Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    du verden!

    var det svar på intensjonen i spørsmålet?P
    Det er typisk ham, så det var helt som forventet. Intet nytt under solen. Det føyer seg inn i mønsteret;" hvordan unngå å svare på noe regjeringen åpenbart har feilet på". Da er det best å komme med et arrogant sleivspark.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Godt eksempel på kåråna-skrekkpropagandaen som rår for tiden. Her er det altså julenissen som dør av covid. Trivelig å kjøre mot barn før jul. Akkurat denne ble vel stoppet, men den er illustrerende for tonen som råder:

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    du verden!

    var det svar på intensjonen i spørsmålet?P
    Spørsmålet var nokså meningsløst. Det er klart at land som New Zealand (og ikke så mange fler enn det) har greid å kontrollere viruset med streng innreisekontroll og karantene. Samtidig har de få tilfellene som likevel slapp gjennom blitt grundig sporet og isolert slik at de ikke fikk spre seg videre. Uten det ville innreisekontrollen vært fånyttes. Det er der og noen få andre steder man finner eksempler på at dette har fungert. (Det hjelper å være på en øy.)

    Eller, som et annet eksempel, Trumps USA. Trump dikterte strenge innreiserestriksjoner forholdsvis tidlig i utbruddet. Deretter erklærte han Great Success!! og spilte golf. Det gikk ikke så veldig bra. Jeg har ikke sett data på antall importerte vs antall hjemmedyrkede tilfeller, men jeg vil tro at totalt antall importtilfeller i USA er en forsvinnende liten andel av totalen. Så dysfunksjonelt som landet er ville det formodentlig vært tilstrekkelig med ett enkelt importert tilfelle for å sette i sving hele utbruddet med omtrent samme størrelse som det vi har sett. Trump skryter fortsatt av at han stengte grensene, men mer enn han strengt tatt har grunn til.

    Eller, favorittsammenligningen, Norge vs Sverige. Ja, Sverige har hatt åpnere grenser hele veien og formodentlig fått inn fler smittetilfeller. Men forskjellen mellom de to landene skyldes nok i mye større grad svensk treghet og handlingsvegring, og at den opprinnelig lojale befolkningen etter hvert gikk lei og ga faen når de så at andres brudd på «rådene» ikke fikk noen konsekvenser, mens myndighetene ikke kunne gjøre annet enn å anlegge alvorlig mine og sende en SMS. Mulig at «importsmitte!» er Tegnells neste bortforklaring etter befolkningstetthet og innvandrerandel, men særlig troverdig vil det ikke være.

    De faglige rådene er at stengte grenser kan ha betydning tidlig i pandemien, når man ennå kan stoppe viruset fra å komme inn. Å snakke om importsmitte forutsetter innenlands kontrll. Deretter koster det mer lett enn det smaker å opprettholde streng grensekontroll. I en situasjon hvor det er tilnærmet samme smittepress på begge sider av grensen er det ikke så mye poeng å fokusere på «importsmitte». Smitte fra Molde er like mye «importsmitte» på Åndalsnes som smitte fra Strömstad er det i Halden, eller fra Tornio i Haparanda. Derfor disse fargesonene og åpningen for reise mellom land med tilnærmet samme situasjon.

    Det var kanskje en grunn til at ingen nappet på lars_eriks spørsmål første gang.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg skrev en oppmoding tidligere i dag, om å finne ut hvordan de hardest rammede land har forholdt seg til obligatorisk testing og karantene ved innreise og preventiv testing innen helse og omsorg. Ingen tok opp hansken. Selv har jeg ikke hatt tid til å finne det ut, men det er vel å anta at det er akkurat her hunden ligger begravet hos de aller fleste. Stopper man ikke importsmitte, får man ikke bukt med spredning. Og de såkalte bølge to og tre har sin årsak ikke akkurat dette. Da blir det helt uforståelig at det ikke har blitt grepet fatt i.
    Ut fra det jeg har lest over de siste måneder - så har jeg følgende opplevelse av situasjonen:

    - Det virker som at det er en sammenheng mellom hvor raskt man bremset spredning i februar/mars og smittesituasjon i befolkningen. Både Norge og Veneto er eksempler på dette. Veneto stengte ned lenge før resten av Italia, og har hatt gode tall hele veien.

    - Massiv testing ved grensene har ikke nødvendigvis vært et suksesskriterie - hvis man legger f.eks. Island til grunn. De har hatt obligatorisk testing hele veien. Men, de åpnet også grensene for turisme, på samme måte som Norge, uten karantene i sommer - og begge landene opplevde nye bølger til tross for lave smittetall i utgangspunktet.

    - Det virker derimot som at manglende karantene ved grensene til en viss grad kan opppveies av strenge tiltak - type Veneto- som har overgått Norge og flere over lang tid i tiltak til tross for inn og utreise fra andre regioner i Italia.

    - Det virker også som at man ikke kan legge en eksponensiell kurve til grunn der viruset er ute av kontroll. Det har en cap. når nok folk har blitt smittet - type eks. fra Brasil.

    - USA stengte jo også ned reising ganske tidlig til en del utsatte land, men manglende verktøy for å hindre smitten internt i landet har gjort at viruset sprer seg ganske så fritt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    godt å høre at importsmitte ikke er et problem, asbjørn, upåaktet hva fhi sier. nesten rart at de ikke tenkte slik i nz; om smitten kom utenfra eller bare forflyttet seg innenlands, gjør jo ingen forskjell.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo ikke slik at stopper man importsmitte, trenger man ikke fortsette med tiltak innenlands. Men disse kan være vesentlig mildere, når man slipper stadig påfyll fra utlandet. I flere uker i sommer var det knapt smitte, men den tok seg opp via fritidsreiser utenlands først-deretter karantenefritak for arbeidere. Og vi måtte til med hardere tiltak igjen. Slikt vil virke demotiverende (når folk omsider ser sammenhengen). Er det én sikker måte å få folk til å gå lei på, er det å fortsette den leia.

    Jeg kjenner flere som jobber på sykehjem. Ingen av de forstår hvorfor de ikke blir testet preventiv ukentlig. De testes kun dersom de har minst ett symptom. Altså er faren stor for at når noen til slutt tester positivt, er smitten allerede spredt blant beboerne. Gir ingen som helst mening.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er jo ikke slik at stopper man importsmitte, trenger man ikke fortsette med tiltak innenlands. Men disse kan være vesentlig mildere, når man slipper stadig påfyll fra utlandet. I flere uker i sommer var det knapt smitte, men den tok seg opp via fritidsreiser utenlands først-deretter karantenefritak for arbeidere. Og vi måtte til med hardere tiltak igjen. Slikt vil virke demotiverende (når folk omsider ser sammenhengen). Er det én sikker måte å få folk til å gå lei på, er det å fortsette den leia.

    Jeg kjenner flere som jobber på sykehjem. Ingen av de forstår hvorfor de ikke blir testet preventiv ukentlig. De testes kun dersom de har minst ett symptom. Altså er faren stor for at når noen til slutt tester positivt, er smitten allerede spredt blant beboerne. Gir ingen som helst mening.
    Ja, testingen er nok ikke presis nok, og for mange slipper igjennom. I Kina har de sterke grensekontroller internt i landet, og har på den måten fått kontroll på en måte. Jeg blir ikke overrasket hvis "fasiten" er streng karantene som kan føre til langt mindre "inngripende" tiltak ellers i landet. (Og med inngripende tiltak mener jeg tiltak som koster liv, livskvalitet, leveår, arbeidsplasser og en rekke havarerte ekteskap og barn med varige men.).

    Utveklsing av arbeidskraft og festturer til Spania er nok tilsammen to sterke drivere for dagens tiltak. Noe annet ville ha overrasket meg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    . Men forskjellen mellom de to landene skyldes nok i mye større grad svensk treghet og handlingsvegring, og at den opprinnelig lojale befolkningen etter hvert gikk lei og ga faen når de så at andres brudd på «rådene» ikke fikk noen konsekvenser, mens myndighetene ikke kunne gjøre annet enn å anlegge alvorlig mine og sende en SMS. Mulig at «importsmitte!» er Tegnells neste bortforklaring etter befolkningstetthet og innvandrerandel, men særlig troverdig vil det ikke være.
    Eller kanskje det ikke er mer komplisert enn at de synes prisen med å sette titusner i smittekarantene, forby idrett, steng skoler og barnehager osv blir for høy.
    Som sagt før - det er langt flere under 70 år som har tatt livet av seg i Sverige i år enn som har dødd av Corona. Kanskje de rett og slett tenker at det finnes mer i livet enn å unngå å dø av Corona.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er noe merkelig med å tro at fordi nz er en øy, så er alt så mye greiere. det må jo være fordi folk kommer luftveien, og dermed er lettere å kontrollere? men de kom jo luftveien i mengder her også, og vi ga blaffen i å kontrollere. det er ikke øystatuesen som skiller nz og oss, men kontrollen på flyplassen/ved innreise.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, testingen er nok ikke presis nok, og for mange slipper igjennom. I Kina har de sterke grensekontroller internt i landet, og har på den måten fått kontroll på en måte. Jeg blir ikke overrasket hvis "fasiten" er streng karantene som kan føre til langt mindre "inngripende" tiltak ellers i landet. (Og med inngripende tiltak mener jeg tiltak som koster liv, livskvalitet, leveår, arbeidsplasser og en rekke havarerte ekteskap og barn med varige men.).

    Utveklsing av arbeidskraft og festturer til Spania er nok tilsammen to sterke drivere for dagens tiltak. Noe annet ville ha overrasket meg.
    Det er jo selvsagt at testing og karantene hadde vært veien gå, både ved instutisjoner og landegrensen - fra 12.mars. Sammen med mildere, differensierte tiltak innenlands. Slik hadde vi unngått alle de alvorlige, langsiktige konsekvenser av overdrevne tiltak.

    Det er så innlysende, at det er totalt uforståelig at det ikke ble gjort. Og fortsatt ikke gjøres.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Eller kanskje det ikke er mer komplisert enn at de synes prisen med å sette titusner i smittekarantene, forby idrett, steng skoler og barnehager osv blir for høy.
    Som sagt før - det er langt flere under 70 år som har tatt livet av seg i Sverige i år enn som har dødd av Corona. Kanskje de rett og slett tenker at det finnes mer i livet enn å unngå å dø av Corona.
    Full" kontroll"...

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/...as-stalla-in-operationer-ar-mycket-allvarligt
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    – Fungerte godt
    Han sier ordningen fungerte i starten, men at man etter hvert så at reglene ikke ble godt nok fulgt opp.

    – Det var en ordning som fungerte godt i sommer, og litt utover høsten, men etterlevelsen var antagelig ikke god nok, og vi så at det kom mye smitte inn med de som hadde vært i utlandet, ikke minst etter høstferien, sier Nakstad.

    «Importsmitte er en av de største risikofaktorene som har potensial til å skape en ny bølge i Norge», advarte FHI-sjef Camilla Stoltenberg 15. juni.

    Nakstad understreker at helsemyndighetene har vært bekymret for smitte fra utlandet under hele pandemien.

    – Det har vært strenge smitteregimer rundt dette hele tiden, men etterlevelsen har ikke vært god nok, og derfor ble dette strammet inn i høst da vi så at det var mye smitte som kom over grensen, særlig i september og oktober, sier Nakstad til TV
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    det er noe merkelig med å tro at fordi nz er en øy, så er alt så mye greiere. det må jo være fordi folk kommer luftveien, og dermed er lettere å kontrollere? men de kom jo luftveien i mengder her også, og vi ga blaffen i å kontrollere. det er ikke øystatuesen som skiller nz og oss, men kontrollen på flyplassen/ved innreise.
    Er ikke så mange som kommer inn med gummijolle til NZ. Det krysser mengder av folk over grensen til Sverige, utenom grensekontroll. Enkelte skrøt av at de gjorde så.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Ref siste sider vaksinediskusjon: Ser at det nå kommer drypp av avtalen Norge har gjort. 500 000 doser første kvartal 2021. Det er litt uklart om man snakker om totalt antall vaksiner eller vaksinedoser. Uansett snakker vi om at man i beste fall kan vaksinere 10% av befolkningen innen utgangen av mars. Sannsynligvis 2,5% siden man behøver to injeksjoner av vaksinen.

    Ser ikke ut som om vaksinen vil være en quick fix og skal vi tro de verste alarmistene vil jo denne gruppen ikke lenger ha immunitet når videre vaksinering kan begynne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det siste blir jo interessant å finne ut, blir det ikke? Vi vet rett og slett ikke hvor lenge immunitet varer etter gjennomgått covid. Har vi flaks er det et par års tid for de fleste, og tilfellene med reinfeksjon etter noen få måneder er sjeldne unntak, men med uflaks er det mange som rekker å bli mottakelige igjen før vaksinasjonsprogrammet har kommet rundt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan du ikke heller komme med noe konkret, enn alle disse sleivsparkene.

    Kan vel se ut som du klemte litt hardt på tuben selv for noen dager siden...
    Screenshot_2020-12-14 Medisin og helse - Corona.png
    Da er vi vel kommet dit at det skulle være mulig å dokumentere disse 4000 døde om dagen.

    Eller har du muligens brukt utestemme inne..?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Det blir selfølgelig spennende å se. Jeg tenker at det er lite grunn for å anta kortvarig immunitet, men det er åpenbart at tiltakene vil trekke langt ut i tid. Håper bare ikke "collateral damage" blir for stor. Jeg tror ikke man skal satse på en "normal" sommerferie i 2021 heller.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det blir selfølgelig spennende å se. Jeg tenker at det er lite grunn for å anta kortvarig immunitet, men det er åpenbart at tiltakene vil trekke langt ut i tid. Håper bare ikke "collateral damage" blir for stor. Jeg tror ikke man skal satse på en "normal" sommerferie i 2021 heller.
    Samtidig så skal man ikke undervurdere følelsen av å kunne sitere seg selv da man engang i fortiden spekulerte om fremtiden.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi vel kommet dit at det skulle være mulig å dokumentere disse 4000 døde om dagen.

    Eller har du muligens brukt utestemme inne..?
    9., 10. og 11. desember var det rapportert inn over 3000 nye døde hver dag så det vil forundre meg mye om det reelle tallet disse dagen var under 4000
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    9., 10. og 11. desember var det rapportert inn over 3000 nye døde hver dag så det vil forundre meg mye om det reelle tallet disse dagen var under 4000
    Nå har vi stort sett forholdt oss til offisielle tall til nå da. Og, jeg tolket vel påstanden som at man var oppe i 4000 hver dag (i snitt, ikke en enkeltdag)

    "Ourworld In Data" har vel 7 dagers snitt på ca 2400 nå.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    De kan ikke skjønne hvordan det har skjedd

    – Vi vet ikke hvordan dette utbruddet har skjedd, vi skjønner det ikke, sier Tor Ivar Grønli, som er en av lederne i menigheten Bless.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan er dette mulig, da tro?


    Med inreisekarantene for alle. Men det har vi jo lært her at det ikke er veien å gå. Også er det jo en øy. Der kommer de jo ikke til landet på samme måte som her. Der bruker de jo fly og båt 😉

    Sannelig har de ikke differensierte tiltak innenlands også, hvor graden av smitte lokalt avgjør graden av tiltak. Uhørt!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    British Medical Journal og Health Service Journal synes ikke det er en spesielt gode ide å laxe fordi det er jul. De har publisert sin andre "joint editorial" på 100 år i den anledning

    Christmas household mixing must be stopped demand leading medical and NHS journals in rare joint intervention | The Independent


    In a rare joint editorial, the editors of the British Medical Journal and Health Service Journal have said the government’s plan to relax coronavirus restrictions for five days between 23 and 27 December is a serious “blunder” that will add pressure on the NHS and cause thousands of operations to be cancelled.

    The article published jointly on Tuesday says: “The government was too slow to introduce restrictions in the spring and again in the autumn. It should now reverse its rash decision to allow household mixing and instead extend the tiers over the five-day Christmas period in order to bring numbers down in the advance of a likely third wave.”

    The two journals which are read widely by clinicians and NHS leaders said the government should review and strengthen the tiers of restrictions which they said had so far “failed to suppress rates of infection and hospitalisation.”
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så mange som kommer inn med gummijolle til NZ. Det krysser mengder av folk over grensen til Sverige, utenom grensekontroll. Enkelte skrøt av at de gjorde så.
    jeg tenkte å krysse over til sverige og tilbake til norge via riksvei 73 og E12 i sommer. misforstod litt av regulativet, og trodde at om jeg passerte gjennom det svenske landskap uten stopp i min automobil, så var det grei skuring. der tok jeg feil: en enslig politimann var utkommandert og stoppet den planen.

    jeg skulle nok tatt den kjente smuglerruta til lyngrabbarna i stedet.

    Hattfjelldal_-_Google_Maps.jpg

    hvor henter en opp tall på hvor stor andel av totalen det er som ikke krysser grensen langs de kjente og kontrollerbare veier (luft, land og sjø)?
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    jeg tenkte å krysse over til sverige og tilbake til norge via riksvei 73 og E12. misforstod litt av regulativet, og trodde at om jeg passerte gjennom det svenske landskap uten stopp i min automobil, så var det grei skuring. der tok jeg feil: en enslig politimann var utkommandert og stoppet den planen.

    jeg skulle nok tatt den kjente smuglerruta til lyngrabbarna i stedet.
    Det kan hende den beste - kongen var en liten tur innom Sverige, på flukten fra tyskerene i 2. verdenskrig, noe han - i alle fall i følge svenskene - helst ikke skulle være. De ble visstnok stoppet, men en svensk sersjant tok på egen hånd beslutningen om å la de reise videre isteden for å internere kongen, som han teknisk sett skulle ha gjort etter svensk protokoll.

    Ved flukten fra Nybergsund natt til 12. april endte et følge på fem biler med blant annet kongen og kronprinsen som passasjerer ved Drevsjø der de såvidt skal ha krysset grensen til Sverige.

    Fun fact 2: E12 oppi der er et av svært få steder man kan krysse grensen mellom Norge og Sverige i nord-sør retning.
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Nå har vi stort sett forholdt oss til offisielle tall til nå da. Og, jeg tolket vel påstanden som at man var oppe i 4000 hver dag (i snitt, ikke en enkeltdag)

    "Ourworld In Data" har vel 7 dagers snitt på ca 2400 nå.
    Ikke vet jeg hva som var ment med påstanden, men at det i det siste reelt sett har dødd minst 4000 pr døgn av korona i USA tror jeg dessverre ikke er spesielt usannsynlig. Ikke så veldig utestemme-påstand mao
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230

    Vaksine først til Nord-Norge? Hva med å prioritere Oslo?????
    Det er bare distribusjon av sprøyter og slikt så hvilken rekkefølge det skjer i spiller vel liten rolle? Det er uansett ikke noe å putte oppi disse sprøytene ennå.
    Dessuten tipper jeg utstyret i alle hovedsak allerde befinner seg i Oslo.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    sier det meste når vi snakker om å beskytte de utsatte eldre.

    en skal ikke se bort ifra at det var bl.a. her de så storligen feilet. så kan en jo lure på om de har lært…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.255
    Antall liker
    9.485
    Torget vurderinger
    2
    Ganske håpløst a myndighetene ikke forsvarer landet mot importsmitte, de har gitt opp i utgansgpunktet..

    Coronatallene i Oslo faller – tester ikke færre enn før – VG

    man skusler bort en mulighet for å holde kontrol--- Hvor er Erna som leder her??

    Han er kritisk til at regjeringen legger ansvar for oppfølging av karantene til den enkelte arbeidsinnvandrer og utenlandsstudent.

    – Vi ser kaos på Gardermoen, og det er ikke obligatorisk testing ved innreise og folk som skal i karantene får ta kollektivtransport til Oslo. Kommunene har ikke mulighet til å følge opp at alle som sitter i karantene hjemme overholder denne, sier Steen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ganske håpløst a myndighetene ikke forsvarer landet mot importsmitte, de har gitt opp i utgansgpunktet..

    Coronatallene i Oslo faller – tester ikke færre enn før – VG

    man skusler bort en mulighet for å holde kontrol--- Hvor er Erna som leder her??

    Han er kritisk til at regjeringen legger ansvar for oppfølging av karantene til den enkelte arbeidsinnvandrer og utenlandsstudent.

    – Vi ser kaos på Gardermoen, og det er ikke obligatorisk testing ved innreise og folk som skal i karantene får ta kollektivtransport til Oslo. Kommunene har ikke mulighet til å følge opp at alle som sitter i karantene hjemme overholder denne, sier Steen.
    Norge har åpenbart et kapasitetsproblem, som er hoveddriveren for at de ikke har strengere regler for karantene og testing. Det samme ser vi mht antall intensivplasser på sykehusene der vi ligger et stykke bak EU. Det er nok noe i kritikken fra SP mht kornlager, beredskap og evne til å ha en mer bærekraftig matproduksjon i krisetider.

    Dette er derimot en trend som har vært over flere regjeringer, slik at pandemien muligens får mer fokus på bærekraft på tvers av alle politikse partier. Erna & co. kan ikke trylle, men jeg savner en mer åpenhet og ærlighet rundt det som ikke fungerer og hva Norge må fokusere på framover.

    Skal vi bruke mer penger på bedre kapasitet på ovennevnte tiltak så har vi derimot ikke råd til å ha tjenester rundt omkring i alle bygder og tettsteder - så dette blir galt uansett hva man går for.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ganske håpløst a myndighetene ikke forsvarer landet mot importsmitte, de har gitt opp i utgansgpunktet..

    Coronatallene i Oslo faller – tester ikke færre enn før – VG

    man skusler bort en mulighet for å holde kontrol--- Hvor er Erna som leder her??

    Han er kritisk til at regjeringen legger ansvar for oppfølging av karantene til den enkelte arbeidsinnvandrer og utenlandsstudent.

    – Vi ser kaos på Gardermoen, og det er ikke obligatorisk testing ved innreise og folk som skal i karantene får ta kollektivtransport til Oslo. Kommunene har ikke mulighet til å følge opp at alle som sitter i karantene hjemme overholder denne, sier Steen.
    det burde bli stilt mistillit.

    det er henimot groteskt at de forlanger offer fra befolkningen, mens de selv ikke gjør det som kreves.

    det er å bemerke, at det ikke dreier seg om at importsmitte ikke er viktig – som det er blitt argumentert for nylig her i tråden –, men at en til tross for denne erkjennelsen, ikke gjør det som kreves.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.505
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Importsmitte er viktig for land i tilsvarende situasjon som Norge, Finland, Island eller New Zealand, hvor man stort sett har kontroll innenlands. Jeg har også skrevet at jeg syntes unntakene for Hurtigruten aldri skulle blitt gitt, og jeg skrev vel det allerede i sommer da den saken begynte å ta av.

    Spørsmålet jeg syntes var meningsløst var om sammenhengen mellom importsmitte og land som i større eller mindre grad har mislyktes. Hvis man ikke har kontroll innenlands holder det med ett eneste importert tilfelle for å sette av en kjedereaksjon. Det er ikke importsmitte som er hovedårsaken til at Sverige har 10x så mange syke og døde som nabolandene, og Trumps oppskrytte innreiserestriksjoner reddet ikke USA fra en omfattende pandemi.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet jeg syntes var meningsløst var om sammenhengen mellom importsmitte og land som i større eller mindre grad har mislyktes. Hvis man ikke har kontroll innenlands holder det med ett eneste importert tilfelle for å sette av en kjedereaksjon. Det er ikke importsmitte som er hovedårsaken til at Sverige har 10x så mange syke og døde som nabolandene, og Trumps oppskrytte innreiserestriksjoner reddet ikke USA fra en omfattende pandemi.
    (min uth.)
    nesten rart å tenke på at du synes et slikt spørsmål er meningsløst:

    Jeg skrev en oppmoding tidligere i dag, om å finne ut hvordan de hardest rammede land har forholdt seg til obligatorisk testing og karantene ved innreise og preventiv testing innen helse og omsorg. Ingen tok opp hansken. Selv har jeg ikke hatt tid til å finne det ut, men det er vel å anta at det er akkurat her hunden ligger begravet hos de aller fleste. Stopper man ikke importsmitte, får man ikke bukt med spredning. Og de såkalte bølge to og tre har sin årsak ikke akkurat dette. Da blir det helt uforståelig at det ikke har blitt grepet fatt i.
    du kjenner jo ditt eget svar, som jo er basert på et tilleggspremiss som ikke er tilstede i spørsmålet; om at en ikke gjør noe innenlands! det er det premisset som gjør ting meningsløst, ikke spørsmålet.

    og de som ikke har kontroll innenlands, de kunne jo kanskje få det, hvis en greide å lukke en av kranene med pesttilførsel.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som vanlig vanlig hadde myndighetene planlagt i god tid. Nye karanteneregler skrevet bare timer før de skulle begynne å gjelde. Man må virkelig beundre slik framsynhet og god planlegging. Og hver eneste gang akkurat det samme. Først tenker de ikke tanken, så bråvåkner de, setter igang- med 37 minutter høringsfrist, iverksetter, må forandre etter en til to uker- med samme forløp som over beskrevet.
    Beundringsverdig.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn