Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ser på Sky News nå. Storbrittania endrer taktikk etter at en computermodell så for seg 250.000 døde med nåværende strategi.
    Jeg las et intervju med den sveske statsepidemiologen i går (Anders Tegnell, et navn som dukker opp en del). Basert på det han sa der så er den svenske tilnærmingen basert på britisk epidemiforskning som i følge samme Tegnell er den fremste i verden. Så at UK og England valgte stort sett samme tilnærming er ikke så overraskende sånn sett. Fyren (Tegnell, altså) fremstår som rimelig skråsikker i sin sak så får vi se om han også evt endrer mening etter hvert.


    – Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder
    .
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Hva med total shut down case da som Norge og andre ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan jo ekstrapolere fra kurvene over, men da bør man også merke seg at vi har ca 5 intensivsengeplasser per 100000 innbyggere, ikke 6,6 som i UK (den røde streken). Ikke at det gjør så stor forskjell hvis man ender opp med å behøve 100.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Det er en forferdelig måte å dø på, uten nære slektninger ved sengen (av smittehensyn).
    Morsomme kalkulatorleker. Snakk med helsepersonale som forsøker å hjelpe pasienter som "drukner" i dagevis, oppkoblet til en respirator, mens man håper at kroppens immunsystem skal klare å takle infeksjonen. Og la meg gjenta det: de dør alene.
    Kan du forsøksvis underbygge poenget med denne typen dødskampstibedelse? Hva er poenget ditt, hva kan det bidra til av positive handlinger eller opplevelser? Er det bedre å dø skrikende i en bilulykke med avkappede bein, eller i en bil som synker i et vann mens du henger med hodet ned? (Kan godt lage en rekke grafiske beskrivelser av tilsvarende dødskamper, men ser virkelig ikke poenget)

    Men jeg kan fortelle at jeg så en utrolig dokumentar på SVT forleden, en uykke der en nordsjødykker ble reddet på nær mirakuløst vis etter å ha ligget uten kontakt med omverdenen i en halvtime på 90 meters dyp, i et fullstendig stummende mørke, uten varme, uten luft... Han overlevde utrolig nok, selv om han var langt, langt inne i døden, og hadde innfunnet seg med det; i sin ensomhet hadde han tatt sitt personlige farvel der nede. Men de fant ham med en ROV, bevisstløs, antatt død, men fikk ham inn i dykkerklokka og blåste liv i ham igjen. Den påfølgende natt i trykkammeret tok han tak i armen til legen og sa: - Det er faktisk OK. Det å dø altså, det er helt ok, det går helt fint.
    Vel, dødskamptilbedelse ser jeg det ikke som. Dette er hva italiensk helsevesen beskriver og som legger en enorm byrde på dem. De kjemper med pasienter og må se på ganske strenge tiltak for å holde slektninger unna. I den grad dette kan unngås eller minimeres er det en stor fordel. Og derfor syns jeg at de som fortsatt sår tvil om alvoret bør ta seg en pause.
    Jeg er lei kalkulatorøvelser som utlegger "noen få liv" i forhold til den hellige økonomien, som om det er noe man skal ta seg råd til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hva med total shut down case da som Norge og andre ?
    Nå er Norge(og andre) relativt langt unna en total shutdown ala Wuhan. I slutten av rapporten står det

    Overall, our results suggestthat population-wide social distancing applied to the population as a whole
    would have the largest impact; and in combination with other interventions – notably home isolation
    of cases and school and university closure – has the potential to suppress transmission below the
    threshold of R=1 required to rapidly reduce case incidence. A minimum policy for effective suppression
    is therefore population-wide social distancing combined with home isolation of cases and school and
    university closure.

    To avoid a rebound in transmission, these policies will need to be maintained until large stocks of
    vaccine are available to immunise the population – which could be 18 months or more. Adaptive
    hospital surveillance-based triggers for switching on and off population-wide social distancing and
    school closure offer greater robustness to uncertainty than fixed duration interventions and can be
    adapted for regional use (e.g. at the state level in the US). Given local epidemics are not perfectly
    synchronised, local policies are also more efficient and can achieve comparable levels of suppression
    to national policies while being in force for a slightly smaller proportion of the time. However, we
    estimate that for a national GB policy, social distancing would need to be in force for at least 2/3 of
    the time (for R0=2.4, see Table 4) until a vaccine was available.
    ....
    Our analysis informs the evaluation of both the nature of the measures required to suppress COVID19 and the likely duration that these measures will need to be in place. Results in this paper have
    informed policymaking in the UK and other countries in the last weeks. However, we emphasise that
    is not at all certain that suppression will succeed long term; no public health intervention with such
    disruptive effects on society has been previously attempted for such a long duration of time. How
    populations and societies will respond remains unclear
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Nei det er vel typisk slik løgnpropaganda som The Guardian liker å trykke. Ingen konspirasjonsteori er for teit til ikke å trykkes "for den gode sak". Avisen har jo gått fra å være en seriøs avis til å bli et kampanjeskrift for venstrevridde identitetspolitikere uten bakkekontakt. Det er vel nesten bare NYT som har falt like dypt.
    Kremt, tyske helsedepartementet bekrefter saken og CEO for selskapet er fjernet..

    https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-germany-usa-idUSL8N2B8075
    Se der ja.
    Gjestemedlem
    Roald
    Dette
    German ministers have reacted angrily following reports US president Donald Trump offered a German medical company “large sums of money” for exclusive rights to a Covid-19 vaccine.
    er ikke det som står her https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-germany-usa-idUSL8N2B8075

    Men nøyaktighet og fakta gjelder bare for noen, er ikke uvanlig nå om dagen det
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Hva er det som skjer i hodet til folk relatert til fotball?
    Ser på Nrk nå og statskanalens reporter i Tyskland. I forbindelse med shut down av Tyskland fra og med i dag var det fra representantene i Bundesliga som det satt lengst inne å akseptere en utsettelse av kampene. Samme i England, en representant fra Liverpool var i harnisk over at kampene ikke går som normalt. Og mens jeg skriver dette melder Nrk at representantene fra fotballen i Tyrkia er svært skeptisk til å utsette kamper.

    Dette er jo sinnsykt. Folk er jo hjernevasket og lever i en fotballrund boble. Altså; i valget mellom brød, helse og sirkus til folket, så skal sirkus prioriteres først.:confused:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Det er en forferdelig måte å dø på, uten nære slektninger ved sengen (av smittehensyn).
    Morsomme kalkulatorleker. Snakk med helsepersonale som forsøker å hjelpe pasienter som "drukner" i dagevis, oppkoblet til en respirator, mens man håper at kroppens immunsystem skal klare å takle infeksjonen. Og la meg gjenta det: de dør alene.
    Kan du forsøksvis underbygge poenget med denne typen dødskampstibedelse? Hva er poenget ditt, hva kan det bidra til av positive handlinger eller opplevelser? Er det bedre å dø skrikende i en bilulykke med avkappede bein, eller i en bil som synker i et vann mens du henger med hodet ned? (Kan godt lage en rekke grafiske beskrivelser av tilsvarende dødskamper, men ser virkelig ikke poenget)

    Men jeg kan fortelle at jeg så en utrolig dokumentar på SVT forleden, en uykke der en nordsjødykker ble reddet på nær mirakuløst vis etter å ha ligget uten kontakt med omverdenen i en halvtime på 90 meters dyp, i et fullstendig stummende mørke, uten varme, uten luft... Han overlevde utrolig nok, selv om han var langt, langt inne i døden, og hadde innfunnet seg med det; i sin ensomhet hadde han tatt sitt personlige farvel der nede. Men de fant ham med en ROV, bevisstløs, antatt død, men fikk ham inn i dykkerklokka og blåste liv i ham igjen. Den påfølgende natt i trykkammeret tok han tak i armen til legen og sa: - Det er faktisk OK. Det å dø altså, det er helt ok, det går helt fint.
    Vel, dødskamptilbedelse ser jeg det ikke som. Dette er hva italiensk helsevesen beskriver og som legger en enorm byrde på dem. De kjemper med pasienter og må se på ganske strenge tiltak for å holde slektninger unna. I den grad dette kan unngås eller minimeres er det en stor fordel. Og derfor syns jeg at de som fortsatt sår tvil om alvoret bør ta seg en pause.
    Det viktige poenget er at alle følger pålegg, råd og ønsker fra ledende myndigheter i nåværende situasjon. Hva hver enkelt av oss tror / innbiller oss / mener, er irrelevant i denne svært spesielle situasjonen. Å beskrive hvordan folk dør tilfører ikke saken noe som helst positivt, tvert om. Og, så lenge det finnes statsautorisert dop tilgjengelig, administreres det i generøse mengder til verdig trengende, så de ikke opplever situasjonen såpass ille som du ønsker å fremlegge den. De siste dagene er man uansett bare delvis til stede. Å dø er en ensom ting, og redsel er nok en temmelig naturlig del av det, inntil et visst punkt.
    Tror du forresten at folk som dør av influensa dør så innmari annerledes? Skjerpings.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Hva er det som skjer i hodet til folk relatert til fotball?
    Ser på Nrk nå og statskanalens reporter i Tyskland. I forbindelse med shut down av Tyskland fra og med i dag var det fra representantene i Bundesliga som det satt lengst inne å akseptere en utsettelse av kampene. Samme i England, en representant fra Liverpool var i harnisk over at kampene ikke går som normalt. Og mens jeg skriver dette melder Nrk at representantene fra fotballen i Tyrkia er svært skeptisk til å utsette kamper.

    Dette er jo sinnsykt. Folk er jo hjernevasket og lever i en fotballrund boble. Altså; i valget mellom brød, helse og sirkus til folket, så skal sirkus prioriteres først.:confused:
    I UK har jo ikke myndigheten valgt en annen tilnærming uten å stenge ned før nå over helgen. Så ikke så rart at de ikke forstår alvoret.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Avhengig av virusutfallet i USA så kan jeg temmelig lett se for meg at Trump og CO gjerne vil sikre seg en vaksine for deretter sørge for at dem kan behandle nasjonalt først.

    -BB-
    Tipper det heller er snakk om at han vil ha full kontroll over hvem som får, og først og fremst sikre at han får vaksine selv. Deretter kona og de bedårende barna sine, de han favoriserer i staben sin, og til slutt visse grupper i befolkningen. Hvis han får det som han vil er det nok bare de han bedømmer som å fortjene det som er påtenkt vaksine.

    Det blir som et scenario fra den mest tenkelige dystopiske katastrofefilmen noensinne. Et postapokalyptisk USA utelukkende befolket av Trump og tilhengerne hans som de eneste overlevende etter pandemien.

    Vi må se å få satt opp en mur som kan stenge dem ute fortere enn svint.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Avhengig av virusutfallet i USA så kan jeg temmelig lett se for meg at Trump og CO gjerne vil sikre seg en vaksine for deretter sørge for at dem kan behandle nasjonalt først.

    -BB-
    Tipper det heller er snakk om at han vil ha full kontroll over hvem som får, og først og fremst sikre at han får vaksine selv. Deretter kona og de bedårende barna sine, de han favoriserer i staben sin, og til slutt visse grupper i befolkningen. Hvis han får det som han vil er det nok bare de han bedømmer som å fortjene det som er påtenkt vaksine.

    Det blir som et scenario fra den mest tenkelige dystopiske katastrofefilmen noensinne. Et postapokalyptisk USA utelukkende befolket av Trump og tilhengerne hans som de eneste overlevende etter pandemien.

    Vi må se å få satt opp en mur som kan stenge dem ute fortere enn svint.
    Så så. Med en døds-% for smittede på anslagsvis under 1%, er det usannsynlig at de overlevende 99% plutselig blir Trump-tilhengere over natta.

    Visste du forresten at antallet døde av kreft i USA i fjor lå på omlag 600 000 enkeltpersoner? Sikkert både demokrater og republikanere blant dem, sånn er det med virus også, det rammer blindt. Man kan sikkert anføre at det er verre å være fattig og syk enn rik og frisk, så kanskje dør noen fler fattige, og dette kan kanskje tippe eventuelle valgresultater 0,1 promille i en eller annen retning.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Avhengig av virusutfallet i USA så kan jeg temmelig lett se for meg at Trump og CO gjerne vil sikre seg en vaksine for deretter sørge for at dem kan behandle nasjonalt først.

    -BB-
    Tipper det heller er snakk om at han vil ha full kontroll over hvem som får, og først og fremst sikre at han får vaksine selv. Deretter kona og de bedårende barna sine, de han favoriserer i staben sin, og til slutt visse grupper i befolkningen. Hvis han får det som han vil er det nok bare de han bedømmer som å fortjene det som er påtenkt vaksine.

    Det blir som et scenario fra den mest tenkelige dystopiske katastrofefilmen noensinne. Et postapokalyptisk USA utelukkende befolket av Trump og tilhengerne hans som de eneste overlevende etter pandemien.

    Vi må se å få satt opp en mur som kan stenge dem ute fortere enn svint.
    Så så. Med en døds-% for smittede på anslagsvis under 1%, er det usannsynlig at de overlevende 99% plutselig blir Trump-tilhengere over natta.

    Visste du forresten at antallet døde av kreft i USA i fjor lå på omlag 600 000 enkeltpersoner? Sikkert både demokrater og republikanere blant dem, sånn er det med virus også, det rammer blindt. Man kan sikkert anføre at det er verre å være fattig og syk enn rik og frisk, så kanskje dør noen fler fattige, og dette kan kanskje tippe eventuelle valgresultater 0,1 promille i en eller annen retning.
    Men tror du ikke Donald ville gjort det på den måten jeg sier hvis han fikk muligheten?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hva med total shut down case da som Norge og andre ?
    Den britiske modellen baserer seg på en gradvis tilstramming med full lockdown helt til slutt hvis man havner der. Jeg er redd for at denne tilnærmingen vil ligne Italias forløp. Man har full lockdown der nå, men man er på etterskudd. Det virkelig store problemet er at når smitten virkelig har kommet i omløp, har man ingenting annet å gjøre enn å absorbere (altå NHC må absorbere/ta i mot) denne tsunamien. Denne smittebølgen kommer. Den bølgen som kommer, ble skapt for 7-14 dager siden og er ikke reverserbar.

    Jeg skal være forsiktig med å spå utfallet. Styresmaktene i UK har hele tiden snakket om "timing" med tiltak. Vi får se. Kanskje blir det innertier. Kanskje blir det en for historiebøkene.

    Det er flere faktorer som blir "spennende" å følge. En veldig viktig del av den britiske strategien består i å isolere "risikogrupper" i opptil 12 uker. D.v.s. alle over 70 og alle med underliggende "risikofaktorer/sykdom." Lar det seg gjøre effektivt? Uansett tror jeg det går an å konkludere at denne isoleringen faktisk ikke i større grad er iverksatt enda, og til en stor grad baserer seg på frivillighet/selvisolering. Man har også vært tilbakeholdne med å lovfeste noe, men kommer mer med anbefalinger. For å si det slik: Man kan se på antallet sykehusansatte her i Norge som er smittet og som sitter i karantene. Dette er folk som kjenner til alvoret, kjenner til smitteterori, kjenner til hygiene, kjenner til timing. Jeg tenker at det er denne grad av forsiktighet/avhold britiske/svenske myndigheter nå forventer at større deler av det allmenne samfunnet nå plutselig skal innføre/etterleve på "vennlig oppfordring".

    Kjenner at jeg føler meg mer trygg på den norske modellen...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette
    German ministers have reacted angrily following reports US president Donald Trump offered a German medical company “large sums of money” for exclusive rights to a Covid-19 vaccine.
    er ikke det som står her https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-germany-usa-idUSL8N2B8075

    Men nøyaktighet og fakta gjelder bare for noen, er ikke uvanlig nå om dagen det
    Vel, det som står er:
    Germany’s Health Ministry confirmed a report in newspaper Welt am Sonntag, which said President Donald Trump had offered funds to lure the company CureVac to the United States, and the German government was making counter-offers to tempt it to stay.

    “The German government is very interested in ensuring that vaccines and active substances against the new coronavirus are also developed in Germany and Europe,” the newspaper quoted a Health Ministry official as saying. “In this regard, the government is in intensive exchange with the company CureVac.”

    Contacted by Reuters, a spokeswoman for the German Health Ministry said: “We confirm the report in the Welt am Sonntag.”
    At reaksjonen på det var nokså illsint bør være godt dokumentert.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Avhengig av virusutfallet i USA så kan jeg temmelig lett se for meg at Trump og CO gjerne vil sikre seg en vaksine for deretter sørge for at dem kan behandle nasjonalt først.

    -BB-
    Tipper det heller er snakk om at han vil ha full kontroll over hvem som får, og først og fremst sikre at han får vaksine selv. Deretter kona og de bedårende barna sine, de han favoriserer i staben sin, og til slutt visse grupper i befolkningen. Hvis han får det som han vil er det nok bare de han bedømmer som å fortjene det som er påtenkt vaksine.

    Det blir som et scenario fra den mest tenkelige dystopiske katastrofefilmen noensinne. Et postapokalyptisk USA utelukkende befolket av Trump og tilhengerne hans som de eneste overlevende etter pandemien.

    Vi må se å få satt opp en mur som kan stenge dem ute fortere enn svint.
    Så så. Med en døds-% for smittede på anslagsvis under 1%, er det usannsynlig at de overlevende 99% plutselig blir Trump-tilhengere over natta.

    Visste du forresten at antallet døde av kreft i USA i fjor lå på omlag 600 000 enkeltpersoner? Sikkert både demokrater og republikanere blant dem, sånn er det med virus også, det rammer blindt. Man kan sikkert anføre at det er verre å være fattig og syk enn rik og frisk, så kanskje dør noen fler fattige, og dette kan kanskje tippe eventuelle valgresultater 0,1 promille i en eller annen retning.
    Men tror du ikke Donald ville gjort det på den måten jeg sier hvis han fikk muligheten?
    Jo, utvilsomt. Han er ikke på noen måte egnet til å ivareta andre enn seg selv.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Så så. Med en døds-% for smittede på anslagsvis under 1%, er det usannsynlig at de overlevende 99% plutselig blir Trump-tilhengere over natta.
    Jeg tror du undervurderer markedsføringsverdien en slik vaksine ville gitt Trump i en pågående valgkamp. Hadde man ikke vist bedre så hadde man jo nesten kunne mistenke at det hele er regissert.

    -BB-
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Dommedagskultistene i XR burde jo være hoppende glad nå, som de har fått så mye av det de ønsker seg. Kommandoøkonomien har blitt innført over natta og flyene står. Men akk, fokuset er fortsatt på det apokalyptiske og hvorfor vi egentlig fortjener det. For når det kommer til stykket, så handler det som jeg har skrevet så mange ganger før om å påføre andre botsøvelser for ens egne eksesser. Lidelsen er målet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser på Sky News nå. Storbrittania endrer taktikk etter at en computermodell så for seg 250.000 døde med nåværende strategi.
    Jeg las et intervju med den sveske statsepidemiologen i går (Anders Tegnell, et navn som dukker opp en del). Basert på det han sa der så er den svenske tilnærmingen basert på britisk epidemiforskning som i følge samme Tegnell er den fremste i verden. Så at UK og England valgte stort sett samme tilnærming er ikke så overraskende sånn sett. Fyren (Tegnell, altså) fremstår som rimelig skråsikker i sin sak så får vi se om han også evt endrer mening etter hvert.


    – Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder
    .
    Sverige stenger videregående skoler og universiteter nå......
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det er flere faktorer som blir "spennende" å følge. En veldig viktig del av den britiske strategien består i å isolere "risikogrupper" i opptil 12 uker. D.v.s. alle over 70 og alle med underliggende "risikofaktorer/sykdom." Lar det seg gjøre effektivt? Uansett tror jeg det går an å konkludere at denne isoleringen faktisk ikke i større grad er iverksatt enda, og til en stor grad baserer seg på frivillighet/selvisolering. Man har også vært tilbakeholdne med å lovfeste noe, men kommer mer med anbefalinger. For å si det slik: Man kan se på antallet sykehusansatte her i Norge som er smittet og som sitter i karantene. Dette er folk som kjenner til alvoret, kjenner til smitteterori, kjenner til hygiene, kjenner til timing. Jeg tenker at det er denne grad av forsiktighet/avhold britiske/svenske myndigheter nå forventer at større deler av det allmenne samfunnet nå plutselig skal innføre/etterleve på "vennlig oppfordring".

    Kjenner at jeg føler meg mer trygg på den norske modellen...
    Jeg las en sak på på rai.it (for øvrig imponerende godt oversatt av Google Translate) med noen fra italienske helsemyndigheter. De sa at de nå begynner å se at stigningtakten avtar og de neste få dagene er viktig for å se om den trenden vedvarer.

    Innen en uke bør de helst se store utslag siden tiltakene da har virket i ca 2 uker. (min kommentar, ikke noe de sa)

    De sa for øvrig at smitte fra berøring av overflater er så godt som helt neglisjerbart - det er smitte fra person til person som er farlig.

    "Any contagion through surfaces is absolutely marginal with respect to the interhuman one, which remains the true mode of transmission". This was confirmed by Franco Locatelli, president of the Superior Health Council, during a press conference on civil protection.
     
    S

    svk

    Gjest
    Smitter corona via A4 ark? Jeg sitter som siste mann som avslutter jobben/fakturerer.når jobben er ferdig så får jeg papirene i boksen på kontoret mitt.
    Da har 3-4 personer berørt disse arkene.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    ^ Ja, hvis noen feks har hostet på noe kan viruset leve der noen timer, det kan være et dørhåndtak eller et papirark. Vask henda etter at du har fakturert, og ikke sutt på fingrene mens du driver på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Smitter corona via A4 ark? Jeg sitter som siste mann som avslutter jobben/fakturerer.når jobben er ferdig så får jeg papirene i boksen på kontoret mitt.
    Da har 3-4 personer berørt disse arkene.
    Du kan jo vaske deg etter å ha tatt på de før du tar deg til ansiktet.

    Som nevnt over er ikke berøring en vesentlig kilde til spredning om man skal tro italienenre i alle fall. Vi praktiserer litt "karantene" på daglivarehandelen - setter inn varene og lar de stå noen dager før vi bruker de. Om det faktisk er noen vits vet jeg ikke, men det skader heller ikke.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Smitter corona via A4 ark? Jeg sitter som siste mann som avslutter jobben/fakturerer.når jobben er ferdig så får jeg papirene i boksen på kontoret mitt.
    Da har 3-4 personer berørt disse arkene.
    Dessverre ja. Viruset er aktivt i 2-3 dager på papir og 3-4 dager på stål, alu osv.

    -BB-
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Dette
    German ministers have reacted angrily following reports US president Donald Trump offered a German medical company “large sums of money” for exclusive rights to a Covid-19 vaccine.
    er ikke det som står her https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-germany-usa-idUSL8N2B8075

    Men nøyaktighet og fakta gjelder bare for noen, er ikke uvanlig nå om dagen det
    Vel, det som står er:
    Germany’s Health Ministry confirmed a report in newspaper Welt am Sonntag, which said President Donald Trump had offered funds to lure the company CureVac to the United States, and the German government was making counter-offers to tempt it to stay.

    “The German government is very interested in ensuring that vaccines and active substances against the new coronavirus are also developed in Germany and Europe,” the newspaper quoted a Health Ministry official as saying. “In this regard, the government is in intensive exchange with the company CureVac.”

    Contacted by Reuters, a spokeswoman for the German Health Ministry said: “We confirm the report in the Welt am Sonntag.”
    At reaksjonen på det var nokså illsint bør være godt dokumentert.


    Om man ikke ser at å betale en stor sum for å sikre seg eksklusiv rettighet til en vaksine er noe helt annet enn mest sannsynlig lokke med bedre arbeidsvilkår/miljø/penger for et forskerteam for utvikling av vaksine har man et ganske forutinntatt syn på den oransje mannen.

    I tillegg finnes det en haug med selskaper rundt om som jobber intenst med å finne en vaksine og dette er garantert ikke det eneste miljøet i Tyskland som er på saken, dette er vel en del av globalismen man tilber så hardt så hvorfor klage?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så så. Med en døds-% for smittede på anslagsvis under 1%, er det usannsynlig at de overlevende 99% plutselig blir Trump-tilhengere over natta.

    Visste du forresten at antallet døde av kreft i USA i fjor lå på omlag 600 000 enkeltpersoner? Sikkert både demokrater og republikanere blant dem, sånn er det med virus også, det rammer blindt. Man kan sikkert anføre at det er verre å være fattig og syk enn rik og frisk, så kanskje dør noen fler fattige, og dette kan kanskje tippe eventuelle valgresultater 0,1 promille i en eller annen retning.
    Men tror du ikke Donald ville gjort det på den måten jeg sier hvis han fikk muligheten?
    Jo, utvilsomt. Han er ikke på noen måte egnet til å ivareta andre enn seg selv.
    Han har fått ale tiders sjanse til å "drain the swamp", men han mangker vaksinen som kan skille sumpen fra resten.

    Skjønt Trump tilhengere som reiser rundt tungt væpnet, tror at MSM er hoax og at en hver form for statlig styring er en konspirasjon for å undertrykke de og er et brudd på grunnloven, er jo en spennende mix. Skal bli interessant å se hvordan det spiller ut.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Selvsagt har man er forutinntatt syn på den oransje mannen. "Donald Trump ville trukket ut stikkontakten til sin døende mors respirator for å lade opp mobiltelefonen", det er et sitat fra han som skrev biografien "The Art Of The Deal". Han levde tett på Trump over lang tid på 80-tallet.
     
    S

    svk

    Gjest
    Får inn jobber/papirer hele tiden.
    Får gjøre det beste utav det. Håndvask etter hver økt. Hender unna ansiktet og bruke antibac serviett på mobilen før jeg går hjem
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hardingfele kan umulig være gamle gutten ?
    Såpass må vi da tåle å lese. Om man dør alene så betyr det sannsynligvis ingenting for den som dør, man er så omtåket og sliten at det bare er en befrielse å få slippe mer....
    Tåler det, ja, men hva pokker skal det tjene til?? Hadde det vært selvpåført, kunne man i det minste forsøke seg med avskrekkingskortet, men dette her er jo bare meningsløst.
    Hvorfor ? Tja, det kan sikkert diskuteres, men sannsynligvis for at alle skal ta dette alvorlig. Ser vi oss rundt så er det fortsatt mange som flåser det bort, mener at vi overdriver, tenker mer på økonomiske konsekvenser enn de menneskelige osv.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ser på Sky News nå. Storbrittania endrer taktikk etter at en computermodell så for seg 250.000 døde med nåværende strategi.
    Jeg las et intervju med den sveske statsepidemiologen i går (Anders Tegnell, et navn som dukker opp en del). Basert på det han sa der så er den svenske tilnærmingen basert på britisk epidemiforskning som i følge samme Tegnell er den fremste i verden. Så at UK og England valgte stort sett samme tilnærming er ikke så overraskende sånn sett. Fyren (Tegnell, altså) fremstår som rimelig skråsikker i sin sak så får vi se om han også evt endrer mening etter hvert.


    – Jag har lyssnat på vad britterna säger och de säger precis som vi gör i Sverige. Det är två länder som sticker ut i att vi, tycker vi i alla fall, håller en lite mer vetenskaplig linje i detta. Balansen mellan politik och vetenskap hos oss är lite annorlunda än i en del andra länder
    .
    Sverige stenger videregående skoler og universiteter nå......
    Ikke påbudt stengning! kun en anbefaling om att stenge:confused:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Det er en forferdelig måte å dø på, uten nære slektninger ved sengen (av smittehensyn).
    Morsomme kalkulatorleker. Snakk med helsepersonale som forsøker å hjelpe pasienter som "drukner" i dagevis, oppkoblet til en respirator, mens man håper at kroppens immunsystem skal klare å takle infeksjonen. Og la meg gjenta det: de dør alene.
    Kan du forsøksvis underbygge poenget med denne typen dødskampstibedelse? Hva er poenget ditt, hva kan det bidra til av positive handlinger eller opplevelser? Er det bedre å dø skrikende i en bilulykke med avkappede bein, eller i en bil som synker i et vann mens du henger med hodet ned? (Kan godt lage en rekke grafiske beskrivelser av tilsvarende dødskamper, men ser virkelig ikke poenget)

    Men jeg kan fortelle at jeg så en utrolig dokumentar på SVT forleden, en uykke der en nordsjødykker ble reddet på nær mirakuløst vis etter å ha ligget uten kontakt med omverdenen i en halvtime på 90 meters dyp, i et fullstendig stummende mørke, uten varme, uten luft... Han overlevde utrolig nok, selv om han var langt, langt inne i døden, og hadde innfunnet seg med det; i sin ensomhet hadde han tatt sitt personlige farvel der nede. Men de fant ham med en ROV, bevisstløs, antatt død, men fikk ham inn i dykkerklokka og blåste liv i ham igjen. Den påfølgende natt i trykkammeret tok han tak i armen til legen og sa: - Det er faktisk OK. Det å dø altså, det er helt ok, det går helt fint.
    Vel, dødskamptilbedelse ser jeg det ikke som. Dette er hva italiensk helsevesen beskriver og som legger en enorm byrde på dem. De kjemper med pasienter og må se på ganske strenge tiltak for å holde slektninger unna. I den grad dette kan unngås eller minimeres er det en stor fordel. Og derfor syns jeg at de som fortsatt sår tvil om alvoret bør ta seg en pause.
    Det viktige poenget er at alle følger pålegg, råd og ønsker fra ledende myndigheter i nåværende situasjon. Hva hver enkelt av oss tror / innbiller oss / mener, er irrelevant i denne svært spesielle situasjonen. Å beskrive hvordan folk dør tilfører ikke saken noe som helst positivt, tvert om. Og, så lenge det finnes statsautorisert dop tilgjengelig, administreres det i generøse mengder til verdig trengende, så de ikke opplever situasjonen såpass ille som du ønsker å fremlegge den. De siste dagene er man uansett bare delvis til stede. Å dø er en ensom ting, og redsel er nok en temmelig naturlig del av det, inntil et visst punkt.
    Tror du forresten at folk som dør av influensa dør så innmari annerledes? Skjerpings.
    Ja, de dør gjerne med slektninger ved sengen, som kan trøste dem, blant annet.

    Du misforstår nok. Jeg har selv sittet ved dødsleier og vet hva det gir den døende. Vi skylder å gjøre alt vi kan for å sørge for at antallet tilfeller blir så få som overhodet mulig, av hensyn til både helsepersonale og de som får alvorlige og intensivbehandlingskrevende diagnoser.

    Ironisk nok vil det å få veldig få kasus i ettertid kunne tolkes som at innsatsen var unødvendig, men det får gå.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Blir interessant å se i hvilken grad amerikanske velgeres korttidsminne trumfes (pun intended) av stammetilhørighet. Mannen var i strid med alt som er av rådgivning for bare noen dager siden.

    8e211d80aa7fe1f1f22fbfa228660a0c2bf8feccbf07e73b38ea4229f89911a4.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Her er for øvrig den britiske simuleringen:
    https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

    Figuren på side 8 "Nearly broke Twitter" sies det¨¨

    Vis vedlegget 575053
    Har ikke finlest denne, men det er noen aspekter her som er underkommunisert.

    Tabellen under viser simulert forløp.
    Det som er verdt å merke seg er at det skraverte området til venstre er en periode på 5 mnd hvor de ulike tiltakene er effektive - toppene som kommer til høyre er effekten når tiltakene fjernes.

    Poenget - er at det dette kommer. Utfordringene er å porsjonere det ut i rett miks. Og det er en reguleringsteknisk utfordring av dimmensjoner. Men nå kommunisereres det allerede at man skal åpne skoler igjen - så det skal vel snart slippes opp litt.
    Foreløpig er jo ikke helsevesenet i Norge belastet av sykdomstilfeller.
    (Den nederste er zoomet in)

    UK.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ironisk nok vil det å få veldig få kasus i ettertid kunne tolkes som at innsatsen var unødvendig, men det får gå.
    Den tanken har streifet meg også - men jeg tror nok dessverre det rundtomkring kommer til å bli nok av eksempler å ta av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn