Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at interessen til folk her er liten for alt som ikke dreier seg om Norge og Sverige;) Jeg risikerer ett lite innspill fra resten av verden likevel. Her er vel ett bilde av den virkelige tragedien med alt dette. Tipper dette er tilfellet i ganske mange mindre rike land rundt i verden:

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis har jeg en slik stående. Er nok tomt på butikkene i løpet av kvelden.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke helt samme schwung over tirsdagen når de offisielle smittetallene er lavere enn sist tirsdag (riktig nok bare såvidt).
    Så du mener 61 døde er til å kimse av, der du schwunger i vei? Opp fra 35 forrige tirsdag.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg vet at interessen til folk her er liten for alt som ikke dreier seg om Norge og Sverige;) Jeg risikerer ett lite innspill fra resten av verden likevel. Her er vel ett bilde av den virkelige tragedien med alt dette. Tipper dette er tilfellet i ganske mange mindre rike land rundt i verden:

    Jeg har tenkt over dette mange ganger. Dette er triste følger av pandemien som det ikke er så mye å gjøre med. Vi er griseheldige her i Norge. På plussiden vinner miljøet stort i flere land.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Så du mener 61 døde er til å kimse av, der du schwunger i vei?
    Dere har jo vært så opptatt av smittetallet hittil. Som sagt så må man, selv med flat eller fallende smitte, forvente at det andre (intensiv/dødsfall) øker en stund til så at det er flere nå enn forrige helg er som forventet. Hvor mange flere har jeg egentlig ikke så mye mening om.

    Men for å svare konkret på spørsmålet ditt: "jeg finner ikke helgens tall fra Sverige spesielt oppsiktsvekkende, nei".

    Jeg kunne begrunnet hvorfor, men det involverer tall og prosenter og slikt og det har jeg lært er dypt umoralsk siden det i år er et nytt midlertidig sett med regler som gjelder, har jeg skjønt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Arbeidsledigheten stiger her også. Med mer målrettede tiltak, hadde vi unngått svært mye av det. Så vi er slett ikke "griseheldige" i Norge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har bare sett begynnelsen. Dette kommer til å bli stygt....
    Tallene for arbeidsledighet vil nok stige markant, når konkursene for alvor tar av. Skremmende utvikling. Og det bekymrer meg mye mer enn dødstallene, som fortsatt knapt er merkbare.
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Altså. munnbind... Hvorfor gjelder ikke FHIs anbefalinger fra i våres fremdeles?
    Det kan vel ikke være noen tvil om at det de mente den gangen fremdeles er gyldig?
    For det første, det er vel snakk om at det kan redusere risikoen for smitte med ca. 40% der man ikke kan opprettholde avstand. HVIS det brukes riktig! Jeg er snill hvis jeg påstår at 95% ikke gjør det. I tillegg er det en majoritet av de fjonge tøybindene der ute, noe som vel kan sammenlignes med å holde myggen unna med hønsenetting. Det gir en falsk trygghet, og min erfaring er at folk er mindre nøye med avstand så fort munnbindet er på.
    Det må jo handle om menneskets trang til å gjemme seg bak noe når farer truer, når så mange har klokkertro på dette.
    Hvis man tror på at et munnbind stopper viruset, kan man kanskje tenke over hvorfor brillene dugger med munnbind på.
    Hold avstand, vask hender, og bli hjemme hvis du er syk. Munnbind hører hjemme i helsevesenet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det tror jeg også. Og i mange andre land kommer det til å bli enda veldig mye verre er jeg redd.
    Der kan vi vel trygt si at "winter is coming". Med konkurser, permiterte, arbeidsledighet, et samfunn i stå, psykiske problemer, eldre isolert fra familien, fritidsaktiviteter i stillstand og et samfunn uten vilje og evne til faktisk å ta tak i det- grunnet irrasjonell redsel for SMITTEN.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Munnbind er fascinerende greier i disse tider. Om vi har som utgangspunkt at hvor godt eller dårlig de fungerer og hva de gjør eller ikke objektivt sett er fullstendig uvesentlig for hva bæreren av munbind mener eller tror eller mener å vite alt annet like. Eller for å si det på en annen måte, alt annet like er faktisk funksjon invariant for overbevisningen til bæreren.

    Her i Norge er dette noe man skal ha for å beskytte seg selv for å føle seg tryggere og redusere risken for å bli smittet og også beskytte andre. På det amerikanske forumet jeg er aktiv er den altoverskyggende konsensus at det beskytter bæreren dårlig, men at det beskytter andre mot bæreren om denne skulle være smittet. Så å gå med et av sorten er altså noe man gjør for å beskytte andre, ikke for å beskytte seg selv. Det er vel, så vidt jeg har skjønt også den kulturelle greia i Asia, men vil ikke gjøre andre syke om man er smittebærer av ett eller annet. På dette amerikanske forumet er man, i følge enkelte, omtrent en kaldblodig pensjonistmorder om man ikke har munnbind om man går seg en tur utendørs. Når folk sier at de skal noe som involverer å forlate hjemmet er de veldig opptatte av å slenge på (masked) slik at tilfeldige andre på internett ikke skal komme med sin virtuelle pekefinger.

    Nå er vi tidlig i Oslos munnbind-æra regner jeg med, men av det jeg har sett så er det noen steder som holder seg til de offisielle anbefalingene som er hold avstand (2m er det vel nå) og bruk munnbind om det ikke er mulig. Dette har de da sørget for ved å ha et maks antall inne i lokalene samtidig. Ingen av de ansatte og få av kundene bruker munnbind. Andre steder er det plakater med oppfording om munnbind, og basert på ekstern observasjon ser munnbindtettheten ut til å være et sted mellom 90 og 100% både blant kunder og ansatte. Jeg har også sett utdeling av munnbind et sted.

    For øvrig ser foreløpig respekten for andres intimsfære til å være avtagende med munnbindbruk. Hva av de to som faktisk funker best kommer det sikkert tidsnok masse artikler om. Og så er jeg helt sikker på at fryktelig mange har ett enkelt munnbind de har med seg for å slippe olme blikk her og der. I dag er jeg rimelig sikkert på at jeg, på fortauet på vei til skolen for å hente jentungen, fikk mitt første stirr motivert av at noen kunne være så uansvarlig å gå på et fortau i Oslo uten munnbind, men det kan også være tilfeldig.

    Så kan man diskutere hva som er mest i regelverkets ånd om man skal på butikken: Handle på vei hjem fra jobb sammen med masse andre folk med munnind eller å legge handleturen sin til f.eks klokka 22-23 når man kan være omtrent alene i butikken, men ikke bruke munnbind.

    Kanskje noen kan slå seg opp som munnbindstrategikonsulent så lenge det er et visst slack i regelverket og anbefalingene?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Personlig holder jeg på varianten med god avstand utenfor rushtid, uten munnbind. Har litt vanskelig for å se at tettheten av både smitte og mennesker her ute er høy nok til å forsvare generell bruk av munnbind ennå. Men for de som sitter i kassa på REMA hele dagen blir regnestykket litt annerledes. Samme hvis jeg må reise med kollektivtransport og ikke kan kontrollere avstanden til andre. Da er det nok munnbind som gjelder for min del også. Sist jeg tok flybussen endte jeg opp med corona (eller noe som lignet til forveksling), og den ene gangen var nok for min del.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Personlig holder jeg på varianten med god avstand utenfor rushtid, uten munnbind. Har litt vanskelig for å se at tettheten av både smitte og mennesker her ute er høy nok til å forsvare generell bruk av munnbind ennå. Men for de som sitter i kassa på REMA hele dagen blir regnestykket litt annerledes. Samme hvis jeg må reise med kollektivtransport og ikke kan kontrollere avstanden til andre. Da er det nok munnbind som gjelder for min del også. Sist jeg tok flybussen endte jeg opp med corona (eller noe som lignet til forveksling), og den ene gangen var nok for min del.
    Her i Oslo ser det ut som det har tatt litt tid for en policy i den aktuelle virksomhet å sette seg. Det er jo faktisk en vurdering de må gjøre også, altså om kunder holder seg borte om ansatte ikke går med munnbind hele tiden. Men det er unektelig litt rart å se på alle gå rundt med munnbind på en matbutikk mens det i samme bygning er fullt på både kaffibaren og bakeren og ingen bruker det. Om man var redd for at smitte kan sirkulere lenge i luften innendørs så burde risken strengt tatt være større på de to serveringsstedene. Der er folk lenge om gangen og ingen dekker munnen.

    Uavhengig av hva man måtte mene om bruken fremstår ikke oppførselen som spesielt rasjonell. En hel del går også med munnbind til og fra butikken, da er min første tanke at de vil gjenbruke de, men jeg kan selvsagt ta feil der og de bare er ekstra forsiktige.

    Ellers vil jeg på generelt grunnlag oppfordre folk til å se seg godt rundt om dagen. Det er heldigvis ikke så ofte man får oppleve et sosialt eksperiment på en slik skala og med litt (vel, kanskje ganske mye) flaks så får man aldri sjansen en gang til i livet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er kanskje på tide å dele at jeg også har hatt corona, så tidlig som i midten av februar. Jeg ble smittet av noen som hadde vært i Spania. Ganske heftig var den også, med kraftig hodepine, mye hosting og tildels store pustebesvær- særlig om nettene. Jeg red av stormen hjemme, uten å bli innlagt. Så jeg kan på en måte forstå frykten. Men; hele samfunnet kan ikke stoppe opp fordi noen svært få blir alvorlig syke og enda færre dør.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Mot slutten av 2021 vil vi i større grad kunne redusere smitteverntiltakene og returnere til normale forhold, sier Røttingen.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Mot slutten av 2021 vil vi i større grad kunne redusere smitteverntiltakene og returnere til normale forhold, sier Røttingen.

    Ett år til med disse tiltakene er helt uaktuelt. Så enkelt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ett år til med disse tiltakene er helt uaktuelt. Så enkelt.
    God tur. Hvilket land flytter du til? Det skulle være greit å finne ett hvor du får det bedre under pandemien.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    God tur. Hvilket land flytter du til? Det skulle være greit å finne ett hvor du får det bedre under pandemien.
    Tja, det er vel å håpe at det blir lettelser i forhold til dagens nivå. Ellers tror jeg det blir flere som blir lei i løpet av ett år til;) Kanskje til og med du blir lei av å sitte hjemme alene om en 8-10 måneders tid;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Tja, det er vel å håpe at det blir lettelser i forhold til dagens nivå. Ellers tror jeg det blir flere som blir lei i løpet av ett år til;) Kanskje til og med du blir lei av å sitte hjemme alene om en 8-10 måneders tid;)
    Blir sikkert litt lettelser når vaksineringen er i gang. Jeg har vært en hjemmekjær person i hele mitt voksne liv, og er sjeleglad for den "egenskapen" nå. Blir aldri lei av å være hjemme. Er ikke alene og har det bra, men om jeg hadde vært det ville det også gått fint. Jeg elsker å være alene. Det er avslappende. Ukomplisert. Befriende.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Personlig holder jeg på varianten med god avstand utenfor rushtid, uten munnbind. Har litt vanskelig for å se at tettheten av både smitte og mennesker her ute er høy nok til å forsvare generell bruk av munnbind ennå. Men for de som sitter i kassa på REMA hele dagen blir regnestykket litt annerledes. Samme hvis jeg må reise med kollektivtransport og ikke kan kontrollere avstanden til andre. Da er det nok munnbind som gjelder for min del også. Sist jeg tok flybussen endte jeg opp med corona (eller noe som lignet til forveksling), og den ene gangen var nok for min del.
    Hvorfor ser regnestykket annerledes ut hvis man sitter i kassen på Remen 1000?
    Hvis jeg går med munnbind pår er det IKKE for å unngå å bli smittet, men for å unngå å smitte andre hvis jeg selv er smittet. Det er det munnbindet er til for.
    Ergo så er ikke de i kassen trygg før alle andre bruker munnbind.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Vi skal visstnok få ny app den 21. desember

    Kildekoden for nye Smittestopp gjøres nå åpen
    FHI har lagt ut åpen kildekode for den nye versjonen av smittesporingsappen Smittestopp.
    – Nye Smittestopp blir utviklet som et åpen kildekode-prosjekt. Slik kan de som engasjerer seg, følge prosjektet og kodens utvikling og gi innspill og bidrag til at kildekoden er best mulig. Åpen kildekode gjør det enkelt å ta imot og implementere forslag og endringer i full åpenhet, sier assisterende direktør Gun Peggy Knudsen i Folkehelseinstituttet.
    Kildekoden som er lagt ut, er basert på den danske Smittestopp-appen.
    Nye Smittestopp skal være klar for lansering 21. desember
    .
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: har du undersøkt muligheten for å få målt immunresponsen, for på den måten få vite om du ble smittet i vår? Teoretisk vil en reinfeksjon såpass tidlig etter første runde (altså mens du ennå har en spesifikk immunrespons i kroppen) kunne gi en ny, sterkere og mer langvarig immunrespons uten at du blir særlig syk av det. Og slik kan man repetere det hele ved å la seg eksponere for virus med jevne mellomrom. Man booster immunsystemet regelmessig mens man holder seg klinisk frisk. Og likeledes: hvis man venter for lenge, til immunresponsen er borte etter første infeksjon, ja da er man like sårbar for å.bli skikkelig sjuk som alle andre. Dette er altså rent teoretisk. Men en interessant tanke.

    I praksis er det vel dette man satser på en del land som er på hælene og må kommandere smittet helsepersonell til å jobbe med coronapasienter.
     
    Sist redigert:

    TOH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Innlegg
    68
    Antall liker
    33
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Altså. munnbind... Hvorfor gjelder ikke FHIs anbefalinger fra i våres fremdeles?
    Det kan vel ikke være noen tvil om at det de mente den gangen fremdeles er gyldig?
    For det første, det er vel snakk om at det kan redusere risikoen for smitte med ca. 40% der man ikke kan opprettholde avstand. HVIS det brukes riktig! Jeg er snill hvis jeg påstår at 95% ikke gjør det. I tillegg er det en majoritet av de fjonge tøybindene der ute, noe som vel kan sammenlignes med å holde myggen unna med hønsenetting. Det gir en falsk trygghet, og min erfaring er at folk er mindre nøye med avstand så fort munnbindet er på.
    Det må jo handle om menneskets trang til å gjemme seg bak noe når farer truer, når så mange har klokkertro på dette.
    Hvis man tror på at et munnbind stopper viruset, kan man kanskje tenke over hvorfor brillene dugger med munnbind på.
    Hold avstand, vask hender, og bli hjemme hvis du er syk. Munnbind hører hjemme i helsevesenet.
    Jeg er enig i det siste du skriver, men jeg tror munnbind kan ha noe for seg hvis smitten er stor i samfunnet. Når du nyser er du lært opp til å nyse i armkroken,
    dvs. spredningen blir mindre. Det samme gjelder vel munnbind. Det er vel bevist nå at Covid er luftbåren. Formålet slik jeg ser det, er ikke at man lettere unngår å bli smittet ved å bruke munnbind, men at de som er syke smitter andre i mindre grad. At man bruker munnbind som fungerer tilfredsstillende er selvfølgelig viktig. Jeg bruker munnbind når jeg tar t-bane/buss (Oslo).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: har du undersøkt muligheten for å få målt immunresponsen, for på den måten få vite om du ble smittet i vår? Teoretisk vil en reinfeksjon såpass tidlig etter første runde (altså mens du ennå har en spesifikk immunrespons i kroppen) kunne gi en ny, sterkere og mer langvarig immunrespons uten at du blir særlig syk av det. Og slik kan man repetere det hele ved å la seg eksponere for virus med jevne mellomrom. Man booster immunsystemet regelmessig mens man holder seg klinisk frisk. Og likeledes: hvis man venter for lenge, til immunresponsen er borte etter første infeksjon, ja da er man like sårbar for å.bli skikkelig sjuk som alle andre. Dette er altså rent teoretisk. Men en interessant tanke.
    Ja, jeg sjekket det faktisk i sommer, men hadde ikke påvisbare antistoffer da. Har ikke sjekket om det er/var T-cellerespons. Antar at jeg er mottakelig for en ny runde om jeg blir eksponert, men regner med å overleve den også uten stor dramatikk om det skulle skje. Har kvittet meg med noen kilo flesk, fått kontroll på blodtrykket og ladet opp D-vitaminlagrene siden sist. Jeg har også tenkt tanken på at eventuell ny eksponering nå i høst burde gi enslags «boostervaksine» frem til den egentlige vaksinen kommer. Bekymringen er svigermor på 84. Vil helst ikke være den som tok livet av henne.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ser regnestykket annerledes ut hvis man sitter i kassen på Remen 1000?
    Hvis jeg går med munnbind pår er det IKKE for å unngå å bli smittet, men for å unngå å smitte andre hvis jeg selv er smittet. Det er det munnbindet er til for.
    Ergo så er ikke de i kassen trygg før alle andre bruker munnbind.
    Fordi man eksponeres for diverse mennesker hele dagen. Sannsynligheten for at minst en smittebærer kommer forbi i løpet av et skift nærmer seg 100 %. Hvis det nå er slik at samlet virusmengde man eksponeres for påvirker hvor syk man blir forstår jeg godt at de som sitter der bruker masker, alle sammen. Masken virker begge veier. Det bli aldri perfekt, men min fastlege begynte å bruke maske på kontoret allerede i februar.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    In other news: Nord-Dakota har så det største raten for Covid-19-dødsfall i noen amerikansk stat. Eller for noe land i verden for den saks skyld. Arealet av delstaten er ca halvparten av Norges og det bor litt flere enn i Oslo i hele delstaten.


    I faktiske tall (769 totale dødsfall i en befolkning på 763.000) ville de, med så vidt over 1000 døde / million, i alle fall nærme seg pallen om det var en nasjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bak betalingsmur, men innholdet angående å leve sunt kom fram.
    Fokus er jo kun på smitte og døde, så der har du vel forklaringen på en hel masse ting det ikke er fokus på.
    Som sagt, selv har jeg kvittet meg med noen kilo flesk, fått kontroll på blodtrykket og fylt opp D-vitaminlagrene siden sist. Tror mye mer på det enn på denne meget omtalte (flokk)immuniteten. Det var vel omtrent oppskriften i Berlingske også, om jeg forsto den riktig.

    Sist jeg var i Sør-Dakota og Louisiana så det ikke ut til at befolkningen der la like mye vekt på de samme tingene. Det var veldig mange pund møtedeltagere der, preget av mye donuts fulle av herdet fett (hydrogenated vegetable shortening) og enorme mengder sukker (high fructose corn syrup) skylt ned med megaporsjoner av cola og andre soft drinks (med enda mer high fructose corn syrup). Man kan få diabetes, podagra og hjerteinfarkt bare av tanken på det kostholdet.
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Fordi man eksponeres for diverse mennesker hele dagen. Sannsynligheten for at minst en smittebærer kommer forbi i løpet av et skift nærmer seg 100 %. Hvis det nå er slik at samlet virusmengde man eksponeres for påvirker hvor syk man blir forstår jeg godt at de som sitter der bruker masker, alle sammen. Masken virker begge veier. Det bli aldri perfekt, men min fastlege begynte å bruke maske på kontoret allerede i februar.
    Nei, masken virker ikke begge veier. Blir du hostet på Av noen uten munnbind med som bærer Covid så er den en vesentlig større sjanse for å bli smittet enn om vedkommende som hoster bærer munnbind.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sant, men neste barriere er masken du puster inn av. Det er formodentlig en grunn til at leger og sykepleiere som håndterer covid-pasienter bruker masker og visir. Det er neppe faren for å uforvarende smitte en pasient som allerede er syk av covid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Merkelig at det ikke er noe fokus på dette.
    Mitt inntrykk er at corona i særlig grad rammer de som moderne helsevesen holder liv i, altså de som til tross for at de ikke har spesielt god helse har oppnådd høy levealder.

    Man ser også at corona ikke rammer så ille som man kanskje skulle forvente i Afrika, India og andre land hvor folk i mindre grad har/lever lenge med livsstilssykdommer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    fra den vitenskapelige ryktebørsen:
    How long might immunity to the coronavirus last? Years, maybe even decades, according to a new study — the most hopeful answer yet to a question that has shadowed plans for widespread vaccination.

    Eight months after infection, most people who have recovered still have enough immune cells to fend off the virus and prevent illness, the new data show. A slow rate of decline in the short term suggests, happily, that these cells may persist in the body for a very, very long time to come.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Diskusjon i Bergen om jobben som er gjort...



     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Diskusjon i Bergen om jobben som er gjort...



    Jeg tviler også på om det er hjemmel for denne bestemmelsen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det største problemet for meg, er ikke at slike tiltak blir satt i verk med manglende behandling og godkjenning i lovverket, men at de aller, aller fleste godtar hva som helst- uten å mukke. Svært skremmende. I ytterste konsekvens er det en trussel for demokratiet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn