Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Typisk deg å klippe vekk substansen, men du er jo selve eksperten i drømmetenkning i denne tråden.

    I følge denne simulatoren https://app.coronasimulator.online/vil en ubegrenset sosial omgang føre til din kjære flokkimmunitet etter ca 50 dager. Ser da bort fra de første 50 der det knapt foregår noen ting som monner. Da er det 50 dager der omtrent alle som dør av pandemien skal dø. Hvis vi antar en dødelighet på 0,5% som er et tall som sirkulerer, og flokkimmunitet etter 60% smitte, så skal ca 30 tusen svensker dø i løpet av ca 50 dager. Det blir 600 per dag i snitt. Altså 300% overdødelighet i snitt. Den maksimale dødsraten vil være mange ganger høyere. Nå er det ikke sikkert det kan gå unna på 50 dager, men hvis du og Tegnell hadde hatt rett i våres, så hadde det ikke vært langt unna.
    Men, hva var substansen i innlegget? Du har regnet deg frem til at dersom 60% av befolkningen blir smittet i løpet av snaut 2 mnd så havner du på en overdødelighet på 300%. Hva skal til for at vi havner på 1000% og 3000% som i grunn var tallene jeg kommenterte..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er stråmannen din, OMF
    Ja, det er vel fortsatt en god beskrivelse. De har fått det tøffere i Sverige enn jeg trodde, men det har dessverre blitt enda værre i Norge.

    Du ba meg for noen uker siden slutte å si at vi i Norge har skjøvet problemet foran oss...hva tenker du har skjeddd..?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    OMF, så du står fast ved at Sverige var så godt som flokkimmune allerede tidlig i september....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja men lurte på om det er noen her i tråden som har vært med på å tømme lageret
    Føler ikke at jeg er i risikogruppa til tross for mine 60 år, og med de smitteverntiltakene vi har nå er sjansen for å få en stor utbredelse av influensavirus tilnærmet null sannsynligvis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025
    Føler ikke at jeg er i risikogruppa til tross for mine 60 år
    Det er du pr. def ikke siden det er over 65 år som blir prioritert. Med mindre man da har noen underliggende årsaker som gjør at man havner innafor. Jeg har pleid å ta den gjennom tilbudet på jobben, men det har ikke eksistert i år av forståelige årsaker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.025
    11.00 nye i Lombardia i dag. 40 flere intensivpasienter enn i går

    #flokkimmunitet
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Var hos fastlegen forrige uke og han sa at jeg kunne få en, jeg lurte på om det var noen vits i å vaksinere seg mot noe som ikke finnes. Han hadde ikke noe svar. Med det som skjer med restriksjoner ang. covid så blir det vel heller ikke særlig med influensa tenker jeg. Men som med alt annet så kan vi jo bomme.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er du pr. def ikke siden det er over 65 år som blir prioritert. Med mindre man da har noen underliggende årsaker som gjør at man havner innafor. Jeg har pleid å ta den gjennom tilbudet på jobben, men det har ikke eksistert i år av forståelige årsaker.
    Er fullstendig klar over den aldersgrensen. Jeg kjører på med sunn kropp i et sunt legeme helt til det ikke lenger medfører riktighet :cool:
    Har cøliaki da, dropper gluten, kjører på med Ringnes Lite, whisky og vin hvis vi holder oss i alkoholens verden.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ja, det er vel fortsatt en god beskrivelse. De har fått det tøffere i Sverige enn jeg trodde, men det har dessverre blitt enda værre i Norge.

    Du ba meg for noen uker siden slutte å si at vi i Norge har skjøvet problemet foran oss...hva tenker du har skjeddd..?
    Sannheten er at du tok ravende feil da og du tok like feil nå nylig da du hevdet at dette var en stråmann. Det eneste som er fornuftig i det du skrev, var at Norge var på vei ut maratonporten. Men det kom fra meg. Jeg hadde estimert at Norge hadde tilbakelagt ca 300 meter av sin flokkimmunitetsmaraton, mens Sverige etter et raust estimat hadde tilbakelagt ca 3,5 km ... og at ingen av landene var kommet særlig langt på vei mot flokkimmunitet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, alder+ hjertesyk+ immunsupprimert+Inflammatorisk tarmsykdom+leversykdom + blodsykdom+revmatisk sykdom+kronisk luftveissykdom , ellers er jeg frisk bortsett fra en cyste på hjernen og et ødelagt kne. Også litt allergi da men det har jo alle ..
    Og foresten då fikk je hjerteinfarkt i år og tarmslyng med bukhinnebetennelse med hasteoperasjon i fjor.
    Folk som er friske vet ikke å sette pris på hva de har,, før det er for sent
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tja. Du svarer ikke på det jeg kommenterer eller spør om, så ja det er ganske åpenbart.
    Det blir en håpløs diskusjon når du legger til grunn at alle som vil nyte en øl er deprimerte og ønsker å drikke sine sorger i senk - alene på barer. Dette er et dårlig argument for å gjennomføre tiltak mot smitte. Det blir en type KrF-retorikk med vikarierende og spekulative påstander. Denne type fordommer mot alkohol tilhører bibelbeltet ano 1952.

    KrF og Ropstad kan brenne i helvetet med sine fordommer og dømmende tilnærming mot mennesker som ønsker å leve i 2020.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det går greit å be inn et par kamerater på et par øl i garasjen.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    155
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jag har lagt märke till att det finns en ovanligt segdragen förkylning i år...
    Har själv varit förkyld nyligen men känner till många som har haft en väldigt långvarig och slitsam förkylning som inte vill ge sig..
    Nån har till och med liknande symptom som corona utan att testa positivt för covid?
    Märkligt...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jag har lagt märke till att det finns en ovanligt segdragen förkylning i år...
    Har själv varit förkyld nyligen men känner till många som har haft en väldigt långvarig och slitsam förkylning som inte vill ge sig..
    Nån har till och med liknande symptom som corona utan att testa positivt för covid?
    Märkligt...
    Mister man luktesans, litt feber og hoste da snakker vi symptomer. Rennende nese er ikke et symptom på covid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sannheten er at du tok ravende feil da og du tok like feil nå nylig da du hevdet at dette var en stråmann.
    Vi får se litt til, det er veldig mye mindre dramatisk i Sverige enn de fleste andre Europeiske land. Og det er interessant med utviklingen i Stockholm.

    De som har bommet mest så langt er nok de som mente vi var ferdig med Corona i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men var det noen som mente det, da? Du argumenterte iherdig for at Sverige var "ferdige med" corona ut fra nedgangen i antall intensivinnleggelser. Jeg viste sammenlignbare kurver for Norge og Sverige, og påpekte at den for Norge hadde falt enda mer. Jeg utfordret deg gjentatte ganger til å forsøke å forklare hvorfor disse kurvene skulle tolkes på en helt annen måte for Sverige enn for Norge. Det tror jeg ikke vi noensinne fikk et svar på, bare stråmannsargumenter, helt frem til illusjonen om svensk "flokkimmunitet" nå må sies å være grundig avslørt. Jeg har hele veien forsøkt å ta forbehold av typen "den norske håndteringen ser ut til å være vellykket så langt". Det er den fortsatt, sammenlignet med stort sett alle andre land, selv om økningen de siste ukene er nokså stygg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men var det noen som mente det, da?
    Ja, du blant annet.

    Ellers, kan jeg igjen innrømme at smitteøkningen i Sverige er (mye) større enn jeg hadde forventet. Men jeg ser (og kanskje er jeg for optimistisk) ganske mange tegn på at smitteøkningen er roligere i Sverige enn i stort sett alle andre land i Europa. Og jeg ser at økningen på intensiven er størst der de ikke hadde det så tøft i vår. Så, jeg tror fortsatt svenskene har betydelig immunitet, og at kurvene snur i løpet november.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det blir en håpløs diskusjon når du legger til grunn at alle som vil nyte en øl er deprimerte og ønsker å drikke sine sorger i senk - alene på barer. Dette er et dårlig argument for å gjennomføre tiltak mot smitte. Det blir en type KrF-retorikk med vikarierende og spekulative påstander. Denne type fordommer mot alkohol tilhører bibelbeltet ano 1952.

    KrF og Ropstad kan brenne i helvetet med sine fordommer og dømmende tilnærming mot mennesker som ønsker å leve i 2020.
    Du misforstår meg totalt. Er overhodet ingen KRF fan og jeg er f.eks. imot de tåpelige stengetidene på ølsalg i butikk. Jeg drikker også øl ca. en gang pr uke. Også alene om jeg kan. Mitt poeng, som jeg mener var tydelig, er at alkoholservering ute ikke er noe veldig stort problem oppi pandemien. Og så påpeker jeg bare fakta om at alkohol forårsaker en del elendighet også, om det misbrukes. Hvorfor fyrer du deg opp over det? Er du uenig i at alkohol skaper problemer, det finnes ikke alkoholikere men bare fordommer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg ser (og kanskje er jeg for optimistisk) ganske mange tegn på at smitteøkningen er roligere i Sverige enn i stort sett alle andre land i Europa.
    Nå langt over Tyskland og de nordiske nabolandene. Passerer vel UK i løpet av en dag eller to, ser det ut til. Har argumentet blitt «det er ennå ikke riktig like ille som i Frankrike, og derfor må Sverige ha immunitet»?

    1604777892692.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå langt over Tyskland og de nordiske nabolandene. Passerer vel UK i løpet av en dag eller to, ser det ut til. Har argumentet blitt «det er ennå ikke riktig like ille som i Frankrike, og derfor må Sverige ha immunitet»?
    Vel, jeg tror det er lurt å se på smitteverntiltak opp i mot smitteutvikling, men vet at du ikke tenker slik.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Om ikke annet så bidrar du jo til å holde humøret oppe i denne vanskelige tiden, det er da noe.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om ikke annet så bidrar du jo til å holde humøret oppe i denne vanskelige tiden, det er da noe.
    Ja, det er sikkert greit, for det er lite som tyder på at det blir veldig lystig fremover her hvor vi gjør alt rett.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Passerer vel UK i løpet av en dag eller to, ser det ut til.
    Dette er jo litt interessant.
    UK har jo valgt en litt annen strategi, med massive nedstenginger. Jeg regner med at dette da er en strategi du støtter.

    Litt av grunnen til at man ikke skal se seg blind på smittetall er jo at de innførte "Rule of Six" i september - altså maks 6 personer inne og ute.
    De innførte stenging av utelivet klokken 2200 litt senere i september.
    Skottland stengte ned i oktober, det gjør Nord Irland og Wales også - full lock down.
    Også begynte jo England på full lock down igjen nå.
    Så i Sverige er det noe som bremser smitten like mye som disse tiltakene.....

    Så hva er status da...
    Ser man på totalt antall døde til nå så ligger de ca 20% over Sverige.
    Ser man på antall døde de siste 14 dagene så har de 6 ganger høyere dødelighet enn Sverige.
    De ahr også langt høyere belgg på sykehusene og intensiven.

    Er det slik at du mener UK har gjort det mye bedre enn Sverige..? Vanskelig for meg å se....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, Sverige har passert Tyskland.
    Men, det er vel ikke så rart, de er jo i en variant av Lock Down
    Screenshot_2020-11-07 Coronavirus in Germany.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik at du mener UK har gjort det mye bedre enn Sverige..? Vanskelig for meg å se....
    Nei, de har gjort mye feil, helt åpenbart. Men du skrev «smitteøkningen er roligere i Sverige enn i stort sett alle andre land i Europa». Øhhh, nei.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, de har gjort mye feil, helt åpenbart. Men du skrev «smitteøkningen er roligere i Sverige enn i stort sett alle andre land i Europa». Øhhh, nei.
    Hvis vi ser bort i fra de Skandinaviske landene, hvem har gjort ting riktig da...? Det er jo greit å vite hva som er fasit.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det sa jeg ikke noe om, men det ser ut til at f eks Finland og Estland har bra kontroll, Tyskland ser ut til å håndtere dette brukbart og har gjort det meste riktig, lengre bort f eks Sør-Korea, Australia og New Zealand, men down under får de nå hjelp av at det er vår/tidlig sommer. Singapore ser også ut til å ha fått kontroll igjen etter en kraftig runde via arbeidsbrakker for fremmedarbeidere i sommer. Det er nok ingen som har gjort alt riktig, men det er ikke alle som har dummet seg ut like mye som Tegnell heller.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er jo land vi vanlighvis sammenligner oss med, 3 øyer, Kina har vel også lykkes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.826
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn