Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Fulgt litt ekstra med på situasjonen i Tyskland i morges...ser rimelig grimt ut der også nå. Og: Digitaliseringa i skolen ligger fem år bak Norge, så tyske studenter har enda større problemer enn her. Ikke for å virke som en dommedagsprofet, men det forundrer meg ikke om svenskene mister ti tusen borgere før dette begynner å roe seg. Alt mens norske tall holder seg under tusen, hva coronadødsfall angår.
    Hvem som egentlig kom best ut at det får man først vite om mange, mange år - kanskje aldri fordi de underliggende årssakssammenhengene er komplekse og vanskelige å isolere. Det tar langt tid før alle effektene har forplantet seg gjennom samfunnet og befolkningen. Det er nå en høyt reell bekrymring for at langt flere kommer til å dø som følge av tiltakene i Norge enn fra selve sykdommen - og spesielt om man ser i kvalitetsjusterte leveår, så kan du selv vurdere hvor vidt du har det mest relevante kriteriet for suksess eller fiasko.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nokså ordrett hva som står i seneste rapport derfra også. Litt mer optimistisk enn forrige utgave, men fortsatt usikkert, regner med å finne ut mer i løpet av de neste par månedene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fulgt litt ekstra med på situasjonen i Tyskland i morges...ser rimelig grimt ut der også nå. Og: Digitaliseringa i skolen ligger fem år bak Norge, så tyske studenter har enda større problemer enn her. Ikke for å virke som en dommedagsprofet, men det forundrer meg ikke om svenskene mister ti tusen borgere før dette begynner å roe seg. Alt mens norske tall holder seg under tusen, hva coronadødsfall angår.
    Hvem som egentlig kom best ut at det får man først vite om mange, mange år - kanskje aldri fordi de underliggende årssakssammenhengene er komplekse og vanskelige å isolere. Det tar langt tid før alle effektene har forplantet seg gjennom samfunnet og befolkningen. Det er nå en høyt reell bekrymring for at langt flere kommer til å dø som følge av tiltakene i Norge enn fra selve sykdommen - og spesielt om man ser i kvalitetsjusterte leveår, så kan du selv vurdere hvor vidt du har det mest relevante kriteriet for suksess eller fiasko.
    Den bekymringen er det slubbert som kom drassende med og den tror jeg ingenting på. Det er ikke alle som lever for å jobbe og som har et stort behov for å sosialisere. Det er mange som lett tåler litt alenegang og ikke minst, det er mange som har et liv i tillegg til arbeidslivet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Hvorfor tror du ikke noe på den? Man vet tross alt mye mer om slikt enn om Covid-19. Begynner det å demre at man ikke er så god og velmenende som man trodde?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Påstanden var "Langtidsledighet anslås til å gi sju tapte leveår per pax, som blir 2.800.000 tapte leveår hvis vi ender på 400.000 langtidsledige."
    Jeg er ikke enig i at ledighet gir syv tapte leveår og jeg tror heller ikke på at vi får 400.000 langtidsledige i Norge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Påstanden var "Langtidsledighet anslås til å gi sju tapte leveår per pax, som blir 2.800.000 tapte leveår hvis vi ender på 400.000 langtidsledige."
    Jeg er ikke enig i at ledighet gir syv tapte leveår og jeg tror heller ikke på at vi får 400.000 langtidsledige i Norge.
    Nei, det tror forsåvidt ikke jeg heller vi får (400k langtidsledige, altså), men det skal altså ikke veldig mye til for å overgå noen få tusen tapte leveår som følge av Corona.

    Siden du er uenig, hvor mange leveår tror du man statistisk taper på langvarig arbeidsledighet? 1, 2, 4, 5? Hva baserer du i såfall det på? Er det noe du drar ut av luften eller er det basert på at det funker fint for deg å jobbe mindre enn vanlig? Det er jo ikke Slubberts gjetning eller et tall tatt ut av luften. Det er vel nesten 10 år forventet levealder mellom høyeste og laveste bydel i Oslo (muligens noe lavere nå) så at mange sosioøkonomiske faktorer spiller inn for hvor lenge man lever burde være åpenbart.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Påstanden var "Langtidsledighet anslås til å gi sju tapte leveår per pax, som blir 2.800.000 tapte leveår hvis vi ender på 400.000 langtidsledige."
    Jeg er ikke enig i at ledighet gir syv tapte leveår og jeg tror heller ikke på at vi får 400.000 langtidsledige i Norge.
    Nei, det tror forsåvidt ikke jeg heller vi får (400k langtidsledige, altså), men det skal altså ikke veldig mye til for å overgå noen få tusen tapte leveår som følge av Corona.

    Siden du er uenig, hvor mange leveår tror du man statistisk taper på langvarig arbeidsledighet? 1, 2, 4, 5? Hva baserer du i såfall det på? Er det noe du drar ut av luften eller er det basert på at det funker fint for deg å jobbe mindre enn vanlig? Det er jo ikke Slubberts gjetning eller et tall tatt ut av luften. Det er vel nesten 10 år forventet levealder mellom høyeste og laveste bydel i Oslo (muligens noe lavere nå) så at mange sosioøkonomiske faktorer spiller inn for hvor lenge man lever burde være åpenbart.
    Aldri hørt at noen bryr seg om slik når de vil slutte/bygge ned med olje & gass og sende 50k-150k ut i ledighet :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Påstanden var "Langtidsledighet anslås til å gi sju tapte leveår per pax, som blir 2.800.000 tapte leveår hvis vi ender på 400.000 langtidsledige."
    Jeg er ikke enig i at ledighet gir syv tapte leveår og jeg tror heller ikke på at vi får 400.000 langtidsledige i Norge.
    Nei, det tror forsåvidt ikke jeg heller vi får (400k langtidsledige, altså), men det skal altså ikke veldig mye til for å overgå noen få tusen tapte leveår som følge av Corona.

    Siden du er uenig, hvor mange leveår tror du man statistisk taper på langvarig arbeidsledighet? 1, 2, 4, 5? Hva baserer du i såfall det på? Er det noe du drar ut av luften eller er det basert på at det funker fint for deg å jobbe mindre enn vanlig? Det er jo ikke Slubberts gjetning eller et tall tatt ut av luften. Det er vel nesten 10 år forventet levealder mellom høyeste og laveste bydel i Oslo (muligens noe lavere nå) så at mange sosioøkonomiske faktorer spiller inn for hvor lenge man lever burde være åpenbart.
    Jeg har ikke lest undersøkelsen om arbeidsledighet, men bruker vi sunt vett så er det mange ting som spiller inn.
    1. Kommer man aldri inn i arbeidslivet så vil det ofte gi en usunn livvstil og færre leveår.
    2. Blir man arbeidsledig som 30 åring vil det være svært usannsynlig at man ikke kommer inn i arbeidslivet igjen.
    3. Blir man arbeidsledig som 55 åring er det svært sannsynlig at man ikke kommer inn arbeidslivet igjen, men det vil være høyst forskjellig hvor negativt det vil være. Ofte er kroppen sliten slik at man kan gli over på AAP og ev. uføretrygd. Når man har passert 50 er man ofte gjeldfri og i tillegg kan man arve mor og/eller far. Man har ofte mer lyst på mer fritid, enten er å leke med barnebarna, spille golf, pusse båt, høre musikk eller hva det nå skal være.
    Jeg aksepterer med andre ord ikke at alt er sort/hvitt. Det er gråtoner her.....
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    "3. Blir man arbeidsledig som 55 åring er det svært sannsynlig at man ikke kommer inn arbeidslivet igjen, men det vil være høyst forskjellig hvor negativt det vil være. Ofte er kroppen sliten slik at man kan gli over på AAP og ev. uføretrygd. Når man har passert 50 er man ofte gjeldfri og i tillegg kan man arve mor og/eller far. Man har ofte mer lyst på mer fritid, enten er å leke med barnebarna, spille golf, pusse båt, høre musikk eller hva det nå skal være."

    Har ikke hørt maken til skjønnmaling av en veldig trasig situasjon. Ser for meg samtalen med fastlegen; Du, nå er jeg sliten, tror du jeg kan gli over på AAP snart?" Nei, en 55 åring i dag er som regel ikke en gammel krok, og jeg tror heller ikke de fleste er gjeldfrie som 50 åringer. De fleste har en ti-tolv år igjen i arbeidslivet, om de vil eller ikke. For ikke å snakke om viljen til fremdeles å gjøre nytte for seg. For egen del, så er det direkte deprimerende å stå utenfor!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "3. Blir man arbeidsledig som 55 åring er det svært sannsynlig at man ikke kommer inn arbeidslivet igjen, men det vil være høyst forskjellig hvor negativt det vil være. Ofte er kroppen sliten slik at man kan gli over på AAP og ev. uføretrygd. Når man har passert 50 er man ofte gjeldfri og i tillegg kan man arve mor og/eller far. Man har ofte mer lyst på mer fritid, enten er å leke med barnebarna, spille golf, pusse båt, høre musikk eller hva det nå skal være."

    Har ikke hørt maken til skjønnmaling av en veldig trasig situasjon. Ser for meg samtalen med fastlegen; Du, nå er jeg sliten, tror du jeg kan gli over på AAP snart?" Nei, en 55 åring i dag er som regel ikke en gammel krok, og jeg tror heller ikke de fleste er gjeldfrie som 50 åringer. De fleste har en ti-tolv år igjen i arbeidslivet, om de vil eller ikke. For ikke å snakke om viljen til fremdeles å gjøre nytte for seg. For egen del, så er det direkte deprimerende å stå utenfor!
    Man må alltid gjøre det beste ut av situasjonen. Og arbeidslivet er ikke spesielt koselig, hyggelig eller forståelsesfult når det er snakk om mennesker over 50. Blir man arbeidsledig så kan man ikke grave seg ned selv om man ikke får svar på flere enn 10% av jobbsøknadene.
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    "3. Blir man arbeidsledig som 55 åring er det svært sannsynlig at man ikke kommer inn arbeidslivet igjen, men det vil være høyst forskjellig hvor negativt det vil være. Ofte er kroppen sliten slik at man kan gli over på AAP og ev. uføretrygd. Når man har passert 50 er man ofte gjeldfri og i tillegg kan man arve mor og/eller far. Man har ofte mer lyst på mer fritid, enten er å leke med barnebarna, spille golf, pusse båt, høre musikk eller hva det nå skal være."

    Har ikke hørt maken til skjønnmaling av en veldig trasig situasjon. Ser for meg samtalen med fastlegen; Du, nå er jeg sliten, tror du jeg kan gli over på AAP snart?" Nei, en 55 åring i dag er som regel ikke en gammel krok, og jeg tror heller ikke de fleste er gjeldfrie som 50 åringer. De fleste har en ti-tolv år igjen i arbeidslivet, om de vil eller ikke. For ikke å snakke om viljen til fremdeles å gjøre nytte for seg. For egen del, så er det direkte deprimerende å stå utenfor!
    Man må alltid gjøre det beste ut av situasjonen. Og arbeidslivet er ikke spesielt koselig, hyggelig eller forståelsesfult når det er snakk om mennesker over 50. Blir man arbeidsledig så kan man ikke grave seg ned selv om man ikke får svar på flere enn 10% av jobbsøknadene.
    Selvsagt, men jeg står ved min første setning.
     

    Chrom

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2020
    Innlegg
    16
    Antall liker
    5
    Det har også vært lansert et forslag om at offentlig ansatte med 0% sannsynlighet for å miste jobben skulle ta ett lønnskutt på 20%. Tror det var en eller annen på UiO som kom med det.
    Næmmen se der, personen som hele tiden skryter av millionlønningen sin peker heller på sykepleiere, leger, helsepersonell, renholdsarbeidere, barnehagepersonell som jobber skjorta av seg i disse koronatider.
    hva med å begrense deg med nivå som du har vært inne på tidligere. antall offentlig ansatte med lønn over 700k er forbausende høyt.
     

    Chrom

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2020
    Innlegg
    16
    Antall liker
    5
    Fulgt litt ekstra med på situasjonen i Tyskland i morges...ser rimelig grimt ut der også nå. Og: Digitaliseringa i skolen ligger fem år bak Norge, så tyske studenter har enda større problemer enn her. Ikke for å virke som en dommedagsprofet, men det forundrer meg ikke om svenskene mister ti tusen borgere før dette begynner å roe seg. Alt mens norske tall holder seg under tusen, hva coronadødsfall angår.
    Hvem som egentlig kom best ut at det får man først vite om mange, mange år - kanskje aldri fordi de underliggende årssakssammenhengene er komplekse og vanskelige å isolere. Det tar langt tid før alle effektene har forplantet seg gjennom samfunnet og befolkningen. Det er nå en høyt reell bekrymring for at langt flere kommer til å dø som følge av tiltakene i Norge enn fra selve sykdommen - og spesielt om man ser i kvalitetsjusterte leveår, så kan du selv vurdere hvor vidt du har det mest relevante kriteriet for suksess eller fiasko.
    Den bekymringen er det slubbert som kom drassende med og den tror jeg ingenting på. Det er ikke alle som lever for å jobbe og som har et stort behov for å sosialisere. Det er mange som lett tåler litt alenegang og ikke minst, det er mange som har et liv i tillegg til arbeidslivet.
    smatt smatt. for det TROR du
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "3. Blir man arbeidsledig som 55 åring er det svært sannsynlig at man ikke kommer inn arbeidslivet igjen, men det vil være høyst forskjellig hvor negativt det vil være. Ofte er kroppen sliten slik at man kan gli over på AAP og ev. uføretrygd. Når man har passert 50 er man ofte gjeldfri og i tillegg kan man arve mor og/eller far. Man har ofte mer lyst på mer fritid, enten er å leke med barnebarna, spille golf, pusse båt, høre musikk eller hva det nå skal være."

    Har ikke hørt maken til skjønnmaling av en veldig trasig situasjon. Ser for meg samtalen med fastlegen; Du, nå er jeg sliten, tror du jeg kan gli over på AAP snart?" Nei, en 55 åring i dag er som regel ikke en gammel krok, og jeg tror heller ikke de fleste er gjeldfrie som 50 åringer. De fleste har en ti-tolv år igjen i arbeidslivet, om de vil eller ikke. For ikke å snakke om viljen til fremdeles å gjøre nytte for seg. For egen del, så er det direkte deprimerende å stå utenfor!
    Man må alltid gjøre det beste ut av situasjonen. Og arbeidslivet er ikke spesielt koselig, hyggelig eller forståelsesfult når det er snakk om mennesker over 50. Blir man arbeidsledig så kan man ikke grave seg ned selv om man ikke får svar på flere enn 10% av jobbsøknadene.
    Nei, man skal ikke grave seg ned, men to faktorer er det allikevel vanskelig å ikke la seg påvirke av - det at man faller utenfor og den økonomiske situasjonen. Begge deler kan virke sterkt inn på den mentale helsen.

    At man som 50-åring ofte er gjeldfri og/eller kan arve seg til en god økonomisk frihet er i beste fall en sannhet med store modifikasjoner.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "3. Blir man arbeidsledig som 55 åring er det svært sannsynlig at man ikke kommer inn arbeidslivet igjen, men det vil være høyst forskjellig hvor negativt det vil være. Ofte er kroppen sliten slik at man kan gli over på AAP og ev. uføretrygd. Når man har passert 50 er man ofte gjeldfri og i tillegg kan man arve mor og/eller far. Man har ofte mer lyst på mer fritid, enten er å leke med barnebarna, spille golf, pusse båt, høre musikk eller hva det nå skal være."

    Har ikke hørt maken til skjønnmaling av en veldig trasig situasjon. Ser for meg samtalen med fastlegen; Du, nå er jeg sliten, tror du jeg kan gli over på AAP snart?" Nei, en 55 åring i dag er som regel ikke en gammel krok, og jeg tror heller ikke de fleste er gjeldfrie som 50 åringer. De fleste har en ti-tolv år igjen i arbeidslivet, om de vil eller ikke. For ikke å snakke om viljen til fremdeles å gjøre nytte for seg. For egen del, så er det direkte deprimerende å stå utenfor!
    Man må alltid gjøre det beste ut av situasjonen. Og arbeidslivet er ikke spesielt koselig, hyggelig eller forståelsesfult når det er snakk om mennesker over 50. Blir man arbeidsledig så kan man ikke grave seg ned selv om man ikke får svar på flere enn 10% av jobbsøknadene.
    Nei, man skal ikke grave seg ned, men to faktorer er det allikevel vanskelig å ikke la seg påvirke av - det at man faller utenfor og den økonomiske situasjonen. Begge deler kan virke sterkt inn på den mentale helsen.
    Selvfølgelig kan det påvirke den mentale helsen, spesielt hvis man har en jobb man liker svært godt. Økonomiske bekymringer er heller ikke bra.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fulgt litt ekstra med på situasjonen i Tyskland i morges...ser rimelig grimt ut der også nå. Og: Digitaliseringa i skolen ligger fem år bak Norge, så tyske studenter har enda større problemer enn her. Ikke for å virke som en dommedagsprofet, men det forundrer meg ikke om svenskene mister ti tusen borgere før dette begynner å roe seg. Alt mens norske tall holder seg under tusen, hva coronadødsfall angår.
    Hvem som egentlig kom best ut at det får man først vite om mange, mange år - kanskje aldri fordi de underliggende årssakssammenhengene er komplekse og vanskelige å isolere. Det tar langt tid før alle effektene har forplantet seg gjennom samfunnet og befolkningen. Det er nå en høyt reell bekrymring for at langt flere kommer til å dø som følge av tiltakene i Norge enn fra selve sykdommen - og spesielt om man ser i kvalitetsjusterte leveår, så kan du selv vurdere hvor vidt du har det mest relevante kriteriet for suksess eller fiasko.
    Den bekymringen er det slubbert som kom drassende med og den tror jeg ingenting på. Det er ikke alle som lever for å jobbe og som har et stort behov for å sosialisere. Det er mange som lett tåler litt alenegang og ikke minst, det er mange som har et liv i tillegg til arbeidslivet.
    smatt smatt. for det TROR du
    Jeg vet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvem som egentlig kom best ut at det får man først vite om mange, mange år - kanskje aldri fordi de underliggende årssakssammenhengene er komplekse og vanskelige å isolere. Det tar langt tid før alle effektene har forplantet seg gjennom samfunnet og befolkningen. Det er nå en høyt reell bekrymring for at langt flere kommer til å dø som følge av tiltakene i Norge enn fra selve sykdommen - og spesielt om man ser i kvalitetsjusterte leveår, så kan du selv vurdere hvor vidt du har det mest relevante kriteriet for suksess eller fiasko.
    Tiltakene i seg selv er jo en ting, men jeg frykter nok at vi kommer til å komme mye dårligere ut av Corona også.

    Vi har 187 døde og var det 45 000 smittede FHI anslo. Det gir en dødsrate på 0,41% av de smittede.

    Sverige har 1937 døde - altså litt mer enn 10 ganger så mange. Så hvis Sverige har 450 000 smittede så er vi like "gode". Men Sverige har vel trolig passert over en million smittede i befolkningen - noe som indikerer at de har en langt lavere dødsrate. Dette skyldes jo i hovedsak hvor stor andel av de smittede som er over 70 år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ganske stor andel av de døde i Sverige er i "vården", altså på sykehjem og andre institusjoner ettersom de ikke greide å holde smitten ute derfra i samme grad som i Norge. Det er ingen grunn til å tro at dødeligheten der er noe lavere enn i Norge, snarere tvert imot. Da tror jeg heller estimatet på en million smittede er i høyeste laget.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En ganske stor andel av de døde i Sverige er i "vården", altså på sykehjem og andre institusjoner ettersom de ikke greide å holde smitten ute derfra i samme grad som i Norge. Det er ingen grunn til å tro at dødeligheten der er noe lavere enn i Norge, snarere tvert imot. Da tror jeg heller estimatet på en million smittede er i høyeste laget.
    Jeg tror vel vi har lyktes enda dårligere med å beskytte de gamle hos oss.

    Er det slik at du stoler på smitteestimatene til norske FHI men ikke svenske...?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvem som egentlig kom best ut at det får man først vite om mange, mange år - kanskje aldri fordi de underliggende årssakssammenhengene er komplekse og vanskelige å isolere. Det tar langt tid før alle effektene har forplantet seg gjennom samfunnet og befolkningen. Det er nå en høyt reell bekrymring for at langt flere kommer til å dø som følge av tiltakene i Norge enn fra selve sykdommen - og spesielt om man ser i kvalitetsjusterte leveår, så kan du selv vurdere hvor vidt du har det mest relevante kriteriet for suksess eller fiasko.
    Tiltakene i seg selv er jo en ting, men jeg frykter nok at vi kommer til å komme mye dårligere ut av Corona også.

    Vi har 187 døde og var det 45 000 smittede FHI anslo. Det gir en dødsrate på 0,41% av de smittede.

    Sverige har 1937 døde - altså litt mer enn 10 ganger så mange. Så hvis Sverige har 450 000 smittede så er vi like "gode". Men Sverige har vel trolig passert over en million smittede i befolkningen - noe som indikerer at de har en langt lavere dødsrate. Dette skyldes jo i hovedsak hvor stor andel av de smittede som er over 70 år.
    Dette begynner å likne ønsketenkning. Jeg spår vedvarende høye dødstall i Sverige de kommende to ukene .... minst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det siste regnestykket om at seks millioner hadde gjennomgått sykdommen i Stockholm var kanskje ikke det mest tillitsvekkende jeg har sett. Nå har de sagt at de skal regne gjennom det en gang til, og så får vi se hva de kommer frem til. Inntil da tror jeg kanskje FHI har best kontroll på tallene sine, ja.

    I mellomtiden viser det seg at f...nskapen fortsatt har overraskelser til oss, denne gangen blodpropper i fleng:
    https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/22/coronavirus-blood-clots/
    Blood clots, in which the red liquid turns gel-like, appear to be the opposite of what occurs in Ebola, Dengue, Lassa and other hemorrhagic fevers that lead to uncontrolled bleeding. But they actually are part of the same phenomenon — and can have similarly devastating consequences.

    Autopsies have shown some people’s lungs fill with hundreds of microclots. Errant blood clots of a larger size can break off and travel to the brain or heart, causing a stroke or heart attack. On Saturday, Broadway actor Nick Cordero, 41, had his right leg amputated after being infected with the novel coronavirus and suffering from clots that blocked blood from getting to his toes.

    Lewis Kaplan, a University of Pennsylvania physician and head of the Society of Critical Care Medicine, said every year doctors treat people with clotting complications, from those with cancer to victims of severe trauma, “and they don’t clot like this.”

    “The problem we are having is that while we understand that there is a clot, we don’t yet understand why there is a clot,” Kaplan said. “We don’t know. And therefore, we are scared.”
    Harlan Krumholz, a cardiac specialist at the Yale-New Haven Hospital Center, said no one knows whether blood complications are a result of a direct assault on blood vessels or a hyperactive inflammatory response to the virus by the patient’s immune system.

    “One of the theories is that once the body is so engaged in a fight against an invader, the body starts consuming the clotting factors, which can result in either blood clots or bleeding. In Ebola, the balance was more toward bleeding. In covid-19, it’s more blood clots,” he said.

    A Dutch study published April 10 in the journal Thrombosis Research provided more evidence the issue is widespread, finding 38 percent of 184 covid-19 patients in an intensive care unit had blood that clotted abnormally. The researchers called it “a conservative estimation” because many of the patients were still hospitalized and at risk of further complications.
    Astmatikere har ikke spesielt økt risiko, mens folk med hjerte- og kar-sykdommer definitivt har økt risiko. Dette er ingen alminnelig forkjølelse eller influensa, akkurat.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette begynner å likne ønsketenkning. Jeg spår vedvarende høye dødstall i Sverige de kommende to ukene .... minst.
    Hvis vi antar at svenskene har kjempesuksess med å skjerme de gamle og greier å presse dødsraten helt ned til 0,1% så vil de med 6 millioner smittede få totalt 6000 døde. Så dette vil selvsagt vare en stund til.

    Men - svenskene har de siste ukene hatt titusner nye smittede hver dag, mens vi har noen få hundre. Det smittes altså 100 ganger flere hver dag i Sverige enn i Norge, mens dødstallene ikke har samme forholdstall.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yeah! (Via NTB og VG):
    KOR, KORPS OG ORKESTRE FÅR ØVE MED INNTIL 30 PERSONER
    Helsedirektoratet har gitt klarsignal til at kor, korps, orkestre og andre musikklag kan få spille sammen igjen.

    Direktoratet har godkjent Norsk musikkråds smittevernveileder for trygge musikkøvelser.

    Den sier at det skal være to meters avstand mellom hver person og maksimalt 30 personer samlet. Man skal heller ikke berøre andres instrumenter eller utstyr, og øvingslokalet må være stort nok.

    Sist fredag fortalte kulturminister Abid Raja på en pressekonferanse at musikkorpsene får tillatelse til å spille på 17. mai – såframt de holder rikelig avstand mellom rekkene. Da ble de oppfordret til å øve i små grupper på inntil fem personer.

    Nå jubler styreleder Bjørgulv Vinje Borgundvaag i Norsk musikkråd over å få grønt lys til større øvelser, tre og en halv uke før nasjonaldagen.

    – Det er svært viktig at fellesøvinger nå kan tas opp igjen, samtidig som smittevernet ivaretas, både for utøvernes del og for å kunne gi publikum tilgang til levende musikk, sier Borgundvaag.

    Han sier mange har brukt kreative løsninger for digitalt samspill, men lydforsinkelser og boksklang gjør ofte internett til en dårlig erstatning for musikerne. (NTB)
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynner å likne ønsketenkning. Jeg spår vedvarende høye dødstall i Sverige de kommende to ukene .... minst.
    Hvis vi antar at svenskene har kjempesuksess med å skjerme de gamle og greier å presse dødsraten helt ned til 0,1% så vil de med 6 millioner smittede få totalt 6000 døde. Så dette vil selvsagt vare en stund til.

    Men - svenskene har de siste ukene hatt titusner nye smittede hver dag, mens vi har noen få hundre. Det smittes altså 100 ganger flere hver dag i Sverige enn i Norge, mens dødstallene ikke har samme forholdstall.

    Dette er ekstrem ønsketenkning, tror jeg. Det er det samme viruset i Sverige og Norge, og den svenske befolkningen er ikke noe friskere enn den norske.

    Og de har garantert ikke lyktes bedre i å beskytte sine eldre, karantenereglene og testing av helsepersonell feks er dårligere i Sverige.
    Og det rapporteres i svensk media igjen og igjen at til og med symptomatisk smittede har gått på jobb fordi de har en mye større andel timeansatte med dårligere rettigheter/større frykt for å miste jobb.

    Det er mye mer sannsynlig at de svenskene ekspertene faktisk overvurderer hvor mange smittede de har pr nå. Strategien deres er helt avhengig av at viruset viser seg være mindre farlig enn ekspertene i andre land tror, de har pensjonerte guruer som helt uten forskning å vise til sier at minst 99% av de smittede ikke merker de er smittet engang.

    Svenskene satser beinhardt på at de har forstått noe ingen andre har forstått, og da får man fort ekstreme utslag som at man kan regne seg fram til at antall smittede i Stockholm er 3 ganger større enn antall innbyggere uten at noen i hele prosessen fram til publisering/framleggelse skjønner at noe er riv, rav ruskende galt.

    Og det er ingen måte svenskene ender opp med bare 6000 døde hvis 6 millioner blir smittet. Offisielt har de 2000 døde nå, men pga etterslep er dette nok minst rundt 2500 allerede.

    Videre er epidemien fortsatt i stor grad sentrert i Stockholm hvor de regner med at ved utløpet av april vil 1/3 være smittet. Hvis det er riktig (det tror jeg ikke det er) så vil dødstallene som reflekterer det ikke dukke opp før mot slutten av mai, folk blir ikke smittet og faller om der og da. Forsinkelsene i hvert ledd er betydelige.

    Stockholm har nå offisielt i overkant 1000 døde. Hvis dødeligheten er 0.5% reflekterer det at de hadde 200.000 smittede (10%) i starten av april +/-

    Hvis det da stemmer at de har 600.000 smittede i månedsskiftet april/mai vil det innebære 2000 døde til (3000 samlet). Og da er man halvveis til flokkimmunitet. I Stockholm...

    I tillegg kommer halen/overshootet...
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    En ganske stor andel av de døde i Sverige er i "vården", altså på sykehjem og andre institusjoner ettersom de ikke greide å holde smitten ute derfra i samme grad som i Norge. Det er ingen grunn til å tro at dødeligheten der er noe lavere enn i Norge, snarere tvert imot. Da tror jeg heller estimatet på en million smittede er i høyeste laget.
    Jeg tror vel vi har lyktes enda dårligere med å beskytte de gamle hos oss.

    Er det slik at du stoler på smitteestimatene til norske FHI men ikke svenske...?
    Dette er altså så hindsides borti natta. Hadde du enda skrevet "jeg tror vi kommer til" eller noe. Jeg vet ikke hva du lærte i matte, men jeg lærte at 1939 er mye mer enn 187. Jeg tar altså utgangspunkt i slik situasjonen er I DAG. Og da er de klare fakta at vi har beskyttet våre eldre betraktelig bedre enn svenskene, som har mislykkes ganske fatalt. Som de også har innrømmet. Hva du tror om framtiden er en helt annen sak, men skal du skrive om nåtid eller fortid får du holde deg til fakta.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Men - svenskene har de siste ukene hatt titusner nye smittede hver dag, mens vi har noen få hundre.
    Hvor har du dette fra at svenskene har titusener nye smittede per dag?
    OMF bruker beregninger og antagelser som fakta. Og ganske skråsikkert noen ganger. De anslår mørketall, og det er disse han refererer til.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men - svenskene har de siste ukene hatt titusner nye smittede hver dag, mens vi har noen få hundre.
    Hvor har du dette fra at svenskene har titusener nye smittede per dag?
    OMF bruker beregninger og antagelser som fakta. Og ganske skråsikkert noen ganger. De anslår mørketall, og det er disse han refererer til.
    Ser det ble mange kommentarer her, skal prøve å svare litt samlet.


    Først et viktig premiss - jeg tror ikke vi kan undertrykke Corona. Altså jeg tror ikke vi greier å holde R under 1 frem til vi får vaksine, medisin eller viruset dør ut. Det er vel snart bare Kina og Sør Korea som har ikke har mistet kontrollen ennå.

    Jeg vil anbefale de som tror at hvis vi stenger ned ganske mye og er flinke til å følge reglene at dette kommer til å gå bra og at vi får en R på 1,1 og da blir dette ikke så alvorlig - finn frem kalkulatoren summer hvor mange nye smittede vi har hatt den siste uken, legg til det antallet du tenker at er blitt smittet og ikke registert og gang summen med 1,1. Gang en gang til med 1,1, og gang med 1,1 igjen til du har gjort det 75 ganger. Da har du antall nye smittede pr uke når vi nærmer oss vaksine.
    (for de som ikke gidder, hvis vi antar at 500 ble smittet i forrige uke så blir tallet etter 75 uker 636 000/uke.

    Tallene i Sverige
    Jeg har ingen andre tall enn det dere har. Jeg vil tro Folkehelsen har langt mere tall enn noen av oss har tilgang til og de er sikkert flinkere til å regne på det også enn det vi er. Rapporten (er linket her i tråden) som estimerte totalt antall smittede i Stockholm hadde en topp på 27000/dag.
    Man sier til stadighet at dette er et Stockholmsfenomen, men på intensivinnleggelser har Stockholm stort sett bare stått for ca 40%. Så det innebærer at smitten i hele Sverige (ved å bruke samme prosentandeler) er i overkant av 60 000/dag.

    At det gjøres feil i en slik stresset situasjon er ikke så rart. Helhetsvurderingen gjøres nok med mange forskjellig beregningsmetoder for å se om man havner i samme området.

    Jeg føler vel ikke at det er noe stort poeng i å diskutere hvorvidt man nærmer seg flokkimmunitet i Stockholm eller ikke. Folkehelsen sier det, de har gjort beregninger på det, og ikke minst har kurven på nye inleggelser har vist nedadgående trend de siste 2 ukene og man må nesten 1 måned tilbake i tid for å finne like lave tall. Da har man i grunn to valg:
    1) Folkehelsen tar feil i alle sine beregninger. Svenskene har greid å presse R langt under 1 med sine oppfordringer om smittvern noe Singapore ikke er i nærheten av å greie med full nedstengning.
    2) Det er flokkimmunitet som slår inn.


    Ser det ble kommentert at Løfven hadde sagt at det var snakk om måneder og ikke uker. Ja selvsagt. Smitten sprer seg nå utover landet - noen steder fort (Gøteborg, Malmø, store byer), men det vil gå saktere ute i i de mindre stedene. Nå vet vi ikke helt hvor lang halen på disse kurvene blir, men jeg er langt på vei sjokkert over hvor raskt man har kommet gjennom dette. For Stockholms del så snakker vi om at det i all hovedsak er over på 2 mnd. Det er jo fantastiske nyheter - da det innebærer at andelen som blir veldig syke er dramatisk mye lavere enn alle anslag til nå. Tegnell har jo også kommentert dødsfallene med at man har fått smitte inn på sykehjem (underforstått at dødeligheten er veldig lav blant de som er yngre)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Men - svenskene har de siste ukene hatt titusner nye smittede hver dag, mens vi har noen få hundre.
    Hvor har du dette fra at svenskene har titusener nye smittede per dag?
    OMF bruker beregninger og antagelser som fakta. Og ganske skråsikkert noen ganger. De anslår mørketall, og det er disse han refererer til.
    Ser det ble mange kommentarer her, skal prøve å svare litt samlet.


    Først et viktig premiss - jeg tror ikke vi kan undertrykke Corona. Altså jeg tror ikke vi greier å holde R under 1 frem til vi får vaksine, medisin eller viruset dør ut. Det er vel snart bare Kina og Sør Korea som har ikke har mistet kontrollen ennå.

    Jeg vil anbefale de som tror at hvis vi stenger ned ganske mye og er flinke til å følge reglene at dette kommer til å gå bra og at vi får en R på 1,1 og da blir dette ikke så alvorlig - finn frem kalkulatoren summer hvor mange nye smittede vi har hatt den siste uken, legg til det antallet du tenker at er blitt smittet og ikke registert og gang summen med 1,1. Gang en gang til med 1,1, og gang med 1,1 igjen til du har gjort det 75 ganger. Da har du antall nye smittede pr uke når vi nærmer oss vaksine.
    (for de som ikke gidder, hvis vi antar at 500 ble smittet i forrige uke så blir tallet etter 75 uker 636 000/uke.

    Tallene i Sverige
    Jeg har ingen andre tall enn det dere har. Jeg vil tro Folkehelsen har langt mere tall enn noen av oss har tilgang til og de er sikkert flinkere til å regne på det også enn det vi er. Rapporten (er linket her i tråden) som estimerte totalt antall smittede i Stockholm hadde en topp på 27000/dag.
    Man sier til stadighet at dette er et Stockholmsfenomen, men på intensivinnleggelser har Stockholm stort sett bare stått for ca 40%. Så det innebærer at smitten i hele Sverige (ved å bruke samme prosentandeler) er i overkant av 60 000/dag.

    At det gjøres feil i en slik stresset situasjon er ikke så rart. Helhetsvurderingen gjøres nok med mange forskjellig beregningsmetoder for å se om man havner i samme området.

    Jeg føler vel ikke at det er noe stort poeng i å diskutere hvorvidt man nærmer seg flokkimmunitet i Stockholm eller ikke. Folkehelsen sier det, de har gjort beregninger på det, og ikke minst har kurven på nye inleggelser har vist nedadgående trend de siste 2 ukene og man må nesten 1 måned tilbake i tid for å finne like lave tall. Da har man i grunn to valg:
    1) Folkehelsen tar feil i alle sine beregninger. Svenskene har greid å presse R langt under 1 med sine oppfordringer om smittvern noe Singapore ikke er i nærheten av å greie med full nedstengning.
    2) Det er flokkimmunitet som slår inn.


    Ser det ble kommentert at Løfven hadde sagt at det var snakk om måneder og ikke uker. Ja selvsagt. Smitten sprer seg nå utover landet - noen steder fort (Gøteborg, Malmø, store byer), men det vil gå saktere ute i i de mindre stedene. Nå vet vi ikke helt hvor lang halen på disse kurvene blir, men jeg er langt på vei sjokkert over hvor raskt man har kommet gjennom dette. For Stockholms del så snakker vi om at det i all hovedsak er over på 2 mnd. Det er jo fantastiske nyheter - da det innebærer at andelen som blir veldig syke er dramatisk mye lavere enn alle anslag til nå. Tegnell har jo også kommentert dødsfallene med at man har fått smitte inn på sykehjem (underforstått at dødeligheten er veldig lav blant de som er yngre)
    Norge har heller ikke mistet kontrollen. Foreløpig. Ellers, takk for forståelige utregninger. Man kan vel egentlig bare si det så banalt som at tiden vil vise. Jeg har et håp og en tro på, i motsetning til deg, at Norge med sitt lave befolkningstall og "fordelaktige" demografi kan greie å holde spredningen noenlunde under kontroll til viruset dør ut eller vi får effektive medisiner.

    Det er vel feil at trenden er nedagående i Sverige med tanke på innleggelser. Tallene har vært stabile rundt 2000 - 2200 en uke, og alt før det viste tydelig stigning. Andre tall er svakt stigende eller fortsetter omtrent flatt. Bortsett fra dødstallene, de fortsetter å stige brattere enn de andre grafene.

    edit: du mener nye innleggelser... siden jeg linker til viser vel bare totalt antall innlagte, og ikke dag for dag nye pasienter. Beklager.

    Se denne siden: https://c19.se/
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Tror man bør ta høyde, i disse diskusjonene, for at det er et ganske bredt spenn meninger.

    "The mayor then asserted that if businesses reopen and then collapse if they become a source of COVID-19 and infect their customers, well, that’s just the free market at work. That’s the competition in this country,” she said. “The free enterprise, and to be able to make sure that what you offer the public meets the needs of the public.”
    https://thehill.com/homenews/state-...wn-on-push-to-reopen-casinos-says-its-not-her

    Skjermbilde 2020-04-23 kl. 07.21.40.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tror vi greier å holde R under 1, optimist som jeg er.:)
    Norge har noen fordeler i forhold til andre land som vil gjøre det mulig.
    1. Vi er ikke et kyssende og klemmende folkeferd, i motsetning til landene sør for oss.
    2. Vi har god plass og bor ikke veldig tett, i motsetning til de fleste landene som er rammet hardt.
    3. Vi har politikere som velger å prioritere folkehelsen, fremfor økonomien.
    4. Vi har en økonomi til å gjøre nærmest hva vi vil.
    5. Vi er et lydig folk som gjør det vi blir fortalt i krisetider.
    6. Vi er flinke til å ta ny teknologi i bruk og er flinke til å snu oss rundt raskt hvis vi må.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror vi greier å holde R under 1, optimist som jeg er.:)
    Norge har noen fordeler i forhold til andre land som vil gjøre det mulig.
    1. Vi er ikke et kyssende og klemmende folkeferd, i motsetning til landene sør for oss.
    2. Vi har god plass og bor ikke veldig tett, i motsetning til de fleste landene som er rammet hardt.
    3. Vi har politikere som velger å prioritere folkehelsen, fremfor økonomien.
    4. Vi har en økonomi til å gjøre nærmest hva vi vil.
    5. Vi er et lydig folk som gjør det vi blir fortalt i krisetider.
    6. Vi er flinke til å ta ny teknologi i bruk og er flinke til å snu oss rundt raskt hvis vi må.
    Ja, det kan faktisk være mulig.
    Det er en del interessante betraktninger rundt dette i siste rapport fra FHI.

    Det er en del ting som åpner opp igjen nå - og det sender også et signal til befolknigen om å løse opp litt.
    Det er jo også flere ganger tidligere her nevnt at å holde tiltak for en krise som ikke kommer er krevende.

    Og hva gjør man når/hvis smitten begynner å stige igjen. Skal man virkelig begynne å stenge ned igjen. Det tror jeg ikke - spesielt siden man nå begynner å få tall på at dette er langt mindre farlig enn hva man har antatt.

    Også er jeg litt usikker på hvor lydig vi er.

    Vi er vel alle i litt forskjellige livssituasjoner. Jeg har 3 barn hjemme (7, 9, 18) og jeg synes det er veldig krevende å se hvor mye nedstengingen påvirker de. Nå er stemningen hver dag omtrent som siste timen på en 5 timers biltur. De er irritert, de krangler mye, og de har fått brakkesyke hele gjengen. Vi snakker selvsagt med andre barnefamilier og det er nok ikke bare oss som har det slik. Jeg har gjennom jobben også ganske godt innblikk i hva som skjer i arbeidsmarkedet og jeg deler ikke oppfatning til de som tror at alle kommer tilbake i jobb bare vi har litt mer "corona kontroll". Ja, selvsagt vil mange det, me det er også mange som ikke vil - og igjen er det de svakeste som kommer til bli rammet der og (altså de som leverer litt mindre enn foventet, de som bruker litt ekstra tid, de som har litt problemer osv - det er de som ikke kommer tilbake)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror vi greier å holde R under 1, optimist som jeg er.:)
    Norge har noen fordeler i forhold til andre land som vil gjøre det mulig.
    1. Vi er ikke et kyssende og klemmende folkeferd, i motsetning til landene sør for oss.
    2. Vi har god plass og bor ikke veldig tett, i motsetning til de fleste landene som er rammet hardt.
    3. Vi har politikere som velger å prioritere folkehelsen, fremfor økonomien.
    4. Vi har en økonomi til å gjøre nærmest hva vi vil.
    5. Vi er et lydig folk som gjør det vi blir fortalt i krisetider.
    6. Vi er flinke til å ta ny teknologi i bruk og er flinke til å snu oss rundt raskt hvis vi må.
    Enig. I tillegg:
    7. Vi har et velfungerende politisk system med stor grad av tillit og pragmatisk problemløsning som grunnholdning
    8. Vi har en velutdannet befolkning som kan forstå komplekse sammenhenger og handle fornuftig
    9. Vi har stor omstillingsevne i næringslivet med gunstige ordninger for midlertidig permittering og støtte til varig endring

    Men:
    -1: En stor del av næringslivet og statens inntekter avhenger av oljeindustrien, og oljeprisen har gått ned med 70 % hittil i år

    Jeg tror ikke et øyeblikk på tall som 400k langtidsledige (15 % av arbeidsstyrken). Vi er på ca 300k nå inkludert alle permitterte som er i ferd med å starte opp igjen. Det er ca 111k i oljeindustrien, direkte og indirekte. Selv om hele oljesektoren stengte permanent over natten ville det ikke bli 400k ledige, langt mindre 400k langtidsledige. Smarte folk finner på ting, og jeg nekter å tro at alle i oljebransjen er totalt ubrukelige til noe som helst annet enn hva de gjør i dag.

    Dette blir en syretest på evnen til å omstille seg til livet etter oljen. Vi ligger bedre an enn de fleste andre land. Totalt sett kommer vi fint gjennom dette, men som et mindre rikt land enn vi vært til nå. Og ja, myndighetene kommer til å stenge ned igjen hvis spredningstallet ser ut til å krype varig over 1. Det er ingen katastrofe om det kommer over i en uke eller to, men man kommer til å gjøre det som er nødvendig for å opprettholde kontroll. Det blir hjemmekontor ganske lenge.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.209
    Det siste regnestykket om at seks millioner hadde gjennomgått sykdommen i Stockholm var kanskje ikke det mest tillitsvekkende jeg har sett. Nå har de sagt at de skal regne gjennom det en gang til, og så får vi se hva de kommer frem til. Inntil da tror jeg kanskje FHI har best kontroll på tallene sine, ja.
    I grannelandet er det noenlunde like estimater for at oppmot 1/3 av Stockholm er smittet fra tre ulike kilder. De er som følger:
    - blodprøver med antistoffpåvisning (den som ble trekt i går)
    - den mye omtalte modellen med parameterfeil
    - en annen beregning fra et universitetsmiljø som driver med denslags

    Tegnell sa i går at feilen som er oppdaget i modellen ikke rokker særlig med estimatet for hvor mange som er smittet i Stockholm, ei heller når smittetoppen inntraff, men vi får se. De skulle publisere på nytt i dag. Det er uansett en modellering med stor usikkerhet. Som du var inne på for ørten sider siden så er ikke selve modelleringen toppen av rakketforskning, det er en ganske grei modell å implemetere numerisk, men parameterverdiene som inngår har veldig stor betydning for hva som kommer ut av den og det er der den store usikkerheten ligger. Med andre antagelser på de får man et annet resultat ut, rimelig nok.

    Det er i alle fall en doktorgradsstudent ved avdeling for matematisk statistikk på Universitetet i Stockholm som har fått sine 15 minutes of fame (er hun som har laget modellen).

    Det er forsåvidt ikke noe unik svensk innsikt som ligger bak. Om jeg var kompetent (hvilket jeg ikke er) så kunne jeg i teorien sitte hjemme på kontoret og laget akkurat samme modell. Det er offentlig tilgjengelige data og den inneholder ikke noe spesielt fiksfakseri for svenske forhold utover å betrakte Stockholm som et lukket system med 2.4 millioner innbyggere. Det som er mest kritisk og krever sakskunnskap er å estimere de ulike parameterene. Det er altså ikke i utgangspunktet nødvendig å overvurdere svensk innsikt i svenske forhold i akkurat denne saken. Den norske spredningsmodellen er eksempelvis betydelig mer sofistikert og tilpasset Norge og inneholder mellom annet bevegelsesdata, bosetningsstruktur og en del annet som er spesifikt for Norge.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Norge har utrolig gode forutsetninger for å takle en slik smell, med ett unntak: matvareforsyningen. Der har man gjort seg avhengig av stabile og betydelige leveranser fra utlandet, samtidig som egen kapasitet er redusert.

    Det er nå blitt et fokusområde. Innovasjon Norge har fått straksinstruks om å støtte smågårder som vil i gang med produksjon av grønnsaker (flere av våre produsenter er blitt oppfordret til å søke om midler). Og grøntutvalget har levert sin rapport om hva som skal til for å få til en stor økning i norsk produksjon -- men grønnsakene spretter ikke opp av bakken over natten.

    Norgesgruppen m.fl. fikk til slutt FHI til å innse at de måtte prioriteres i testing, siden deres logistikkledd er avhengig av at arbeidsstokken ikke settes i karantene. Men alt nå ser man fall i leveranseforutsigbarhet fra utlandet, fordi jordbruksarbeidere ikke kommer seg ut på jordene. Asparges er det såpass gode marginer på at tyskerne kunne sette opp egne charterfly fra Romania for å få hender ut på jordene. Litt av en luftbro ble igangsatt, med 40.000 som ble fløyet inn i april og nye 40.000 skal flys inn i mai.
    https://www.dw.com/en/germany-drafts-romanian-farm-labor-for-coronavirus-pandemic/a-53066735

    Et annet stort problem er vareforflytning fra land til land, som nå går saktere, pga karantenebestemmelser for sjåfører. De store transportfirmaene arbeider med å løse dette.

    Også Norge har sluppet opp for import av arbeidskraft til landbruket, men de som kommer er pålagt to ukers karantene der de ikke er i arbeid og det har ikke oppdragsgiverne råd til. Derfor håper man nå at felleskassen skal ta den kostnaden. (Samme gjelder for verftsindustrien, forøvrig).

    Heldigvis har debatten om beredskapslagre fått et annet fokus nå. Nå er det "Look to Finland" som gjelder og det skal vi være glade for. Landet kommer til å være bedre rustet "neste gang".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn