Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sånn går dagene med lokale høvdinger rundt forbi som skal vise «handlekraft».

    Sluttresultatet er geografiske forskjeller, bare rot og tøys og folks tillit til myndighetene forsvinner som dugg for solen. Hvorfor skal vi gidde å høre på myndighetens oppfordringer når ikke engang lokale offentlige høvdinger gjør det..

    For en dårskap som utspiller seg..
    Svært uenig.
    Ulike lokale tiltak er svært fornuftig. Det vil være lokale smitteutbrudd som må kveles i startfasen før smitten kommer ut av kontroll.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ulike lokale tiltak er svært fornuftig. Det vil være lokale smitteutbrudd som må kveles i startfasen før smitten kommer ut av kontroll.
    Ja men det viktigste av alt er selvfølgelig å ha den lokale pressekonferansen kun timer før de sentrale myndigheter sin, gjerne med en beskjed om at tiltakene deres ikke er gode nok.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Lite fokus på dette i media synes jeg. Burde ikke fokus på eget immunforsvar være en del av denne «dugnaden»?
    Absolutt, men det er ikke så enkelt å komme under 30 i BMI i full fart. Jeg tror mange tenker på dette og i tillegg heller innpå vitaminer. :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja men det viktigste av alt er selvfølgelig å ha den lokale pressekonferansen kun timer før regjeringen sin, gjerne med en beskjed om at regjeringen sine tiltak ikke er gode nok.
    For meg er det politisk støy som jeg velger å overse uavhengig av hvem det kommer fra. Poenget er klart nok. Vi trenger lokale tiltak og det ser ut til at myndighetene må bli litt hardere i klypa for at dette skal bli tatt alvorlig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    For meg er det politisk støy som jeg velger å overse uavhengig av hvem det kommer fra. Poenget er klart nok. Vi trenger lokale tiltak og det ser ut til at myndighetene må bli litt hardere i klypa for at dette skal bli tatt alvorlig.
    Ja. Men problemet er jo nå at det sannsynligvis kommer noen andre bygdetullinger som vil være i spotten og som derfor skal overgå han andre. Det er sannsynligvis på `an igjen.

    I følge undersøkelser så er folk forvirret og har ikke hele oversikten over anbefalinger/regler og når det kommer en haug med lokale i tillegg så blir det bare vas.
    Sentrale myndigheter har kontrollen og vil justere for lokale forhold.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja. Men problemet er jo nå at det sannsynligvis kommer noen andre bygdetullinger som vil være i spotten og som derfor skal overgå han andre. Det er sannsynligvis på `an igjen.
    Mulig jeg har for stor tro på politikere men de som sitter rundt om i kommunene har helt sikkert et øye mot næringslivet også. Jeg velger å tro at de greier å balansere dette brukbart. Og det er bra med lokaldemokrati.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det vi ser nå er jo en slik seigpining som enkelte av oss advarte mot for 2-3 måneder siden.

    Det som er bakdelen med "lokal" styring - er at ingen blir stilt ansvarlig dersom man gjør for strenge tiltak. Alle applauderer "føre var", "bedre å ta i fort hardt", "Slå ned hardt og tidlig" og andre varianter. Så nå har vi allerede portforbud, stengte skoler og barnehager, strengere forbud mot samling og tusner i karantene.


    Jeg regner med at vi nå vil se noen uker fremover hvor alle lokale høvdinger skal vise handlekraft og ikke minst (alle er jo livredde for å bli den som får begeret til å flyte over). Man kan jo håpe at man greier å slå ned den oppblussingen som har kommet nå, men det tviler jeg på. Folk er lei allerede. Så på et eller annet tidspunkt må de som bestemmer ta et veivalg og legge føringer på hvordan dette skal håndteres lokalt.

    Det begynner å bli lengre mellom innleggene som mener Sverige har spilt fallitt. Vil tro det begynner å bli en del i ledelsen i Norge som er missunnelig på Sverige som igrunn er ferdig med Corona som pandemirisiko og kan leve tilnærmet normalt i høst. De har jo hatt det forferdelig som ikke kunne reise utenlands når vi kunne.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Litt om hvor dårlig beredskap Oslo kommune faktisk har:


    Porsanger, med 5000 innbyggere og 0 registrert smitte siden april har en sykepleier som svarer på henvendelser. Oslo, med nesten 700.000 innbyggere hadde forrige uke 14 personer, eller 1/10 justert for folketall.

    Den store TSIK (Testing, sporing, isolering, karantene) - planen gjelder tydeligvis ikke i Oslo hvor ca 13% av landets innbyggere bor og hvor naturlig nok forholdene for større smitteutbrudd ligger suverent "best" til rette i hele landet .

    Men det er visstnok ungdom som er hovestadens faktiske problem om man skal tro byrådet. Det er forsåvidt korrekt i den forstand at det måtte en gjeng drikkende vestkantungdom til for å gjøre allmuen oppmerksom på hvor dårlig beredskap Oslo har og har hatt, samt få kommunen til å dra fingeren ut av et visst sted og faktisk gjøre noe med det. Sånn sett skjønner jeg at byrådspolitikere er sure på unge voksne. Unge voksne har tross alt blottlagt hvor komatøse kommunen har vært de siste månedene. Om Oslo nå tar et skikkelig krafttak de neste dagene og ukene så har de et mål om å klare, gjennom iherdig innsats og oppbemanning å karre seg helt oppimot det definerte minimumet. Det er ikke veldig mye som tyder på at Oslo i utgangspunktet hadde tenkt å øke kapsiteten sin. Planen var åpenbart å vente til det kom et utbrudd så ta det videre derfra sånn litt etter hvert.

    Som nevnt tidligere har nabokommunen, Bærum, klart dette helt fint før det kom økning i smitte. Hvilket strengt tatt var meningen i utgangspunktet. Det står heller ikke spesielt godt til i de andre større norske byene som Bergen og Trondheim, men det er i alle fall langt bedre enn Oslo.

    Finner ikke noen tall på hva analysekapasiteten ved laboratoriene totalt er i Norge, men det har blitt meg fortalt at den ikke er en begrensende faktor.

    Fra kommunen kommer slikt som dette:

    Dersom Oslo kommune faktisk ønsker å teste sine innbyggere så må man. .... hmm... sørge for at det faktisk er mulig å teste kommunens innbyggere. Nå ble kapasiteten sprengt med et lite, lokalt og relativt oversiktelig utbrudd (kommunen fikk navnelister med deltakere osv). Kommunen skal være glad for at det skjedde på privatfester på Oslo Vest og ikke på ett eller flere av byens utesteder en kveld med mye folk ute. Da hadde vært fullstendig ute å kjøre. Sånn sett burde de takke for at folk tross alt drikker seg fulle hjemme og ikke på offentlig sted.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Absolutt, men det er ikke så enkelt å komme under 30 i BMI i full fart. Jeg tror mange tenker på dette og i tillegg heller innpå vitaminer. :)
    Full fart? Dette har vært et av de største helseproblemene i den vestlige verden i mange år men veldig mange mennesker har valgt å ikke gjøre noe med det. Og nå sliter de enda mer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det vi ser nå er jo en slik seigpining som enkelte av oss advarte mot for 2-3 måneder siden.

    Det som er bakdelen med "lokal" styring - er at ingen blir stilt ansvarlig dersom man gjør for strenge tiltak. Alle applauderer "føre var", "bedre å ta i fort hardt", "Slå ned hardt og tidlig" og andre varianter. Så nå har vi allerede portforbud, stengte skoler og barnehager, strengere forbud mot samling og tusner i karantene.


    Jeg regner med at vi nå vil se noen uker fremover hvor alle lokale høvdinger skal vise handlekraft og ikke minst (alle er jo livredde for å bli den som får begeret til å flyte over). Man kan jo håpe at man greier å slå ned den oppblussingen som har kommet nå, men det tviler jeg på. Folk er lei allerede. Så på et eller annet tidspunkt må de som bestemmer ta et veivalg og legge føringer på hvordan dette skal håndteres lokalt.

    Det begynner å bli lengre mellom innleggene som mener Sverige har spilt fallitt. Vil tro det begynner å bli en del i ledelsen i Norge som er missunnelig på Sverige som igrunn er ferdig med Corona som pandemirisiko og kan leve tilnærmet normalt i høst. De har jo hatt det forferdelig som ikke kunne reise utenlands når vi kunne.
    De har fortsatt mange hundre smittede hver dag, og dødsfallene tikker inn jevnt og trutt. Fortsatt mye verre enn her. Du har sagt at de er ferdig i noen uker nå. Leser du ikke tall? Smitten har falt mye der, men det er langt i fra ferdig. Det blir bare synsing og det er ingen håndfaste bevis på at de er i slutten av pandemien. Det har vel Tegnell og co. sagt også. Ser ingen grunn til å juble for Sverige, de nærmer seg 6000 døde. Du kan først begynne å slå deg på brystet når de har uker eller måneder med helt normal hverdag og tilnærmet ingen smitte. Det er nok en god stund til. De fleste mener fortsatt at de feilet grundig og har fått betale en veldig høy pris, både menneskelig og økonomisk. At noen i Norge skulle være misunnelig på svensk corona håndtering er fullstendig virkelighetsfjernt.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ja, man skal piskes inn i sofaen for noe som i all hovedsak er ufarlig.

    Men man skal ikke piskes ut av sofaen for noe som dreper en haug med mennesker:

    Nesten sju hundre tusen europeere dør årlig på grunn av manglende aktivitet, viser en ny undersøkelse.

    Sitat Erna; vi stengte landet pga ukjent smittekilde for 5 personer. Jeeeezzz

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er hverken tjukk eller stillesittende, med 15-20000 skritt daglig + litt øvelser på gulvet. Da kan jeg ta en sigg med halvliteren i kveld kanskje??
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Tror du må høre med ordføreren først.

    Skal forresten opp til min nærmeste fjelltopp nå på ca. 1500m, tar ca.1,5-2 timer ved rolig gange. Så blir det rolig ned igjen til en iskald øl mens jeg ser langsomt utover vannet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men igjen; du kan gjøre hva du vil så lenge det bare berører deg selv (og selvsagt helseressurser, det koster penger - det er ikke forbudt å røyke, selv om det er gjort vanskelig og kostbart ), det er noe annet når du er i en situasjon der du kan påføre andre sykdom.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har sagt at de er ferdig i noen uker nå. Leser du ikke tall? Smitten har falt mye der, men det er langt i fra ferdig. Det blir bare synsing og det er ingen håndfaste bevis på at de er i slutten av pandemien. Det har vel Tegnell og co. sagt også. Ser ingen grunn til å juble for Sverige, de nærmer seg 6000 døde. Du kan først begynne å slå deg på brystet når de har uker eller måneder med helt normal hverdag og tilnærmet ingen smitte. Det er nok en god stund til. De fleste mener fortsatt at de feilet grundig og har fått betale en veldig høy pris, både menneskelig og økonomisk.
    Vi har nok litt ulikt syn på hva det innebærer å være "ferdig med Corona".

    Når jeg sier at Sverige er "ferdig med Corona" så mener jeg at de har oppnådd såpass mye immunitet i befolkningen at det ikke er fare for en stor oppblussing som "truer" helsevesenet. Det innebærer også at sykdomsbyrden fra Corona er såpass liten at det ikke krever noe ekstra "kapasitet" fra helsevesenet - I dag er vel ca 1 av 10 på intensiven som er der pga Corona (og det faller hver uke) - I april var 2 av 3 på intensiven Coronapasienter. Ja, det kommer fortsatt til å bli smittede, sykehusinneleggelser og døde. Ute i distriktene er trolig immuniteten lavere, slik at det kan komme litt større utbrudd der - men i distriktene er det færre mennesker, så det er begrenset hvor store utbrudd det kan bli.

    Sverige er allerede nå under det som er normalt for influensa mtp sykehusinnleggelser/dødsfall. Men Corona blir ikke utryddet noe sted - ikke en gang New Zeeland. Så dette må vi leve med. Sverige har allerede hatt flere uker med ganske normal hverdag og tilnærmet ingen smitte.

    De har ingen ting å vinne på å erklære "faren over" - men om de ikke får en veldig stor økning de neste 3-4 ukene når hverdagen starter etter ferien - Så vil nok siste rest av restriksjoner bli lettet. De ikke inngripende tiltakene som avstand, håndvask osv - blir selvsagt værende lenge.

    Norge er jo i en langt værre situasjon med tilnærmet null immunitet i befolkningen og det blir veldig vanskelig å akseptere å slippe opp, selv når prisen for vår "slå ned" strategi bare blir høyere og høyere og høyere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi har nok litt ulikt syn på hva det innebærer å være "ferdig med Corona".

    Når jeg sier at Sverige er "ferdig med Corona" så mener jeg at de har oppnådd såpass mye immunitet i befolkningen at det ikke er fare for en stor oppblussing som "truer" helsevesenet. Det innebærer også at sykdomsbyrden fra Corona er såpass liten at det ikke krever noe ekstra "kapasitet" fra helsevesenet - I dag er vel ca 1 av 10 på intensiven som er der pga Corona (og det faller hver uke) - I april var 2 av 3 på intensiven Coronapasienter. Ja, det kommer fortsatt til å bli smittede, sykehusinneleggelser og døde. Ute i distriktene er trolig immuniteten lavere, slik at det kan komme litt større utbrudd der - men i distriktene er det færre mennesker, så det er begrenset hvor store utbrudd det kan bli.

    Sverige er allerede nå under det som er normalt for influensa mtp sykehusinnleggelser/dødsfall. Men Corona blir ikke utryddet noe sted - ikke en gang New Zeeland. Så dette må vi leve med. Sverige har allerede hatt flere uker med ganske normal hverdag og tilnærmet ingen smitte.

    De har ingen ting å vinne på å erklære "faren over" - men om de ikke får en veldig stor økning de neste 3-4 ukene når hverdagen starter etter ferien - Så vil nok siste rest av restriksjoner bli lettet. De ikke inngripende tiltakene som avstand, håndvask osv - blir selvsagt værende lenge.

    Norge er jo i en langt værre situasjon med tilnærmet null immunitet i befolkningen og det blir veldig vanskelig å akseptere å slippe opp, selv når prisen for vår "slå ned" strategi bare blir høyere og høyere og høyere.
    Nesten litt artig at 6000 døde og en høyst uviss grad av immunitet forårsaket av uklare retningslinjer og manglende smittevernutstyr nærmest blir gjort til en suksess.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke mer komplisert enn at disse 6000 må ses i en større sammenheng?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Da må det nok komme en anbefaling fra myndighetene først på den faste pressekonferansen på Fredagene.
    Regjering og Storting kan jo begynne med seg selv; de har litt å arbeide med. Støre holder seg på sin side forbilledlig mager. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Da kan vi legge oppfordring om munnbind på kollektivtrafikken til listen over grunner til ikke å reise kollektivt i Oslo i rushtiden.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    the expendables
    Det er lite konstruktive bidrag du kommer med i denne tråden. Jeg tror ingen er "expendables", men når det gjelder inngripende tiltak må alt ses i en sammenheng. At man bruker indikatorer for kvalitetsjusterte leveår har vært en så selføgelig del av vårt helsevesen og samfunnsstruktur generelt at det ikke er nødvendig å gå nærmere inn på dette. At tiltakene har hatt enorme negative konsekvenser, må selvfølgelig ses opp mot nytteverdien og kostnaden. Hva fasiten vil bli kan jo ingen vite noe om, men jeg er ikke overbevist om at 6000 dødsfall - i hovedsak eldre skrøplige personer - er noe spesielt stygt tall når dette er over.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er jo ingenting som tyder på at 6000 blir fasiten, hvis målet er flokkimmunitet gjennom smitte.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis 30 000 mennesker bruker munnbind i Oslo i 1 uke - så forhindrer man ett smittetilfelle. Javel - hvorfor gjør vi dette da..?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men det er jo ingenting som tyder på at 6000 blir fasiten, hvis målet er flokkimmunitet gjennom smitte.
    Ingenting som tyder på det...

    Du synes ikke det er litt merkelig hvor jævla mye styr det er i Norge for å holde smitten nede - uten å greie det, mens smitten har falt uke etter uke i Sverige.
    Hvorfor det tror du..? Fagmyndighet i Sverige mener det er pga flokkimmunitet - men du vet altså bedre..? Del gjerne med oss hva årsaken er? Ring gjerne også FHI - de vil sikkert være glad for en metode som drar R under 1 uten sette tusenvis i Karantene og jobbe døgnet rundt med smittesporing. Det er sikkert mange som har lyst til å spille fotball og barna på skolen kunne sikkert ha lyst til å leke med noen andre på skoleplassen og ikke i et hjørne av en kunstgressbane.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.510
    Antall liker
    35.406
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Har den? Se grafen i #9543. Sverige er nesten tilbake på nivåene fra april og mai.
    hva har du røyka i dag? at noen av dere fortsatt ikke skjønner at faktiske nivå da var skyhøyt over det rapporterte til tross for å ha fått det forklart gjentatte ganger er et mysterium.

    man kan sikkert diskuter om tallene for mars/april skal ganges med 5,10,20 eller 100 men å tro at de viser faktisk utvikling er veldig, veldig rart.

    Hvor er da alle intensivpasientene?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hva har vi sett så langt? Folk har ikke vært redd for smitte, de har vært redd for karantenen. Billig øl og tobakk er utrolig drivkraft. Nå er det siste sjanse på en måneds tid, kanskje et halvår. Selvsagt vil folk benytte seg av den. Et veldig kjent markedsføringstriks er Kjøp nå, for i morgen er det ikke tilgjengelig.

    Å varsle om at om 3 dager stenger vi grensen er en innbydelse til at folk flest skal kjøre over de neste 3 dagene.
    enig, man burde ikke varsle, bare stenge. Når idiotene er så desperate etter billig tobak og alkohol. Er det bedre bare å stenge
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    6

    65finger

    Gjest
    hva har du røyka i dag? at noen av dere fortsatt ikke skjønner at faktiske nivå da var skyhøyt over det rapporterte til tross for å ha fått det forklart gjentatte ganger er et mysterium.

    man kan sikkert diskuter om tallene for mars/april skal ganges med 5,10,20 eller 100 men å tro at de viser faktisk utvikling er veldig, veldig rart.

    Hvor er da alle intensivpasientene?
    De glimrer med sitt fravær i hele norden og bra er det. Det dør fortsatt folk i Sverige
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Men det er jo ingenting som tyder på at 6000 blir fasiten, hvis målet er flokkimmunitet gjennom smitte.
    Nei, det har du rett i. Ingen vet hva fasiten blir i noe land uansett tiltak. Men det var jo ikke det som var poenget når du slengte ut en påstand om at noen ser på disse 6000 livene som "expandables".
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Siden mange synes å mene at man bare snakker ut fra egen situasjon, kan jeg legge til at for min familie så har disse tiltakene før til:
    - Mye tid med familien som isolert sett er positivt
    - Sikker jobb for både meg og kona og generell lønnststigning mye pga av tiltakene
    - Drastisk nedgang i forbruk og mye penger til overs
    - Jeg er så heldig å ha ressursterke barn som klarer seg godt på skole og har sannsynligvis fått mer enn normal kunnskapsutelling av skoleåret mye fordi min flinke kone kjørte knallhard hjemmeskole. Tilbudet fra skolen var under enhver kritikk.
    - Mye trening både for meg og resten av familien
    - Idrettsaktivitetene til barna holder fortsatt koken, selv om nivåforskjellen mellom de beste og dårligste nå etterhvert kan bli problematisk.

    Jeg har imidlertid ingen vansker med at disse tiltakene for mange er et kjempeproblem. Resurssvake familier blir igjen taperne og det virker som om mange ikke ønsker å ta inn over seg de enorme konsekvensene dette har for enkelte familier. Gjerne de samme som slet fra før.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis 30 000 mennesker bruker munnbind i Oslo i 1 uke - så forhindrer man ett smittetilfelle. Javel - hvorfor gjør vi dette da..?
    For kanskje å hindre at min tjukke bror får Covid-19 og dør......
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Expressen:

    7 nya dödsfall i Sverige
    I Sverige har över 84 200 personer bekräftats med smitta och över 5 700 har avlidit. 2 541 personer får eller har fått intensivvård i landet.
    Under fredagen rapporterar Folkhälsomyndigheten om sju nya dödsfall. Totalt har 5 783 avlidit med bekräftad covid-19 i landet. 2 616 är kvinnor och 3 167 är män
    .

    Uffda...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bent Høie er flink med å male opp bilder i sin kommunikasjon med oss (y)

    "– Winter is coming, sier de i Game of Thrones. Husk dette når dagene blir litt mørkere, når dere lengter etter å klemme hverandre og når dere er lei av lukten av håndsprit"

     
    6

    65finger

    Gjest
    Ingenting som tyder på det...

    Du synes ikke det er litt merkelig hvor jævla mye styr det er i Norge for å holde smitten nede - uten å greie det, mens smitten har falt uke etter uke i Sverige.
    Hvorfor det tror du..? Fagmyndighet i Sverige mener det er pga flokkimmunitet - men du vet altså bedre..? Del gjerne med oss hva årsaken er? Ring gjerne også FHI - de vil sikkert være glad for en metode som drar R under 1 uten sette tusenvis i Karantene og jobbe døgnet rundt med smittesporing. Det er sikkert mange som har lyst til å spille fotball og barna på skolen kunne sikkert ha lyst til å leke med noen andre på skoleplassen og ikke i et hjørne av en kunstgressbane.
    smittenivåene i Sverige er fortsatt skyhøyt over nivåene i norge, ikke spesielt at smittenivået i sverige faller som det gjorde i norge. Svenskene henger etter
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ingenting som tyder på det...

    Du synes ikke det er litt merkelig hvor jævla mye styr det er i Norge for å holde smitten nede - uten å greie det, mens smitten har falt uke etter uke i Sverige.
    Hvorfor det tror du..? Fagmyndighet i Sverige mener det er pga flokkimmunitet - men du vet altså bedre..? Del gjerne med oss hva årsaken er? Ring gjerne også FHI - de vil sikkert være glad for en metode som drar R under 1 uten sette tusenvis i Karantene og jobbe døgnet rundt med smittesporing. Det er sikkert mange som har lyst til å spille fotball og barna på skolen kunne sikkert ha lyst til å leke med noen andre på skoleplassen og ikke i et hjørne av en kunstgressbane.
    Det jeg syns er merkelig er at du ikke tar innover deg at folk ikke lever normalt i Sverige heller, de driver også med sosial distansering, hjemmekontor, sprinting på butikk, begrensinger I antall som få være på butikk samtidig, begrensinger I antall som kan være samla på en plass, besøksforbud på gamlehjem og så bortetter, tallene i Sverige sammen med anbefalingene til myndighetene har ført til en massiv adferdseendring i befolkningen. Hadde man kommet igang med dette tidligere kunne mange liv vært spart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn