Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Uansett hvordan man forklarer det så ser det ut til at India klarer seg bedre enn andre land. Det gjør Norge også, men i tilfellet India kan man sannsynligvis ikke påstå at årsaken til resultatene er omfattende tiltak fra myndighetenes side.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Uansett hvordan man forklarer det så ser det ut til at India klarer seg bedre enn andre land. Det gjør Norge også, men i tilfellet India kan man sannsynligvis ikke påstå at årsaken til resultatene er omfattende tiltak fra myndighetenes side.
    Antakelig heller ikke grunnet hestemedisin, da dette antakelig ikke heller er generelt distribuert.
    Men interessant er det; det er alltid mange ukjente i en slik ligning.

    Et av mange spørsmål er f.eks. rapporteringsrutiner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Uansett hvordan man forklarer det så ser det ut til at India klarer seg bedre enn andre land. Det gjør Norge også, men i tilfellet India kan man sannsynligvis ikke påstå at årsaken til resultatene er omfattende tiltak fra myndighetenes side.
    Corona rammet i grunn de som holdes i livet av moderne medisin hardest og de finnes det ikke så mange av i India.

    Ung befolkning, mindre overvekt og en gjennomsnittlig levealder som er omtrent 15 år mindre enn den er i Norge. Det siste skyldes at de som ikke holder seg i livet for egen maskin dør tidlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ang siste bølge i "nord".
    De skrives at antallet sykehusinnleggelser er doblet (eller mer).
    Men det står ikke at disse er intensivpasienter (så vidt jeg kan finne).
    Pust med magen!
    Smitte og innleggelser i seg selv er jeg minimalt bekymret for. Adskillig mer opptatt av terskelen for inngripende tiltak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Corona rammet i grunn de som holdes i livet av moderne medisin hardest og de finnes det ikke så mange av i India.

    Ung befolkning, mindre overvekt og en gjennomsnittlig levealder som er omtrent 15 år mindre enn den er i Norge. Det siste skyldes at de som ikke holder seg i livet for egen maskin dør tidlig.
    …og at at ingen bryr seg spesielt mye om å føre detaljert statistikk over fattigfolk.
    India's Pandemic Death Toll Estimated At About 4 Million: 10 Times The Official Count

    Mine indiske kolleger forteller også om ganske omfattende lockdown. De jobber fortsatt fra hjemmekontor, men det er snakk om «back to office» i de kommende månedene. Det har vært ganske inngripende tiltak fra myndighetenes side, der også.

    1634927330023.png
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ett lite sideblikk på at folks oppfatning av pandemien begynner å roe seg.
    Fløy Istanbul - Amsterdam tidligere i uka. Tilbake var alle de kosmetisk opererte igjen (de som har vært på istanbul internationale lufthavn skjønner hva jeg mener).
    Spesielt festlig var alle jentene med nesejobb som ble pålagt å ha på munnbind gjennom hele flyturen (som måtte dekke nese og munn). Eller alle mennene med sjakkbrett i panna/oppe på hodet som slet med strikken bak øra (der hårene var plukka)...

    Flyturen fra Gardermoen til Værnes var en fornøyelse. Kabinpersonale som smilte fra øre til øre for nå å slippe munnbind. Friheten av å kunne gå inn på en flyplass, videre inn på fly og ut på ny flyplass uten det hvts munnbindet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Har vært i India, ikke så lett å holde kontroll på noe som helst. Skulle ikke forundre meg om de ikke har heeeeelt reelle tall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    …og at at ingen bryr seg spesielt mye om å føre detaljert statistikk over fattigfolk.
    India's Pandemic Death Toll Estimated At About 4 Million: 10 Times The Official Count

    Mine indiske kolleger forteller også om ganske omfattende lockdown. De jobber fortsatt fra hjemmekontor, men det er snakk om «back to office» i de kommende månedene. Det har vært ganske inngripende tiltak fra myndighetenes side, der også.
    Enig i begge deler, men mener fortsatt at den indexen ikke er så veldig presis. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har vært i India, ikke så lett å holde kontroll på noe som helst. Skulle ikke forundre meg om de ikke har heeeeelt reelle tall.
    Der har da været vist billeder fra Indien hvor dødstallet har været helt ude af kontrol og skyhøjt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I alle fall ble det presentert slik av pressen
    De fleste mennesker i verden lever i land hvor det å dø av sykdom etter å ha passert forventet levealder ikke er ansett som noe stort problem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Artikkel skrevet av Hans Husum, dr. med., distriktslege i Finnmark, Lakselv. Publisert i Desember 2020: https://www.nordnorskdebatt.no/noen...5hpf6fQUfrXWISEPaDAYCua5HY9ExhpKJ4ky5Vy6D88fE
    Effekten av tidligere corona-eksponering ble også behørig diskutert i denne tråden, inkludert linker til forskningsartiklene. Du finner det om du blar tilbake.

    Argumentet i linken om at det holder å vaksinere 10 % av befolkningen for å oppnå flokkimunitet har kanskje passert best-før-datoen, tror du ikke?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er det i gang igjen.

    Hol innfører nye og strengere koronatiltak
    Hol kommune innfører en egen lokal forskrift om at alle nærkontakter til koronasmittede skal gå i karantene i sju dager.
    Tiltaket kommer etter at 50 personer er registrert smittet i et nytt utbrudd den siste uken i kommunen, skriver Hallingdølen. 70 prosent av de smittede er ikke vaksinert.
    Forskriften oppgir ingen unntak for vaksinerte. Den trer i kraft fredag og varer til og med 5. november.
    Det gis heller ingen anledning for å teste seg ut av karantenen på noe vis.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Les deg opp på vaksiner så forstår du nok dette. En god start er å lese svarene på innleggene dine tidligere i tråden.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg antar at de innlagte fra Bærum forstår hva du sikter til og retter en vennlig takk til Nakstad & Co
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enkel tankeøvelse. Husk at risikoen for alvorlig sykdom øker radikalt med alder. La oss si det er eksakt 100 % vaksinasjonsdekning i befolkningen over 70 år. La oss også si at vaksinen har en relativ effektivitet på f eks 90 % mot symptomatisk sykdom og 95 % mot alvorlig sykdom, sykehusinnleggelse, dødsfall. Noen vil altså bli smittet og alvorlig syke til tross for vaksine. Hvor stor andel vaksinerte vil du forvente å finne blant de sykehusinnlagte i det scenariet?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    K

    Khanate

    Gjest
    Det ville jeg ha sagt også. "Dette er helt normalt osv."

    Hvor mye betyr informasjon? Hvor mye betyr fortellingen om 94% virkningsgrad?

    I følge artikkelen i NRK så er 56% av de innlagte fullvaksinerte. Dermed utgjør denne gruppen omtrent 68 personer av de totalt 121 innlagte. CDC oppgir at vaksinene fra Pfizter og Moderne er 94% effektive. Da kan vi anta at de 68 som nå er innlagt utgjør de 6% av de fullvaksinerte som nå ikke beskyttes. Med andre ord, om ingen hadde tatt vaksinen så ville vi nå hatt 1065 flere innleggelser. Dette tallet ser relativt stort ut om man sammenligner det med antallet uvaksinerte som er innlagt. Det er sikkert flere feil og forenklinger i min betraktning, men jeg mener det må være et tankekors at så mange vaksinerte er innlagt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I følge artikkelen i NRK så er 56% av de innlagte fullvaksinerte. Dermed utgjør denne gruppen omtrent 68 personer av de totalt 121 innlagte. CDC oppgir at vaksinene fra Pfizter og Moderne er 94% effektive. Da kan vi anta at de 68 som nå er innlagt utgjør de 6% av de fullvaksinerte som nå ikke beskyttes. Med andre ord, om ingen hadde tatt vaksinen så ville vi nå hatt 1065 flere innleggelser. Dette tallet ser relativt stort ut om man sammenligner det med antallet uvaksinerte som er innlagt. Det er sikkert flere feil og forenklinger i min betraktning, men jeg mener det må være et tankekors at så mange vaksinerte er innlagt.
    Det regnestykket ser ikke så helt feil ut, men siden det ikke er kapasitet til andelen intensivpasienter blant så mange innlagte, ville konsekvensen i stedet vært en ny nedstengning av butikker, restauranter, kollektivtrafikk etc. Vaksinene gjør at vi kan holde samfunnet åpent med håndterbare antall sykehusinnleggelser.

    1635003134441.png

    1635003241025.png
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg har tittet litt på VGs oversikt over fullvaksinerte, halvvaksinerte og uvaksinerte. Og da finner jeg at 3720 791 individer er fullvaksinert, 476 866 er halvvaksinert, og omtrent like mange, 467 506 er uvaksinerte. Summen av dette blir da 4 665 154. Dette skal da utgjøre hele befolkningen fra 12 år og oppover. Ca 80% i denne gruppen er da fullvaksinerte, og da blir det igjen ca 10% i de to andre gruppene. Om vaksinene var uten effekt så burde antallet vaksinerte som er innlagt utgjøre omtrent 9 ganger så mange som uvaksinerte innlagte. Slik er det opplagt ikke, hvilket tyder på at vaksinene har en effekt. Nå er veldig mange av de uvaksinerte i aldersgruppen 39 og yngre, hvilket også påvirker utfallet. Om fordelingen av uvaksinerte var jevn i alle aldersgruppene, så ville andelen uvaksinerte som er innlagt mest sannsynlig vært større en 44%. Denne lille regneøvelsen tyder på at vaksinene utgjør en effekt.


    1635006527885.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det ville jeg ha sagt også. "Dette er helt normalt osv."

    Hvor mye betyr informasjon? Hvor mye betyr fortellingen om 94% virkningsgrad?

    I følge artikkelen i NRK så er 56% av de innlagte fullvaksinerte. Dermed utgjør denne gruppen omtrent 68 personer av de totalt 121 innlagte. CDC oppgir at vaksinene fra Pfizter og Moderne er 94% effektive. Da kan vi anta at de 68 som nå er innlagt utgjør de 6% av de fullvaksinerte som nå ikke beskyttes. Med andre ord, om ingen hadde tatt vaksinen så ville vi nå hatt 1065 flere innleggelser. Dette tallet ser relativt stort ut om man sammenligner det med antallet uvaksinerte som er innlagt. Det er sikkert flere feil og forenklinger i min betraktning, men jeg mener det må være et tankekors at så mange vaksinerte er innlagt.
    Det burde i hvert fall være et tankekors for de som har valgt å avstå fra vaksine uten medisinsk begrunnelse.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det burde i hvert fall være et tankekors for de som har valgt å avstå fra vaksine uten medisinsk begrunnelse.
    Nå skal vi ikke overdrive omfatningen av pandemien relativt andre faremoment i livet. Folk flest dør av andre årsaker en covid. Uansett, om tallmaterialet fra VG er korrekt så er det opplagt at vaksinene virker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Et tankekors. Jeg har prøvd på å være uten luktesans, en del år tilbake, etter et fall som førte til at nerveforbindelsen fra nese til hjerne ble forstyrret. Heldigvis reetablerte forbindelsen seg av seg selv, etter nesten tre år. Jeg hadde ikke lukt-hallusinasjoner, heldigvis.


    Skjermbilde 2021-10-24 kl. 16.29.44.png
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Et tankekors. Jeg har prøvd på å være uten luktesans, en del år tilbake, etter et fall som førte til at nerveforbindelsen fra nese til hjerne ble forstyrret. Heldigvis reetablerte forbindelsen seg av seg selv, etter nesten tre år. Jeg hadde ikke lukt-hallusinasjoner, heldigvis.


    Vis vedlegget 757800
    Ja, jeg har tenkt at tap av luktesans er mye verre enn det høres utvsom.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja, jeg har tenkt at tap av luktesans er mye verre enn det høres utvsom.
    Det betyr fort at mye mat smaker likt, veldig stor del av "smaken" kommer via luktesansen.

    En jeg kjenner mistet - heldigvis midlertidig - all smak/lukt som følge av covid-19. Han sa at han raidet alt av skap hjemme og spiste alt ingen andre ville ha, alt smakte uansett det samme, nemlig ingenting. I tillegg forsvant uansett det meste ut bakveien innen ca 5 minutter når det stod på som verst, men det er en annen sak. Å miste luktesanensen er sikkert gunstig rent økonomisk men utover det er det nok veldig, veldig kjipt.

    Han kunne kjenne styrken fra chili og om han drakk en kraftig IPA kunne han ane et hint av humle men det hele var veldig, veldig rart.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har aldrig gået og spyttet på gaden indtil jeg blev ramt af Corona. Er aldrig testet positiv men er sikker på at jeg havde det marts - april 2020. Lugtesans og smagssans forsvandt og lider stadig af at spytte slim op. Smagssans og lugtesans vendte tilbage efter var 6 måneder. Antistoffer kunne ikke spores efter 7 måneder.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ted Cruz får så hatten passer av Australske myndigheter mht Covid vaksinering.

    WOW: Ted Cruz CRUSHED by Australian Chief Minister

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn