Tiltakene, slik de nå står, går direkte på folks frihet, fordelingspolitikken og skaper svært unødvendige konsekvenser. Så det er absolutt på tide at Erna fratas et ansvar hun tydeligvis ikke er i stand til å håndtere på en fornuftig måte
|
Der understreker du, utilsiktet regner jeg med, en viktig grunn til å å differensierte tiltak. En borrerigg og en kommune kan ikke behandles likt. Samme med en kommune med mye smitte kontra en uten smitte.Poenget er jo at en test ikke garanterer at du er frisk. Under første runden av crona på riggen ble en av de offshore ansatte tested 3 ganger men ble så syk 5-6 dager etter første negative test og testet da positivt. Så selv om du tester negativt er karantene veien å gå.
De blir da sent i land alle som er contacts og da må de i karantene sine kommuner selv om de er negative testetDer understreker du, utilsiktet regner jeg med, en viktig grunn til å å differensierte tiltak. En borrerigg og en kommune kan ikke behandles likt. Samme med en kommune med mye smitte kontra en uten smitte.
Flaks at du rakk å klippe grafen i det lille tidsrommet da den var på sitt absolutt mest misvisende og før VG.no endret den i alle fall. Og selvsagt som vanlig i absolutte tall og ikke pr. innbygger. Oppdatert og pr. innbygger ser den slik ut:Ja, det er noen skalaer som forlenges her:
Det er vel strengt tatt ennå brattere i Norge nå selv om man skal være litt forsiktig med å regne deriverte på to tidsserier med ulik rapporteringsmetodikk og kort hsitorikk (altså basert på bare de siste få dagene).Det er bratt i Sverige nå
13:33Line Brustad
Antistoff hos 2 prosent av blodgiverne:
I Danmark har man testet blodet til landets blodgivere for antistoff mot coronaviruset. Resultatet fra 11 223 blodgivere i uke 41 og uke 42 viser at 2 prosent hadde antistoffer mot viruset.
Det opplyser Bloddonorerne i Danmark til danske TV 2.
Du ville heller vært i Tegnell sine sko enn Nakstad og co. sine? For meg ser det ut som at det er helt ute av kontroll der borte. Et hodeløst eksperiment slo feil.Det er vel strengt tatt ennå brattere i Norge nå selv om man skal være litt forsiktig med å regne deriverte på to tidsserier med ulik rapporteringsmetodikk og kort hsitorikk (altså basert på bare de siste få dagene).
Jeg er glad jeg ikke er noen av de.Du ville heller vært i Tegnell sine sko enn Nakstad og co. sine? For meg ser det ut som at det er helt ute av kontroll der borte. Et hodeløst eksperiment slo feil.
Det var en faktor, men også hva som faktisk hjelper for å oppnå det man ønsker. Det er også en mulighet for at Helsedir har fått en bestilling fra regjeringen med sterke føringer ang hva som er passe panikknivå rent politisk. De har jo ikke intellektuell frihet men er regjeringens sektretariat.^ Det siste var vel også essensen i helgens faglige uenighet mellom HDir og FHI, hvor HDir ser ut til å være mer pessimistiske enn FHI.
Det kan jeg godt, men fint om du først gir din prediksjon av hvordan det kommer til å gå.Forøvrig en litt underlig immunitetsteori om hvordan det vil gå med USA (i Donaldtråden). Litt i strid med forskningen. Kanskje statyfondens norske representant kan forklare denne teorien for oss her inne?
Tendensen siden det begynte å stige i begge land har vært at Sverige har mer stigning .... og hva disse tallene angår så har vel smitteregimene vært relativt konstant i den perioden.Det er vel strengt tatt ennå brattere i Norge nå selv om man skal være litt forsiktig med å regne deriverte på to tidsserier med ulik rapporteringsmetodikk og kort hsitorikk (altså basert på bare de siste få dagene).
Om man ser på de norske smittetallene så har de vært såpass stabile og "utbrudd" såpass lokale at det har gått fint. Med mindre man mener at enhver Covid-19-død er en bunnløs tragedie det ikke finnes maken til så er det ikke noe problem eller har noe særlig å si om det er 10, 100 eller 200 smittede om dagen så lenge tallene er stabile og man har noenlunde oversikt. Det har tross alt vært tilfelle i Norge inntil helt nylig. Det er fortsatt ingen nasjonal oppblomstring og mange kommuner er helt smittefri basert på de oppdagede tilfellene i alle fall. Og så lenge tallene er stabile så har det heller ingen hensikt å justere noe på hva man gjør eller ikke gjør fordi det fungerer greit som det er. Det har ingen hensikt å stramme til noe fordi det uansett ikke går til null og det unasett har en kostnad man ikke er vilige til å ta.Som du sier her tidligere så har de ikke akkurat vært på hugget de siste ukene.
Intensiv/inleggelser går raskt oppover der borte nå. Ser bekmørkt ut for svenskene.![]()
70-procentig ökning av coronafall i Sverige på en vecka
Coronaläget blir allt svårare – igen. Statsepidemiolog Anders Tegnell menar att det delvis beror på att provtagningen har trappats upp, men han bekräftar också att smittspridningen ökar. – Smittan ökar drastiskt i hela världen, även i Sverige. Förra veckan såg vi en 70-procentig ökning av fall...www.svt.se
Viktig å få med seg at Raymond Johansen står siden av å samtykker i Høie her, samt at han har ytterligere skjerpet kravene til bruk av munnbind i Oslo.Høie opptrer svært arrogant, noe som ikke er uventet akkurat. Han setter til side faglige, merk; faglige råd, gang på gang, og sammen med Solberg lar han seg styre av frykt og arroganse. Det er nå på høy tid å frata regjeringen eneveldet Stortinget ga de i vår, da de viser seg totalt ute av stand til å være tilliten verdig. En slik hersketeknikk Høie brukte i dag, er intet annet enn motbydelig!
Alt i livet handler faktisk ikke om smitte eller ikke smitte. Det handler om liv som skal leves, beskytte folk mot arbeidsledighet, beskytte bedrifter fra konkurs, barn og unge som skal gå på skole, psykisk helse, ta seg av andre alvorlige sykdommer, ta vare på famile osv. Da kan man ikke drive og behandle hele landet som om det over alt florerer av smitte, når det er milevis fra realiteten!
Vi kan ikke ha ledere som bedriver lederskap utfra frykt, arroganse, synsing og bedrevitenhet. Hva pokker skal man med fagkunnskap, når ufaglærte tydeligvis vet bedre?
Enig i det - samtidig er det faktisk et poeng at det norske helsevesenet hver dag feller en dødsdom over nordmenn som nektes videre behandling på f eks kreft - grunnet økonomi. Leger synser om utfallet og kost/nytte - derfor er faktisk kostnadsbildet på koronatiltak sett opp mot antall livsår reddet et legitimt spørsmål. Politikere lyver når de nekter for at dette skjer - inkludert bent høie. Jeg har opplevd det samme bare i min egen nære omkrets - der man må ta opp lån og dra til utlandet for å motta riktig hjelp (eller at arbeidsgiver sponser det). Jeg har selv kjøpt meg ekstra helseforsikring etter å ha opplevd hvor ille det er her.Så lenge smitten er lav greier vi å behandle de andre sykdommene som kreft, o.l. Fastlegene er også tilgjengelige. Fikk selv en time dagen etter jeg henvendte meg hos min fastlege i forrige uke. Det er når helsevesenet får svært mange coronapasienter at den vanlige driften stopper opp. Hvis vi ser for oss å slippe opp på tiltakene slik at smitten øker så må vi ta noen svært dramatiske valg. Ingen land har greid å skjerme de eldre og utsatte uten drakoniske urealistiske virkemidler.
Øker smittetrykket i befolkningen kraftig, slik som i Belgia, Tsjekkia m.fl. og det ikke skal gå ut over den vanlige driften i helsevesenet så må man på forhånd bestemme seg for å begrense inntaket av coronapasienter vesentlig. Det må settes en aldersgrense som er lav nok på coronapasienter som kan få hjelp på sykehusene. Vi må huske på at en coronapasient er mer ressurskrevende enn mange andre pasienter. Dette er totalt urealistisk.
Derfor er linjen som regjeringen fører riktig, de prøver å bremse smitten uten å drepe næringslivet i påvente av en vaksine som kommer om noen måneder. Feiler vaksinene så har vi et problem. Da kan diskusjonen komme om smitten må gå gjennom befolkningen og om hvilke pasienter som skal få hjelp......
Hvilke annet europeisk land ville du helst bodd i under pandemien siden det er så ille her?Høie opptrer svært arrogant, noe som ikke er uventet akkurat. Han setter til side faglige, merk; faglige råd, gang på gang, og sammen med Solberg lar han seg styre av frykt og arroganse. Det er nå på høy tid å frata regjeringen eneveldet Stortinget ga de i vår, da de viser seg totalt ute av stand til å være tilliten verdig. En slik hersketeknikk Høie brukte i dag, er intet annet enn motbydelig!
Alt i livet handler faktisk ikke om smitte eller ikke smitte. Det handler om liv som skal leves, beskytte folk mot arbeidsledighet, beskytte bedrifter fra konkurs, barn og unge som skal gå på skole, psykisk helse, ta seg av andre alvorlige sykdommer, ta vare på famile osv. Da kan man ikke drive og behandle hele landet som om det over alt florerer av smitte, når det er milevis fra realiteten!
Vi kan ikke ha ledere som bedriver lederskap utfra frykt, arroganse, synsing og bedrevitenhet. Hva pokker skal man med fagkunnskap, når ufaglærte tydeligvis vet bedre?