Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt kontraproduktivt da å stemme på en kandidat som løste opp de få reguleringene som kom på plass da?
    Joda, men jeg kjenner ikke prosessene her. Du vet selvsagt at presidenten ikke alltid bestemmer alt (gudskjelov i Trumps tilfelle). Men ja, Obama var definitivt ikke den kommunisten som Donald med bred pensel maler demokratene som.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg syns er merkelig er at du ikke tar innover deg at folk ikke lever normalt i Sverige heller, de driver også med sosial distansering, hjemmekontor, sprinting på butikk, begrensinger I antall som få være på butikk samtidig, begrensinger I antall som kan være samla på en plass, besøksforbud på gamlehjem og så bortetter, tallene i Sverige sammen med anbefalingene til myndighetene har ført til en massiv adferdseendring i befolkningen. Hadde man kommet igang med dette tidligere kunne mange liv vært spart.
    Så du mener Svenskene er mye flinkere til å følge rådene som blir gitt. Da er vi uenig om det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    https://e24.no/naeringsliv/i/GGzlJ6...e-varslet-om-grove-brudd-paa-smittevernregler

    Les denne. At Hurtigrute ledelsen overhodet får fortsette i jobbene sine blir mer og mer ubegripelig. Vil noen noensinne sette sine ben på noen av disse skipene før enten Corona er helt utryddet eller ledelsen skiftet 100% ut?
    skremmende lesning. Hvis det som står der beskriver virkeligheten, så er det noen som bør være redde for å tilbringe tid bak murene. Og det bør begynne med toppledelsen for det var en representant tilstede på skipet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    smittenivåene i Sverige er fortsatt skyhøyt over nivåene i norge, ikke spesielt at smittenivået i sverige faller som det gjorde i norge. Svenskene henger etter
    Kan du nevne et eneste annet land i verden som har hatt mye smitte og hvor smitten har falt uten å innføre strenge restriksjoner..? (Bare en kjapp logikksjekk på argumentet ditt)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Vi har nok litt ulikt syn på hva det innebærer å være "ferdig med Corona".

    Sverige har allerede hatt flere uker med ganske normal hverdag og tilnærmet ingen smitte.
    De har hatt i snitt 266 nye smittede daglig de siste 4 ukene. Og stigende siste par uker. Synes du "tilnærmet ingen smitte" er en korrekt beskrivelse? Immunitet på landsbasis som er stor nok til å få pandemien til å forsvinne har vi ikke sett noe bevis på enda. Det du serverer er ren ønsketenkning for å få argumentasjonen du har stått ved i 5 måneder til å virke plausibel.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så du mener Svenskene er mye flinkere til å følge rådene som blir gitt. Da er vi uenig om det.
    De har jo fortsatt mer smitte enn vi har, så hvem som er flinkest skal ikke jeg uttale meg om, det som er faktum er at de ikke lever normalt de heller, det har vært en betydelig adferdsendring både i befolkningen og foretak.
    Ideen din om at alle lever som ifjor og at smitten går ned pga flokkimmunitet er tullete. Ja, flokkimmunitet er tilfelle i enkelte folkerike bydeler, men det er fortsatt bare en liten del av forklaringen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hva har du røyka i dag? at noen av dere fortsatt ikke skjønner at faktiske nivå da var skyhøyt over det rapporterte til tross for å ha fått det forklart gjentatte ganger er et mysterium.

    man kan sikkert diskuter om tallene for mars/april skal ganges med 5,10,20 eller 100 men å tro at de viser faktisk utvikling er veldig, veldig rart.

    Hvor er da alle intensivpasientene?
    Det siste er et veldig godt spørsmål, men i «landskampen» må vi gå ut fra at det samme gjelder både Norge og Sverige, slik at andelen smittede som registreres er høyere nå i begge land enn den var i april. Grafen jeg nevnte viser antall registrerte smittede. For Sveriges del har tallene for antall registrerte smittede økt i tre-fire uker på rad nå, og tallene begynner nå å nærme seg nivåene fra april og mai. Det er lite som tyder på at testingen har økt de siste ukene.

    Da blir det bare veldig rart å påstå at «smitten har falt uke etter uke i Sverige». Jaha, hvilke data baserer man så det på for de siste fire ukene? Det kan jo ikke være svenske myndigheters tall for registrerte smittede som ble postet bare et par innlegg tidligere. Akkurat den påstanden fortjener litt kverulering, spør du meg.

    Hvor er alle intensivpasientene i Norge, forresten?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Tegnell har jo også vært tydelig på at smitten stiger blant "de man vil skal bli smittet" akkurat som i Norge, og i den gruppa vet vi jo at det blir lite Intensivinnleggelser.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ideen din om at alle lever som ifjor og at smitten går ned pga flokkimmunitet er tullete. Ja, flokkimmunitet er tilfelle i enkelte folkerike bydeler, men det er fortsatt bare en liten del av forklaringen.
    Har du ikke noe annet en stråmenn å komme med. Jeg har ikke sagt de lever som i fjor - jeg har sagt at de har mindre restriksjoner enn oss - og det har de hatt hele tiden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har du ikke noe annet en stråmenn å komme med. Jeg har ikke sagt de lever som i fjor - jeg har sagt at de har mindre restriksjoner enn oss - og det har de hatt hele tiden.
    Du har nå vekslet mellom normalt og tilnærmet normalt(senest idag) i lang tid nå, ingen av delene er tilfelle og kommer heller ikke til å bli slik I høst.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Har du ikke noe annet en stråmenn å komme med. Jeg har ikke sagt de lever som i fjor - jeg har sagt at de har mindre restriksjoner enn oss - og det har de hatt hele tiden.
    Du har sagt at svenskene kan leve som normalt til sommeren, vil være ferdige, at smitten omtrent er borte, at svenskene har vært flinkere til å beskytte eldre enn oss, at Tegnell skulle hylles innen to måneder (dette skrev du for flere måneder siden). Ingenting av dette stemmer selv om du ønsker så hardt du kan. Jeg lurer fortsatt på om du mener 2-300 smittede pr dag i en måned beskrives presist med "tilnærmet ingen smitte"?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Ja den siste uken eller så har den steget. Det er dog ikke veldig mye som tyder på at smitten er like stor som tidligere. Men vi får se hva som skjer utover høsten
     
    6

    65finger

    Gjest
    Kan du nevne et eneste annet land i verden som har hatt mye smitte og hvor smitten har falt uten å innføre strenge restriksjoner..? (Bare en kjapp logikksjekk på argumentet ditt)
    Kan du nevne et eneste annet land i verden som har hatt mye smitte og hvor smitten har falt uten å innføre strenge restriksjoner..? (Bare en kjapp logikksjekk på argumentet ditt)
    Det gidder jeg ikke, de har horrible dødstall, masse smitte og fortsatt dør det flere titalls mennesker i uka. de har driti på draget og det er tvilsomt om de har oppnådd noe av betydning. Sånn er det. Sett i gang og kveruler på det
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Bergenspolitiet vil ikke gi bøter

    Politiet i Bergen vil ikke håndheve forbudet som Bergen kommune har gitt om maks 20 personer på private sammenkomster. – Vi kan ikke håndheve en forskrift vi knapt har satt oss inn i, sier påtalesjef Fløystad, som ikke var kjent med den før i dag.

    Politiet vil nå rådføre seg med Riksadvokaten før de tar i bruk dette virkemiddelet.


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg syns er merkelig er at du ikke tar innover deg at folk ikke lever normalt i Sverige heller, de driver også med sosial distansering, hjemmekontor, sprinting på butikk, begrensinger I antall som få være på butikk samtidig, begrensinger I antall som kan være samla på en plass, besøksforbud på gamlehjem og så bortetter, tallene i Sverige sammen med anbefalingene til myndighetene har ført til en massiv adferdseendring i befolkningen. Hadde man kommet igang med dette tidligere kunne mange liv vært spart.
    På jobb hos meg er det fortsatt hjemmekontor som gjelder ut året i Sverige, mens på hovedkontoret i Oslo er vi forsiktig tilbake denne uken. Klart strengere restriksjoner i Norge enn i Sverige. Selv var jeg tilbake på Oslo-kontoret i dag, for første gang siden februar.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det skal kveruleres må vite....
    Såvidt jeg kan se er smitteutviklingen i Sverige og Norge de siste ukene ganske like. Det har gått litt opp, og nå er det forhåpentligvis på vei ned igjen i begge land. Ingen ting i de kurvene som tyder på at Sverige har en vesentlig høyere flokkimmunitet enn Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Vi har hatt 50% hjemmekontor i Sverige siden mars.

    Men det er ganske åpenbart at Sverige i dag er i en gunstigere situasjon enn i Norge synes jeg. Det som har skjedd får de ikke gjort noe med men om smitten stiger i Norge nå kommer der snakk om om å stenge skoler og sikkert en masse lokale høvdinger som skal markere seg. Det som har skjedd i Norge den siste uken ville fremkalt en lang gjesp i Sverige.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Weld,
    Jeg tror nok det handler mer om hvordan de tar det enn hvordan de har det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg kan se er smitteutviklingen i Sverige og Norge de siste ukene ganske like. Det har gått litt opp, og nå er det forhåpentligvis på vei ned igjen i begge land. Ingen ting i de kurvene som tyder på at Sverige har en vesentlig høyere flokkimmunitet enn Norge.
    Det er lite som tyder på at det er på vei ned igjen i Sverige. I dag var det meldt 442 nye, sist fredag 352, fredagen før det 322, og fredagen før det igjen 234. Noen får tydeligvis de tallene til å bli at «smitten har falt uke etter uke i Sverige», men jeg greier ikke helt å se den trenden.

    For Norges del ser det langt bedre ut nå enn for en uke siden. Flokkimmunitet? ;)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Det er vel ikke så galt at flere blir smittet og tåler sykdommen og så lenge systemet kan takle dette på en god måte og få sykehus-innleggelser. Vi skal jo leve med dette virus i mange år. Må beskytte de mest risiko-utsatte så langt det er mulig og de bør ta forhåndsregler selv også.
    Heldig er de som kan ha hjemme kontor. Det kan ikke jeg og må sitte i trynet på mange folk hver dag, men med beskyttelse til en viss grad.
    Harryhandel og andre utreiser denne sommeren tror jeg var dumt. Spennende neste 2-3 uker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Selvinnsikten er imponerende:



    Også Artur Kuzminski (26) har tatt turen til Systembolaget timer før den nye karanteneplikten innføres.

    Kuzminski har dratt sammen med et par kompiser fra Halden for å hamstre alkohol.

    – Jeg tror det blir stengt i minst et halvår. Jeg er nesten sikker på det, sier han.

    Kuzminski sier han mener det er riktig beslutning å igjen innføre karanteneplikt fra folk som kommer fra Sverige til Norge.

    – Det er mange folk som er smittet og mange folk som dør på grunn av corona, så jeg synes det er riktig. For oss som bor nær grensen er det billig å handle i Sverige, men vi vil ikke bli syke. Derfor synes jeg det er ganske greit at det blir stengt, sier han.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Høsten ser ut til å bli svært forskjellig i USA, Sverige og Norge.

    The Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME) is an independent population health research center at UW Medicine, part of the University of Washington, that provides rigorous and comparable measurement of the world's most important health problems and evaluates the strategies used to address them. IHME makes this information freely available so that policymakers have the evidence they need to make informed decisions about how to allocate resources to best improve population health.

    Screenshot_20200815-113912_Chrome.jpg
    Screenshot_20200815-113323_Chrome.jpg
    Screenshot_20200815-113547_Chrome.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mads Gilbert er dr.med., spesialist i anestesiologi og informerer:

    Gilbert meiner styresmaktene bør informere betre om at ein kan verte dødssjuk av korona uansett alder, og at sjukdomen kan gje alvorlege langtidsverknader for fleire av dei som vert sjuke.

    – Fleire får truleg livslange komplikasjonar, seier han.

    – Å dele sakleg informasjon om alvoret til sjukdomen er ikkje å skremme. Det er å mobilisere og vise tillit til befolkninga, særleg retta mot ungdomen, følgjer Gilbert opp.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Han bomma skikkelig forrige gang han mente noe om fremtiden men det kan jo være at han er blitt flinkere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis kurvene fra IHME i foregående innlegg er i nærheten av å være riktige har nok Gilbert et vesentlig bedre poeng denne gangen.
    Det blir nok ingen karantenefri hytteturer med det første, ser det ut til.

    1597486252943.png

    1597486330336.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis kurvene fra IHME i foregående innlegg er i nærheten av å være riktige har nok Gilbert et vesentlig bedre poeng denne gangen.
    Hvis disse kruvene hadde vært i nærheten av riktig så har vi i Norge 1 ny smittet pr dag nå. (Og det er faktiske smittede ikke positive tester). For Norge sin den bommer den trolig med et sted mellom 100 og 200 ganger. Men drit nå i det - den støtter ditt synspunkt. Den er helt sikkert riktig for Sverige.

    En kuriositet er at kurvene for Norge og Sverige er like for samme "samme kurs" og "easening" så vidt jeg kan forstå. Så i Sverige går det til helvete uansett hva de gjør og i Norge går det mot null nye smittede selv om vi letter tiltakene.

    Dette bør FHI se - dumt med alt det dere karantene greiene når kurven uansett går til null. trolig bare falske positive vi ser.

    Tar et forbehold om at jeg har oversett noe her for dette er for dumt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det får vel FHI og Tegnell diskutere med IMHE, trur eg, men det ser ikke ut til at tallene har blitt oppdatert siden 6 august. Da hadde Sverige fortsatt en fallende trend. Det kan være interessant å holde et øye med den siden og se hvordan neste oppdatering av prognosene ser ut etter at tallene for Sverige har økt jevnt i tre uker etter dette.

    1597487307160.png

    IMHE ser forsåvidt seriøse ut:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Ja, man skal piskes inn i sofaen for noe som i all hovedsak er ufarlig.

    Men man skal ikke piskes ut av sofaen for noe som dreper en haug med mennesker:

    Nesten sju hundre tusen europeere dør årlig på grunn av manglende aktivitet, viser en ny undersøkelse.

    Sitat Erna; vi stengte landet pga ukjent smittekilde for 5 personer. Jeeeezzz


    Saken er jo den at, saklig sett, det er alt for mange mennesker i verden. I den "siviliserte" vestlige verden er det alt for mange uproduktive eldre som henter ut trygder vi realistisk sett ikke har økonomi til å betale ut i det uendelige. Det Erna og hennes pengetellende parti tenker på, selv om de aldri ville innrømme det høyt, er at det rent nasjonaløkonomisk er genialt at eldre stryker med av Covid-19, overvekt, høyt blodtrykk og diabetes samt kreft! Svenskene har jo regnet på og kommet fram til et rimelig stort beløp som de har "spart" ved at så mange gamle har krepert på pleiehjemmene. Jeg husker i farten ikke tallet men det dreier seg om milliarder!

    Så joda de kommer med helseråd for å få ned overvekte og relaterte sykdommer, men det gjøres ganske så halvhjertet og med håp om at kun et lite mindretall bryr seg om det!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    ^ Da er det godt å se at partilederne går foran med et godt eksempel
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    ^ Da er det godt å se at partilederne går foran med et godt eksempel
    Sjokkerende dette egentlig!
    For mange år siden hadde jeg den oppfatning at Siv faktisk var en "snerten snelle", og som "erklært, bevist mannssjåvinist og stolt av det!" kan jeg da ikke i mine villeste feberfantasier tenke meg at jeg tok feil. Hun er vel den av disse "matronene" den som har blitt mest "kjærring" sånn utseendemessig. De andre har vel vært der hele tiden.
    Det har jo stundomtil dukket opp "strøkne" damer i rikspolitikken. KrF har en sørgelig tendens til å kaste dem ut av sentrale posisjoner etter en periode. Det spørs om det er "hjemmefronten" som mistenker gubbene for "ukristelige tanker" i omgang med damer som ser bra ut? Men ellers så virker det jo å være slik at en stortingsperiode eller to har dramatisk feil innflytelse på BMI. Man burde muligens se på subsidiene i Stortingskantina og kostøre på reiser?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Klarer ikke helt å forrstå hvorfor vi i Norge skal klare oss helt fint fremover, selv uten særlig strenge tiltak. Faktisk så fint at vi ser tilnærmet uberørt ut ifølge projeksjonsgrafene som Asbjørn postet.
    Det virker urealistisk positivt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn