Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjentar seg nok en gang . Vi har « ikke gjort noe galt og fulgt reglene»
    Er det ingen voksne tilstede på Hurtigruten??Eller ansvarlig myndighet??
    Jeg blir helt av matt at dette må skje,, føyer seg inn rekken av slendrian og sløvhet fra ledere og ansatte og...myndighetspersjoner
    Kanskje man skulle kunne sette sjefen i Hurtigruten i arrest for å statuere et eksempel
    Andre har også tenkt den siste tanken...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Lykke til med å få sjefene buret inne. Normalen her er foretaksstraff og sjefene unnslipper personlig ansvar. De menige på gulvet derimot risikerer å bli buret inne.

    " Dersom det viser seg at Hurtigruten har brutt smittevernloven i denne saken, risikerer de å bli bøtelagt. Skulle det være enkeltpersoner som har brutt loven, risikerer de bøter eller fengsel. "

    edit:
    Jeg vurderte seriøst å ta en tur med Hurtigruten utover høsten, men vi kan jo trygt si at det utgår nå.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Overvejede her i august at ta´ Fjordline til Stavanger og så MC´en videre til Bergen en tur, for at se hvad Bergen byder på.
    Lyder som en dårlig idé, med mindre man checker Fjordlines regler for personale først :LOL:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Reiste med Colorline i juli og det ga et veldig seriøst inntrykk. (y)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Litt usikker på om det er Glimt eller Raja som har usedvanlig dårlig dømmekraft her. Glimt burde ikke invitert ham, Raja burde takket nei. Jeg kunne skjønne planen til Glimt (Stille Raja i dårlig lys) men hvorfor Raja takker ja er betydelig vanskeligere å skjønne. Det opplagte svaret hans burde være «takk, men nei takk. Noen faktiske supportere bør få plassene»


    Om Raja etter kamp og møte kommer på gli ang publikum osv så fremstår han som en idiot.

    Sliter med å se oppsiden for Raja her.
    Kunne det bli verre? selvsagt. Abid Raja drar på seg B/G-drakta på TV.

    Se-på-meg-Abid leverer varene.

     
    6

    65finger

    Gjest
    omtrent like ille som den gangen Jagland satt med Rosenborgskjerf som statsminister på Lerkendal
     
    R

    rr30629

    Gjest

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nedgangen er stort sett kun i aldersgruppen 65+, må anta at det stort sett er en konsekvens av at den årlige influensaen + sikkert noen andre infeksjonssykdommer ble "avlyst" grunnet Covid-19-tiltakene. Eller dødsfall befolkningen generelt ikke er villige til å løfte en finger for å forhindre under normale omstendigheter, om du vil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    R

    rr30629

    Gjest
    Inne på noe der.

    Hvis det ikke er p.g.a. denne stunt slankinga som vi nå ser uti samfunnet da, de har nemlig helt nylig funnet ut at det er livsfarlig å være feit/tjukkas/overvektig. Man er visstnok mer utsatt ved sykdom så det er derfor sendt ute sterke råd om at folk må slanke seg. Jeg vet det for jeg hørte det på radio.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det blir interessant å se hvordan tallene blir seende ut neste år, dersom det ikke lenger er COVID-smitte i sirkulasjon. blir det da dobbelt så mange som stryker med av influensaen, blir det færre da også (på grunn av man har lagt seg til flere gode vaner under koronaperioden) eller blir det helt som normalt igjen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    med tanke på at helsevesenet har kuttet ned på operasjoner og behandlinger og forringelse av folks mulighet til å senke stressnivå gjennom forskjellige sosiale og kroppslige aktiviteter, så skal vi ikke se vekk fra at dødeligheten fra andre sykdommer vil stige det neste 10-året.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer vel helt klart an på hvor lenge dette varer, og hvilke tiltak man trenger å ivareta fremover.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lykke til med å få sjefene buret inne. Normalen her er foretaksstraff og sjefene unnslipper personlig ansvar. De menige på gulvet derimot risikerer å bli buret inne.

    " Dersom det viser seg at Hurtigruten har brutt smittevernloven i denne saken, risikerer de å bli bøtelagt. Skulle det være enkeltpersoner som har brutt loven, risikerer de bøter eller fengsel. "
    Du har nok mye rett i det, men jeg legger merke til at politiet nå åpner undersøkelsessak om mulig brudd på straffeloven, ikke bare smittevernloven. Hvis vi går ut fra at det er snakk om "grovt uaktsom" er det strafferamme på inntil ett års fengsel bare der, eventuelt inntil seks år hvis det anses som "allmennfarlig". De nevner "ansvarlige personer ombord på fartøyet" heller enn konsernledelse.

    Noen kan komme i enormt mye trøbbel her. Vi finner vel ut over de neste dagene om Norge nok en gang har sluppet unna ved ren flaks, men dette har potensiale til å bli et nokså stort utbrudd. En katastrofal omdømmekrise for Hurtigruten er det allerede.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom dette fører til domfellelse og reell straff av _personene_ i ledelsen som la til rette for dette, vil jeg bli svært overrasket.

    Positivt altså.
    Jeg har dessverre den samme oppfatningen som Larson her. Er man en litt stor bedrift er det jo bare at man peker på hverandre, ikke vet eller ikke husker, også er alt greit, for det var jo ikke JEG som gjorde noe personlig, neida. Også slipper man unna ved at man får aksjonærene eller kundene til å betale en bot på deres vegne.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Det som er pop er vel å starte en intern garnskning av seg selv :p med noen generelle funn - burde ikke ha gjort - utenfor vår kontroll - ikke noe galt - etc etc
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    ^^kapteinen på en farkost har vel etter loven et stort ansvar ... og også i praksis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Rent juridisk spørs det vel hva de eventuelt har brutt. En lov? En anbefaling fra FHI? Generelle retningslinjer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som er pop er vel å starte en intern garnskning av seg selv :p med noen generelle funn - burde ikke ha gjort - utenfor vår kontroll - ikke noe galt - etc etc
    "Innskjerpet rutinene" heter det også ofte. Det holder nok ikke her. Hurtigruten har bestilt en granskning, men politiet kom dem i forkjøpet, og Høie er forbannet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rent juridisk spørs det vel hva de eventuelt har brutt. En lov? En anbefaling fra FHI? Generelle retningslinjer?
    Det ser ut til å ha vært begått et åpenbart brudd på regelen "Ikke vær dust"
    Usikker på strafferammen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rent juridisk spørs det vel hva de eventuelt har brutt. En lov? En anbefaling fra FHI? Generelle retningslinjer?
    Karantenekravene i covid-forskriften paragraf 5, forskriftens paragraf 10b om kystcruise og tilhørende retningslinjer fra Helsedirektoratet, og dermed brudd på smittevernloven ved å bryte instrukser fra Helsedirektoratet, og i tillegg straffelovens paragraf 237-238 om spredning av smitte. Samme paragraf som hvis man påfører noen HIV med vilje. Det er mer enn nok der til å sende noen i fengsel i flere år hvis man ønsker å statuere et eksempel.



    Og, som AndersR påpeker, regelen om "ikke vær dust".

    Edit: Det er skrevet inn noen setninger her og der i forskriften som ser ut som en Lex Hurtigruten, trådte i kraft 31 juli:
    §5: Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 10 døgn etter ankomst til Norge med mindre karanteneplikt er unntatt etter § 5a, § 6, § 6a eller § 7.

    §6b: Karanteneplikten etter § 5 gjelder ikke for mannskap som skal mønstre av fra skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, mens de er under reise for å foreta mannskapsbytte og i tiden de er i arbeid i forbindelse med gjennomføringen av mannskapsbyttet. Mannskap som skal mønstre på skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, må ha gjennomført karantene etter § 5 første ledd, med mindre de omfattes av unntakene fra karanteneplikten.

    Mannskap på skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, er unntatt fra karanteneplikten etter § 5 dersom de umiddelbart før ombordstigning har oppholdt seg i minst 10 sammenhengende døgn i et område som ikke er omfattet av karanteneplikt etter tabellen i vedlegg A.

    Mannskap på skip som tilbyr kystcruise etter § 10a eller § 10b, er unntatt fra karanteneplikten etter § 5 dersom de kom om bord på skipet før 31. juli 2020 og har oppholdt seg om bord i minst 10 døgn.

    §10b: Virksomheter som tilbyr kystcruise innenfor Norges territorialgrense, skal før oppstart fremlegge for Helsedirektoratet en plan som beskriver hvordan virksomheten skal sikre ivaretagelse av smittevernkrav som fremgår av gjeldende lov- og forskriftsverk, nasjonale veiledere og veileder for kystcruise langs norskekysten. Med virksomhet etter første punktum menes eier av fartøy som skal benyttes i kystcruise langs norskekysten.

    Helsedirektoratet kan godkjenne oppstart av kystcruise dersom virksomhetens plan som nevnt i første ledd på en god nok måte beskriver hvordan virksomheten kan ivareta smittevernkravene.

    For å hindre eller begrense spredning av SARS CoV-2, og for å sikre opprettholdelse av forsvarlig helseberedskap, kan Helsedirektoratet forby at det i tilknytning til kystcruiset gjennomføres aktiviteter på eller i tilknytning til fartøyet som ikke kan gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Helsedirektoratet kan også sette begrensninger for utnyttelse av fartøyets maksimale passasjerkapasitet. Fartøyets mannskap og passasjerer kan kun gå i land i Norge dersom mannskapet og passasjerene utelukkende består av personer som ved ombordstigningen ikke er omfattet av karanteneplikten etter § 5. Mannskap som nevnt i § 6b kan likevel gå i land i forbindelse med mannskapsbytte.


    Ikke rart at Høie er forbannet når dette skjer få dager etter at han har latt seg overtale til å ta inn disse endringene i forskriften.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Håndsprit og en annen måte å hilse på ser ut til å bli den nye normalen.
    Personlig liker jeg denne godt;
    introthai1.jpg

    Interessante nyheter hos The Guardian i dag.

    Bl.a.
    There may never be a "silver bullet" for Covid-19 says WHO
    There might never be a “silver bullet” for Covid-19 in the form of a perfect vaccine, and the road to normality could be long, the World Health Organization has said.
    ------
    Covid-19 survivors suffer higher rates of mental ill-health, study claims
    Researchers in Italy have found that Covid-19 survivors suffer higher rates of psychiatric disorders including post-traumatic stress disorder, anxiety, insomnia and depression, according to Reuters.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    I sommer har jeg vært en tur på tusenfryd og er i dyreparken nå. Generelt er folk flest flinke og begge parkene har gjort tiltak. Færre folk i parkene, godt markert hvor man skal stå for å holde avstand og køen går bare i annenhver rad når det er sånne sikk-sakk køer.

    Men det er jo selvsagt noen som må prates til og noen som gir f. Var et leserinnlegg om det i en avis for noen dager siden hvor vedkommende som skrev var irritert over voksne som ikke klarer å innrette seg etter enkle regler i køer blant annet.

    Jeg leste litt i kommentarfeltet og det var veldig mange som kommenterte "hold deg hjemme hvis du er så nøye på det". Synes det er en ganske rævva og egoistisk utvikling. At folk skal få lov å oppføre seg akkurat som de vil og har man et problem med det så hold deg hjemme. Ligner litt på en video jeg så av ei dame som hørte på høy musikk på T-banen et eller annet sted i USA. De fleste mente at det må hu få lov til og de som ikke liker det får drite i å ta T-banen. Jeg tenkte at hvis jeg vil høre på musikk så tar jeg på meg headset. Jeg hører ikke på det høyt og plager alle andre. Og jeg synes det virker som de holdningene er på full vei inn i Norge og. Og det liker jeg veldig dårlig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Tørr kommentar. Måtte dele. Blir nok deres Hurtigruteskandale.

    Skjermbilde 2020-08-03 kl. 20.13.43.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hurtigruten kan meget vel gå konk på dette:
    Hurtigruten kom inn i 2020 på full fart fremover, lånefinansiert til ripa og med en minimal egenkapitalandel på 4,5 prosent. Det ville nok gått bra med den omsetnings- og resultatveksten Hurtigruten hadde i 1. kvartal, inntil det i slutten av mars var full stopp på alle motorene.

    Ved utgangen av 1. kvartal hadde egenkapitalandelen alt krympet til forsvinnende lille 1,1 prosent for Hurtigruten-konsernet. Den er trolig negativ nå.

    [...]

    Hurtigruten kvalifiserte i vår ikke til å få lån fra nyopprettede Statens obligasjonsfond. Men i juni fikk Hurtigrutens morselskap lånt litt over 1 milliard kroner av et internasjonalt banksyndikat til skyhøye 11 prosent rente.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke bare negativt at dette dukker opp, tror vi trenger en påminnelse om at dette ikke er ferdig og slike saker får folk til å tenke litt og forhåpentligvis skjerpe seg litt igjen. Den 1 meteren er rimelig flytende for tiden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tørr kommentar. Måtte dele. Blir nok deres Hurtigruteskandale.
    "Hurtigruta" er jo bare et problem om man har en "slå ned" strategi hvor alle caser skal smittespores og isoleres.

    I land hvor man har omfattende smitte og bekreftede tilfeller bare utgjør en liten brøkdel av faktiske smittede - så har ikke smittesporing noen effekt. Da må man se på tiltak for hele befolkningen for å få R ned.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "Hurtigruta" er jo bare et problem om man har en "slå ned" strategi hvor alle caser skal smittespores og isoleres.

    I land hvor man har omfattende smitte og bekreftede tilfeller bare utgjør en liten brøkdel av faktiske smittede - så har ikke smittesporing noen effekt. Da må man se på tiltak for hele befolkningen for å få R ned.
    Synes du ikke myndighetene reagerer riktig?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes du ikke myndighetene reagerer riktig?
    Jeg følger ikke så nøye med på hva som skjer i USA.

    Men jeg tenker nok globalt at man skal ha dype lommer, et veldig godt velferdssystem og et ryddig styresett om ikke de negative sidene ved nedstenging skal bli større enn en brems strategi.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg følger ikke så nøye med på hva som skjer i USA.

    Men jeg tenker nok globalt at man skal ha dype lommer, et veldig godt velferdssystem og et ryddig styresett om ikke de negative sidene ved nedstenging skal bli større enn en brems strategi.
    Hva har USA med dette å gjøre? Jeg spør om du synes at norske myndigheter reagerer riktig eller ikke
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det innlegget du kommenterte handlet jo om USA:
    Jeg kommenterte ditt innlegg hvor du nevner Hurtigruten, og jeg nysgjerrig på hva du synes om norske myndigheters reaksjon på det som har skjedd og skjer.....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kommenterte ditt innlegg hvor du nevner Hurtigruten, og jeg nysgjerrig på hva du synes om norske myndigheters reaksjon på det som har skjedd og skjer.....
    Jeg synes vi overreagerte når vi stengte ned (Ikke skoler, barnehager, idretten ++)
    Jeg synes vi åpnet opp for sent igjen.
    Jeg synes man har kommunisert på en måte, som gjør at en eventuell bølge nummer 2 blir værre mentalt for befolkningen.

    At hurtigruta så til de grader har dummet seg ut synes jeg er mildt sagt overraskende. Dette må jo være en situasjon de har planlagt for også rote det til så til de grader.

    Hvordan Regjeringen håndterer dette synes jeg vel egentlig ikke er så veldig interessant. Her har man 100% smittesporing og de smittede utgjør vel ca 1/5 av siste ukes smittede.

    Ellers er smitten økende, og jeg håper vi ikke blir som en frosk i en kjele med vann som kokes.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjører du ulovlig i kollektiv feltet koster det deg 6-8000 kr i bot. Da kan de ikke være slik at om man håndterer dette på en måte som utsetter mange for en tildels dødelig sykdom og i etterkant kan gå fri ved å legge seg flat, som noe noen prøver.

    Flere alvorlige brudd i det siste og på tide politiet tar grep og statuerer eksempler - ting er i ferd med å gli ut.

    Snakket med en nabo, som hadde vært i røde Sverige, og som sier at han skal på hytta først og så i karantene. Ok, sa jeg, skal du ikke i karantene først, men nei han påsto det var greit å reise på hytta først og hadde forhørt seg. Prøvde å lese meg opp på reglene for karantene og de var mildest talt sprikende ??
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det ville være dypt ironisk om en bedrift i reiselivsbransjen er skyld i at det store land utlandet fraråder reiser til Norge i alle fall.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mannlige muslimer får vel fri adgang til jomfruer inn i evigheten om de dør for saken? Hva som er greia for kvinnelige muslimer er jeg litt mer usikker på. Men å redde et muslimsk flyselskap fra konkurs må vel gjelde som å dø for saken?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Kanskje de kan gå inn som sponsor for Norske begravelsesbyråer også? De har jo så lite å gjøre at de kanskje må permittere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn