Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fordi den importsmitten ble brukt som argument mot å åpne opp mer innad i landet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Bærum kommune slår til igjen

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tirsdager er oppsamlingsheat for helgen, med tanke på Sverige, men de har god stigning og bør være stolte av den flokkimmuniteten som Tegnellska Statyfonden har stått bak.
    Til deg og resten av mennene 50+ .

    Jeg skjønner det kan være vanskelig å forholde seg litt saklig og at du koser det stort med å hovere mot stråmenn. Men at smitten øker litt i Sverige betyr altså ikke at strategien har feilet. Det er langt større grunn til å tro at nedstenging var feil - og det har vel WHO nå anbefalt at man ikke skal gjøre.

    Jeg har støttet den svenske tilnærmingen med å ikke stenge ned av flere grunner.
    • Hovedsaklig fordi nedstengning bare skyver problemet fremover i tid.
    • Det stopper smitten blant de yngre og friske, som er viktig for å oppnå immnunitet
    • Kostnadene ved nedstengning blir for høye
    Og så langt har den svenske løsningen fungert godt. De har blant de laveste coronadødsfallene i hele Europa de siste ukene. De har vel også de letteste smitteverntiltakene. Og, jada - de har litt økende smitte nå. Og fortsetter det slik i noen uker til fremover, så er de snart på samme nivå som de var i slutten av juni, men lang langt under toppen fra mars/april.

    Så når dere kritiserer Tegnell og Sverige for ikke å ha stengt ned - her er noen land som gjorde det. Dette er land som har gjort slik dere vil. Stort sett alle andre land i Europa har jo ikke gjort som Tegnell. Hvor er denne strategien suksess? (Og da er det greit med et annet land enn Norge)
    Her har der en oversikt over hvor mange som har dødd av Corona pr 100k innbygger i Europa siste 14 dager.

    Sverige ligger helt nederst, sammen med Norge og Finland.
    Screenshot_2020-10-13 Coronaviruset Status i verden.png
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Medisinprodusenten Eli Lilly stanser utviklingen av en antistoff-behandling mot covid-19 på grunn av en sikkerhetsbekymring, melder Reuters. Selskapet er sponset av amerikanske myndigheter. De har ikke oppgitt noen årsak til at de stanser utviklingen.
    Tidligere tirsdag stanset Johnson & Johnson sin testing av en koronavaksine, etter at en testperson ble syk.

    21:41 Antistofftesting på pause

    Medisinprodusent Eli Lilly i USA melder tysdag at dei har sett testinga av ein behandling mot koronaviruset med bruk av antistoffar på pause av tryggingsårsaker. Selskapet vil ikkje gå ut med nøyaktig kva dei årsakene er, melder CNN.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Ble det publisert om den syke hadde fått antistoffbehandling, aktivt stoff eller saltvann?
    Nei de vet ikke det ennå.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Til deg og resten av mennene 50+ .

    Jeg skjønner det kan være vanskelig å forholde seg litt saklig og at du koser det stort med å hovere mot stråmenn. Men at smitten øker litt i Sverige betyr altså ikke at strategien har feilet. Det er langt større grunn til å tro at nedstenging var feil - og det har vel WHO nå anbefalt at man ikke skal gjøre.

    Jeg har støttet den svenske tilnærmingen med å ikke stenge ned av flere grunner.
    • Hovedsaklig fordi nedstengning bare skyver problemet fremover i tid.
    • Det stopper smitten blant de yngre og friske, som er viktig for å oppnå immnunitet
    • Kostnadene ved nedstengning blir for høye
    Og så langt har den svenske løsningen fungert godt. De har blant de laveste coronadødsfallene i hele Europa de siste ukene. De har vel også de letteste smitteverntiltakene. Og, jada - de har litt økende smitte nå. Og fortsetter det slik i noen uker til fremover, så er de snart på samme nivå som de var i slutten av juni, men lang langt under toppen fra mars/april.

    Så når dere kritiserer Tegnell og Sverige for ikke å ha stengt ned - her er noen land som gjorde det. Dette er land som har gjort slik dere vil. Stort sett alle andre land i Europa har jo ikke gjort som Tegnell. Hvor er denne strategien suksess (Og da er det greit med et annet land enn Norge)
    Her har der en oversikt over hvor mange som har dødd av Corona pr 100k innbygger i Europa siste 14 dager.

    Sverige ligger helt nederst, sammen med Norge og Finland.
    Vis vedlegget 668323
    når skal det gå opp for deg at flokkimunitet henger sammen med vaksine og ikke "drive smitten igjennom befolkningen" er det noengang forsøkt?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    når skal det gå opp for deg at flokkimunitet henger sammen med vaksine og ikke "drive smitten igjennom befolkningen" er det noengang forsøkt?
    So what - hva tror du egentlig planen i Frankrike, Spania, Italia, Storbrittania osv er for tiden. Skal de slå ned smitten..?

    Hvis du ser litt på den listen over Coronadødsfall i Europa så har Tsjekkia ca 40 ganger høyere dødelighet fra Corona enn Sverige, Spania 30 ganger, Beliga og Frankrike ca 15 ganger, Portugal, Storbritannia og Nederland mer enn 10 ganger så høy dødelighet.

    Burde du ikke heller kritisere de for å ikke stenge ned...? Hva er det med svenskene sin tilnæring som plager dere gamle menn så veldig..?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Vi vet vel ikke sikkert ennå om veldig effektiv vaksine vil komme i det hele tatt, ikke så lett med coronavirus. Da blir det ingen annen mulighet enn at virus må gjennom befolkningen i løpet av noen år, i alle land, med restriksjoner på vår levemåte(brems ) for å skåne overbelastning på helsevesen. Mange vil tape på det, men slik er det.Håp om effektiv behandling er tvilsomt foreløpig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ser litt på den listen over Coronadødsfall i Europa så har Tsjekkia ca 40 ganger høyere dødelighet fra Corona enn Sverige, Spania 30 ganger, Beliga og Frankrike ca 15 ganger, Portugal, Storbritannia og Nederland mer enn 10 ganger så høy dødelighet.

    Burde du ikke heller kritisere de for å ikke stenge ned...? Hva er det med svenskene sin tilnæring som plager dere gamle menn så veldig..?
    Har de? Jeg ser 583 døde pr million hittil i Sverige og 102 i Tsjekkia, for å nevne to. Og 116 i Danmark, 62 i Finland og 51 i Norge. Det er ingen her som mener at land som UK har gjort alt riktig (de har snarere gjort alt feil), men det er påfallende hvor mye dårligere Sverige har håndtert dette enn sammenlignbare naboland.


    Og hvor gammel er du, da, vennen?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    ...gjør meg samme tanker .. @Stein
    vaksinen er uviss og så blir Corona en fremtidig sirkulerende men farligere luftveissykdom, til og med immuniteten ser uviss ut med disse re-smittede
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi vet vel ikke sikkert ennå om veldig effektiv vaksine vil komme i det hele tatt, ikke så lett med coronavirus. Da blir det ingen annen mulighet enn at virus må gjennom befolkningen i løpet av noen år, i alle land, med restriksjoner på vår levemåte(brems ) for å skåne overbelastning på helsevesen. Mange vil tape på det, men slik er det.Håp om effektiv behandling er tvilsomt foreløpig.
    Kombinasjonen av det og en immunitet som ser ut til å vare mindre enn ett år er ganske grimme utsikter. Andre coronavirus ser ut til å gå i en to-årssyklus før de er tilbake igjen som om ingen ting hadde skjedd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Har de? Jeg ser 583 døde pr million hittil i Sverige og 102 i Tsjekkia, for å nevne to. Og 116 i Danmark, 62 i Finland og 51 i Norge. Det er ingen her som mener at land som UK har gjort alt riktig (de har snarere gjort alt feil), men det er påfallende hvor mye dårligere Sverige har håndtert dette enn sammenlignbare naboland.
    Pr siste 14 dager var vel poenget til OMF.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    OMF,
    Jeg er enig i at det Sverige ser bedre og bedre ut, men det ser ikke bra ut. I hvert fall ikke enda. De har blitt passert av en del land siden de var i topp 10 på dødsfall, men de er fortsatt høyt oppe i den statistikken. Og det er langt fra business as usual der borte også, selv om du liker å fremstille det som om de nesten ikke har restriksjoner. Det er ikke veldig stor forskjell på kostnadsbildet og restriksjonene i Norge og Sverige. De store forskjellene er flere dødsfall i Sverige og større smittetrykk (akkurat nå).

    Akkurat nå har Sverige større problemer enn Norge, det må være åpenbart selv for deg. De er små i det globale bildet, men betydelig større enn i Norge. Og det har de stort sett hatt hele veien. Argumentet med å "skyve problemene foran seg" begynner å bli utslitt. Det kan jo hende du får rett til slutt, men da skal denne sykdommen gjøre utrolig mye skade først. Det kan også hende at problemene ikke blir borte ved å bare la folk bli smittet i så store mengder som helsevesenet klarer å håndtere. Og så kan det hende at det kommer vaksiner og medisiner som ordner biffen.

    Flere av de landene som nå opplever kraftig økning hadde også noen av de kraftigste utbruddene i våres. Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse landene ville hatt enda større utbrudd både i våres og nå om de ikke tok grep. Mener du Spanjolene skal være forsiktige med restriksjoner når de samtidig ser seg nødt til å rigge seg til med en enorm mottakskapasitet for covid-pasienter? Når det gjelder hva slags tiltak som må til for å holde smitten nede på et håndterlig nivå så er det store forskjeller mellom landene. Det er mye som tyder på at det ikke skal så forferdelig strenge tiltak til for å få god effekt i Skandinavia...

    Tyskland har god kontroll, og det ser det ut som Italia også her...

    A pro pos dødelighet: Sverige ligger på 13. plass på lista til worldometers på dødelighet, nesten 5 ganger så høy dødelighet som Tsjekkia.

    Du har vært nærsynt hele veien her, og forandret storyen din til øyeblikkets utvikling. Når Sverige har høy dødelighet så er det positivt fordi det bidrar til flokkimmunitet (og de som dør ikke hadde så mange leveår igjen uansett), men når andre har det samme, så er det et tegn unødige restriksjoner og lav flokkimmunitet. Er det det du mener?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    ...gjør meg samme tanker .. @Stein
    vaksinen er uviss og så blir Corona en fremtidig sirkulerende men farligere luftveissykdom, til og med immuniteten ser uviss ut med disse re-smittede
    Den resmittede som døde i Nederland nylig som pressen er så opptatt av var 89 år gammel og hadde ganske fremskreden kreft. De opplyser ikke om det i krigsoverskriftene sine da;)
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Jeg er fortsatt av den mening at Sverige var uheldig og litt udyktig i starten da de fikk infeksjon inn på eldre og syke institusjoner, og derfor mange døde.
    For de av oss som har vært inne på et syke / aldershjem er det ikke vanskelig å forstå at tapte kvalitets-leve år ikke er så mange som noen vil fremheve og tro.
    Kanskje stygt å si det men det er min virkelighet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen korte kommentarer i teksten:


    OMF,
    Jeg er enig i at det Sverige ser bedre og bedre ut, men det ser ikke bra ut.
    Sammenlignet med resten av Europa synes vel jeg det ser ganske bra ut

    I hvert fall ikke enda. De har blitt passert av en del land siden de var i topp 10 på dødsfall, men de er fortsatt høyt oppe i den statistikken. Og det er langt fra business as usual der borte også, selv om du liker å fremstille det som om de nesten ikke har restriksjoner.
    Det er ganske mye mindre restriksjoner enn feks UK, Frankrike, Spania eller Norge. Hvorfor hele tiden komme med denne stråmannen at alt er som før. De har mindre restriksjoner.

    Det er ikke veldig stor forskjell på kostnadsbildet og restriksjonene i Norge og Sverige. De store forskjellene er flere dødsfall i Sverige og større smittetrykk (akkurat nå).


    Akkurat nå har Sverige større problemer enn Norge, det må være åpenbart selv for deg.
    Nei, egentlig ikke. Corona på det nivået det er i Norge og Sverige nå er ikke et folkehelseproblem mtp dødsfall og sykehus - derimot er fortsatt økt smitte det. Vi har stigende trend i 24 kommuner og 154 nye smittede i går til tross for betydelig strengere restriksjoner enn i Sverige.



    De er små i det globale bildet, men betydelig større enn i Norge. Og det har de stort sett hatt hele veien. Argumentet med å "skyve problemene foran seg" begynner å bli utslitt.
    Ja, det er jo en morsom kommentar når vi nå nærmer oss 20 ganger mer smitte enn i sommer, mens Sverige fortsatt har lavere. Og resten av Europa som stengte ned, nå har smittehopp og nye nedstenginger. Er det mulig å seriøst mene at det å stenge ned ikke var å "skyve problemet foran seg"?


    Det kan jo hende du får rett til slutt, men da skal denne sykdommen gjøre utrolig mye skade først.
    Rett i hva da....at det ikke var lurt å stenge ned. Det er ikke noe på listen over dødsfall i land som indikerer at Sverige har gjort noe helt feil.


    Det kan også hende at problemene ikke blir borte ved å bare la folk bli smittet i så store mengder som helsevesenet klarer å håndtere. Og så kan det hende at det kommer vaksiner og medisiner som ordner biffen.

    Flere av de landene som nå opplever kraftig økning hadde også noen av de kraftigste utbruddene i våres. Jeg kan ikke skjønne annet enn at disse landene ville hatt enda større utbrudd både i våres og nå om de ikke tok grep.
    Nei, men så er du heller ikke villig til å se hva den svenske strategien var eller utfordre din egen overbevisning. Men utbruddene ville trolig ha blitt litt større i vår. Det var vel noen som nevnte Confirmation bias tidligere. Du vil ikke akseptere en ide om at å holde skoler og barnehager og samfunnet mest mulig åpent vil kunne gi smittespredning i en del av befolknigen som ikke blir så syke - og dermed mer immmunitet med mindre døde/syke.



    Mener du Spanjolene skal være forsiktige med restriksjoner når de samtidig ser seg nødt til å rigge seg til med en enorm mottakskapasitet for covid-pasienter?
    Spanjolene har fulgt din strategi - så jeg synes du bør gi råd her. Men du (og resten av gjengen) kritiserer ikke Spanjolene, det er svenskene som har spilt fallit.


    Når det gjelder hva slags tiltak som må til for å holde smitten nede på et håndterlig nivå så er det store forskjeller mellom landene. Det er mye som tyder på at det ikke skal så forferdelig strenge tiltak til for å få god effekt i Skandinavia...
    Ja, så trolig ville vi i Norge med enda mindre trengsel og bedre kapasitet i helsevesenet fått enda bedre resultater enn det svenskene har fått.


    Tyskland har god kontroll, og det ser det ut som Italia også her...
    Tja....det vokser hele tiden i Tyskland

    Og det vokser raskt i Italia.





    A pro pos dødelighet: Sverige ligger på 13. plass på lista til worldometers på dødelighet, nesten 5 ganger så høy dødelighet som Tsjekkia.
    Ja, men nå dør det 40 ganger flere i Tsjekkia enn i Sverige for tiden. Og kurven peker rett til himmels.


    Du har vært nærsynt hele veien her, og forandret storyen din til øyeblikkets utvikling.
    Artig kommentar etter at du nettopp har påpekt at Tsjekkia ligger bedre an enn Sverige - basert på historikken til nå, mens dødeligheten de siste 2 ukene er 40 ganger høyere. Hvem er nærsynt..?
    Hvis jeg forandrer storyen min, så må det jo være lett å finne sitater hvor jeg har sagt noe helt annet enn det jeg gjør nå - da kan du kose deg og gjøre meg til latter med resten av gjengen.


    Når Sverige har høy dødelighet så er det positivt fordi det bidrar til flokkimmunitet (og de som dør ikke hadde så mange leveår igjen uansett), men når andre har det samme, så er det et tegn unødige restriksjoner og lav flokkimmunitet. Er det det du mener?
    Så dum at du tror dette håper jeg virkelig ikke du er - da skorter det på mye.
     
    Sist redigert:

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    So what - hva tror du egentlig planen i Frankrike, Spania, Italia, Storbrittania osv er for tiden. Skal de slå ned smitten..?

    Hvis du ser litt på den listen over Coronadødsfall i Europa så har Tsjekkia ca 40 ganger høyere dødelighet fra Corona enn Sverige, Spania 30 ganger, Beliga og Frankrike ca 15 ganger, Portugal, Storbritannia og Nederland mer enn 10 ganger så høy dødelighet.

    Burde du ikke heller kritisere de for å ikke stenge ned...? Hva er det med svenskene sin tilnæring som plager dere gamle menn så veldig..?
    hehe gamle menn, du har jo selv sagt at du er godt oppi 50 årene. Byttet ut kverulering med gamle menn, hva blir den neste hersketeknikken? Selv om du ikke helt har forstått det med flokkimunitet trenger du ikke å ty til billige skjellsord
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    hehe gamle menn, du har jo selv sagt at du er godt oppi 50 årene. Byttet ut kverulering med gamle menn, hva blir den neste hersketeknikken? Selv om du ikke helt har forstått det med flokkimunitet trenger du ikke å ty til billige skjellsord
    Jeg ble nettopp 44 - så blir overrasket om du finner et sted jeg har hevdet at jeg er godt oppi 50 årene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    ok uansett, du er godt over middagshøyden
    Tja, jeg er 43, men om man skal tro hjertefolkene på NTNU så er jeg i en god del bedre fysisk form en en gjennomsnittelig 20-åring så hvor og hvordan middagshøyden eventuelt defineres må man kanskje presiseres.

    Noe som for øvrig sier svært mye mer om norske 20-åringers form enn om min.
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Gamliser har aldri likt å bli belært av ungdommen. Tenkende «ungdom» er bra for framtida, tror ikke det kryr av dem.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo i hovedsak eldre menn som blir rammet av denne sykdommen. Det er også mye som tyder på at det er denne gruppen som styrer verden, i alle fall når man ser på hvilke tiltak som settes i verk. Selv er jeg 45, men føler meg ennå betydelig yngre :ROFLMAO:
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Det hører jo med i bildet som males om at Sverige har veldig lave dødstall nå at de for tiden driver og justerer ned dødstall som ligger langt tilbake i tid, de går gjennom og fjerner de som døde over 30 dager etter at de ble smittet av korona. Har vært flere dager hvor de har rapporter minus 10-15 døde. Det er klart at om disse trekkes fra i totalen som rapporteres hos diverse nettsider nå så ser det gunstigere ut enn det egentlig er
    Eksempelvis: https://www.smp.no/ntb/utenriks/2020/08/31/Sverige-justerer-ned-antall-koronadøde-22587194.ece
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Det hører jo med i bildet som males om at Sverige har veldig lave dødstall nå at de for tiden driver og justerer ned dødstall som ligger langt tilbake i tid, de går gjennom og fjerner de som døde over 30 dager etter at de ble smittet av korona. Har vært flere dager hvor de har rapporter minus 10-15 døde. Det er klart at om disse trekkes fra i totalen som rapporteres hos diverse nettsider nå så ser det gunstigere ut enn det egentlig er
    Eksempelvis: https://www.smp.no/ntb/utenriks/2020/08/31/Sverige-justerer-ned-antall-koronadøde-22587194.ece
    Det er også en påminnelse om at å telle covid-19-døde ikke er noen ekstakt vitenskap og at hvordan man teller også påvirker hvor mange døde man rapporterer uten at det påvirker hvor mange som faktisk har dødd. Siden det i all hovedsak er folk som nærmer seg eller er godt forbi forventet levealder og/eller har en eller flere underliggende sykdommer så kommer man fort i en del tvilstilfeller. Et sted i Sverige gikk de systematisk gjennom rapportene og kom vel frem til at i rundt halvparten av tilfellene var Covid-19 i "beste" fall en medvirkende årsak.

    Det er heller ingen automatikk i at man teller likt fra land til land, så sammenligninger av rapporterte tall fra ulike land bør man også være litt forsiktig med selv om de større trendene nok er rimelig klare, noe man også kan se fra statistikk for overdødelighet i ulike land.

    Om man av en eller annen bisarr og for meg komplett uforståelig grunn er opptatt av svenske dødsfall fra Covid-19 nå om dagen så ligger det ganske mye data på Folkhälemyndighetenes side. Nå om dagen er sykdomsbyrden både målt i innlagte og dødsfall langt lavere enn hva den er i Sverige i influensasesongen og den er det knapt noen som bryr seg om, så om det dør 5 eller 8 om dagen i Sverige brude ikke være noe som påkaller spesielt stor interesse, men i disse tider har det jo en gang blitt slik at folk går rundt og innbillier seg at ethvert dødsfall er en tragedie. Om man skal videreføre denne holdningen etter Covid-19 så blir det mye lidelse og smerte å ta inn over seg. Men de kommer selvsagt ingen til å bry seg om.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Jeg setter ting på spissen! Kosthold og bevegelse er viktigere enn alder. Systematisk trening type smidighet og styrke kombinert med bevegelse og kosthold er greia for min del. Ikke redd for coronan
     

    nordvest

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    513
    Antall liker
    110
    Torget vurderinger
    1
    Om man av en eller annen bisarr og for meg komplett uforståelig grunn er opptatt av svenske dødsfall fra Covid-19 nå om dagen så ligger det ganske mye data på Folkhälemyndighetenes side. Nå om dagen er sykdomsbyrden både målt i innlagte og dødsfall langt lavere enn hva den er i Sverige i influensasesongen og den er det knapt noen som bryr seg om, så om det dør 5 eller 8 om dagen i Sverige brude ikke være noe som påkaller spesielt stor interesse, men i disse tider har det jo en gang blitt slik at folk går rundt og innbillier seg at ethvert dødsfall er en tragedie. Om man skal videreføre denne holdningen etter Covid-19 så blir det mye lidelse og smerte å ta inn over seg. Men de kommer selvsagt ingen til å bry seg om.
    Jeg er ikke spesielt opptatt av dødsfall i Sverige nå om dagen, men når noen påstår at de svenske dødstallene er like lave som i Norge og blant de laveste i Europa for tida så er det på sin plass å ta med dette i betraktningen

    Ikke for det, slik enkelte rosemaler situasjonen i Sverige så fremstår det vel ikke som noe unaturlig med -14 dødsfall enkelte dager så bra som det går der borte!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne stadige sammenligningen med Sverige er ganske interessant. Særlig siden de som er mest opptatt av den, er de som mener at i Norge har myndighetene gjort det meste riktig. Dødstallene i Sverige er ikke særlig høye, under 6000, men mantraet i Norge var fra første stund at ingen skulle dø- koste hva det koste ville. Man kastet alle faglige råd og innvendinger på dør, og ga folk støtte i deres ubegrunnede frykt. Siden folk var redde for å sende barna på skolen, stengte myndighetene skoler og barnehager. Selv om FHI viste til at det medførte ingen fare. Våre politiske ledere tenkte altså mer på og ikke miste velgere, enn å stå opp som ledere. Ledere som gjorde det som var nødvendig, men som også var i stand til å tenke logisk. Langt flere vil dø eller få ødelagte liv av tiltakene enn av viruset.

    Merkelige tider. Savner politikere som ikke lar seg påvirke av hysteri og Facebook.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    595
    Antall liker
    478
    Sted
    Aarhus
    Denne stadige sammenligningen med Sverige er ganske interessant. Særlig siden de som er mest opptatt av den, er de som mener at i Norge har myndighetene gjort det meste riktig. Dødstallene i Sverige er ikke særlig høye, under 6000, men mantraet i Norge var fra første stund at ingen skulle dø- koste hva det koste ville. Man kastet alle faglige råd og innvendinger på dør, og ga folk støtte i deres ubegrunnede frykt. Siden folk var redde for å sende barna på skolen, stengte myndighetene skoler og barnehager. Selv om FHI viste til at det medførte ingen fare. Våre politiske ledere tenkte altså mer på og ikke miste velgere, enn å stå opp som ledere. Ledere som gjorde det som var nødvendig, men som også var i stand til å tenke logisk. Langt flere vil dø eller få ødelagte liv av tiltakene enn av viruset.

    Merkelige tider. Savner politikere som ikke lar seg påvirke av hysteri og Facebook.
    flesteparten av dødstallene i Sverige kom de første 2-3 mnd, og det var høye tall i internasjonal målestokk. der dreit de på loffen. Ellers er det lavt. og det er på tide å difrensiere tiltakene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Feilen Sverige gjorde i begynnelsen, var at de ikke beskyttet risikikogruppen på institusjoner nok. Med forebyggende testing. Samme feilen gjorde også Norge, men vi slapp billigere unna-grunnet nedstegning. Hadde man skjønt dette umiddelbart, hadde Sverige knapt hatt dødsfall. Og Norge hadde unngått nedstegning. Nok en logisk brist i tiltak.
    Og kom ikke med etterpåklokskap; selv sa jeg dette allerede 12.mars.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Og kom ikke med etterpåklokskap; selv sa jeg dette allerede 12.mars.
    Om så er så er ikke det samme som at det var opplagt at den påstanden var korrekt den 12. mars - eller at den er det nå for den saks skyld.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er så opplagt som bare pokker; beskytte de utsatte og la resten av samfunnet gå videre- med kun høyst nødvendige tiltak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn