Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke spesielt stor grunn til å tro at det er mye annet enn flaks som har gjort at det ikke har gått her som de fleste andre steder. Det hadde, i alle fall i teorien, vært en mulighet å holde landet like stengt som i mars/april, men det er neppe på særlig manges liste over realistiske alternativer. Det rareste jeg leser er at nordmenn har vært så flinke og deltatt i dugnad osv. Basert på mine observasjoner gikk det realtivt raskt før folk her i landet gav et sted i området rundt fullstendig blanke i avstandsregler og annet. Omtrent de eneste som fremstår som ta dette noenlunde seriøst nå er ymse former for næringsvirksomhet, de vasker, desinfiserer, skrubber og en del andre ting mens kundene mer eller mindre gir faen.
    Ja, det er også min observasjon at svenskene i øyeblikket tar dette langt mer seriøst i hverdagen enn hva jeg ser i Norge. Vi dro til så det holdt i mars, og blåste vel etslags "faren over" 17 mai, og siden har skuldrene senket seg til ankelhøyde, omtrent. Det holder tydeligvis ikke til å stoppe sporadiske tilfeller av importert smitte før de blir til et utbrudd. Om vi er i stand til å stoppe små utbrudd før de blir store er fortsatt et åpent spørsmål. Saken med Hurtigruta er en riktig grøsser.




    Men utviklingen i Sverige den siste uken er heller ikke spesielt beroligende. Folkhälsomyndigheten legger frem dagens tall kl 14:00, så vi får snart se om det fortsetter å dra oppover også der. 7-dagerssnittet i går var 251, omtrent det samme som 269 sist onsdag og 245 sist torsdag, men det har vært nede på 183 og snudd igjen i mellomtiden.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    oops...



    Hadde forresten en interessant tlf. samtale med en ex. kollega i går. Nettopp kommet hjem fra rødt land og hadde ordnet seg en corona test, han følte seg helt fin men ville få bekreftet at han var negativ slik at han slapp karantene. Javel? Man slipper vel ikke karante, er det ikke 10 dager uansett fra rødt land? Man slipper hvis det finnes godkjent dokumentasjon på at man har vært smittet i løpet av de siste 6 mnd. men reise til rødt er karantene.

    Et råtips fra hofta; han er ikke den eneste som tenker slik.
    Tror så absolutt at du er inne på noe der!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Helsepersonell på MS Roald Amundsen fritatt fra sine oppgaver
    Alle om bord på MS Roald Amundsen ble i går testet på nytt etter det kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen beskriver som utfordringer rundt smittevern. Flere har symptomer på covid-19.

    Alle helsearbeidere må oppholde seg på egen lugar før prøvesvarene er klare. Tromsø kommune overtar ansvaret for den medisinske oppfølgingen. Helsepersonalet om bord er fritatt fra sin tjeneste, sier kommuneoverlegen.

    Samarbeidet med helsepersonellet ombord er avsluttet.

    – Vi får ikke til et samarbeid som vi anser som forsvarlig, sier kommuneoverlege Kathrine Kristoffersen.




    Når kommuneoverlegen sier rett ut at de ikke får til et forsvarlig samarbeid med Hurtigruten er det faktisk ille!
    Her graver selskapet seg ned i et hull det kan bli vanskelig å komme opp fra!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Virker ikke som kommunikasjonen innad i selskapet er helt på stell enda

    Da VG tar kontakt og spør Hurtigruten om saken, forteller de først at skipet fortsatt ligger i havn.

    – Vi er i løpende dialog med Folkehelseinstituttet og Trondheim kommune, og følger alle råd og anbefalinger fra dem. I tråd med dem og våre egne prosedyrer, velger vi å la skipet ligge i Trondheim inntil videre, sier pressekontakt Tarjei Kramviken.

    Senere korrigerer Kramviken dette til at skipet er på vei videre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, en riktig rysare. Hvor er skipet? Hvor mange er smittet? Hvem har sagt hva til myndighetene? Hva visste direktøren og når visste han det? Følg med i neste episode av... Forviklingar!

    Å komme til havn med pestskip har aldri vært veldig bra for rederiers renommé. De får heise det gule flagget og ankre opp et stykke ute.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Potensialet for rask smittespredning er uansett mye lavere enn hva det var i februar nesten uansett hva som skjer. Det er mye hjemmekontor, ingen store arrangementer og folk vil sikkert justere oppførsel en del om Høie & co vifter ekstra kraftig med pekefingeren og tallene på VG.no begynner å snu kraftig oppover en gang. Men om reproduksjonsraten først kommer over og etablerer seg over 1 så er det strengt tatt i stor grad et spørsmål om hvor lang tid det tar.

    Jeg tipper opplegget i Norge rakner veldig snart. Det popper opp i utgangspunktet isolerte hendelser her og der nå i økende tempo og bedre blir det neppe når ferien er over for de aller fleste.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mennesker gjør feil hele tiden og man kan alltids finne en ku å henge bjella på. Ofte blir feil rettet opp og man går videre. Det er en rekke idiotiske feil som er begått - f eks øyelegen på OUS - feil i helsevesenet på karanteneregler fra Sverige etc. Men det er snakk om enkeltpersoner som sover i timen.

    Det utrolige med hurtigruten er at det har sviktet på en rekke områder både før og etter krisen oppstod - og selv styrer tar ikke ansvar og fjerner adm dir. Det er alvorlig da vi snakker om en viktig infrastruktur for hele kystnorge.

    - Ikke evnet å tolke enkle karanteneregler
    - Ikke evnet å varsle i tide
    - ingen oppfølgning av deres passasjerer som er rammet
    - Svært dårlig kommunikasjon til ansatte og til det offentlige Norge
    - Manglende rutiner for å håndtere smitte når den først har oppstått
    - etc

    Dette får meg til å tenke på at de sannsynligvis også har mangler på HMS, sikkerhet og andre områder som ikke akkurat er betryggende for alle de som er avhengig av hurtigruten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, enig. Dette er sånt rot som får skip til å gå på grunn, fregatter til å kollidere med saktegående tankskip, og fly til å ramle ned.

    Ellers kom dagens svenske tall nå kl 14. Det drar oppover ganske bra der også sammenlignet med de siste par ukene.

    1596717242334.png

    1596717309291.png

    Det virker kanskje ikke som "hvor fort kan vi åpne opp for harryhandel?" er det mest relevante spørsmålet akkurat nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Hurtigruten er for øvrig ganske langt fra hva den en gang var. Kysttrafikken er nå delt mellom de og Havlia (hhv 7 og 4 skip) mens Hurtigruten i betydelig større grad driver med ekspedisjonscruise rundomkring. Husker ikke eksakt hvor lenge det er siden jeg var i Patagonia, men en 14-15 år er det vel. Allerede da lå det Hurtiguten-skip der som skulle til Antarktis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ellers kom dagens svenske tall nå kl 14. Det drar oppover ganske bra der også sammenlignet med de siste par ukene.
    Så et par minutter av pressekonferansen, det er fremfor alt unge voksne (20-29 år) hvor det er økning, den var ganske påtagelig i den gruppen. De regner derfor ikke med at det tyter ut i sykehus/intensivinnleggelser med det første. Smittespredningen på alders- og sykehjem er fortsatt svært lav så der har de åpenbart fått en del mer sving på sakene. De var, rimelig nok, bekymret for at det skulle spre seg utover gruppen på unge voksne hvor det tross alt ikke er spesielt farlig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et bestemt inntrykk av Direktøren for Hurtigruta, en type person vi alle kjenner igjen, som over-vaktmester, vise-borettlagsleder eller skolesjef, sersjant , politileder, osv:

    *Ærgjerrig inkompetent pratmaker som har lært seg talemåter, sjargong for å stige i gradene, også takket være smisk og lojalitet, og bestått mediakurs- Fullstendig blottet for integritet og ryggrad og innsikt , ingen egen evne til å resonnere,og snylter på resulatene til andre rundt seg. Men er bare kompetent til selvskryt, unnvikelser av realiteter og tåkelegging og ansvarspulverisering.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Mye kan tyde på at du har rett i den oppfatningen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes du virkelig denne grafen "drar oppover ganske bra"...?

    Mens, denne grafen synes du er er vanskelig å se om det er stigende trend..?

    Vis vedlegget 654392
    Ja. På den norske er det noen dager i forrige uke som drar den opp, deretter ligger glidende gjennomsnitt flatt. Det er ikke en tydelig stigende trend i antall smittede pr dag nå, selv om nivået er økt noe fra i sommer. Urovekkende, men vent og se. Det kan tenkes at den fortsetter flatt bortover på dette nivået, rett og slett fordi vi får inn flere importerte tilfeller når folk har begynt å reise igjen.

    Hvis du ser på de svenske grafene har de falt gjennom hele juli og gjorde så en U-sving ved månedsskiftet. De regnes som "flat trend" i VG fordi nivået nå er det samme som for en uke siden, men hvis den grafen hadde vært et fly ville den dratt ganske mange G i mellomtiden. 7-dagers glidende gjennomsnitt har økt fra 183 til 267 på en uke. Det er åpenbart et trendbrudd. Det sier også Tegnell. Forhåpentligvis vender det nedover igjen, men de kommer også til å flagge "stigende trend" i VG om noen dager når det er de laveste punktene fra slutten av juli som er sammenligningsgrunnlaget.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    fokuset for enkelte blir nå å prate i stykker en svensk økning i antall smittede
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har et bestemt inntrykk av Direktøren for Hurtigruta, en type person vi alle kjenner igjen, som over-vaktmester, vise-borettlagsleder eller skolesjef, sersjant , politileder, osv:

    *Ærgjerrig inkompetent pratmaker som har lært seg talemåter, sjargong for å stige i gradene, også takket være smisk og lojalitet, og bestått mediakurs- Fullstendig blottet for integritet og ryggrad og innsikt , ingen egen evne til å resonnere,og snylter på resulatene til andre rundt seg. Men er bare kompetent til selvskryt, unnvikelser av realiteter og tåkelegging og ansvarspulverisering.
    Det finnes dessverre eksempler på slike ledere. Det viser at det er behov for økt kontroll av flere virksomheter - private som offentlige. Det er litt synd å si - men dette ble et skrekkeksempel der alt feilet. Finanskrisen i 2008 viser det samme der mange ikke tenker bærekraftig utvikling men kortsiktig gevinst. Dette sier jeg som borgerlig velger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kanskje på tide å innrømme at den svenske strategien var feil med ny kunnskap - noe Sverige også har oppdaget åpenbart
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan jo bli nysgjerrig på hva man mener er riktig strategi. Flere land som stengte ned har jo nå begynte å stenge ned igjen. De fleste landene i Europa har nå økende smitte. I Norge har vel nå Erna begynt å rasle med sablene - det blir ikke ytterligere åpning, og kanskje kommer det nye restriksjoner. Ganske åpenbart at vi på langt nær er ferdig med dette.

    Jada - det er en økning i smitte blant de mellom 20 og 29 i Sverige, de andre gruppene faller fortsatt. Isolert sett - en bra ting - det er jo de vi ønsker at skal bli smittet. Det blir fortsatt færre og færre på sykehus med Corona i Sverige. Om Sverige nå har en flat utvikling - litt opp og litt ned er jo på ingen måte noen krise. På dagens pressekonferanse handlet spørsmålene stort sett om når man kan åpne opp mer. Her på berget har vi stengt ned cruisebransjen og skal nå innføre nye munnbindregler (regner jeg med) og kanskje ytterligere restriksjoner. Det ser ut som Sverige har bedre kontroll enn Norge for tiden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Det blir utrolig spennende å se hva som skjer utover høsten. Normalt trenger man et betydelig antall immune personer for å få særlig effekt av flokkimmunitet, men med den sosiale distanseringen og hygienefokuset, vil man selvfølgelig oppnå flokkimunitet ved færre reelt immune.

    Asbjørn er jo i økonomiske diskusjoner ofte opptatt av at ting ofte utvikler seg som vi har sett før. Feks husker jeg diskusjonene under finanskrisen der enkelte så enden på sivilisasjonen, mens han mente at dette var en gyllen kjøpsmulighet fordi det nok ordnet seg denne gangen også. På samme måte synes jeg det høres merkelig ut dersom dette viruset skal være så spesielt at man ulikt andre infeksjoner ikke oppnår en form for immunitet etter gjennomgått smitte. Det er uansett ingen reell erfaring med dette og alle diskusjonene både her og ellers i fagmiljøet, er basert på antagelser som altså ikke er testet ut i virkeligheten.

    Dersom man ved gjennomgått infeksjon kan forvente å bli immun, tror jeg Sverige stiller betydelig bedre denne høsten enn andre europeiske land. Diskusjonen rundt hvor mange som reelt sett har vært smittet i Sverrrige er egentlig en avsporing, da det er opplagt at det uansett er betydelig flere enn andre europeiske land. Jeg tror heller ikke man nødvendigvis vil behøve så mange immune for å dempe pandemien merkbart. Uansett er ikke dette en diskusjon man "ønsker å vinne", da det i så fall kun vil bety at andre land kan vente mer død og elendighet enn Sverige. Ingen vinnere.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, så det faktum at legene på intensivavdelingene landet rundt melder om at de er blitt betraktelig flinkere til å behandle Corona pasienter, eller at man nå ser gode effekter av remdesivir som nå blir tilgjengelig for flere var ikke noe særlige gode grunner til å vente noe? Leger som ønsker flest mulig døde fortest mulig må jeg si jeg kjenner meg litt skeptisk til.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Har man blitt så mye bedre? Det er uansett en bred oppfatning i intensivmiljøene (også delt mye offentlig da sjef for intensivavdeling Rikshospitalet Jon Henrik Laake deltar aktivt i sosiale medier) om at det ikke er noe spesielt med intensiv COVID-behandling, men at dette er å regne som en "vanlig" multiorgansvikt med de store utfordringer dette medfører.

    Ellers er jeg enig i at leger som ønsker flest mulig døde fortest mulig høres forferdelig ut. Heldigvis har jeg aldri erfart eller hørt om slike holdninger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vi har jo lært av man dør alene mens man druker i sitt eget slim. Kommer du her og insinuerer at dette ikke stemmer?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Daniel Skjeldam i Hurtigruten har funnet seg en escape goat. Når skal styret og Daniel ta ansvar ?


    Å ikke uttale seg på bakgrunn av at man angivelig utfører en granskning gir liten mening her. Så mye har gått galt og er allerede et faktum - som viser at både toppledelse, styre med flere bør handle nå og der flere åpenbart bør byttes ut ASAP. Hurtigruten er en viktig infrastruktur og mottar statsstøtte.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Escape goat? ???

    Martini var selv ombord på skipet. Det vil være interessant å høre hvordan han involverte seg da det skjedde, f eks om han overstyrte kaptein eller skipslege. Det kan være noen grunner til å gi ham fyken, men konsernsjefen bør følge etter ut døren.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir ofte steile fronter i denne tråden, og ting blir ofte helt rett eller helt galt.

    Det kan være lurt med en fot i bakken.
    Screenshot_2020-08-07 Corona-viruset Status i verden.png
    Uten å diskutere hvorvidt kartet gir et helt riktig bilde av verden, så er sikkert de fleste enig i at fallende trender er bedre en stigende, og at flat trend kan plasseres i midten. Jeg synes ikke det er åpenbart at de blå landene her gjør ting så mye riktigere enn andre eller at de røde landene er verre.

    Så Corona er et problem alle land må forholde seg til, og det er ingen som har greid å "slå det ned" ennå. Kina har ganske mange caser hver dag nå, New Zeeland har også ny smitte hver dag og Island er midt i et stort utbrudd. Sør Korea, Singapore, Japan har heller ikke greid å holde Corona nede.

    Smitteverntiltak koster mye penger og rammer mange. Man må faktisk veie sykdomsbyrden opp i mot byrden av smitteverntiltak.

    Jeg er ganske overrasket over mobilsieringen man har sett her. Og til og med nøkterne offentlige beregning viste for flere måneder siden at man brukte langt mer penger på å redde "Coronaliv" enn man brukte på å redde andre liv.

    Jeg har som de fleste sikkert har fått med meg vært en tilhenger av Sverige sin strategi. Først og fremst fordi de har forholdt seg til det som kommer. De har vært tydelig på at man ikke tror man kan slå dette ned. De har også innført strenge tiltak, men har hele tiden valgt tiltak de kan leve med lenge. De har hatt det tøft , men har ikke justert tiltakene på lang tid, og er nå nede på smittenivåer som ikke er et problem for landet. (Med det mener jeg at de har nå langt færre sykeshuinnleggelser/dødsfall som følge av Corona enn man feks har av influensa). Man vil jo ikke kunne utrydde Corona, men målet er at samfunnet kan normaliser.

    Jeg synes også at vi i Norge stengte ned for mye.
    Hvis vi ikke hadde stengt skoler, barnehager, frisører/Fysioterapeuter/Tannleger, barneidretten ++ - så er det faktisk ikke sikkert at vi hadde vært på et veldig annet sted nå enn det vi er. Men det vet vi jo ikke.

    Spørmålet om flokkimmunitet er jo også blitt polarisert. Gjennom epidemien så er det åpenbart at folk er villig til å leve med mindre kontakt - så andel immune som trengs for å oppnå en flokkimmunitet har trolig falt ganske mye.

    Hvor mange som er smittet i Sverige er jo et litt åpent spørsmål. Svaret man får avhenger av forutsetningene.
    Hvis man ser på smittetallene i juli og sammenligner med intensivinnleggelsene en uke eller 2 senere så får man en forholdstall på 1 til ca 250. Hvis man sier at det er 5 ganger så mange som blir smittet som de som blir registrert - så gir det 1250 smittede pr intensivinnlagt. Med nesten 2600 som har vært innom intensiven så gir det 3,2 millioner smittet i Sverige.

    Ja, jeg tror fortsatt Sverige kommer til å få anerkjennelse for sin måte å håndtere Corona på, og det kan synes som vinden snur litt i disse dager. Problemet i Norge nå, er at vi begynner å få kapasitetsproblemer med smittesporingen. Og neste uke begynner hverdagen å komme tilbake, og om 2-3 uker så er skole, fotball, barnehage, SFO og alt annet i gang igjen for fullt. Jeg tror dessverre ikke at vi greier å holde dette nede gjennom høsten.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Vi har jo lært av man dør alene mens man druker i sitt eget slim. Kommer du her og insinuerer at dette ikke stemmer?
    Det er vel en kjent alarmist her på forumet som liker å krydre språket for å få maks effekt. Andre foretrekker å bruke betegnelser som feks "omkom i trafikkulykke" i steden for å beskrive eksakte skader i slow motion.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ganske interessant tråd, spes innledningen angående pcr-tester: de er diagnostiske …

    The “high sensitivity” PCR tests are diagnostic. They look for any remnants of the virus - great for diagnostics But the MAJORITY of time someone is PCR positive, those remnants do not indicate transmissible virus. They indicate remnants of a recently cleared infection

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja - jeg tror vel det er vanskelig å teste seg ut av dette.

    Når man ikke lengre har smittesporing, så vet man jo i realiteten ikke hvem som er smittet. Om et par måneder så kommer forkjølelse og sesonginfluensa inn i miksen også. Svenskene har hatt et enkelt budskap hele veien (et budskap som jeg synes vi også glir mer over i) - Hold deg hjemme hvis du er syk.

    Hva denne testingen skal bidra til utover "hold deg hjemme hvis du er syk" er ikke å lett for meg å se.

    Jeg har ingen tro på at de som ikke holder seg hjemme når de er syke, vil velge å teste seg. Så det man eventuelt kan fange opp er da de som er syke som ikke har symptomer. Og det blir skudd i blinde.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes det er merkelig at man spikker og spikker på hvilke ord og uttrykk som brukes "slå ned" "brems" o.l. Det store poenget er at de fleste land prøver å holde smittetallene så lave at helsevesenet henger med. Og med det menes at vi greier å behandle coivd-19 pasienter uten at dette går utover andre livsviktige operasjoner. Kunnskapene øker raskt slik at det blir færre som dør av viruset.
    Greier vi det ovennvente uten å stenge ned samfunnet fullstendig og dermed ødelegge økonomien helt så har politikere gjort jobben riktig.
    Hvis vi summerer opp det som har skjedd hittil har bl.a. Norge, Danmark, Finland, Island og Tyskland greid dette bra.
    Sverige har ikke greid dette og andre fattige land som USA, Brasil ser ut til også å mislykkes.

    Å prate om immunitet er å klamre seg til et halmstrå da det er få som har hatt sykdommen, med unntak av Rinkeby. At det er noen prosent som har hatt sykdommen der hjelper ikke stort i Karlstad for å si det sånn. Og hvor lenge er man immun ? 2 måneder? 6 måneder ? Og graden av immunitet ser også ut til å avhenge av hvor syk man var når man var smittet.
    Mitt tips er at mange tusen døde i Sverige pga. av manglende smittervernsutstyr og kaotiske ansvarsforhold. Dette granskes nå og dette vil komme frem i ettertid. Noe har allerede lekket ut.

    Mitt tips er at covid-19 kommer til å komme i bølger verden rundt i flere år. De aller fleste vil bli smittet i løpet av denne perioden. Det vil derfor tynnes ut blant gamlinger, tjukkaser med diabetes, kreftpasienter og andre utsatte grupper i årene som kommer.
    Vi får bare håpe at den ikke muterer til noe værre men til noe som er snillere. Den har forøvrig allerede mutert flere ganger. Den har blitt mer smittsom, men den ser ut til å oppføre seg likt med hensyn til sykdomsforløpet.

    WHO melder forøvrig at en eventuell vaksine etter all sannsynlighet ikke vil være 100% effektiv.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Vi har jo lært av man dør alene mens man druker i sitt eget slim. Kommer du her og insinuerer at dette ikke stemmer?
    Ikke i Norge men i andre land led mange denne skjebnen. Eller tror du sykepleiere og leger dikter opp dette?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Ikke i Norge men i andre land led mange denne skjebnen. Eller tror du sykepleiere og leger dikter opp dette?
    Jeg tror generalt at dødsfall på intensivavdelinger ikke nødvendigvis er spesielt pent å se på eller behagelig for den som opplever det. Jeg tror også det er ganske normalt med langsiktige bivirkninger eller andre lyter etter at man har vært på en intensivavdeling.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det er en ikke ubetydelig mengde ironi i at det nå aktivt frarådes å reise til utlandet når den europeiske feriesesongen starter for fullt og det vel kommer stadig flere fra det store stygge utlandet hit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn