Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    4.421
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg skrev i et innlegg for noen uker siden - så blir vi reddet av lynrask vaksinerutvikling. Da strategien ble valgt i fjor vår/sommer - var det ingen som seriøst trodde på nevneverdig vaksinering i løpet av 2021 - hvordan tror du folk hadde hatt det i dag om vaksinasjon var ca 12 mnd frem i tid - men en forventet virkningsgrad på ca 60%.

    Likefullt så har vi i Norge systemer og standarder som kan brukes til å regne på samfunnsøkonomisk helse - og det er for meg åpenbart at vi har brukt veldig mye mer penger på å redde coronaliv enn andre liv i samfunnet. Man kan selvsagt late som om vi i Norge har ubegrenset med ressurser, men det er altså ikke virkeligheten ute i samfunnet. Der sitter det tusner på tusner som har det jævlig på en eller annen måte fordi de ikke får den hjelpen de trenger/har krav på. Om det rusmisbrukere som ikke får hjelp, barn som ikke kommer til hos BUP, unge handikappede som bor på sykehjem, kreftsyke som ikke får behandling som er for dyr, osv.

    Joda, det er mange som har dødd av/med Corona og det er mange som har hatt det jævlig tøfft på sykehus og det er mange som har/får langvarige ettervirkninger - men disse tallene settes ikke i sammenheng. I Sverige i 2020 så er det mange flere under 70 år som har tatt livet av seg enn som har dødd av Corona, og selv om jeg ikke har sett tall for hele året - så gikk det trolig tapt 10 ganger flere leveår til kreft enn til Corona i Sverige i 2020. I Norge har vi vel brukt 20 ganger mer penger på Corona enn på kreft i 2020.

    En annen ting er at jeg synes vi skal vekte skader som følger av tiltak høyere enn skader som følger av en naturlig smittsom sykdom. Altså om man skal tallfeste det - så velger jeg heller en skade på 80 som følge av corona enn en skade på 50 som følge av tiltakene.
    Det er veldig bra at vaksinen kommer og at verden er på «skuddhold».
    Jeg kan ikke svare for alt du skriver, men der jeg oppfatter at vi ikke er samstemte er om vi har hatt noe reelt valg eller ikke. Jeg har sett kalkyler på hvor fort smitten løper løpsk og jeg tror du undervurderer effekten av det.

    Min kjære jobber med kreft og når smitten eskalerer har varslene kommet om at man må frigjøre senger fra operasjonspasienter. Takket være lavt smittetrykk har de pr nå kunnet holde vanlig drifthelt siden mars. Med mer smitte er jeg redd enda mer penger hadde gått til Corona.

    Mitt fokus er på barn og unge der jeg har god innsikt. Jeg mener at de unge voksne har ufortjent blitt tapere og at man med bedre koordinering og mer fokus kunne gjort hverdagen mye bedre for veldig mange av de uten ekstra kostnad.

    Heldigvis ser det ut som at samfunnet har fått øynene opp for det nå. Sola er viktig for de unge og vi går heldigvis lysere tider i møte, så får vi krysse fingre og tær for at de slipper en ny tung høst. Det kan bli katastrofe for ungdommen.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    4.421
    Torget vurderinger
    0
    Negative sider ved å stenge grensene også
    Det var dette jeg varslet om i tidligere. Det sier jo en del om bemanning og kapasitet at vi er så avhengige av arbeidsinnvandring fra Sverige og Danmark at 330 vakter bare i Oslo er udekket for å dekke dagens drift bare for tre dagers karantene.


    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/corona.97918/post-3230364
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.288
    I løpet av ca den siste uken er det 53 tilfeller i Ulvik.

    Ulvik har 1080 innbyggere. Så disse 53 utgjør da ca 5% av innbyggerene i kommunen.

    Jeg bor i bydel Nordstrand, med 52500 innbyggere. Her er det i løet av den siste uken registrert 18 tilfeller, eller 0,034% av innbyggerene.

    Det er, om ikke artig, så i alle fall litt fascinerende.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.161
    Antall liker
    2.675
    Ja, det er en eksplosjon av smittede i Ulvik, sannsynligvis mutant virus.

    Dette sier litt om hva vi har i vente nasjonalt. Hold på hatten. Nå kan snart deler av befolkninga få portforbud. Og da har du det ikke et spøtt bedre enn dem som må sone fengselsdommer med fotlenke. Tenk på det du! :p
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.867
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, men da kan vi jo ta den diskusjonen når det begynner å stige igjen.

    Nå tror vel jeg at det flater ut litt i Sverige, men det er jo på et moderat nivå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet denne er postet før. Men reposter den, siden det trengs en motvekt mot idiotiet rundt "føre var".


    I altfor lang tid har vi levd med et underskudd på gravende

    Hvis det snart er på tide med en midtveisevaluering, må vi snakke om mediene også.

    Jeg kjenner en kvinne som tidvis faller ned i et stort mørke. 12. mars 2020 lå hun på psykiatrisk avdeling i en kommune nord i landet. Det var ingen smitte i kommunen. Heller ikke i regionen rundt. Ikke da, og ikke i ukene som fulgte. Likevel ble hun kastet ut og sendt hjem til et tomt hus. Alene. Hun fikk forklart at de ansatte skulle stå i beredskap i tilfelle koronaen kom.

    Jeg var rasende. Jeg ringte sykehuset. Jeg klaget. Jeg ba. Det hjalp ikke. Jeg vurderte å kontakte lokalavisen. Men et blikk på de oppspilte reporterne på TV, kombinert med klappingen for helsevesenet, gjorde at jeg ga opp.


    Det er snart ett år siden. Alt var uoversiktlig. Alt var krevende. Men noe satte seg den våren. En seig materie der begreper som dugnad, lojalitet og trofast tillit hele tiden ble holdt frem som den livreddende motsatsen til kritikk, uenighet og protest.

    Hvorfor ble det sånn? Hvorfor vil tilsynelatende folk i områder der smitte først og fremst er og var en teoretisk størrelse, ha flere tiltak, strengere tiltak, lukkede dører?


    Hvorfor tåler vi som samfunn såpass greit at langt flere barn nå blir voldtatt, banket opp og overlatt til seg selv?

    Ungdommene som skjærer seg i huden. Spiseforstyrrelsene. Mengden av skade som øker og øker og øker.

    I en krisetid som denne, der regjeringen og helseekspertene glir over i hverandre, der det er vanskelig å skjønne forskjellen på Bent Høie og Espen Rostrup Nakstad, Erna Solberg og Camilla Stoltenberg, blir rommet for kritisk tenkning nesten ikke tilgjengelig.

    Bare én løsning

    Opposisjonen er varsom, og den som ikke har medisinsk spesialkompetanse eller er utvalgt representant for en sårbar gruppe, risikerer mye ved å våge høylytt tvil. For alt kan når som helst endre seg. Da kan du møte dine egne argumenter i i døren. Æ-bæ!



    Og når ikke pressen aktivt insisterer på at alt kan diskuteres, glir døren for et offentlig alminnelig ordskifte nesten igjen.

    I altfor lang tid har vi levd med et underskudd på gravende koronajournalistikk, kombinert med et kommentatorkorps som stort sett har vært enige.

    Det har vært krevende å merke forskjellen på NRKs journalist Hallvard Sandberg og en kommunikasjonsrådgiver fra helsemyndighetene.

    Reiserestriksjonene har holdt rikspressens reportere på hjemmekontor. Der vi før har fått kjøtt og blod, bilder og dyp innsikt, får vi nå stort sett telefonintervju og andrehåndsberetninger.

    Direktesendte pressekonferanser som fast innslag i alle medier forsterker fornemmelsen: Det finnes bare én løsning, og den må vi stole på.

    Vil du at oldemor skal dø, eller?

    VG har riktignok skrevet om de skadede ungdommene. Aftenposten har om og om igjen gravd i statistikk, smittevernstiltak og effekt og prøvd å vise oss sprekkene.

    Fredrik Solvang utfordrer på Debatten. Men det preller liksom av. Vi sier bare uff, så trist, og skrur på radioen.

    Og der ramser Nyhetsmorgen og Nyhetsettermiddag og Alltid Nyheter opp tallene fra Norge og skrekkscenarioer fra England, og etter det føles all trang til å spørre etter alternative løsninger som pinlig, trumpiansk ignoranse: Vil du at oldemor skal dø, eller? Er du vaksinemotstander også, kanskje?

    I dvale nok en gang

    Men nesten ett år er altså gått. Og det kjennes rart å vandre rundt her i Bodø, Nord-Norges nest største by, og se at så mye nok en gang er lagt i dvale fordi det er en uklar situasjon på Østlandet.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den flokkmentaliteten vi har sett under corona er skremmende og dypt foruroligende. Kritisk sans og tenkning er som blåst vekk. Så en artikkel om dette for noen dager siden, der skolesystemet fikk en del av skylden. Det legges i stor grad opp til å lære det "riktige"; altså at man støpes i samme form. Går man uteom denne støpeskjeen, blir man fort stemplet som vanskelig, egenrådig og uten evne til å innordne seg.

    En farlig utvikling, siden det alltid er de som våger å tenke annerledes som bringer verden framover.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    - Det har vært krevende å merke forskjellen på NRKs journalist Hallvard Sandberg og en kommunikasjonsrådgiver fra helsemyndighetene.

    Han er den absolutt verste av de alle. Jeg spyr bortimot når jeg hører eller ser ham på NRK. Man skulle tro han var ansatt i Helsedirektoratet, der han legger ut i det vide og brede om viktigheten av å overholde alle regler og anbefalinger som kommer fra regjeringen. Helt makeløs elendig journalistikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    8.305
    Torget vurderinger
    1
    Media er blitt logrende hunder for makta. Både den politiske og økonomiske makta. Å kjempe for den lille manns rettigheter og vel og ve på bekostning av elitenes, blir summarisk spemplet som populistisk eller det som værre er...
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.091
    Antall liker
    2.544
    Media er vel ikke fulle av konspirasjonsteorier og forholder seg nøkternt til fakta, i motsetning til denne tråden. Det er åpenbart vanskelig for mange her desverre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Media er vel ikke fulle av konspirasjonsteorier og forholder seg nøkternt til fakta, i motsetning til denne tråden. Det er åpenbart vanskelig for mange her desverre.
    Det hadde vært svært interessant å høre hvilke konspirasjonsteorier du sikter til. Selv har jeg ikke sett noen slike i tråden.

    Dersom du da ikke sikter til myndighetenes manglende hjernekapasitet; noe som jo er nøkterne fakta...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.091
    Antall liker
    2.544
    Manglende hjernekapasitet er jo en teori, kjøpt og betalt av næringslivet, hemmelig plan/ønske om å innføre portforbud. fhi har gitt opp regjerningen, de som er for tiltakt er mot vaksiner osvosv. Dere og spesielt du ser fullstendig bort fra all kunnskap og vitenskap fagfolkene sitter på omtrent verden rundt.

    Realiteten er at Norge har klart seg veldig bra og regjeringa har i veldig stor grad forholdt seg til råd og anbefalinger de har fått, ikke fra hifisentralen men fra fhi og direktorat.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.374
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    - Det har vært krevende å merke forskjellen på NRKs journalist Hallvard Sandberg og en kommunikasjonsrådgiver fra helsemyndighetene.

    Han er den absolutt verste av de alle. Jeg spyr bortimot når jeg hører eller ser ham på NRK. Man skulle tro han var ansatt i Helsedirektoratet, der han legger ut i det vide og brede om viktigheten av å overholde alle regler og anbefalinger som kommer fra regjeringen. Helt makeløs elendig journalistikk.
    Gjesp...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var som jeg trodde; de som ikke er autoritetstro, er konspiratorisk anlagt.

    Leser du egentlig hva andre skriver?

    Norge har klart seg bra, på tross av en historisk svak regjering og elendig journalistikk.

    Og å skulle være nødt til nok en gang poste hvorfor, oppleves som bortkastet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.091
    Antall liker
    2.544
    Norge har klart seg bra fordi vi(regjering/storting/borgere) har fulgt opp anbefalingene fra ekspertisen og ikke nolduser på internett, det skal vi være ganske glade for.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.554
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    96
    det strammes inn hos broderfolket!

    Samtidig som de nå forbereder og stenge ned butikker og store deler av samfunnet. De har endelig lært, og er føre var mtp en tredje bølge. Synd de brukte 10 måneder på å legge sammen to og to. Vi får håpe at hele verden unngår en stor tredjebølge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Ok. Så vår levestandard, vårt helsevesen, vårt bosetningsmønster har ikke noe som helst å si.

    Og det kunne ikke vært gjort bedre, med grensekontroll hele veien (kontroll, ikke stengt), med evner til å se ting komme og å forberede seg- med alternative og parallelle planer, med preventiv testing- slik at smitte ikke kom inn på institusjoner, med differensierte tiltak- for å begrense skadevirkninger, ved å vaksinere helsepersonell først- nok en gang for å hindre smitte smittespredning på institusjoner, ved og ikke styre ut fra innfallsmetoden og panikk, ved å ha kritisk journalistikk- i stedet for hyllest...

    Greit å vite...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.091
    Antall liker
    2.544
    Er ganske overbevist om at de som har greie på det også har tenkt på vårt bosetningsmønster, helsevesen og levestandard.

    For øvrig så handler det ikke om å være tro for autoriteter, men tro mot fakta, vitenskap og fag.
    Alle de tingene du nevner over er jo blitt vurdert og diskutert, det er jo bare å lese rapportene. Men det hele er mer komplekst enn du tar innover deg og alle tiltak har også (tildels) store konsekvenser, som vurderes oppimot nytte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Greit å vite at flokken alltid har rett.

    Mens jeg tenker at flokken som oftest alltid tar feil, siden de ikke tar innover seg kritiske blikk, tanker og vinklinger.

    Når alle tenker likt, kommer man ingen vei. Man står bom fast.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.091
    Antall liker
    2.544
    Fagfolk tar innover seg kritiske blikk, tanker og vinklinger fra andre fagfolk. Det er en sentral del av vitenskapen. De kan derimot ikke ta innover seg det samme fra tilfeldige mennesker på Internett. Hvis du mener du sitter på relevant kunnskap og innsikt som blir oversett får du skrive til et relevant tidsskrift og underbygge det, gnåle på Internett hjelper ikke en pøkk
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.969
    Antall liker
    19.828
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fagfolk tar innover seg kritiske blikk, tanker og vinklinger fra andre fagfolk. Det er en sentral del av vitenskapen. De kan derimot ikke ta innover seg det samme fra tilfeldige mennesker på Internett. Hvis du mener du sitter på relevant kunnskap og innsikt som blir oversett får du skrive til et relevant tidsskrift og underbygge det, gnåle på Internett hjelper ikke en pøkk
    Fantastisk tøvete hersketeknikk 🤘😂
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fagfolk tar innover seg kritiske blikk, tanker og vinklinger fra andre fagfolk. Det er en sentral del av vitenskapen. De kan derimot ikke ta innover seg det samme fra tilfeldige mennesker på Internett. Hvis du mener du sitter på relevant kunnskap og innsikt som blir oversett får du skrive til et relevant tidsskrift og underbygge det, gnåle på Internett hjelper ikke en pøkk
    nå må du slutte å oppføre deg som en tilfeldig eksistens som ikke har annet å tilby enn gnål på internett. dine samtalepartnere, de lavmålbefengte synsere, har i det minste i sine gode stunder evnen til å underbygge sin synsing med argumenter, på samme vis som fagfolkene. da slutter de å være tilfeldige mennesker, og det som hevdes tilhører argumentet og ikke mennesket; akkurat som det skjer hos fagfolkene og i vitenskapen.

    denne gnålingen din hjelper ikke en pøkk, så en lurer nesten på hva rasjonalet for det hele er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn