Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke så stor betydning hva tallene fra SA sier når vi ser hva som har skjedd på Aker Brygge.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    I 2017 brukte nasjonen 65000 kroner pr hode til helsetjenester. Totalt ca 351 milliarder kroner. Jeg vil tro at man kan få en del kapasitet med denne innsatsen. Men, 320 innlagte forteller altså at innsatsen er for liten.

    1638893834056.png
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fortell oss hvorfor vi skal være redd for et virus med lavere dødelighet enn forrige versjonen?

    Dette viruset er en god nyhet. Siden det er snillere enn den forrige, men mer smittsom, så vil det snart ta over.

    Å bruke store massive ressurser, tillit og politisk kapital på å stenge det ute er noe av det dummeste jeg kan tenke meg skje. Og det vil kun skje, fordi media har kjørt fryktkampane og derfor krever av myndighetene at NOE må gjøres. Så NOE blir gjort, hva enn det er for noe.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fortell oss hvorfor vi skal være redd for et virus med lavere dødelighet enn forrige versjonen?

    Dette viruset er en god nyhet. Siden det er snillere enn den forrige, men mer smittsom, så vil det snart ta over.

    Å bruke store massive ressurser, tillit og politisk kapital på å stenge det ute er noe av det dummeste jeg kan tenke meg skje. Og det vil kun skje, fordi media har kjørt fryktkampane og derfor krever av myndighetene at NOE må gjøres. Så NOE blir gjort, hva enn det er for noe.
    Når fornuft er kastet ut, tar galskapen over.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fortell oss hvorfor vi skal være redd for et virus med lavere dødelighet enn forrige versjonen?
    Jeg tror og håper du har rett, men rent faktisk vet vi ikke det ennå.


    Også?

    De er "smittet". Ikke syke.
    Vi snakket da virkelig om hvor raskt smitten brer seg, gjorde vi ikke? Jo, vi gjorde det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror og håper du har rett, men rent faktisk vet vi ikke det ennå.




    Vi snakket da virkelig om hvor raskt smitten brer seg, gjorde vi ikke? Jo, vi gjorde det.
    Ja?

    Smitte er betydningsløst i seg selv. Når da i tillegg de som blir syke får milde symptomer, da er det på tide å roe kraftig ned.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det som skjedde i Italia mv helt i starten er vel et bilde på hvordan ting kunne og kan utvikle seg her. Hvis en ønsker å kjøre helsevesenet i senk er det bare å følge den oppskriften. Plasser meg her og plasser meg der. En eneste klar tanke i hodet holder.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som skjedde i Italia mv helt i starten er vel et bilde på hvordan ting kunne og kan utvikle seg her. Hvis en ønsker å kjøre helsevesenet i senk er det bare å følge den oppskriften. Plasser meg her og plasser meg der. En eneste klar tanke i hodet holder.
    Jada, Bergamo er kliss likt Norge, Snåsa, Sørreisa og Kvål. Samme befolkningstetthet, samme levestandard, samme helsevesen, generasjoner som bor tett sammen.

    Helt likt. Derfor døde tusenvis i Norge de første ukene etter 12.mars.....
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja. For hvis smitten er rask og sykehusinnleggelsene kommer seint, og kan vi faktisk ikke utelukke, så kan vi nå befinne oss i tidsrommet mellom rask smitteøkning og rask innleggelsesøking.

    Smitte er betydningsløst i seg selv.
    Forutsatt at smitte ikke fører til alvorlig sykdom.

    Når da i tillegg de som blir syke får milde symptomer, da er det på tide å roe kraftig ned.
    Hvis det stemmer at de som blir syke i all hovedsak får milde symptomer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor er det nå ikke et reelt behov? Selv Sør-Odal opplever nå at det blir for mye for dem.
    Litt usikker på hva du emner med "selv" her.

    De er vel litt rammet av Maarud utbruddet nå, men det er altså ingen sykehus i Sør- Odal. Men det er mulig at sykefraværet på sykehjemmet/hjemmesykepleien har steget fra 15 til 30% og det gir jo selvsagt litt utfordringer.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Litt usikker på hva du emner med "selv" her.

    De er vel litt rammet av Maarud utbruddet nå, men det er altså ingen sykehus i Sør- Odal. Men det er mulig at sykefraværet på sykehjemmet/hjemmesykepleien har steget fra 15 til 30% og det gir jo selvsagt litt utfordringer.
    Poenget var at småsteder ikke er fritatt for rask smitteøkning og alt det fører med seg, i alle fall så raskt som Omikron smitter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.625
    Antall liker
    10.162
    Litt nye toner fra deg dette, selv om noen av de har vært spilt før.
    Er nok ikke så nytt, jeg er forsiktig skeptisk til for sterke inngripende tiltak, og det har jeg vært hele tiden. Men jeg er enda mer skeptisk til bombastiske og skråsikre ståsteder.
    Enn så lenge er det vanskelig å si med noen særlig sikkerhet hvilken veil dette bærer. FHI har liten risikovilje i denne situasjonen, mens jeg ville ønsket at de nå hadde litt mer is i magen, i og med at vi har såpass høy vaksinegrad.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget var at småsteder ikke er fritatt for rask smitteøkning og alt det fører med seg, i alle fall så raskt som Omikron smitter.
    Og poenget er også at små steder hele tiden har fått svært raskt kontroll på smitten.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenkte jeg skulle sette det på spissen, men jeg tok vel ikke hardt nok i. Registrerer bare at mange av småstedene er uenige med deg.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg tenkte jeg skulle sette det på spissen, men jeg tok vel ikke hardt nok i. Registrerer bare at mange av småstedene er uenige med deg.
    Det er mest fordi de er livredde for å selv ta avgjørelser. Da er bedre å rope på moder staten. Da slipper de å få ansvaret.


    Det dummeste Bergen gjorde under korona, var å rope på nasjonale tiltak i januar-ish 2021. Tiltaket staten kom med var å stenge ned alt og alle med 2-3 kommuners avstand, og holde det stengt til all tvil om koronautbrudd var borte.

    De gjorde det ikke igjen, for å si det forsiktig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2

    Han understreker at Helsedirektoratet har prioritert å i så liten grad som mulig belaste barn og unge og spare næringsliv.

    – Da er spørsmålet: Hva er mulig å få til? Ingen områder er direkte spart. Vi må se på fritiden vår, arbeidslivet, skolene, universitet og idretten. Og lete etter gode løsninger som er minst mulig inngripende tiltak, sier Guldvog.

    Han trekker også frem arrangementer som et område der mange samles og folk er sårbare.

    .....

    Samme medisin som tidligere altså. Klokskapen i det er vel omtrent ikke-eksisterende.
    Kanske det hadde vært klokt med litt tidligere munnbindbruk feks i kollektiv trafikken i Oslo , så hadde vi bremset oppblussingen og nedstengningen som kommer nå. Lavgradige tiltak som munnbind i tette forhold er en ubetydelig byrde , omtrent som å pusse tennene om morgenen. Med det var visst for plagsomt , så da eskalerte det helt til bremsen nå. Kanskje hadde restaurant og uteliv fått gjennomført den viktige julebordsesongen om man og folk hadde vært litt mer flinke med de enkle ubetydelige tiltakene. Omikron eller ikke , vi hadde hatt et bedre utgangspunkt med noe så enkelt som munnbind bruk der hvor folk står tett
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er en tragedie at vi må stenge ned samfunnet fordi politikerne har neglisjert behovet for intensivplasser med tilhørende personell i mange, mange år. Vi blir stadig flere eldre og behovet øker mer enn befolkningsveksten skulle tilsi. Nå har vi ca. 50 covid pasienter på intensivavdelinger i Norge og helsevesenet varsler nærmest en kollaps.... :mad: i forhold til land vi liker å sammenligne oss med så ser vi følgende;
    intensive-care-beds-capacity.jpeg

    Og her kan vi se tallene på innlagte med covid;
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Som sagt kan jeg ta feil, men det vi ser er faktisk en skarp stigning i smitte og en meget moderat økning i innleggelser.
    Og med så høy vaksinegrad vi nå har, samt en ny variant som mer og mer ser ut til å gi moderate symptomer, tror jeg det er overilet å sette folk i bås og låse dem fast der.

    Å påstå at jeg ønsker sykdom på folk er skoleeksempelet på stråmann, så det kan du droppe først som sist. Pandemi er ikke ønskelig for noen, men man må faktisk måle forholdsmessighet og fornuft når man innfører nye restriksjoner. Samfunnet kommer ikke uskadd fra det, heller.
    Ok, du ønsker ikke sykdom på folk, men av to onder synes du flere innleggelser og døde er lettere å leve med enn at vi skal ha. tiltak på det nivået vi har hatt i det siste.

    Hva er det som er fornuftig med å droppe alle tiltak i en stigende trend, og med en ny mutasjon på full fart inn?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Som et apropås - det er ingen grunn til å experimentere med covid. Et familiemedlem i Sverige som ble syk av Covid for et drøyt år siden sliter fortsatt med nokså omfattende plager. Han er pilot og ble smittet på hotell i Frankrike på vei hjem og har tildels alvorlige ettervirkninger som han fortsatt sliter med: "Han har fortfarande longcovid besvär, jobbar inte heltid. Det är frossa d o då, illamående och kräkningar mm".

    Noen som burde klappe igjen brødsaxa her tenker jeg... Ettervirkninger er mye utbredt i de europeiske land som har vært mest utsatt......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Da blir det en del hjemmekontor ser det ut til og så kommer man seg i det minste hjem i rimelig tid om man skal ut for å drekka.

    Slappere enn man kanskje skulle vente, men vi får se hva som skjer. De gav seg fire uker, jeg gir de noe mindre. Sist gav de seg to og så ble det en.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har nå vært syk av korona i ti dager, ingenting å skrive hjem om og i alle fall ingen grunn til å stenge ned hele verden
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fint at du er et slikt et helseometer som diagnosistør for hele befolkningen kan føle seg trygg med.... alt ble så meget klarere nu som Willoch ville sagt....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg klarer dette fint klarer alle det. Jeg har kronisk lungesykdom og generelt hypokonderi
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ok, kjekkas, fint å høre. Da føler jeg meg trygg.

    Jeg har dog sett i utgangspunktet friske 36 åringer bli kvalt av slim fra lungene og fått omfattende organsvikt. Tar du den og.?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ok, fkjekkas, int å høre. Da føler jeg meg trygg.

    Jeg har dog sett i utgangspunktet friske 36 åringer bli kvalt av slim fra lungene og fått omfattende organsvikt. Tar du den og.?
    Hvor har du sett dette? For meg høres dette ut som en overdose, men hva vet vel jeg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ah lokalavisen ja, regner med de viste bilde/video og fullt navn slik at du kunne identifisere vedkommende?
    Eller var det en typisk vi må skape frykt og fordi det ikke skjer noe spennende i bygda vår så må vi overdrive ekstremt?
    Ekke noe vits å være så kranglete,jeg forteller om hvordan sykdommen oppleves for min egen del, men skal holde kjeft jeg for jeg har ikke noe jeg skulle sagt for du har lest atte...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn