Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det hjelper ihvertfall for å forstyrre ekkokammeret av selvutnevnte eksperter og monday morning quarterbacks. Men det har nok ingen påvirkning på fornekterne.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Av de beste faglige rådene tilgjengelig, det er jo hjernedødt å følge dem.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ok. Greit å vite at flokken alltid har rett.

    Mens jeg tenker at flokken som oftest alltid tar feil, siden de ikke tar innover seg kritiske blikk, tanker og vinklinger.

    Når alle tenker likt, kommer man ingen vei. Man står bom fast.
    Du har lest for mye Ibsen.

    Men la meg se om jeg følger deg her:

    a) De som styrer med korona og de som blir styrt uten å protestere er en flokk.
    b) Flokker tar som regel feil
    c) Ergo er det aller meste i koronahåndteringen feil. (Det er også i tråd med hva du har kritisert)

    Er det sånn du tenker? Det ser sånn ut.

    Konsekvensen av det du sier er at ingen ting kan ledes og styres. For med en gang en leder får oppslutning, så snakker vi om en flokk. Og flokker går nesten alltid i feil retning. Og selv om de innimellom skulle være så heldig å gå i riktig retning, så er det kun midlertidig. Det går alltid galt i det lange løp.

    Det må jo være deprimerende for deg, fritenkeren, å vite at du sannsynligvis aldri blir hørt ... og hvis du skulle være så heldig å bli hørt en gang, så er du en del av flokken du også ... og da er det mest sannsynlig at du tar ravende feil.

    Jaja....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Konsekvensen av det du sier er at ingen ting kan ledes og styres. For med en gang en leder får oppslutning, så snakker vi om en flokk. Og flokker går nesten alltid i feil retning. Og selv om de innimellom skulle være så heldig å gå i riktig retning, så er det kun midlertidig. Det går alltid galt i det lange løp.

    Det må jo være deprimerende for deg, fritenkeren, å vite at du sannsynligvis aldri blir hørt ... og hvis du skulle være så heldig å bli hørt en gang, så er du en del av flokken du også ... og da er det mest sannsynlig at du tar ravende feil.
    Det er jo ingen grunn til å legge skjul på at ymse det har blitt gnålet om har gått fra å være umulig til å bli mulig til å bli selvsagt på temmelig kort tid, som grensetestning, for eksempel. Nå var store deler av Østlandet nedstengt en uke fordi Norge ikke benyttet sin kapasitet til å genomsekvensiere virus. I løpet av noen få dager var det også plutselig mulig. Det var også umulig å stenge grensen, så ble det plutselig mulig. Og så videre. Greit nok at det er vanskelig å bestemme ting under stadige endrede forhold, men det er heller ingen grunn til å late som myndighetene i Norge har blitt springende en god del etter.

    Det var mye som var lavmål som nå ses på som en selvfølge.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Alt til sin tid, du skal nok være ganske sikker på at noen har sittet å vurdert konsekvensene av de nye innreisereglene og hvordan det vil slå ut på bemanningen på f.eks Ullevål sykehus pluss en drøss andre institusjoner og ymse næringsliv I ganske lang tid. Eller konsekvensene av å stenge flere hundre grenseoverganger for å innføre obligatorisk test. Jeg er ikke like sikker på at det var tid for det i august ifjor.

    Når det gjelder nedstengingen av deler av Østlandet så var jo det på grunn av at man ikke kunne smittespore mutasjonen tilstrekkelig langt tilbake. Dette ble ikke påvirker av manglende sekvensering, den ordinære testen var jo positiv og smittesporingen startet umiddelbart. Forskjellen i dette tilfellet hadde vel vært en nedstenging noen dager tidligere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Alt til sin tid, du skal nok være ganske sikker på at noen har sittet å vurdert konsekvensene av de nye innreisereglene og hvordan det vil slå ut på bemanningen på f.eks Ullevål sykehus pluss en drøss andre institusjoner og ymse næringsliv I ganske lang tid. Eller konsekvensene av å stenge flere hundre grenseoverganger for å innføre obligatorisk test. Jeg er ikke like sikker på at det var tid for det i august ifjor.
    Om det er hensiktsmessig er en diskusjon, å mene at det ikke er mulig er ikke det, i alle fall ikke når det viser seg faktisk å være mulig ganske kort tid etterpå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Om det er hensiktsmessig er en diskusjon, å mene at det ikke er mulig er ikke det, i alle fall ikke når det viser seg faktisk å være mulig ganske kort tid etterpå.
    Vet ikke hvem som har sagt at hva er umulig, men ingenting er vel umulig hvis man prioriterer det høyt nok og kaster nok penger etter det samt driter I konsekvensene. Under debattene i Stortinget i fjor høst virket det hvertfall ikke som om det var umulig https://www.aftenposten.no/norge/po...r-obligatorisk-testing-ved-innreise-til-norge spørsmålet var vel mer riktig test metodikk og riktig tidspunkt.

    Når det gjelder testing for mutasjoner så ble jeg også ganske overrasket når sykehuslabene "bare" kunne gjøre dette selv i samme slengen som den vanlige analysen. Men det viste seg også å være basert på et arbeid og en test metode som fhi hadde utviklet over en viss tid.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er påfallende hvordan argumenter/tiltak som ble omtalt som synsing,syting og klaging blir fortløpende implementert - stort sett alltid noen uker og mnd for sent.Nå begynner vi å forstå at vi må begynne å fokusere på den mentale helsa før stygge tall dukker opp i statistikken.

    Men, så lenge Erna og Bent blir omtalt som flinke så har vel saueflokken rett. De er så flinke, og FHI er jo også så flinke..

    Jeg synes Spetalen sin kommentar er på sin plass. Han ønsket seg til Jul at nordmenn våkner opp, leser mer enn VG og Aftenposten og kommer seg ut av bobla si.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Et annet interesant moment er jo en evt skjevfordeling av vaksinen, her bruker man datamodeller for å komme frem til hvilken løsning som er mest gunstig. Så man vaksinedebatten på Debatten for et par uker siden så man jo at det skulle en ganske spesifikk smittesituasjonen til for at man skulle få en netto gevinst av en slik skjevfordeling. Spesielt siden man ikke hadde noe særlig data på om vaksinen medførte at man ikke ble smittebærer. Det har man nå fått en del data på fra Israel, som følgelig vil bli tatt med i videre vurdering. Hvis det nå viser seg at man ender opp på skjevfordeling basert på en anderledes smittesituasjon og nye data fra blant annet Israel, vil man igjen komme i en situasjon hvor fhi og regjeringen anklages for å komme haltende etter.

    Man har hele tiden trodd og antatt at vaksinen ville ha denne effekten, men til forskjell fra hifisentralen putter man ikke tro inn i modellene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I forhold til vaksinering, ligger det politikk- som i alle andre vurderinger under corona. Det er politisk valgt og ikke priotere helsepersonell først, det er et politisk valg å bruke kalkulator ved utregning av vaksinefordeling rundt om i landet. Det er også en politisk vurdering å nekte kontroll på grensene samt ha nasjonale tiltak og anbefalinger.

    Det er politikk i alle tiltak.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I forhold til vaksinering, ligger det politikk- som i alle andre vurderinger under corona. Det er politisk valgt og ikke priotere helsepersonell først, det er et politisk valg å bruke kalkulator ved utregning av vaksinefordeling rundt om i landet. Det er også en politisk vurdering å nekte kontroll på grensene samt ha nasjonale tiltak og anbefalinger.

    Det er politikk i alle tiltak.
    Det er vel mer ren idioti å ikke vaksinere der det brenner på dass. Ca halvparten av alle smittetilfeller i Norge kommer fra nye landsmenn i Oslo av flere årsaker. La oss begynne å vaksinere her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel mer ren idioti å ikke vaksinere der det brenner på dass. Ca halvparten av alle smittetilfeller i Norge kommer fra nye landsmenn i Oslo av flere årsaker. La oss begynne å vaksinere her.
    Det ville vært helt logisk; helsepersonell og innvandrere/folk som bor trangt og med dårligere levestandard. Politisk er det valgt bort. Og siden Høyre aldri har vært mitt parti, så er nok det også en grunn til at jeg er uenig i bortimot alt de har valgt som politisk strategi under corona.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    I forhold til vaksinering, ligger det politikk- som i alle andre vurderinger under corona. Det er politisk valgt og ikke priotere helsepersonell først, det er et politisk valg å bruke kalkulator ved utregning av vaksinefordeling rundt om i landet. Det er også en politisk vurdering å nekte kontroll på grensene samt ha nasjonale tiltak og anbefalinger.

    Det er politikk i alle tiltak.
    Selvsagt er det politiske valg, men de må jo være basert på noe, og da ville det jo vært snodig å ikke bruke de fremste fagmiljøene vi har. Hvis du ser Debatten fra et par uker tilbake hvor Bukholm argumentere for/imot skjevfordeling er det ganske logiske argumenter på hvorfor det på det tidspunktet ikke nødvendigvis gav størst effekt totalt sett å skjevfordele vaksinen til der det var høyest smittetrykk. Og argumentene var noe i nærheten av det stikk motsatte av det man instinktivt skulle tro, av åpenbart gode grunner.

    Jeg har selvsagt ikke kompetanse til å vurdere om hans argumenter var riktig eller gale eller hvorvidt datamodellene er riktige, men det er det nok ikke så mange andre her heller som har. Da tenker jeg det er lurt å ikke være så skråsikker
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei; de finnes ikke logiske. Det eneste med logikk, er å vaksinere helsepersonell og innvandrere, samt de i de tetteste bebodde områder først. Det er der smitten er mest konsentrert.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ok, da noterer jeg foreløpig bom på FHI der altså. Da er jo alt som det pleier :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ok, da noterer jeg foreløpig bom på FHI der altså. Da er jo alt som det pleier :)
    Jeg er sånn anlagt at jeg gir blaffen i hva både regjering og eventuelle fagmiljø måtte mene - dersom det er helt åpenbart at de vurderer feil. Det bringer selvsagt stigma med seg å gå mot flokken, men flokken har en en tendens til å følge etter- når det omsider er mange nok som forandrer mening.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ja, sikkert praktisk med et slikt pompøst og grandiost selvbilde, selv har jeg ikke et slikt, så jeg forholder meg stort sett til de som er satt til å ha greie på komplekse spørsmål.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, sikkert praktisk med et slikt pompøst og grandiost selvbilde, selv har jeg ikke et slikt, så jeg forholder meg stort sett til de som er satt til å ha greie på komplekse spørsmål.
    😂

    Det er sikkert pratisk med selvbilde som tøffel også, der alt de høye herrer og fruer sier adlydes blindt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Jeg slipper hvertfall å sette fyr på visakortet på ledninger hos tømmersniken etter å ha lest armand, Asbjørn, i_l og andres faglige utgreinger på området
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hold ut.


    Hold ut mens vi slipper inn noen flere arbeidere til bygningsbransjen.

    Vi må jo sikre at byggebransjen har tilgang på billig og uorganisert arbeidskraft. Den må hentes fra utlandet. Og nei, de trenger ikke karantene, for det er viktig at de begynner å snekre med det samme.

    Hold ut mens jeg bare sender en tekstmelding til Bent Høie og spør om ikke vi idrettsutøvere kan få reise utenlands eller om andre kan delta på arrangementer her. Og hold ut mens Bent svarer at det går så fint, sport er tross alt det som driver nasjonen Norge fremover, ikke teater, opera eller kultur. Og nei, nei, dere trenger ikke karantene. Vi finner det muterte viruset om det kommer.

    Vi har tross alt snart testet 400 stykker, og det siden desember!

    Hold ut mens vi vaksinerer noen flere tusen. Det kommer til å gå fort! Det er kanskje bare to til tre år før vi har vaksinert hele nasjonen.

    Hold ut, for regjeringen har skjært FHI og helsevesen til beinet mens de har hatt makta. Gjør det for nasjonen.

    Og mens dere holder ut, ikke still noen spørsmål. Gud forby om dere spør hvorfor ikke beredskapen er større? Hvorfor Erna Solberg og regjeringen hennes stemte ned forslaget om å fylle utstyrslagre til nødstilfeller som dette. Hvorfor de lot folk reise i sommer, og slippe karantene, hvorfor arbeidsfolk fra utlandet har sluppet gjennom hele høsten. Hvorfor de ikke har brukt tiden siden i sommer til å forberede seg bedre.

    For eksempel øke testkapasiteten til muterte varianter.

    Les også: – Jeg vet om folk som bruker penger de har spart til hus på å gå til privatpraktiserende psykolog

    Nei hold ut, dere, for nå er det alvor. Det var det også i høst når smittetallene var lave og viruset fortsatt ikke var mutert. Og Raymond ble sint da det ble spurt hvorfor myndighetene ikke var mer forberedt. Han holdt ikke ut. Ikke de kritiske spørsmålene til NRK-journalisten i hvert fall. Det gjør ikke Erna heller. Vi må være lojale sies det.

    Mot regjeringen og øvrige myndigheter. Støtte opp om tiltakene. Ha dugnadsånd. Gud forby om vi stiller kritiske spørsmål. Eller har en mening som går på tvers.

    Eller minner om at det har gått et år, og at ingen vet hvor lang tid livet skal være på hold.

    Hold ut gir nemlig inntrykk av at noe snart er over. Men hva gjelder koronaviruset kommer det ikke til å være over. I hvert fall ikke med det første, så det er meningsløst å si hold ut. Isteden burde kanskje myndighetene ta innover seg at det vil gå lengre tid enn det som er holdbart for et liv i kohorter, og at vanskelige spørsmål må stilles. Nei, Gud forby om vi sier det. Her er det bare en ting som gjelder;

    Hold ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erna skal vite at vi slipper å holde ut når hun kan sveise dører med et portforbud. da er ikke oppfordringen lengre på sin plass!
    Har allerede etablert en "gå ut på trass- gruppe". På programmet ligger flanering gatelangs, bløtkakekasting på bilder av Solberg. Og- selvsagt; dart med kniver, på brett med bilde av det sukkers-søte trynet til Høie.

    Bring it on 😎
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    dette er jo nesten den totale galematias. (en trenger ikke være virtenskapsmenneske i fhi for å se det, men er en politiker, så ser en det slett ikke.)

    forutsigbarhet er blitt mangelvare. etter et år burde vi være ute av the fog of war.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er sånn anlagt at jeg gir blaffen i hva både regjering og eventuelle fagmiljø måtte mene - dersom det er helt åpenbart at de vurderer feil. Det bringer selvsagt stigma med seg å gå mot flokken, men flokken har en en tendens til å følge etter- når det omsider er mange nok som forandrer mening.
    Det er viktig å huske på at FHI er eksperter som vet hva de snakker om! Jeg er sikker på at lille Norge har verdensledene kunnskap om koronaviruset. Og Nakstad er jo en slik grei en kar. Portforbud er jo for ditt eget beste. Du kan dø litt raskere alene der hjemme.

    Dere skal derfor vite:
    At de tenker riktig når brannbilene sendes ut fra Oslo - for å slukke Ingenting i Bortenfor.​
    De har rett når de nedprioriterer beskyttelse til førstelinjen, og risikerer livet til alle andre pasienter.​
    Psykiatri er ikke kvantifiserbart og finnes ikke.Vi kan kun styre etter det som kan telles og starter på «somatisk.»​
    Mentale vansker på studier = sutring og klaging fra ungdommen.​
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Prinsipper må man ha, selv i en pandemi:

    Forrige måned forbød landets øverste leder, ayatolla Ali Khamenei, import av vaksinene fra amerikansk-tyske Pfizer/Biontech og britisk-svenske AstraZeneca.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Prinsipper må man ha, selv i en pandemi:

    Forrige måned forbød landets øverste leder, ayatolla Ali Khamenei, import av vaksinene fra amerikansk-tyske Pfizer/Biontech og britisk-svenske AstraZeneca.
    USA og Vesten kjører full økonomisk boikott av Iran, eller økonomiske sanksjoner som det så fint heter her i vesten, så skjønner jo svært godt at Iran ser til Russland eller andre for vaksine. Russland har dessuten lange tradisjoner med å levere gode vaksiner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Om noen lurer på hvor i koma nasjonen er i disse tider så er det meg bekjent ingen i pressen som har tatt seg bryet med å spørre Erna eller forgjengerens hvorfor Norge har så lite kapasitet. Finland har visstnok ganske mye. Budsjettet til NAV er i samme størrelsesorden som det finske statsbudsjettet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn