Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svigermor snakker ennå om at det var rasjonering på synåler fordi begrensede kvoter av importert stål skulle brukes til traktorer. Mennesker er sjelden ufeilbarlige.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Biler og en del annet ble vel rasjonert til ´64 mener jeg å hugsa. Østeuropeiske biler kunne man vel få kjøpt fritt trur eg. Sukker, mel og ?? derimot....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Svigermor snakker ennå om at det var rasjonering på synåler fordi begrensede kvoter av importert stål skulle brukes til traktorer. Mennesker er sjelden ufeilbarlige.
    Må du gi deg. Regjeringen handler stikk i strid med FHIs råd, gang på gang på gang. Finnes ingen unnskyldning for hvordan Regjeringen konsekvent feiler. De lar seg styre av frykt, synsing, magefølelse og redsel for velgerflukt. Dette tøvet vil til slutt slå tilbake på de. Folk blir lei og gir faen.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    Må du gi deg. Regjeringen handler stikk i strid med FHIs råd, gang på gang på gang. Finnes ingen unnskyldning for hvordan Regjeringen konsekvent feiler. De lar seg styre av frykt, synsing, magefølelse og redsel for velgerflukt. Dette tøvet vil til slutt slå tilbake på de. Folk blir lei og gir faen.
    der er jeg enig med deg. er beordret i hjemmekontor. bor på Majorstua og har kontor rett ved siden av stortinget. belaster ikke kollektivtrafikken. faktisk første gang under pandemien. jeg tar ferie til dette er over.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    En kompis av meg har personalansvar for ~20 personer, han merket det ganske fort på folk i mars da det var hjemmekontor på hele gjengen. Stor forskjell på de som hadde samboer/familie og de som bodde for seg selv. Jeg satt hjemme i nøyaktig to måneder, det gikk forsåvidt greit nok- i alle fall da skolene gjenåpnet - men fint å få luftet seg litt igjen da det ble anledning til det (har 50% hjemmekontor nå så får vi se om det blir 100% snart). Samboeren min har ikke vært på kontoret siden 13. mars og blir helst hjemme så lenge som mulig. Hver sin smak. Vi har forsåvidt rigget oss bra til med hvert vårt rom, gode pulter, ordentlige stoler og store skjermer osv. En kollega av meg hadde sofa, stuebord og TV, det var ikke det helt store i ukesvis.
    Flyttet til ny avdeling på jobben i januar og hadde ikke blitt særlig godt kjent personlig med de rundt 50 nye kollegene i det koronaen satte inn. Det tok ikke mange ukene med nedstengning før man kunne tippe sosial status med rimelig god treffsikkerhet. De unge, enslige og barnløse på midlertidige kontrakter ble plutselig et rent oppkomme av kreative ideer for alt som kunne gjøres over nettet og hvordan man kunne omgås restriksjonene for å møtes. Foreldre med barn hjemme fra skolen begynte å jobbe skift med de fleste jobbrelaterte eposter sendt på kvelden. De eldre som nærmet seg sikker pensjon var oppsatt på å avlyse så mye som mulig av jobbrelaterte møter og aktiviteter og pusjet på for å gå foran med enda strengere restriksjoner enn de offentlige.

    Om ikke annet har koronaen fått flere til å forstå hva det faktisk betyr å integrere et kjønnsperspektiv i strategisk organisasjonsledelse, og at dette ikke handler om 50/50 men å ta høyde alt på planleggingsstadium for at samme tiltak kan slå ulikt ut ikke bare for menn og kvinner, men også unge og gamle.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Tiltakene etter krigen var forhåpentligvis litt mer treffsikre enn tiltakene de siste månedene, og derfor lettere å godta.
    Jeg vil tørre å påstå at 2. verdenskrig var endel mer alvorlig enn covid 19. Å sammenligne blir komplett usaklig. Det er mye lettere å godta inngripende tiltak som har skikkelig gode begrunnelser, som feks 2. verdenskrig.
     
    R

    rr30629

    Gjest

    Charlotte Haug er lege og tidligere redaktør i tidsskriftet for Den norske legeforening. Hun har doktorgrad i immunologi og infeksjonssykdommer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil tørre å påstå at 2. verdenskrig var endel mer alvorlig enn covid 19. Å sammenligne blir komplett usaklig. Det er mye lettere å godta inngripende tiltak som har skikkelig gode begrunnelser, som feks 2. verdenskrig.
    Ikke glem at inntil det motsatte er bevist, finnes det ikke noe mer alvorlig enn korona, særlig der det ikke finnes smitte. Derfor må vi være føre var 😷

    Men; unngå for all del logiske tiltak
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    Jeg vil tørre å påstå at 2. verdenskrig var endel mer alvorlig enn covid 19. Å sammenligne blir komplett usaklig. Det er mye lettere å godta inngripende tiltak som har skikkelig gode begrunnelser, som feks 2. verdenskrig.
    det er du som gnåler om psykiske problemer etter de fæle tiltakene som stakkars oss er utsatt for. det er en hån mot de som opplevde krigen 1940-45 eller syria nå for tiden. tiltakene her til lands oppleves først og fremst som tildels unødvendig og irriterende. det å sitte i pysjamas og lese mail er ganske greit
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem at inntil det motsatte er bevist, finnes det ikke noe mer alvorlig enn korona, særlig der det ikke finnes smitte. Derfor må vi være føre var 😷
    Kom til å tenke på denne:
    No veit dokker dæ at der e tre sorta uta Dejnn sorte død. Føst så e dæ en sort kor majnn dør syv vekke ætte majnn har fådd han. Dejnn ajnner sorten, der dør du i samme nekken så du får han. Mæn me dejnn trie sorten då dør majnn to tima før majnn får han. Dæ e ajiilså de iljskaste argaste slag uta Dejnn sorte død så går.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hehe; er det alt du har å komme med, Asbjørn? Noe sier meg at til og med du nå må innrømme at regjeringen tryner kolossalt 😁
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det er ellers tegn på at det har vært en del armer og bein - Raymond Johansen ble etter pressekonferansen spurt om 10 pax også innbefatter arbeidskollegaer. Det svarte han bekreftede på, men så kom det kontra noe senere på dagen. Det er smått utrolig at han svarer direkte feil på et slikt spørsmål - det må være noe av det mest opplagte å gå gjennom på en briefing før pressekonferansen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe; er det alt du har å komme med, Asbjørn? Noe sier meg at til og med du nå må innrømme at regjeringen tryner kolossalt 😁
    Nei, jeg synes ikke det, men jeg tror ikke det er så mye poeng å diskutere mot en serie one-linere ispedd ukvemsord. Det blir liksom ikke så mye meningsutveksling av det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    der er jeg enig med deg. er beordret i hjemmekontor. bor på Majorstua og har kontor rett ved siden av stortinget. belaster ikke kollektivtrafikken. faktisk første gang under pandemien. jeg tar ferie til dette er over.
    Jeg så pressekonferansen med Raymond Johansen (men ikke den nasjonale senere på dagen). Det er ikke helt klart for meg hva de mener problemet egentlig er. At man skal ha færre sosiale kontakter - greit nok - men det kan løses på mange måter og arbeidskollegaer teller uansett ikke i den tilmålte kvoten på 10 personer i uka. De som kan skal jobbe hjemmenfra helt eller delvis - javel, hva nå det i praksis betyr. Jeg er allerede delvis, 50%, på hjemmekontor. Men samtidig snakket han mye og meget om belastningen på kollektivtransporten og køene inn til Oslo i rushtiden osv. Jeg har, som du, ikke reist med offentllig transport siden dette startet (med unntak av en søndag morgen jeg skulle på skauen). Er det da meningen at jeg ska være hjemme eller ikke? Er det at jeg er på jobb en del av problemet de ønsker å løse eller ikke?

    Om det er et generelt problem at folk blir smittet på arbeidsplassen i Oslo sa de ikke noe om. Ei heller om kollektivtransporten var en vanlig smittekilde. Det er mulig de ikke vet, men de sa i alle fall ikke noe om det. Nå fremstår tiltakene svært dårlig begrunnet, det virker som det er valgt ut noen ting man kan gjøre noe med uten helt å vite noe særlig om det faktisk funker. Eller om de vet så holder de i alle fall kjeft om det.

    Jeg får se hvilken tolkning arbeidsgiver legger seg på, regner med det er en del møtevirksomhet der i gården i kveld. Så får jeg innrette meg etter det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorvidt Regjeringen har bommet eller ikke, kan man sikkert diskutere, men vi begynner å bevege oss ganske langt vekk fra det man så for seg i mai måned.

    Holden utvalget beskrevet dette slik:
    Scenario H1 er utgangspunktet, det er grovt sett det forløpet man sikter mot. Her holdes epidemien nede uten nasjonale, inngripende tiltak inntil vaksinasjon blir mulig i januar 2024. Mindre lokale utbrudd oppdages tidlig og bringes under kontroll med kortvarig styrking av lokale tiltak.

    Så det man hadde sett for seg (H1) beskrives slik: Epidemien fortsetter nedover og det er under ti nye tilfeller per dag i landet i august, og det lykkes å holde situasjonen slik til effektiv vaksinasjon i januar 2024.(Enkelte kommuner må i perioder innføre noen tiltak for å slå ned lokale utbrudd.) Fra januar 2021 kommer det hver måned 50 importerte tilfeller.

    Så da så man for seg at man skulle greie seg med håndvask og smittesporing/karantene (Men det er jo ikke så mange som havner i karantene med under 10 tilfeller pr dag). Innreisekarantene skulle avsluttes fra janaur 2021.




    De hadde også et alternativ til - som de kalte H2 (Hold nede- ustabilt)
    Scenario H2 tilsvarer H1, men det er lagt til en sesongrelatert økning av spredningen hver vinter (november-februar) slik at noen større tiltak må gjeninnføres i desember –april for å bryte veksten og bringe epidemien under kontroll igjen.

    Utviklingen til H2 beskrives slik: Epidemien fortsetter nedover og det er under ti nye tilfeller per dag i landet i august, men så vinteren 2020-21, 2021-22 og 2022-23 går R opp i 1,25 i november –februar slik at det må gjeninnføres tiltak i desember -april. Effektiv vaksinasjon i januar 2024. Fra januar 2021 kommer det hver måned 50 importerte tilfeller.

    Her ser man da for seg en "nedstenging" omtrent som det vi har i dag fra desember til april hver år.

    Konklusjonen var jo også klar at de samfunnsøkonomiske kostnadene var langt lavere i et brems scenarie enn i et ustabilt hold nede.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Denne var litt morsom


    Dette skal vi altså holde på med til begynnelsen av desember, mener Solberg.

    Det spørs om folk orker dette. Jeg synes noen tiltak virker for milde, mens andre er for strenge. Men først og fremst synes jeg nå det er altfor mange tiltak og at det er nesten umulig å holde oversikt over hva som gjelder. Man skal fortsatt selv vurdere munnbind i Oslo. Og kan vi være fem, 10, 20, 200 eller kanskje 600, på Halloween?

    Det er ikke lett å si. Regelsalaten er et mareritt å kommunisere for regjeringen
    .
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tror folk oppriktig at smitten nå kommer til å falle betydelig frem til desember..?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne var litt morsom


    Dette skal vi altså holde på med til begynnelsen av desember, mener Solberg.

    Det spørs om folk orker dette. Jeg synes noen tiltak virker for milde, mens andre er for strenge. Men først og fremst synes jeg nå det er altfor mange tiltak og at det er nesten umulig å holde oversikt over hva som gjelder. Man skal fortsatt selv vurdere munnbind i Oslo. Og kan vi være fem, 10, 20, 200 eller kanskje 600, på Halloween?

    Det er ikke lett å si. Regelsalaten er et mareritt å kommunisere for regjeringen
    .
    En svært god kommentar av Meland dette. Her påpeker hun at det tenderer mot det latterlige med like tiltak over hele landet, det håpløse i å være nødt til å sitte i karantene-selv om du er frisk; ja selv etter en negativ test, at vi har svært få oppblomstringer, at Hammerfest og lignende er unntak og at det er svært få alvorlig syke og dødsfall.

    Vi kan rett og slett ikke holde på med dette, på denne måten lengre. Folk mister respekten for tiltak, når de ikke gir mening.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    det er du som gnåler om psykiske problemer etter de fæle tiltakene som stakkars oss er utsatt for. det er en hån mot de som opplevde krigen 1940-45 eller syria nå for tiden. tiltakene her til lands oppleves først og fremst som tildels unødvendig og irriterende. det å sitte i pysjamas og lese mail er ganske greit
    Tja, kanskje det. Eventuelt kunne kanskje de som opplevde krigen mene at det det bare er pingler og kjerringer som gjemmer seg inne pga ett ganske ufarlig virus;) Prøv å lande i Normandie D-dagen isteden for eksempel, det var farlig det;)

    Her er ett eksempel fra en av de som opplevde krigen:


    A great grandmother who captured what many people were feeling when she said she “didn’t give a sod” about coronavirus rules has said that the country should not “surrender” to the pandemic.
    Maureen Eames, 83, who became an overnight celebrity after expressing her anger at the impact of Government restrictions, said that Britain was supposed to be “a free country” and “life has to go on”.
    Speaking from her South Yorkshire home just before parts of the region enter tier three restrictions, she warned that it is subsequent generations who will be paying the price for the lockdown, telling Boris Johnson: “The future of the young is in your hands.”
    Mrs Eames told the Telegraph: “We were bombed in the blitz and we didn’t give in. I was at my aunt’s in Lincolnshire, next to an airfield, and they accidentally dropped a bomb and it blew our windows out.
    “We didn’t surrender then and we shouldn’t now. We went into shelters then we went back to work. That’s what we have to do now.”
    Mrs Eames has had a growing army of supporters since she was interviewed by the BBC whilst out shopping in Barnsley on Wednesday, with some saying she should be the next Prime Minister.
    She told the broadcaster it was “ridiculous” that the town would be the next part of England plunged into the "very high" alert level.
    She said: “We should never have been in lockdown. All the people who were vulnerable should have been helped and kept home safe. And all the rest of us, I'm 83, I don't give a sod.
    “I look at it this way, I've not got all that many years left of me and I’m not going to be fastened in a house when the government have got it all wrong.”
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    det var en haug av mennesker som ikke var med i krigshandlinger som opplevde okkupasjonen. (det kan sammenlignes med coronnatiltak, bare mye strengere og langvarig)
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    En svært god kommentar av Meland dette.
    Javisst:

    "Egentlig er det ikke synd på oss nordmenn. Vi har de laveste smittetallene i Europa. Og vi har de mildeste tiltakene. Sverige for eksempel, som fremstilles som likegyldige til corona, har hatt strengere tiltak enn oss siden juni."

    Men det vil alltid være noen som er lei av tapeten og har det som hobby å sutre...
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    det var en haug av mennesker som ikke var med i krigshandlinger som opplevde okkupasjonen. (det kan sammenlignes med coronnatiltak, bare mye strengere og langvarig)
    Helt uenig, jeg mener at sammenligning av 2. verdenskrig og covid er tull og tøys. Dette er to helt forskjellige situasjoner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    nettopp! Psykiske problemer grunnet coronatiltak er bare bambus. Det kan vi være enig om
    Det er vel strengt tatt ikke du som bestemmer hvordan andre folk reagerer på en eller annen endring i tilværet sitt, er det vel? Med den (mangel på) logikk som du med stor iver legger opp til så er jo vel det aller, aller meste av problemer folk måtte ha i hverdagen bare bambus, pinglete og generelt pyseri sammenlignet med noe som skjedde for 75 år siden. Vil du anvende samme standard for noen som synes det er litt kjipt å havne på en eller annen form for trygd for eksempel? Noen som blir ufør i ung alder? Om man havner på sosialen? Skal man da bare ta seg sammen og tenke på gutta som først var på skauen og deretter bygde landet helt uten en stor velfferdsstat og maser av tilbud om ymse former for støtte?

    Du setter ikke "ting i perspektiv". Du har begitt deg ut på en helt håpløs tankerekke hvis endestasjon er at stort sett hele den norske velferdsstaten er unødvendig og for pyser og generelle pingler - som ikke en gang har bygget landet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Antistoffnivåene faller kjapt etter infeksjon.
    Heldigvis - så har man fortsatt immunitet - selv om antistoffene forsvinner etter en tid. (Noe som er normalt)
    GItt den solide interessen for antistoffer, t-celler og vaksiner i tråden regner jeg med at folk satte stor pris på BBC-programmet som går grundig gjennom dette.

    I programmet kan man lytte til Katie Doore, som ledet arbeidet bak en studie av antistoffer og disses "prevalens" i kroppen; man kan lytte til Marcus Buggert, som ledet den svenske studien omkring t-celler. Begge forklarer samspillet mellom antistoff og t-celler og kommer med informasjon som oppslag i massemedier ikke fikk med seg.
    Som bonus får man også med seg hva USAs innsats for utvikling av vaksiner har ført til, blant annet når det gjelder arbeidet som Moderna utfører.

    Her er linken: https://www.bbc.co.uk/programmes/w3cszh0l

    Science in Action linker også til arbeidene:

    Katie Doore: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.09.20148429v1

    Marcus Buggert:https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.06.29.174888v1

    Modernas vaksinestudie: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2022483

    Det føderale kontoret som styrer USAs vaksineinnsats mener at Moderna bør være klare til en fase 3 studie 27. januar neste år, med 30.000 forsøkspersoner.

    Når OMF er ferdig med å lytte til Buggert kan han muligens se litt mer kritisk på folkehelsesjefens uttalelse.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Man tviholder i halmstrået om immunitet ser jeg. Hvor lenge er vi immune mot de andre coronavirusene som sirkulerer?
    Ikke lenge, cirka 6-12 måneder og der er defor vi har en årlig influensavaksine.
    Kan lese mer her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Influensa er ikke et coronavirus, men ca 20 % av forkjølelsene er forskjellige coronavirus. Det er litt uggent å tenke over hvor lenge man er immun etter en forkjølelse og hva som finnes av effektive vaksiner og medisiner mot forkjølelse. "A Cure for the Common Cold" er nærmest en stående vits om noe som ikke finnes.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    592
    Antall liker
    469
    Sted
    Aarhus
    Det er vel strengt tatt ikke du som bestemmer hvordan andre folk reagerer på en eller annen endring i tilværet sitt, er det vel? Med den (mangel på) logikk som du med stor iver legger opp til så er jo vel det aller, aller meste av problemer folk måtte ha i hverdagen bare bambus, pinglete og generelt pyseri sammenlignet med noe som skjedde for 75 år siden. Vil du anvende samme standard for noen som synes det er litt kjipt å havne på en eller annen form for trygd for eksempel? Noen som blir ufør i ung alder? Om man havner på sosialen? Skal man da bare ta seg sammen og tenke på gutta som først var på skauen og deretter bygde landet helt uten en stor velfferdsstat og maser av tilbud om ymse former for støtte?

    Du setter ikke "ting i perspektiv". Du har begitt deg ut på en helt håpløs tankerekke hvis endestasjon er at stort sett hele den norske velferdsstaten er unødvendig og for pyser og generelle pingler - som ikke en gang har bygget landet.
    Poenget er at de små forstyrrelsene i dagliglivet er ikke noe stort problem for flertallet av de som blir utsatt for det. Å bruke psykiske problemer for å argumentere mot tiltak er søkt. å vær så snill å ikke bland inn velferdstaten
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Poenget er at de små forstyrrelsene i dagliglivet er ikke noe stort problem for flertallet av de som blir utsatt for det. Å bruke psykiske problemer for å argumentere mot tiltak er søkt. å vær så snill å ikke bland inn velferdstaten
    Siden du til stadighet blander inn krigen vil jeg fraråde deg å fraråde noen å blande inn noesomhelst, bare et tips. Det er en slags topp i tåpelige sammenligninger.

    Selvsagt går dette helt fint for de aller fleste. Det gjør også Corona, forsåvidt - skal vi da ignorere det også?. Poenget er, som med Corona, at når man får et stort tall som ganges med et lite tall så blir fort svaret ganske stort alikevel. Du må gjerne mene at det er uvensetlig trvilielt, ingen ting å klage over osv, men det er altså en hel haug med fagfolk som er uenig med deg i den påstanden - det gjentas også fra FHI, Helsedirektoratet og annet utyske også forsåvidt. Du har jo ikke noesomhelst argument for at ting forholder seg som du sier utover at 1) du sier det 2) det gikk tålelig bra etter 2. verdenskrig. Synes du det er særlig gode argumenter for noesomhelst?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn