Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Denna SJIT SOM EI KULA:

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Denna SJIT SOM EI KULA:

    Ganske typisk for hva pressen klarer å prestere for tiden. De gjengående spørsmålene er stort sett hvorfor ikke tidligere og mer lockdown, og artiklene fremstår stort sett som saksinnlegg. Kritisk og objektiv journalistikk som fremstiller saken fra flere sider finnes nesten ikke dessverre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Han må ha litt av en innflytelse han Tegnell, ikke bare bestemmer han stort sett alt i Sverige om dagen, men nå også i Storbritania tydeligvis. Man skulle tro at både svenske og britiske politikere ikke har noen fri vilje.

    UK ligger ikke en gang spesielt høyt på listen over tilfeller pr capita i Europa nå i høst. Betyr det at Tegnell har snakket ekstra mye med statsledere i andre land, men at pressen ikke har avslørt det ennå?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Han må ha litt av en innflytelse han Tegnell, ikke bare bestemmer han stort sett alt i Sverige om dagen, men nå også i Storbritania tydeligvis. Man skulle tro at både svenske og britiske politikere ikke har noen fri vilje.

    UK ligger ikke en gang spesielt høyt på listen over tilfeller pr capita i Europa nå i høst. Betyr det at Tegnell har snakket ekstra mye med statsledere i andre land, men at pressen ikke har avslørt det ennå?
    NYBEGYNNERKURS I NYHETSLESING - FØRSTE BOLK

    Sjekk kilden til et oppslag.
    Vurdér hvorvidt det er uløste interessekonflikter i dette.
    Fastslå om det er bindinger mellom nyhetskilden og en part i interessekonflikten.
    Evaluér om oppslaget kan inneholde spin som tilgodeser denne parten.

    Øving til neste bolk: Finn tilsvarende eksempler fra svenske politikeres forsøk på ansvarsfraskrivelse når det gjelder innsats.

    Tilleggsmateriale, kilden for oppslaget: https://www.thetimes.co.uk/article/...cientists-split-over-covid-lockdown-vg5xbpsfx
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    The Times er bak betalingsmur så kanskje vi kan få en oppsummering?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ikke rart Danmark tester ekstremt mange (ca like mange pr dag som Norge gjør pr. uke). Snakket med en som jobber i Køben, han sa at der han jobber blir alle testet to ganger i uken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    The Times er bak betalingsmur så kanskje vi kan få en oppsummering?
    Artikkelen i Dagbladet viser til den artikkelen i The Times, hvilket også Aftonbladet gjør. Og kontentum er at Tegnell avsporet Johnson på et kritisk tidspunkt i beslutningsprosessen.

    Tegnell og tre britiske eksperter ble invitert til rådsmøte og nå legger de skylden på Tegnell.

     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det virker jo som Tegnell høster mer anerkjennelse internasjonalt enn her på sentralen. Eller ble noen andre oppringt av Boris i september..?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er altså Tegnells feil at Boris Johnson, om man skal tro The Guardian, hadde en konferanse med tre personer (Tegnell + to britiske forskere), hvorav alle tre ikke er særlig tilghengere av mye lockdown. Blendet av Tegnells stjerne skiftet Boris Johnson mening eller noe slikt?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Det er altså Tegnells feil at Boris Johnson, om man skal tro The Guardian, hadde en konferanse med tre personer (Tegnell + to britiske forskere), hvorav alle tre ikke er særlig tilghengere av mye lockdown. Blendet av Tegnells stjerne skiftet Boris Johnson mening eller noe slikt?
    The Guardian?

    Du forstår ikke hvordan spin brukes, tydeligvis. Dette er hva Johnsons medarbeidere nå påstår, til The Times.

    Skjermbilde 2020-12-16 kl. 09.54.39.png

    For mange år siden skrev jeg en liten kronikk som ble gjengitt i DN, om norsk osteproduksjon, TINEs dominans og vanskelige forhold for andre produsenter. Det var kun et innfall jeg fikk, midt på 2000-tallet. Fikk lyst til å skrive om saken.

    Jeg fikk to telefoner fra bekjente i andre reklamebyråer som undret på om vi hadde kapret en konkurrent til TINE. Jeg fikk en henvendelse fra en journalist som ønsket mer detaljer om PR-kampanjen vi hadde igangsatt.
    Og kort etter møtte jeg også produktsjefen til TINE på Åpent bakeri og han fortalte meg at de hadde brukt et helt møte på å forsøke å nøste opp hva det var for kampanje jeg nå hadde fått i oppdrag å kjøre og hvem som kunne være oppdragsgiver.

    "Jeg ville bare skrive litt om de dårlige norske gummiostene og de mulige alternativene."

    Han pustet lettet ut.

    At dette utspillet kommer fra The Times er like suspekt som når The Telegraph kjører "open up" artikler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Suksess har mange fedre, mens en fiasko har kun én mor.

    45D41CB1-EA56-403D-A7F7-EF64F2BC0A5E.jpeg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må være artig å leve i en enkel verden.

    Når kommer dokumentasjonen på denne:
    Screenshot_2020-12-14 Medisin og helse - Corona.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    .

    Men kanskje du kan forklare, med teskje gjerne for oss evneveike, hva som er greia her?

    Jeg finner uansett påstanden om at Tegnell skal ha fått Johnson til å plutselig endre mening som rimelig absurd.
    Nettopp. Men det er altså hva Johnsons medarbeidere nå påstår til The Times, i en apologetia-artikkel som The Times har skrevet for å forsvare PM.

    Og de bruker det faktum at Tegnell var med på møtet som underlag.

    Og det er spin.

    Og selv "evneveike", for å sitere deg, får med seg det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Må være artig å leve i en enkel verden.

    Når kommer dokumentasjonen på denne:
    Vis vedlegget 682464
    4000 / dag rundt to uker frem i tid var innenfor, om enn i den høyere ende, av estimatene CDC forholder seg til i USA. De aggregerer et lite lass av ulike modeller. Utfallsrommet er ca 1000 / dag til ca 4500 / dag to uker frem i tid basert på estimatene fra 30 november. Snittet var ca 2500 / dag.

    Så kanskje litt høyt, men ikke absurd høyt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men hvorfor diskuterer du med Weld - det var Asbjørn som postet artikkelen uten noen kommentar.
    Weld har vel bare sagt at artikkelen er tull. Det er i så fall Asbjørn som er evneveik her i følge deg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ganske typisk for hva pressen klarer å prestere for tiden. De gjengående spørsmålene er stort sett hvorfor ikke tidligere og mer lockdown, og artiklene fremstår stort sett som saksinnlegg. Kritisk og objektiv journalistikk som fremstiller saken fra flere sider finnes nesten ikke dessverre.
    Hørt Knut A Tornås på NRK radio? Han er rene propagandamaskinenen for smittevern og opptrer som onkel Lauritz - ved å bruke en hver anledning til å understreke betydningen av å følge myndighetenes råd. Hvor blir det av den kritiske journalistikken?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Nettopp. Men det er altså hva Johnsons medarbeidere nå påstår til The Times, i en apologetia-artikkel som The Times har skrevet for å forsvare PM.

    Og de bruker det faktum at Tegnell var med på møtet som underlag.

    Og det er spin.

    Og selv "evneveike", for å sitere deg, får med seg det.
    Ok, da var det ikke så veldig komplisert da altså. Om noen i fullt alvor tror at Boris Johnson har endret mening fordi Tegnell sa ett-eller-annet så synes jeg det er ganske fascinerende. Da ville "logikken" være noe slikt som at Johnson & co i utgangspunktet hadde tenkt å stenge ned mye mer i tråd med rådene fra ymse ekspertise på feltet i UK, men så hadde en en konferanse med kanskje Europas mest kontroversielle epidemiolog om dagen og så endret han plutselig mening. Eller noe slikt.

    Det er sikkert "spin". Men hele saken burde avvises på sin egen urimelighet, det var i alle fall min første og eneste tanke da jeg las den gjengitt i Norske og britiske aviser (derav min referanse til The Guardian lengre oppe, for øvrig - det var en lengre kommentar der som tydeligvis tok dette for god fisk).
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det virker jo som Tegnell høster mer anerkjennelse internasjonalt enn her på sentralen. Eller ble noen andre oppringt av Boris i september..?
    Det ville jo vært fint om Tegnell hadde rett i sine spådommer, ikke sant?

    Det kan virke som Boris tror på det han liker å høre, framfor det som er godt underbygd. Både ifm korona og Brexit...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ville jo vært fint om Tegnell hadde rett i sine spådommer, ikke sant?
    Det ville utvilsomt vært fint om noen av de som spådde mindre coronatrøbbel enn det vi har nå hadde hatt rett. Men slik ble det ikke.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Trondheim synes åpenbart ikke det er tilstrekkelig med skärpta råd om bruk av munnbind på offentlig sted

    På disse stedene må du nå bruke munnbind - Trondheim kommune

    Det er litt merkelig å beskue at nasjonen plutselig (omtrent) kollektivt har fått det for seg at tilfeldige, flyktige passeringer av andre på butikker og lignende er det Skumleste Som Finnes i denne sammenheng. Først skulle man vaske og sprite hendene (det driter folk stort sett i nå, de har jo munnbind). Deretter var det "nærkontakt av en viss varighet innendørs" som var smittevei numero uno, nå lurer smitten bak enhver butikkhylle ser det ut som.

    Rent anekdotisk er det i alle fall mye som tyder på svært omfattende gjenbruk av disse. Det er i alle fall nesten ingen som kaster de i søpla når de forlater lokalet. Vedder ganske mye på at en betydelig andel av bruken nå er for å unngå olme blikk og at man har et i lomma som går på repeat når sosiale konvensjoner dikterer det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da var det ikke så veldig komplisert da altså. Om noen i fullt alvor tror at Boris Johnson har endret mening fordi Tegnell sa ett-eller-annet så synes jeg det er ganske fascinerende. Da ville "logikken" være noe slikt som at Johnson & co i utgangspunktet hadde tenkt å stenge ned mye mer i tråd med rådene fra ymse ekspertise på feltet i UK, men så hadde en en konferanse med kanskje Europas mest kontroversielle epidemiolog om dagen og så endret han plutselig mening. Eller noe slikt.

    Det er sikkert "spin". Men hele saken burde avvises på sin egen urimelighet, det var i alle fall min første og eneste tanke da jeg las den gjengitt i Norske og britiske aviser (derav min referanse til The Guardian lengre oppe, for øvrig - det var en lengre kommentar der som tydeligvis tok dette for god fisk).
    Helt enig i at saken "burde avvises på sin egen urimelighet", men det er slik det fungerer når ønsketenkning og fordommer får overstyre fornuft. Vi har sett det i denne tråden, vi ser det i media, i pressekonferanser og i statsledernes uttalelser. Nå er vi i "handing out and avoiding the blame" fasen.

    Löfven er på "det vil bli tid til kritisk gjennomgang, men vi må vente til vi har helhetsbildet". Strået han griper om er at det vil gå verre i andre land og at forskjellen mellom det svenske utfallet og hva som har skjedd i naboland ikke blir like markant.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor får man kjøpt 1. stykk munnbind, gjerne litt fancy? Er ofte i Nidaros, og trenger et å ha på lomma.

    Kanskje prøve på Finn 🤔
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ellers er det nå i Sverige ca 25% flere innlagte på sykehus med Covid-19 enn hva det var på det meste i våres.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sendte 13 åringen på butikken i går kveld her i Trondheim da jeg manglet litt sukker til baksten. Han kom slukøret hjem uten sukker fordi han hadde blitt nektet adgang til butikken fordi han ikke hadde maske på. Ble litt forbanna å tok med meg guttungen til samme butikk. Der var det intet maske påbud, men en kunde iført maske hadde blitt bortvist da han lekte korona politi i døra.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.725
    Torget vurderinger
    2
    Om Sverige lå i krig ville depesjene fra fronten blitt tatt mot med stor sorg. Tapstallene er store.


    Skjermbilde 2020-12-16 kl. 16.31.27.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det hadde vel ikke vært en stor overraskelse om 80 åringerene var sent til fronten.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Enstemmig vedtatt i Trondhjem.
    Situasjonen er mye mer alvorlig nå enn i mars da flere kan være smittet uten å ha symptomer? Jaja...
    Artigste er kravet fra barnehageansatte om at foresatte må ha på munnbind når de henter ungene. Min logikk sier at om foreldrene er smitta, er ungene det også!
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Var innom en butikk i morges. Var 2 fra betjeningen og en annen kunde i en relativt stor butikk.
    Den andre kunden kom så bort til meg å spurte om jeg hadde hørt om munnbind?
    Jeg svarte ja det har jeg, men jeg har ikke hørt om noe påbud.
    Noe mumling, så gikk hu videre. Dette var før vedtaket i bystyret her i Trondhjem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SP-styrte Hemsedal har også litt annen innfallsvinkel til dette.
    Ingen smittede i kommunen pr i dag, innfører nå påbud om munnbind i tilfelle det skulle komme en turist.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Rart det der, smittetallene har vel aldri vært høyere enn etter at munnbind ble pop.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Var innom en butikk i morges. Var 2 fra betjeningen og en annen kunde i en relativt stor butikk.
    Den andre kunden kom så bort til meg å spurte om jeg hadde hørt om munnbind?
    Jeg svarte ja det har jeg, men jeg har ikke hørt om noe påbud.
    Noe mumling, så gikk hu videre. Dette var før vedtaket i bystyret her i Trondhjem.
    De som mener og tror de tar dette mye mer alvorlig enn andre, har gode dager nå 😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn