Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.027
    Et land man ikke hører så mye om i disse corna-tider men hvor det virkelig er Full Krise er Equador. Kombinasjonen av et dårlig helsevesen og liten testkapasitet gjør at de ikke har noen snøring på hvor utbredt det er i landet. Normalt skulle det ikke være så ille der - det er visstnok ganske spredt befolkning og befolkningen er relativt ung. Det er også et av tidens mysterier hvorfor det er såpass mye verre der enn i nabolandene, et fenomen man finner flere steder. Equador har også en enorm statsgjeld og har blitt veldig hardt truffet av lavere oljepriser de siste årene.

A staggering number of people — about 7,600 more this year — died in Ecuador from March 1 to April 15 than the average in recent years, according to an analysis of official death registration data by The Times.

That spike stands in stark contrast to the number of deaths that the government has officially attributed to the coronavirus: 503 people by April 15.
    Mortality data in the middle of a pandemic is inexact, and it could change. The additional deaths include those from Covid-19, as well as from other causes, including people who could not be treated at hospitals inundated with coronavirus patients.

But the data points to an enormous, and sudden, increase in deaths. Three times the usual number of people died in Ecuador during the first two weeks of April, when the number of people falling ill reached a peak — an extraordinary rise that exceeds increases seen in similar data from Spain and the United Kingdom.

Valentino

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    3.420
    Sted
    Ottestad
    Artig, men samtidig assosiasjoner til Kraft durch Freude:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Da har FHI endret forutsetningene for modellene sine. Antall smittede i Norge så langt kraftig ned, innleggelsesraten mer enn doblet og dødeligheten økt betraktelig
    Men igjen så er det lurt å se litt nærmere på tallene
    For de 5 "aldersgruppene" under 50 år - så er sykehusrisikoen betydelig redusert. Den var i snitt 0,59% og er nå 0,08%. Altså er estimert sykehusrisikoen for de som er under 50 redusert med 75% i denne modellen.

Så økningen kommer for de eldste - og økningen blir større og større jo eldre gruppen er:
    For de 50-59 så øker den fra 2,73% til 3,5% - mens de over 80 øker 5,33% til 27%.

Spør du meg så er dette veldig posiitivt og viser igjen at Corona er lite farlig for de under 50.

Sist redigert:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Jeg lurer på hva snittalderen er her inne 🤔Kanskje Høvdingen kan opplyse oss...

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.226
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da har FHI endret forutsetningene for modellene sine. Antall smittede i Norge så langt kraftig ned, innleggelsesraten mer enn doblet og dødeligheten økt betraktelig
    Jeg gir alltid ekstra troverdighetspoeng til folk som publiserer resultatene sine i LaTeX. Innholdet er også riktig interessant. For meg er det mest sannsynlige scenariet nå, med de sannsynlighetene som står i dokumentet og sannsynlig myndighetsrespons, at dette viruset blir gradvis utryddet fra Norge i løpet av de neste månedene.

Kongehusets tur i åpne biler gjennom det hardest angrepne området i Oslo og opp til Ullevål i går var også et kraftig signal. Genial symbolikk. Man må innrømme at den familien er ganske gode i jobben sin når det gjelder.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg gir alltid ekstra troverdighetspoeng til folk som publiserer resultatene sine i LaTeX. Innholdet er også riktig interessant. For meg er det mest sannsynlige scenariet nå, med de sannsynlighetene som står i dokumentet og sannsynlig myndighetsrespons, at dette viruset blir gradvis utryddet fra Norge i løpet av de neste månedene.
    Skulle ønske du har rett i det, men det tror jeg dessverre ikke skjer.

Denne simuleringen har jo heller ingen korreksjoner for hvordan R endres når samfunnet åpnes opp igjen. Denne baserer seg jo på historiske data - så skal man prøve å finne ut hva FHI mener om hva som skjer når samfunnet åpner opp ugjen - så må man vel se andre steder.

Det er nok ikke uten grunn at de tre scenariene med R=1,1, R=1,2 og R=1,3 er med.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.226
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For de 5 "aldersgruppene" under 50 år - så er sykehusrisikoen betydelig redusert. Den var i snitt 0,59% og er nå 0,08%. Altså er estimert sykehusrisikoen for de som er under 50 redusert med 75% i denne modellen.

Så økningen kommer for de eldste - og økningen blir større og større jo eldre gruppen er:
    For de 50-59 så øker den fra 2,73% til 3,5% - mens de over 80 øker 5,33% til 27%.

Spør du meg så er dette veldig posiitivt og viser igjen at Corona er lite farlig for de under 50.
    Det er basert på franske data herfra, som nå erstatter tidligere kinesiske data: https://science.sciencemag.org/content/sci/early/2020/05/12/science.abc3517.full.pdf

De tre scenariene med Re>1 må anses som planleggingsscenarier, men jeg tror fortsatt den mest sannsynlige responsen blir at «dette viruset skal dø». Det største spørsmålet er hva som skjer når man velger å åpne opp for reiser i Norden, forhåpentligvis om en måneds tid. Det vil fortsatt være et stort smittereservoar i Sverige på det tidspunktet.

Ut fra EUs respons de siste ukene virker det som Re<1 er kravet for i det hele tatt å diskutere gjenåpning av grenser til og fra et land. Ingen grunn til å slippe f..nskapet over det nivået nå.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Det er basert på franske data herfra, som nå erstatter tidligere kinesiske data: https://science.sciencemag.org/content/sci/early/2020/05/12/science.abc3517.full.pdf
    Ja, så den.

Hvis vi for et tankeeksperiemets skyld ser bort i fra at det åpenbart er veldig krevende å styre smitten.

Hvis man lar 3 millioner mennesker i Norge under 50 år bli smittet. Så tilsier disse tallene at:
    0,08% vil havne på sykehus - som utgjør 2400 mennesker.

Av disse vil 15,1% trenge intensivbehandling - det er 362 pasienter.

De foreløpige tallene fra Norge tilsier at ca 15% av de på intensiven dør - det ville i så fall utgjort 55 mennesker. Eller 0,002% av de som er smittet i aldersgruppen.

Sykdomsbyrden vokser veldig fort med alderen.
    Så når "sykehusrisiko" er 3,9% for hele befolknigene, så er det et gjennomsnitt av 0,08% for de under 50 år, og mye høyere tall jo eldre man blir.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.027
    Hvis man lar 3 millioner mennesker i Norge under 50 år bli smittet. Så tilsier disse tallene at:
    0,08% vil havne på sykehus - som utgjør 2400 mennesker.

Av disse vil 15,1% trenge intensivbehandling - det er 362 pasienter.
    Det har så langt vært 38 på intensiv under 50 år. Da skulle det bli 315.000 smittede under 50 år og det er det neppe.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir som å gjøre som vår søta bror, la det stå til.
    Er vel ikke det vi ønsker. Nei vi får være veldig forsiktige i lang tid fremover. Da mener jeg lang tid.
    Håndhilse på folk som kommet til meg på jobb har jeg sluttet med, rart. Men slik er det.

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.027
    Blir som å gjøre som vår søta bror, la det stå til.
    Er vel ikke det vi ønsker. Nei vi får være veldig forsiktige i lang tid fremover. Da mener jeg lang tid.
    Håndhilse på folk som kommet til meg på jobb har jeg sluttet med, rart. Men slik er det.
    Sverige har ikke latt det "stå til" og jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor noen tror at det er fullstendig anarki i Sverige og at knapt noen tiltak er innført der. Sverige har gjort det som var "alle" lands opprinnelige plan - å flate kurven. Imidlertid gikk ting i Sverige aldri av hengslene så de har gjort det uten å måtte gjennomføre en nær fullstendig nedstenging av samfunnet i en måned eller to først.

Nå får vi etter hvert se hva andre europeiske land legger seg på når de etter hvert skal åpne opp ting igjen. Sånn sett tipper jeg ganske mange land i Europa gjerne ville byttet situasjon med Sverige om de fikk det tilbudet.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sverige har ikke latt det "stå til" og jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor noen tror at det er fullstendig anarki i Sverige og at knapt noen tiltak er innført der. Sverige har gjort det som var "alle" lands opprinnelige plan - å flate kurven. Imidlertid gikk ting i Sverige aldri av hengslene så de har gjort det uten å måtte gjennomføre en nær fullstendig nedstenging av samfunnet i en måned eller to først.

Nå får vi etter hvert se hva andre europeiske land legger seg på når de etter hvert skal åpne opp ting igjen. Sånn sett tipper jeg ganske mange land i Europa gjerne ville byttet situasjon med Sverige om de fikk det tilbudet.
    Tror de fleste vill bytte med Norge jeg.
    Synes ikke de har gjort en god jobb, dødstallet pr 100 000 innbygger er veldig høyt.
    Men de vil vell ikke vedkjenne att det var en heller dårlig plan.
    Norge har råd til dette, så det er vel der det ligger, de kunne hvert på samme sted selv hvis de hadde gått med på Norges spm om en atale.
    Snakker da om da Norge fant olje og de fikk tilbud om å være med mot en 1/2 del av Volvo.
    Fint for oss:=)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Det har så langt vært 38 på intensiv under 50 år. Da skulle det bli 315.000 smittede under 50 år og det er det neppe.
    Nei, det er det nok ikke.
    Vi vet jo ikke så mye om hvem disse menneskene er og i hvilken grad de har hatt andre utfordringer.

Vi ser jo at Corona rammer veldig hardt for enkelte grupper, og får man smitte i slike miljøer så gir deg veldige utslag på sykeshus/dødsstatistikk.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helsa til folk er vel ganske lik her i norden.
    Så sammenligning er ganske god.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Bergen

Kongehusets tur i åpne biler gjennom det hardest angrepne området i Oslo og opp til Ullevål i går var også et kraftig signal. Genial symbolikk. Man må innrømme at den familien er ganske gode i jobben sin når det gjelder.
    Jeg er ikke spesielt nasjonalistisk av meg og heller ikke særlig rojalistisk, men den turen var genuint genial og ga meg klump i halsen. Noen har skjønt at jobben er å samle nasjonen, ikke å splitte den for å maksimere egen vinning.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.084
    Sted
    Bergen
    Just today in Nature, this could be really great for health care workers and those with COVID-19 in distress. If this holds up, this is great news.

"One antibody, named S309, potently neutralizes SARS-CoV-2 and SARS-CoV pseudoviruses as well as authentic SARS-CoV-2 by engaging the S receptor-binding domain. Using cryo-electron microscopy and binding assays, we show that S309 recognizes a glycan-containing epitope that is conserved within the sarbecovirus subgenus, without competing with receptor attachment. Antibody cocktails including S309 along with other antibodies identified here further enhanced SARS-CoV-2 neutralization and may limit the emergence of neutralization-escape mutants. These results pave the way for using S309- and S309-containing antibody cocktails for prophylaxis in individuals at high risk of exposure or as a post-exposure therapy to limit or treat severe disease."

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2349-y#Sec24

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Litt perspektiv igjen....

Man måler gjerne overdødelighet for å se hvordan sykdommer som feks influensa elle Corona rammer. Overdødelighet er da hvor mange fler enn normalt som dør.

Her er kurven over Corona dødsfall i Sverige:
    Screenshot_2020-05-19 Här sprider sig coronaviruset.png

Men april 2020 er alikevel ikke den måneden med størst overdødelighet i Sverige.

Både desember 1993 og januar 2000 hadde høyere overdødelighet.
    I følge linken hadde man i januar 2000 110,8 dødsfall pr 100 000 innbyggere
    Og hvis jeg regner riktig - så var tallet hele 127 dødsfall pr 100 000 innbygger i desember 1993.

I verste Coronaperioden i Sverige så hadde man 101,1.
    For å komme opp til nivået fra 2000 - så måtte man hatt nesten 1000 dødsfall til og for å komme opp på 1993 nivået så måtte man hatt ca 2500 dødsfall til.

Så - i janaur 2000 var det noe som tok livet av 40% flere enn Corona har gjort i april og i desember 1993 var det noe som tok livet av dobbelt så mange som Corona har gjort i april....hva var det mon tro.... influensa....

palmaris

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    1
    Litt perspektiv igjen....

Man måler gjerne overdødelighet for å se hvordan sykdommer som feks influensa elle Corona rammer. Overdødelighet er da hvor mange fler enn normalt som dør.

Her er kurven over Corona dødsfall i Sverige:
    Vis vedlegget 638174

Men april 2020 er alikevel ikke den måneden med størst overdødelighet i Sverige.

Både desember 1993 og januar 2000 hadde høyere overdødelighet.
    I følge linken hadde man i januar 2000 110,8 dødsfall pr 100 000 innbyggere
    Og hvis jeg regner riktig - så var tallet hele 127 dødsfall pr 100 000 innbygger i desember 1993.

I verste Coronaperioden i Sverige så hadde man 101,1.
    For å komme opp til nivået fra 2000 - så måtte man hatt nesten 1000 dødsfall til og for å komme opp på 1993 nivået så måtte man hatt ca 2500 dødsfall til.

Så - i janaur 2000 var det noe som tok livet av 40% flere enn Corona har gjort i april og i desember 1993 var det noe som tok livet av dobbelt så mange som Corona har gjort i april....hva var det mon tro.... influensa....
    Korleis trur du dette hadde sett ut om dei hadde samme tiltak no som i januar 2000?

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.027
    Korleis trur du dette hadde sett ut om dei hadde samme tiltak no som i januar 2000?
    Det var neppe poenget, poenget er hvor langt ut av normaltilstanden oppfatningen av "mange døde" har blitt i disse tider. Jeg vedder ganske mye på at FHI har fått seg et lite sjokk i Norge ang hvor langt ut av vater hva som er akseptabel politikk har blitt dyttet i dette sakskomplekset. Om tallene på vg.no nå ville gått til 1000 døde så ville folk freaket fullstendig ut, men det er altså noe som er ganske normalt i for eksempel en influensasesong og fortsattt kun 1/5 av folk som dør av røyking årlig i Norge. Dette gjentar seg endatil hvert eneste år kontra noe som er en pandemi som mest sannsnlig går over. Nå er gjengs oppfatning at 1000 døde av Corona i Norge er veldig, veldig mange. Det er det på ingen måte og offentlig politikk er veldig, veldig farget av denne holdningen i befolkningen. I tillegg har de fleste andre aspekter av folkehelse på kort og lang sikt blitt kastet på havet siden det nå åpenbart kun er mulig å ha en tanke i hodet.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.472
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Inside England's reopened schools - with class sizes halved and artwork banned
    All class sizes will be halved, start times will be staggered and contact reduced for children in reception, Year 1 and Year 6 to ensure social distancing is observed

Schools are ramping up plans for reopening, despite ongoing fears they could help the spread of Covid-19.

Class sizes will be halved and even kids’ artwork banned from the walls.

Parents have been given a glimpse of how schools will operate when they reopen to more pupils as lockdown restrictions are eased.

Class sizes will be halved, start times will be staggered and contact will be severely reduced for children in reception, Year 1 and Year 6 who return to primary school from June 1.

Plans for the reopening were ramped up as the Government announced tests would be available to everyone over five who shows symptoms.

..

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    401
    Sted
    NO-6600
    Situasjonen i Norge så langt.

Blå linje er gjennomsnitt antall døde/uke 2009-2019
    Grå stiplet linje er +/- 2 sigma for perioden over.
    Rød dot er antall døde/uke i 2020

. dodelighetNorgePerUke.jpg

Data er hentet fra SSB.no

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    2.437
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Nå vet ikke jeg hva de gjorde for 20 år siden, men det er heller ingen som har argumentert for at man ikke skal gjøre noe.

Poenget mitt er at man skal løfte blikket litt. Hvordan samfunn er det vi ønsker oss - hvordan skal vi leve fremover. Mange er bekymret for miljøet og ønsker et samfunn hvor vi har andre verdier enn økonomisk vekst.

Og jeg skjønner ikke helt hva som er tanken bak dette - det argumenterere for at man skal test 100 000 hver uke for Corona, man skal bruke online systemer, smitte apper, karantene osv osv osv. Mens man venter på et big-pharma kappløp for å få på plass en vaksine.

Hva er planen når vaksinen kommer da...? La oss anta at den gir 50% beskyttelses (Dette er høyt) og vi vaksinerer de 1,6 millionene som er i risikogruppen. Da reduserer vi antallet som kan bli smittet i Norge fra 5,3 millioner til 4,5 millioner, og flokkimmuniteten gir den teoretisk reduksjon på Re på 15%. Men siden de som er i risikogruppen gjerne ikke er de som er mest ute blant folk, vil nok reduksjonene av Re bli betydelig mindre. Så vi er i grunn på omtrent samme sted om 18 mnd - hva gjør vi da..?

Barna har ikke fått leke vanlig på over 2 måneder nå. Skolegården der mine går er delt opp i 20+ kohorter med rødt sperrebånd hvor hver kohort skal holde seg innenfor sitt avgrensede området.

Og dette koster mye for samfunnet og for folkehelsen:

osv osv osv osv

weld77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    4.027
    Jeg håper virkelig de tar til vettet ang (barne)skolene i løpet av sommerferien. Dette er fullstendig galskap, men det er heldigvis ikke mer enn en måneds tid igjen av skoleåret.

Min yngste (2. klasse) har mer elller mindre normal skole nå. Eldste (5. klasse) er der to timer pr dag og så er det hjemmeskole på resten, så det er vel nesten halv skolegang + hjemmeskolen. På aktuelle skole står det for øvrig et helt tomt skolelokale de kunne ha brukt for å gi samtlige elever, også 5-7. klasse et fullverdig tilbud, men det har de angivelig ikke midler til å holde rent iht til rådende paradigme på den fronten. Man kan kaste titalls milliarder kroner på alt mulig, men barns skolegang skal altså gå på sparebluss på ubestemt tid. Audiophile-Arve har påpekt at i hans område har de ikke råd til å busse elever iht til avstandsregelen, men samtidig kan en bråte turistbusser stå parkert og sjåførene være permitterte med regningen tatt av staten. Men å betale noen for å kjøre barna på skolen er tydeligvis ikke på listen over realistiske og gjennomførbare alternativer.

Jeg er i alle fall glad både jeg og samboeren har akademisk utdannelse, behersker matte, norsk, engelsk, samfunnsfag, naturfag og alt det andre på langt over nivået i pensum for barna slik at det er mulig å gi veiledning hjemme.

Er dette også på listen over ting folk mener vi bare kan holde på med så lenge det er nødvendig?

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    1.428
    9 nye registrerte siste døgn i følge VG.
    Lavt smittetall ifølge FHI.

Det begynner å bli ensomt å være Covid-19 i Norge.

Det burde ikke være lenge før vi kan åpne det meste.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.525
    Torget vurderinger
    95

Heldigvis er det ingen som spør deg. De over 50 er det ikke så farlig med, hvordan er det mulig å insinuere noe sånt. Vi snakker ikke lenger om 90 åringer på sykehjem.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn