Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi sammenligner oss mer enn gjerne med f eks Sverige og Danmark, men nå var det ikke det du spurte om.
    Nei, men det er altså ikke mange andre land i Europa du synes har gjort det bedre enn Sverige
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det var heller ikke det du spurte om. Du spurte om hvem som har gjort ting riktig, hvis vi ser bort fra de skandinaviske landene. Det svarte jeg på. De mest nærliggende eksemplene er Finland og Estland. Tyskland ser også ut til å ha gjort mye riktig. Og så finnes det noen eksempler lengre bort, som f eks Sør-Korea osv.

    Du spurte ikke om hvem jeg synes har gjort det bedre enn Sverige. Men siden du nå er inne på det: Det er jo ganske mange, egentlig, inkludert alle de nordiske naboene og mange andre europeiske land. Et antall land i sørøst-Europa ser ut til å ha overraskende god kontroll, uten at jeg vet eksakt hvordan de håndtert dette.

    1604787255491.png
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er lov å vise et mer riktig bilde av Europa da Asbjørn, selv om du liker å klippe til grafene slik at de støtter ditt syn. Man kommer ganske langt ned på listen før man finner UK som er din høyeste.

    Screenshot_2020-11-07 Coronavirus Pandemic (COVID-19) - Statistics and Research.png
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nå stillte du vel spørsmål om land som hadde gjort det bedre enn Sverige, og du fikk svar. At det er mange som er i en værre situasjon er ingen nyhet. Du fremstår temmelig kranglevoren og patetisk.

     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Mitt poeng, som jeg mener var tydelig, er at alkoholservering ute ikke er noe veldig stort problem oppi pandemien.
    Nei, jeg er enig i at alkoholservering i seg selv ikke er noe veldig stort problem oppi pandemien. Ikke for kundene, men for serverigsstedene er det avgjørende. Derfor burde det heller ikke vært noe forbud. Det er situasjonen hvor alkohol serveres som er avgjørende. Alkoholservering i, for å bruke et noe kongelig uttrykk, mer utagerende situasjoner vil være et problem når det gjelder smitte. Med gjeldende retningslinjer vil det uansett ikke være innenfor. Alkoholservering ved bordene innenfor gjeldende retningslinjer bør ikke være noen smittefare for hverken gjest eller betjening. Siter man rolig ved et bord med riktig avstand og munnbind om man ikke er ved bordet spiller det null rolle om man serveres Coca-Cola, en lokalbrygget IPA eller en vin som passer måltidet. Svært mange spisesteder så nå frem til å kunne redde økonomien med en fullbooket julesesong, riktignok til redusert kapasitet for å møte gjeldende restriksjoner, men likevel. Bransjen hadde håp og forventninger om at folk skulle kompensere avlyste julebord for hele jobben med rolige julemiddager i mindre grupper. Den gang ei. Selv om lønnen min betales av at nordmenn drikker Coca-Cola så anser jeg det som meningsløst å spise lutefisk på Gamle Rådhus eller en tolvretters på Stattholdergården om jeg kun kan bli servert Coca til maten.

    Alkoholforbudet er i beste fall at byrådet ikke tror bransjen vil følge de andre restriksjonene. I verste fall er det ren moralisme.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vi får se litt til, det er veldig mye mindre dramatisk i Sverige enn de fleste andre Europeiske land. Og det er interessant med utviklingen i Stockholm.

    De som har bommet mest så langt er nok de som mente vi var ferdig med Corona i Norge.
    Jeg registeret at du ikke står ved dine ord. Du sa helt utvetydig at Sverige var på vei inn maratonporten tidlig i september. Det du sa da er helt uforenlig med smitteveksten som vi ser nå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Molvær har vært på sykehus i et par runder og er forbannet på enkelte tjukkskaller.


    – Luktesansen og smakssansen forsvant. Jeg blei veldig sliten, hadde ondt i lungene og opplevde noen hostekuler jeg aldri har opplevd før. De tok aldri slutt, sier Molvær som nå endelig øyner lyset i enden av tunnelen.

    Men ondt skulle først gå til verre. Molvær opplevde at han ikke fikk nok pust. Etter å ha bodd aleine i ei isolasjonsleilighet våkna han klokka 05.30 et par dager seinere, og da hadde pusten blitt enda dårligere. Da bar det rett på sjukehuset. Molvær hadde da en CRP på 130, noe som bekrefter at han hadde en infeksjon i kroppen. Ekspertisen mente likevel at Molvær kunne skrives ut etter et par dager, og han flytta inn i isolasjonsleiligheta igjen.

    – To dager seinere hadde jeg så tung pust at jeg måtte tilbake til sjukehuset, og da målte de CRP til 350, noe som betyr en alvorlig infeksjon. Da gikk jeg direkte på oksygentilførsel, og jeg blei liggende på overvåkninga i ei uke. De som mener at Covid-19 er en slags influensa, vet enkelt og greit ikke hva de snakker om, sier Molvær etter kanskje den verste uka i sitt liv.
    – De folka som sier og mener noe slikt, bør få sjekka hodene sine. Dette er ikke noe influensa – dette er blodig alvor, sier Molvær svært bestemt.


     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå må dere ikke skremme og skape hysteri, ifølge flere her inne så er dette bare en influensa.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    When the weather turns, I always remember my teenage struggles with anorexia. Winters are hard on the severely underweight. My scrawny chicken-legs would turn purple and blue on the netball court. I developed a layer of soft, downy hair all over my arms and legs; nature’s way of keeping you warm without the usual covering of insulating blubber. Even huddled in layers of baggy jumpers, I would constantly shiver.
    It’s a cold way to live in other ways. Anorexics filter the world through a narrow, distorted lens, and it was only by looking outside of myself that I was able to overcome it. Unable to focus on an empty stomach, I realised getting into university mattered more than gaining a few pounds. Eventually I began to notice the pain it inflicted on my family, too. Many are not so lucky.
    Though I made as full a recovery as anyone I know, there are lingering signs a decade on. I remain a calorie encyclopedia and to this day am terrified of knowing my weight; if I have to step on the scales for medical reasons, I close my eyes and ask the GP not to read out the number. It sounds stupid but these rules are crucial to self-preservation.
    I thought I was fine, but under lockdown the temptation to slip into bad habits is growing. The same is true of countless peers. Many with mild mental health problems were managing well but now find themselves in torment, seeing their hard-won equilibrium and years of progress destroyed.
    With a loving family and a secure job I have so little to complain about that I am almost ashamed at feeling twinges of the old obsessions returning. For those in more precarious circumstances things are unimaginably difficult.

    Sometimes we lose sight of just how abnormal the “new normal” is. Lockdowns remove virtually every mechanism our social species has to overcome grief and difficulty; both companionship and external distractions to ward off introspection. And locking down a nation means locking people in with their demons, whatever they may be.
    Save a few platitudes about mental health, the Government shows little sign of taking these problems seriously or adopting a balanced view of the risks: banning all sports, for instance, even innately socially-distant ones like golf and tennis, deprives people of all ages of company and exercise for no discernible benefit. For young men in particular, closing gyms has stripped them of a vital forum for personal growth and self-discipline.
    The situation at universities is particularly alarming: uprooting students from their families and support networks, offering in exchange a near non-existent social life and often inadequate pastoral care. In response, University Minister Michelle Donelan could muster only a tone-deaf letter urging students to stay put “to save lives”. Yet the indifference to their lives has been shocking.
    Our Government’s myopic approach to coronavirus oddly mirrors the anorexic’s monomania towards food. And like anorexics, they will destroy far more than they realise in their relentless pursuit of a single goal.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    When the weather turns, I always remember my teenage struggles with anorexia. Winters are hard on the severely underweight. My scrawny chicken-legs would turn purple and blue on the netball court. I developed a layer of soft, downy hair all over my arms and legs; nature’s way of keeping you warm without the usual covering of insulating blubber. Even huddled in layers of baggy jumpers, I would constantly shiver.
    It’s a cold way to live in other ways. Anorexics filter the world through a narrow, distorted lens, and it was only by looking outside of myself that I was able to overcome it. Unable to focus on an empty stomach, I realised getting into university mattered more than gaining a few pounds. Eventually I began to notice the pain it inflicted on my family, too. Many are not so lucky.
    Though I made as full a recovery as anyone I know, there are lingering signs a decade on. I remain a calorie encyclopedia and to this day am terrified of knowing my weight; if I have to step on the scales for medical reasons, I close my eyes and ask the GP not to read out the number. It sounds stupid but these rules are crucial to self-preservation.
    I thought I was fine, but under lockdown the temptation to slip into bad habits is growing. The same is true of countless peers. Many with mild mental health problems were managing well but now find themselves in torment, seeing their hard-won equilibrium and years of progress destroyed.
    With a loving family and a secure job I have so little to complain about that I am almost ashamed at feeling twinges of the old obsessions returning. For those in more precarious circumstances things are unimaginably difficult.

    Sometimes we lose sight of just how abnormal the “new normal” is. Lockdowns remove virtually every mechanism our social species has to overcome grief and difficulty; both companionship and external distractions to ward off introspection. And locking down a nation means locking people in with their demons, whatever they may be.
    Save a few platitudes about mental health, the Government shows little sign of taking these problems seriously or adopting a balanced view of the risks: banning all sports, for instance, even innately socially-distant ones like golf and tennis, deprives people of all ages of company and exercise for no discernible benefit. For young men in particular, closing gyms has stripped them of a vital forum for personal growth and self-discipline.
    The situation at universities is particularly alarming: uprooting students from their families and support networks, offering in exchange a near non-existent social life and often inadequate pastoral care. In response, University Minister Michelle Donelan could muster only a tone-deaf letter urging students to stay put “to save lives”. Yet the indifference to their lives has been shocking.
    Our Government’s myopic approach to coronavirus oddly mirrors the anorexic’s monomania towards food. And like anorexics, they will destroy far more than they realise in their relentless pursuit of a single goal.
    Og hva er alternativet?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Alternativet er færre restriksjoner. Jeg presiserer at jeg ikke sier ingen restriksjoner;) Det er noen som liker å misforstå ting mer eller mindre med vilje her;) Ja, noen flere vil dø av covid pga det, men færre vil dø av andre årsaker. Merk forøvrig at artikkelen refererer til forholdene i England, restriksjonsnivået i Norge er inntil videre noe mindre omfattende.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg velger å støtte opp under de tiltakene eksperter og politikere sammen finner er forsvarlige. Det vil alltid være en avveining mellom kost / nytte. Her vi sitter ser vi ikke det hele og fulle bildet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    I Belgia må pasienter nå underskrive på at de er villige til å la seg behandle av coronasmittede leger og øvrig helsepersonale ...

    Det var banksjefer som hyllet Tegnell her om dagen. Ja, økonomien er viktig, men det finnes annet som også har betydning i et samfunn.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå må dere ikke skremme og skape hysteri, ifølge flere her inne så er dette bare en influensa.
    Den der er oppbrukt. Det er ingen som påstår/sier/skriver at dette er det samme som en influensa. Kanskje noen trodde det i vinter/vår når alt var nytt men jeg ser ikke noe slikt.

    Når man leser hvor syke enkelte kan bli så er det i det minste bra at det er så få som har dette viruset, og at det er enda færre som blir syke av det. Det er ikke kjekt å være syk uansett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Den der er oppbrukt. Det er ingen som påstår/sier/skriver at dette er det samme som en influensa. Kanskje noen trodde det i vinter/vår når alt var nytt men jeg ser ikke noe slikt.

    Når man leser hvor syke enkelte kan bli så er det i det minste bra at det er så få som har dette viruset, og at det er enda færre som blir syke av det. Det er ikke kjekt å være syk uansett.
    Bra du ser at dette er alvor, mange av dine tidligere innlegg har ikke akkurat støttet den holdningen. Men det er aldri for sent å forstå at dette må vi stå sammen om å håndtere i påvente av en vaksine.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Bra du ser at dette er alvor, mange av dine tidligere innlegg har ikke akkurat støttet den holdningen. Men det er aldri for sent å forstå at dette må vi stå sammen om å håndtere i påvente av en vaksine.
    Jeg forstod det ikke senere enn deg.

    Min humor er ikke din sterkeste side men det er helt greit.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Jeg forstod det ikke senere enn deg.

    Min humor er ikke din sterkeste side men det er helt greit.
    Vi er flere som har problemer med å skille på om du er ironisk eller seriøs enkelte ganger ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå må dere ikke skremme og skape hysteri, ifølge flere her inne så er dette bare en influensa.
    Det tror jeg neppe denne tråden er årsaken til. Men den viser jo hvordan folk tenker.

    Det understrekes fra både FHI og Helsedirektoratet at tiltak regionalt må være "forholdsmessige".
    Det tas i liten grad til følge; skoler stenges, korps, kor og idrett stenges, treningssentre stenges, restauranter og utesteder stenges. Uten i det hele tatt å vurdere graden av smitte de ulike steder og regioner. Det bedrives synsing og "hva om" - tenking av hvermannsen over en lav sko, der man føler seg fram til at å stenge en aktivitet er det moralsk riktige. Følgen er kaos og permisjoner, konkurser, kulturliv som legges brakk, breddeidrett som aldri kommer i gang, barn, unge og voksne uten noe fritidstilbud osv.

    Svært bra jobb som gjøres i Norge, der det overlates til synsing i kommuner, fylker og regioner. Jada.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Ny bok hevder med tyngde at Tegnell valgte en flokkimmunitetsstrategi som han ble sterkt advart mot.


    Anders Tegnell hade tre alternativ: total nedstängning, smittspårning eller smittbegränsning för att uppnå flockimmunitet.

    Han valde det sista – trots digra varningar.

    Nya boken ”Flocken” avslöjar spelet bakom den så kallade svenska strategin.
    Genom att gå igenom en mängd mejl har författaren Johan Anderberg pusslat ihop födelsen av statsepidemiolog Anders Tegnells covid-19-strategi. Svenska Dagbladet har fått tag på ett bearbetat, ännu opublicerat utdrag ur boken som beskriver i detalj spelet bakom det som skulle bli Sveriges förmodligen mest debatterade vägval året 2020.

    Den 6 mars fick Anders Tegnell ett varnande mejl från matematikern Tom Britton som räknat på R-värdet för viruset. Där framförde han sin åsikt att Folkhälsomyndigheten var för passiv: ”Med så många smittade som nu finns i Sverige så kommer smittspridning att ske. Vårt samhälle är inte särskilt annorlunda än Italiens, eller för den delen Kinas, så varför skulle det inte spridas hos oss?”
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg velger å støtte opp under de tiltakene eksperter og politikere sammen finner er forsvarlige. Det vil alltid være en avveining mellom kost / nytte. Her vi sitter ser vi ikke det hele og fulle bildet.
    Når politikere innfører tiltak som ingen eksperter har anbefalt så er det ikke forsvarlige tiltak. Da er det politikk.

    Jeg vil se kost / nytte av å holde importsmitten gående ved arbeidsinnvandrere. Jeg vil se kost/nytte av avgjørelsene om å ikke tvangsteste alle som kom fra utlandet. Jeg vil se kost / nytte av å holde breddeidrett stengt.

    Og aller mest vil jeg se kundelisten til First House. Vi har allerede fått bekreftet at Hurtigruten betalte seg til spesialbehandling i april. Hvilke andre har fått spesialbehandling av regjeringen, som vi nå vanlige norske borgere må plukke opp regningen for?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    jeg er rimelig sikker på at diverse verft har kontaktet regjeringen via fet betaling til First House og lobbet for arbeidsinnvandrere skal kunne gå rett i jobb uten verken karantene eller testing.

    Statssekretærene som kommer fra First House og som skal tilbake til First House når Erna blir kastet på dør i 2021 er svært lydhøre til disse forslagene. Det er en dum hund som biter hånden som fôrer den
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi er flere som har problemer med å skille på om du er ironisk eller seriøs enkelte ganger ;)
    Tenker at det går helt fint Polka. Vi er forkjellige folk som har våre egne måter og uttrykke oss på og som heller ikke kjenner hverandre, og da kan det glippe med forståelsen av og til. Alle veier.

    Vi er alle den vi er.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når politikere innfører tiltak som ingen eksperter har anbefalt så er det ikke forsvarlige tiltak. Da er det politikk.

    Jeg vil se kost / nytte av å holde importsmitten gående ved arbeidsinnvandrere. Jeg vil se kost/nytte av avgjørelsene om å ikke tvangsteste alle som kom fra utlandet. Jeg vil se kost / nytte av å holde breddeidrett stengt.

    Og aller mest vil jeg se kundelisten til First House. Vi har allerede fått bekreftet at Hurtigruten betalte seg til spesialbehandling i april. Hvilke andre har fått spesialbehandling av regjeringen, som vi nå vanlige norske borgere må plukke opp regningen for?
    Velger å stole på kompetansen til FHi og Helsedirektoratet. Innspill derfra balanseres fint av våre politikere. Det er en helhet som verken du eller jeg ser. Alle mulige vinklinger på hvorfor ditt eller datt kan vi ta i ettertid.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Velger å stole på kompetansen til FHi og Helsedirektoratet. Innspill derfra balanseres fint av våre politikere. Det er en helhet som verken du eller jeg ser. Alle mulige vinklinger på hvorfor ditt eller datt kan vi ta i ettertid.
    nei, jeg stoler alldeles ikke på politikere som strammer inn uten faglige råd.

    Altfor mange politikere føler de må bevise at de er handlekraftige. De skal vise at de håndterer situasjonen.

    Se hva som skjedde i går i Troms og Finnmark. Politikerne ville stenge ned videregående skoler uten at det var smitte i området. De ble nektet av statens representant.

    Det finnes ingen til å nekte Erna når hun er på viddene. Stortinget spilte hun effektivt på sidelinjen i mars. Heldigvis har hun ikke fullmaktene ut hele neste år.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Er det lov å stusse litt på dette med nærkontakter? I Farsund var det et kor på noenogtyve medlemmer som fikk smitte inn i gruppa. Man satte alle nærkontakter i karantene, d.v.s. over 500 stk.! Hvor mange nærkontakter har egentlig folk? Og hvem blir regnet som nærkontakt? Hvor nær må man egentlig ha vært/være?

    Det blir litt som at 60 års dagen skal feires kun med noen av mine aller nærmeste venner så vi blir ikke mer enn 300 stk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    nei, jeg stoler alldeles ikke på politikere som strammer inn uten faglige råd.

    Altfor mange politikere føler de må bevise at de er handlekraftige. De skal vise at de håndterer situasjonen.

    Se hva som skjedde i går i Troms og Finnmark. Politikerne ville stenge ned videregående skoler uten at det var smitte i området. De ble nektet av statens representant.

    Det finnes ingen til å nekte Erna når hun er på viddene. Stortinget spilte hun effektivt på sidelinjen i mars. Heldigvis har hun ikke fullmaktene ut hele neste år.
    Regjeringen har mange hensyn å ta, også overfor Eu som vi har gjort oss helt avhengig av. At noen lokalpolitikere i nord blir ivrig i tjenesten er kanskje ikke så merkelig. At du hele tiden pøser på med negativitet mot Erna bekymrer meg litt. Kanskje du skal trekke pusten ?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Tüll, sjef i Sverige før Tegnell, i mailutveksling med sin etterfølger:

    Att välja alternativ 3 skulle däremot leda till tusentals döda.
    “Det framgår för mig som en uppgiven och huvudlös strategi, vilken jag aldrig skulle ha accepterat i min tidigare roll.”

    Några timmar senare, tidigt på eftermiddagen, svarade Anders Tegnell:
    “Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”

    I dag, snart åtta månader senare, har drygt 6 000 svenskar avlidit i covid-19.


    I Norge er dødstallet 284.


    Til de norske medlemmene av Statyfonden, som har hevdet at svenskene ikke søkte en flokkimmunitet. Her er alternativene som ble trukket opp i mailvekslingen. Tegnell valgte nummer tre, som man kan se over:


    Den 15 mars satte sig Peet Tüll, tidigare chef för socialstyrelsens smittskyddsenhet, och författade ett mejl till Anders Tegnell. När Tüll gick i pension var det Anders Tegnell som fick hans jobb, om än med något andra uppgifter.
    Mejlet han formulerade berörde de strategier han såg som möjliga för att stoppa det som skulle bli en pandemi.

    ”Hej Anders. Det finns tre strategier för att stoppa epidemin”, skrev Peet Tüll.

    Det första alternativet var en total nedstängning av samhället i fyra veckor.

    Det andra alternativet var att hitta så många smittade som möjligt, spåra alla närkontakter och sätta dem i en tvåveckorskarantän.

    Det tredje alternativet var:

    ”Låt smittspridning ske, långsamt eller fort, för att uppnå en hypotetisk ´herd immunity´.”
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det lov å stusse litt på dette med nærkontakter? I Farsund var det et kor på noenogtyve medlemmer som fikk smitte inn i gruppa. Man satte alle nærkontakter i karantene, d.v.s. over 500 stk.! Hvor mange nærkontakter har egentlig folk? Og hvem blir regnet som nærkontakt? Hvor nær må man egentlig ha vært/være?

    Det blir litt som at 60 års dagen skal feires kun med noen av mine aller nærmeste venner så vi blir ikke mer enn 300 stk.
    En nærkontakt er når du er nærmere personen enn 2 meter i mer enn 15 minutter.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Tar meg da den frihet i å betvile at over 500 stk. kvalifiserer til karantene etter denne kor øvingen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tar meg da den frihet i å betvile at over 500 stk. kvalifiserer til karantene etter denne kor øvingen.
    Mange norsk amerikanere der nede, mange er også religiøse. Bedehus, kor, kirker og halleluja kan tydeligvis resultere i mange nærkontakter. Ser ingen grunn til å tvile på tallene. Hva er motivet for å blåse de opp ?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Mange norsk amerikanere der nede, mange er også religiøse. Bedehus, kor, kirker og halleluja kan tydeligvis resultere i mange nærkontakter. Ser ingen grunn til å tvile på tallene. Hva er motivet for å blåse de opp ?
    Det må du nesten spørre de som har blåst dem opp om.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Til de norske medlemmene av Statyfonden, som har hevdet at svenskene ikke søkte en flokkimmunitet. Her er alternativene som ble trukket opp i mailvekslingen. Tegnell valgte nummer tre, som man kan se over:
    Man er bra enkel om man tror dette var en avgjørelse Tegnell tok på egenhånd. Var det ikke slik at vi skulle høre på fagfolkene...? Eller er det bare når de er enig med dine synspunkter - ellers kan vi høre på den faglige ekspertisen her på sentralen.

    Men det er klart - det var 3 gode valgmuligheter. Dumt de ikke valgte alternativ 1 - så hadde de vært ferdig med Corona etter 4 uker " Det första alternativet var en total nedstängning av samhället i fyra veckor. "

    Den svenske strategien er å flate ut kurven - og det er selvsagt fullstendig idioti, krise og alle som jobber med dette i Sverige er idioter som ikke skjønner noe.

    Men det finnes jo flere land i Europa, og hva med å ta et øyeblikk til å applaudere de i denne vanskelige tiden - som likefullt har valgt riktig, og ikke driti seg ut slik som Sverige har. Og de lykkes jo åpenbart med sin strategi - siden det kun er Sverige som blir kritisert.

    Fint om noen kunne fortelle meg hva strategien til landene i rødt er - jeg vet ikke mer enn at den ihvertfall ikke er "å flate ut kurven" - for så dumme er det jo bare svenskene som er. Det er flere av landene som har valgt strategi 1 med full nedstenging i 4 uker, men av en eller annen merkelig grunn er ikke problemet borte. Mulig datafeil.


    Screenshot_2020-11-07 Coronavirus Pandemic (COVID-19) - Statistics and Research.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    6. august. Tegnell om hvorfor det gikk så bra i Sverige, kort oppsummert av VG. (Man må ha Schibsted-konto for å lese artikkelen, så den linker jeg ikke til.)

    Skjermbilde 2020-11-08 kl. 13.27.33.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn