Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    De er nok nesten like dumme som oss andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Spørsmålet til balle er forsåvidt symptomatisk for tiden vi lever i. Det er som å lure på om han derre jævla snekkeren som lever av skattepengene mine er klar over at det finnes noe som heter hammer. For jeg har plutselig funnet et bilde av en hammer på Internett og det ser veldig lurt ut og det er ikke sikkert folk som jobber med å slå inn spiker har fått med seg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Tror ikke de slår inn spiker med hammer lenger, men du har et poeng...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Tror ikke de slår inn spiker med hammer lenger, men du har et poeng...
    Det var bevisst. Neste skritt er at balle gjør er dypdykk og finner et bilde av en spikerpistol. Dessverre virker den ikke for det har ikke blitt googlet etter kompressor ennå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg til at flere menn enn kvinner blir smittet, så rammes da også menn mye hardere av de økonomiske problemene som følger i Coronaens fotefar.

    For hver krone en mann taper i uteblitt lønn taper kvinnene kun 75 øre! :cool:

    Urettferdig!! ;)
    det er godt du sitter på et forum med 1% andel kvinner.
    Det er jo derfor jeg tør! Er ikke helt idiot!! ;) ;) ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    I trettiåra hadde vi naudsarbeid for å sysselsetje folk som treng jobb. Det fungerte greitt, for den gongen var det behov for muskelkraft. Men dersom det er behov for å kunne køyre ei landbruksmaskin i dag, er det ikkje fullt så enkelt...
    Nei et grunnkurs i landbruk er undervurdert. (Jeg tok et i forbindelse med gartnerskolen) og lærte en del om maskiner og hvordan kjøre dem

    Traktor med henger
    Gravemaskiner
    Kompaktlaster
    .. og noen til jeg ikke huske navnet på lenger.
    også ting som lift og lastebilkran og gaffeltruck (selv om det kom senere)

    Ikke at det gjør noe stort fra eller til, men om det røyner på så hvorfor ikke.

    Poenget her er at man ikke skal undervurdere en utdannelse innen landbruk selv om man har planer om helt andre ting senere. Rart hva man kan få nytte av.
    Men har du i dag de nødvendig sertifikater? Det du lister opp der er med unntak av traktoren redskap som forutsetter de riktige kodene i førerkortet. Selv det å gå i skogen for å hugge ved krever "dokumentert opplæring" i bruk av motorsag! Har du ikke det vil din arbeidsgiver bli hengt til tørk på grunn av økonomisk ansvar og så kastet i fengsel for brudd på et lass paragrafer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ta det med ro. Deffe er sertifisert til å kappe ned tre med motorsag mens han står i en stige
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Selv det å gå i skogen for å hugge ved krever "dokumentert opplæring" i bruk av motorsag! Har du ikke det vil din arbeidsgiver bli hengt til tørk på grunn av økonomisk ansvar og så kastet i fengsel for brudd på et lass paragrafer.
    Om man nå skulle havne utenfor arbeidslivet en stund, var opplæring i motorsag faktisk noe jeg tror mange hadde hatt stor glede av. Bedre mental drenering enn trefelling med motorsag og vedproduksjon tror jeg ikke finnes.:)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Ta det med ro. Deffe er sertifisert til å kappe ned tre med motorsag mens han står i en stige
    Det vet jeg. Men jeg vet ikke om jeg er imponert eller synes han er en tulling!

    Personlig likestiller jeg det omtrent med det å være japansk kamikazepilot! Modig, men............................!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Skal ikke skryte på meg stor erfaring innen faget men pappa eier skog og det er ikke mye som har gitt meg mer tilfredsstillelse enn å sage ned et tre med motorsag og lage ved av det med øks. ville nok gått lei ganske fort om det var jobben min. Men det er en fin måte for en byboer å få en illusjon av kontakt med ærlig arbeid. Det slår i alle fall å utarbeide kommunikasjonsstrategier.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.849
    Torget vurderinger
    0
    Skal ikke skryte på meg stor erfaring innen faget men pappa eier skog og det er ikke mye som har gitt meg mer tilfredsstillelse enn å sage ned et tre med motorsag og lage ved av det med øks. ville nok gått lei ganske fort om det var jobben min. Men det er en fin måte for en byboer å få en illusjon av kontakt med ærlig arbeid. Det slår i alle fall å utarbeide kommunikasjonsstrategier.
    Prinsippielt burde alle møblerte hjem inneholde en motorsag!

    Og minst en person som vet å bruke den trygt!

    Motorsag er potensiellt utrolig farlig leketøy!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Motorsag er potensiellt utrolig farlig leketøy!
    Vurderte å bruke karantenen til å dra frem motorsagen, men droppet det p.g.a. risikoen det faktisk utgjør. I disse dager ville det vært utrolig kleint å måtte ringe legevakt eller 113 fordi man var litt uheldig med saga.

    Skal ikke lage corona-tråden om til en motorsagtråd, men jeg har funnet glede av å følge denne karen når hjernen trenger å roes ned:
    https://www.youtube.com/channel/UCsIFvStf9Oz99GMitW4vD_g

    Jeg husker også at NRK intervjuet Tor Aksel Busch da han pensjonerte seg. De var med han ute i skogen for å felle trær. Det var også hans medisin mot stress og avkoblingsthing.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Hyttefolk (smak på ordet) er åpenbart en egen rase
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ansen-advarer-mot-harde-fronter-i-hyttekrigen

    med teskje: med mindre du har forsyninger for 6-12 måneder uten å oppsøke folk (aka smitte) så
    bli hjemme. Noen poser Toro og litt hermetikk er - la oss kalle det en midlertidig løsning. Jeg kunne hatt noe sympati om man kan dokumentere selvbergingsjordbruk men det krever litt mer enn å vite hvordan man varmer opp posemat og legger på skismøring.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hyttefolk har nok dessverre ikke skjønt så mye av alvoret.
    Det frister jo å tenke at de ser på "karantenetid" på hytten som en gratis utvidelse av påskeferien som står for døren.....

    mvh
    Proffen
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.060
    Antall liker
    7.909
    Torget vurderinger
    12
    Hyttefolk er ca 1/3 av norges befolkning og det fare for stor variasjon innenfor begrepet. Men det er nok mest byfolk med penger ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Denne forklarer på en grei måte hvorfor det er så viktig å «banke ned kurven» og at det myndighetene gjør er akkurat slik det skal gjøres.


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    New news: It's kinda fuckin' explodin... How could it be?


    Heh. I videoen melder regjeringen at den har nok beskyttelsesutstyr -- det fikk den til ved å redefinere hva som utgjør beskyttelsesutstyr: korte hansker, visir og forklede. Man har ikke nok heldekkende drakter.

    Det meldes også at "there is more than enough food". Tja, britene har bedre selvforsyningsgrad enn Norge, men er likevel avhengige av å få inn litt over 40% av hva de eter fra utlandet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Hva skjer i et profittdrevet helsevesen når det må avlyse andre behandlinger for å mobilisere i en krisesituasjon? Det blir ute av stand til å betale lønn til personale som skal stå i en smittesky.

    Skjermbilde 2020-03-22 kl. 07.25.07.jpg
    ETqWH6TX0AELVEn.jpeg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men har du i dag de nødvendig sertifikater? Det du lister opp der er med unntak av traktoren redskap som forutsetter de riktige kodene i førerkortet. Selv det å gå i skogen for å hugge ved krever "dokumentert opplæring" i bruk av motorsag! Har du ikke det vil din arbeidsgiver bli hengt til tørk på grunn av økonomisk ansvar og så kastet i fengsel for brudd på et lass paragrafer.
    Ja, bortsett i fra til stor graver så jeg måtte nøyet meg med en mini. (har ingen maskinførerbevis bare G8, t1 og t4 samt C og D, selvgående og frittstående lift), traktor har en egen bokstav også men det er mulig man får den automatisk sammen med B og jada motorsag også. Til og med oppe i trær hengende fra et tau selv om jeg ikke driver med slikt lenger. Eller med stropp og klatresko/spikes for seksjonsfelling. Litt for spennende til at jeg liker det for å være helt ærlig.

    På motorsag er det nok endel som skulker litt, og det er ikke uten grunn at det ofte ryker med et par bønder hver høst når de skal gå løs på rotvelter og slikt. Eller hobbybrukere som ikke er så nøye med verneutstyret.

    Det er ikke så veldig krevende å lære seg å bruke disse maskinene, og man får mye gratis med en gartnerutdanning. Vi hadde vel 5-6 timer med maskinlære i uken som omfattet teori, tid på verkstedet samt praksis i å bruke maskiner. Truck og traktor er vel de jeg har brukt mest i ettertid i jobbsammenheng. Truck da jeg jobbet på et hagesenter for å losse biler med jord og bark og traktor til praktisk arbeid i park.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hyttefolk har nok dessverre ikke skjønt så mye av alvoret.
    Det frister jo å tenke at de ser på "karantenetid" på hytten som en gratis utvidelse av påskeferien som står for døren.....
    Det er nok et fenomen, men det er også tydelig at hyttekommunene gjerne vil ha inntektene fra utbygging av hyttefelt, men ikke forpliktelsene som følger med. Kommunen har faktisk ansvar for helsehjelp etc til hyttebeboere. Det ansvaret går faktisk så langt som til å levere hjemmehjelp til folk som bruker hytta ulovlig som helårsbolig. Her har ikke kommunene dimensjonert for det, og forsøker nå å løpe fra det ansvaret. Det er en variant av «privatisere fortjeneste, sosialisere risiko» dette også. Den diskusjonen får man kanskje ta etter at dette er overstått.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    lurer på om FHI har sett på denne?
    Epidemic Calculator
    Hvordan i alle dager skulle noen i FHI vite noe om hvordan eksponensiell spredning foregår når en tilfeldig fyr på internett har funnet det ut?

    Hvor dumme tror du offentlige tjenestemenn og -kvinner er?
    De virker ganske inkompetente man bare trenger å se til Kina , Korea og Singapore Og Italia for å se hva som virker
    . Slappe tiltak satt i gang for sent virker dårlig. Strenge tiltak tidlig har dramatisk positiv effekt. Man har hatt år Med studier og 2mnd erfaring I år for å lære hva som skjer. Til tross for dette holder FHI på en smittefaktor på 1.3 men den reelle er studert til å være nærmere 3. Det er en dramatisk forskjell. En kort streng kur på 1-2 mnd er langt bedre fir helsevesen, død og næringsliv enn en langtrukken øvelse inn i 2021.

    En dags tidligere tiltak kan bety 40% reduksjon av akkumulert antall smittede...som flere modeller viser. Det var en slik modell studie som fikk UK til p stramme inn
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Hyttefolk har nok dessverre ikke skjønt så mye av alvoret.
    Det frister jo å tenke at de ser på "karantenetid" på hytten som en gratis utvidelse av påskeferien som står for døren.....
    Det er nok et fenomen, men det er også tydelig at hyttekommunene gjerne vil ha inntektene fra utbygging av hyttefelt, men ikke forpliktelsene som følger med. Kommunen har faktisk ansvar for helsehjelp etc til hyttebeboere. Det ansvaret går faktisk så langt som til å levere hjemmehjelp til folk som bruker hytta ulovlig som helårsbolig. Her har ikke kommunene dimensjonert for det, og forsøker nå å løpe fra det ansvaret. Det er en variant av «privatisere fortjeneste, sosialisere risiko» dette også. Den diskusjonen får man kanskje ta etter at dette er overstått.
    Alle forutsetter at normaltilstanden består, alltid, og planlegger deretter.

    Men vi ser jo at coronaflyktninger innenriks har skapt problemer i mange land, også i Italia, ved at de sprer smitte og belaster utkantstrøk. Disse er attraktive fordi de er lite bebygd og byr på "naturopplevelser", men er ikke dimensjonert for avansert eller utstrakt leveranse av helsetjenester til andre enn fastboende. I Valdres har man vært i forkant, men er likevel bekymret over trykket på lokale tjenester selv i normale tider.

    Her en sitrep fra Hamptons. Rike coronaflyktninger fra NY stjeler Hamptons ressurser. (Kjøpte 700 frysere til langtidsoppbevaring av maten de hadde tømt supermarkedene for. Underholdende med han som kjøpte en handlevogn fylt med gulerøtter, sikkert en underlig juice-diett han var i gang med).

    https://nypost.com/2020/03/19/we-sh...ronavirus-leads-to-class-warfare-in-hamptons/

    Skjermbilde 2020-03-22 kl. 09.14.46.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De virker ganske inkompetente man bare trenger å se til Kina , Korea og Singapore Og Italia for å se hva som virker
    . Slappe tiltak satt i gang for sent virker dårlig. Strenge tiltak tidlig har dramatisk positiv effekt. Man har hatt år Med studier og 2mnd erfaring I år for å lære hva som skjer. Til tross for dette holder FHI på en smittefaktor på 1.3 men den reelle er studert til å være nærmere 3. Det er en dramatisk forskjell. En kort streng kur på 1-2 mnd er langt bedre fir helsevesen, død og næringsliv enn en langtrukken øvelse inn i 2021.

    En dags tidligere tiltak kan bety 40% reduksjon av akkumulert antall smittede...som flere modeller viser. Det var en slik modell studie som fikk UK til p stramme inn
    Så fint at vi har bedre faglig ekspertise her inne enn hos FHI og Helsedirektoratet, da. Mitt inntrykk er at norske myndigheter ble tatt på sengen av at det plutselig kom hundrevis av smittede tilbake fra vinterferie i Alpene, men responsen fra det punktet virker høyst kompetent. Om de iverksatte tiltakene er tilstrekkelige til å stoppe spredningen, om det må strammes til mer eller vi kan begynne å slippe opp litt vil vi snart finne ut. Finland har allerede gjenåpnet barneskolene. Først få kontroll, deretter styre.

    Dette ligner derimot mer på inkompetanse: https://edition.cnn.com/2020/03/21/us/west-virginia-coronavirus-patient-one-test/index.html
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Dette vil hogge stygt inn i norsk hifi-miljø:
    www.dn.no/innlegg/koronaviruset/okonomi/helse/innlegg-na-bor-vi-gamlinger-ta-stoyten/2-1-778265?

    Jeg er 65 år. Jeg har levd et ganske langt liv. Jeg vil at mine tre barn og mine fem – snart seks – barnebarn også skal få leve lange – og gode – liv. Derfor sier jeg: Velg dem fremfor meg.

    Det er ingen fasit for tiltak mot viruspandemien. Myndighetene har gjort sine valg i et spenningsfelt av dilemmaer og faglig usikkerhet. Folkehelsen formulerer ett av de viktige valgene om isolering slik, i notatet «COVID-19-EPIDEMIEN: Risikovurdering og respons i Norge «Versjon 3»: «Skal smittevernstrategien lykkes, må befolkningen bidra. Det er de unge som må bære byrden av disse tiltakene og de eldre som må bære sykdomsbyrden. Tiltakene blir derfor en solidaritetshandling, fra de unge til våre gamle.»

    Hva om solidariteten gikk den andre veien? I krisetider har unge, arbeidsføre mennesker oftest gjort de største ofrene. I to verdenskriger ble nasjonenes beste unge sendt ut i skyttergravene. Denne krisen er ingen slik krig. Den rammer først og fremst oss eldre. Det er vi som kommer til å overbelaste helsevesenet. Det er først og fremst for vår skyld Norge og verden stenger ned – med uforutsigbare økonomiske konsekvenser.

    De økonomiske konsekvensene er tøffe nok, men det jeg virkelig frykter, er faren for påfølgende politisk nedsmelting. Narsissistiske folkeforførere med enkle budskap kan ødelegge tiårs demokratisk utvikling.

    Og jeg frykter ikke slikt for min egen del. Jeg frykter for barn og barnebarn.

    Jeg vil ikke at de unge skal ofre seg for min skyld. Det er mer meningsfullt for meg å si: La verden og smitten gå sin gang. Ikke seigpin økonomien i påvente av en vaksine som kanskje kommer om halvannet år. Ikke propp igjen inkubatorene med surklende oldinger. Gi dem lindring, men rydd plass til de unge.

    Sett en grense for intensivbehandling – ikke ut fra allmenntilstand alene, men også alder, fordi vi som er gamle har fått leve våre liv. Nå er det de unges tur.

    Jeg er ikke alene om å tenke slik. I et innlegg i Berlingske Tidende skriver pensjonert lege Tom Simonsen: «Jeg ofrer gerne to millioner menneskeliv – og mit eget – for at undgå den enorme regning til de overlevende».

    Hvis mine barn sier – «Nei pappa, du skal ikke tenke slik», så sier jeg: «Jo, jeg skal tenke slik. Jeg tenker slik fordi det er en større verdighet og styrke i å gi plassen i livbåten til de som har fremtiden foran seg enn å klamre seg til seilasen enda noen år, for enhver pris.»
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tar opp dette en gang til for å tydeliggjøre et veldig viktig poeng i disse dager.

    I disse dager er det altså de som er for Supresssion/Full nedstenging som fremfører det sterkeste argumentet for det andre alternative - Mitigation.

    Litt om smittespredning først:
    Den grunnleggende formelen er:
    Effektiv Reproduksjonsrate (Re) = Smittsomhet x Kontakthyppighet x Varighet av Smittsom periode x Antall Mottakelige

    Re sier altså hvor mange en smittet person selv smitter.
    Dersom Re er mindre enn 1 – så blir det stadig færre smittede, dersom den er over 1 – så blir det flere og er den 1 så er det konstant.

    To av faktorene som påvirker Re er knyttet til viruset og kan ikke endre av oss. Så det er kun 2 av faktorene vi kan påvirke – Kontakthyppighet og antall mottakelige.

    Uten tiltak er trolig Re høy – kanskje over 3. Med tiltak har vi også sett at vi kan få den under1.

    Argumentet mot mitigation er at det vil overbelaste helsevesenet. Og grunnen til det er ganske enkelt at man i modellene har brukt en «Konstant» og ganske høy Re. Da får man en eksponentialfunksjon og alle de har like form – hvor forskjellen på Re 1,2 og Re 2,2 først og fremst påvirker hvor lang tid det tar før det vokser ut av kontroll.
    Men det er ingen grunn til at man skal havne på Re 2,2 , 1,8 eller 1,6 for den saks skyld. Og det er ignen grunn til at denne faktoren skal være konstant – den bør vær over 1 når vi skal opp i tilfeller, den skal være ca 1 når vi er oppe i kapasitet og den kan være mindre enn 1 dersom vi har sluppet opp for mye.

    Når de som er imot sier at vi kan havne på Re 0,8 så vil vi også kunne greie å havne på 1,0 eller 1,2.
    Så ser jeg at de som argumenterer for Supression sier at det skal tas et skippertak nå – så kan vi slippe opp på tiltakene etterhvert. Men det kan vi jo ikke. Som formelen viser, er det bare to forhold vi kan påvirke – og med supression som strategi – så er antall mottakelige konstant – så vi har kun kontakthyppighet som virkemiddel for å holde Re under 1. Man kan ikke slippe opp noe før man har medisin eller vaksinene, og restriksjonene vil alltid måtte være strengere enn for en mitigation strategi.

    Med Mitigation så vil etter hvert en andel av befolkningen ha vært smittet slik at den andre faktorene (Antall Mottakelig) bli lavere og lavere, og man kan slippe opp på restriksjoner av kontakthyppighet.

    En annen faktor som ikke kommer så tydelig frem er hvor raskt dette skjer i de modellene som har konstant Re – da er smittetoppen over på noen få uker (ca 6 uker). Man blir jo direkte skremt av hvor lavt nede i grafen denne linjen som viser kapasitet i helsevesenet er. Men det er ganske enkelt fordi simuleringen med konstant Re kjører hele epidemien gjennom folket på 1-2 måneder.

    Strategien man bør benytte er å slippe opp tiltakene slik at vi får opp antall smittede en god del.
    Deretter må man gjeninnføre tilstrekkelig tiltak til at Re blir ca 1 hvor man har tilnærmet full utnyttelses av helsevesenet.

    Hvis vi for eksempelets skyld sier at 0,5% av de smittede havner i respirator i 10 dager, og at det er dette som er dimmensjonerende for helsevesenet. Hvis vi da sikter oss inn på 500 i respirator konstant.
    Så kan vi få 50 nye i respirator hver dag som da tilsier at 10000 nye kan bli smittet hver dag.
    Hvis vi står i dette i 2 mnd – så har altså 600 000 vært smittet – og dette vil etter hvert påvirke den andre faktoren i likningen - antall mottakelige. Så her kan vi etter hvert redusere tiltakene som skal begrense kontakthyppigheten.

    Ja – jeg skjønner at dette er komplisert å regulere i så detalj. Men jeg vil tro at FHI og andre som forsker på dette – har en viss formening om i hvilken grad ulike tiltak slår inn.
    Så Re på 3 eller mer er jo ikke reelt i det hele tatt. Jeg vil tippe at vi i Norge i dag er kanskje på 0,8. Åpner vi skoler og igjen, men ber folk være forsiktige, oppfordrer til hjemmekontor og fortsetter med en del karantebestemmelser så stiger det kanskje til 1,6 – da får vi en rolig vekst opp til vi kommer nærmere 70% kapasitetsutnyttelse. SÅ må vi prøve å flate ut igjen, men å innføre tiltak igjen.

    Uansett – nå har vi god kontroll på smitten, og nye tilfeller – så da lar dette seg regulere til å flate ut kurven uten å overbelaste helsevesenet. Alternativt er å stå i like strenge tiltak som i dag i de neste 18 mnd. Med Mitigation så har vi kommet gjennom det verste i løpet av 3-4 mnd, uten å overbelaste helsevesenet. Og kan deretter normalisere situasjonene de neste 6 mnd.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som mister jobben, får færre gamle og syke å fø på. NSDAP ville være stolte.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Tyrkia innfører forbud mot å ferdes ute for personer over 65 år og/eller personer i faresonen. Høres ut som en smart ting, total isolasjon av utsatte personer. Tør politikerne å innføre dette i Norge?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Må da være enkel matte å ofre de gamle og syke for å få en bedre fremtid for de unge og ikke kjøre hele økonomien på ræva.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn