Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    "Alle som ikke er vaksinert vil etter hvert bli smittet" står det i VG artikkelen. Og det virker sannsynlig. Jeg er imidlertid litt usikker på hva smittet betyr i dag. I gamle dager betydde dette at man var blitt syk. I dagens verden av asymptomatiske smittebærere er det ikke godt å vite hva man skal tro.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er det folk som har bedre rede på tingenes tilstand enn både deg og meg som finner ut... ;) Følg med, følg med...
    Jeg følger med, i flg. VG linken til L_E så kan du få en klem i September, da er det over. Ref. Erna og B.

    "Han sier at vaksinering vil trumfe smitte, i vurderingen av full gjenåpning."

    – Det norske samfunnet vil måtte leve med at vi har dette viruset, slik vi lever med andre smittsomme sykdommer. Vi kan ikke fjerne risikoen helt og holdent, slik vi heller ikke kan med andre sykdommer. Det betyr at noen også vil bli alvorlig syke og dø av covid-19 etter at vi er ferdig med vaksineringen og samfunnet er åpnet opp igjen, sier Høie.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    "Alle som ikke er vaksinert vil etter hvert bli smittet" står det i VG artikkelen. Og det virker sannsynlig. Jeg er imidlertid litt usikker på hva smittet betyr i dag. I gamle dager betydde dette at man var blitt syk. I dagens verden av asymptomatiske smittebærere er det ikke godt å vite hva man skal tro.
    Jeg skal love deg at det er ikke mange uvaksinerte personer over 18 år som er asymptomatiske smittebærere i mer enn 5-6 dager, da begynner nemlig symptomene og de er kraftige.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg skal love deg at det er ikke mange uvaksinerte personer over 18 år som er asymptomatiske smittebærere i mer enn 5-6 dager, da begynner nemlig symptomene og de er kraftige.....
    I realiteten er det nok slik at mange som tester positivt forblir uten symptomer også etter 6 dager. Og det er også mengder av folk som opplever relativt milde symptomer. For folk flest er symptomene til å leve med, men for utsatte grupper kan det gå skikkelig galt. Og dette gjelder primært folk godt oppe i alder med flere underliggende sykdommer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Med Peter Navarro ja, hærlig tospann.
    Ellers så er det jo interesant at Malone er gått bort fra at asymptomatiske ikke kan smitte andre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I realiteten er det nok slik at mange som tester positivt forblir uten symptomer også etter 6 dager. Og det er også mengder av folk som opplever relativt milde symptomer. For folk flest er symptomene til å leve med, men for utsatte grupper kan det gå skikkelig galt. Og dette gjelder primært folk godt oppe i alder med flere underliggende sykdommer.
    Jeg forstår at du ikke har gjennomgått covid-19 etter hva du skriver, jeg har...
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er vel stort sett bare media og noen kommuneoverleger igjen nå som er opptatt av smittetallene. Snart er det slutt.

    Til tross for økende smitte vil enmeteren oppheves fra slutten av september. – Da kan man danse tett og gå på one night stands igjen, sier helseministeren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Til tross for økende smitte vil enmeteren oppheves fra slutten av september. – Da kan man danse tett og gå på one night stands igjen, sier helseministeren.
    Skulle også gå ned fra fjellet tidlig i fjor sommer. Sa ingen ting om at det kom et nytt fjell etterpå.

    Jeg tror det når jeg ser det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.667
    Antall liker
    10.234
    Jeg forstår at du ikke har gjennomgått covid-19 etter hva du skriver, jeg har...
    En kompis av undertegnede også. Ingen underliggende tilstander, fin form. Men runden inneholdt blant annet en tur med ambulansen til sykehuset allikevel.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Skulle også gå ned fra fjellet tidlig i fjor sommer. Sa ingen ting om at det kom et nytt fjell etterpå.

    Jeg tror det når jeg ser det.
    Vi får se, det er ståa i dag. Men vi er herda så vi takler forandringer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En kompis av undertegnede også. Ingen underliggende tilstander, fin form. Men runden inneholdt blant annet en tur med ambulansen til sykehuset allikevel.
    Svigerdattera mi ble ganske så dårlig, 25 år og uten underliggende sykdommer... men det gikk bra med hele gjengen. Og dette var viruset som herjet i november- desember. Deltaviruset som vi nå har i omløp gir større mengde virus i kroppen og gir ofte mer alvorlig sykdom.
    Det er veldig greit å være vaksinert, med 1 dose Moderna og er dermed fullvaksinert. Jeg og guttungen har fått Moderna, kona og svigerdattera har fått Pfizer og ingen fikk noen bivirkninger.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.667
    Antall liker
    10.234
    Svigerdattera mi ble ganske så dårlig, 25 år og uten underliggende sykdommer... men det gikk bra med hele gjengen. Og dette var viruset som herjet i november- desember. Deltaviruset som vi nå har i omløp gir større mengde virus i kroppen og gir ofte mer alvorlig sykdom.
    Det er veldig greit å være vaksinert, med 1 dose Moderna og er dermed fullvaksinert. Jeg og guttungen har fått Moderna, kona og svigerdattera har fått Pfizer og ingen fikk noen bivirkninger.
    Moderna krever 2 doser, da.
    Jeg hadde milde bivirkninger første gang, signifikante andre gang. Det er nå noen dager siden, men kjenner meg fortsatt helt unormalt trøtt, uten at jeg vet om det har med vaksinen å gjøre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Moderna krever 2 doser, da.
    Jeg hadde milde bivirkninger første gang, signifikante andre gang. Det er nå noen dager siden, men kjenner meg fortsatt helt unormalt trøtt, uten at jeg vet om det har med vaksinen å gjøre.
    Ikke for oss som har gjennomgått covid, vi skal bare ha 1 dose.....
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Skulle også gå ned fra fjellet tidlig i fjor sommer. Sa ingen ting om at det kom et nytt fjell etterpå.

    Jeg tror det når jeg ser det.
    Det er også mulig å spørre om hva som er alternativet, har de egentlig noe valg? Alle som kan/vil har fått dose 2, for de som ikke kan/vil så er det tøff sjitt, hva annet kan man gjøre? Vaksine er vår vei ut har man hørt i månedsvis. Nå er det jo også en valgkamp og et valg før dette.

    Ser bort ifra et hvis atte/om atte scenario.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I Bergen er det svært alvorlig. Noen er visstnok innlagt også. Kommuneoverlegen holder alle muligheter åpne.


    Får smittevernoverlegene det som de vil, får vi tiltak inn i evigheten.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Professor Sir Andrew Pollard, director of the Oxford Vaccine Group, says there is nothing "the UK can do to stop the emergence of new variants".

    Slik jeg forstår Sir Andrew Pollard: Deltavarianten smitter vaksinerte, og viruset sprer seg fortsatt på tross av høy vaksinedekning. Så Andrew Pollard mener man må slutte å fokusere på at vaksiner skal bringe flokkimmunitet, og i stedet dreie fokuset til hvordan man skal redde livet til de som blir smittet.


     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Khanate :«er nå offisielt kommet ut av skapet som konspirasjonsteoretiker.» Jeg «tror rett og slett at folk snakker sammen og tar beslutninger som har betydning for deg og meg, bak lukkede dører, off the record osv.»

    Selvsagt blir du «konspirert « mot og kanskje med, du må davite at sjefene dine diskuterer din karriere og planer for deg uten ditt vitende etter hver medarbeidersamtale. Akkurat nå sitter nok Rødt og Moksnes planlegger hvordan de skal slå kloa i sparepengene dine Og større andel av lønnen din. Det kalles politikk.
    Men det betyr ikke at de konspirerer mot deg Eller noen andre. Politikk og interessegrupper og sosiale klasser finnes i verden og påvirker samfunnet og deg og meg , men det er noe annet enn det konspirasjonstullet . Det er bare summen av politikk og enkeltpersoner uten noen mystisk skjult gruppe eller kult bak.

    Du har jo evner til å formulere deg og behersker deg godt. Hvorfor bruker konspirasjonstroende energien sin på vrangforestillinger og åpenbare falsknerier?. Gir det en slags selvtilfredstillelse å definere seg som en eksklusiv gruppe som har skjønt det mens alle andre er dumme sauer eller hva?

    Eller er det bare spennende å leve i et alternativt verdensbilde? Eller er det kampen mot verdens vindmøller ala Don Quijote som fenger?

    Du får forsøke din ensomme kamp mot fornuften her på Hifisentralen da, men du vil møte mye motbør, og fake News og tull vil bli kontant påtalt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det er jo akkurat det som er gjentatt her i tråden, flokkimmunitet, ikke mot å bli smittet men å bli syk av viruset. Covid vil sirkulere rundt i verden som en influensa, de vaksinerte vil greie seg, i hvertfall 93-94% av de , men de uvaksinerte vil bli syke, noen alvorlig og noen vil dø.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Men det er jo akkurat det som er gjentatt her i tråden, flokkimmunitet, ikke mot å bli smittet men å bli syk av viruset. Covid vil sirkulere rundt i verden som en influensa, de vaksinerte vil greie seg, i hvertfall 93-94% av de , men de uvaksinerte vil bli syke, noen alvorlig og noen vil dø.
    Det ser ut til at Professor Sir Andrew Pollard er av en annen oppfatning. Jeg kjenner ikke detaljene bak hans oppfordring til å skifte fokuset bort fra vaksiner, men det er blitt advart mot å kjøre et vaksineprogram midt i en pandemi av den grunn at dette kan medføre flere og hyppigere mutasjoner og varianter som vaksinene ikke gir beskyttelse imot.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er jo ikke det han sier i den videoen, tvert imot sier han jo at vaksinen er løsningen for å forhindre dødsfall, men sannsynligvis ikke som et middel for flokkimmunet. Han avslutter heler videoen med "getting the vaccine to the right people" ettersom den er veldig effektiv for å forhindre alvorlig sykdom og død. Hvordan du tolker det til akkurat det motsatte er en gåte for meg, kanskje det er noen gullører i drift her? Gullører hører som kjent mye rart.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Nå var det Malones påstander om ADE jeg argumenterte mot. ADE betyr at noen vaksinerte blir mye sykere enn de ville blitt uten vaksine. Det skjer bare ikke, heller ikke i Israel.


    Problemet med å få covid når man er ung er at det ikke ser ut til å gi spesielt langvarig beskyttelse, men gir en langt høyere sannsynlighet for «alvorlige bivirkninger» av sykdommen enn av vaksinen. Og så er man mottakelig på nytt etter et år eller tre, og da er man tilsvarende mange år eldre og sannsynligheten for «alvorlige bivirkninger» desto høyere. And repeat, til det en gang blir skikkelig ille. Den akkumulerte sannsynligheten der over et livsløp er nokså stygg.

    Det er jo riktig at det alltid vil være noen gjennombruddstilfeller. Hvis immunsystemet ikke fungerer som det skal vil det ikke være så mye der å stimulere med en vaksine. Hvis man så blir smittet av religiøse fundamentalister og uvaksinert ungdom som løper rundt og tenker at «pyttsan, det er ikke så farlig for meg» kan det bli stygt. I en slik situasjon vil man forvente at tilnærmet alle sykehusinnlagte er vaksinerte, men at de likevel får et mildere forløp og at totalt antall innlagte er mye lavere enn det ellers ville vært. Det betyr ikke at vaksinen ikke virker eller at ADE er en ting å bekymre seg for, tvert imot.

    Jeg har også prøvd både mild covid og vaksine, og er ikke et sekund i tvil om hva jeg vil anbefale. Et sprøytestikk er ingenting i forhold til å bli syk med dette.
    Det jeg skrev her var mest et svar til det du skrev om at vaksinene beskyttet mot sykdom, jeg har ingen formening om ADE. Skriver på en gammel Ipad og ikke så lett å bruke kommandoer/ redigere for quoting..eller er for strevsomt...


    Er en gravejournalist som følger det meste angående vaksiner tett. Meldinger fra Israel er ikke så oppløftende og vi er jo bare litt bak dem i løypen angående vaksinering. Kommentatorer i Bergens Tidende er for tiden adskillig mer pessimistiske enn det regjeringen uttrykker mht landets gjenåpning. Kanskje det ikke bare er unge og uvaksinerte som smittes i Bergen? En god del av de smittede har fått 1 dose, det er sikkert. Haukeland Sykehus vil ikke oppgi vaksinestatus på de innlagte av personvernhensyn. Påstår de i hvert fall...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke det han sier i den videoen, tvert imot sier han jo at vaksinen er løsningen for å forhindre dødsfall, men sannsynligvis ikke som et middel for flokkimmunet. Han avslutter heler videoen med "getting the vaccine to the right people" ettersom den er veldig effektiv for å forhindre alvorlig sykdom og død. Hvordan du tolker det til akkurat det motsatte er en gåte for meg, kanskje det er noen gullører i drift her? Gullører hører som kjent mye rart.
    Nå må du passe på så du ikke blir blokkert av konsprasjonsteoretikern. Å blokkere folk som ikke deler samme oppfatning som en selv på ett diskusjons forum er i beste fall tragikomisk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.550
    Antall liker
    9.718
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke det han sier i den videoen, tvert imot sier han jo at vaksinen er løsningen for å forhindre dødsfall, men sannsynligvis ikke som et middel for flokkimmunet. Han avslutter heler videoen med "getting the vaccine to the right people" ettersom den er veldig effektiv for å forhindre alvorlig sykdom og død. Hvordan du tolker det til akkurat det motsatte er en gåte for meg, kanskje det er noen gullører i drift her? Gullører hører som kjent mye rart.
    Helt korrekt. Man trenger verken være særlig intelligent eller bruke mer enn 30 sekunder for å forstå det. Khanate har fortsatt ikke forstått forskjellen mellom smitte og sykdomtil tross for utallige forsøk på å forklare det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.823
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som er så greit med dette viruset, er at vaksiner beskytter mot alvorlig sykdom. I USA fylles sykehusene av uvaksinerte, noen av de tryglende om å få vaksinen på dødsleiet. Naturen order opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Om man skal tro oversikten til New York Times så utgjør vaksinerte fra under 1% til 5% av de innlagte avhengig av delstat.


    For dødsfall utgjør vaksinerte under 1% til 6%.

    Tallene er kun for fullvaksinerte.

    Andel vaksinerte innlagte er høyeste i Arkansas (4.7%) og lavest i West Virginia (0%)
    Andel vaksinere som har dødd er høyest i Maine (5.6%) og lavest i Georgia (0.2%)

    There is still a lot we do not know about so-called breakthrough infections — when fully inoculated people contract the virus. And there is some evidence that these cases are becoming more common as the more transmissible Delta variant surges. While vaccines have done a remarkable job at protecting a vast majority of people from serious illness, the data in the Times analysis generally spanned the period from the start of the vaccination campaign until mid-June or July, before the Delta variant became predominant in the United States.

    Data on less serious breakthrough infections is not widely available, though it is possible those cases are rising. Data was not available for several states in which the virus has been surging, including Florida and Missouri.

    ....

    As more people get shots, the percentage of hospitalizations and deaths among fully vaccinated people should rise. This may seem counterintuitive, so it’s important to understand why.

    In a state with a high vaccination rate, a higher percentage of breakthroughs may simply reflect that fully vaccinated people are a bigger chunk of the population, or that there are few hospitalizations and deaths overall. Imagine a state where just two people are hospitalized but both are vaccinated — breakthroughs would account for 100 percent of the hospitalizations in that state, even though these cases were very rare.


    ...
    “The more infection rates go up in the background, the more you’re going to see disease among people who were immunized,” said Dr. Paul McKinney, associate dean at the University of Louisville’s school of public health in Kentucky. “People need to be aware that, to the extent that we can keep the incidence down, the better off everyone’s going to be.”
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    God Bless Amerika.....

    Lunatic Pastor Screams "DO NOT GET VACCINATED" at Circus Church


    --Outrageous radical pastor Greg Locke, from the Global Vision Bible Church in Mt. Juliet, Tennessee, appears to lose his mind on stage while imploring his congregants to "not get vaccinated"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    d Johansen
    666 NYE SMITTETILFELLER
    Det er registrert 666 nye smittetilfeller siste døgn. Tallet er ifølge VGs oversikt det høyeste siden 21. mai, da 717 tilfeller ble registrert.
    Dette er 228 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er 438.
    Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende.
    61 kommuner har stigende trend.
    I Oslo er det registrert 120 nye smittetilfeller, en økning på 37 fra dagen før.
    33 personer er ifølge VGs oversikt innlagte, seks får intensivbehandling.
    36.69 prosent av befolkningen er fullvaksinerte ifølge VGs vaksineoversikt. 68.87 prosent har fått minst én vaksinedose.
    Tidligere tirsdag varslet statsminister Erna Solberg og helseminister Bent Høie en sluttdato for coronatiltakene i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.570
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at Professor Sir Andrew Pollard er av en annen oppfatning. Jeg kjenner ikke detaljene bak hans oppfordring til å skifte fokuset bort fra vaksiner, men det er blitt advart mot å kjøre et vaksineprogram midt i en pandemi av den grunn at dette kan medføre flere og hyppigere mutasjoner og varianter som vaksinene ikke gir beskyttelse imot.
    Du kan lese mer fra ham her.
    Det er ingen ting om å «skifte fokuset bort fra vaksiner», men det han sier er tvert imot at uvaksinerte «gratispassasjerer» ikke kan regne med å bli beskyttet av at andre er vaksinert. Viruset sirkulerer fortsatt der ute. Hvis man selv ikke er vaksinert må man regne med å bli smittet og syk. Derimot er han ikke veldig bekymret over sykdom blant vaksinerte og ser heller ikke noe stort behov for en tredje vaksinedose:
    But Pollard – who chairs Joint Committee on Vaccination and Immunisation (JCVI) but is not specifically a member of the Covid JCVI committee – questioned whether boosters would be needed.

    “The time we would need to boost is if we see evidence that there was an increase in hospitalisation – or the next stage after that, which would be people dying – amongst those who are vaccinated. And that is not something we are seeing at the moment,” he said.

    Even if vaccine-induced antibody levels waned, our immune systems would probably remember the vaccination for decades and offer a degree of protection if exposed to the virus, he said. “So, there isn’t any reason at this moment to panic. We’re not seeing a problem with breakthrough severe disease.”
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest

    Er en gravejournalist som følger det meste angående vaksiner tett. Meldinger fra Israel er ikke så oppløftende og vi er jo bare litt bak dem i løypen angående vaksinering. Kommentatorer i Bergens Tidende er for tiden adskillig mer pessimistiske enn det regjeringen uttrykker mht landets gjenåpning. Kanskje det ikke bare er unge og uvaksinerte som smittes i Bergen? En god del av de smittede har fått 1 dose, det er sikkert. Haukeland Sykehus vil ikke oppgi vaksinestatus på de innlagte av personvernhensyn. Påstår de i hvert fall...
    Spørsmålene til gravejournalisten er betimelige.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.739
    Antall liker
    9.392
    Sted
    Trondheim
    Leser du i det hele tatt noe fra folk som vet hva de snakker om?

    "Early in the 2020 COVID-19 pandemic, Berenson vocally argued that people and the media were overestimating the risk of the new virus, that it posed little risk to young Americans, and that it was being used as a cover for government overreach.[2][26] Many public health experts have rejected his claims.[2][26]:1

    In May 2020, Fox News announced that Berenson would host a tv-show called "COVID Contrarian" on its online streaming platform Fox Nation. However, by July 2020, amid surges in coronavirus cases across parts of the United States, Fox News appeared to have backtracked and removed the announcement of his show from its website.[27]

    In 2021, Berenson tweeted that COVID-19 vaccinations had led to 50 times more adverse effects than flu vaccine. PolitiFact rated the claim "mostly false."[6] The Atlantic called him "The pandemic's wrongest man," owing to his false claims of the vaccine's ineffectiveness.[4]"

    Han er ikke gravejournalist. Han har en bachelor i historie og skriver spionromaner.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn