Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjelden har jeg lest så mye mening med så lite faktuelt grunnlag som etter Larsons link til artikkelen om påskjønnelsene i Bærum.
    Anyway: NPM er digg. Man klarer sikkert å måle seg fram til at de få (de er ikke svært mange) som har hatt de mest utsatte oppgavene har vært like mye verd som vanlig. Det gjelder bare å måle de riktige parameterne og prosessere dem tilsvarende. Nothing to see here. Føkkings blåruss.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    6

    65finger

    Gjest
    For halvannen måned siden da trykket var på sitt største var det en rekke sykepleiere som seriøst vurderte sin stilling. Belastningen var alldeles for høyt. Og du sier at disse skal ikke få noen påkostning, fordi da må man også gi påkostning til de som ikke sto i den verste gørra. Klassisk splitt og hersk.
    [/QUOTE]Hvor har du dette fra?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mens skrivebordsgeneralene ;) med hjemmekontor diskuterer om de som arbeider i plastdress og vernemaske med viruset flyende rundt ørene gjør seg fortjent til noen kroner ekstra eller ikke så kan vi andre lese denne spennende artikkelen. Det er mulig at bl.a. pusteproblemene enkelte opplever ikke bare skyldes fysiske endringer i lungene men at viruset rammer hjernestammen, som er senteret for blodtrykk og åndedrett.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    ^Ja, jeg la inn den Dagbladet-artikkelen i et tidligere innlegg, men det var viktigere å diskutere om helsearbeidere arbeidet og eventuelt om de fortjente ekstralønn. Er visst mange slappfisker blant dem.

    Vi kan glemme flokkimmunitet. Belgia, hardt rammet i forhold til folketallet, har 6% av befolkningen med antistoffer og man vet ikke om disse beskytter mot reinfeksjon.


    Skjermbilde 2020-05-24 kl. 09.19.12.png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    De som ikke har barn er nok ikke helt klar over hvor mye som faktisk er stengt og i hvor tøft dette er for barna.
    Status pr i dag her i Bergen er som følger for vår familie:

    For yngstejenta på 7 så er skolen åpnet, men skole/SFO er i oppdelt i kohorter, skoleplassen er oppdelt, lite vanlig lek og pultene er spredt ut i klasserommet. De får ikke ha skifteklær eller noe på skolen - alt må tas med til og fra hver dag. Ikke skolefrukt eller melk. Hun er med på basket, dans og kor og alt det er fortsatt stengt.

    Nestemann er gutten på 10. For skolen er det omtrent det samme. Han spiller fotball, men de spiller jo ikke fotball pga 1 meters regel. Sjakk har ikke begynt opp igjen. Bordtennis hadde første trening denne uken.

    Eldste jenta på 18 går annenhver dag på skolen. Kulturskolen hvor hun går er fortsatt stengt. Det er også treningssentere hun gikk på.

    For far sin del er Squash stengt og fotballen stengt. Jeg sitter alene på kontoret da kollegaen min har hjemmekontor. Lunch severing her på huset er stengt.

    Ellers er jo mye av det vi koste oss med i helgene også stengt - badeland/svømmehaller, trampolineparker og lekeland, Vilvite og klatreparker - alt er stengt. Biblioteket er stengt.
    Hørt om skog og mark?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Tipser om at den videoen er fullt tilgjengelig på YouTube, i mange versjoner. Noen ganger kan et enkelt søk få deg til å få innsikt, fremfor spekulasjoner, som grunnlag for dine vurderinger.

    Unherd lyver.

    Skjermbilde 2020-05-24 kl. 10.25.28.png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Noen interessante tanker i dette intervjuet, blant annet:

    - Det er så mye frykt i samfunnet at de som bør gå til legen pga kreftsymptomer og hjerte/kar-sykdommer ikke går. Dvs mange av disse sykdommene blir ikke oppdaget i tide. Dette kan medføre mange unødvendige dødsfall.
    - Det er mange usikkerheter med "antistoff"-tester. Det er ikke nødvendigvis slik at disse gir hele sannheten ift hvem som kan bli syke av korona. Det kan foreligge eller oppstå "flokkimmunitet" mange steder selv om disse testene viser lave tall.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Tipser om at den videoen er fullt tilgjengelig på YouTube, i mange versjoner. Noen ganger kan et enkelt søk få deg til å få innsikt, fremfor spekulasjoner, som grunnlag for dine vurderinger.

    Unherd lyver.

    Vis vedlegget 639250
    Jeg var interessert i innholdet i intervjuet, ikke overskriften.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Litt artig at spekulasjoner blir nevnt.

    Leste den Dagbladet artikkelen, satt igjen med dette

    frykter at
    kan
    kan tyde på
    luftet tankene
    vet ikke
    ut ifra det jeg hører
    kan (igjen..)
    kanskje til og med
    bør
    ikke uvanlig
    ikke første gang
    ikke farlig for de fleste
    de aller fleste blir helt friske
    ......
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dagbladet slenger ut skumle overskrifter, fagpersonene beroliger almuen for å ikke skape bekymringer. Skal vi gjette på at sannheten er midt i mellom?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Ja, er kjent med det. Har du barn under 15?
    Nei, men har hatt stebarn i samme alder. Jeg skjønner at det ikke bare er å finne på nye ting i en helt annen hverdag. Sarkasmen var nok mer rettet mot at i det store og hele er dette et luksusproblem for mange. På lik linje med at det er et luksusproblem og ikke en stor bekymring om man må være hjemme en sommer.

    Men det er altså mulig å tenke litt utenfor boksen. Det kan ikke være helt umulig å finne på meningsfulle ting selv om man ikke kan trene fotball eller dra til Spania?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så lenge ungdommen har en internettforbindelse og penger til brus så går livet videre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En grei gjennomgang av noe av alt som kan gå galt i jakten på en vaksine. Det er langt fra "a sure thing" selv om det virker som et slagt konsensus i alle fall er moderat posivt.

     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg står ikke først i køen :/
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg står ikke først i køen :/
    Raskeste en vaksine er utviklet så langt er visstnok fire år, men antar at det er når man starter fra scratch noe man, som artikkelen er inne på, ikke gjør i dette tilfelle. Coronavirus er ganske godt kjent fra dyreverdenen og det blr også gjort en del forsøk på å utvikle vaksine for SARS uten at noen av de 20-30 forsøkene der førte frem, men samtidig døde det ut av seg selv så innsatsen avtok nok også.

    Om jeg vil stille meg fremst i køen eller ikke (det vil jeg ikke) har uansett neppe noe å si siden et eventuelt vaksinasjonsprogram i Norge uansett vil dytte meg et godt stykke bakover i køen. Må anta at de starter med de som er mest utsatte i utgangspunktet, men det ligger også i sakens natur at om man skal vaksinere fra la oss si neste høst så er det ikke veldig godt testet for langtidsbivirkninger.

    Det er også prinsipielt problematisk å massevaksinere unge, friske folk mot noe som ikke er spesielt farlig for de i utgangspunktet med noe som ikke er testet over lang tid, men det blir uansett en god stund til slike vurderinger eventuelt må gjøres. Det meste man allerede er vaksinert mot er tross alt ting som er farlig, til dels svært farlig. Eksempelvis er dødsraten for kopper ca 30% og de som overlevde fikk ofte alvorlige langvarige lyter. Meslinger derimot er ikke ekstremt farlig om man får god behandling (0.3% dødsrate ca i Usa følge Wikipedia) men til gjengjeld er det helt ekstremt smittsomt (Reff på 12-18).
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fra TV2:

    Wuhan-laboratoriet har tre koronavirustyper fra flaggermus
    Forskningslaben i Wuhan har tre forskjellige typer levende koronavirus, men ikke typen som forårsaker pandemien, sier lederen til statlig kinesisk TV.

    I et intervju som ble sendt på kanalen CGTN lørdag kveld, sier Wang Yanyi ved Wuhans institutt for virologi at senteret har isolert og innhentet noen typer koronavirus fra flaggermus.

    – Vi har nå tre typer, men likheten med sars-CoV-2 er på det meste bare 79,8 prosent, sier han, med henvisning til viruset som forårsaker pandemien.

    Wuhan var den første byen som ble rammet av sykdommen som siden har spredt seg over hele verden.

    Forskere mener koronaviruset først rammet flaggermus, og at det kan ha blitt spredt til mennesker via et annet pattedyr.

    (NTB)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Denne artikkelen bør leses fra begynnelse til slutt. Britiske leger har aldri stått overfor en slik sykdom. Den angriper bredt og gjennom hele kroppen og de opprinnelige antakelsene om hva som burde gjøres og forberedes viste seg å være feil. Vi skal være takknemlige over at man kjøpte seg tid ved å hindre bred spredning lenge nok til at man fikk større innsikt i hva viruset gjør og Covid-19 går ut på.

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvordan fungerer smitte og sykdomsforløp med feks Corona (Dettegjelder jo det samme for andre slike sykdommer)


    Befolkningen er jo 100%.

    Anslagene er jo at ca 1/3 av de som blir smittet blir syke.

    Så spørsmålet er egentlig - hva skjer med de 2/3 som ikke blir syke.
    *Har de et normalt sykdomsforløp hvor de blir smittet, syke og så immun - men langt mildere slik at de ikke merker det. Eller biter rett og slett ikke smitten på de? Altså at de er "naturlig immune"..? Vil de på noe tidspunkt være smittsomme..?

    Det er jo mye snakk om asymptopisk smitte - jeg har vel tenkt at det gjelder den 1/3 som blir syke - men ikke veldig syke og at det er snakk om å være smittsom før man får symptomer.
    Jeg følger opp denne litt selv:

    Har bare skummet denne litt, men de sier vel at dersom R0 er 2,0 - så kommer smitten her fra:
    0,9 presymptomatiske (Altså smitte fra de som blir syke før de får symptomer
    0,8 fra syke med symptomer
    0,2 fra miljøet (altså alle tingen vi vasker med sprit i disse dager)
    0,1 de som ikke får symtomer.

    Det er altså veldig lite smitte fra de som ikke blir syke/får symptomer.

    Så - det som er av interesse er jo hva skjer når alle i en gruppe på 100 mennesker blir eksponert for smitte?
    1) Er det slik at bare 1/3 ca blir syke?
    2) Er det slik at de som ikke blir syke har en form for naturlig immunitet - slik at de heller ikke blir syke ved gjentatt smitte?
    3) Hvis man tester for antistoffer - vil de som ikke har blitt syke likvevel teste positivt på antistoffer?

    Dette er jo veldig relevant for hvordan flokkimmunitet vil utarte seg.
    Dersom 2/3 befolkningen har en form for naturlig immunitet/sykdommen biter ikke på de, så er det jo i grunn bare de gjenværende 33% av befolkningen man behøver å forholde seg til ved flokkimmunitet. Hvis man tenker at man trenger 2/3 i denne gruppen - så utgjør jo det bare 22% av befolknigen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det sier seg selv; det er vanskelig å sloss om man har tilstrekkelig avstand.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men har hatt stebarn i samme alder. Jeg skjønner at det ikke bare er å finne på nye ting i en helt annen hverdag. Sarkasmen var nok mer rettet mot at i det store og hele er dette et luksusproblem for mange. På lik linje med at det er et luksusproblem og ikke en stor bekymring om man må være hjemme en sommer.

    Men det er altså mulig å tenke litt utenfor boksen. Det kan ikke være helt umulig å finne på meningsfulle ting selv om man ikke kan trene fotball eller dra til Spania?
    Hvis du tror dette handler om å reise til Spania eller at badeland er stengt så har du ikke skjønt problemet.
    Barna har ikke fått lov til å leke som vanlig på over 2 måneder.

    For godt voksne - så er 1 meters regelen som gjelder ikke noe problem. For barn betyr det i grunn at de ikke kan være sammen - fordi barn kan ikke være 1 meter fra hverandre når de leker. Så vidt jeg har fått med meg er det ikke kommet noen oppmyking på regelen om at barn kan ha 1-2 venner de leker med og ellers skal det være 1 meter avstand. På toppen av dette er det fortsatt veldig mange foreldre som er livredde og gjerne kjører litt strammere regler.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ^ Om noe som er i alle fall Diamond Princess - saken omfattet med en "viss" usikkerhet. Her kommer de frem til ~75% asymptotiske.


    Hva som er riktig må foglana vete, men om ikke annet sier det at det ikke er helt lett å estimere når estimatene spriker så vilt på noe som tross alt er et lukket system der man kan ha ful oversikt over alle involverte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nei, men om noen kommer frem til 18% og noen 75% så synes jeg spriket er påfallende, peer reviewed eller ikke. Man skulle jo tro at det ikke var så forbannet vanskelig på en lukket populasjon ombord på et skip.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men nå må vi ikke glemme at feks svenskene kom fram til at 6 millioner av Stockholms 2 millioner innbyggere var smittet fordi modellen deres hadde kommet fram til at de bare oppdaget 1 av 1000 covid-tilfeller. Det legges fram mye rart for tida som ikke er peer reviewed...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jo, men nå må vi ikke glemme at feks svenskene kom fram til at 6 millioner av Stockholms 2 millioner innbyggere var smittet fordi modellen deres hadde kommet fram til at de bare oppdaget 1 av 1000 covid-tilfeller. Det legges fram mye rart for tida som ikke er peer reviewed...
    Ja - bevares, det er mye som publiseres fort og gæli, men jeg sliter bare med at man ikke er mer enig i dette tilfellet. Da har man X personer ombord på et skip. Jeg antar de har testet absolutt alle på det skipet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ingen som regner med at 2/3 av smittede ikke blir syke lenger. FHIs modeller kjører med 40%, CDC i USA tror det er 35%, Diamond Princess hadde 17.9% (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/research/coronavirus/publication/32183930 )

    Vis vedlegget 639397
    Sliter litt med å få et skikkelig grep på materien her.

    Jeg har jo tidligere kommentert at disse oppdaterte tallene er en drastisk reduksjon i risikoen for sykehusinnleggelse for de under 40 år.
    Det er jo slik at med disse tallene i denne modellen så vil:
    Mer enn 99,9% av alle smittede under 30 år ikke havne på sykehus.
    Og mer enn 99,8% av de mellom 30 og 50 heller ikke havne på sykehus,.

    Tenker man da at fortsatt vil 60% av de under 30 bli syke å få symtomer..? Å være smittsomme - presymptomatisk/symptomatisk?
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det vil jeg tro. Den artikkelen du postet opererte med en forutsetning om at en betydelig del av de som testet negativt allikevel var/hadde vært smittet så mye av spriket ligger nok der (og den antakelsen kan per definisjon ikke være så mye annet enn gjetting)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja - bevares, det er mye som publiseres fort og gæli, men jeg sliter bare med at man ikke er mer enig i dette tilfellet. Da har man X personer ombord på et skip. Jeg antar de har testet absolutt alle på det skipet.
    Nå vet man jo ganske godt at alder er absolutt største risikofaktor for Corona - da er neppe et cruiseskip et tilfeldig utvalg av en populasjon.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Sliter litt med å få et skikkelig grep på materien her.

    Jeg har jo tidligere kommentert at disse oppdaterte tallene er en drastisk reduksjon i risikoen for sykehusinnleggelse for de under 40 år.
    Det er jo slik at med disse tallene i denne modellen så vil:
    Mer enn 99,9% av alle smittede under 30 år ikke havne på sykehus.
    Og mer enn 99,8% av de mellom 30 og 50 heller ikke havne på sykehus,.

    Tenker man da at fortsatt vil 60% av de under 30 bli syke å få symtomer..? Å være smittsomme - presymptomatisk/symptomatisk?
    Det er jo enorm forskjell på å aldri få symptomer og å bli så sjuk at man må innlegges på sykehus, ser ikke hva tallene for hvor stor andel som innlegges har å si for å vurdere antall asymptomatiske
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.278
    Antall liker
    34.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men om noen kommer frem til 18% og noen 75% så synes jeg spriket er påfallende, peer reviewed eller ikke. Man skulle jo tro at det ikke var så forbannet vanskelig på en lukket populasjon ombord på et skip.
    Helt ulike ting. Studien av Diamond Princess er en modellbetraktning av smitteforløpet. For å matche faktisk antall smittede til modellen de brukte kom de frem til at det måtte være et stort antall asymptomatiske smittebærere.

    De resultatene som kommer ut nå viser at antall personer som har antistoffer i blodet er langt mindre enn dette, noe som kan tyde på at antall asymptomatiske smittede ikke er så veldig høyt, og at dette i hvert fall ikke har gitt dem noen immunitet.

    For meg er den enkleste forklaringen at modellen for smittespredning som det første teamet brukte er feil på ett eller flere punkter. Kart vs terreng - hent en bulldozer!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo enorm forskjell på å aldri få symptomer og å bli så sjuk at man må innlegges på sykehus, ser ikke hva tallene for hvor stor andel som innlegges har å si for å vurdere antall asymptomatiske
    Synes vel ikke det er rart i det hele tatt.

    Hvis man ser for seg at de som blir smittet i en gruppe har en "normalfordeling" av hvor hardt rammet de blir = hvor sterke symptomer de får.
    Hvis en gruppe har en forventning om at 27% havner på sykehus (+80 år) og en annen gruppe har en forventning om at 99,98% ikke havner på sykehus (De under 20 år) - så forventer jeg at det er mindre symptomer generellt blant de som ikke havnet på sykehus i den siste gruppen sammenlignet med de 73% som ikke havner på sykehus i den første gruppen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De resultatene som kommer ut nå viser at antall personer som har antistoffer i blodet er langt mindre enn dette, noe som kan tyde på at antall asymptomatiske smittede ikke er så veldig høyt, og at dette i hvert fall ikke har gitt dem noen immunitet.
    Men hvis man ikke får symtpomer av smitte - er man ikke immun da..?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Helt ulike ting. Studien av Diamond Princess er en modellbetraktning av smitteforløpet. For å matche faktisk antall smittede til modellen de brukte kom de frem til at det måtte være et stort antall asymptomatiske smittebærere.
    Ok, thx. Da gir avvikene mening.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn