Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    La oss prøve å holde en hyggeligere tone i tråden. Det er helt ok å være "uenig", men ingen grunn til å angripe hverandre.

    Det blir forøvrig nokså meningsløst å diskutere hvordan covid slår ut for den enkelte, og vi vet jo at de aller fleste ikke blir alvorlig syke, men at enkelte har blitt eller kan bli veldig syke. Det vil jo være helt naturlig for de som ikke blir alvorlig syke å si at "dette var da ikke mye å snakke om".
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    La oss prøve å holde en hyggeligere tone i tråden. Det er helt ok å være "uenig", men ingen grunn til å angripe hverandre.

    Det blir forøvrig nokså meningsløst å diskutere hvordan covid slår ut for den enkelte, og vi vet jo at de aller fleste ikke blir alvorlig syke, men at enkelte har blitt eller kan bli veldig syke. Det vil jo være helt naturlig for de som ikke blir alvorlig syke å si at "dette var da ikke mye å snakke om".
    Realitetene sier noe helt annet. Det dør omtrent 1 hver dag på Drammen sykehus nå. Mener å huske at snittalder er rundt 45 år.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    1.890
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Får trøste alle de som mister hjem og levebrød pga tiltak, eller de som mister nære pga selvmord med at de i allefall redder noe stakkars 90åringer slik at de råtne på gamlehjem et par mnd til.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Om sykdommen får fritt spill blir resultatet statisktisk kanskje det samme men tragediene mye større......
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.806
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Holmestrand
    La oss prøve å holde en hyggeligere tone i tråden. Det er helt ok å være "uenig", men ingen grunn til å angripe hverandre.

    Det blir forøvrig nokså meningsløst å diskutere hvordan covid slår ut for den enkelte, og vi vet jo at de aller fleste ikke blir alvorlig syke, men at enkelte har blitt eller kan bli veldig syke. Det vil jo være helt naturlig for de som ikke blir alvorlig syke å si at "dette var da ikke mye å snakke om".
    Stort sett enig, men det burde være helt naturlig for de som ikke har blitt så syke, å vise litt ydmykhet og respekt for de som rammes hardt.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1
    Realitetene sier noe helt annet. Det dør omtrent 1 hver dag på Drammen sykehus nå. Mener å huske at snittalder er rundt 45 år.
    Poenget mitt var vel mer at de som ikke blir alvorlig syke vil si at dette ikke er så farlig, mens de som blir veldig syke vil si at dette er veldig farlig.

    Vi mennesker vil alltid forholde oss til en situasjon på måten vi selv opplevde situasjonen (eller ikke opplevde situasjonen), og hvis en spør helsepersonell på sykehus som er fulle av Covid-pasienter vs en enstøing som ikke har kontakt med andre mennesker, så vil vi nok motta nokså ulike tilbakemeldinger på hvordan de ser på hele covid-situasjonen. Mitt poeng er at dette er helt naturlig, men vi må alle ha respekt for hverandre, og faktisk akseptere at folk kan oppleve noe på svært forskjellig måte.

    Jeg var forøvrig mest opptatt av dette budskapet:

    La oss prøve å holde en hyggeligere tone i tråden. Det er helt ok å være "uenig", men ingen grunn til å angripe hverandre.
    Uansett hvilket syn vi har på ulike ting, så ser jeg ingen grunn til at denne drittkastingen frem og tilbake om hvor "dum du er" eller hvordan "du ikke skjønner noenting" osv.

    DET ER IKKE TILLATT, og resultatet blir kun at en risikerer å bli utstengt fra videre innlegg i tråden. Jeg sikter her til alle som har "slengt med leppa", og ingen spesifikke personer.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    1.890
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det er meg du sikter til så håper jeg du skjønner at jeg åpenbart tuller. Forstår at det selvfølgelig ikke slår ut likt for alle.
    Allikevel er det viktig at jeg med underliggende sykdom og som i tillegg ikke har tatt noe vaksine ikke blir syk i det hele tatt av noe som media prøver å få oss til å frykte.
    Var mye sykere for noen uker siden da jeg hadde forkjølelse
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fyren som først varslet om Covid 19 døde av det samme. https://en.wikipedia.org/wiki/Li_Wenliang

    En patolog som senere leste journalen sa at han kunne vært reddet ved å lage et snitt i pusterøret og tilført oksygen.

    Skittkasting stiller jeg meg meg uforstående til men misinformasjon får jo flyte fritt på forumet så det blir som det blir.

    Jeg har antagelig og hatt Covid pr definisjon men det var fort gjort i såfall. Realitetene er at dette er noe man må ha kontroll på.

    Hvis det er feil tar jeg det gjerne til etterretning.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bollestad er sistemann ut for å kjefte på Støre for nøyaktig hva de selv gjorde i posisjon.

    Respekten fra de folkevalgte overfor folket er ikke-eksisterende fra den fløyen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Pressemeldingen/pop-vit-saken i sin helhet:


    Legg også merke til varsom formulering i forskningsartikkelen:

    The observed excess deaths in Sweden during the pandemic may, in part, be explained by mortality displacement due to the low all-cause mortality in the previous year.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Det er ofte litt vanskelig å skille mellom hva de døde av og hva de døde med.
    Mvh
    Videre har tiltakene hatt svært mange andre konsekvenser som man ennå ikke har oversikt over.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Refererer feks:

    Uten referanser til normalen kan alle tall virke høye
    Denne studien kan bidra til å rokke litt ved forståelsen av hvor alvorlig pandemien var i Sverige. Er vi for ukritiske til tall vi får servert?
    Et forhold som kan være vanskelig å forstå når man får et tall, er å vite hva som er normalt. Uten noen referanser kan alle tall virke høye, sier Michael Bretthauer, en av de andre forskerne i studien.
    Han er professor ved Institutt for klinisk medisin ved UiT og ved Universitetet i Oslo.
    I Norge dør det cirka 40.000 mennesker hvert år. I en pandemi hvor en relativt stor andel av befolkningen vil bli smittet av en sykdom, vil også nødvendigvis en andel av de som statistisk sett skal dø, bli smittet.
    – Dette kan føre til at antall døde av pandemien blir kunstig høy og går rett inn i debatten om hvor mange som dør med korona og hvor mange som dør av korona, sier Bretthauer.
    Han er kritisk til at man i stor grad ikke har satt tall i forhold til hverandre og retter der også en pekefinger mot media.
    – Det er viktig at de som presenterer tall har kunnskap, at man er etterrettelig og edruelig. I vår artikkel prøver vi å være transparente, sier han.
    – Denne sammenligningen med normalen er ikke etablert i offentligheten, og når da media sier at det døde 17 av covid-19 én dag, så høres jo det veldig mye ut, men når man samtidig får vite at det faktisk dør cirka 120 personer hver dag, så oppleves kanskje ikke tallet like høyt, sier Bretthauer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg leser nesten daglig at noen dør på Drammen sykehus pga Covid. Å dra disse tallene inn i historikk blir som å starte en ny krig i "no mans land". Hva skal hensikten være? Enten døde de eller så overlevde de. Er det noen som jobber for nye forskeroppgaver for å bevise det åpenbare?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser nesten daglig at noen dør på Drammen sykehus pga Covid. Å dra disse tallene inn i historikk blir som å starte en ny krig i "no mans land". Hva skal hensikten være? Enten døde de eller så overlevde de. Er det noen som jobber for nye forskeroppgaver for å bevise det åpenbare?
    Det kommer antakeligvis til å dø noen av/med kåråna hver dag ganske lenge fremover. Som nevnt over er det ca 120 som dør hver dag i Norge. Det er ikke sikker at det må regnes som unormalt at noen av disse også hadde kåråna.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.170
    Jeg leser nesten daglig at noen dør på Drammen sykehus pga Covid. Å dra disse tallene inn i historikk blir som å starte en ny krig i "no mans land". Hva skal hensikten være? Enten døde de eller så overlevde de. Er det noen som jobber for nye forskeroppgaver for å bevise det åpenbare?
    Det vil være sånn at mange kommer til å dø både av/med Covid og andre årsaker på Drammen sykehus hver dag. Det er fortsatt sånn at mange av de som dør, allerede er såpass skrøpelige at det er litt tilfeldig hva som setter punktum.
    Hvert år dør mer enn 600 mennesker av selvmord i Norge. Disse er som oftest ikke gamle og skrøpelige, men de mangler hjelp, de mangler kontakt med folk som er glade i dem, de sliter med seg selv i så stor grad at de ikke orker mer. Hvor mange flere slike sørger vi for å hjelpe med å ta avgjørelsen, ved at ALT fokus ligger på at vedkommende døde av PESTEN, Covid 19.
    Se på debatten på NRK nå, dette er ikke så enkelt som mange vil ha det til.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Kan være glade dere ikke har hele deres livs investering i en restaurant for eksempel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi for enkelhets skyld går ut fra at det er tellet like riktig eller feil hele veien, så ser ikke dette helt bra ut:
    1638910075465.png
    Korrelasjon er selvsagt ikke det samme som årsakssammenheng, men jeg tillot meg å markere datoen for regjeringsskiftet. Alt skulle bli så mye bedre når bare noen fornuftige mennesker overtok ansvaret, eller hvordan det nå var igjen.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi for enkelhets skyld går ut fra at det er tellet like riktig eller feil hele veien, så ser ikke dette helt bra ut:
    Vis vedlegget 770219
    Mulig det, men nå har man altså hatt to år på å forberede seg på flere innlagte på sykehusene. Det holder ikke lengre å bare stenge ned samfunnet hver gang det blir noen flere på sykehus.

    Prøv forresten å øke tallene litt på y-kurven, da ser ikke grafen så bratt og skremmende ut;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.736
    Antall liker
    13.222
    På Drammen....
    På de nesten daglige døde ved sykehuset du hører om eller noe annet?

    I Norge er medianalderen på innlagte uvaksinerte 45 år eller hva det nå er og for vaksinerte var den 77 sist jeg så noen tall på de.

    Siden det totalt har dødd 23 personer under 50 år av covid-19 i Norge siden pandemien starter tviler jeg sterkt på at du nesten daglig leser om folk som dør på Drammen sykehus og at snittalderen på disse er 45 år i alle fall. Men det er ikke så lett å skjønne hva du mener med svar på et par ord på en god dag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis vi for enkelhets skyld går ut fra at det er tellet like riktig eller feil hele veien, så ser ikke dette helt bra ut:
    Du er jo flink med tall, kunne du legge en gjennomsnittlig influensasesong i samme bilde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er jo flink med tall, kunne du legge en gjennomsnittlig influensasesong i samme bilde.
    Du har et par sesonger her:
    1638912677116.png

    1638912586413.png

    Toppnoteringer på ca 400 innlagte og ca 40 på intensiv. Nå har vi 320 innlagte med corona og 90 på intensiv. Det siste er mer enn dobbelt så mange som den verste uken i en typisk influensasesong uten noen spesielle smitteverntiltak. Forholdstallet mellom intensiv og alle innlagte er også litt interessant, hhv 10 % og 28 %. Og nå peker kurven rett opp, dessverre.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    1.890
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Haha, du underbygger med å vise et rødt kart som skal vise at det er mye smitte?
    Ja det forklarer alt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn