Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    @OMF ; det er vel slik at dess mindre smitte som kommer inn over grensen, dess lettere vil det være å ta tak i og få ned innenlands smittespredning.
    Ja, de fleste smitteverntiltakene hjelper jo. Men det er jo hele tiden en avveining mellom kost/nytte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, de fleste smitteverntiltakene hjelper jo. Men det er jo hele tiden en avveining mellom kost/nytte.
    For meg er det hvertfall ingen tvil; kostnaden er verdt det, nytten er mindre spredning- som igjen vil medføre lettelser i tiltak. Noe som igjen vil begrense langsiktige skadevirkninger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kost nytte-regnskapet er jo særdeles enkelt hvis man har befolkningen som helhet. Kostnader for nordmenn flest med maks omgang med 5 personer og 10 personer... Opp mot innreisende arbeidere som bidrar til sosial dumping.

    Særdeles enkelt. Norge skal prioritere nordmenn og borgere bosatt i Norge og ikke polakker/litauere/russere/amerikanere og what-not.

    Høie prioriterte sistnevnte i høst og for det fortjener han avskjed på grått papir.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Må du ikke nevne "helheten" , @Larson; da får cruiser og Asbjørn allergiske anfall- med sterk fare for å gå inn i sjokk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helheten er vel (definitivt et stort dessverre) at betydelige deler av norsk industri har gjort seg avhengig av gjestearbeidere, og jeg kjenner bare i min nærmeste omgangskrets et par bedrifter som har stoppet helt opp pga mangel på kvalifisert (NB!) arbeidskraft i dagens situasjon - i praksis østeuropeere siden nordmenn med den aktuelle fagkompetansen og yrkeserfaringen ikke finnes. Og dette er ikke snakk om timelønn, kunne de fått tak i nordmenn hadde de gjort det. De finnes ikke rett og slett, og i hvert fall ikke utenfor de største byene (og i begrenset grad der også). Og så er det noe med arbeidsmoral også, dæggern som disse østeuropeerne jobber.

    Og det forsvarer selvsagt ikke Hurtigruten som permitterer nordmenn og henter inn Coronasyke filippinere. Det er et selskap som for evig tid er diskvalifisert i mine øyne.

    Så i noen grad er det en avveining mellom industri og serveringsbransje. Cafe latte eller industri? Ikke alle beslutninger regjeringen har tatt har vært like bra for oss som kan se i bakspeilet og slapp å bli kastet ut i dette. Men de har jaggu hatt en del flere avveininger å gjøre enn det vi forståsegpåere på sentralen har.

    Heldigvis har den norske modellen plenty med insentiver for serveringspersonell som ønsker å utdanne seg til fagarbeidere med god jobbtrygghet og høyere lønn. Og så er det en interessant diskusjon hvorfor norsk ungdom prioriterer et høyskoleliv (med mye fest og moro for mange) og en middelmådig eksamen med 300.000 til 500.000 i studielån og ingen spesiell yrkesrelevant kompetanse, fremfor en kortere utdannelse uten studiegjeld og en fast jobb og godt lønnet jobb som fagarbeider.

    Fagarbeidere kommer seg ut i arbeidslivet flere år før akademikerne (kanskje det er det som skremmer); med minimal studiegjeld og i mange tilfeller med fast jobb sikret allerede før de er ferdig utdannet Og godt lønnet er de også. Det skal mange år i arbeidslivet til før kostnadene ved en middelmådig akademisk grad utviser noen som helst form for lønnsomhet i forhold til å bli fagarbeider. Men akademikerne får jo sitte på kontor da.......

    Dæggern så mange overflødige og middelmådige akademikere som spys ut i dette landet. Visningsassistent med 3 års bachelor?

    Og ikke start meg opp om det norske boligmarkedet og dokumentavgift som bidrar til å fullstendig låse mobiliteten i arbeidsmarkedet. Men billigere snus har vi jo i det minste fått takket være FrP.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er en risiko selskapene selv har tatt med formål i å tjene penger og da forteller kapitalismens regler at de selv må bære kostnadene når det går galt.

    Mastersyken her i landet er en annen fortelling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en risiko selskapene selv har tatt med formål i å tjene penger og da forteller kapitalismens regler at de selv må bære kostnadene når det går galt.

    Mastersyken her i landet er en annen fortelling.
    Du mener man skal la være å starte opp/ekspandere, eller evt, legge ned, industri her i landet fordi nordmenn heller vil være arbeidsløse eiendomsmeglere enn å jobbe med noe det er bruk for? Deg om det, men husk nå på at disse foraktfulle firmaene som er så forkastelige at de vil tjene penger faktisk bidrar til mye, skatteinntekter og jobber feks. Hvis ingen hadde tatt disse risikoene hadde vi alle jobbet i en stat som ikke hadde noe å betale oss med.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, jeg mener at når ting går galt så skal ikke staten komme løpendes inn for å redde dem. Når ting bra så stikker de av med profitten.

    Privatize the profit, socialize the risk er en stor styggedom.


    Hvis du ønsker at norsk ungdom skal ta yrkesfaglig så må bedriftene drite i race to the bottom på lønn lg arbeidsbetingelser. Det gikk galt nå under korona og jaggu kom de løpendes til staten for å redde dem. Det var ikke snakk om å ta av tidligere overskudd. Er du børsnotert kan du hente penger i emisjon
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er at disse bedriftene har blitt vurdert som viktigere enn hele landets befolkning. Og skadevirkninger tiltak har på de. En totalt feil prioritering.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at store deler av profitten når det går bra blir igjen i Norge hos andre enn eierne. Det heter den norske modellen.

    Og så finnes det åpenbart eksempler hvor Larssons beskrivelse passer bra og den norske modellen saboteres. Og jeg er like forbannet som ham over det. Men det var ikke mitt poeng, det jeg reagerer på (i denne Coronatråden re innlegget litt over) er den naive, blåøyde, skjematiske tenkningen som ikke tar høyde for at verden er noe større og mer komplisert enn det hjørnet man har malt seg selv inn i. De det gjelder skjønner nok hvem jeg tenker på uten at det er nødvendig å navngi noen, men det er mange. Og det er en av grunnen til at jeg har en distansert avstand til denne tråden. Man vet stort sett hva folk har tenkt å poste lenge før de poster. Og da blir det bare tøv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at disse bedriftene har blitt vurdert som viktigere enn hele landets befolkning. Og skadevirkninger tiltak har på de. En totalt feil prioritering.
    Hele landets befolkning? Hvor har du det fra? Arbeidsløsheten er under rimelig kontroll, folk blir ivaretatt (i langt større grad her enn i de fleste andre land) og så er jo selvsagt sosial distansering kjipt men jeg ser liksom ikke at folk flest går til grunne.

    Men tusen takk for å bekrefte de to siste setningene i min forrige post.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg mener at når staten redder disse selskapene må må staten legge inn betingelser som utbytte-forbud, bonusnekt og permisjonsforbud.



    Arbeidsledighet under kontroll... Ord ytret av en person som ikke står utenfor arbeidslivet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener at når staten redder disse selskapene må må staten legge inn betingelser som utbytte-forbud, bonusnekt og permisjonsforbud.

    Arbeidsledighet under kontroll... Ord ytret av en person som ikke står utenfor arbeidslivet.
    Punkt 1 er jeg enig i, i hvert fall at det må knyttes betingelser til slik støtte. Og re arbeidslivet; jeg har pensjonert meg for 2 dager siden i en alder av tett på 70 år - jeg beklager at jeg er 70 og bare har stått 44 år i arbeidslivet (hva har du?) - skulle gjerne vært 60 og stått noen år til i en utrolig spennende arbeidssituasjon, men noen data om arbeidsløshet i stedet for drittslenging og synsing:

    21 prosent av dem som ble arbeidsløse i forbindelse med koronapandemien i vår, er fortsatt uten jobb. Det skriver Klassekampen. Omlag 400 000 ble permittert eller mistet jobben. Ni måneder etter er 83.920 av dem fortsatt uten jobb.

    Det kaller jeg å ha arbeidsledigheten under kontroll, særlig i et land som i utgangspunktet hadde lavere arbeidsledighet enn mange andre land "det er naturlig å sammenligne seg med".
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Poenget er at store deler av profitten når det går bra blir igjen i Norge hos andre enn eierne. Det heter den norske modellen.

    Og så finnes det åpenbart eksempler hvor Larssons beskrivelse passer bra og den norske modellen saboteres. Og jeg er like forbannet som ham over det. Men det var ikke mitt poeng, det jeg reagerer på (i denne Coronatråden re innlegget litt over) er den naive, blåøyde, skjematiske tenkningen som ikke tar høyde for at verden er noe større og mer komplisert enn det hjørnet man har malt seg selv inn i. De det gjelder skjønner nok hvem jeg tenker på uten at det er nødvendig å navngi noen, men det er mange. Og det er en av grunnen til at jeg har en distansert avstand til denne tråden. Man vet stort sett hva folk har tenkt å poste lenge før de poster. Og da blir det bare tøv.
    Takk for forsøket, men nyanser, gråtoner og usikkerhet er ikke så velkomment på diskusjonsforum på nettet.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for forsøket, men nyanser, gråtoner og usikkerhet er ikke så velkomment på diskusjonsforum på nettet.....
    Vel, jeg deltar på fora hvor det funker. Og vi har da noen representanter her inne også som forsøker å drøfte det store bildet og ikke bare spikke kjepphester igjen og igjen og igjen ....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Fagarbeidere kommer seg ut i arbeidslivet flere år før akademikerne (kanskje det er det som skremmer); med minimal studiegjeld og i mange tilfeller med fast jobb sikret allerede før de er ferdig utdannet Og godt lønnet er de også. Det skal mange år i arbeidslivet til før kostnadene ved en middelmådig akademisk grad utviser noen som helst form for lønnsomhet i forhold til å bli fagarbeider. Men akademikerne får jo sitte på kontor da.......
    De fagarbeiderne jeg har snakket med som slutter og begynner å studere, sier at det er fordi de ikke får faste jobber men må jobbe fra prosjekt til prosjekt. I tillegg opplever de lønns/arbeidsnedgang og må konkurrere mot østueropeiske arbeidere og firmaer; mange med tvilsom forretningspraksis. Hele bransjer er nærmest blitt overtatt av ren mafiavirksomhet.....
    Får du først jobb som akademiker (noe som kan bli vanskeligere fremover) er du som regel sikret trygg jobb. Verdt å ta med i disse tider....

    Norge hadde ingen mangel på industriarbeidskraft da det ble åpnet for innvandring. Den påfølgende mangelen er politisk skapt og politisk villet. Det er ideologi.
    Det er bruk for sjåfører her i landet også, men ingen ønsker å velge en karrierevei der du må konkurrere mot polske sjåfører med 6500kr i månedslønn.....

    Det betviles ikke at det finnes deler av næringslivet som geniunt sliter med å rekruttere relevant arbeidskraft, men der fordi forholdene for slik arbeidskraft er blitt dårligere. Det generelle bildet er at folk flykter fra bransjer der de blir utsatt sosial dumping og generell forjævligsering, og ender opp i trygdestatistikken eller på universiteter og høyskoler. Det er de store trekkene vi ser.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det kaller jeg å ha arbeidsledigheten under kontroll, særlig i et land som i utgangspunktet hadde lavere arbeidsledighet enn mange andre land "det er naturlig å sammenligne seg med".
    Ingen andre land har 11% av alle i arbeidsfør alder uføretrygdet heller....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett, men trolig lite Coronarelatert. Og det er helt sikkert rett at i mange bransjer er man utsatt for sosial dumping - og at det gjøres for lite for å kontrollere dette, transport bransjen som du nevner er et åpenbart eksempel. Det er også mye naivitet ute og går, for eksempel troen på at konkurranseutsetting lar seg kombinere med redusert byråkrati. Konkurranseutsetting krever MER kontroll, ikke mindre. Dette har de færreste markedsliberalister fått med seg.

    Likevel kjenner jeg også venners og naboers barn som har utdannet seg som elektrikere og tømrere og gått rett ut i gode jobber uten studiegjeld. Og mange akademiske jobber, enten det er i det private næringsliv eller det offentlige, er langt fra så trygge som man skulle tro, dersom man ikke passer på stadig relevant faglig påfyll og personlig utvikling og omstillingsevne. Hele livet mitt har vært en stadig omstilling.

    Jeg har vært forsker i telekommunikasjon, EDB-sjef, controller/kvalitetssjef, sikkerhetssjef, prosjektleder for ulike typer prosjekter, akademiker, konsulent ansatt i eget selskap og i et større rådgivningsselskap og daglig leder i et mindre teknologi selskap, av og til med flere av disse posisjonene samtidig. Uten fleksibilitet og evne til faglig og annen utvikling hadde nok jeg også forsvunnet med sluttpakke for lenge siden. Den tryggheten som ligger i mange akademiske jobber tror jeg er sterkt overdrevet både av ungdom og av ikke-akademikere, selv om det nok finnes en del stillinger både i det private og det offentlige der man kan gjemme seg bort på kontor. Men for de fleste er det ikke så veldig gøy eller innbringende i lengden å havne der. Og mange steder er det slik at om man sitter i ro for lenge så er plutselig ikke jobben der lenger. Og med digitaliseringen forsvinner plutselig også akademiske jobber. Noen som har tatt journalistutdanning i det siste?

    Jeg har selv sett mange kolleger forsvinne gjennom omorganiseringer, nedbemanninger og tidlige sluttpakker, det gjelder folk både innenfor IT support, økonomi/regnskap og juss (som i advokater som plutselig fant seg overtallige). Utsagnet om at den som tror man er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig, er sant i særdeles mange jobber.

    Det er også verdt å nevne at arbeidsinnvandrere ikke bare er løsarbeidere som utnyttes. Det er et stort antall arbeidsinnvandrere som er fast ansatt i norske bedrifter til norske lønns- og arbeidsvilkår. Her hvor jeg har hytte i Gulen er oppdrettsnæringen helt avhengig av innvandret arbeidskraft som er fast ansatt, hovedsakelig fordi norsk ungdom vil feste i byene og forberede seg til et liv på kontor. Og fordi norsk arbeidsmobilitet er særdeles begrenset av ymse grunner. Sjekk feks staben i Veidekke, Bane Nor osv om man undres.

    Poenget er at verden er langt mindre svart/hvitt enn mange av de ivrigste skribentene her på sentralen synes å tro. Og den blir ikke mindre svart/hvitt av at man stadig repeterer seg selv.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Ingen andre land har 11% av alle i arbeidsfør alder uføretrygdet heller....
    Det har nok noe med trygdesystemet i Norge å gjøre.
    Generelt er 10% av befolkningen i industrialiserte land ikke egnet til å settes i produktivt arbeid.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det har nok noe med trygdesystemet i Norge å gjøre.
    Generelt er 10% av befolkningen i industrialiserte land ikke egnet til å settes i produktivt arbeid.

    Akkurat det der nekter jeg plent å tro på. Ikke fan at en av ti ikke er egnet for jobb!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er nok at mange jobber ikke er egnet for arbeidstagerne, ikke motsatt. Og at det i noen grad er billigere å kvitte seg med arbeidstagere enn å la de jobbe med redusert effektivitet. Jeg kjenner ikke NAV systemet - heldigvis - men skulle tro at det er mye ugjort her. Og så er det et reelt problem at en del jobber automatiseres. Jeg nekter feks konsekvent å gå i selvbetjeningskasser i supermarkedene. Noen folk trenger disse jobbene for pokker - og for ungdom er det en fin arbeidserfaring på veien videre. Om det innebærer at dagligvarene blir litt dyrere, så er det trolig likevel billigere for samfunnet og skattebetalerne enn om de blir satt utenfor arbeidslivet, selv om håpet selvsagt er frigitt arbeidskraft kan utdanne seg til mer høyproduktive jobber. Vi trenger selvsagt ikke et amerikansk arbeidsliv med heisførere, parkeringsassistenter og varepakkere i supermarkedene.

    Men så er det altså sånn da, at ikke alle kan bli fagarbeidere eller akademikere, og at vi kanskje mangler jobber for folksom ikke kan eller vil gå den veien. Vi har høy arbeidsdeltagelse i Norge, derfor blir det også veldig synlig at folk faller utenfor, og det blir mange som faller utenfor. Det er klart det klinger hult når myndighetene ønsker at vi skal jobbe lenger, og bedriftene punger ut for at arbeidsføre folk skal slutte tidlig. Men problemet er komplekst selv om jeg er bombesikker på at en del postere har har løsningen klar allerede.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Regner også med du bare betaler kontant(som du har tatt ut i skranken i banken), samt lager et helvete når du er på byen, sånn for å holde folk i aktivitet?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei det toget har gått. Bankfolk - skrankeansatte ble i sin tid ansett som rimelig velutdannede - er for lengst omskolert til noe mer produktivt. Men ungdom trenger noen innganger til arbeidslivet, ellers blir resultatet 10% på NAV.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    De fagarbeiderne jeg har snakket med som slutter og begynner å studere, sier at det er fordi de ikke får faste jobber men må jobbe fra prosjekt til prosjekt. I tillegg opplever de lønns/arbeidsnedgang og må konkurrere mot østueropeiske arbeidere og firmaer; mange med tvilsom forretningspraksis. Hele bransjer er nærmest blitt overtatt av ren mafiavirksomhet.....
    Får du først jobb som akademiker (noe som kan bli vanskeligere fremover) er du som regel sikret trygg jobb. Verdt å ta med i disse tider....

    Norge hadde ingen mangel på industriarbeidskraft da det ble åpnet for innvandring. Den påfølgende mangelen er politisk skapt og politisk villet. Det er ideologi.
    Det er bruk for sjåfører her i landet også, men ingen ønsker å velge en karrierevei der du må konkurrere mot polske sjåfører med 6500kr i månedslønn.....

    Det betviles ikke at det finnes deler av næringslivet som geniunt sliter med å rekruttere relevant arbeidskraft, men der fordi forholdene for slik arbeidskraft er blitt dårligere. Det generelle bildet er at folk flykter fra bransjer der de blir utsatt sosial dumping og generell forjævligsering, og ender opp i trygdestatistikken eller på universiteter og høyskoler. Det er de store trekkene vi ser.
    Så du er på linje med Trump her? Bygge en mur og la svensker og polakken betale? 😜

    Problemene med lønn og arbeidsvilkår er reelle og en utfordring, men det er (stort sett) bra for de som arbeidsinnvandrer eller jobbpendler til Norge, for internasjonal solidaritet og en liten, åpen økonomi. Men helt klart dårlig for en konkurranseutsatt gruppe arbeidstakere i Norge. Utfordringer i fleng, men det vil være uklokt på mange plan å melde oss ut av EØS og stenge grensene.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei det toget har gått. Bankfolk - skrankeansatte ble i sin tid ansett som rimelig velutdannede - er for lengst omskolert til noe mer produktivt. Men ungdom trenger noen innganger til arbeidslivet, ellers blir resultatet 10% på NAV.
    Men, kontanthåndtering er stort sett foretatt av vektere. Dette er jo ofte studenter eller lavt utdannede, skakke de få?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Problemet er nok at mange jobber ikke er egnet for arbeidstagerne, ikke motsatt. Og at det i noen grad er billigere å kvitte seg med arbeidstagere enn å la de jobbe med redusert effektivitet. Jeg kjenner ikke NAV systemet - heldigvis - men skulle tro at det er mye ugjort her. Og så er det et reelt problem at en del jobber automatiseres. Jeg nekter feks konsekvent å gå i selvbetjeningskasser i supermarkedene. Noen folk trenger disse jobbene for pokker - og for ungdom er det en fin arbeidserfaring på veien videre. Om det innebærer at dagligvarene blir litt dyrere, så er det trolig likevel billigere for samfunnet og skattebetalerne enn om de blir satt utenfor arbeidslivet, selv om håpet selvsagt er frigitt arbeidskraft kan utdanne seg til mer høyproduktive jobber. Vi trenger selvsagt ikke et amerikansk arbeidsliv med heisførere, parkeringsassistenter og varepakkere i supermarkedene.

    Men så er det altså sånn da, at ikke alle kan bli fagarbeidere eller akademikere, og at vi kanskje mangler jobber for folksom ikke kan eller vil gå den veien. Vi har høy arbeidsdeltagelse i Norge, derfor blir det også veldig synlig at folk faller utenfor, og det blir mange som faller utenfor. Det er klart det klinger hult når myndighetene ønsker at vi skal jobbe lenger, og bedriftene punger ut for at arbeidsføre folk skal slutte tidlig. Men problemet er komplekst selv om jeg er bombesikker på at en del postere har har løsningen klar allerede.
    Bra innlegg.

    I et samfunn som det norske vil det alltid være en strukturell ubalanse mellom det som er effektivt og lønnsomt og nytt og moderne, det som skal nedbygges eller endres ... og arbeidsstokken. Det er sannsynligvis lønnsomt å holde liv i arbeidsplasser som har fremtiden bak seg en stund ... selv om disse ikke er lønnsomme isolert sett.... fordi det tar lang tid å omstille arbeidsstokken. Men så vil det alltid være litt smerte der hvor nedbygging og omstilling ligger i kortene.

    Jeg har brukt selvbetjeningskassene stadig vekk. Bra at du gjør det motsatte. Kanskje vi sammen bidrar til at omstillingen får en passe marsjfart.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.491
    Torget vurderinger
    2
    Vel, kan du vise oss en link til noe faglig råd om å innføre obligatorisk testing ved grensepassering, da?
    Når FHI sier at mesteparten av smitteøkningen i sen høst stammer fra importsmitte sier det seg vel selv at testing på grensen er fornuftig, spesielt fordi overholdelse av karantener er så som så...

    Og nå som vaksinen er gang slapper for mange av mentalt, kombiner det med julefeiring britisk vurusvariant og festkåte trøndere og andre fjortiser mellom 20 og 50 og innvandrere som ikke forstår en dritt av det som foregår så står vi foran en dansk stigning om det ikke tas til vettet. Og så kommer østeuropeiske import arbeidsstokk på toppen . Det blir en krevende vinter er jeg redd.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Så innførte man karantenehotell og div andre tiltak, til høye protester fra de som ser helheten, fordi de som leide seg et rom i et kollektiv på airbnb ble diskrimnert. Men nå er vi tilbake der vi var.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når FHI sier at mesteparten av smitteøkningen i sen høst stammer fra importsmitte sier det seg vel selv at testing på grensen er fornuftig, spesielt fordi overholdelse av karantener er så som så...
    Samtidig har både FHI og Hdir frarådet obligatorisk testing på grensen helt frem til nå. Hdir har vært opptatt av å bruke helsepersonell og testmateriell der de gjør mest nytte for seg, FHI også av frivillighet vs tvang og eventuelle uforutsette effekter. Nå snudde de i romjula pga dette britiske viruset og økt tilgjengelig på hurtigtester, men det sier ikke seg selv mer enn at Hdir nå gikk inn for å forsøke i fire uker og deretter evaluere effekten.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Sånn er det med fagfolk. Aldri noen enkle svar.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sånn er det med fagfolk. Aldri noen enkle svar.
    Ja, og dette er jo veldig enkle spørsmål sammenlignet med valg av hovedstrategi og veie alle tiltakskostene opp i mot sykdomsbyrde - og der er det åpenbart mange som har veldig enkle svar.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg merker meg at man mener det er mye "enkle" svar her, spesielt fra de som sympatiserer med Høyre.

    Ja, det er enkelt å prioritere landets innbyggere, foran sosial dumping av arbeidskraft.
    Ja, det er enkelt å prioritere landets innbyggere, foran fritidsreiser utenlands.
    Ja, det er enkelt å forlange testing og karantene ved innreise, slik at landets innbyggere kan leve med minst mulig inngripende tiltak innenlands.
    Ja, det er svært enkelt å mene at differensierte tiltak skulle vært innført fra starten- og vedvart. Det er så mye skadevirkninger med like tiltak over alt, så det er helt innlysende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^Sånn er det med synsere. Alltid enkle svar😉
    Det meste av det vi har synset om, er enten innrømmet (skolestegningen, besøksnekt, hyttenekt) eller innført (testing og karantene)
    Det gjenstår preventiv testing innen helse og omsorg, samt innrømmelse av at like tiltak overalt alt var feil. Kommer nok 😉
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke like tiltak overalt. Det er et visst nivå på nasjonale tiltak som setter minimumsnivået, og så kan kommunene stramme inn ytterligere ved behov. Som f eks Stjørdal forsøker å gjøre. Resultatet er restriksjoner som varierer etter lokal situasjon, og slik har det vært stort sett hele tiden.

    Hvis det ikke er «like tiltak» du klager over, så klager du over «lokale småkonger» som bestemmer noe annet i sin kommune. :rolleyes:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du vet utmerket godt at det er kliss like tiltak fra regjeringen, og har vært der hele tiden. Så har man lokale tiltak på toppen.

    Litt redelighet fra din side begynner å bli på tide.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn