasjonssentre som folk må reise til. Det kommer fort i gang, men det krever en del egeninnsats. Norge tok i stedet bryderiet med å sette opp en distribusjonskjede frem til sykehjem og fastleger, slik at dette kan skje i den vanlige primærhelsetjenesten der folk bor. Det bør nå frem til en veldig stor andel av befolkningen etterhvert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Dette er vel ikke poenget, men signaleffekten. Her antyder man at en ministertur på den engelske langsbygda har medført total kollaps i samfunnet, og selv administrerer man samfunnet hvor en død med korona er en for mye, så skal man ha vaksiner liggende på et lager i ei uke?

    For meg er det tydelig at man ikke har noen beredsskapsplan, og man evner heller ikke å planlegge noe i løpet at ett år fra hvor man vet at før eller siden kommer det en vaksine. Vi er jo helt elendige på dette her.

    Man kan argumentere så mye man vil, men vaksiner på fryselager vil aldri forståes på grasrota.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det faller raskt i USA også, de har jo bra tempo på vaksineringen også - så de er nok omsider på vei ut av det nå.

    Screenshot_2021-02-09 corona usa - Google-søk.png
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Hjelper at Thanksgiving, julen og Trump sine rally er over :)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Biden og vaksiner hjelper også samt at mange har jo hatt en runde allerede.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Det faller fra 8 januar, så Biden har nok ikke så mye med det å gjøre.
    Er ganske så sikker på at Biden si nye adminstrasjon har bidratt til raskere fall
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er ganske så sikker på at Biden si nye adminstrasjon har bidratt til raskere fall
    Skal ikke file så mye mer på dette, men det er vel gjengs enighet om at den registrerte smitten ligger ca 1 uke etter den faktisk smitten skjer. At man fikk en smitteøkning ifm med julen har vel skjedd de fleste steder.

    Men smitten ute blant folk begynte altså å falle ganske bratt rundt nyttår. Hvis vi antar 1 uke etterslep på registrerte smittede - så hadde 7 dagers snitt falt fra 260k den 8 janaur til 163k den 27 januar.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Faglige råd, eller politiske vurderinger?


    FHIs rådgivning til Helse- og omsorgsdepartementet er alltid basert på tre ulike typer vurderinger som instituttet selv gjør:

    A. Helsefaglige vurderinger: Årsaker til og utbredelse av sykdom, helseeffektene av tiltak, kostnader i helsevesenet ved tiltak.

    B. Vurderinger av andre faktiske forhold. Eksempler i coronasaken er tap for familier, arbeidstakere og næringsliv ved stenging av barnehager, læringstap ved digital undervisning, velferdstap ved stenging av fritidsarenaer og begrensning av besøk og samvær, og harme over krenking av personlig frihet.

    C. Verdivurderinger. Eksempler i coronasaken er: Hvor langt går statens rett til inngrep overfor borgere? Forsvarer helsegevinsten ved et tiltak tiltaksbyrden? Hva er rettferdig vaksineprioritering?

    FHI er høykompetente på type A. Når det gjelder type B, legger jeg til grunn at «faglige vurderinger» er vurderinger som gjøres av fagfolk. FHI har til dels svært begrenset kunnskap om områdene nevnt i eksemplene. Andre kan som regel gjøre B bedre. Type C er politikk og skal definitivt ikke være FHIs bord.

    Folk flest forstår ikke hva FHI holder på med når de ikke prioriterer høysmitteområder. Kan de være trygge på at det fra FHIs side kun ligger helsefaglige vurderinger til grunn, i dette tilfellet gode beregninger av hvilken vaksinefordeling som sparer mest liv og helse? Man vil jo helst tro at det gjør det, men hvordan skal man være trygg på det når instituttledelsen vitterlig til stadighet synser og gjør politiske vurderinger?




    Jeg syns jo FHI har forandret seg de siste månedene, hvor de har gått fra faglige råd- som har virket logiske, til mer en suppe av faglige, etiske og politiske vurderinger - hvor logikken har blitt vanskeligere å se.
    Da blir det også feil av regjeringen å hevde at de "støtter seg til faglige råd".
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Nord Jæren er klar. Min fru er fra området så vi følger litt med på hva som skjer der nede, det kan se ut som om Stavanger har en ordfører som lever etter mottoet « En dag uten å være i media er en bortkastet dag» så vi snakker sannsynligvis om et tidspørsmål før man går i ring der også. Snart har vi ringer over alt.

    Nå skal jeg også ut å gå i ring, på ski. Ikke en eneste mutant i sikte her. Enda.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.210
    I dag fikk jeg epost fra polet om at bestillingen jeg la inn den 21. januar med forventet levering 4 februar var forsinket. No kidding. Det har tydeligvis blitt bunkret opp på Østlandet i løpet av den i praksis ene dagen polet var stengt.

    Min edle og ikke fullt så edle dråper har nå fått status som "sendt". Da er det opp til Best Transport A/S å få varene hjem til meg. Basert på egen og noen kompisers erfaringer med dette transportfirmaet de siste månedene er navnet noe misvisende så vi får se.

    There is hope in flasker on theyr way eller hvordan det nå var.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er nok en viss forskjell på norge og over there!

    Hun er på ingen måte alene. Under koronapandemien har folk mistet jobben i et voldsomt omfang innen høyere utdanning i USA. Ferske anslag viser at det fra februar til utgangen av 2020 forsvant 650.000 jobber ved amerikanske universiteter og colleger, det er et fall på 13 prosent.

    Det er The Chronicle of Higher Education som forteller om den voldsomme jobbslakten, som har rammet hundretusener. Tallet over folk som har mistet jobben er langt høyere enn tidligere varslet. Da Khrono skrev om dette i slutten av oktober hadde 337.000 mistet jobben.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det meldes- med krigsbokstaver, at det er utbrudd av muntant-virus i Trondheim. Hele 27. Det som ikke går så klart fram, er at dette er over lengre tid- og at det fortsatt er bare rundt 5 nye smittetilfeller daglig.

    Skremselspropaganda, som medfører hysteri.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.690
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I dag fikk jeg epost fra polet om at bestillingen jeg la inn den 21. januar med forventet levering 4 februar var forsinket. No kidding. Det har tydeligvis blitt bunkret opp på Østlandet i løpet av den i praksis ene dagen polet var stengt.

    Min edle og ikke fullt så edle dråper har nå fått status som "sendt". Da er det opp til Best Transport A/S å få varene hjem til meg. Basert på egen og noen kompisers erfaringer med dette transportfirmaet de siste månedene er navnet noe misvisende så vi får se.

    There is hope in flasker on theyr way eller hvordan det nå var.
    Jeg bestilte fra polet søndag 24. januar og Best Transport leverte varene på døra tirsdag 26. januar. Enten så prioriterer de kunder i Bærum ;) eller så har du bestilt varer som ikke var inne på lager i nettbutikken og som måtte skaffes fra importør. Jeg bestiller kun varere som er på lager i nettbutikken fordi jeg tidligere har erfart at det ellers kan ta lang tid å få varene eller at de ikke kan skaffes allikevel.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er da ikke så vanskelig å bygge opp en vinkjeller med noen hundre viner slik at man unngår dette? ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sammen med UiO-rektor Svein Stølen og leder for Studentparlamentet Runa Fiske, går Karen Helene Ulltveit Moe hardt ut mot regjeringens behandling av unge under pandemien.

    – Vi må anerkjenne at de unge bærer kostnadene av coronatiltakene, sier professoren ved Universitetet i Oslo.

    De mener også at FHIs rapport om tiltaksbyrde og effekt undergraver hvor hardt unge rammes.

    En tabell i den første versjonen av rapporten viser hvordan tiltaksbyrden for de ulike gruppene i landet er vurdert. Restriksjoner for videregående skole, universitet og høgskole er merket som «liten» byrde for barn og unge.

    Feil i FHI-rapport

    Lørdag kveld opplyste FHI til VG at dette var feil og at de vurderer byrden som «stor» for barn og unge, ikke «liten» når det gjelder det området. Dette er nå oppdatert i rapporten.

    – Det at regjeringen kan ha basert sine beslutninger om studentenes tilgang på campus på en rapport som inneholder en slik grov feil, tydeliggjør at kunnskapsgrunnlaget for beslutninger bør offentliggjøres før beslutninger tas, sier rektor på Universitetet i Oslo, Svein Stølen.



    Og så var det det men å sluke rapporter med hud og hår, uten å reflektere over det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    En tabell i den første versjonen av rapporten viser hvordan tiltaksbyrden for de ulike gruppene i landet er vurdert. Restriksjoner for videregående skole, universitet og høgskole er merket som «liten» byrde for barn og unge.

    Feil i FHI-rapport
    Lørdag kveld opplyste FHI til VG at dette var feil og at de vurderer byrden som «stor» for barn og unge, ikke «liten» når det gjelder det området. Dette er nå oppdatert i rapporten.

    – Det at regjeringen kan ha basert sine beslutninger om studentenes tilgang på campus på en rapport som inneholder en slik grov feil, tydeliggjør at kunnskapsgrunnlaget for beslutninger bør offentliggjøres før beslutninger tas, sier rektor på Universitetet i Oslo, Svein Stølen.
    Ikke at regjeringen ville brydd seg det døyt om det hadde vært riktig fra FHI heller.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Noen som husker Ernas pressekonferanse der hun sto og skrøt av bestillingen av 1000 nødrespiratorer som i realiteten var en mekanisk arm som presset en "ballong"?

    Man fikk inntrykk av at her utvider vi kapasiteten fort som fy. Fakta nå er at ett år inn i pandemien har de ikke evnet å få på plass én eneste ny intensivplass.




    Jeg kan ikke fatte at folk er fornøyd med en slik innsats.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke imponerende dette nei
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.690
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er da ikke så vanskelig å bygge opp en vinkjeller med noen hundre viner slik at man unngår dette? ;)
    Jo det er vanskelig når man bor i blokk med oppvarmet garasje i kjelleren. Vi har våre problemer her også.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn